Pages

Sunday, July 31, 2016

לשמוע מוזיקה בג' שבועות

ב"ה
בשולחן ערוך (אורח חיים תקס:ג) נפסק שכל השנה אסור לשמוע מוזיקה. ויש דעות שאוסרים אפילו לשיר בפה. ורוב בני ישראל היום סוברים שמוזיקא דתי, מותר ואפילו טוב לשמוע כל השנה (אף על פי שהמעיין שם בשולחן ערוך יראה שהפוסקים אסרו גם לשיר על פסוקים וכדומה וקראו את זה ליצנות, אבל לא כן הדעה של רוב כלל ישראל היום, כי היום מי שרוצה ליצנות יש הרבה מאד ליצנות, ואם הוא בוחר לשיר ולשמוע פסוקים ושירים על יהדות והשם יתברך, לא חשבינן את זה לליצנות כלל, ואדרבה למצוה יחשב). ועוד הרי היום יש מוזיקא מוקלטת שלא היה בזמן חז"ל, אז אין שום סיבא סתם לפסול. הגם שאין חידוש תחת השמש, וחשמ"ל אסרו בשבת, אבל הא גופא ראיה להיפוך, כי כמעט רק החזון איש אסר את החשמ"ל מדאורייתא - ולא מטעם אש - אלא מטעם אחר לגמרי, שזה בנין, הרי מבואר בין כל הפוסקים שחשמ"ל אינו אש, ורק מטעם חומרא של שבת הקימו באיסור דרבנן. ולכן מי יבוא ויקבע פה איסור, מי הבר סמכא לעשות גזירה ואיסור כזה על עם ישראל, השם ירחם.
וכיון שנשאר לנו שמותר כל השנה לשמוע מוזיקא כשרה, הרי אין שום איסור גם בג' השבועות. אלא כמו שיש איסור לעשות חתונה, ועיקר האיסור של החתונה הוא מסיבת השמחה, שהמוזיקא קובעת מקום חשוב בזה, אז הרי באו לאסור מוזיקא חי בכלל. אבל מוזיקא מוקלטת - אין שום סיבא לאסור, ובכלל לא היה דבר כזה עד היום, אז מי יאסור את זה רק רבנים האחרונים ממש, ואלו הרבנים מי קבל הדעות שלהם בכלל, מי מסתכל עליהם?!
ובנוסף לזה, ידוע שר' משה פינשטין, זה שנתן את הסכמה על הפתק הקדוש, שסבא אמר שזה היה בחי' מה שרבינו אמר נצחתי ואנצח, הוא ציוה לר' שלמה קרלבך לעשות קנסרט ערב תשעה באב, עם מוזיקא חי וריקודים, בטענתו שאם הוא לא יעשה הם לא ידעו בכלל שיש מושג של תשעה באב. נמצינו למדים, שעבור הפצה, להציל ולקרב נפשות לרבינו הקדוש, להפתק הקדוש, מותר ומצוה לפעול אפילו עם מוזיקא חי, ככל מיטב יכולתינו להמשיך הצלה, כן מוטל עלינו ומחויבים אנחנו לעסוק בכל המאמצים והאפשריות.
וכל שיר וניגון על המלים נ נח נחמ נחמן מאומן, מותר ומצוה בכל אופן, כי זה השיר שבונה את בית המקדש, אז אין יכול להיות שיחול עליו איסור אבלות, השיר הזה גופא הוא בונה את בית המקדש ומביא ממש את הגאולה.

נ נח נחמ נחמן מאומן

Saturday, July 30, 2016

הענין של רבינו נחמן הוא למעלה מהמזלות

ב"ה

נחמן זה ענין להיות למעלה מן המזלות (ע' לקוטי מוהר"ן תורה לא:ט), כי האותיות שעל גבי מזל – מ-ז-ל הם נ-ח-מן (אחר מ' יש נ', אחר ז' יש ח', אחר ל' יש מ').

נ נח נחמ נחמן מאומן

Friday, July 29, 2016

4 eliezers ארבע אליעזר

HH
Today someone told me that there is a word from Saba Yisroel about the fall of 4 Eliezers, he wasn't sure of the exact words,but that was the gist of it.
The four seem to be: shik, ambash, berland, and the fourth is yet to come, may it be soon, amen.

The significance of this might be, because eliezer is the servant of Avrohom, the aspect of Mata"t, and the aspect of slavery. Whereas the holy petek is the aspect of Abraham himself, and the aspect of freedom. And four are the four legs of a canopy or seat, the aspect of the Peenoas Hamerkava.

Na Nach Nachma Nachman MeUman!

Trip to Saba for Chag Hapetek

HH

On the bus to Jerusalem, half way there, my comfortable empty neighboring seat was taken up by a soldier, I gave him a nice smile, but I was thinking "great" there goes that... Turns out that this Rosh Hashana Yinon made it to Uman and was privileged to hook up with Moshe Ofir and Sharon Knafo, and he was still in "oaroat" (lights.- on  a high..). He also showed me an app. moovit or something like that, might be helpful. Anyway he was very inspired and glad to learn that it was-is Chag Hapetek, and has renewed yearning to make it to Uman again for Rosh Hashana.

Then I was waiting by the Central Bus Station in Jerusalem for the 54 to take me to Har Hamenuchas, and I was Nanaching everyone, finally settling down to shmooze with a guy from the old city who remembered the last time we shmoozed six years ago, B"H.... He told me that he saw on the electric sign that the 54 was coming any minute, and we continued speaking for much longer, and he said that it wasn't showing anymore and I called egged and they told me that the bus was already long gone. Obviously this shmooze was more important, and I proceeded on foot (that was the last bus for the day), and Nanached everyone on the way, and some israeli bochurim. Finally right before the entrance to Jerusalem, I got two american bochurim (laufer and florence) from Ner Moshe, and gave them a full braiwashing session for maybe a half hour, all in the merit of being passed up by the 54. Then I Nanached everyone by the trampiade (where they hitch-tramp) and got a ride fairly quickly. Made it to Saba, had the holy tomb for myself for a few minutes (there was a guy manning the books on the road above) before a bunch of Nanach came. And Yaakov Sarusi from Petek Tikva drove me back to bus station, and I left him with a nice stash of Peteks and handful of the booklet Letter from Heaven in Hebrew.

BH today I hope to make it to R' Meir Bal Hanais - the place of the miracle of the receiving of the holy Petek.

Na Nach Nachma Nachman MeUman.

Wednesday, July 27, 2016

Between Man and Himself

HH

Before I merited to know about the holy Petek, and the Song of Redemption: Na Nach Nachma Nachman MeUman, I was a big fan of the Vilna Goan, and I still have great appreciation for some of his teachings. Here's a great one.

The Gra said that there are three types - categories - of mitzvos and avayros (sins): Between Man and G-d, Between Man and Man, and Between Man and Himself. Ultimately all are between Man and G-d, but on the working level of the sin there are those that involve other people and those that only involve oneself.

The Gra classified se*ual sin as being primarily a sin of the third category: Between Man and Himself (the reason why I write primarily is because obviously if the sin was conducted with someone else there is direct damage to the other person which is of the category: Between Man and Man, but the essence of the se*ual sin is a lacking and infringement in the person himself).

True, we know from our holy Sages that the eyes see and that causes the heart to desire, but ultimately the shortcomings and sin of se*ual nature is a deficiency in the person himself, not of someone or something else harming him, just himself.

Something to think about.... Overcoming se*ual temptations is completely dependent on the person himself to build the strength of his character, with the help of Hashem Yisburach and

Na Nach Nachma Nachman MeUman!

Tuesday, July 26, 2016

The great mercy of the politicians

HH

Laws and policies are supposedly made for the benefit of the citizens, to make their lives safer, or better in some way. So in essence they are really born out of compassion and goodness. When a law goes against the Torah or against the will of a holy Tzaddik, in effect the lawmaker is asserting that they have more mercy on the citizens than GD Almighty himself, and His tzaddik. The tzaddik we know how he abnegated all his desires and gave himself over completely to holiness to fix the world, does not have as nearly as much mercy as this modern punk.....

Take for example the curriculum; Rabbi Nussun warns severely that it is forbidden to learn the secular studies, and he curses strongly anyone who does, come along the politicians, and they have more mercy, they are more worried and concerned about the wellbeing of children than Rabbi Nussun and Rabbi Nachman, and they say let us teach the children this toxic material so that they can make money - as if Rabbi Nachman and Rabbi Nussun would have all the children be destitute their whole lives G"F.... If only this politician or whoever would have been around to enlighten Rabbi Nachman, what a loss...

Wake up idiots... no one in the world has an iota of a fraction of the mercy of the true tzadikim and it is utter lunacy to think that you or some politician has more compassion and know how to help the people.

[While we're on the topic, today I explained to one such person - who is more compassionate and in the know than Rabbainu - that even if they were right, even if a bas koal would resonate from Heaven ordering that secular studies be taught G"F - it wouldn't help protect them from all the curses that Rabbi Nussun proscribed in Likutay Tefeeloas to anyone who does so, and today B"H many, possibly thousands, say these prayers, some tearfully, many in holy places - so a person who enters to do such a thing is inviting great calamity on themselves R.L..]

Na Nach Nachma Nachman MeUman!

לדבר טוב על היהודים - אבל בענין המנהיגים צריכים להגיד כמו שהוא

ב"ה

בפרשת פנחס השם יתברך מצוה את משה רבינו להעמיד את יהושע בן נון להיות המנהיג של עם ישראל, (במדבר כז:יט): וצויתה אתו לעיניהם, ופרש"י ז"ל וצויתה אתו, על ישראל. דע שטרחנין הם, סרבנים הם, על מנת שתקבל עליך (ספרי במדבר יא:יז), עכ"ל. וכן כאשר המנהיג ח"ו אינו ראוי להאיצטלא והרי הוא בחי' מפרסם של שקר, ונביא שקר, צריכים להודיע קלונו ברבים, קרא בקול אל תחשך, כשפר הרם קולך.

נ נח נחמ נחמן מאומן

הציונים טעו - אבל לפחות בארץ ישראל

ב"ה

בענין הציונים, כתוב בשיח שרפי קודש (ג: תקמב) 


    אָמַר לְעִנְיַן הַצִּיּוֹנִים שֶׁיָּסְדוּ עִנְיָנָם בְּעִנְיַן אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, דּוֹמִים הֵם כְּאָדָם הַהוֹלֵךְ לְרַדּוֹת דְּבַשׁ הַמָּתוֹק, אוּלָם צָרִיךְ אָז לְהִשָּׁמֵר הֵיטֵב מֵעֲקִיצַת הַדְּבוֹרִים. כֵּן הֵם הַצִּיּוֹנִים נִתְפְּסוּ עַל אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל שֶׁהִיא אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ, אוּלָם נֶעֶקְצוּ בִּיְדֵי הַדְּבוֹרִים. 
ועוד שם:

    ג-תקיב

    אָמַר: שֶׁהַיְּהוּדִים הַקּוֹמוֹנִיסְטִים תּוֹעִים בְּשִׁיטָתָם, וְגַם הַצִּיּוֹנִים תּוֹעִים כְּמוֹתָם, אוּלָם טָעוּתָם שֶׁל הַצִּיּוֹנִים הוּא לְפָחוֹת בְּעִנְיַן אֶרֶץ-יִשְׂרָאֵל. 

והנה בנות צלפחד, שחיבבו את הארץ, והתורה משבחת אותם על זה, לפי רבי שמעון (שבת צו:, מובא ברש"י פרשת פנחס - במדבר כז:ג) אביהן היה מן המעפילים, דהיינו אלו, שכאשר נגזר הגזירה שלא היו יכולים ליכנס מיד לארץ ישראל, שהיו צריכים להסתובב במדבר עד ארבעים שנה, היה קבוצה שלא רצו לקבל את הגזירה, ופרצו וקפצו לעלות מיד לארץ ישראל, ומשה רבינו הזהיר אותם, וכולם נהרגו (- - והתורה מעידה שהאמורי הכו אותם כאשר תעשינה הדבורים -אז זה ממש כמו המשל הנ"ל). וזה היה כמו החטא של הציונים שפרצו גדרות עולם, הג' שבועות שהשם יתברך השביע, ושאסור לעשות ממשלת ישראל קודם הגאולה, וזה עון גדול ועונשו גדול רחמנא ליצלן. וזה היה החטא של אבי בנות צלפחד. ועם כל זה, כאשר בנותיו עוד עמדו על חביבות ארץ ישראל, הרי התורה משבחת אותם, וקבלו נחלת אביהן, באמת וכראוי.

נ נח נחמ נחמן מאומן





בריאה חדשה - שהארץ פתחה פיה לבלוע את קרח

ב"ה

כתוב בפרשת קרח שמשה רבינו אמר (במדבר טז:ל) ואם בריאה (פירוש רש"י חדשה) יברא ה' ופצתה האדמה את פיה ובלעה אתם ואת כל אשר להם וירדו חיים שאלה וידעתם כי נאצו האנשים האלה את ה'.

ולמה היה דורש בריאה חדשה.

וי"ל שרבינו גילה ששרש הפגם והקלקול של הרבנים המפרסמים של שקר הוא זה שאין מתחדשים בעבדות השם, ודייקא על ידי זה יש להם כחות אפילו לעשות ניסים, כמבואר באריכות במקום אחר, וזה נקרא זקנים של הסטרא אחרא.

והנה קרח בא להקים את כל הרבנים, שעם ישראל יתנהג ח"ו על פי רבנים וכדומה. ולכן כדי להפיל אותו היה צריך דוקא בריאה חדשה.

נ נח נחמ נחמן מאומן

Sunday, July 24, 2016

צער בעלי חיים

ב"ה

עיקר התיקון של בהמות הוא על ידי בני אדם, והיינו בני ישראל. ולכן עיקר צער בעלי חיים הוא רק בבהמות של בני ישראל. וכן אנו רואים במצוה של "עזוב תעזוב" (שמות כג:ה) שמחוייבים לעזור אפילו להשונא, והרי החמור רובץ תחת המשא, והחמור בצער, אז אם החמור של יהודי, אפילו שונא חייבים לעזור. וכן תראה בפרשת חקת (במדבר כ:ח) שהיו בצרה גדולה צמאים למים, וכתוב "והוצאת להם מים מן הסלע והשקית את העדה ואת בעירם" ופרש"י ז"ל מכאן שחס הקב"ה על ממונם של ישראל, עכ"ל. היינו דייקא כי הבהמות היו של ישראל, חס הש"י על ממונם. 

נ נח נחמ נחמן מאומן

פרשת מטות

ב"ה

וידבר משה אל ראשי המטות לבני ישראל לאמר זה הדבר אשר צוה ה'.

"אל המטות" בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן . ובאמצע יש "ראשי" שהוא מראש בני ישראל, והוא אותיות "אשיר" שהוא השיר פשוט כפול משולש ומרובע. ועוד הוא בחי' "מטה" עוז, כמבואר בלקוטי מוהר"ן תנינא תורה ח'.

נ נח נחמ נחמן מאומן!

Har Habayis - Temple Mount

HH

There are many people that are very into going up onto the temple mount - Har Habayis. Even R' Shmuel Horowitz was very into this. Saba Yisroel - didn't seem to be into this at all, in all the recordings and stories I have heard from him, there is no mention of going up to Har Habayis.

The thing is, that with the building of third Temple, let it be very soon, amen, Har Habayis which previously was 500 amoas by 500 amoas, the prophet Yechezkal says it is now going to be six times larger - 3,000 amoas by 3,000 amoas, which means that anyone going to the Western Wall would be in the confines of the new Har Habayis. So why make such a big fuss of going up to the old Har Habayis (which can very well be severely forbidden - if not done properly), better to make a big fuss in showing everyone the new inclusive borders of Har Habayis - which would merit everyone....

The main thing is that there should be huge Nanach banners all over, all over the world, all over Israel, all over Har Habayis.

Na Nach Nachma Nachman MeUman!

Saturday, July 23, 2016

Segregation of the Twelve Tribes the Utopian Way

HH

Today many people believe that the twelve tribes were each extremely different ethnic groups, possibly including Japanese, Indians, Ethiopians, Spanish, and many others. Each of these groups was a full fledged tribe of Israel, and all the tribes were on equal standing (besides for the Leviites, and certain exceptions of Yehuda). There is no racism in Israel. However the Torah reveals that Hashem Yisburach desires the diversity, that each culture is an extremely necessary component in Israel, and therefor there should not be any mitigation of these distinct ethnicities, and therefore there was no mingling between them! This does not mean, I don't think, that they did not intermarry, they were certainly allowed to marry any Jew regardless of the tribe, however the marriage would not be an interracial affair, the couple would continue on completely committed and loyal to one culture (-most probably the culture of the male).

This you can learn from Rashi in Parshas Buluk (Numbers 24:10) where there is very high regard to the encampment of the tribes of Israel in such a formation that each tribe was completely segregated and there was no mingling between the tribes.

This appears to be the true approach to appreciating and respecting all races, for real, so much so that we must ensure that they each retain their uniqueness, because we need them exactly the way they are, and we don't want a melting pot of people that aren't this way or that.

There are many more homilies from our holy Sages which would seem to purport this. The Sages taught how the trees and vegetation guarded their distinct species upon creation, and the Torah forbids grafting plants or animals. Also in the future everyone will be chasidim - adherents - of "lev bussar" hearts of flesh, which the Medrash explains that this means that everyone will be revolted by the role and possessions of others wish it for himself (also see Ramchal in the 3 cornerstone of the 4 cornerstones of the Merkava who expounds on this, and in other places as well he expounds how there is no jealousy in creation, every species or status which is the designated role is what it is, that is its function in creation so there is nothing to compare it with or judge it by, it is perfect and the best exactly the way it is). There are many more such examples in the holy teachings, which all support this idea that each ethnicity has their own distinct role, and they must loyal manifest it. Offhand I can't think of any place where the Torah allocates place for people that are intermingled - not of any particular group. 

Na Nach Nachma Nachman MeUman! 

Yichezkel prophecized about Nanach taking over America

HH

In the second to last chapter of Yichezkel he tells of the spring that will go out from the Holy of Holies and get bigger and bigger turning into a huge river. We know that this spring is the enterprise of Rabbainu Na Nach Nachma Nachman MeUman. The prophet says (verse 47:8) that this river will go out to the "galeel", Rashi explains: "to America"!!!!!!!!

ב"ה
בסוף ספר יחזקאל (פרק מז) מנבא על המעין היוצא מבית קודש הקדשים שהולך ומתגבר להיות נחל וכו', וידוע שזה המעין הוא ענין של רבינו נ נח נחמ נחמן מאומן. והנביא כתב (מז:ח) ויאמר אלי המים האלה יוצאים אל הגלילה וכו', ופרש"י ז"ל לאמרק"א, עד כאן לשונו. הרי שהנביא יחזקאל ניבא על נ נח נחמ נחמן מאומן יוצא לתקן את ארצות הברית!

נ נח נחמ נחמן מאומן

Thursday, July 21, 2016

בדיחה - אתה חושב על כבוד?

ב"ה

נכנס אלי עכשיו אברך חרידי, ושאל אותי, אתה מקבל הצעות?

אז עניתי, תשמע אני נ נח, ננחים לא מקבלים את הרבנות, איזה עיר שתהיה, זה לא הדרך של נ נח, לא לקחת כח וכבוד והתנשאות....

אז הוא אומר, מה אתה מדבר? הצעת שידוך, אתה רוצה להתחתן?


נ נח נחמ נחמן מאומן

Wednesday, July 20, 2016

Pray for your life!

HH

Imagine you are in middle praying Shmone Esray (the standing prayer of 18/19/20 blessings) and you hear a rustling and you see a large poisonous snake between you and the door, you would start praying with all your heart, like never before. This is something we always have to visualize, because every day that passes we are attacked by the evil inclination which is the most venomous snake, and even the simple passage of time, that we let so much time slip by without true accomplishment of euphoric attachment to G-d in Divine prophecy, this itself is the a cruel bitter agonizing calamity, so we got to see these imminent dangers and really really scream to Hashem Yisburach with all we got.

Shlomo Carlbach used to tell over that the son of a big Admur (stullin or karlin) asked his father; if when he prays he is praying as if there is a Cossack standing above with with his sword stretched out over his head GF, is that sufficient. And the father the Admur answered, Yes, definitely, for the beginning, but afterwards you need to pray so much harder...

Na Nach Nachma Nachman MeUman!

Rabbi Akiva

HH

This was a post of mine of facebook, but it forsure deserves a post of its own:

HH Rabbi Akiva saw 24,000 of his students die before him, and he was undaunted, only when the romans combed his flesh with iron combs, did he rejoice saying that his whole life he had dreamed of giving his very utmost to HY. The holy body of Rabbi Akiva was apparently much more precious then 24,000 souls of Torah scholars. Na Nach Nachma Nachman Me'Uman.

Monday, July 18, 2016

Tips for the mikva

HH

Some people make a big fuss of a cold mikva - there is something to it, but Rabbainu didn't leave us any specific directives about doing so, and it more of a general "seegoof" (self affliction) than a tikun (rectification) of the mikva.

Rabbainu gave two amazing directives about going to the mikva.

1. Stay under until you need to come up for air (you can speed up the process by exhaling all the air in your lungs rapidly). Although he didn't elaborate, one can easily understand the amazing strategy behind this, because coming out of the mikva is like being born new, so by getting rid of all the old breath (neshama/soul), one can rise and receive new breath (neshama)!

2. Dip 310 times - some people claim that each dip must be a full dip with head and maybe even shoulders out of the water and back in - personally I can't see any reason in the world why that would be so, even by removing a tiny tip of your finger would terminate that dip, and by reinserting it, another dip would have been achieved. Thus with two fingers, one can alternately remove one and insert the other at an extremely fast rate, and probably in one minute can do 310, if you want to play it safe, use one finger (so there's no overlay...), and you can still do all 310 in probably two minutes.

3. Under the water one should have strong kavana (concentration, intention) on the holy name and song: Na Nach Nachma Nachman MeUman!

4. Saba told the friends, that when they are under the water in the mikva, it is not sufficient to pray for the printing and dissemination of millions of the holy books of Rabbainu, they should pray for billions.

The main mikva is G-d as it says, mikva Yisroel Hashem... and from Him comes the effervescent gushing wellspring, the river which purifies all defects: Na Nach Nachma Nachman MeUman!  

נוסח התפלה - ישתבח שמך לעד מלכנו

ב"ה

איתא בספר שיח שרפי קודש, חלק ב' אות קיט, זה לשונו:

אָמַר: "אֵינִי מִתְעָרֵב בְּעִנְיַן נוּסְחָאוֹת הַתְּפִלָּה" "אִיךְ מִישׁ זַאךְ נִישְׁט אִין נוּסְחָאוֹת", רַק זֹאת שֶׁבְּסִיּוּם בִּרְכַּת יִשְׁתַּבַּח צָרִיךְ לוֹמַר רַק "הַבּוֹחֵר בְּשִׁירֵי זִמְרָה מֶלֶךְ יָחִיד - חֵי הָעוֹלָמִים" לְלֹא תֵּיבַת
"אֵ-ל", כְּמוֹ שֶׁבְּבִרְכַּת "בָּרוּךְ שֶׁאָמַר" שֶׁבְּהַתְחָלַת פְּסוּקֵי דְּזִמְרָה אוֹמְרִים "יָחִיד חֵי הָעוֹלָמִים" לְלֹא תֵּיבַת אֵ-ל. עכ"ל
והנה נאמנות של ספר זה אומרים שהוא מקסימום כ60% אמת. אכן לכאורה היכן שממש מביאים לשונות של רבינו ביידיש סימן שזה יותר אמיתי, אבל מי יודע כוונתם, יתכן להיפוך. ולכן אף על פי שהייתי נוהג ככה בישתבח, כעת חזרתי על התיקונים חדשים של הרמח"ל (שנכתבו במעמד כל הפמליא של מעלה כמבואר שם) וכתוב שם (סוף תקון יג) בשם מט"ט שרא רבא בזה הלשון: 

ורזא דא חי העולמים. ודא מזמור שיר ליום השבת מנוחה לחי העולמים. ובה אתמר הבוחר בשירי זמרה מלך אל חי העולמים עכ"ל לענינינו.
ולכאורה מבואר שהנסח שלהם כן היה עם תיבת "א-ל".

נ נח נחמ נחמן מאומן


גילוי רבינו דרך רבי נתן וגילוי רבינו דרך הפתק הקדושב

ב"ה

כבר הארכתי במקום אחר בס"ד להסביר שכל המסורה בברסלב עד סבא שקיבלנו דרך רבי נתן היה רק דרך התורה של רבינו הקדוש, אבל לרבינו היה לו עוד דרך, שרבי נתן השתומם לגמרי עליה ולא הבין קצתה, והוא הדרך שרבינו קירב את המשכילים שנפלו לגמרי לאפיקורסות עד כדי כך שאפילו רבי לוי יצחק מברדיטשיב לא היה יכול להסתכל בפנים שלהם, ורבינו היה משחק שחמט איתם ולאט לאט היה מחזירם בתשובה, וזה הדרך שסבא קיבל מרבינו דרך הפתק הקדוש. ורבי נחמן אמר על רבי נתן שהוא יודע ממנו מעט.

נתן בגמטריא חלונות, והפתק בחי' פתח, וכן פתח עם האותיות בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן.

ועיין בספר משכני עליון של הרמח"ל (נדפס בספר גנזי רמח"ל עמוד קסט) שכז"ל:
ודרך אלו החלונות יוצאים אורות רבים תמיד, מלבד השפע היוצא דרך השערים. כי השפע נמשך בעתו, ואלה האורות יוצאים תמיד ולא נפסקים, ומהם מקבלים התחתונים כוח ועצמה רבה. וגם העולים לקבל מן הפתחים יעלו בראשונה אל החלונות, ומשם ישקיפו בעד החלון לפנימה, ורואים בתוקף האורה והשמחה אשר לפנים, והם שמחים מאד וחומדים להתענג בטוב הצפון ההוא. וברוב התשוקה והחמדה רצים עד הפתח ברינה גדולה ובתהלה רבה, ושם יעמדו עד נתן להם מנה, איש לפי חלקו. וגם בהשקיפם בחלונות לקחו כוח גדול בנפשם, שיוכלו לעמוד אחרי כן ברוב השפע היוצא מן הפתח, עכ"ל.
ודוק היטב כי אין כאן מקום להאריך.

נ נח נחמ נחמן מאומן!

ראשי שורות של הפתק

ב"ה
האותיות של ראשי השורות של הפתק עד החתימה של נ נח, מ,ת,מ,מ,מ,ב,נ – בגמטריא ברית, והסופי שורות בגמטריא רז. וראשי השורות הנשארות בגמטריא אנ"י ע"ה, וכן הסופי שורות בגמטריא אני! וי"ל בבחי' ואני זאת בריתי.

נ נח נחמ נחמן מאומן

Saturday, July 16, 2016

על פי שנים עדים יקום נ נח

ב"ה
כתוב (דברים יז:ו) על פי שנים עדים, שני עדים זה: עד עד, בגמטריא נחמן (וי”ל ש'עד' לשון הסרה (ע' רש”י בפרשת חקת, במדבר כא:ל), ורבינו גילה שיש שני דרגות של ביטול, הא' הוא מוחין שאין בעולם רק השם יתברך ואתה, והשני, שאין רק אלא השם יתברך. ועי”ז יש שני העדיים – הכתרים, של מלכות שמים, שפירוש עול מלכות שמים פירש הרמב”ם שהוא יחוד השם, ולכן בשמע צריכים לכוון לחבר הע' של 'שמע' להד' של 'אחד' להיות עד על יחוד השם, וזה העדות, עד שתגיע למקומו, שהמציאות שלך מעיד על יחודו וכנ”ל). 

פי שנים ע"ה בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן. ועוד כתיב (דברים יט:טו) על פי שני עדים וכו' יקום דבר (דבר זה השכינה), על פי שני עם שני כוללים בגמטריא אני נ נח נחמ נחמן מאומן.

קוראים לבלעם - "אפס"

ב"ה
בפרשת בלק (במדבר כב:לה) ויאמר מלאך ה' אל בלעם לך עם האנשים, ואפס {והי יו אפס} את הדבר אשר אדבר אליך אתו תדבר....

ולא רק המלאך הנ"ל קורא לבלעם "אפס", גם בלק קורא לו אפס

כג:יג ויאמר אליו בלק לך נא אתי אל מקום אחר אשר תראנו משם אפס {-בלעם-} קצהו תראה וכלו לא תראה...



נ נח נחמ נחמן מאומן

Thursday, July 14, 2016

Hasagas (conception-perception) of G-d

HH

One of the reasons we cannot simply conceive G-d is because He is so to say to big, we don't have a vessel large enough to take Him in - no one does or can... The best we can do is make vessels, and being that G-d is everywhere - the very fabric of existence, and He just awaits an opening to reveal Himself, as soon as we make any sort of vessel, it is immediately filled. Therefore it is essential to keep pouring out words of prayer and Torah, each utterance is a concrete vessel which is immediately filled with the Divine Presence, and bit by bit we gain more and conception of HY.

Also see The Life of Our Leader Rabbi Nachman article 441 (brought down in Outpouring of the Soul article 48):
Once, Rabbainu o.b.m. spoke with Rav Yaakov Yosef regarding the service of Hashem, as was his practice always, and he told him a parable of a king who sent his son far away to learn wisdoms. Afterwards the son came to the king's house erudite in all the wisdoms. Once, the king commanded the son to take a certain extremely large stone (like a millstone) and carry it up to the higher floors of the house, and probably the son was unable to carry and lift the stone, because it was a very large and heavy stone. And the son was anguished for not being able to fulfill the desire of his father the king, until the king revealed to him afterwards his purport, and said to him, “Is it conceivable to you that I would command you something so arduous like this to take the stone as it is and carry it and lift it; are you able to do such a thing with your great wisdom?! Rather my entire intention was that you should take a sledgehammer and bash and break apart the stone into small pieces, and in this way you would be able to bring it up to the higher floor.” Similarly, Hashem Yisburach commanded us (Lamentations 3:41) that we lift our hearts up to hands (stretched out) to G-d in heaven, and our hearts are very large and heavy stone (heart), and it is impossible to lift by any means, just, by taking a hammer, which is speech, and through this it is possible to bust and break apart the heart of stone, and then we are able to lift it to Hashem Yisburach, and understand (this).




Na Nach Nachma Nachman MeUman!

Wednesday, July 13, 2016

Who are you, and who do you want to be?

HH

The Zohar reveals a  huge secret, the Torah says that when Joseph saw that he couldn't get out of the seduction and grasp of the wife of Poateephar, he left his "beg'ged" - his clothing in her hands and ran away. The Zohar reveals that this "beg'ged" is in reality the most external layer of the body, which is a demon. Basically Joseph left her a plaything, a man toy, a dildo, and the rest of himself ran away. And if we follow the verses according to this revelation we see that the wife of Poateephar wasn't at all satisfied and in desire of this external superficial body, she had wanted Joseph himself.

The Zohar also reveals that Esther did not sleep with King Achashvairosh, only this very external outer layer of her body, which is a demon, Mordechai and Esther would swear, and command it by oath, to go sleep with Achashvairoash, and after it was done and returned to Esther, she would ritually immerse herself and be with Mordechai. The Ramchal in Kinaas Hashem Tzivoas explains that this demon is so external - it is just like eye makeup - that there was no interference from this activity to Esther's holiness and her  relationship with Mordechai, however even still since this layer had done this, it needed ritual immersion.

Today, unfortunately, due to our sins and the great coarseness of the world, not to mention pornography and all the allurements of the entertainment industry, alcohol, drugs - all of these things play directly and exclusively to this "beg'ged" the outer most external layer of our bodies, which has almost no real connection to who we really are, and yet we empower it and give it our full attention and give it to rule and command our lives, may the Holy Merciful One G-d save us.

We must be strong to stand up to this temptation to lust after this superficial encasing, and live true lives.

Na Nach Nachma Nachman MeUman

צריכים מלאכים לשמורך מהיצר הרע

ב"ה בתהלים צא: כי מלאכיו מצוה לך לשמרך בכל דרכיך. פסוק ה: על כפים ישאונך פן תגף באבן רגלך. לתרגם יונתן בן עוזיאל פן תגף - שמא תכשל ביצר הרע שנמשל לאבני רגלך.

נ נח נחמ נחמן מאומן

Tuesday, July 12, 2016

Ramchal - the entire Torah

HH

In honor of the 4 and 1/2 new sets of Ramchal which were donated to his holy tomb - an amazing first in history B"H - and to encourage you to donate quickly for the remaining sets which urgently need to instated. Each set is 8 volumes, each volume is apx. $15.

In the letters of the Ramchal replies to a challenge claiming that G"F his awesome revelations of the Torah are G"F from the realm of evil, for our Sages reveal that in the exile, due to our sins the secrets of the Torah have been given over to the realm of evil. The Ramchal first asserts that G"F to even consider that the realm of evil became the masters of the secrets of the Torah etc. - this is not for this post, maybe another time. The Ramchal further asserts that even if one would entertain the thought that G"F realm of evil had some jurisdiction over some of the secrets of the Torah G"F, it would be impossible for the realm of evil to have control over the entire Torah, G"F, that would be utter heresy, to say that G"F all of the Torah was under the control of evil. So the Ramchal says, that being that he has been granted from heaven an angel that must reveal to him anything he desires in the entire Torah, with absolutely no restriction, obviously this can only be from a holy source.

This is reminiscent of the story of how Rabbainu came to reveal his Sefer Hameedos ("Character") - this is how I published the story at the end of the introduction to the book (available now on Amazon for $35- there are also a few copies still available for free B"H - we can really use a new publication - about $4,500 for 2,000 books):

The story of how Sefer Hameedos ["Character] came to be revealed:
There was a follower of Rabbi Nachman, Rabbi Dov Chailis, who gave up a respected Rabbinic post in order to give himself entirely to the path of Breslov. He came to live near Rabbi Nachman, and merited to come before him daily. He would relate stories and Torah teachings from ancient books, and Rabbi Nachman would occasionally lift up his hand and declare that a particular teaching truly emanated from Divine Inspiration.

One time, Rabbi Dov told Rabbi Nachman a story about a certain head of a yeshiva who married his daughter to one of the students, who was a superlative scholar. He studied day and night, and spent his nights in the study hall. A Torah Maggid from Heaven began to come to him, and would study with him the whole night. However, this Maggid was from the forces of evil, not from a holy source (for apparently the student had stumbled in some sin, through which the Other Side gained power over him). The student did not tell anyone about this, and was not aware that the Maggid was from the forces of evil.

One time, the Maggid began to tempt the student to have relations with his wife during her period of impurity. He proved to him that it was the will of Heaven, and that through this; his wife would conceive the soul of the Mashiach. The student believed him, and began to speak to his wife to convince her of this. He told her of the Maggid that had come to him from Heaven and commanded this, for it was the will of Heaven. However, his wife had great fear of Heaven, and said she would ask her father first, and did so. Her father was very shocked by this, for he perceived that the Maggid was from the forces of evil.

He immediately summoned his son-in-law, and said, "Know that this Maggid is from the forces of evil. The sign is that a Maggid from the Side of Holiness has the whole alphabet written on his forehead, and the letters of the four-letter Name of God are illuminated. However, while a Maggid from the forces of evil also has the alphabet inscribed, the letters of the Name are not illuminated. So when the Maggid comes to you, you see that the letters of the Name on his forehead are not illuminated, and you will know that he is from the forces of evil. Beware of him, for he will try to harm you. I will give you amulets to protect you."

That night, the Maggid came to him, and when the student saw that the letters of the Name on his forehead were not illuminated, he knew that he was from the forces of evil, and followed his father-in-law's instruction and was saved from him.

When Rabbi Nachman heard this story, he was very excited, and said to Rabbi Dov, "But with me, thank God, all the letters of the alphabet are illuminated!" Immediately after this, he transmitted his alphabetical Book of Traits to be transcribed




Na Nach Nachma Nachman MeUman!

Extraction

HH

When we do teshuva (repent) we extract all the bits and pieces of our soul which were trapped in all the places we fell. Some of these bits and pieces got wedged and welded strong into those places, and we have to tug and pull with all our might to free them, and when they finally detach and break free they have stuck to them souls that were permanently lodged there R"L. You might have only walked in - took a peek for a minute or an hour G"F - but there are souls that don't know any other environment R"L. And by doing teshuva, and rescuing the little part of your soul that got stuck somewhere not good, you save entire souls that were completely locked away in those awful places.

Na Nach Nachma Nachman MeUman!

Monday, July 11, 2016

נשים צריכות נשים להורות להם, לא רבנים

ב"ה

ידוע מה שאמרו חז"ל (מדרש רבה פ' לך לך ובפ' וישב, והובא ברש"י עה"פ ואת הנפש אשר עשו בחרן,  לך לך יב:ה) אברהם מגיר את האנשים ושרה מגירת את הנשים. וכן מצינו בספר מיכה (ו:ד) - בהפטרה לפרשת בלק - עה"פ כי העלתיך מארץ מצרים ומבית עבדים פדיתיך ואשלח לפניך את משה אהרן ומרים, ותרגם יונתן בן עוזיאל, והובא ברש"י שם ז"ל ומרים לאוראה (להורות) לנשיא (לנשים), ע"כ.
והנה במשך הדורות נשים כמעט לא היו לומדות, ואף על פי שתמיד היו נשים מיוחדות שכן למדו, הרי אלו היו מיוחדות לגמרי ברוכות מאד בכשרון ולא היו צריכים כל כך למורים.
והיום מאחר שרבינו הקדוש מוביל אותנו בדרך חדש שהוא בעצם הדרך הישן שמעולם דרכו בו אבותינו, והוא דרך נבואה, שמרבים בהתבודדות ודיבורים עם השם יתברך, והדיבורים בעצמם הם נשלחים מהשם יתברך, ואם כן הרי כל אחד יש לו מורה מיוחד פרטי.
ועם כל זה, בכל זאת, הרי היום הנשים לומדות הרבה מהספרים הקדושים, ועוד, הרי בדור של משה ואהרן ומרים היו הנשים נביאות, וראתה שפחה על הים מה שאפילו לא זכה הנביא יחזקאל, ועם כל זה היה להם מרים למורה, ולכן היום גם כן צריכים ליזהר שיהיה להן מורות נשים צדקניות.
והיום ברוב שטיפת המבול ואנדרולמסיה שבעולם, הרי המפיצים ברחוב מדברים ומקרבים גם את הנשים, ולכאורה צריכים להקפיד שזה יהיה רק בבחינת עזרה ראשונה, אבל אחר שכבר הצילו קצת את הנפש המסכנה, צריכים להעבירה לנשים להמשיך לעוזרה.

נ נח נחמ נחמן מאומן

פרשת בלק - הבן איש חי סובר כהננחים

ב"ה

בספר עוד יוסף חי, דרשות (יש כרך של הלכות, וכרך של דרשות) של הבן איש חי, בפרשת בלק הוא כותב ז"ל:

לא אוכל לעבור את פי ה' אלקי לעשות קטנה או גדולה (במדבר כב:יח). נ"ל בס"ד, דאיתא במסכת עבודה זרה דף י"ב תנו רבנן לא ישתה אדם מים בלילה מפני סכנת שברורי, ואי צחי למשתי נימא שברור"י ברור"י רור"י ור"י ר"י י', ופירש רש"י ז"ל שד הממונה על מכת סנורים שמו שברורי, וכששומע השד המעטת אותיות שמו אות אחר אות בורח ע"ש, וידוע מכלל הן אתה שומע לאו, דאם יוסיפו באותיות השם פעם אחר פעם, שמרבין אותו אחר אות מתגבר בעל השם. והנה כאן א"ל בלק לכה נא קבה לי את העם הזה, וקבה הוא לשון המעטה, וכמ"ש באה"י קב לשון מארה והמעטה, ע"ד לא קבה אל עכ"ל, וכן הוא בדברי חז"ל שאמרו משנת ראב"י קב ונקי, והיינו קב ר"ל מעט וכנז' בערוך ז"ל, על כן י"ל מ"ש לו קבה לי את העם הזה, רצה ממנו שיזכיר שמם בדרך המעטה והקטנה, כמו שברירי הנז"ל שיזכיר שם שברירי בדרך הקטנה, וכן כאן שיאמר שם ישראל בדרך הקטנה שהוא ישראל שרא"ל רא"ל א"ל ל', ובזה יחלש כוחם לפי דעתו, כי כוחו של אדם באותיות שמו, וז"ש קבה לי את העם הזה, כלומר תעשה הקטנה והמעטה בשמם שבזה אתגבר עליהם, ואז מדבריו מובן ממילא להגביר את מואב ע"י שיזכיר שמם להיפך, שיאמר מ' מ"ו מו"א מואב, שבזה יהיה תגבורת למואב, ולכן אחר שא"ל קבה לי את העם הזה, שרמז לו שיזכיר שם ישראל בדרך הקטנה והמעטה כמו ענין הזכרת שברורי הנז"ל, לזה א"ל בלעם דבר זה שאתה מבקש ממני לעשות קטנה, ר"ל הקטנה בשמם כמו שברורי, או גדולה, ר"ל הגדלה בשם מואב כדי להגביר אותם לא אוכל לעשות בלתי רשות ה' אלקי, דגם בדבר זה צריך אני ליטול רשות מה' אלקי, עכ"ל.

והרי מבואר גודל הענין - אפילו על פי פשט, אפילו לכל שם של צדיק על אחת כמה וכמה לראש בני ישראל - להגיד נ נח נחמ נחמן מאומן!

אפילו שני דיינים מסכימים והדיין השלישי אומר איני יודע צריכים להוסיף דיינים!

ב"ה

סנהדרין כט.

במשנה: אפילו שנים מזכין או שנים מחייבין ואחד אומר איני יודע יוסיפו הדיינין, ופרש"י ז"ל ואף על גב דאי הוה פליג עלייהו הוי בטל במיעוטא, כי אמר איני יודע הוי כמי שלא ישב בדין, ונמצא הדין בשנים ואנן תלתא בעינן, עכ"ל.

ויש להבין את זה על פי המבואר בלקוטי מוהר"ן תנינא תורה א' שבנין ירושלים הוא על ידי תיקון ג' מדות, תאות ממון, אכילה, ומשגל, וירושלים הוא בחי' יראה שלם, ומצינו שירושלים הוא בחי' משפט (ע' תורה נט) כמו שכתוב (ישעיה א) קריה נאמנה מלאתי משפט צדק ילין בה, עיר הצדק קריה נאמנה ציון במשפט תפדה. ומבואר שם ז"ל וזה בחינת (במדבר טז) קרואי מועד אנשי שם. אנשי שם זה בחינת שלש מדות הנ"ל, שכל אחד ואחד נקרא בחינת שם וכו' וגם היראה שבלב היא גם כן בחינת שם וכו' עיין שם.

ומבואר שם (לקמ"ת א:ו) ועל ידי בנין ירושלים וכו' נברא מלאך, שמשפיע נבואה וכו' כי הנבואה באה מבחינת כרובים וכו' אנפשי זוטרי (זוהר בראשית דף יח:), והם נשפעים מן המלאך וכו' ראשי תיבות כ'י א'ין מ'חסור ל'יראיו (תהלים לד). ואזי נמשכת נבואה, ואפלו קטנים יכולין להתנבאות, בבחינת (יואל ג) ונבאו בניכם ובנותיכם, ע"כ.

ולפי זה יש לומר שלכן צריכים ג' דינים שהם בבחי' הג' מידות שעל ידיהם יש בנין ירושלים בחי' משפט, ועי"ז אלהים נצב בעדת אל, והשכינה ישרה ביניהם, ודבריהם יהיה בבחי' נבואה. והם צריכים להיות אנשי שם, נקראים בשם, ועל כן אי אפשר שחד מהם יסתלק בטענת איני יודע.

ונראה עוד דלכן אי אפשר בהשתמט אחד בטענת איני יודע, כי מבואר עוד שם באות ז' ז"ל אך צריך לזהר מאד מהתמנות, כי זה הזוכה ליראה יש לו השתוקקות להתמנות, כי מי שיש בו יראת שמים דבריו נשמעין (ברכות ו:), ומחמת שדבריו נשמעין, הוא משתוקק להתמנות, אבל צריך לשמר עצמו מאד מהתמנות, כי ההתמנות מפסיד השפעת הנבואה, בחינות המלאך הנ"ל, הנעשה על ידי היראה. וזה שאמר יהושע למשה, כשאמר לו: אלדד ומידד מתנבאים במחנה (במדבר יא) – אדוני משה כלאם. פרש רש"י (והוא בסנהדרין יז): הטל עליהם צרכי צבור והם כלים וכו'. כי צרכי צבור, הינו התמנות מכלה ומפסיד הנבואה כנ"ל, כי נעשה מאותיות "מלאך" “כלאם", עכ"ל. והנה לפי זה צריך ביאור בכלל איך הדיינים ישבו במינויהם ויזכו להשפעה של נבואה כנ"ל. וי"ל שלכן יש קפידא שיהיה ג' דינים, והרי כל אחד בפני עצמו כאילו אינו כלום, ואין לו החסרון שרוצה שדבריו יהיו נשמעים, כי הרי הוא רק אחד מתלת, והקול השלישי יכריע מעל השנים, מה שאין כן אלדד ומידד היו רק תרי, ולכן בהמנם לצרכי ציבור כל אחד מהם יהיה לו מינוי ניכרת וקולו נשמעת, וממילא יהיה כלה מאליו. ולכן על כרחך כל אחד מהג' צריכים להביע דעתו ודאי, כדי שלא ישארו השניהם כלים בהתמנותם.

ושמואל אמר (סנהדרין ה:) ב' שדנו דיניהם דין אלא שנקרא בית דין חצוף, הרי בודאי יש חסרון של השראת נבואה, כי בודאי על חציפות לא ישרה נבואה, אבל עם כל זה כיון ששניהם מינוים לצרכי ציבור, והם בחי' שלוחים ומלאכים, חל עליהם בחי' השני כרובים שמהם ישמע הקול של הפסק. וזה הענין של חצו"ף (ע"ה) בגמטריא אל"ף למ"ד, שהוא פן אחד של הפנים כידוע, שיש ש"ע נהורי אנפין, כל פן, אל"ף למ"ד, והרי זה הב"ד של שנים הוא חצו"ף, כי אין להם הכח של בחי' הג' מידות שמהם בונים את היראה [יר"ו – ג' פעמים ע"ב] של"ם [ש"ע הנ”ל] של ירושלים שהוא היפוך של חוצפה, וכמבואר שם להדיא שהתאוות הנ”ל הם בחי' חוצפה, ולכן בהיותם רק שנים כל אחד הוא פן אחד בפני עצמו, שרוצה שישמע קולו בההתמנות הזה, וחסר להם הפ"ן שיבטל את השמעת כל אחד כקול בפני עצמו, ומלאך פניו הושיעם. ולכן אפילו לשמואל, כיון שמעיקרא נכנסו כל השלושה לענין, אי אפשר לסכן אותם בהשמט אחד בטענת איני יודע וחייבים להוסיף דיינים.

נ נח נחמ נחמן מאומן

Sunday, July 10, 2016

Making Our Ways to Hashem Yisburach - A parable

HH

This is a beautiful parable which I didn't do justice to in writing it up, for the time being here it is in a skeleton form, maybe one day I or someone else will merit to develop it and write it up properly:




What is involved


A king sent a message to one of His subjects commanding him to come to the palace. The message explained that the palace was under siege and was only accessible by a certain route, which the message described partially and vaguely. Upon receiving the message, the subject embarked to find the route and get to the palace. He had to wander about a great deal until he finally found the correct way. Along the way he was attacked by a swarm of bees and wild animals. Once while scaling a cliff he fell and nearly killed himself.

When he finally made it to the king, the king received him with love and affection. The king explained to him how his adventurous expedition had in reality saved the kingdom. At first, when he was blundering about the enemy feared that he had mapped out all their positions, and retreated from their attacking positions. The swarm of bees that he had instigated, proceeded to attack the enemy, and when he fell from the cliff he caused an avalanche which caused great destruction to the enemy army.

The upshot is that by making his way to the king as he was commanded, this person brought down the entire army that was attacking the king. And so it is with our devotions and seeking out HY, everything we undergo has enormous ramifications that we may know nothing of, and as we get closer to HY so too we liberate the forces of good and demolish all the forces of evil.


Na Nach Nachma Nachman MeUman!

Saturday, July 9, 2016

Following fraudulent rabbis is like ga* marriage GF

HH
Rabbainu revealed in Likutay Moharan Torah 7 that receiving advice from the fraudulent rabbis is like receiving their seed GF, and is an aspect of marriage of the kleepah {husks - evil forces}, perhaps today we would call such marriage - ga* marriage GF, the one sin that Rabbainu said cannot be judged favorably (-there is still ways around that: judging the person favorably, and not judging at all).

May HY give the people the courage to man up and stop empowering the fraudulent rabbis.

Na Nach Nachma Nachman Me'Uman

הסכמת רבי משה פינשטין על הפתק הקדוש הוא בחינת נצחתי ואנצח

ב"ה
בשנת שדמת (כך מתחלפים סדר האותיות לטובה) סבא ישראל קיבל הסכמה על הפתק הקדוש מגדיל הדור של עולם הישיבות והליטאים, רבי משה פחנשטין, ובבא אמר לולא הסכמה הזו היה סכנה גדולה מאותו זרם, אבל עכשיו לא יכולים לעשות כלום, וזה בבחינת נצחתי ואנצח.

המילה הראשונה בתורה הקדושה, שהוא מאמר סתום שכולל כל התורה: בראשית, באת בש= שגתבמא =בשדמת! זה השנה שנקבע ניצחון רבינו ו הפתק.

נ נח נחמ נחמן מאומן