Pages

Monday, November 30, 2015

Revenge - a murdered Jew is buried with a knife - and he takes them out one by one

HH


In the time of the Ba"ch, the gentiles were jealous of a successful Jewish merchant, so they murdered him R"L. When they buried him, they put a small knife in the grave, as was the custom for a murdered Jew. Afterwards a gentile saw this murdered Jew chasing after him with a knife, and he killed him, and this reoccurred time and time again, and he was intent on killing all of them... until an apostate Jew figured out what was happening, and the gentiles said that the next day they would dig up the grave and if they found a knife there they would G"F kill out all the Jews. That night the Bach's father came to him in a dream and warned him to remove the knife from the grave, the Bach didn't believe in dreams, but it happened 3 times, so he took note and sent the Chevra Kadisha to extract the knife. They dug up the grave and saw Yosselle with the knife in his hand, and try as they might they couldn't remove it. So they told the Bach, the Bach told them to tell Yosselle that they would learn mishnayos for him and all sorts of such favors, but it was to no avail, Yosselle wouldn't give up the knife! It was nearing daybreak so the Bach came in person, and wasn't successful. Finally the Bach whispered something in his ear, and Yosselle gave up the knife, and they sealed up the grave. That day the gentiles dug up the grave and saw that there was no knife. No one was able to divulge from the Bach the secret which he whispered into Yosselle's ear. When the Bach died he revealed that he promised Yosselle that in return for saving the city, he as the Rav of the city would be buried next to him, and so it was...


Na Nach Nachma Nachman MeUman

הילולה של ר' ברוך ממזביז - דוד רבינו הקדוש.

ב"ה
עכשיו קבלתי ת"ל אוסף של כתבים מאנשי שלומינו, בדור שלפני התגלות הפתק הקדוש של נ נח נחמ נחמן מאומן, וב"ה זה הרבה כתבים, וכפי הנראה זה כתב יד - אז זה לא נקרא בקלי קלות, עד שכמעט היה בבחינת תפסת מרובה וכמעט לא פתחתי לקרוא כלום. אבל ב"ה אמרתי לעצמי בא נפתח משהו... ואז פתחתי בדיוק לסיפור מר' ברוך ממזביז שהילולא שלו היום, הסיפור כבר נדפס וידוע, על מה שר' דוד צבי - חותנו של מוהרנ"ת - ר' נתן מברסלב, סירב ליתן את הסנדקאות לר' ברוך, ור' ברוך רצה לראות מי הוא שהוא כל כך תקיף נגדו, ואז העיד עליו שאליהו הנביא ממש איתו בכל פסיעותיו. ור' דוד צבי היה רב על שטח יותר גדול מארץ ישראל, ורצה ליתן את הרבנות לר' נתן שהיה עוד צעיר, ואפילו רבינו הקדוש הסכים, אבל ר' נתן במסירת נפש סירב, עד שרבינו הודה לו, שטוב עשה לעזוב את הרבנות לגמרי, ולעסוק רק בעבודת השם.

נ נח נחמ נחמן מאומן

Monday, November 23, 2015

Nachum NaNuvi and R' Tanchuma

HH

Yesterday about 8 cars of us went to the village Kfar Nachum, a little north of Tiberias, there, right next to a city park, there is a plowed field, in the middle of the field, completely submerged under ground is an arched stone structure, with one main chamber and a secondary chamber, hosting graves, some believe that here are the tombs of the Prophet Nachum Alkoashi (most believe that he is in Alkosh in Iraq - kurdistan, see wiki), and R' Tanchuma. Both have the Nachum/Nachma -- the middle of Na Nach Nachma Nachman MeUman, the toughest part.

It looks like it is very close to the Kinneret.

We divided all of the Psalms between us, and some of us read the entire book of Nachum (Likutay Moharan build on a few of the verses. Also, Nachum HaNuvi says that a hardship will not come twice. In addition I read a paragraph from the Medrash Tanchuma), and made a little feast.

Na Nach Nachma Nachman MeUman!

דופק החיים - נ נח נחמ נחמן מאומן

מעשה ב ממלך וקיסר

'ולקחה הדפק בידה ואמרה שנשרף מחו' כאן רבינו מגלה סוד עצום, שאפילו למת יש דפק, כי על אף שכל מעשה בדיקת הדפק פה היה רק לפנים, עם כל זה מבואר שיש באמת אפשרות הכי. והנה בסיפור של השבעה בטלרס רבינו מקשר ענין ידיעת העשרה דופקים להכח להחזיר את עשרה מיני חיצים, ומבואר שם שאפילו אחר שהחץ עשה תפקידו יש כח להחזיר את החץ כאילו לא נגע בכלל במטרתו. ושם בסיפור כתוב שהבת מלכה, שנפגעה בכל העשרה חיצים נשארה חלשות, והוא רופא אותה. ולכאו' אפילו אם היתה מתה לגמרי, עדיין יש דפק ויש אפשרות להחזירה לחיים ולרפאותה. ואולי זה ענין מה שרבינו אמר שאפילו מחלות שאין להם שום רפואה הוא יכול לרפאות, אכן זכרני שיש שם איזה רמז שבכהאי גוונא רבינו עושה מחדש.


מעשה מהחיגר – הגנב נתן לו כל הגנבות, ואח"כ הלך לעיר והודה, ולכאו' היה צריך להביא להם את כל הגנבות. ולא מסופר כלל מה עשה אתם.

מלך השדים הבטיח שלא יזיקו את משפחת הזקן, ולכן מיד יביאו וכו', ולמה צריכים המהירות, והרי מלבד זה השדים לא יכולים ליכנס להעיגול. ואכן בהמשך הסיפור כתוב שהמדברים ביניהם היו מפתים את נכד הזקן וכו', כך כתוב בעברית, ובידייש כתוב בפירוש המדברים שבין השדים, ואיך הגיעו בכלל אליו? אכן כתוב שהנכד נסע לקבר הזקן, אז יש לומר שמשפחת הזקן לא נשארו שם, אלא חזרו לתוך העולם, וכמו שכתוב שהמלך של אותו מדינה שהנכד היה שם גזר על היהודים להתפלל עליו, ומשמע שמלך זו כבר לא היה אפיקורוס כמו המלך הראשון שגרם להזקן להבריח משפחתו.


נ נח נחמ נחמן מאומן

Saturday, November 21, 2015

פרשת ויצא -- מרמז על הנסיעות מארץ ישראל לאומן, ומאומן לארץ ישראל

ב"ה

בסוף הפרשה: ויאמר יעקב כאשר ראם מחנה אלהים זה, ויקרא שם המקום ההוא מחנים, ופרש"י ז"ל שתני מחנות של חוצה לארץ שבאו עמו עד כאן ושל ארץ ישראל שבאו לקראתו, ע"כ.

והנה ידוע ש'מחנים' בגמטריא נחמן.וזה רמז לשני המחנות של הנחמנים, שצריכים להיות גם באומן, בחוץ לארץ, גם בארץ ישראל. ועמש"כ על זה לעיל בפנים הספר בפרק בענין פועלת הנחמנים.
והנה הסופי תיבות של ויאמר יעקב כאשר ראם מחנה אלהים זה, רברמהמה בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן ע"ה!

Words without borders - se*less words

HH

According to the kabbala letters and words are the basic key makeup of the world. In Hebrew there are (with a few exceptions, like the sun, wind, fire -- see Rashi beginning of this weeks Torah portion - VaYishlach) masculine and feminine words (I wonder how long that's going to go uncontended), and obviously this plays out to huge ramifications in the all of creation. English, the most spoken language does not differentiate between se*es, so it was just a matter of time for us to see the mayhem the world is experiencing particularly in the western world, where the lines between se*es is being blurred.

Rabbainu clearly associates and attributes the bad traits of the nations to their languages (see for example Torah 19 in Likutay Moharan) in the collective defection of the holiness of the covenant (circumcision), so it follows that English, which is the collect all, melting pot, of so many languages, would do away entirely with the conduit to the separation which is the composition of holiness. Today's results full blown results were inevitable, just a matter of when they would surface and show their colors.

Na Nach Nachma Nachman MeUman!

Wednesday, November 18, 2015

אנא בשרא ואנא עדיפנא ממך! אנא נ נח נחמ נחמן מאומן!

ב"ה

לקוטי מוהר"ן תנינא תורה א

א:ב בשרא ראשי תיבות ששים רבוא בכרס אחד, דהינו בחינת שרשי הנשמות, ע"ש. בשרא, שר א"ב, דהינו א: פשוט נ, ב: כפול נח, ש: שלוש נחמ, ר: רבוע נחמן. ועוד, בשרא זה א בשר, א זה יווי (כמובא בכוונות לאכילה ובעוד מקומות) בגמטריא לב, הרי לב בשר, בחי' לעתיד כולם יהיו ברסלב.

נ נח נחמ נחמן מאומן

Tuesday, November 17, 2015

Pure Simple Faith

HH

Rabbainu revealed that faith in HY should be absolutely pure and simple. Lihavdil (to make a strong barrier and distinction) there are heathen religions that quite erroneously demand people to just accept their religion on pure faith. So why exactly (- i.e. everyone feels in their heart the huge difference, but might have some difficulty verbalizing it) is the former so correct and the latter so very wrong?!

HY is the One and Only G-d, He is the absolute entity which all of existence is included in Him. That means that faith in HY is the paradigm of simplicity. So therefore when a person has simple faith, it is faith in the One and only, this is faith in faith itself. There is no need to know more, just that He is the G-d of Israel – for this is the way of stating and establishing this truth that G-d is absolutely One, as His unity is reflected in Israel. Any other religion has some monkey wrench that is thrown in with equations and whatnot, one must accordingly have faith in something other than faith itself, he must have faith in whatever it is they are pushing.


Na Nach Nachma Nachman MeUman!

Monday, November 16, 2015

An important Nanach (Yiddish) adage

HH

A Nanach lacht un G-t tracht vee tzu tun im a gootkeit.


There is another version more pith and precise:

A Nanach lacht un G-d lacht!


glossary: lacht - laugh

Na Nach Nachma Nachman MeUman!

Case in Point - Reward for going to a wedding to be saved from all allegations or rather....

HH Last night after the amazing joyous wedding of Yisroel Blumenthal some Nekuda Tova guys did me a big favor taking me most of the way home, may HY bless them. As it worked out I sat in front, so I couldn't hear exactly who gets the credit for this extremely intelligent and lucid disclaimer I overheard, but it is something we can all learn from, so I will share it here anonymously, and all the credit will go to Na Nach Nachma Nachman MeUman.
Bear in mind what the Talmud says (Brachos 6b):
    אמר רב אשי אגרא דבי הלולי מילי:
    The rewards of going to a wedding are WORDS!
This is what he said and what he didn't say:
He did not say that he will not concede to the allegations, what he said was that he will not concede to the alligators.

Mazal Tov!
Na Nach Nachma Nachman MeUman!

צרפת - מסר להננחים להתחדש קשר הברית בינינו בענין רבינו הקדוש נ נח נחמ נחמן מאומן

ב"ה

צרפת, זה לשון להצטרף, לחבר, לדבק.

אז הלילה שאלתי מה יש לנו ללמוד, מה המסר בהטבח והרציחות שהיו אתמול בצרפת, ופתחתי את הספר הקדוש אבי הנחל (בהוצאה מיוחדת, ספר לבן עם כריכה של בד, עם נ נח, ח"ב סז-סח) ומצאתי כתוב שם ז"ל: היצר הרע שהוא הוא השטן שר הטבחים שחותר ואורב לטבוח ושלחוט את האדם משני העולמות... וצריכים רחמים רבים והתעוררות גדול להינצל ממנו ורוצה להפריד בין הדבקים בנקודת האמת כי הוא רוצה להפריד בין הדבקים בנקודת האמת באמת ולקלקל ולבטל חס ושלום קשר חזק ונצחי כזה שאין כמוהו בעולם שכל העולם משתאים ומשתוממים על דבר פלא הזה מי יתן עיני מקור דמעה ואבכה תמיד בקול יללה על זה עד ירחם ה' שנזכה להתגבר על השטן להכניעו לשברו ולבטלו ולחדש ולחזק הקשר הברית שבינינו ביתר שאת ויתר עוז הנותן את נפשו ומוחו וליבו לדרוך בנתיבי החכמה והמדע של החכם האמת נחל נובע שגילה חכמה חדשה עילאה דעילאה על כל עילאין להאיר עיני ישראל לראות הפתחים איך לצאת מן החושך והשקר ומשטף מימי המבול של כפירה ואמונה של שטות וטעות ושוא ושקר והבל שבהבל של נביאי השקר המחריבים ומאבדים את העולם עזי פנים ככלבים.

ע"ש כל דבריו הקדושים.

תמצית, המפרסמים של שקר הורסים את האחדות של אנשי רבינו האמיתים, והם מדליקים את היצר הרע שהוא השטן והטבח האכזר, וגורמים את הפירוד. [ממש היפוך מדעת העולם, כי תמיד המפרסמים של שקר הם הן אלו שמתפארים על אהבת ישראל ו"אהבת חנם" וכדומה, והאמת הוא ממש להיפוך, הם עושים הפירוד בין הדבקים כנ"ל]. ועל כן עלינו הננחים להתחזק מאד באחדות בענין רבינו הקדוש נ נח נחמ נחמן מאומן, להפיץ כל דיבור קדוש, בכל דרך שנוכל. ולהתחדש בזה.

נ נח נחמ נחמן מאומן!




תמצית השכל שבכל דבר, ודיבור הפה זה נ נח נחמ נחמן מאומן

ב"ה

תורה א' בלקוטי מוהר"ן שצריכים להאיר את בחי' השמש לבחי' הירח ע"ש, והנה הארת השמש בירח הוא בחי' שילוב הוי"ה אדנ"י בגמטריא צ"א, ועשים ת', הרי תצ"א בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן

ויש להעיר עוד שלפי ספר היצירה התיו מסמן את הפה, ת' הפה עם הכולל בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן.

נ נח זה הכל!!!!

ב"ה

בספר אדיר במרום עמ' רד שכז"ל שכל הבריאה כמו בקיצור היא האדם, ובפרטות יותר הוא אמת, עכ"ל ע"ש. האדם אמת בגמטירא נ נח נחמ נחמן מאומן!

וע"ש עמ' רה-רז בענין שפת אמת תכון לעד, ששלמות האדם הוא תרי"ג וצל"ם שביחד עולים לשפ"ת, ועוד כותב (עמ' רו ד"ה והנה) אבל האמת שצריך ששני השפתים יתוקנו, כי סודם זו"נ בסוד זכר ונקבה בראם', (ד"ה אבל) 'ונמצא שתיקון הכל הוא להחזיר בכל ובקביעות ענין השפתים... והם מדת הפרצופים כמ"ש ששניהם ביחד מאה אמה אע"פ שנעשין אח"כ מאה לכל אחד'. הרי שבסוף אפילו שלמות של השפת יש לו עוד מאתים, מאה בשביל הנוקבא ומאה בשביל הז"א. והרי שפ"ת ועוד מאתים, ושני כוללים בגמטריא תתקפב שהוא בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן נ נח נחמ נחמן מאומן (דהיינו פעמים 491 = 982) כנגד הזכר ונקבה.

נ נח נחמ נחמן מאומן

Wednesday, November 11, 2015

רבינו מנצח את העכביש

ב"ה
נ נח נחמ נחמן מאומן
סיפורי מעשיות משנים קדמוניות
מעשה ז' – מזבוב ועכביש

ע' מש"כ בלקוטי נ נח פרק 50, וע' 330:17. ומובא שם שמסורה בידינו שהסיפור הזה מרמז על רבינו. ולכן יש להעיר בענין העכביש, שרבינו אמר (שיחות הר"ן רלב) שהעיקר הוא הדיבור, ונתן משל לגבור אחד שכבש הכל, והגיע לשער והיה סגור מקורי עכביש, והנמשל מובן שזה המניעה לא לפתוח את הפה בתפילה ושיחה עם השם יתברך, שזה עיקר ענין של רבינו. ועל ידי ספרי רבינו, שהם מפעל היהדות, יש כל מיני עצות והצלה ממניעה זו, פתחון פה למיחלים בהשם יתברך.


נ נח נחמ נחמן מאומן

Sunday, November 8, 2015

פרשת תולדות -- הפתק הקדוש של נ נח נחמ נחמן מאומן - עומדת נגד ליצני הדור

ב"ה

ואלה תולדות יצחק בן אברהם אברהם הוליד את יצחק, התורה הקדושה כופל לכאו' דבריה, אז רש"י מפרש מה יש ללמוד מזה, לפי שהיו ליצני הדור אומרים שמאבימלך נתעברה שרה -- כי זה עכשיו הוא לקחה מאברהם ללילה אחד עד שהוכרח בעל כרחו לשלחה ולהחזירה לאברהם, אבל הליצנים אין מעצר לרוחם והיו אומרים שמה זה פתאום שעכשיו שרה נתעברה בת תשעים, אין זה אלא מהלילה הזו, חס ושלום -- אז מה עשה הקב"ה, צר קלסתר פניו של יצחק שיהיה דומה ממש לאברהם אביו, עד שכולם העידה שאין זה אלא הבן של אברהם.
והנה הרבה תמהו מה זה הליצנות לומר שמאבימלך נתעברה שרה, הרי אפילו הכי זה הודאה גדולה על עיקר הנס ששרה בת תשעים נתעברה והולידה, אז איזה מין ליצנות היא זו, הרי סוף סוף מודים על נס גדול שהיה פה.

ומזה יש לנו לקח חזק בענין המתנגדים על הפתק הקדוש, עד שיהיה גלוי וידוע לפני כולם שהפתק הקדוש הוא עצם גילוי שיר הגאולה בשם רבינו הקדוש נ נח נחמ נחמן מאומן:


50. יהדות זה ברסלב

א] מוהר"ן אמר 'אך שיגיע גם אתרוג לפה, וואס דא איז דיא פאבריק פון יודישקייט (החומר\בד של יהדות), זהו דבר נפלא' וגם אמר שלעתיד לבוא כולם יהיו חסידי ברסלב, כי ברסלב זה אותיות לב בשר וכו', וכתיב והסרתי לב האבן מקרבכם ונתתי לכם לב בשר. מאלו הדיבורים ועוד דומיהם, לומדים אנחנו שברסלב אינו סתם חסידות שמתחזקים ומקדשים עצמם על עבודת השם, אלא שחסידות ברסלב הוא עצם נקודת היהדות, ודבר זה אפרש לקמן בעזה"י (ויבואר גם כן שלא מספיק להיות כ'שבט לוי' שהרמב"ם פוסק שכל מי שרוצה לנדב לבו וכו', כמו שתראה לקמן שאפילו עם שבט לוי כמעט קט היה עיקר האמונה ולכן שלח השי"ת את משה. ובימינו שירדנו לנ' שערי טומאה, עמוקה מגלות מצרים שהיו רק במ"ט וכמו שאביא לקמן מהאו"ח, שלח השי"ת את רבנו הקדוש, נ נח נחמ נחמן מאומן, וע"י יתקיים עיקר יסוד האמונה ויהדות).

והנה עם ישראל נקראים עברים, והראשון שזכה לתואר זה, הוא אברהם אבינו העברי, ועיקר היהדות מתחיל במתן תורה, ושוב מצינו התואר יהודי, כמו אצל מרדכי היהודי (ע' מגילה דף יז, ובלקוטי מוהר"ן תורה יז ויח). אמנם רבינו הקדוש נותן כמה רמזים שהיהדות שלו, ושהוא הנחיל לעמו ישראל, הוא חתר לשורשו בעצמו. כן משמע מכמה דיבורים שרבינו אמר, למשל (שיחות הר"ן קנט, שבחי הר"ן לג) שתמה איך זוכין להיות יהודי (וכן בהקדמה להשתפכות הנפש ע"ש כאילו מתחיל לילך בקדושת ישראל), (חיי מוהר"ן טו) מי שרוצה להיות יהודי דהינו לילך מדרגא לדרגא וכו', (חיי מוהר"ן שי) המתקרבים אלי נשתנה פניהם ובא עליהם פנים של יהודי, מה שרבינו אמר שספר המדות עשה אותו ליהודי (חיי מוהר"ן שעט), וכן קבע רבינו ז"ל (הקדמה להשתפכות הנפש) שמקטן ועד גדול אי אפשר להיות איש ישראלי כי אם על ידי התבודדות. וכל אלו הדיבורים מרמזים שרבינו לא התספק בירושת קדושתו יהדותו עם סגולה, אלא חתר והשריש את עצמו וכל ישראל אחריו - בהשם יתברך עוד יותר. וכן משמע מהסיפור של שנים קדמוניות שגילה רבינו מעשה מהעכביש, שיש מסורה בברסלב שהמלך מרמז על רבינו, כי על רבינו הס"א לא רצה שיתנו לו לרדת לעולם הזה עד שבא על העצה להצית עליו מחלקת. והדבר תמוה, כי המלך בסיפור הוא בכלל היה נכרי שהתגייר, ואילו רבינו מיוחס מכל הצדדין לדוד המלך עליו השלום (ואכן דוד בא מגיורת), ונולד בקדושה, ואיך נרמז במלך נכרי שהתגייר. אלא משמע כנ"ל שרבינו לא התספק בירושת קדושת יהדותו, אלא חתר מחדש עד שהשריש את עצמו וכל ישראל עמו עוד עמוק וגבוה בהשם יתברך. כן נראה לעניות דעתי.


וע"ע בישראל סבא (עמ' תכ) ז"ל … רבנו הקדוש הוא העקר היסוד של כל היהדות, של כל אחד ואחד מישראל, וגם כן הוא יתקן כל העולם וכו', עכ"ל. וע"ע שיחות מתוך חיי הסבא 'שישימו את ליבם לכל הדיבורים שלומד אותנו, איך להיות יהודי, להתנקה, להטהר, איך לחיות... להדפיס ולהפיץ! צרכים כל דברי רבינו, כל דברי רבינו הם לומדים אותנו, מעוררים אותנו, על הכל... זה רבינו הקדוש הוא הרבי של כל ישראל... ע"ש כל השיחה (עמ' 348 בקובץ). וכן ע”ש (עמ' 367) ז"ל והוא האיר בנו בכל דיבור שלו כל התורה איך להיות יהודי. כל התורה היא איך להיות יהודי. ורבינו ז"ל היה לו התבודדות והתפלל לה' יתברך ובכה לה' יתברך, 'איך זוכים להיות יהודי?' זה עיקר העבודה שלנו וכו' ע"ש כל השיחה וכן בעוד מקומות בספר.
בספר לראות באבי הנחל (עמ' כח) כז"ל אבא של ר' ישראל לא היה רואה כלום בשני עיניו והיו לו ייסורים גדולים וכו' ואמר לו לא להיות ברסלב כי אף אישה לא תתחתן איתו, ור' ישראל השיב שהוא יקבל עליו הכול, להישאר בלי אישה, בלי בנים, העיקר להיות ברסלבר. ואביו תמה ואמר: “אי אפשר להיות יהודי בלי ברסלב?” ע"כ (וע"ש (עמ' מא) בשביל מה להביא ילדים אם לא בשביל רבינו, ותמוה מאד הלוא מסורה מרבינו שהעיקר להביא ילדים איך שהוא ומשיח יתקן את הכל. ויש לדחות שהכוונה שבשביל מה סבא יטרח בתפלה ולשנות הטבע אם לא בשביל רבינו).


ב] יש מקשים על מה שבארנו בענין האמונה שהכל יפה אבל מנא לן שרבינו נחמן הוא הרב"י – ר'אש ב'ני י'שראל (לק”מ קיא), שצריכין להאמין דוקא בו. והנה באמת רבינו בעצמו גילה מי הוא, שהוא נ נח נחמ נחמן מאומן, שום צדיק גילה את זה, ופשוט וברור שזה גילה את זה הוא זה. כמו מי שבוחר חתימה, אז זה החתימה שלו, ואם מי שהוא אחר יחתום אותו יהיה זיוף, אבל אם רק הוא חותם ע"כ זה חתימתו (וזה אחת מההוכחות נגד הליצנים שאומרים שהולדת הפתק היה ע"י לץ, כי ע"כ זה שחתם את זה לראשונה הוא הבעלים שלו, ואי אפשר לומר שהלץ הזה הוא נ נח נחמ נחמן מאומן..וידוע מה שהבריסקר רב אמר לפרש רש"י בריש פרשת תולדות, שהיו ליצני הדור אומרים מאבימלך נתעברה שרה, שמה הועילו בליצנותם, עיקר הנס היה ששרה היתה בת תשעים, לא שאברהם בן מאה שנה הוליד. ותירץ שזה ענין הליצנות כאילו הנס היה בשביל אבימלך. וכן כאן הנס – עוצם המסר והגילוי של הפתק הוא עצום ורב פלא נוראה, אז באים הליצנים ואומרים שנס הזה היה על ידי איזה לץ. אכן אי אפשר כנ”ל כי איך הלץ השיג קלסתר פנים של נ נח נחמ נחמן מאומן, כי עוד לא היה בעולם, ורק נ נח בעצמו היה יכול לחתום ככה כנ”ל). והרי כל תורה ותורה שרבינו גילה, כל תורה עדות על זה שגילתה שהוא יודע ממנה, שהוא השיג ידיעתה וגילתה לעולם. משל למה הדבר דומה לילדים קטנים שמתווכחים מי יותר חכם, ואחד אומר שהוא הכי חכם כי הוא יודע לספור עד עשר, ואחד אומר שהוא יותר חכם שהוא יודע ספר שלם בעל בפה, ואחד אומר שהוא יודע עשרים ספרים בעל פה, וכו', והנה בודאי זה שאומר שהוא יודע עשרים ספרים בעל פה יותר חכם מזה שמתפאר שודע לספור לעשר, שהרי הוא כבר גילה שהוא יודע לספור לעשרים. והנה אם היה קם ילד ויתפר שהוא יודע ממחשבים, מאלגברא וקלקלוס וסטאטיסטכת ופיזקת ועוד ועוד, הרי הוא מזכיר ומגלה מושגים ששאר הילדים לא התחילה להתמודד אתם, ובדיבורו לבד הוכיח שהוא יודע יותר מכולם. וכן רבינו בכל תורה שגילה הראה שהוא עלה על כל הצדיקים, שלא מצינו משום צדיק אחר גילוי תורה גבוה כמותו.

שמא תאמר שאין לנו האפשרות למדוד ולשער בין צדיקים לדעת חשיבותם, ואין כח לאדם להכיר אלא במה שיש לו בעצמו (ויוע' בספר מי השילוח, שכאשר השי"ת הוכיח את מרים ואהרן על דברתם במשה רבינו ע"ה, ע"כ הטעימם מנבואת משה ע"ש), ואיך נדע אמיתת הצדיק? אחר שמוכיחים הצדקות של הצדיק, שהוא באמת צדיק, חייבים להאמין בו ולשמוע אליו. והרי רבינו העיד על עצמו שהוא הרב"י, ואין כאן מקומו להביא כל הגדולות שרבינו הקדוש העיד על עצמו ששום צדיק התפאר בהם, ורק מעין כמותו ביחידי סגולה בצדיקים האמיתים הכי גדולים שבדורות. למשל הרמח"ל באחד ממכתביו לאחר שכותב על עצמו גדולות כותב שעליו דומיה תהלה, זאת אומרת שבכלל אין לנו שכל להבין ולהשיג גדולתו, ועם כל זה הרמח"ל כותב בפירוש שהוא לא הגיע לשליש ולרביע של האריז"ל. והגדולות של הרשב"י ידועים. ולא מצינו אצל שאר צדיקים התפארות כמותם, ואולי לפעמים איזה דיבור אבל לא בכל התוקף כנ"ל [שאל דיבורים בודדים מסתמא הכוונה לאיזה בחינה, אבל ברבות הדיבורים והגילוים ע”כ מראה ומוכיח הענין]. אלא שהיו כמה בבחי' ר'שעים ב'חשך י'דמו, שהתפארו בשקר, שמו יש"ו וש"צ ימש"ו ועוד ואחרון שהתפאר שהוא משיח, אבל כל אלו סופם מעיד עליהם יותר ממאה עדים שכל ענינם שקר וכזב. ועל כן כיון שרואים צדיק מוחזק בצדקות וביראת שמים ובחסידות, בודאי חייבים להאמין לו ככל אשר יאמר. ורבינו בעצמו היה חוזר על מה שהעולם היו אומרים עליו, שאו שהוא צדיק וקדוש שהעולם עוד לא ראה כדוגמתו, או שהוא וכו' ח"ו, והרי כל מי שמעיין קצת בדבריו הקדושים צריך להודות על אמיתתם, ועל כן על כרחך צריכים לקבל ולהודות לכל דבריו הקדושים, ולקבל שהוא הוא מה שאמר על עצמו. ועלינו לציית לו ולקבלו כראוי.


נ נח נחמ נחמן מאומן!