Pages

Sunday, August 30, 2015

גלות האחרון של ישמעאל - תיקונו על ידי רבינו הקדוש נ נח נחמ נחמן מאומן

ב"ה

בספר אדיר במרום (עמ' יא) כז"ל ויש עוד בחינת ישמעאל, שיש לו מילה ולא פריעה. ונמצא שהוא מנאץ את השם שהוא סוד הי' הזאת, שנאמר בה: אני ה' הוא שמי וכבודי לאחר לא אתן (ישעיה מב:ח). ועד שלא נפרעת היה נקרא שהאויב מנאץ השם, כי תראה כי פר"ע הוא בגי' שמ"י , והוא סוד פריעה – פרע י"ה. ובהיות ישמעאל בסוד נצח, ועשו בסוד הוד, אמר ינאץ שמך לנצ"ח, עכ"ל. והנה היום ראוים בחוש את הגלות מישמעאל, וכן יש בעוה"ר קטרוג נגד מצות פריעה. והתיקון שעולה על הכל על ידי פרסום שם רבינו הקדוש, שידוע מדתו נצ"ח כמנין שמו נחמן: נ נח נחמ נחמן מאומן.

ב"ה הרמח"ל ורבינו נ נח נחמ נחמן מאומן

ב"ה

בלקוטי נ נח יש לי קצת אריכות על זה, כי הלוא הרמח"ל כתב את "מסכת ראש השנה"! והנה זה ענין נפלא שעמדתי עליו עכשיו, שרבינו הקדוש ממש "כשחר" של הוצאות התיקונים של הרמח"ל.

ובענין הרמח"ל, מבואר במכתב (ח' ניסן הת"ץ. אגרות רמח"ל נ' ונמשך בנ"ג, אוצרות רמח"ל יג, טז), שהיה מתקן מתחת לקליפות כאדם מזוין העומד בבטן הארי וקורע אותו מבפנים, וכן הם בתיקונים אשר מלגו ירבו אור ותיקון, עד זמן אשר יאמר 'אז יבקע כשחר אורך', כי יהיה ממש בוקע ויוצא. ובאמת יותר כח יצטרך הרבה לתיקון החיצוניות מלתיקון הפנימיות, על כן השיג האר"י זלה"ה יותר ממני הרבה מאד, וגם יותר ממני הרבה פרישות ע"ש. והנה 'כשחר' – שאז בוקע האור של כל התיקונים של הרמח"ל, עם האותיות בגמטריא תקל"ב, שזה השנה שנולד רבינו הקדוש, והתחיל לתקן הכל, פנימיות וחיצוניות (ומעניין שהרבי של הרמח"ל, ר' ישעיה באסאן, זה כמו בשן – וכמו במכתב נו מכנים אותו באש"ן, ר"ת נחמן בן שמחה).

נ נח נחמ נחמן מאומן

Saturday, August 29, 2015

מסכת גיטין

ב"ה

מסכת גיטין:
המביא פתק מר' מאיר שעל הים. צריך לומר מאומן נכתב ובנ נח נחתם.

Friday, August 28, 2015

Rabbi Nachman son of Faige -- why do we call him after his mother?

ב"ה

בספר שיח שרפי קודש (א:תיד) מביא מספר חכמה ובינה ז"ל רבנו ז"ל הזהיר לכל אשר יבקש בזכותו שיזכירנו על שם אמו, "רבנו נחמן בן פייגא," ולא כשאר נפטרים אשר יזכרו על שם אביהם, ע"כ. ואולי י"ל על פי המבואר בספר הגלגולים (הקדמה י) ז"ל דע, כי האב הוא נותן חלק מנשמתו אל בניו, ואותה החלק נעשה לבוש אל נשמת הבן, ומסייעו ומדריכו בדרך הטובה, ולסבה זו חייב הבן בכבוד אביו. ואמנם אם אין חלוק בין נשמת האב לנשמת הבן, רק פחות מת"ק מדרגות, הנה אז נשאר חלק נשמת האב עם נשמת הבן אפילו לימות המשיח. אבל בתחית המתים או לעולם הבא, כל דבר חוזר לשרשו, ונפרדים לגמרי. האמנם אם יש הפרש ביניהם שעור ת"ק מדרגות, או יותר מת"ק, אז מתבטלת הגרועה בגדולה, ומתחברים חבור גמור לעולם, ועד לא יפרדו, ושניהם הם בשרש אחד, ע"כ: ומשמע שלא משנה מי אלים, האב או הבן, אם יש הפרש יותר מת"ק מדרגות הרי מתחברים חבור גמור, והגרוע מתבטלת בגדולה. ולפי זה י"ל כיון שרבינו עלה על כל הצדיקים הרבה, ובודאי עלה יותר מת"ק מדרגות על אביו, הרי אביו נתבטל בו, ולכן הזהיר להזכירו על שם אמו.
ואולי יש לומר עוד, שעל ידי הזכרת שם אמו מזכירים זכות הבעל שם טוב, שהיא היתה בת בתו.
ועוד, פייגא עם האותיות בגמטריא נ נח ע"ה.

נ נח נחמ נחמן מאומן

Wednesday, August 26, 2015

Win the Lottery, not Nanach

HH

The story is told that the wife of R' Yisroel Salanter bought a lottery ticket, when he heard of this he was very agitated and immediately wrote up a contract disowning himself of his wife's possessions. He said what if she should win all that money, how would I be able to sleep when there are people hungry in the streets and I am sitting on money that could feed them.

The story seems a bit strange, because wouldn't he rather be able to help as many people as possible. Probably RYS realized that although feeding these people is a high priority, it would not be the ultimate solution, and definitely not in areas further away. So since he was involved in working on his system to really bring rectification to the world, and having to tend to feeding people would detract him from this, he shied far away from such responsibility.

So the other day my friend bought a lottery ticket, and I told him straight up 100% he wasn’t going to win, and it was foolish of him even to think otherwise. For if a Nanach such as himself who has only one thing on his mind day and night to spread Na Nach Nachma Nachman MeUman, if he would come into a few million dollars that would already finance so much hafatza that would be forsure a huge step, if not the final step, to the ultimate redemption. And since it is highly doubtful that this is the way HY is going to bring the redemption, through this lottery ticket, there's just no way it's the winning ticket. It seemed to me that he agreed completely.


Na Nach Nachma Nachman MeUman!

תקיעת שופר במבואות המטונפות או בעירום

ב"ה האם יכולים לתקוע שופר או על כל פנים לשמוע לשופר במקומות המטונפות או בעירום, ואם עבר ועשה או שמע האם יצא ידי חובתו? ע' בביאור הלכה סימן תקפח, וראיתי עוד משא ומתן קצת בזה באתר בחדרי חרדים. וע' בלקוטי מוהר"ן תורה כב בפירוש הענין של התוקע בבור אם קול שופר שמע יצא ואם קול הברה שמע לא יצא, שיש בזה נטיעה בענין טעם המצוה להצטרך שהשומע לא יהיה במקומות המטונפות. ודו"ק.

ומה שמעניין, כי שופר, רבינו גילה שהרם כשפר קולך, כשפר זה בחי' השיר כ'פול ש'לוש פ'שוט ר'בוע, בחינת נ נח נחמ נחמן מאומן, שכבר התרנו לגמרי להכניס בכל מקום, אפילו לשירותים, עיין בלקוטי נ נח פרק 680 באריכות. ואכן שם צדדנו שאל אף שמותר לגמרי להכניס אבל אולי עדיף לא לראות את זה, כי זה יעורר מחשבות של קדושה, ולפי זה, כיון שמטעמי המצוה של שופר זה לעורר את הבן אדם לתשובה ולקדושה, יהיה אסור לשמוע. אכן גם בזה יש הרבה להתפלפל, כי תשובה היא מצוה תמידית ממש, ואכמ"ל.

נ נח נחמ נחמן מאומן!

רוחות היאוש - סיפורי מעשיות משנים קדמוניות - מעשה מאבדת בת מלך

ב"ה

מעשה א מאבדת בת מלך

הממונה על הרוחות. מצאתי ת"ל בספר פירוש לספר ברית מנוחה מכתב יד של מה"ר חיים וויטל (פרק יא), שהמלאך הממונה על הרוחות שמו רוחיא"ל (א"נ מחיא"ל), ותחתניו ג', חזקי"ה, עוזיא"ל, עזא"ל. והנה מוהרנ"ת בלקוטי הלכות מאריך בענין שני מלאכים בשם עזא"ל ועוזיא"ל שקטרגו על בריאת האדם, ומסביר שהם הן הקולות בתוך האדם שאומרים לו שהוא לא יצליח ולהתייאש חס ושלום. ורואים שזה הענין קשור מאד להממונה על הרוחות.
והנה הרוח האחרון בא בסוף ואמר שהוא היה עסוק להביא את הבת מלכה וכו'. והוא פלא, כי הלוא השני להמלך היה שנים על שנים מחפש אחר ההר והמבצר, ואיפה היתה הבת מלך כל אותה הזמן, אם רק עכשיו לקחה אותה הרוח שם? ורואים מזה שדוקא על ידי כוחות היאוש וההתגברות עליה,אלו המובילים את הבת מלכה למקומה, ודוק.


נ נח נחמ נחמן מאומן

General Rectification of the World with Nanach.

HH

This parable I came to from my understanding of what the Ramchal propounds in his awesome holy book Adir BaMurom.

If a deck of cards wired together falls and gets tangled in disarray, there are two ways to go about restoring their order. One would be to take each card individually and put it in it's proper place, the other would be to hold up the wire and all the cards will fall into their proper place.

The latter method we will call the Tikun Hakllali the general rectification.

When people are on missions to fix the wrongs of the world, they are very limited in times, funds, faculty, and so forth. Even if they would be completely successful in their endeavors, the ultimate results would be debatable.

Before I was Nanach I had all types of battles on all sides, against zionism, against the Yeshivos for not studying what is important, against wigs, against immodesty.... Every time I had some change I would immediately rush to make some sort of attack for some such worthy cause. Thank G-d for the intellect and humility to understand that there must be a holy tzaddik who desires much more than me all the necessary rectifications, and knows much better than me what they are and how to go about enacting them (Not so my mother's uncle, Noach Weinber ob"m who decided it was solely up to him to fix the world, and launched Ohr Sumaich, and Aish HaTorah, this is something I explained to him personally, may HY have mercy on his soul).

The Tzadik is very much at the helm of the ship -- Rabbainu Na Nach Nachma Nachman MeUman has full knowledge of what is going on and what has to be done. Anyone with any intellect, who really wants the good of the world, will put aside his or her own little petty notions and projects and fully embrace the ways of Rabbainu. In this way one gives more strength to the collective powers of Rabbainu to bring the complete general rectification of the whole world.

Na Nach Nachma Nachman MeUman!

Tuesday, August 25, 2015

Harvesting the bounty of Heaven - the field - with Song

HH
This morning I was translating Rabbi Nussun's second introduction to Rabbi Nachman's Stories of Ancient Times, and he brings from the Holy Sefer HaBahir (brilliant light) which is quoted in the Zohar
.. And look in the book of the Bahir (62-63, brought) in the omissions (#44) of the Zohar (Torah portion of) Beraishis (265b its place, pg. 49a), for what is written there regarding, "Come my beloved, let us go out to the field (Song of Songs 7:12)" etc.: a parable 
So doing my homework I dutifully checked the source, and saw that Rabbi Nussun skipped over a very interesting revelation on this verse, "do not read it as the field (suddeh) but as the song (sheerah)!" That is where it is where our reunion with HY is happening in the song!

The Ramchal explains (beginning of Adir BaMurom) how the Shechina is in the fields, and that is why the Rashbi and his students would always go out into the fields to study the Torah, and almost all the secrets of the Zohar are from such escapades. The Ramchal says that even when one is sitting in his house, in order to access and be in tune with the supernal worlds he must create for himself the spiritual atmosphere of the field. This is obviously part of why Rabbainu was insistent that everyone goes out every day (especially at night after sleeping and getting up for midnight) into the fields.

From this Sefer HaBahir we have better understanding of what Saba said that often when he used to go out to the fields with other Breslovers, while they were doing their hisbodidus with HY, he was singing and dancing. The field and the song are the same aspect, the song is the completion of the field! Those who plant the field with tears, reap the harvest (michatzdei chakla as explained in Adir BaMurom there) with song!!! Awesome!

Na Nach Nachma Nachman MeUman!








Monday, August 24, 2015

Interview with the Bride of the Shlomo Carlbach wedding on the Plaza Beach in Tel Aviv

HH the famous wedding R' Shlomo Carlbach made for two Russian orphans in Tel Aviv, on the beach by the Plaza Hotel, in middle of the night - 3 hour chupa etc. etc. -- this is an interview - on Arutz Sheva - with THE BRIDE! [She only starts talking about Shlomo about 23 minutes in]. Enjoy!
Na Nach Nachma Nachman MeUman!
https://mega.nz/#!UQMBhAaa!EtCinmgKl_lMhKN9VRMGOnjq44vpK9IGyCh7KkE0-nw


Na Nach Nachma Nachman MeUman!

Generation with the face of a dog

HH
The face of the generation will resemble the face of dog – פני הדור כפני כלב
This is the description of the Mishna at the end of tractate Sotah. The commentaries explain this to refer to imputence and brazenness. However, it occurs to me that there is another intention here.
Dogs are so loyal to their masters, but even more they are loving. This I have observed many times how dogs ingratiate their masters, and their masters revel in this love and attention. Jews never were big into dogs. In fact Rabbi Nachman revealing in his Book of Traits (Sefer Hamidos, Hamtukas Hadinim – Sweetening of Judgements #92) – one who raises a dog arouses din (judgement). For many this relationship of rosy love and attention from the dog is fulfilling and meaningful, but Jews were rarely that superficial. Sure animal life is important and respected, but where does it come to par in the relationship of a human being?!

The Mishna is describing the relationship we see today between the contemporary rabbis and their congregations, where the rabbis dole out to their masses all the beautiful messages that are expected from them. It so warm and rosy, and it so devoid of import.


Na Nach Nachma Nachman MeUman!

Fraudulent Rabbis - particularly chabad lubavitch

HH the videos description explains the whole thing. NNNNM!

Friday, August 21, 2015

Saba weightless and in the mikva

HH

Just now buy food for Shabbos in the supermarket I met Yosef Chaim Goldshmidt, who's been going to Uman since he's 5 years old, almost 30 years ago. His father helped take care of Saba for a few months in Bnei Brak and he had a lot of crazy stories. He told me two.

1. His father says that when he would take Saba in his wheelchair up the steps, it wasn't heavy at all.

2. Once the mikva was closed so he took Saba to some ruins where there was a pool of water, the water was green and extremely murky, and there were loads of mosquitos and bugs. He was hoping that Saba would opt out, but Saba went for it, and calmly did 310 complete dips.

Na Nach Nachma Nachman MeUman!

This is the Torah!

HH

Before reading (in someplaces after reading) from the holy Torah in the synagogue, the Torah is opened wide and held high overhead, and circled for everyone to see, and everyone says part of a verse: And this is the Torah which Moses presented before the people of Israel by the mouth of Hashem with the hand of Moshe... וזאת התורה אשר שם משה לפני בני ישראל על פי ה' ביד משה

The Ramchal explains, that every Torah scroll has complete and full sanctity. Even still all the Torah scrolls in no way can be compared to the actual Torah scroll written by Moshe (actually he wrote 13 on one Shabbos). That is why we say this verse while the holy Torah is paraded, to draw to it the holiness of the Torah scroll written by Moses.

Na Nach Nachma Nachman MeUman!

Thursday, August 20, 2015

Women Chasidim - נשות חסידות

HH

Be careful what you call yourselves, remember that the "chasida" is a not kosher chick!

Reminds me of the late rosh yeshiva of toronto, r. ginzberg, who frequently said, that if a group of men studying Torah was called a kollel, a group of women would be called a "klalla" G"F, he wasn't exactly Nanach - because then he would have known to call it a "kollelet" which, with the 5 letters, has the numerical value of Na Nach Nachma Nachman MeUman!

Aside from the quotation I bring later in Hebrew that Rabbainu said to make the women into chasidos, it is interesting to note, that when Rabbainu told his chasidim that he didn't no what he could yet do to help them, so he will try telling them stories, and began to reveal the Stories of Ancient Times, these stories, the highest legacy of Rabbainu, he specifically said were for women too!


ב"ה
כתוב בספר שיח שרפי קודש (שמוחזק כ60% נאמנות):
ב-יד ושם ו:שכאאָמַר פַּעַם רַבֵּנוּ: מַדּוּעַ אֵין אַתֶּם מְקַרְבִים אֶת נְשׁוֹתֵיכֶם וְעוֹשִֹים גַּם אוֹתָם לַחֲסִידוֹת? "פַאר וָואס מַאכְט אִיר נִישְׁט אַייעֶרֶע וַוייבֶּער קֵיין חֲסִידוֹת"? כִּי אָז נָקֵל לוֹ לָאִישׁ לְהִתְנַהֵג בְּדֶרֶךְ הַחֲסִידוּת וְהַיִּרְאָה כִּדְבָעֵי.

אך עליהם לשמור מהשם "חסידה", כי החסידה היא עוף (טשי"ק) טמאה...

וזה מזכיר לי מה שהראש ישיבה שנפטר, ר. גינזברג, היה רגיל לספר, שאם קבוצה של אנשים לומדים תורה נקרא כולל, אז קבוצה של נשים תיקרא: קללה. והוא לא זכה בכלל להתקרב לרבינו, כי לולא כן היה קורא להן: כוללת, שעם הכוללת של חמשה אותיות בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן!

יש להעיר עוד, שהסיפורי מעשיות משנים קדמוניות, שרבינו גילה רק לאחר שאמר שלא יודע בכלל איך יכול לעזור להחסידים, אלו הסיפורים רבינו אמר בפירוש שהם גם בשביל הנשים, וזה נותן לנשים חלק גדול כמו אנשים.

ואזכיר עוד הפעם, איך שכאשר פעם למדתי את התורה בלקוטי מוהר"ן (תורה י) של השוו אישה לאיש, הגעתי לכותל המערבי, וראיתי פלאי פלאות ששמו את המחיצה המבדלת בין הגברים לנשים, שוה בשוה! והייתי צריך לקחת תמונה, אבל הלכתי להתפלל וכאשר חזרתי כבר שמו אותה במקומה. אבל איזה אות של רבינו!


נ נח נחמ נחמן מאומן




שמור פתחי פיך

ב"ה

מעשה י - מסוחר - בערגיר - ועני

הרוצח אמר לה "אם אחזר ואפסיד אותך ותמנעי ממני, אין חיי נחשבים אצלי מאומה כלל וכו' כי איני שוה בעיני כלום" וי"ל בזה מה שרבינו כותב עליו, כאשר טעה בדרכו, "ומן הסתם אכלוהו חיות רעות", שק"ק למה זה מן הסתם, מה שלא קרה להבן, להבת, ולאביה, אלא כיון שהתיר את עצמו למיתה, ובפיו הזמינה, בא אליו והשיגה.


נ נח נחמ נחמן מאומן

HY Look at me!

HH

Imagine, whatever you ask HY, He gives you right away, but He won't look at you. He'll give you everything but won't look at you. Not very appealing. That's why in Shmone Esray before we ask for healing and livelihood, we ask HY, "Look at us!"

Awesome

According the Kabbala, there is a great unification that takes place when someone sees something, because that object is inscribed in the eye of the beholder, bringing them together. So by the very act of HY looking at us, we achieve an amazing unity with Him, as we are inscribed in His eyes.

The blessing continues, "and fight our battles," – imagine that, HY Himself fighting for us, against the evil inclination, and all our struggles.

Awesome.


Na Nach Nachma Nachman MeUman!

יכול להיות עבד עולם עבור שעה אחת בלי לחם?

ב"ה

מעשה יא מבן מלך ובן שפחה שנתחלפו

"וחרה להעבד מאד על אשר נמכר לעבד בשביל שעה אחת שהיה צריך לחם לאכל, כי עתה יש להם מה לאכל." אכן כל זה לפי דעתו המשובשת, כי הוא לא ידע שאיש היער רצה להרים את הבן מלך האמיתי, אז לכאורה אפילו אם הבן מלך לא הצליח מאיליו לרכוש את בן השפחה להיות עבדו, אז איש היער היה עוזר לו, ולא היה נותן לו לאכול עד שימכור את עצמו, כן נראה לעניות דעתי.
אכן בברסלב תמיד היו אומרים ביטוי המבוסס על זה, שלא לאבד את עולמך בשביל שעה אחת שצריכים לחם. ואילו לפי מה שכתבתי, אין דבר כזה, כי העבד בין כך ובין כך היה הולך להיות עבד, רק שאיבד את עצמו קצת יותר מהר.

נ נח נחמ נחמן מאומן

Gusto

HH

To the best of my recollection, the word "gusto" is not used in any of the translations of Rabbainu's holy works, so let this post be its rectification, I write this with great gusto!

Na Nach Nachma Nachman MeUman!

לא ניתנה תורה אלא לאוכלי המן – The Torah was not given – except to those that ate the manna

ב"ה
לא ניתנה תורה אלא לאוכלי המן – The Torah was not given – except to those that ate the manna

Many years ago I read a book by a nuclear physicist (if I remember correctly I think his name was Cyril Domb, he was a ba'al teshuva who died young R"L) and in one chapter he propounded an idea that kedusha which transcends this world, should be realized as traveling faster than the speed of light, for as object approach the speed of light they get larger and larger, so he figured that if they can beat the speed of light, they can transcend the space of matter, and this is the concept of the Holy Ark in the Holy of Holies that did not take up any space (See Rabbi Nachman's stories of Ancient Times, of the Seven Beggars, the 5th day, the Hunchback Beggar, there Rabbainu revealed that to get to the tree which stands out of space, one needs to acquire it's attributes, the body (trunk) of the tree is truth (this is in fact light, as the verse says, שלח אורך ואמיתך), and its roots are humility, fear of Heaven, and faith).
[This works nicely with an analogy my friend (S.R) always gives to explain why tzaddikim have extra critical judgement by HY, as it says הקב"ה מדקדק אתם כחוט השערה, וסביבם נשערה מאד. So he says it's like a car, as long as the car is just inching along one can turn the steering wheel, and even jerk it which ever way he wants, but when a car is going 200 miles an hour, a little touch on the wheel can send it flying. Kedusha is like faster than the speed of light, so any nuance there makes a world of difference.]

So I was thinking along these lines, to explain why to really receive the Torah one has to get his nourishment only from the manna. Because any food that leaves waste in the body, if the body is on the level of holiness of the Torah, it is like going super fast, and even the smallest iota of waste would be utterly huge to infinity.

Almost 7 years later I wrote more about this in Hebrew: NaNach: לא ניתנה תורה אלא לאוכלי המן (naanaach.blogspot.com)

Na Nach Nachma Nachman MeUman

אל תהרהר אחר איזה נ נח, בודאי עשה תשובה!

ב"ה

איתא במסכת ברכות (דף יט.) תנא דבי ר' ישמעאל אם ראית תלמיד חכם שעבר עבירה בלילה אל תהרהר אחריו ביום שמא עשה תשובה שמא סלקא דעתך אלא ודאי עשה תשובה והני מילי בדברים שבגופו אבל בממונא עד דמהדר למרי ע"ש.

והוא מאמר פלא, ובעזה"י נזכה לעמוד ולהבין אותו.

ועל כל פנים ידוע שאלו הרבנים העזי פנים של היום ממש אינם בכלל תלמידי חכמים, כי אדרבה השם ירחם מה שהם.

והנה היום עיקר תלמידי חכמים זה הנחמנים, שהם תלמידים של רבינו, ועושים שימוש גם כן, בהפצה ובכל עניני רבינו.

והנה רבינו גילה לאנשי שלומינו (חיי מוהר"ן שג) 
    מה אתם יכולים לעשות תשובה, וכי מספיקים ימיכם וכחכם כלכם לתקן פגם אחד ממה שקלקלתם. רק אני עושה תשובה בשבילכם
הרי לפי זה שרבינו עושה תשובה בשביל הננחים, אם כן, אם ראית נ נח שעבר עבירה בלילה אל תהרהר אחריו ביום כי בודאי רבינו כבר עשה תשובה בשבילו! (ואפילו העבירה, רבינו חשך ממנו הידים והרגלים...).

נ נח נחמ נחמן מאומן




Why is it permissible to wear a Nanach beanie in the bathroom?

ב"ה
The holiness and sacrity of the Talis over the holiness of the Tefilin (item 5 below)!


מחמת דברים מתוקים שנתחדשו פה באות ה', הריני מביא שוב את כל הענין פה.



680. האם מותר לכנס לשירותים עם כיפה של נ נח נחמ נחמן מאומן?

א] השאלה אם מותר להכניס הכיפה של נ נח לשירותים, כי לכאו' דברים החקוקים יש להקפיד על קדושתם, ויש בהם מדין מחיקת השם וצריכים גניזה, אלא שיש מקום להקל כי בודאי לא תהיה זה חמור מהדפוס, ששיטת הרוקח שדפוס אינו נחשב לכתיבה, ולכאו' כ"ש בחקיקה הנעשה בדפוס, ואולי יש לחלק ואכמ"ל. ואפילו להט"ז ושאר פוסקים שדפוס חשוב נחשב לכתב, ואפילו הוא הדין בדפוס של חקיקה, היום העולם מקילים הרבה בזה, אכן זה גופא צע"ג במנהג העולם, ובודאי ירא שמים ישתדל לכבד ככל היותר בכל אופן הכתיבה. ולכן קיים השאלה הגדולה האם ליכנס לשירותים עם הכיפה של נ נח נחמ נחמן מאומן?

פעם עשינו שאלת ספר על זה, ופתחנו לתורה רע"ג. וזה בעצמו היה חידוש, כי רע"ג כידוע הוא ר"ת ראשית גוים עמלק, וידוע מה שמוהר"ן אמר כי שבע יפול צדיק וקם, ס"ת עמלק, וזה בחי' ואחריתו עדי אובד. אבל איפה מצינו בר"ת, שזה יהיה התיקון כמו שכתוב בתוה"ק ראשית גוים עמלק? ב נ נח נחמ נחמן מאומן, ר"ת בגימט' עמלק. וגם התיקון נכלל בזה, כי שבע יפול, זה בחי' שע"ב יפול צדיק וקם, היינו הירידות ועליות בניגון של ע"ב נימין, השיר של חסד, נ נח נחמ נחמן מאומן.

וע"ש בתורה שמבואר שהתולדות של הצדיק הם למעלה מהששים רבוא נשמות, ואינם שייכים לעוה"ז כלל, דהיינו שאפילו שהם בעולם אינם נתלבשים בעולם הזה כלל ע"ש. והנה זה החבר שפתח את הספר טען ששם אצבעו על המילות אינם נתלבשים, וזה התשובה, לא להלבישו במקומות המטונפים. אכן במחילת כתה"ר נלע"ד פשוט וברור שהתשובה הוא ש נ נח נחמ נחמן מאומן, הוא למעלה לגמרי מעולם הזה, ואפילו שתשים אותו איפה שתשים, כאילו לא נתלבש שם כלל [ובזה נתקיים דברי רח"ו בנפש החיים שיבואו חסידים ויכניסו התוה"ק לתוך השירותים, בטענת שהתורה למעלה מהצמצום וכו'].

ונראה עוד לפי זה שיתכן מאד שיכולים להגיד נ נח נחמ נחמן מאומן אפילו קודם ברכת התורה (רק לא לפי שיטת הגר"א שצריכים לברך ברכת התורה אפילו על הרהורי תורה, ובטח מי שיאמר נ נח יתנוצץ מוחיו בצחצחות של אור התורה אז מצד זה יהיה צריך לברך תחילה. אכן באמת רוב העולם בכלל לא נוהג כזה, לא מבעיא לפי האריז"ל שמברכים כל ברכות השחר עם הכוונות לפני ברכת התורה, אלא גם להלכה שיכולים לאמר פסוקים דרך תפלה, ולא חיישינן בכלל), וצ"ע. ולמעשה נוהגין להקל, מצד חומרת הענין, שתמיד יכולין וטוב להגיד נ נח נחמ נחמן מאומן.

ב] מלבד הנ"ל נראה שהלוא מוהר"ן בעצמו היה הולך לשירותים, ושזה כל ענין של הצדיק, שהוא שלוחו של השי"ת להוציא את בנ"י אפילו מאותם מקומות. וע' מש"כ בענין שאלת שלום במקומות המטונפות, ובחלומו שהיה למוהר"ן וכו' ע"ש.

ג] ועכ"פ נראה שאין לעיין על הכתב של נ נח בשירותים, כי בודאי יבוא בזה להכניס תורה לתוך הצמצום ולתוך המקום המטונפת, ורק אם זה על הראש, ולא רואים הכתב, מה טוב.

ד] והנה ידוע מה שפסק ר' יהודה החסיד (וכן הוא בשערי תשובה לר' יונה) שמי שיש לו הרהורים במקומות המטונפות יכול וטוב לו שיחשוב בתורה (והוא דייקא נקרא חסיד וספרו נקרא ספר חסידים!).

והנה היום ידוע שמה שאנשים הולכים כמעט ערומים זה סימן שהקב"ה מגלה את עצמו בלי לבושים. והלבושים הם הצמצומים שעושים ההגדרות שפה זה מלבוש טהור ופה זה מלבוש לא טהור.

והנה ידוע (תורה נו ועוד מוקמות וע' בדברינו לעיל בענין תפלה תפלה תפלה) שמקומות המטונפות מקבלים חיותם מסתרי תורה וכו'. כי הסתרי תורה לא מצומצמים להגדרות והלבושים הלוא טהורים וכו'.

נמצא, מי שהוא במקומות המטונפות - בגשמיות - ויש לו הרהורים - איסור ברוחניות - הוא שייך לתורה גבוה מאד, למעלה מהלבושים וכו'. ומותר וטוב לו להרהר בתורה.

ה] מוהרנ"ת בלקוטי הלכות הרבה לפרש איך שציצית מרמזים להשיר פשוט כפול משולש מרובע, שהיום כבר נתגלה שהוא נ נח נחמ נחמן מאומן. והנה קדושת ציצית הוא קדושה מקפת, כמו שאנו מקיפים את הגוף עם הציצית, כן באמת הציצית קדושה עליונה מאד למעלה ומקיף. ולכן מותר אפילו ליכנס לשירותים עם הציצית (רק ציצית שהם מזומנים עבור תפילה ועבודת השם, הרי מצד קדושה זו אסור להכניסם), והבלוים של ציצית לא חייבים גניזה. וזה למעלה מקדושת תפילין, שהם מוחים, ואפילו לא תמיד אנו יכולים להשיג את רמת המוחין של התפילין, כמו בשבת, שלפי ההתעלות שיש לנו בשבת אין לו היכולת להשיג עוד את המוחין של התפילין. ולכן צריכים לשמור מאד על כל פרטי הלכות תשמישי קדושה. לא כן הטלית, שאנו צריכים תמיד ללכת מעוטף בו, בכל מקום ובכל זמן.

וי"ל שרבינו גילה בלקוטי מוהר"ן (תנינא תורה כו) שמשה רבינו ע"ה מלובש בכל רמ"ח איברים של איש ישראלי, שזה בחי' התלבשות הדעת בחסדים ע"ש. ומשה הוא בחי' התפילין – שקרן אור פניו, בחי' תפילין. אכן רבינו הקדוש הוא בחי' הטלית! וזה מה שסבא אמר רבינו זה האבא רבינו זה האמא (- שמו שהאם הולכת תמיד עם בניה וכו' אפלו במקום הטנפת – תורה עח), בחי' מקיפים. ולכן מתאים להבגדים שהם מהמקיפים שיהיה כתוב עליהם נ נח נחמ נחמן מאומן.

והנה כאשר רבינו הגיע לארץ ישראל אחד מהגדולים הפציר בו מאד לגלות איזה טיפה מענין בואו, כמובא כל זה בספר שבחי הר"ן (לא), עד שבסוף רבינו היה מוכרח לענות לו, ע"ש איך שרבינו התלהב מאד, ואז "והשליך הכובע עליון מעל ראשו" – כי הכובע עליון זה עוד שייך לגוף הקדושה, וכמו טלית המיועד לתפילה, שעוד שייך לגוף הקדושה והמעשים של האדם, ועל כל פנים בזה רבינו כבר הראה דרך לזרוק את הכובע, וע' בפרק הקודם. "והתחיל לדבר בלשון זה: הידעתם סוד כונות התפלין? השיב לו הנ"ל קצת כונות. אמר לו: לאו, לא זו הדרך של כונת תפלין, וכיון שאינכם יודעים סוד כונות תפלין, אינכם יודעים סוד ארבע רוחות של ארץ ישראל," כי קדושת ארץ ישראל הוא גם בבחינת טלית, כי ארץ ישראל מקפת אותנו, ועד שבאים להשיג כוונת התפילין איך יכולים להשיג סוד הארבע רוחות של המקיפין?[אכן ק"ק לכולי עלמא, למה לא הקשה רבינו אם הוא יודע כוונת הטלית, שלכאורה הרבה יותר שייך לסוד ארבע רוחות של ארץ ישראל כמבואר בכ"מ, ואולי מחמת שהגדול הזה ביקש להבין בשכלו, אז רבינו היה צריך לנסות להראות לו דרך המוחין והיעב"א]. "ועכשו אתחיל לגלות לכם איזה רמז מזה. ויהי כאשר התחיל לדבר, התחיל לצאת דם מגרונו." דם מגרונו, כי ידוע שרבינו בבחי' עתיק, והגרון של עתיק הוא כתר ושורש של אבא ואימא, שהם המקיפים הנ"ל. 

Tuesday, August 18, 2015

למי יש עשירות בימים האלו?

ב"ה

שיחות הר"ן ד
עכשיו בעתים הללו קשה מאד מאד שיהיה מעות לאיש כשר וכו' ע"ש.
לכאורה דבר זה מבואר בספר דעת תבונות לרמח"ל, שביאר שיש להש"י שני דרכי הנהגה, אחד זה שכר ועונש, שמעשה צדיקים מביא שכר טוב, ומעשה רשע להיפוך. והאחד זה הנהגת היחוד, שהש"י מסבב את העולם כדי שיתגלה מלכותו, והדרך שהוא יתברך מראה יחודו, הוא זה שהוא נותן רשות למה שנראה רע להשתלט בכל כוחו, ואז הוא מראה איך שכל הרע הזה אדרבה רק אמצעיות לתכלית הטוב, להראות ולהשיג עוצם יחודו, שזה תכלית השלמות. והרמח"ל מבאר שם שלפי הנהגה זו של היחוד, היה מגיע לצדיקים כל הרע ולרשעים כל הטוב, וכל אחד היה בוחר לעצמו את הרע כדי שיזכה לתכלית הטוב הנצחי שצומח מזה. הרי שלפי הנהגה הראשון הצדיק יהיה לו רק טוב, ולפי הנהגת היחוד כמעט להיפוך. אכן הש"י מערבב את שני ההנהגות, ולפעמים נוהג ככה ולפעמים ככה. ואי אפשר אפילו לשום נביא לדעת בדיוק באיזה הנהגה השם יתברך מנהיג באותו זמן – וזה מתאים למה שרבי נתן כתב שבעולם הזה בכלל אי אפשר לדעת כל עיקר איפה אתה עומד [וזה נקרא בקבלה הספקות שיש ברישא דלא אתידע. ע' כל זה שם בכללים ראשונים אות לד]. ועל כל פנים הרמח"ל כותב ז"ל ובאחרית הגלות הקב"ה משתמש הרוב מזאת, כי הכוונה אז לתת תיקון כללי לכל העולם, ועל כן צריך שיתנהג בהנהגת היחוד, שמן ההעלם הגדול יולד הגילוי הגדול ויהיה שלימות ניתן לעולם, ע"כ. הרי מבואר שעכשיו בעתים הללו, שאנו בסוף הגלות ורבינו כבר גילה את התיקון הכללי שהוא עוסק לתקן אותנו, על פי רוב הש"י משתמש בהנהגת היחוד, ולכן קשה מאד מאד שיהיה מעות לאיש כשר.


נ נח נחמ נחמן מאומן

Float Your Boat

HH

Rabbainu revealed in his Stories of Ancient Times (of the Seven Beggars, the Blind Beggar), that our bodies are like ships which our souls sail (This is in fact a well established allegory, also alluded to in the agadatta of Rabba Bar Bar Chana, of those who go down to the sea, in other words, human souls who board their ships and sail around in this world).

The secret of all the Kabala, the Ramchal revealed, is pinneemiyews (inner) and cheetzoaniyews (outer), these are the aspects (lined up in Likutay Moharan Torah 37) of body and soul, material and form/function, knowledge and ignorance, light and darkness.

Every inner layer is humble and modest in face of the outer layer that clothes it, it hardly shows itself at all. The inner element has great haughtiness the free reign it grants the outer layer which clothes it.
[ה' מלך (על הבריאה שכביכול מלביש אותו) גאות לבש לבש וכו'' ועוד כתיב ישראל אשר בך אתפאר, שישראל שהם מציאות שבו מתגלה יחוד ה', השם יתברך מגאה בהם]

In this world of 6000 years, our bodies have reign, and conduct the main functions of our existence, they host our souls who are like guests. Even in the seventh thousand year, the body will be the main player, but it will be with the full force of the soul. In the eighth thousand year, the soul will be the main player, and the body like a guest etc. as explained at length in the Ramchal's Da'as Tevunos  (76-84, Klalim Rishonim 9). Soon it will be very very apparent how ridiculous all the attention to the body is. The body is of foremost importance as a wick for the flame that is our soul - and the soul of our soul, and the soul of the soul etc., and most be cared for properly, but any attention given to it as a means of its own, working out, and the competitions surrounding the feats of the body, are utterly rediculous and stupid. When HY will allow for the soul to shine forth with, not even in full force, just with much less restraint, the body will be seen as powerless and almost completely inconsequential. It will be impossible to comprehend how one could be so foolish to have pursued any bodily concerns and pleasures whatsoever. There will be great embarrassment.

HY is infinite - Ein Sof (without end - i.e. we don't even call him infinite, because any positive description we have is limited in its definition (as anyone familiar with algebra will know that infinite can be caught in very small fractions), so we describe HY as bereft of any limit, Ramchal), and the way of HY is to hide himself in infinite layers, each one more material than the next, and HY is infinitely hiding in the humility of more and more esoteric existences. This is the way of HY, this is His Glory.

Rabbainu revealed (Likutay Moharan Torah 6) that our role in the month of Ellul is to go in this way of HY. First we must appint the king, and gain complete conviction, we must be strong in our ideals and decisive in what is right and what is wrong. This is our first teshuva. One could easily get stuck here, as many sensationalist do, getting caught up in self-righteousness of all types of worthy causes and campaigns. Kings have great honor. But this honor is so external, it is so full of cracks and disallusion. It is just a shell, and in fact quite puny. So we must not get stuck there, but must look further, to realize that everything that we see, all the Jews and the actions, are all the glory of HY, we gain complete embarrassment from our own course, myopic, mundane understanding of existence -- how we percieved that we were players -- going after such an external approach ignoring the true reality, from this shame, we can drain out our own ego which pumps through our blood, distorting our vision and perception -- we cleanse ourselves of all the constrictions of the cravings and lusting of the seventy nations, and we can proceed to build a holy conception to house Divine Inspiration in ourselves. This Divine Spirit is utter humility which delights and takes pride in allowing it's surroundings to have full expression and atonomy. This is a taste of the future world.
[Notice in the Story of Ancient Times of a Prayer Leader, the Kings men who were finding each other and celebrating with tremendous joy, while those accompanying them had no idea what the joy was about, just like Rabbainu said that two people could be sitting next to each other; one delighting in Gan Eden, and the other completely confounded. It is not enough to get to the tzaddikim physically, as long as someone is attached to a fraudulent leader - i.e. a represntation of a some sort of society and course of life - like those who were accompanying the king's men, they will never figure it out, what it is, the reality. But even still since they stuck to them till the end, they got their tikkun].

When Rabbi Nussun once got an inkling of the enormity of the awsome level Rabbi Nachman was on, he almost went berserk, he shouted, "GEVALD! What is the world thinking?!" He wanted to run into the world and try to knock sense into them to get with the program. Rabbi Nachman had to physically hold him down, and told him to stay put, going out there screaming would not help. If we would have any conception of the real reality staring straight out at us, we would be on fire. We gotto get there, for ourselves and for humanity.


Na Nach Nachma Nachman MeUman!





Monday, August 17, 2015

כשזה קם זה נופל

ב"ה

דחיתי, לא רציתי לכתוב, אבל בסוף, הנה הוא. לפני יום או יומים ראיתי שמספר הפוסטים שלי בדיוק עברו על הסכום שהוא בגמטריא "זו בית לכפירה" כידוע הבית של משוגעים שנתהפך להיות של אנשים שמחזיקים שמשיח כבר בא והלך חס ושלום. אבל לא רציתי לכתוב, כי מאן דכר שמיה, שהם לא עולים בשם בכלל. אכן אחר כך ראיתי אגב אורחיה באיזה מקום שדוקא זה היה היום שהם קנו את הבית הזו. אז ב"ה לכאו' עשינו איזה תיקון בשורש אתמול, בזכות רבינו הקדוש נ נח נחמ נחמן מאומן.

לשון רבינו ביידיש בסיפורי מעשיות

ב"ה

מעשה יג
כאשר הילדים היו בוכים ובא הבעטליר הראשון כתוב ז"ל והתחילו אלו הבנים להתקרב אליו ולהיות כרוכים אחריו, ע"כ – וביידיש האבן די קינדער אן גיהובין טשעפען זיך צו איהם, און צו טולען זיך צו איהם, ע"כ. ואיני יודע יידיש, אבל טשעפען, כמדומני זה להפריע, אז איך זה הגיע למשמעות של להיות קרוב ולהיות כרוך אחריו. וב"ה מצאתי הענין מפורש ברש"י פרשת ראה (דברים יב:ל) על הפסוק השמר לך פן תנקש  אחריהם, ז"ל אבל בלשון טירוף וקשקוש מצינו נו"ן – וארכבתה דא לדא נקשן (דניאל ה:ו), ואף זה אני אומר, פן תנקש אחריהם, פן תטרף אחריהם, להיות כרוך אחר מעשיהם. וכן ינקש נושה לכל אשר לו (תהלים קט:יא), מקלל את הרשע, להיות עליו נושים רבים, ויהיו מחזירין ומתנקשים אחר ממונו, עכ"ל.

מ"ה יהיה איתי!

ב"ה

"מה יהיה איתי" בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן (עם התיבות). שנזכה להיות בבחי' מ"ה, שנזכה להיות נ נח!

Sunday, August 16, 2015

ומי דומה לך

ב"ה
בשמונה עשרה, מי כמכה בעל גבורות ומי דומה לך, במקום אחר הארכתי יותר, אכן רציתי רק להדגיש פה דבר נפלא.

מי דמה לך
מי = 50
דמה = 49
לך = 50
שלעולם 49 זה רק דמיון בעלמא בפני החמישים.
מ"י, ל"ך, הם הסוף של א"ת ב"ש ג"ר... י"ם, כ"ל!
דמה בא"ת ב"ש זה קיץ, שמלבד זמן השנה גם כן פירושו כמו קץ המזבח, דברים ערבים. קיץ בגמטריא מאתים, שהוא זיווג של שני בעלי קומה של מאה, זיווג שלם. וכן "מאתים" בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן! 

Zwischenzug Zugzwang Zigzag Nanach Special for Ellul

HH Nanach is played in the formation of the pieces on the chess board, read more in the video description. NNNNM!99

The big avoda of chilling out

HH

Rabbi Nachman said that it is easy for him to fire up and reach out to HY -- "ratzo", his effort is expended in the "shoav" -- coming down, and bringing into play all the newly achieved G-dliness.

It used to be that winter was the main time of need for energy, today the summer is much more exerting. The world is conforming and warming up to Rabbainu, it's finding it easier to get fired up, and harder to chill out.

We gotto really tune in to the Rebbe and follow his every nuance.

Na Nach Nachma Nachman MeUman!

Reb Yid - Reb Nanach

HH

Rashi says (Devorim 2:17) that HY spoke to Moshe Rabbainu only in the merit of Israel. One of the most frequent words in the Torah is VaYidaber, and he spoke. Every letter in the Torah is divine, so these letters must be very special. The letters can be rearranged to Reb Yid! They can also be spell Rebbe  Vuv Dalet, the letters vuv and dalet together equal 10, an allusion to the Rebbe who revealed his name in the ten types of song: Na Nach Nachma Nachman MeUman. Vuv and Dalet = RaNU - to sing, with the acronym Rabbi Nachman (vuv is a conjugation).

Na Nach Nachma Nachman MeUman!

ב"ה רש"י בדברים ב:יז 
    וידבר ה' אלי וגו'. אבל משילוח המרגלים עד כאן לא נאמר בפ' (זו) וידבר, {א} אלא ויאמר, ללמדך שכל ל"ח שנה שהיו ישראל נזופים, לא נתיחד עמו הדבור בלשון חבה פנים אל פנים וישוב הדעת, ללמדך שאין השכינה שורה על הנביאים, אלא בשביל ישראל:

וידבר מופיע בתורה הקדושה הרבה פעמים, וכל אות של התורה היא שייך לשמות של השם יתברך, אז בטח האותיות האלו של וידבר חשובות מאד.
וידבר יכולים לצרף, רב יוד (כך היו מכנים יהודי פשוט), וממש כדברי רש"י הנ"ל.
עוד יש לצרף רבי וד - היינו הרבי ששמו הוא הו"ד - י' מיני נגינה - נ נח נחמ נחמן מאומן. וכן ויו דלת בגמטריא רנ"ו,

נ נח נחמ נחמן מאומן


<iframe width="420" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/ETYPYmHGbIY" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>




Thursday, August 13, 2015

Tachanun (prayer of falling on one's face after the shmone esray)

HH

The custom in Breslov is to say the real Tachanun, i.e. Psalms 25, and on the left hand - the one wrapped with the tefilin.

Because the idea of Tachanun is to lower one's soul to the lower worlds to bring up from there the holy elements, many were scared to do this all the way, therefore the Ashkanazim opted to use a different Psalm 6 - so that a person doesn't actually go all the way into this rectification, and the Sfardim, while using the right Psalm, do not fall on their face. Rabbainu enacted that we do this tikun completely and properly. Even still if one is not committed to give this prayer is soul and his heart, it would be better for him, in that instance, to follow the masses and just go along without getting embroiled in this Tikun.

It seems to me, that the lowly places where in previous good times were only visited during Tachanun, are common to the daily experiences most of us have HY. Of course even for us there are lower places, but in the general scheme of things, basically we are pretty much there at the bottom (Asiya d'asiya...). Therefore, on the contrary, the hope of the masses lies specifically in doing the Tachanun in the complete manner and procedure instituted. Since in any event we have fallen to these places (which even the greatest Tana-im did not want to experience), precisely this prayer in it's pure form and fashion, are the call of the day to adress full on the tikun we must do, and retain our holiness, and rise above B"H.

It is interesting to note that Rabbi Elazar Hagadol, was a master of the Tachanun, and it is Rabbi Elazar Hagadol that promotes the Night Service of Arviss, teaching how a person should pay most special attention and consideration to this prayer. This prayer correlates to the darkness of our current exilt.

That which Rabbi Sadia Gaon revealed to Rabbainu that we should fall on our left hand, even though it is wrapped in the holy tefilin, is also I think a practice for our times, when our entire life, in all it's holiness is in a very low place. So we are going with the tefilin even there. However, there is no excuse G"F to bring the holy tefilin any lower, like e.g. chabad who put the holy tefilin on people without a single word or mention that one must not have any bad thoughts or pass gas while wearing tefilin (not to mention the people often have not even washed their hands as prescribed by our Sages in the morning, making it forbidden for them to touch anything, let alone the tefilin. There are other violations, but those are very outstanding and critical). Basically they are throwing the highest sanctity in to the klipos (evil husks) and who knows how much the exile is being lengthened due to their cruelity (feeding on the honor and recognition of the masses). Rabbainu says, fall on your tefilin straps, but no more than that HY.

There are things that mamash boggle my mind when I say the Tachanun, I will share a few here:

1. "Elokay" - my G-d. Do I actually have such a direct relationship and knowledge of HY, speaking to him directly with this title?! Even though in all the blessings we are saying directly to HY, "attu" (You), which also should be mind-boggling, even still, we are used to it, and it is does not say this whole title - MY PERSONAL G-d. Even the forefathers, who did not stop thinking of HY even for once second, 24/7, not even in their sleep, would not have HY call himself Their G-d, until their passing from the world. And here....

2. "Deruchecha Hashem" -- this I believe to indicate the 26 Deruchim of YHVH, we are asking to be privy to these, unbelievable....

3. His soul will lean in good. "tullin" -- lean - has the numerical value of Na Nach Nachma Nachman MeUman (with the inclusion)!

Na Nach Nachma Nachman MeUman!

Free High Spirit of the Simple Jew

HH

Today in the news, it was revealed that one of the holy founding fathers of America, his honor and grace... Thomas Jefferson, had slept with his slave, and had at least one child from her. No surprises here, but even still it drove home strongly how fortunate we Jews are to have the holy true tzaddikim, and the holy Torah, and the holy very simple and wholesome Jewish lifestyle. How we must revel in the fortune we were born into, and guard our faith and lifestyle with Na Nach Nachma Nachman MeUman!

Use the Rabbis for Kapparos

HH

How many times have we heard the ridiculous claim that men shouldn't leave their wives and families to go to Uman for Rosh Hashana. The problem is that our lives have become so mundane and bereft of meaning that Rosh Hashana conjures up just another holiday to be spent with the family, and an extra hour in the synagogue. Once, even the misnagdem had trepidation even by hearing the word elul - the month preceding Rosh Hashana. Such an awesome day when HY is coronated as King (the actual coronation takes place of course in Uman), and everything is judged, every fraction of pain and pleaser, life and death, wealth and poverty etc.. If we had any conception whatsoever how critical a judgment this is, we would be running to Uman to Rabbainu, no quibling...

Now, before Yom Kippur we are strongly recommended to do Kapparos with a chicken as a redemption to our soul, kapparos are even done for the fetus in the mother's stomach -- and since it is unknown if the fetus is male of female, two chickens are used, male and female. So obviously this isn't based solely on the merit of the sins of a person, but on a higher scale of the true standing of one's soul in the general scheme of HY's master plan. This little ceremony has become a mass produced assembly line procedure, so B"H let us thank the fraudulent leaders and other sensationalists for raising our conscious on this issue. Before doing the kapparos think, how is your soul different than a chicken?! Why should the chicken die for your soul?! And immediately realize that the chicken does not and cannot ask this quesion, and that itself is the answer, and proceed to do the kapparos. The chicken was going to die eventually anyway, everything in this world does, it will now miss out on a year of pecking in the dirt, but will have achieved a higher purpose and meaning -- protecting the well-being of a Jewish soul. Both will have now achieved a huge rectification. Balk at going through with the kapparos, and both will G"F be reduced to dirt peckers, and alas the rabbis and social activists will have won the equal rights they are so set upon, while garnishing their new honor and power over their flock.

There is great gravity to our existence, many people in the world suffer enormously HY, and almost everyone suffers to some degree, and there is the future generation, and the future world. There are responsabilities and fatal reckoning. In the drop of a hat - or a dime, one's life can be turned around for the good or the better. Serious stuff.

Na Nach Nachma Nachman MeUman!

Wednesday, August 12, 2015

Tikun Haklali in French - Francais - תיקון הכללי בצרפתית

HH


Tikun Haklali

French: Translation, and transliteration, and quotes from Rabbainu and Saba.

Pamphlet of 68 pages.

תיקון הכללי בצרפתית, תרגום והעברה, ודיבורים מרבינו וסבא ישראל
חוברת קטנה בת 68 דף








Na Nach Nachma Nachman MeUman!

Tuesday, August 11, 2015

Blossoms of the Spring (Ebay Hanachal) - Letter 1

With the Help of G-d, Thursday of the Torah Portion Pikuday, 27 Adar I, 717 (28 February 1957), Tiberias

(Wishes of a) Good life, long life, to the honourable treasury of wisdom and knowledge, searcher of truth, seeker of faith, my friend who is like my soul, Mr. Zalman Shazar, may Hashem be with him and open his heart, and eyes, and ears, so that he should see, and hear, and understand the truth.

It is befitting to give praise to Hashem who brought about, through His wondrous Providence, that I succeeded in becoming acquainted with his grand, noble, and elevated personage, after having hear of his good reputation for some years from my friend R' Meir Anshin. It was from then I had great yearning to meet with him, but it was out of my reach. However, his strong passion for the truth was effective for Hashem to bring about with His kindness – wonders, that I merited to meet him and become his friend, true love. In my opinion, there is hidden in this indications that have favourable insinuations. Even though the truth is that I am quite a simple person, nonetheless a small piece of wood can kindle and inflame a very large wood. Notwithstanding that we are on the bottom platform at a very low level, as we ourselves know that our appearance is not pleasant at all, because the storm wind and great cloud (a reference to the evil husks, cf. Likutay Moharan 82) greatly agitate and darken, especially in these times of ours. However, the Blessed G-d has already preemptively provided us with a complete healing and rectification through the rivers and streams of true wisdom of the true tzadik. Whoever takes refuge in the shade of his wings, and conducts himself according to ways of his Torah (teachings), and rids himself of all sophistication, and completely absconds his (own) opinion (/reasoning) in lieu of his (the tzadik's), certainly he will have a complete rectification in totality.

Our Holy Master OB”M, before his passing, was sighing and crying out strongly with peculiar sounds, and groaning, and great shouting, about the blasphemy and apostasy that would spread in the world in the future, for this is the worst evil from all the evils and travesties of the world, there is nothing more evil may the Merciful One save us. So his followers were greatly sighing before him, as if to say: “What can we do – and upon whom is he leaving us?” To which he (Rabbi Nachman) replied, “What have you to worry about inasmuch as I am going before you etc.. (Chayay 191, 225)” And he revealed his stance explicitly and with hinting (Sichos 209, Chayay 225), that everything he endeavoured with his followers that were close to him, was with those that were here and with those that are not here (-- Deuteronomy 29:14), that is even with the future generations. And he (Rabbi Nachman) said (Chayay 218), “Just hold yourselves together in unity, and friendship, and love of fellowship, then you will be kosher people, and not just kosher, rather you will even be tzadikim and good (- probably used as a reference to a term denoting a hasidic master), because the Blessed G-d will certainly help me that it will be as I have already desired, for – with the help of the Blessed G-d – I have certainly completed and will complete as I have desired!” And he said that whomsoever reaches and befriends one of his followers, certainly he will be a truly kosher person, and not just kosher, but even completely a tzadik, as I want.

[Rabbi Nussun in Likutay Halachos (Choshen Misphat, Mechira – selling 1:4) writes:] In the last Rosh Hashana before his passing, our Master OB”M said the awesome Torah “Tiku Tochacha” (-- Sounding the shofar of rebuke). It is explained there, that it is necessary to very much seek and search for the Divine Spirit (ruach hakodesh), the spirit of prophecy of the true ruling tzadik, because the main completeness of faith, which is the basis of Judaism, is specifically through him. It was then, after the delivery of the aforementioned Torah, he enjoined me (Rabbi Nussun) emphatically to write this great injunction, that every person in the world, from big to small, must be very attentive to this, and it is necessary to remind them of this injunction a thousand times, so that they should remember each and every day to do much searching and seeking for the true ruling tzadik who has the spirit of prophecy, ruach hakodesh, that he can truly rectify them eternally. For certainly the search and seeking is not after the physical body of the tzadik, but rather it is after his ruach hakodesh, through with this is his main rectification. This is necessary to search out and to seek always, for either way: if one has yet to find it at all – certainly he needs to go on his hands and feet to search and seek it with all his strength, in the whole world, from one end to the other, all the days of his life on the face of the earth, perhaps he will be able to find eternal life for his soul, even if for but one day or one hour before he dies. And if it seems to him that he has found the true tzadik – certainly it is necessary to seek and search additionally more and more. For it is possible that he is by the tzadik and his (the tzadik's) light is still dark by him, and he doesn't feel the true pleasantness of his holy directions, and consequently he is distant from his rectification, and for this it is necessary great exertion and much searching until he will find it. If he truly searches, he will certainly find (it).

The main life source, and endurance, and survival of Israel is all through the true tzadik, that Israel merits to seek him and to quest him with all types of searching, with utter mesiras nefesh (self-sacrifice) until they find him and draw close to him, and through this they merit faith and the heresy is nullified, and through this they merit to the complete redemption, and to the song that will be aroused i the future (-- Na Nach Nachma Nachman MeUman) – fortunate are those who merit and/to wait in anticipation and yearn for this in truth.

It is necessary to be extremely prudent to banish the spirit of frivolity from one's innards, that which his heart is full of the frivolous spirit which clings to him. Through attachment to the true tzadik, that is through loving the tzadik with complete love so that his soul his bound to his soul, through this one banishes with great speed, the spirit of frivolity from inside of him, and through this he merits to attain broken heart (-- as explained in Likutay Moharan 176).

The true tzadik – in relation to the world, he is the aspect of the head, and the world in association to him – they are the aspect of the body. The main rectification is achieved when one merits to be close and bound to the tzadik like the body is with the head, because the main vitality of all the limbs is only from the head (Likutay Halachos, Choshen Mishpat, bounderies 4:9).

Through being close to the the true tzadik, the contamination of the (primeval) snake is severed, and so too the converse; through a fraudulent leader, the contamination intensifies (cf. Likutay Moharan Torah 7 and volume II Torah 8).

Through strife against the tzadik, the Torah is forgotten (Sefer Hamidos, tzadik 146).

Through speaking against a tzadik, through this philosophy gains strength in the world, and so too the converse! (Sefer Hamidos, strife part 2, item 1).

The coming of the Messiah is contingent on the drawing close to the tzadik (Sefer Hamidos, tzadik 151).

Through the peace that exists amongst people, and they examine and explain to each other the truth, through this each person casts away the falsehood of his gods of money and draws himself close to the truth. According to the peace in the generation, so it is possible to draw the whole world to His devotion, Blessed He, and to serve Him together as one group, and everyone will cast away their gods of silver and gold, and they will pray only to Hashem ( (Likutay Moharan 27).

When there is truth there is peace (Sefer Hamidos truth 22).

The truth redeems from all hardships (Sefer Hamidos, truth 20).

Through truth the world is protected from all damage (Sefer Hamidos, truth 20).

When there isn't truth there isn't kindness (Sefer Hamidos, faith 65, truth 18).

Through truth one merits to have an everlasting name (Sefer Hamidos, truth 25).

Someone who gurards himself from falsehood, he will always be triumphant (Sefer Hamidos, truth 39).

Through humility you will merit faith (Sefer Hamidos, faith 2).

Through faith it is possible to understand the blessed G-d (Sefer Hamidos, faith 31).

Through faith, the Holy One Blessed He forgives you for (all) your sins (Sefer Hamidos, faith 33).

Jerusalem will not be built until there will be peace amongst Israel (Sefer Hamidos, faith 46).

The temple will not be built until haughtiness ceases (Sefer Hamidos, faith 49).

Through unity that will exist in Israel the Messiah will come (Sefer Hamidos, faith 50).

Through faith the edicts that the nations decree on Israel are nullified (Sefer Hamidos, faith part 2, 4).

I ask of him forgiveness for not having sent yet the holy books, because I was sick and underwent severe suffering – not upon us, certainly everything is for the best. Also now I am still extremely weak, and I mustered up all my strength to write a few holy words – which have in them the wherewithal to give vitality, and restore the whole world. From the time we separated I have not forgotten him, for his love his imbedded deep in my heart with great love and eternal love, and I yearn and long for him always to meet with him and sit together brotherly. I pray constantly for him, that he should merit to see the grandeur of the holy light of the sun which now radiates in the world, and to clear away and remove the clouds that darken the light of the sun, in such a way that we will merit to go out from the shrouded black void to illumination, from darkness to great light, and like the light of the morning there will shine upon us the sun; charitable and healing in its wings.

With profound respect and honour I greet and enquire of his welfare and the welfare of his entourage specifically to our friend the pleasant and charming Mr. David the Kohen (-descendant of Aaron) shlit”a (-he should live a long and good life) who merited to the light of the (holy book) The Torahs and Prayers (- this holy books presents the teachings of Rabbi Nachman each one followed by its appropriate prayer to merit to the holy concepts expounded there), certainly they will have a positive effect on him if he his ears and heart are attentive to them.

The one who awaits and anticipates for his speedy reply. Please save this letter because I hope to meet in the future, and I have what to explain orally.


Yisroel Dov Odesser – Tiberias – from the house of Zalman Odesser


ספר אב"י הנחל - הוצאת נקודות טובות - מכתב א:


ב"ה, יום ה' פקודי, כ"ז אדר א' תשי"ז, טבריא
חיים טובים, חיים ארוכים, לכבוד אוצר החכמה והמדע, מבקש אמת מחפש אמונה, ידידי כנפשי, מר זלמן שזר, יהי ה' עימו ויפקח את לבבו ועיניו ואזניו, ויראה וישמע ויבין האמת.

טוב להודות לה', אשר סיבב בנפלאות השגחתו, שהצלחתי להכיר את גדולת ויקר מעלתו הרם, אחרי כמה שנים ששמעתי משמו הטוב על ידי ידידי ר' מאיר אנשין. ומאז נכספתי מאד להתועד עימו, ולא עלתה בידי. אך תשוקתו החזקה אל האמת היה הגורם, שסיבב ה' בחסדו נפלאות, שזכיתי לראותו ולהתקשר איתו באהבים, אהבת אמת. לדעתי, גנוז בזה רמזים המשתמעות לכמה פנים יפות. למרות שבאמת איש פשוט לגמרי אני, אולם עץ קטן יכול להדליק ולהבעיר עץ גדול מאד. ואם אמנם אנו בדיוטא התחתונה, בשפל המדרגה מאד, כמו שאנחנו יודעים בעצמנו שאין פנינו יפות כלל כי הרוח סערה וענן גדול מסעיר ומחשיך מאד, בפרט בימינו אלה. אך כבר הקדים לנו השם יתברך רפואה ותיקון גמור, על ידי נהרות ונחלי החכמה האמיתית של הצדיק האמת. וכל מי שיסתיר את עצמו בצל כנפיו וילך על פי דרכי תורתו, וישליך מאיתו כל החכמות, ויסלק דעתו לגמרי נגדו, בוודאי יהיה לו תיקון גמור בשלמות.

רבינו הקדוש ז"ל, קודם הסתלקותו, היה מתאנח וצועק מאד בקולות משונות ואנחות וצעקות גדולות, על הכפירות והאפיקורסות שעתיד להתפשט בעולם. כי זו הרעה הגדולה מכל הרעות והצרות שבעולם, אין רע מזה רחמנא לצלן. ואז היו אנשי שלומנו מתאנחים לפניו מאד כאומרים: מה נעשה, ועל מי יעזור אותנו. והשיב מה לכם לדאוג, מאחר שאני הולך לפניכם וכו'. וגילה דעתו בפרוש וברמז, שכל מה שעסק עם אנשי שלומו המקורבין אליו, הוא את אשר ישנו פה, ואת אשר איננו פה, דהיינו אף עם הדורות העתידין לבוא. ואמר "רק אתם תחזיקו עצמכם יחד באחדות והתחברות ואהבת חברים, אז תהיו אנשים כשרים; ולא כשרים בלבד, אלה אפילו צדיקים וטובים תהיו, כי ה' יתברך יעזור לי בוודאי, שיהיה כרצוני כאשר רציתי מכבר, כי, בעזרת השם יתברך, גמרתי ואגמור כרצונו בוודאי" (איך האב אויס גיפירט און וועל אויס פירן!) ואמר, שכל מי שיגע ויתחבר לאחד מאנשי שלומו, בודאי יהיה איש כשר באמת; ולא איש כשר בלבד, אלא אפילו צדיק גמור, כמו שאני רוצה.

בראש השנה האחרון שקודם הסתלקותו אמר רבינו, ז"ל, התורה הנוראה "תיקעו תוכחה". מבואר שם, שצריכין לבקש ולחפש מאד מאד את הרוח הקודש, רוח נבואה של הצדיק המנהיג האמיתי, שעיקר שלמות האמונה, שהיא עיקר היהדות, על ידו דיקא. ואז, אחר אמירת התורה הנזכרת לעיל, הזהיר אותי ביותר לכתוב אזהרה הגדולה הזאת, שכל אדם שבעולם, מגדול ועד קטן, צריכין לזהר בזה מאד, וצריכין להזהיר ולהזכיר אותם אזהרה זאת אלפים פעמים, שיזכרו מאד בכל יום ויום לחפש ולבקש הרבה את הצדיק המנהיג האמת, שיש לו רוח נבואה, רוח הקודש, שיוכל לתקנם באמת לנצח.

כי בודאי אין החיפוש והבקשה אחרי גוף הגשמי של הצדיק, כי אם אחרי רוח הקודש שלו, שעל ידי זה עיקר תיקונו. וזה צריכין לחפש ולבקש תמיד, כי ממה נפשך: אם לא מצאו עדיין כלל - בוודאי הוא צריך לילך על ידיו ועל רגליו לבקשו ולחפשו בכל כוחו, בכל העולם, מקצה ועד קצה, כל ימיו אשר הוא חי על פני האדמה, אולי יוכל למצוא חיי נפשו לנצח, על כל פנים יום אחד או שעה אחת לפני מותו. ואם כבר נדמה לו שמצא את הצדיק האמת - בוודאי זה צריך לבקש ולחפש עוד יותר ויותר. כי יכול להיות שהוא אצל הצדיק, אורו חשוך אצלו ואינו מרגיש נעימות אמיתת עצותיו הקדושים, ומחמת זה הוא רחוק מתיקונו, ולזה צריך יגיעה גדולה וחיפוש הרבה עד שימצא, ואם יחפש באמת, בודאי ימצא.

עיקר החיות והקיום והשארית של כל ישראל, הכל על ידי הצדיק האמת, שזוכין ישראל לבקשו ולחפשו בכל מיני חיפוש, במסירת נפש ממש עד שמוצאין אותו ומתקרבים אליו, ועל ידי זה זוכין לאמונה ונתבטלין הכפירות ועל ידי זה זוכין לגאולה שלמה, ולהשיר שיתער לעתיד - אשרי הזוכה ומחכה ומשתוקק לזה באמת. צריך להזהר מאד לגרש מקירבו הרוח שטות, מה שליבו מלא מרוח שטות הדבוק בו. ועל ידי שנתקשר להצדיק האמיתי, היינו שיאהב את הצדיק אהבה שלמה שיהיה נפשו קשורה בנפשו, על ידי זה מגרש במהירות גדול את הרוח שטות מקירבו, ועל ידי זה זוכה ללב נשבר. הצדיק האמת - נגד העולם הוא בחינת ראש, והעולם נגדו - הם בחינת גוף. ועיקר התיקון, כשזוכין להיות מקורב ומקושר להצדיק כמו הגוף עם הראש, שעיקר החיות שבכל האברים הוא רק מהראש.

על ידי התקרבות לצדיק האמת, נפסק זוהמת הנחש; ולהפך, על ידי מנהיג של שקר, מתגבר הזוהמא. על ידי מחלוקת על הצדיק, שוכחין את התורה. על ידי שדוברים על הצדיק, על ידי זה נתגבר הפילוסופיא בעולם, וכן להפך! ביאת המשיח תלוי בקירבת הצדיק. על ידי השלום שיש בין בני אדם, והם חוקרים ומסבירים זה לזה האמת, על ידי זה משליך כל איש שקר אלילי כספו ומקרב עצמו על האמת. ולפי השלום שבדור, כן יכולין למשוך את כל העולם לעבודתו יתברך, לעבדו שכם אחד, וכולם ישליכו את אלילי כספם וזהבם ויתפללו אל ה' לבד. כשיש אמת, יש שלום. האמת הוא פודה מכל הצרות. על ידי אמת , העולם נשמר מכל הזקות. כשאין אמת, אין חסד.  על ידי אמת יזכה לשם עולם. מי ששומר את עצמו משקר, הוא מנצח תמיד. על ידי ענוה תזכה לאמונה. על ידי אמונה יכול להבין את השם יתברך. על ידי אמונה הקדוש ברוך הוא יסלח לך על עוונותיך. לא תיבנה ירושלים, עד שיהיה שלום בין ישראל. אין הבית המקדש נבנה, עד שתכלה גאוה. על ידי אחדות שיהיה בישראל, יבוא משיח. על ידי אמונה נתבטלין הגזרות, שאומות גוזרין על ישראל.

אבקש סליחתו, שלא שלחתי עדיין הספרים הקדושים, כי הייתי חולה ועברו עלי יסורים קשים, לא עלינו, ובוודאי הכל לטובה. גם עכשיו עדיין אני חלוש כוח מאד, והתגברתי בכל כוחותי לכתוב קצת דיבורים קדושים, שיש בהם כדי להחיות ולהשיב את כל העולם. מעת שנפרדנו לא שכחתי אותו, כי אהבתו חקוקה בעומק ליבי באהבה רבה ואהבת עולם, ואני מתגעגע ומשתוקק אליו תמיד להתקשר איתו בשבת אחים גם יחד. אני מתפלל תמיד עבורו, שיזכה לראות בתפארת אור השמש הקדוש המאיר עכשיו בעולם, ולהעביר ולסלק העננים המחשיכים את אור השמש, באופן שנזכה לצאת מאפלה לאורה, מחושך לאור גדול, וכאור בוקר יזרח עלינו שמש צדקה ומרפא בכנפיה. ברגשי כבוד ויקר, הנני דורש שלומו ושלום אנשי שלומו הנילוים אליו, ובפרט לידידנו הנעים והנחמד מר דוד הכהן שליט"א אשר זכה לאור התורות והתפילות ובוודאי יעשו בו פעולות לטובה אם יטה אזניו וליבו אליהם.

המחכה ומצפה לתשובתו המהירה. נא לשמור את המכתב, כי אקוה בקרוב להתראות, ויש לי מה לבאר בעל-פה.
ישראל דב אודעסר - טבריא - בית זלמן אודעסר