Pages

Sunday, April 30, 2017

יום הזיכרון וחג העצמאות

ב"ה 
מעולם הייתי בדעה שהדקה של שתיקה שהנהיגו הציונים הוא ממש בכלל האיסור לא תעשה של ובחקתיהם לא תלכו. אכן יש דרך להפוך אותו לטוב, בהליכה בדרכיו, דרך צדיקים, והוא לכוון להיות מתלמידי אהרן הכהן, שכאשר מתו בניו נדב ואביהו כתיב (פרשת שמיני, ויקרא י:ג) וידם אהרן (והנה בני אהרן מתו גם בעון אבותם ששמע להערב רב ועשה להם את העגל (כמו שכתוב בפרשת עקב, דברים ט:כ וברש"י שם), על כן מובן שדוקא ההנהגה זו יקחו הציונים...). ובזכות זה הוא זכה לבחינת עצמאות, כמו שפרש"י שם ז"ל קבל שכר על שתיקתו, ומה שכר קבל, שנתיחד עמו הדיבור, שאמרה לו לבדו פרשת שתויי יין, עכ"ל. שקיבל הדיבור לבד, בחי' עצמאית.
ועוד תראה רמז לסמיכת החג שחוגגים על גודל הניסים והגבורות שהשם יתברך עשה עם עמו בני ישראל בהנחילם את ארץ ישראל (כמו שסבא ישראל כתב במכתבים לנשיא מדינת ישראל שבעבר, זלמן שזר, הנדפסים בספר הקדוש אבי הנחל), עיין בתהלים פרק קיא, טרף נתן ליראיו, בחינת טרוף טרף יוסף, בחינת הריגת צדיקים, אלו שמתו על קידוש השם, יזכר לעולם בריתו, הרי זכרון, ומיד אחר כך, כח מעשיו הגיד לעמו לתת להם נחלת גוים, שהוא ענין נתינת ארץ ישראל לעם ישראל כידוע מחז"ל ברש"י בתחילת פירושו על התורה.
נ נח נחמ נחמן מאומן

חשוד על משכב זכר

ב"ה
הלכה (רמב"ם משנה תורה הלכות איסורי ביאה פרק כב, וכן בשולחן ערוך) שגוי חשוד על משכב זכר, ויש בזה כמה נפקא מינות להלכה. אכן לפי קוצר השגת ידי לא מצאתי שגר צדק חשוד על משכב זכר, והפשטות לכאורה אם כן הוא שהוא בכלל ישראל הקדושים שאינם חשודים. ולפי זה יוצא שמעיקרא היה להגר יצר הרע על זה, והגיור הוציאו מהיצר הרע הזה. ואכן יתכן שהיצר הרע הזה אינו בטבע האדם כל עיקר, אפילו לא בגוי, רק הגוי חשוד לעשות הבא לו בעריות, ולכן בגיור זה לא ממש שינוי בטבע היצר של הגר, רק שעכשיו הוא נכנס להטוב הזה שלא סתם עושה את זה.
נ נח נחמ נחמן מאומן

בזאת יבא אהרן אל הקדש - השנה!

ב"ה
פרש"י (אחרי מות - ויקרא טז:ג) בזאת גימטריא שלו ארבע מאות ועשרים, רמז לבית ראשון, עד כאן.
והנה הסופי תיבות תאןל"ש עם הכולל בגמטריא התשע"ז - תצפה לישועות השנה ב"ה!
השנה הוא אלפיים שנה ללידת רבי עקיבא שנהרג ביום כיפור (שעל זה מכוון הפסוק הנ"ל).
נ נח נחמ נחמן מאומן

צריך עיון גדול על תרגום אונקלוס פרשת תזריע

ב"ה
בפרשת תזריע בנגעי הנתק דין תורה שסימן טומאתו הוא שער צהוב, שרש"י פירש שהוא כמו זהוב, אבל אונקלוס תרגם צהב - סמק, שפירושו אדום, והוא פלא, ולא רק פלא לכאורה אי אפשר בכלל לפרש כן, כי הרי הספרא, הובא ברש"י יג:לז על הפסוק ששער שחור בנתק הוא סימן טהרה כז"ל ושער שחר, מנין אף הירק והאדם שאינו צהב, תלמוד לומר ושער עד כאן. הרי ששער אדום-סמק הוא סימן טהרה, ממש הפוך של תרגום אונקלוס.

ועיין בחלק (סנהדרין קה.) כלבים צהובין, פרש"י כעוסין כאדם שכועס פניו צהובין. עד כאן.
נ נח נחמ נחמן מאומן

אני נ נח נחמ נחמן מאומן

ב"ה

במספרים של הרומנים מקדימים מספר קטן לגדול לחסר אותו מספר הקטן מהגדול, למשל
 V = 5, I = 1, IV = 4,
 ועל דרך זה יכולים ליתן עוד פירוש למה שסבא גילה ש"אני" הוא בחי' נ נח נחמ נחמן מאומן, כי א"נ לפי הנ"ל עולה 49, וכפול י' של אני, הרי 490, ועם הכולל, הרי נ נח נחמ נחמן מאומן

Wednesday, April 26, 2017

Monday, April 24, 2017

Ner Tamid of Rabbainu courtesy of Ikea

HH
The Talmud already extols one who frequently lights holy lights, but Rabbainu revealed further that the Ner Tamid one lights for the tzadik had the power to save souls from apostasy R"L.

Sunday, April 23, 2017

Jake Turx publishes Na Nach Nachma Nachman Me'Uman!

HH so many books out there, yet so few have the sense - the daas - to even print one time the awesome song if the future, upon which the entire redemption is contingent:
Na Nach Nachma Nachman Me'Uman
So when my friend on facebook, Jake Turx, informed everyone that he was coming out with a book, I left him a little comment recommending that he rise to the occasion - and so he did!

Here's how he did it:

Saturday, April 22, 2017

Ranting revelations of Amulaik

HH
A few days ago I gave my little laptop to a technician in a store called Klik, it just needed to be rebooted with windows, the guy wanted 150 shekel, which is a little pricey for this simple task, and he said he would have it ready that day. He seemed very helpful and I was actually hopeful of the prospect of having found a technician that I could call on for all those things that always come up. He did not have the computer ready that day. The next day my friends went to pick it up, and I had them ask him to add a little program which he did before them, and they brought it to me, but when I tried starting it, it wouldn't start up, and the technician said to bring it back to him. Another day goes by (I think, can't even remember) and the technician calls me to tell me he fixed it, he said that one of the files had been deleted, and he restored it etc. and now it was good to go, and I need to pay him 50 shekel for this. "Really," I say to him, you want to go that way... and yes he really is that dishonest. So not having 50 shekel, the computer remained by him the last few days - over Shabbos.

 So this Shabbos, a guy comes over to me not pleased that I do not speak enough with people, saying that I must engage much more in sichas chaverim-conversation with friends, and he continued to ramble a long tirade, a tureent of tangential ideas, while I did my best to keep my mind focused on what I intended. And then he made my day - in the middle of his ranting, he said that klik is gematria Amulaik קליק = 240= עמלק!
(He was referring I think maybe possibly to the ability of sending a bomb with a simple click, but I'm really not sure).
Amazing! And thus I learned that my recent bout having my computer possessed by klik, is in fact a bout with Amulaik.
May HY destroy all trace of Amulaik very soon.
Na Nach Nachma Nachman Me'Uman

תשע"ז ממש ההמשך של שנת תרפ"ב שנת קבלת הפתק

ב"ה 
בחדשות פרסמו מה CBS שהשנה 2017 , יש בערך 14.1 מיליון יהודים בעולם - וזה כמנין היהודים בשנת 1922 - תרפ"ב - השנה שסבא ישראל קיבל הפתק הקדוש מרבינו.
והנה כבר הבאתי מהרמחל בפינות המרכבה וכעין זה במאמר הגאולה, שלאחר גילוי הפתק יהיה עוד התגברות החשך למרות, וכמו שהיה אחר הפתק מלחמות העולם והשואה.
ואם בימינו כבר חזרנו ב"ה למנין שהיינו בשנת קבלת הפתק הרי זה אות ומופת שקרן לעמו ירים מכאן ולהלאה גבוה והותר, ילכו מחיל אל חיל, ירים ונישא.
נ נח

Thursday, April 20, 2017

וזה לכם הטמא בשרת השרץ על הארץ - פרשת שמיני י:כט

ב"ה
חז"ל גילו שהשם יתברך ממש הראה כל השרצים למשה רבינו! וזה דייקא.
וכן בסוף הפרשה רש"י מביא שיש מצוה על כל אחד לידע ולהכיר ולהיות בקי בזה.
והנה היתושים וג'וקים אינם בכלל השמונה שרצים הטמאים, כי הם באמת שפלים. עיקר הטומאה זה הענוה פסולה של השמונה שרצים, שיש להם איזה גדלות ואינם אלא שרצים שפלים.
וזה ממש הענין להכיר המפרסמים של שקר למיניהם.
נ נח

Loneliness is caused by pursuit of bodily desires and pleasures

HH
King Solomon, the wisest of all men, said:
לתאוה יבקש נפרד
For bodily pleasures seeks one who is detached/separate

From here we can deduce that pursuit of sensual pleasures causes loneliness.

Na Nach Nachma Nachman MeUman

דרך היחיד באמונה ובטחון אין סוף

ב"ה
מחלקת בגמרא בין רבי ישמעאל ורבי שמעון בר יוחאי, כי רשב"י אומר שהאדם יעסוק רק בעבודת השם יתברך ולא ידאג כל עיקר על פרנסה, והגמרא אומרת שרבים עשו כרשב"י ולא עלתה בידם. והוא תמיהא פלא איך יתכן שחס ושלום רבים שמו כל תקותם בהשם יתברך, ועסקו אך ורק בעבודתו ולא הצליחו?!  
ונראה לעניות דעתי שהתירוץ מפורש בדברים הקדושים, שרבים עשו - כל כמה שהם ניסו את זה כרבים באמת לא היה סיכוי שיצליחו, כי זה דרך היחיד, דרך היחוד, ואנחנו שייך לרשות הרבים. והבן.
ורבינו הקדוש הזהיר מאד בהקדמה ללקוטי מוהר"ן תנינא שאי אפשר להיכנס לעבודת השם אלא בדרך אחד היה אברהם, כי אברהם הוא דרך היחיד, ומקודם הוא היה אברם, אברם עם א"ח שאחד בגמטריא רבים, ואחר כך אברהם, אברהם עם ד' של אחד בגמטריא רבים, כי הוא נכנס ומכניס מרשות הרבים לרשות היחיד, אח"ד היה דייקא.
נ נח נחמ נחמן מאומן

קטניות

ב"ה
כבר כתבנו בטעם המנהג לא לאכול קטניות בפסח, כי קטניות היא בחינת קטנות ובפסח משתדלים להשיג מוחין דגדלות, ובפרט באכילת מצה גמטריא ע"ב ס"ג.
ויש לומר שזה מרומז בראשי תיבות  - ואני קרבת אלוקים לי טוב, כי שם אלקים בחי' מוחין דקטנותכמבואר בכוונות לסדר פסח, על כן דוד המלך הכריז שקרבת אלקים, דהינו המלחמה - הקרב -  לצאת ממוחין דקטנות בחי' אלקים, טוב לו. וזה ענין עסקינו בפסח כנ"ל. ועל כן הראשי תיבות הם וקאל"ט - אות ל' מתחלף עם אות נ', כמו שרש"י על התורה קבע כמה פעמים כי שניהם מאותיות הלשון - דטלנ"ת, ואות א' מתחלף באות ת', בא"ת ב"ש. והכי הראשי תיבות קטנות!
נ נח נחמ נחמן מאומן

More on the evils of the media - even kosher family rated

HH
Previously on the blog I explained how even kosher educational media entraps a person in the matrix and facade of this world. There is an even more harmful element, the sight of evil. Today no one thinks twice about seeing all the criminals paraded in the news, and all the villains in the movies - who are very craftily made-up to resemble the evil people they are impersonating. However, the Talmud already severely warns against gazing upon the countenance of a wicked person, and this is very readily understood. The Zohar reveals the methods of physiognomy, and even those who have no conception of this science are often intuitive to it, and undoubtedly effected subconsciously, and a person's soul definitely is very in tune, aware, and perceptive of this. A person's eyes are like QR and barcode scanners, and when they see and register a face it causes a strong reaction. Studies have even shown how people tend to subconsciously imitate what they see, and thus older couples begin to resemble each other. Hence it is readily understood the strong negative, injurious, damaging, and harmful impact of the images of the media, even family rated.
Na Nach Nachma Nachman MeUman

Wednesday, April 19, 2017

The way to know Gd personally and directly

HH
Everyone wants to really know Gd. They tried, they spoke a few words, looked for a sign a miracle, and even if they found something to keep them going, they didn't find Gd in the finite way they would have liked. What is missing?
Parable. A friend tells you he's going to hook you up with some extremely powerful people, and then he takes you to a party, and you have a great time with everyone, and you are left wondering when you're friend is going great to hook you up. But the reality is that those in the party are the powerful people, and partying with them is your connection, and if you want to make a more meaningful, direct, and personal connection you have to see these people for whom they really are, their true power, and directly approach them. According to his conception of their power, so they will in turn relate to him. If he takes them to be simple millionaires, they will respond accordingly, he can gain some business tips, small investment capital and the likes, and if he understands that they are far more powerful than simple wealthy people, holding clout in the government and in major corporate empires, he can gain lucrative and valuable contracts worth fortunes. And if he can understand that their power is even more than all that, he can get them to take him to the top.
So too with HY, everyone in the world is partying with Him, and if they play by the rules they will  thereby undoubtedly be making awesome connection with Him. However if one wishes to merit to a more direct and personal relationship and knowledge of HY he must understand who it is that he is with, and approach Him accordingly directly.
Understanding the enormity of HY is gaining the vessel to approach Him directly, and in fact as soon as one has the vessel, the light is already filling it.
Together with the understanding of HY is fear and awe and shame i.e. realization of one's own inadequacy.
Thus our Sages revealed that the gate to Hashem is fear-awe.
This is a simple principle and so profound it is considered the highest of secrets. So I will not elaborate, only understand it well and in practice and merit!
Na Nach Nachma Nachman MeUman

Tuesday, April 18, 2017

י"ג תיקוני דיקנא

ב"ה
נלע"ד.
תיקון א - א"ל וכן הא-ל של ברכה ראשונה של שמונה עשרה, כבר מובא שזה תיקון של בלע, יובב, וחושם, ומבואר אלו בסוף ספר אדיר במרום שהשנים הראשונים הם ירידה מן הדעת המוחלטת הראויה (עד פה דאדם קדמון) וחושם היא ירידה להכרת החושים של הגוף, אז מובן שהתיקון שלהם הוא ההיפוך.
תיקון ז - אמת (שהוא גם כן נצח - ישתבח) והוא אור הפנים - פעמיים אלף למד, והוא מאיר בכל מקום רק "ישוב ירחמנו" שצריך לזכות לאמת כזה.
תיקון ח - נוצר חסד, וידוע מהאריז"ל שעיקר המתקת היצר הרע וכל הסטרא אחרא הוא פה בנוצר חסד לאלפים, ונראה שפה במיוחד מתחיל יחוד השני שגילה הרמחל בכוונה הכוללת של התפלה, שאינו סתם יחוד השם ופנייתו להשפיע לבי"ע, אלא התלבשות אלהותו בנשמות הצדיקים, וזה בודאי אופן ההמתקה של הגבורות הנ"ל. והרי רבינו כבר גילה שכל תיקוני הדיקנא הוא דרך הצדיקים עיין שם בלקוטי מוהרן תורה ח'.
וזה בחינת גומל חסדים טובים, גומל זה ג' פעמים הוי"ה שהם הי"ב תיקונים שכלולים בתיקון ח' של המזל העליון. (ואגב, א"ל עליון, שמבואר הכוונות שהוא יו"ד פעמים ה"א ווא"ו פעמים ה"א, הרי עם גומל, יש עוד וא"ו פעמים ה"א - וזה התיקון של עו"ר כמובא בלקוטי תורה של האריז"ל בספר איוב, ומובא בבעל שם טוב על התורה בענין לימוד תורה לשמה להאיר יסוד אבא לתקן לאה, לתקן הכ"ב אותיות שמאירים דרך העור עיין שם).

תיקון יג - ונקה - וכן קונה הכל (הדעת של יעקב ורחל), זה כבר היחוד השלישי שגילה הרמחל הנ"ל, שהוא ממש קנין גמור על הכל.
ואז וזוכר "חסדי אבות" בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן, ועוד יש לאמר, שזה וזוכר, כי נ נח זה יש לאמר שהוא בחי' פקידה כמבואר במאמר הגאולה של הרמחל, ואז יש גם את הזכירה.


נ נח נחמ נחמן מאומן

והנה ב"ה כבר כתבתי הרבה בכוונת ברכה שניה של קריאת שמע - אהבה רבה/עולם ואוסיף עוד כוונה.
ורחמיך, שכבר כתבתי רחמי ך' שהוא הכתר בלי' מאיתך היא מנוחתם של שבת במנחה, ה' אלקינו - זה בחי' היחוד של אצילות, היחוד של האמצע, כמבואר היטב ברמח"ל, וחסדיך הרבים, יש לפרש, ובפרט לפי דרכינו למעלה, שזה יחוד השני שגילה הרמחל של התלבשות אלקות בתוך הצדיקים, אל יעזבונו נצח סלה ועד - זה היחוד השלישי שהוא ממש נצח סלה ועד.
נ נח נחמ נחמן מאומן

יעלו שמים ירדו בקעות אל מקום זה יסדת להם (ברכי נפשי - תהלים קד)

ב"ה
מצינו צדיקים שעלו לשמים ושנכנסו לפרדס, ומאידך גיסא מצינו צדיקים שירדו למרכבה.
ונראה לעניות דעתי שיתכן שיחוד הגן הוא בחינת העליה לשמים, שמעלה את מחשבתו ורוחו לשמים דרך שערי ירושלים של מעלה. ויחוד היראה הוא בחינת ירידה למרכבה, שמגלה לעצמו מתחתיו מציאות חי העולמים.
והשם יתברך יאיר עיני בצורתו אמן.

Thursday, April 13, 2017

Boombox on shoulder

HH
"Ze li-oomas ze" (this corresponding to this - evil-good). The aspect of the taamim (tastes, reasons, cantilation notes) which reign above the letters.
NNNNM

Wednesday, April 12, 2017

The mitzvah gives the strength

HH
In the Holy Land where we keep only one day of Yom Tov - one Pesach Seder, we often wonder how in the world people have the strength in Chutz Lu-uretz to do a second seder, and how even I myself did so many years. Finally I realized that it must be that when incumbent the mitzvah itself gives one the strength to perform it.

Na NaCh NaChMa NaChMaN MeUman!

Saturday, April 8, 2017

The cancer is back in society

HH
The great rabbi who admitted to some of the molestation he perpetrated has been released early because he is cancer.

For many years his adherents disseminated the holy name of Hashem Y-H-VH with his own determined vowels. It is known that the vowels one assigns to the holy Name bring strength to what they indicate. So knowing very well of his evil intentions the Nanach made sure to remove this influence, and I was puzzled trying to figure out what the vowels were pointing to. After much contemplation I realized that from left to right they were the start of Zimbabwe - that was around the time when the pervert was hiding out there. More recently it finally donned on me that the vowel sequence is mamash the reverse and opposite of the recommended preferred vowel sequence of yeeru - fear/awe of Hashem. This pervert was promoting the detraction of fear of Heaven GF!

NNNNM

Shabbos Hagadol 5777

HH
This post is more for my own memory, of y. who strongly suspects he's messiah (with the help of alcohol and weed) and sees me as an impediment etc. and for two hours he ... and then more throughout the day.

NNNNM

Responsibility for the world

HH

Rabbi Yisroel Karduner said on his deathbed that he was atoning for the entire city of Tiberius, and that with his death the plague which was ravaging the city would cease and desist.

The entire city of Tiberius had committed terrible wrongs and atrocities against RYK, they even hired arabs to kill him, and in general they were completely against Rabbi Nachman of Breslov, to the extent that Saba wondered how there can ever be redemption. Yet even still Rabbi YK sought to protect them and looked out for their welfare.
Na Nach Nachma Nachman Me'Uman

Friday, April 7, 2017

1948

HH
It is known that after Rabbi Nachman's adventurous trip to Israel he told his followers that he had paved the way for them, and from then on it would no longer be so difficult to travel to Israel. Rabbainu said that his place is only Israel! In many of his teachings he refers to the Jews as Israel, and the list goes on and on - how much Rabbainu promoted and established that the land of Israel is a critical part of Judaism.

In my book Likutay Nanach I analyze when Rabbainu may have achieved the name Na Nach Nachma Nachman Me'Uman, and I come up with a very good likelihood that he reached this amazing breakthrough when he was in Israel. See there how NNNNM is very very much connected with Israel.

In this light it is astounding to note how the year that the nations recognized Israel as the promised Jewish land - 1948, combines in it the two gematrias - numerical values of Rabbi Nachman's names:

Nachman = 148 - 1(9)48
Na Nach Nachma Nachman Me'Uman
                   = 491 - 194(8) read from right to left as Hebrew 194 - 491 NNNNM!

ב"ה
ועיין בסנהדרין (צז:) שלח ליה רב חנן בר תחליפא לרב יוסף מצאתי אדם אחד ובידו מגילה אחת כתובה אשורית ולשון קדש אמרתי לו זו מניין לך, אמר לי לחיילות של רומי נשכרתי ובין גינזי רומי מצאתיה וכתוב בה לאחר ד' אלפים ומאתים ותשעים ואחד שנה לבריאתו של עולם העולם יתום עיין שם. והיינו 4291 - (אכן הגר"א גורס שלשים)...
נ נח

Wednesday, April 5, 2017

The innate prohibitive problem with movies and tv

HH
Much has been said to explain why movies and tv are so detrimental, but even they don't address the main core of the issue, and therefore when it comes to really kosher educational media there are allowances and approval. The truth however is that the very nature of movies is harmful and the quintessential opposite of Torah values.
The Talmud extols Rav, one of the sages, praising him for never ever glancing out of his four cubits, and this virtue is an instruction enumerated and highly encouraged in the classic work Raishis Chuchma and other ethical works. In these holy texts we find a term "chaizoo (the sight) dihigh (of this) almu (world)," the Ramchal in Adir Bamurom goes so far as to say the senses we have are actually inhibitions which block the true senses of our soul! And in one of the greatest revelations of Rabbainu Na Nach Nachma Nachman Me'Uman, the Story of Ancient Times of the Seven Beggars, Rabbainu revealed how the saints completely transcended the sensory faculties of this world. Now even though these are obviously tremendously high levels which at best we can pray for from our very remote vantage point, nevertheless they are the true reality of this world, and even if we do not see ourselves achieving their recognition it is definitely forbidden to give power and strength to the false reality. So as much as we are trapped and enslaved by the facade of this world, and we must contend with it, there is really no excuse to bring upon ourselves extraneous succor to the allusion. Such is the nature of every movie, even a very kosher and educational one, it entraps a person in the facade of the world. For the lessons we learn even with our physical senses are seeking the truth which is really imbued and transpiring, whereas a movie is really intent on the visual scenario which is the antithesis of the reality. So even when there is a good message the loss might far out way the gain.
Na Nach Nachma Nachman Me'Uman

פסח כשר

ב"ה ידוע שפסח בגמטריא נחמן, והוא בחי' נ נח המובא בלקוטי מוהרן השיר יהיה לכם כליל התקדש חג... אז פסח כשר עם הכולל בגמטריא אני שר נ נח!

ולכן פסח כשר ראשי תיבות של כל החגים כמובא, 
פורים
סוכות
חנוכה
כיפור
שבועות
ראש השנה
כי נ נח כולל הכל.

Tuesday, April 4, 2017

The direction of the nauseating media

HH

In the first Torah-lesson ‫of Likutay Moharan, Rabbainu reveals how the evil inclination first presents itself as a mitzvah, ‫ and even when not presenting itself as an actual mitzvah, very often the lines are blurred and it is difficult to distinguish between good and bad, and certainly there is plenty of room for a ‫person to justify doing many things he should not. But as the bad develops and begins to show its true colors decision making becomes much easier, just that the temptation is already set in and much harder to break. However as the bad develops still further it becomes really ugly and loses all appeal and allure, and unless a person is already completely addicted Heaven forbid, it will be abhorrent and he will be nauseated by it.

Such is what we are seeing in the media today, and with the movies and television.  Originally there was some appeal to it all, and there was definitely room for a person to allow himself some entertainment by it. Today already it is becoming increasingly nauseating, as the producers introduce more and more of their vile vices and views, and it's just disgusting and sickening to watch. What will probably happen is a very strong bipolar radicalization where there will be an increasing development of extremely kosher shows verses the tasteless faithless repugnant ones.

Na Nach Nachma Nachman Me'Uman

The strong vessels of weakness


HH

Rabbi Nussun found out about Rabbainu roughly 11 years before Rabbainu passed away in the Hebrew year 5571. Rabbi Nussun writes in his autobiography Yimay Moharnat (the days of our teacher rabbi Nussun) article 16 of a severe weakness that gripped him and his family in the year 5567, and how Rabbainu wrote him a letter in his own hand telling how much he loved him and other encouragement, and Rabbi Nussun writes that he reckons that if not for that letter he would not have been able to endure and pull through the illness, see there.

This always strikes me very deeply, imagine knowing Rabbainu personally - the utter fire and power, hope, anticipation, expectations... and yet being incapacitated to serve Hashem, being stuck ill without any strength...

Rabbi Nussun writes there how Rabbainu predicted the approaching weakness, see there, and lately I've even entertained the idea that Rabbainu in fact chose this course, for often such are the building blocks of holy structures. May HY spare us and may we merit to everything with mercy.

Na Nach Nachma Nachman Me'Uman

Moses and Our Forefathers - the Divine Throne

HH

Our forefathers, Abraham, Isaac, and Jacob, are the merkava (throne) of the Shechina (Divine Presence), the three legs and pillars, the right-kindness, the left-judgment, and the center-mercy.

In Likutay Moharan, Torah-lesson six, Rabbainu revealed the way to attain the aspect of the man who sits on the throne, see there.

Moses surpassed the forefathers, for even in their role as Divine channels and pillars of the Merkava, they were still just that - those very attributes, whereas Moshe achieved the ultimate humility where all the attributes are null in their inclusion in the Ain Sof blessed He.

Elsewhere we have already explained that to have true Divine qualities even one's vessels must be drawn from Hashem, for how else can one even attempt to interact with the Divine? Just like we find true tzadikim who worked for a living even though they had full faith in Hashem's Providence and Provision, they took upon themselves the role of shouldering the channel of their provision, and in their role of employment they most definitely were drawing life and function of a Divine paradigm, nevertheless even still there were tzadikim who transcended even this lofty role, and they were completely in the aspect of Shabbos where there is absolutely no work. Everything is just Gd.

It is relevant to mention here that the way of the school of the Baal Shem Tov was not to keep or hold on to any money from one day to the next, for every day Gd provides a new provision, even still Rabbainu revealed that very high true Tzaddikim have a higher way of actually holding on to their wealth, as is evident by our forefathers who were very wealthy. So even though our forefathers were obviously living in a very high level of abnegation to Hashem, so high that it was there service to Gd to hold on to their wealth and the uphold their attributes and roles (I.e. it would have been easier for them to just let Gd run the show completely, and they had such faith and abnegation to Hashem that it would have been so, but they rose to the challenge of being the Merkava for all of the Divine Providence), even still Moshe achieved such a humility that transcended this, his humility was more than the actual role of the Merkava, and this is already taking the paradigm of the throne itself, ponder and understand this.
This I believe is the secret revealed by the Ramchal in Yichud Ha'yeeru that the vowels of Yeeras, Yeeras equalling 611 with Abraham and Isaac bringing it up to 613, and then Jacob making the Ne"r, but Jacob is still on the outside, and the building of the House is with Moshe, and the vowels of Yeeru equal 46 - mem vuv - which equals 100 which we know from Yichud Hagan and elsewhere is the Name Adny (with two yuds on the alef and one on the nun). See there and understand - the very vowels of the composition of yeeru upheld by the forefathers have a deeper root in Adn"y manifested by Moshe.
Na Nach Nachma Nachman Me'Uman

תפלה קצרה לזכות לענוה בהמתקה

ב"ה
 ריבונו של עולם "כל הצרות שבאו על יעקב מדינה ויוסף וכן כולם, היו מטעם שלא יתגאה יעקב על עשו אחיו (דברים שבקדושה סימן ג' מובא בחק לישראל סוף פרשת ויחי)" ואם כך היה נצרך ליעקב אבינו בחיר האבות שדמותו חקוק על כסא הכבוד מה נענה אנן בתריה מה חס ושלום היה מגיע עלינו כדי שנכיר טוב שפלותינו ולרכוש וללכת במידת הענוה העולה על כל המדות טובות. אכן אין לנו כח לסבול שום צרה ולכן כרגע הנני מעמיק בדעתי לדמין בנפשי במיטב יכולתי כאילו חס ושלום נשפלתי לתהום רבה ונתביישתי לגמרי יצא הדם מראשי ופני משתנים לגוונים ולהרימו אין ביכולתי, וכאילו נהפך עלי כל סדרי העולם לרעתי חס ושלום ונשארתי מדוכא גלמוד ומשותק מרוב צער ותמהון, וכהנה וכהנה אני חוקק בדעתי לכמה רגעים עכשיו כדי ללמוד לקח ולהשיב היטב בליבי שפלותי מה אני, וזאת תהיה כפרתי ויעמוד בעדי ואני אצא לחיים טובים בהכרתי גדולתך במקום ענוותנותך וזאת תהיה נחמתי וזאת תהיה מנוחתי יגעתי ומצאתי. אליך תשוקתי ותקותי. ענני אל ענני.
והריני מדביק את עצמי למשה רבינו עליו השלום הענו מכל אדם ולרבינו הקדוש צדיק יסוד עולם נחל נובע מקור חכמה רבינו נ נח נחמ נחמן מאומן הענו של הצדיקים שאפילו קרוב לפטירתו מן העולם אחר שהשיג וזכה למה שהוא זכה היה פושט ומשתטח עצמו על הריצפה בבכיה ובתחנונים להשם יתברך לזכות להיות יהודי כשר.
 נ נח נחמ נחמן מאומן

Sweet Anger

HH

The holy Zohar in this week's Parsha Tzav (30b) discusses the verse in Psalms (7) ViAi-l (and Gd) zoa-aim (vents anger) bichul (every) yoam (day), main problem being that this appellation of God connotes kindness not appropriate for anger. Rabbi Shimon reveals that Ai-l is actually a reference to the Divine "Niheeroo (shining) dichuchmusuh (of wisdom)" which lashes out everyday to banish all types of lower harsh judgements from prevailing.

We must learn to emulate this Divine practice, and call up on our mental acumen to be strong and commanding and allow us to deal with everything from their vantage of grace and tranquillity and not to give way Gd forbid to disgruntled behavior.

Rabbainu in Sichos Huran (Words of Rabbi Nachman 74) revealed another instance when one must invoke an outbreak of anger and irritation - and that is to provoke and instigate oneself to pray with fervor and passion. See there.

Na Nach Nachma Nachman Me'Uman

Thank Gd we are the victims

HH
Attributed to Rabbi Chaim Brisker (I think), there are two types of zealots, the man of the house and the cat both hunt down the mice in the house, but the man of the house wishes they were not there to begin with, and ‫the cat desires that there​ should be more and more mice.

The Ramchal in Daas Tevunos reveals the system that Hashem Yisburach enacted in creation to reveal His Unity in cumulative levels against the backdrop of divergence. This introduces a higher aspiration then the zealously coveted by Rabbi Chaim Brisker, not to simply desire that there should be no impurity, but rather to realize purity in the face of all the impurity. This concept is also found in the Legendary Tales of Rabbi Nachman,   in the story of The Humble King, where the wise man recounts to the king all the evils and the atrocitiess in his kingdom turning them around to such high praise and exaltation of the king that the king reveals himself.

Similarly, in the blessings of the morning there are three blessings on cumulative privileges based not on the actual privelege but on the elevation from the lower level.

The story is told of a holy rabbi who prepared his congregation for the approaching Nazis by telling them how fortunate they were that they were chosen to be the victims and not the perpetrators.

In the prayers we bless Gd for creating us for His glory and separating us from those who go astray. This is our merit and privilege to stand at the helm and do what we can to help others and fix the world. Even a society such as Sodom that fosters ten righteous people is demonstrative of the greatness of Gd and has merit to continue, as long as the true tzaddik is actively looking out and praying for them, and that is what we must do now.

Na Nach Nachma Nachman Me'Uman

The destroyed Rabbis

HH
Rabbi Avrohom Kalisker of Tiberias wrote a scathing letter to the first Lubavitcher rebbe strongly questioning his motives and direction which was against the tenets of the way of Hashem set in the Zohar and by the Baal Shem Tov. Moreover he berated him for destroying his son - the up and coming mittler (middle) rebbe by setting him to be a chasidic master which would entrap him, for even the greatest tzaddikim wouldn't want such a dangerous precocious position and here this mantle was being placed upon a young helpless boy. Rabbi Avrohom Kalisker held the Baal Hatanya accountable, responsible, and culpable for this.
Rabbainu praised Rabbi Avrohom Kalisker very highly, proclaiming that he had achieved perfection, and in fact the Kalisker himself did not leave a dynasty of chasidim following some fraud.
Na NaCh NaChMa NaChMaN MeUman