Pages

Sunday, June 28, 2015

American National Debt impacts morality

ב"ה אי תא בגמרא (כתובות יא ועוד) שעבדא בהפקירא ניחא ליה, ורבינו גילה שמי שחייב כסף הוא בבחינת עבד כמו שכתוב עבד לוה לאיש מלוה, וכן רבינו קבע שה חייב כסף יהיה קשה לו לעשות תשובה, כי כמו עבד הוא נמשך אחר הפקירות.
והנה אמירקה חייב כמה טריליון דולר, והרי הם ממש כבר בבחינת עבדים, ולכן הם ממש נמשכים אחר הפקירות לזנות וכמו שהיה לאחרונה שפרצו גדרי עולם שאפילו הגוים שוכ*י זכר בקביעות לא דימו לעשות שטר וטכס על זה כדאיתא במסכת חולין (צב:).
נ נח נחמ נחמן מאומן

HH
The Talmud says that slaves are inclined to wanton promiscuity. Rabbainu revealed that people who owe money have an aspect of slave to them as the verse says: the borrower is a slave to the man who lent him. Rabbainu further set down that it is difficult for one who owes money to repent. Slaves are not naturally so inclined.
Americas national debt of trillions of dollars gives it a strong aspect of the slave, therefore America will be very inclined to wanton promiscuity, and thus it is we find the latest verdict of the supreme court to provide for recognition of the marriage of two males, one of the last of three vistiges of respect the gentiles had, that even though they had designated homose*uals they didn't have the chutzpa to make a wedding contract. Slave mentality.
Na Nach Nachma Nachman Me'Uman

Saturday, June 27, 2015

פרשת בלק - קבלת הפתקא

ב"ה
בלעם בן בעור בגמטריא מאיר בעל הנס (עם התיבות והכולל) כי ידוע שכתנות עור בספר תורה של רבי מאיר כתוב כתנות עור, שזה בחי' בלע המוות וסוף התיקון שיהיה בעזרת השם על ידי משיח. 472 בגמטריא יז בתמוז - כמו שכתוב בפתק.

בלק בן צפור עם הכולל בגמטריא ישראל דוב עם האותיות.

ריש פרשת בלק
כב:ד ויאמר מואב אל זקני מדין עת'ה ילחכ'ו הקה'ל א'ת כ'ל סביבתינ'ו - אותיות היסוד תכהאכנ בגמטריא הנ נח נחמ נחמן מאומן. הסופי תיבות של מדין עתה ילחכו הקהל את בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן.

כל סביבתינו. כל סביב - בכיסלב - כ*י=ר, ברסלב.

ובלק בן צפור - בגמטריא ישראל דוב כנל.
מלך למואב, בחי' המלכות שלפני התגלות המשיח, כי מלכות דוד יצא ממואב.
 בעת ההוא. בעת ההוא עם התיבות והכולל בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן.

כב:ה וישלח מלאכים - בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן עם ד' כוללים.
אל בלעם בן בעור - בגמטריא מאיר בעל הנס, יז בתמוז, כנל.
פתורה - לפתור, פתור עם הכולל בגמטריא התרפב השנה שסבא קיבל את הפתק הקדוש אצל רבי מאיר בעל הנס אחר שהוא לא צם ביז בתמוז.
אשר - ראש
אשר על - עם הכולל בגמטריא בני ישראל.
הנה-ר ארץ. רארץ בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן.
בני עמו לקרא - ר"ת בעל, עמו בגמטריא הנס עם הכולל.
והנה הסופי תיבות מסוף פסוק ד עד המילה הראשונה שבפסוק ה. בן צפור .... נרךבתאח עם הכולל בגמטריא התרפב.
וכן הסופי תיבות בדילוג של: ההוא' וישלח מלאכים' אל בלעם'... ררר, עם הכולל בגמטריא תרפב.
וממשיכים עם הסופי תיבות בדילוג בני' עמו' לקרא' לו לאמר' - אותיות מאיר - בעל הנס כנל מהר"ת ועמו.
עם יצא ממצרים הנה כסה את - סופי תיבות בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן.

ממצר-ים הנה כסה את- בגמטריא הפתקא.
הנה -כסה את - עם האותיות או הה' שלפניה, בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן. 

את עין הארץ והוא ישב ממלי, אותיות היסוד: וישראל - גמטריא ישראל דב.
והוא ישב ממלי, סופי תיבות אבי - ישראל בער אודסר.

כל זה ממש בהשקפה קלה ואשמח לשמוע עוד פיתוחים לפרשתינו.
נ נח!

Predictions of slavery based on history

HH
The first thing Noach took care of after leaving the ark, was planting vineyards for today's equivalent of drugs. After getting wasted he was sodomized or casrrated by his son Chum, his other sons, Shem and Yefes quickly covered Nach respectably avoiding even seeing their father's nakedness. For this Yefes is rewarded that in the wars of Gog and Mogog his progeny will receive burial. Well those times are coming. Chum was cursed by Noach to be a slave to his brothers.

First America started to legalise drugs, then they legalized sodomy, this gives a strong notion to expect slavery in America in the near future.

NNNNM!

Friday, June 26, 2015

צדיקים למעלה מארץ ישראל

ב"ה פרשת חקת רש"י כא:טו כיון שבאו ישראל לעבר, מזדעזע ההר של ארץ ישראל השפלה היוצאת להקביל פני גברתה ע"ש ותמוה מאד שכינה לארץ ישראל שפחה ולמואב גבירתה וי"ל כיון שדוד מלך ישראל יצא ממואב וכן עם ישראל עם המשכן ע עני הכבוד ומשה רבינו היו שם על כן נחשב ארץ ישראל כאן רק כשהשפחה.
נ נח נחמ נחמן מאומן

Thursday, June 25, 2015

Merit to do kindness

HH last night I saw a Breslover excitedly looking to do a mitzvah, an act of kindness. He spotted me with about to have my hands fill, and he jumped to offer assistance, but I turned him down. A few minutes later he saw someone going to the mikva, and he jumped and offered the guy that he would run and get him a towel, but he was turned down. Who knows if he will merit to actually do the mitzvah, for even though the main thing is the desire, Rabbainu revealed that we should not be satisfied without the complete accomplishment.
NNNNM!

Wednesday, June 24, 2015

נפטרה פרשת חקת

ב"ה
שופטים יא
ומדוע לא הצלתם בעת ההיא. הצלתם בגמטריא התקס, השנה שרבי נתן התקרב לרבינו. עת ההיא בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן

צאתכם לשלום

ב"המה שאנחנו אומרים צאתכם לשלום, וקשה למה להוציא המלאכים. יש לאמר שבקידוש אנחנו ממש בו ר אי ם מחדש את העולם (וכידוע מהאדמור מזווית שזה עת רצון לפעול בגדול מחמת זה) וב בר י את העולם היה יום אחד לבד, כי המלאכים לא נבראו עדיין. נ נח!

Tuesday, June 23, 2015

Metric verses imperial

HH
The metric system is based on units of 10. This has its roots in the ten sfiros. The metric system is based on the dynamics of 12, this has its roots in the 12 mazalos constellations - signs of the zodiac. The root of twelve (why don't they just follow the 10 sfiros) is revealed in Sefer Yetzira, and further by the Arizal, they manifest the 6 lower sefiros as they are paralleled in the sefira of Tiferes. Tiferes - Splendor is the most defining sefira of the Jews, so it follows that the Jews are above the 12, and are in fact the root of the 12. The twelve tribes of Jacob, 'ha-me-at' the humblest - of all the nations.

Na Nach Nachma Nachman Me'Uman

Saturday, June 20, 2015

Lost Princess - Winds of Despair

HH previously I posted in the name of Fried how the place of NoGood was on account that there was no desire there. This Shabbos I came across an amazing thing which is even more profound and critically blatant. In the Perush of Bris Menucha it says (chapter 11) that the angel in charge of the winds has three under him, one of them is Azae'l! This angel has the same name (- hence affiliation in function) of the arch evil nemesis who argued before G-d against the creation of man, which Rabbi Nussun explains at length is the voice inside which demands GF to give up and despair. This could very well be the wind that carried of the princess!
There is more for this to be developed, for at the beginning the princess went by carriage.... But it is hard for me to write especially with my thumbs....

בינה לעתים

ב"ה להבין קורות הזמן ע' בפירוש רבינו בחיי פרשת בראשית ב:ג שהאלף הששי מקביל ליום הששי של בריאת העולם שבו נבראו הבהמות ואדם בא על כולם ולא נתק רק דעתו עד שבא על חוה.... תן לחכם ויחכם... נ נח!

Tuesday, June 16, 2015

אהבה רבה

ב"ה אבינו אב הרחמן המרחם רחם עלינו.
המרחם - מ"ה (עולם התיקון מהמצח הרצון) רחם... כל העולם הוא רמח אברים - כולו רחמנותו
ענין ג"פ רחם פירשתי במ"א בס"ד. וכן רחמיך, וכן ענין חמלה גדולה ויתירה.
נ נח

Float your ship

HH
A person is defined by his highest and complete aspect (just as a billionaire is not called a millionaire). Thus a person is his kesser. Kesser here is usually understood as rutzon. However in Lkm 24:7 Rabbainu NNNNM reveals that it is a hybrid of a. Misader and mi-yashev hasechel which is blessed from the hands of the world above him. And b. Emuna.

Mukom, space, G-d created to hold creation. Creation are creatures each defined by their kesser. A particular mukom is a reference to a particular kesser, and mukom in general is the container of all the kessers, it is the faculty of becheira - choice.

Creation is from the risheemu. By achieving yishuv hadaas, so that the misader and miyashev is set, this flips the switch of the becheira-place allowing the kav Ain Sof to shine the utter unity of HY.

Center of the universe

HH see Likutay Moharan 24. See klalim rishonim of Ramchal #3 that the center of the Ain Sof is His unity. Put the two together.

Get real NNNNM!

HH people need so much a loving touch, a caress from a friend or a lover. Think about it, how pathetic it is that they are so dependent on this. A person has to be a lot stronger than that. If he can't get past this how will he ever get anywhere?

Sunday, June 14, 2015

Hierarchy

HH

Korach told Moshe (16:13)
המעט כי העליתנו מארץ זבת חלב ודבר להמיתנו במדבר כי תשתרר עלינו גם השתרר
It is it not enough.... that you make take rule (office) over us as well

The Meshech Chuchma (Litvak Rabbi of Dvinsk) says a beautiful insight. We find in the mishna (Yuma 7:1 and Sota 7:7-8) that when the High Priest or King would read from the Torah before the multitudes, the Torah would be taken out by the President of the Synagogue, who would give it to the Assistant High Priest, who would give it to the High Priest, who would give it to the King. All of this was to bring more honor to the King.

This is what Korach accused Moshe, saying that Moshe was creating new offices and positions between him and the people, only to bring himself all the additional honor which comes with the appointment of every new station.

From this one should learn practically to inculcate different progressions of supernal worlds in his meditations and prayers to G-d. Before speaking to HY, or meditating of His existence, one can gain profoundly heightened consciousness by simply reviewing in his mind quickly the hierarchy of the seven heavens and seven heichulos (chambers).

There is another advantage as well, usually in order to fly one needs to first take some small jumps in progression. Similarly, at least for beginners, it might be hard to bind oneself directly to the Ein Sof B"H immediately, but by first grabbing higher cognizance one at a time, maybe B"H he will be able to go all the way to the Ein Sof B"H.

Na Nach Nachma Nachman MeUman!



Saturday, June 13, 2015

פרשת שלח - מבלתי יכולת ה' להביא את העם הזה אל הארץ אשר נשבע להם וישחטם במדבר (במדבר יד:טז)

ב"ה
הפשטות כמו שפרש"י לפי שיושבי הארץ חזקים וגבורים ואינו דומה פרעה לשלשים ואחד מלכים. אכן יש להעמיק ולפרש דהנה כדי להביא את בני ישראל לארץ ישראל צריכים לתקן אותם ולשפר אותם ולהעלות אותם מעלה למדרגה הראויה. ועל זה יאמרו הגוים שח"ו השם יתברך התיאש מבני ישראל מלהיות יכולים לבוא לתיקון ולדרגה הנדרשת, ולכן שחטם.

נ נח נחמ נחמן מאומן

Letter of the Ramchal -- book report

HH

About 15 years ago this book was called something else (Ramchal and his Generation - I think), less organized and presentable, and not available, In order to read it you had to borrow it from someone, and that's what I did (a guy in Lakewood, he died a few years ago). Today B"H the Machon (institution of) Ramchal (located in Har Nof, Jerusalem) publishes "Igros Ramchal" - Letters of Ramchal, and it is very presentable and readily available (although I don't think they are willing yet to make it free on Hebrewbooks, unlike the predecessor of the publication of the Ramchal, Yosef Spinner, who amazingly, may HY bless him, gave all this material for free download!).

Yesterday I finished rereading this amazing book, which is on the top of the most must read books. This book is a source of strength and encouragement to help one through the tribulations of life. Here are some of my thoughts that I quickly jotted down, to ease the rage and to leave some memory of the torrents of passion which coursed through me from this reading.

HH

True genius often has a facade of simplicity. The most complex equations are often just a few characters. Once I saw a little girl swing across monkey bars with such liquid agility that made it look like it was a simple exercise anyone can do with ease. The Ramchal's writings have such a genius and clarity. The Ramchal himself showed how huge problems and contradictions fall away and are clarified with the few precise words that he set down.

Rabbainu Na Nach Nachma Nachman MeUman reveals in Likutay Moharan that the sicker a person is the greater the doctor he needs, and so too in comprehension and cognizant consciousness, the lower and more murky one's wit, the greater the tzadik he needs to reach true realization of G-d reality. Here to the Ramchal's writings shine out, for even though some of the greatest scholars of his time felt, erroneously, that some of his writings were just drawn from previous works, they failed to grasp the utter genius and power of presentation, which can very well be gauged by the far lower aptitude needed to get a strong comprehension of the matters presented by the Ramchal as opposed to reading the early writings. 

A nice analogy to this is the awesome impact of the book "Shumati" - I heard (originally one small volume, which I read, and reread as a very thick volume, and is now 4 very large ones which I have only seen from a distance), this book is very powerful, but it seems that this is only so for some people who are more comfortable with the writings, who find it to be almost worthy of Breslov. Yet your average Jew, who survives from day to day principally on Breslov, does not appreciate Shumati whatsoever.

In hind sight it is certainly a clear travesty that most of the leading Rabbis didn't have enough sense to appreciate these and other points. Even Rabbis that somewhat defended the Ramchal, seem oblivious to the awesome magnitude of genius not to mention Divine Revelation that was at stake.

In the letters exchanged regarding the banning of the Ramchal's writings, a good percentage start with a full paragraph of adulation for the recipient, sometimes much much more, and rabbis excuse themselves due to their great communal responsibilities that keep them tied up, and how busy they are teaching their students. So they are quick to look for anything that passuls (makes no good and forbidden) the Ramchal, and close him off. Even when they see that the leading prosecution against the Ramchal from the city of Vinitzia is fraught with corruption: they present false witnesses and testimony – even presenting it 5 years later, their rabbis are known power mongers and known to be incompetent, and they openly disparage luminaries of the generation. None of this was sufficient for the arbitrating Rabbi's to put even a halt in their mission to scrap the Ramchal. Even more amazing the lies and animosity of these rabbis were readily believed and accepted by other Rabbis throughout Europe. Even R' Yaakov Emden, readily added his name to the trumped up witch hunt crusade.

Almost every great Rabbi that truly wanted HY, and went personally to the Ramchal to see for themselves maybe there was a chance that they could learn the secrets of HY, were rewarded. The Ramchal's father-in-law – R' Dovid Pintchi - the Rabbi of Manitoba, and the Pachad Yizchok, and R' Avi-ad Sar Shalom, all very top Torah scholars went to see the Ramchal, and merited to learn from his. They testified to the veracity of his teachings and his righteousness (even here it is strange that they didn't go to greater means to defend the Ramchal from the hatred and vitriol against him).

In the letters another strong point is brought out, that against the book Shaagas Aryeh which blasphemes against the sanctity and veracity of the Zohar and Rabbi Shimon Bar Yochai, the Rabbis did very little and barely came out against it.

The Ramchal himself writes that it appears to him that there are no true tzaddikim in his generation.

Also the Ramchal says (Letter 99) that he was sent for by a high (French) noblewoman in Geneva, with great supplication, to authenticate the Kabbala. The Ramchal attests that this lady truthfully was proficient in all the writings of the Arizal, to the extent that he was amazed to hear her.


It is interesting that in the last letter we have from the Ramchal to his students he concludes by warning them not to be lazy and not to succumb to the travail of the times, but to remember that this world is just an antechamber before the palace.

Na Nach Nachma Nachman MeUman!

Wednesday, June 10, 2015

Imminent

HH

All sin, bad thoughts, negativity, it all stems from a person's despair, giving up, failing to believe that he will hear G-d personally in the near future. If a person would really be expecting and full of hope that he would experience the Divine then there would be no way he'd fall to depression and sin, on the contrary he would excited, happy, and productive.

The holy sages revealed that even the greatest sinner is beloved by his Creator, and literally in a split second can change his status to that of righteousness. Obviously the odds are kind of against him, mainly because of his own despair. Even a regular person is challenged to keep high faith that he will merit to an extremely blatant relationship with HY.

The more a person spends in hisbodidus with HY, the more he will learn first hand how much his life is actually in direct synchronization as a communication with HY. He will begin to appreciate more and more the hand of G-d in all of his life. He will begin to feel HY's touch. He will begin to understand that no matter where he fell or find himself he can and should feel the most intimate relationship with HY. In this way he can be full of faith and find himself full of positive thoughts and productivity.

Na Nach Nachma Nachman MeUman!

הערות על מעשה ב' - ממלך וקיסר - מסיפורי מעשיות משנים קדמוניות

ב"ה


מעשה ב ממלך וקיסר

'והיא צותה שיביאו לה אחת עשרה בנות שרים שיהיו עמה'. ע' בלקוטי מוהר"ן תורה לא, בענין האחת עשרה ברכות להמפייס את העני, ואחת עשרה דברים שהעמיד עליהן ישעיה את כל התורה, שרבינו כתב שלכאורה היה צריך להיות שתים עשרה כנגד המזלות, אלא שרמז שהעיקר הוא אמונה. והנה גם בענין השש ברכות של הנותן צדקה רבינו כותב כנ"ל שהיה צריך להיות שבע אלא לרמז על העיקר שהוא האמונה כנ"ל, ושזה בחי' שמש בשבת צדקה לעניים. ובאמת השמש בעצמו הוא אחד מן שנצ"ל חכ"מ (הסדר הוא של שמחה), וכן כאן הבת קיסר לכאורה משלים את הי"א נערות לי"ב. וכמו שיוסף הצדיק ראה בחלום אחד עשרה שבלים וכוכבים משתחווים לו והוא הי"ב. ודוק.


מעשה ב ממלך וקיסר

'ומצאו שם עשירות מפלג מאד שלא היה אצל שום מלך' יש להעיר שלבסוף הבת קיסר מסר את כל העשירות הזה לבן הסוחר, ולכאו' הפשטות שלא היה עולה בשם לעומת עשירות שלה, ואולי מעליותא של קיסר שאינו סתם מלך.


מעשה ב ממלך וקיסר

'וכל אחד מאלו השלשה הכיר שזה צורתה והסתכלו ונזכרו ונצטערו'. אולי אלו השלושה הם רמזים כנגד השלושה סוגי חסידים של רבינו, אלו שבאים בשביל השיריים, זה המלך שנצטער על שהעבירו אותו ממלכותו על ענין האחד עשרה בנות שרים, והוא קיבל חזרה את השיריים האלו. ובן הסוחר שנצטער על הסחורה, זה בחי' אלו שבאים לשמוע תורה, טעמה כי טוב סחרה. ובן המלך שהיתה בת זוגה האמיתי, בחי' החסידים שממש אפויים בלב רבינו.

נ נח נחמ נחמן מאומן

Monday, June 8, 2015

מפרסמים של שקר - Famous Rabbis of Falsehood

HH
The Talmud, tractate Sanhedrin page 26 says that Shivna would give lectures in Torah to crowds of 130,000 whereas the righteous King Chizkiyahu, in whose merit all of Israel - even the very young children - were thoroughly proficient in all of the Torah, had an attendance of only 110,000 to his Torah lectures.

Rabbi Nachman revealed in Likutay Moharan (Torah 61) that on account of giving any recognition to undeserving rabbis, the "writing" of Israel is handed over to the gentiles, and the Jews are banished from their settlements G"F.

So it was that Shivna sent a note to Sancheriv offering him the city of Jerusalem, temple and all. King Chizkiyahu even feared the power of the merit of Shivna, who was such a popular educator of Torah. So G-d had the prophet tell Chizkiyahu not to consider at all the numbers of Shivna, for the evil can never real bond.

The Talmud reveals that in reality this huge Jewish star and hero of the public - Shivna, was a "baal hanu-ah' meaning that he was very into filling himself with pleasures, and or homosexual.

This is something that we find many many times throughout our exile, and only now thanks to our holy master Na Nach Nachma Nachman MeUman, are the masses becoming knowledgeable and have insight into this issue, and they are learning to distance themselves and utterly not recognize those prestigious personages that attract the fancy of the masses and who are busy destroying Israel, G"F.

Na Nach Nachman Nachman MeUman

ב"ה
גמרא בסנהדרין דף כו, על מפרסם של שקר ענק, שבנא, שכמעט נתן את ירושלים ואת בית המקדש להאויב, והוא היה ראש הדורשים לעם ישראל תורה. ומובן מאד על פי תורה סא בלקוטי מוהר"ן. וממנו נלמד לא להתיחס כלל להרבנים שבדורנו שהן הם עוכרי ישראל.

 מאי קשר רשעים שבנא הוה דריש בתליסר רבוותא חזקיה הוה דריש בחד סר רבוותא כי אתא סנחריב וצר עלה דירושלים כתב שבנא פתקא שדא בגירא שבנא וסיעתו השלימו חזקיה וסיעתו לא השלימו שנאמר {תהילים יא-ב} כי הנה הרשעים ידרכון קשת כוננו חצם על יתר הוה קא מסתפי חזקיה אמר דילמא חס ושלום נטיה דעתיה דקוב''ה בתר רובא כיון דרובא מימסרי אינהו נמי מימסרי בא נביא ואמר לו {ישעיה ח-יב} לא תאמרון קשר לכל אשר יאמר העם הזה קשר כלומר קשר רשעים הוא וקשר רשעים אינו מן המנין הלך לחצוב לו קבר בקברי בית דוד בא נביא ואמר לו {ישעיה כב-טז} מה לך פה ומי לך פה כי חצבת לך פה קבר הנה ה' מטלטלך טלטלה גבר אמר רב טלטולא דגברא קשי מדאיתתא {ישעיה כב-יז} ועטך עטה אמר רבי יוסי ברבי חנינא מלמד שפרחה בו צרעת כתיב הכא ועטך עטה וכתיב התם {ויקרא יג-מה} ועל שפם יעטה {ישעיה כב-יח} צנוף יצנפך צנפה כדור אל ארץ רחבת ידים וגו' תנא הוא ביקש קלון בית אדניו לפיכך נהפך כבודו לקלון כי הוה נפיק איהו אתא גבריאל אחדיה לדשא באפי משרייתיה
   


דף כו - ב
אמרו ליה משירייתך היכא אמר הדרו בי אמרו ליה אם כן אחוכי קא מחייכת בן נקבוהו בעקביו ותלאוהו בזנבי סוסיהם והיו מגררין אותו על הקוצים ועל הברקנין אמר רבי אלעזר שבנא בעל הנאה היה כתיב הכא {ישעיה כב-טו} לך בא אל הסוכן הזה וכתיב התם {מלכים א א-ב} ותהי לו סוכנת (ואומר)

נ נח נחמ נחמן מאומן
  

Sunday, June 7, 2015

How low can you go?

HH

Some people have a real hard time in this world, it just isn't worth it to them, they even contemplate suicide G"F. This is nothing for the tzaddik. The tzaddik has absolutely no enjoyment or benefit from this world, the tzaddik begins his sorrows when he ceases to even be able to project for himself a future world. Rabbainu says that a Jew only begins to enter the devotion of G-d when he reaches this state -- not having any portion what so ever, at which point the person takes upon himself the service of HY for this alone, for the glorification of HY, without having any thoughts of personal benefit or promotion. This is where it all begins!

Na Nach Nachma Nachman MeUman!

Chizuk (encouragement)

HH

This guy was lying without strength, he'd been sick for some time and no real hope for getting better in the near future, sounds are going off in his head to just give up and give in to the yetzer hura (evil inclination), so he reaches for a copy of Blossoms of the Spring, and asks to be shown what he needs to know or do right now. He opens up the holy book and there in front of him he learns that even the smallest motion that a person does to draw close to the tzadik is infinitely precious. So he gets the message and with his remaining strength sings, or maybe that is a little generous, chants Na Nach Nachma Nachman MeUman, and little by little he is blessed with a touch more strength to continue productively.

True story.

Na Nach Nachma Nachman MeUman!

מיני תפילה

ב"ה
לקוטי מוהר"ן
תורה קעד – כשהדינין ח"ו גוברים על האדם אין להמתפלל עבורו להזכיר שמו שלא יתגבר הדינין וכו' וזהו כשהתפלל משה רבינו ע"ה על מרים לא הזכיר שמה, רק אמר סתם 'אל נא רפא נא לה' (ס"פ בהעלותך, במדבר יב:יג) וכו' ע"ש (ע' ברכות דף לד. א"ר יעקב א"ר חסדא כל המבקש רחמים על חבירו אין צריך להזכיר שמו שנאמר אל נא רפא נא לה ולא קמדכר שמה דמרים, ורבינו גילה למה משה רבינו סמך על זה וק"ל).
ע' ברש"י על הפסוק הנ"ל ז"ל בא הכתוב ללמדך דרך ארץ, שהשואל דבר מחברו צריך לומר שנים או שלשה דברי תחנונים ואחר כן יבקש רחמים, עכ"ל. והגמרא בברכות (לד.) קובע שבג' ברכות ראשונות של שמונה עשרה מסדרים שבחו של מקום ואין לשאול שום בקשות רק אח"כ. וקשה לשון רש"י השואל דבר מחברו, והלוא זה דין של השואל מהשם יתברך (שוב ראיתי דפוס אחד ששם את התיבה מחברו בסוגרים מרובעות). ויש משמעות בזה שמשה בקש את זה מהשם יתברך כחבר, כך עלה בלבי בקראי דברי רש"י, ואחר כמה שעות נזדמן לי בתוך לימודי (אגרת נג להרמח"ל) בס"ד גמרא מפורשת (ברכות לב.) תפסו [משה] להקב"ה כאדם שתופס לחבירו בבגדו (וזה לגבי משה, אבל אפילו לדידן מצאנו בדברי חז"ל שהקב"ה נקרא ריעך). ואולי זה היה גם כן בגלל התגברות הדינין.
אכן יש להעיר מה שחז"ל הכריעו הטעם שמשה רבינו קיצר מאד בתפלה כאן, שלא יהיו ישראל אומרים אחותו וכו', אולי הטעם היה מחמת התגברות הדינים. ואולי טעם זה שחז"ל אמרו לסיבת הצטרכות משה רבינו לקצר מאד בתפלה, היא היא גופא חלק מהתגברות הדינים, שהיה צרה גדולה שאפילו לא היה יכול להתפלל עליה כמו שצריך, ולזה משה רבינו היה מוכרח לא להזכיר שמה, ולבקש מהשם יתברך כמו מחבר.