Pages

Friday, May 31, 2019

פרשת במדבר - רמזים על רבינו הקדוש נ נח נחמ נחמן מאומן

ב"ה


במדבר

במדבר, ב' פעמים מדב"ר, בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן ע"ה. (וכן גבריאל גבריאל. וכן אברם אברהם בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן).

א:ז ליהודה נחשון בן עמינדב. הסופי תיבות ע"ה בגמטריא נ נח.

א:טז אלה קרואי העדה נשיאי מטות אבותם ראשי אלפי ישראל הם. הסופי תיבות של: מטות אבותם ראשי אלפי ישראל ע"ה בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן.

א:יז ויקח משה ואהרן את האנשים האלה אשר נקבו בשמות. הסופי תיבות של: ואהרן את האנשים ע"ה בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן. בשמות ע"ה בגמטריא רבנו נ נח נחמ נחמן מאומן. אותיות היסוד (אלו שלפני הסופי תיבות) של: משה ואהרן את האנשים האלה אשר נקבו בשמות, בגמטריא תרח"ם ע"ה, בגמטריא נחמן נתן (עיין חיי מוהר"ן קפה).

א:יח ואת כל העדה הקהילו באחד לחדש השני ויתילדו על משפחתם לבית אבתם  במספר שמות מבן עשרים שנה ומעלה לגלגלתם. הסופי תיבות של: השני ויתילדו על משפחתם לבית עם האותיות בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן. הסופי תיבות של שמות מבן עשרים ע"ה בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן.
משפחתם לבי'ת אבת'ם במספ'ר – האותיות יסוד (שלפני הס"ת) ע"ה בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן. וכן (א:כ) במספר שמות' לגלגלתם' כ"ל הס"ת עם כל התיבה האחרונה והכולל בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן. עיקר היחוס של משפחות בני ישראל.

א:יט כאשר צוה ה' את משה ויפקדם במדבר סיני. הראשי וסופי תיבות של: את משה ויפקדם בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן ע"ה. ויפקדם במדבר, עם התיבות והכולל, בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן.

א:כ ויהיו בני ראובן בכר ישראל תולדתם למשפחתם לבית אבתם במספר שמות לגלגלתם כל זכר מבן עשרים שנה ומעלה כל יצא צבא. הראשי וסופי תיבות של: ראובן בכר ישראל בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן ע"ה.

א:כב לבני שמעון תולדתם למפשחתם לבית אבתם פקדיו במספר שמות לגלגלתם כל זכר מבן עשרים שנה ומעלה כל יצא צבא. הראשי תיבות של: לבני שמעון תולדתם למשפחתם, בגמטריא רבינו נ נח נחמ נחמן מאומן ע"ה. אותיות היסוד (אלו שלפני הסופי תיבות) של: אבתם פקדיו במספר ע"ה בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן.

א:כד לבני גד תולדתם למשפחתם לבית אבתם במספר שמות מבן עשרים שנה ומעלה כל יצא צבא. הראשי וסופי תיבות של: לבני גד תולדתם, עם התיבות והכולל בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן. הראשי תיבות של: לבני גד תולדתם למשפחתם לבית אבתם במספר, בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן, עם התיבות. וכן הראשי תיבות של: עשרים שנה ומעלה כל יצא צבא, בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן עם התיבות. הסופי תיבות של: שמות מבן עשרים ע"ה בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן. אותיות היסוד (אלו שלפני הסופי תיבות) של: לבית אתם במספר ע"ה בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן.

א:כה פקדיהם למטה גד חמשה וארבעים אלף ושש מאות וחמשים. ושש מאות וחמשים, עם האותיות והתיבות, בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן נ נח נחמ נחמן מאומן נ נח נחמ נחמן מאומן (דהיינו ג"פ נ נח נחמ נחמן מאומן).

א:מג פקדיהם למטה נפתלי שלשה וחמשים אלף וארבע מאות. הראשי וסופי תיבות של: נפתלי שלשה וחמשים אלף בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן ע"ה. הסופי תיבות של: אלף וארבע מאות, עם האותיות, בגמטריא אני נ נח נחמ נחמן מאומן ע"ה. והנה נפתלי הוא בחי' תפילין בגמטריא פתק. וכתוב (שופטים ד:יח) ונפתלי על מרומי שדה, והשדה הוא הגן, וכן מנין פקודיו ג"ן אלף.

א:מט אך את מטה לוי לא תפקד ואת ראשם לא תשא בתוך בני ישראל. הסופי תיבות של: מטה לוי לא תפקד ואת ראשם לא תשא בתוך בני, בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן ע"ה. בתוך בני ע"ה בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן.

א:נא ובנסע המשכן יורידו אתו הלוים ובחנת המשכן יקימו אתו הלוים והזר הקרב יומת. הסופי תיבות של: הלוים ובחנת המשכן ע"ה בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן.

א:נג והלוים יחנו סביב למשכן העדת ולא יהיה קצף על עדת בני ישראל ושמרו הלוים את משמרת משכן העדות. הראשי וסופי תיבות של: למשכן העדת ולא, בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן ע"ה. העדות, עם האותיות והכולל בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן. הסופי תיבות של: העדת ולא יהיה קצף, עם האותיות והכולל בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן. הלוים את בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן ע"ה.

ב:ד וצבאו ופקדיהם ארבעה ושבעים אלף ושש מאות. הראשי וסופי תיבות של וצבאו ופקדיהם ארבעה ושבעים אלף ושש בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן, עם התיבות והכולל.

ב:ה והחנים עליו מטה יששכר ונשיא לבני יששכר נתנאל בן צוער. הסופי תיבות של: יששכר ונשיא לבני יששכר נתנאל בן, וכן של: ונשיא לבני יששכר נתנאל בן צוער, בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן.

ב:כד כל הפקדים למחנה אפרים מאת אלף ושמנת אלפים ומאה לצבאתם ושלשים יסעו. אותיות היסוד (אלו שלפני הסופי תיבות) של: אלף ושמנת אלפים ומאה לצבאתם בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן. הראשי וסופי תיבות של אלף ושמנת, עם הד' אותיות, בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן.

ב:כז והחנים עליו מטה אשר ונשיא לבני אשר פגעיאל בן עכרן. הסופי תיבות של: והחנים עליו מטה אשר ונשיא לבני אשר פגעיאל בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן ע"ה. הסופי תיבות של: אשר ונשיא לבני אשר פגעיאל בן בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן. הראשי וסופי תיבות של: אשר פגעיאל בן עכרן, עם הח' אותיות, בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן.

ב:לא כל הפקדים למחנה דן מאת אלף ושבעה וחמשים אלף ושש מאות לאחרנה יסעו לדגליהם. "כל הפקדים למחנה דן" עם הט"ו אותיות, בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן. הראשי וסופי תיבות של: מאות לאחרנה יסעו בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן.

ב:לב אלה פקודי בני ישראל לבית אבתם כל פקודי המחנת לצבאתם שש מאות אלף ושלשת אלפים וחמש מאות וחמשים. הסופי תיבות של: פקודי בני ישראל לבית אבתם ע"ה בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן. הראשי תיבות של: אבתם כל פקודי המחנת לצבאתם שש מאות אלף ושלשת אלפים וחמש ע"ה בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן.

ב:לג בתוך בני ע"ה כנ"ל.

ג:ד וימת נדב ואביהוא לפני ה' בהקרבם אש זרה לפני ה' במדבר סיני ובנים לא היו להם ויכהן אלעזר ואיתמר על פני אהרן אביהם. הסופי תיבות של: להם ויכהן אלעזר ואיתמר, וכן של: אלעזר ואיתמר על פני אהרן, ע"ה, בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן. על פני אהרן בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן, עם התיבות.

ג:ו הקרב את מטה לוי והעמדת אתו לפני אהרן הכהן ושרתו אתו. הראשי וסופי תיבות של: מטה לוי והעמדת, בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן.

ג:ט ונתתה את הלוים לאהרן ולבניו נתונם נתונם המה לו מאת בני ישראל. את הלוים בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן ע"ה כנ"ל. הסופי תיבות של את הלוים לאהרן ע"ה בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן. נתונם כתיב חסר, עם האותיות והכולל, בגמטריא אני נ נח נחמ נחמן מאומן. הסופי תיבות של נתונם המה לו מאת בני ישראל בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן.

ג:יב ואני הנה לקחתי את הלוים מתוך בני ישראל תחת כל בכור פטר רחם מבני ישראל והיו לי הלוים. את הלוים בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן ע"ה כנ"ל. הסופי תיבות של מתוך בני ישראל תחת כל ע"ה בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן.

ג:יג כי לי כל בכור ביום הכתי כל בכור בארץ מצרים הקדשתי לי כל בכור בישראל מאדם עד בהמה לי יהיו אני ה'. הכותי (מלא) כל, בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן.

ג:יז ויהיו אלה בני לוי בשמתם גרשון וקהת ומררי. אותיות היסוד (אלו שלפני הסופי תיבות) של: אלה בני לוי בשמתם גרשון, בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן ע"ה. הסופי תיבות של: בשמתם גרשון וקהת ע"ה בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן.

ג:יט ובני קהת למשפחתם עמרם ויצהר חברון ועזיאל. הסופי תיבות של: ובני קהת למשפחתם עמרם ע"ה בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן.

ג:כג משפחת הגרשני אחרי המשכן יחנו ימה. המשכן יחנו, עם התיבות, בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן.

ג:כד ונשיא בית אב לגרשני אליסף בן לאל. הסופי תיבות של: בית אב לגרשני אליסף בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן ע"ה.

ג:כה ומשמרת בני גרשון באהל מועד המשכן והאהל מכסהו ומסך פתח אהל מועד. הסופי תיבות של: ומשמרת בני גרשון באהל ע"ה בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן. פתח עם האותיות בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן. אותיות היסוד (אלו שלפני הסופי תיבות) של: המשכן והאהל מכסהו ומסך פתח ע"ה בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן.

ג:כו וקלעי החצר ואת מסך פתח החצר אשר על המשכן ועל המזבח סביב ואת מיתריו לכל עבדתו. הסופי תיבות של: המשכן ועל המזבח סביב ואת ע"ה בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן.

ג:כז ולקהת משפחת העמרמי ומשפחת היצהרי ומשפחת החברני ומשפחת העזיאלי אלה הם משפחת הקהתי. הראשי וסופי תיבות של: אלה הם משפחת בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן.

ג:לו ופקדת משמרת בני מררי קרשי המשכן ובריחיו ועמדיו ואדניו וכל כליו וכל עבדתו. "מררי קרשי המשכן" ע"ה, בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן נ נח נחמ נחמן מאומן נ נח נחמ נחמן מאומן, עם הג' כוללים. הסופי תיבות של: משמרת בני מררי קרשי המשכן ובריחיו ועמדיו בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן ע"ה.

ג:מב ויפקד משה כאשר צוה ה' אתו את כל בכור בבני ישראל. אותיות היסוד (אלו שלפני הסופי תיבות) של: צוה ה' אתו את כל בכור בבני ישראל ע"ה בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן

ג:מז ולקחת חמשת חמשת שקלים לגלגלת בשקל הקדש תקח עשרים גרה השקל. חמשת עם הכולל בגמטריא רבנו נ נח נחמ נחמן מאומן. לגלגלת בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן, עם התיבות.

ג:נ כל בכורי בני ישראל היו צריכים להיות נפדים על ידי הלוים, והיו 273 בכורי ישראל יותר ממה שהיו לוים, ואלו היו צריכים ליתן פדיון של חמשת שקלים, ופרש"י ז"ל (מהמדרש רבה, וסנהדרין יז) אמר, כיצד אעשה? בכור שאמר לו, תן חמשה שקלים, יאמר לי, אני מפדויי הלוים. מה עשה? הביא שנים ועשרים אלף פתקין וכתב עליהן "בן לוי" (גמטריא נחמ), ומאתים ושבעים ושלשה פתקין כתב עליהם "ה' שקלים" (כך הגרסא בכל הספרים הישנים, אבל בספרים החדשים פענחו את הה' לחמשה), וכו' עכ"ל. ה' שקלים עם האותיות בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן!

ד:ב נשא את ראש בני קהת מתוך בני לוי למשפחתם לבית אבתם. הסופי תיבות של: בני קהת מתוך בני לוי למפשחתם ע"ה בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן.

ד:ו ונתנו עליו כוי עור תחש ופרשו בגד כליל תכלת מלמעלה ושמו בדיו. הראשי תיבות של: כסוי עור תחש ע"ה בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן.

ד:י ונתנו אתה ואת כל כליה אל מכסה עור תחש ונתנו על המוט. אותיות היסוד (אלו שלפני הסופי תיבות) של: ואת כל כליה אל מכסה בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן.

ד:יא ועל מזבח הזהב יפרשו בגד תכלת וכסו אתו במכסה עור תחש ושמו את בדיו. הראשי תיבות של: יפרשו בגד תכלת וכסו אתו במכסה עור בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן.

ד:יב ולקחו את כל כלי השרת אשר ישרתו בם בקדש ונתנו אל בגד תכלת וכסו אותם במכסה עור תחש ונתנו על המוט הסופי תיבות של: השרת אשר ישרתו בם בקדש ונתנו אל בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן נ נח נחמ נחמן מאומן. הראשי תיבות של: בם בקדש ונתנו אל בגד תכלת וכסו אותם במכסה עור, בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן ע"ה. הראשי תיבות של: וכסו אותם במכסה עור תחש ונתנו, עם הו' אותיות, בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן.

ד:יד ונתנו עליו את כל כליו אשר ישרתו עליו בהם את המחתת את המזלגות ואת היעים ואת המזרקת כל כלי המזבח ופרשו עליו כסוי עור תחש ושמו בדיו. הראשי וסופי תיבות של ונתנו עליו את, עם הג' תיבות, בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן ע"ה. המזלגת עם האותיות בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן. הראשי וסופי תיבות של: המזרקת כל כלי, עם הו' אותיות, בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן. הסופי תיבות של: המזרקת כל כלי המזבח ופרשו עליו כסוי ע"ה בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן. הראשי תיבות של כסוי עור תחש ע"ה בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן ע"ה כנ"ל.

ד:טז ופקדת אלעזר בן אהרן הכהן שמן המאור וקטרת הסמים ומנחת התמיד ושמן המשחה פקדת כל המשכן וכל אשר בו בקדש ובכליו. בו בקדש ובכליו, עם הג' תיבות, בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן. הראשי וסופי תיבות של המשחה פקדת ע"ה בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן.

ד:יט וזאת עשו להם וחיו ולא ימתו בגשתם את קדש הקדשים אהרן ובניו יבאו ושמו אותם איש איש על עבדתו ואל משאו. עשו להם וחיו, עם הי' אותיות, בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן. אותיות היסוד (אלו שלפני הסופי תיבות) של: איש איש על עבדתו ואל, בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן.

ד:כ ולא יבאו לראות כבלע את הקדש ומתו. לראות כבלע בגמטריא רבינו נ נח נחמ נחמן מאומן. הראשי וסופי תיבות של כבלע את בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן.


Thursday, May 30, 2019

השמדת עבודה זרה

ב"ה

רבינו גילה בספר המדות ערך ממון ח"ב כד. השרפות באים לעולם בשביל מעות עבודה זרה לכלות אותם, ע"כ. יתכן שנכלל בזה, שמכח השרפות יש איבוד עבודה זרה בעולם אפילו לא על ידי האש הגשמי, אלא שמכח האש יוצא כח שהולך ומכלה את העבודה זרה, וכמו שרואים בימינו שיש הרבה שרפות בעולם וגם יש הרבה השמדת עבודה זרה לאו דוקא על ידי האש עצמו, יתכן שהוא גם כן מכח השרפות.


ברוך השם יש לנו שיר יפה לדיבור זה של רבינו:

Wednesday, May 29, 2019

ימי שנותינו בהם שבעים שנה ואם בגבורות שמונים שנה

ב"ה

ידוע לפרש ימ"י בגמטריא ששים, שסתם ימי חיינו שבעים שנה, בהם - אלו שזוכים משיגים שבעים שנה, ואם בגבורות, ישיגו שמונים שנה.
ויש עוד רמז פה, כי "בהם" זה ב-הם, ב' פעמים הם, בגמטריא תשעים. ולפי זה יש כמה אופנים לדרוש. יש לפרש שאפילו מי שמשיג תשעים שנה, אין לו באמת אלא שבעים שנה, כי לא חשוב ימות הזקנה מרוב החולשה וכדומה.

נ נח נחמ נחמן מאומן

Sunday, May 26, 2019

Rabbi Shlomo Eliezer Alapandri - The Chacham Bashi - The Saba Kadisha - passed away on 22 Eyar 5690 - 1930

HH

The following is a translation from a transcript of Saba Yisroel - Rabbi Israel Dov Odesser, as it was published in the book The Stories of Rabbi Nachman of Breslov and Saba Yisroel:



Rav Alapandri


Rav Alapandri.


I was inferior to everyone. I was a simple person and inferior to everyone. The Rav Alapandri, he lived in Safed, he came to Tiberius to immerse in the hot springs of Tiberius, so I descended from the Yeshiva, I went down and said to the Rav Alpandri, “I have a request from you, I would like to serve you.” He was a world renown genius (Gaon), yes. He had allocution. And so strong! He heard how I say Likutay Tefilos, so afterwards I went and came to his room and I said to him, “What would you like? What do you need?” He said, “I want to serve you! That's what I want!” (he was a man of truth?) Yes. He was very old, and he was strong, very heroic, he didn't ask all the rabbis, he said to me, “I heard about Rabbi Nachman, I heard great things, that he was a big genius, but what I hear from you? I did not know from this at all! Now? I want to serve you!” he was my neighbor in Safed (you lived in Safed?) no. I got married in Safed, he was living in Safed and I was born in Tiberius and I lived in Tiberius, all of Tiberius cried, they cried over me, my father and my mother, they cried, “What? It is impossible to be a Breslov Chasid! What is this? We don't want Breslov!” And that's how everyone was, all the scholars and everyone, “He became Breslov? Breslov?! Breslov?!...” I, I was lower than everyone, I didn't have any mind, and any intellect, and any...nothing, no elocution and not anything, mamash nothing... and our holy master writes to me (in the Petek), “My student, my precious student”...




Chacham Bashi [Turkish title: Head of the Wise Men], Rav Shlomo, the genius of the Sephardim.


Once Rav Shlomo, the genius of the Sephardim, came to Tiberius. 'Chacham Bashi', he was an old man and a genius, 'Alapandri', and he was a genius and a tzadik, he was single, he didn't have a wife. He came to Tiberius, and I went in to him by the Sephardim, I went in to him, and I requested him, “I want the merit to serve you...” Him... nu. I asked him, and he was a genius, nu, let it be like that! He agreed! He was a genius and he heard about Rabbainu, Rabbi Nachman, that he was a genius and a tzadik. What happiness needs to be ours, that we have merited in this world to be close to Rabbainu! We don't know what this is!


There were some greats that thought that they were Messiah, that they, that they, and they, and they! And just them! They spoke in such a way. But this was not correct! This that they spoke, they were mistaken! Yes! Just our holy master! By him there is no mistake! What he revealed... such words... such words, every word clarified! The law, as given to Moses at Sinai!




Another talk about Rav Alapandri.


In Safed there lived an old man, a great old man named, he was called the Rav Alapandri, he was a great man renown in the whole world, do you know about this? (I didn't hear of him) You didn't hear of him? How is that? Nu, you are a young man and I am old, and I heard from this Rav in Tiberius that he is a man of great genius and very wise and with great fear of Heaven, he was very tough against the rabbis that he understood were not in order, so he would not pay attention to that they were rabbis, he said the truth, he lived, he lived in Safed, and he would get up every night, every night at midnight, and cry before H”Y about the destruction of the Temple, yes. He was a genius, but he had great fear of Heaven, and he would get up every night at midnight, and cry a lot before H”Y, with tears. I was not in Safed, but I heard of him, and he came in the winter to Tiberius in order to use the baths of the hot springs of Tiberius. So the Sephardim all knew that he is a great man, so they gave him a room by them, by the Sephardim, at Rabbi Meir Baal Hanais, and they gave him a room. And I heard that Rav Alapandri was to be found by the Sephardim, so I went to him, this was after I had become a Breslover, after the passing of Rabbi Yisroel [Karduner], after Rabbi Yisroel passed away. And I went in to him, and I requested him, “I want the merit to attend him.” And he saw that this was with a whole heart, yes, he had understanding, so he gave me permission to attend to him. I took off his shoes, and I made his bed, I brought him tea, any service... a few days passed, and I prayed once by the Sephardim, and I prayed like that which I saw by Rabbi Yisroel, prayer, and I also said Likutay Tefilos and Psalms with tears and arousal with fervor, and he heard in his room, so when I finished the prayers and I came to serve him, and I asked him what he needs, what he wants, tea or anything that he needs, so he said to me, “I don't need anything, I want... I don't want that you... that you should serve me!” He didn't know that I was a Breslover, that I... he just heard the sound of the prayers, so he said to me, “ I don't want that you should serve me!” I was 22 years old, 23 years old, and he was an old man, and such a genius, so this was not... how he, such a genius and I, simple, I, a simple kollel (yeshiva for married men) man, there was a bond between us, and I saw that he discussed with me some issues and my assessment concurred with his view, and he had some matters that he needed to take counsel with other people, and he took counsel with me, and I told him the truth, so/then he understood that I am a man of truth, and say the truth, and there was a bond between us, and he asked me, “How is your livelihood?” So I said, “I am a member of the Yeshiva, I learn in Yeshiva.” “And how is your livelihood? Do you have a livelihood?” He took interest and asked me. So I told him, “I learned in Yeshiva, and after I became a Breslov Chasid they didn't want to retain me in the Yeshiva, a Breslover, maybe he will make others, maybe, maybe... they didn't want, but even still they couldn't reject me, I learned there for a long time, from bar mitzva, so they gave me less than all the members of the yeshiva, I received less than them.” So I told him that my life was such, with great poverty, and I told him that they give me less than the others because I am from the Breslov Chasidim. He was with this... after some days, the Ashkenaz rabbis came to visit him, and they wanted to take him to visit in their yeshiva, in the yeshiva by Rabbi Meir Baal Hanais of the Ashkenazim, and he, they came to him, there was the Rav and the manager (gabbai) of the yeshiva, and another person, there were three, and they came to him like... with honor and reverence, and they spoke with him, and he said to them, “Why do you give this man less? He doesn't have a livelihood!” So they said to him, “He is a worthy man, he is a man who serves Hashem, but he is saying always Psalms, prayers, this isn't a member of a yeshiva. Yeshiva is just for the intellectual, but he doesn't keep the schedule of the yeshiva, he goes between the mountains, and he is a kosher man, but not a member of a yeshiva. What we give him is just, just from the side of kindness, that we have mercy on him.” Nu, so he, so he got angry at them, and said to them that “his Psalms are more important by H”Y than your intellectualism, from your intellectuals!” Oy, oy, oy the whole time... and I went down to him every day, but I did not merit to serve him, because he did not want, by no means, and he... and I saw that he, when I told him that I was from the Breslov Hasidim, that I told him what I suffer, he said to me, “A Breslov Hasid! This is something very precious! This is something very important!” Yes, that's what he said. Nu, honor to the Rav, to the Rav that came to him, nu, in the end, because he told them, so they gave me a raise of half a lira a month, after he spoke to them. Oy, oy, oy, a great man, world renown, a genius, holy, and the Rav Alapandri... apparently.... Who said, “I don't know”? You are young, and maybe he was around before you were born, but till today his name (reputation), he is very great the Rav Alapandri, look into it, ask maybe the Sephardim about the Rav Alapandri, he made many books, and he was a man famous in the Land of Israel and in the whole world....

Na Nach Nachma Nachman MayUman



פרשת בחוקותי - רמזים על רבינו הקדוש נ נח נחמ נחמן מאומן

ב"ה

בחקתי


כו:ג אם בחוקותי תלכו ואת מצותי תשמרו ועשיתם אותם. הסופי תיבות של ואת מצותי תשמרו ועשיתם אותם, עם האותיות, בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן.
אם בחקותי תלכו, ופרש"י שתהיו עמלים בתורה. וגם סוף הפסוק מעיד "ועשיתם אותם" (בתורה כתוב 'אתם' חסר) 'מאותם' והד' אותיות, בגימטריא, נ נח נחמ נחמן מאומן. אם בחקתי תלכו, אם – תלכ = נ נח נחמ נחמן מאומן. באמצע יש 'בחקותי' (ודרך זה שמלה מפסקת ע' לקמן אות קלא), כי דרך ארץ קדמה לתורה, וסובבת את התורה. והנה הענין לילך בתורה, והוא ענין מה שרבינו אמר שלהיות יהודי, דהיינו לעלות מדרגה לדרגה, צריך להיות בארץ ישראל. ארץ זה לשון רצון, וישראל, זה שיר א"ל. וזה ענין 'עמל', ע' זה לראות ולהבין, מ' זה מלכות זה התפילה, ל' זה למד – לימוד, דהיינו לעשות מהלימוד, מהתורה, תפילה (דהיינו להפוך כל הלימוד דרך תפילה להשי”ת). תמיד לעלות מהנעשה (נגלה, תורה), לנשמע (נסתר, תפילה), עד שמה שהיה בבחינת נשמע ונסתר יהיה רק נגלה ונעשה (עיין לק”מ תורה לא). וללכת מחיל אל חיל. וזה דרך ארץ ישראל, וזה נ נח נחמ נחמן מאומן. וזה סוף הפסוק, ועשיתם אותם, דהיינו לעשות, שמה שהיה בבחינה נשמע ונסתר, בחינת אותם – אות ם', תהיה רק נגלה ועשיה.
ענין עמלות בתורה שכתב רש"י הנ"ל, ועוד כתב שם ז"ל ואת מצותי תשמרו, הוו עמלים בתורה על מנת לשמור ולקים וכו', ע"כ. נראה לפרש, דהנה מצינו במסכת פסחים (ג:א) עמילן של טבחים, ופירש הרע"ב פת שעושין מקמח שלא הביאה שליש בשולה, ומכסים בה את הקדרה לשאוב את הזוהמא, ע"כ. הרי בצק כזה ששואבת את הזוהמא. אז זה תכלית הלימוד, להיות עמלים בתורה, לנקות את עצמינו מכל הזוהמא, כדי שנזכה באמת לשמור ולקים וכו'. וממילא מובן שזה הכל על ידי נ נח נחמ נחמן מאומן, שזה ממש ענין להסיר את הזוהמא ולחזק את הריח טוב כמבואר בלקוטי מוהר"ן תנינא תורה ח'.
ועוד נראה ש"עמל" ראשי תיבות: עושה משפט לעשוקים (תהלים קמו:ז).


כו:י ואכלתם ישן נושן וישן מפני חדש תוציא. אכלתם בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן, גם בהראשי תיבות וסופי תיבות של ישן נושן וישן, ארבעה נונין שהם הר"ת של נ נח נחמ נחמן, גם יש"ן רמז לרבינו נ'חמן בן ש'מחה (וידוע שרבינו היה לו שם סודי יצחק, וגם ידוע שרבינו אמר פעם (שש"ק א:רלה) אם לא הייתם אצלי הייתי ישן וכו'). ישן נשן (חסר ו) בגמטריא רבינו נ נח נחמ נחמן מאומן ע"ה. מפני חדש בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן ע"ה. הראשי וסופי תיבות של מפני חדש תוציאו בגמטריא רבינו הנ נח נחמ נחמן מאומן.

כו:יא ונתתי משכני בתוככם ולא תגעל נפשי אתכם. אותיות היסוד (אלו שלפני הסופי תיבות) של: משכני בתוככם ולא תגעל נפשי אתכם ע"ה בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן. ב'תוככם' עם האותיות בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן. וכן בפסוק הבא (כו:יב) והתהלכתי ב'תוככם' עם האותיות גמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן. והייתי לכם לאלהים ואתם תהיו לי לעם ר"ת לללו"ת בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן עם התיבות.

כו:יב והתהלכתי בתוככם והייתי לכם לאלהים ואתם תהיו לי לעם. תוככם עם האותיות בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן. ראשי וסופי תיבות של ואתם תהיו לי בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן ע"ה.


כו:כה ח'רב נ'קמת נ'קם ברית, ר"ת נ נח, ידוע שרבינו בא לתקן הברית. חרב נקמת נקם עם הכולל בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן (ותלמידו) נתן!

כו:מב וזכרתי את בריתי יעקוב ואף את בריתי – בסופי תיבות פעמיים נ נח נחמ נחמן מאומן.

בחוקותי כו:מה וזכרתי להם ברית ראשנים – בסופי תיבות נ נח נחמ נחמן מאומן. אשר הוצאתי אתם מארץ מצרים – הו"צאת"י, י אתם מ, פעמיים נ נח נחמ נחמן מאומן זה אחר זה. מצרים לעיני הגוים להיות להם לאלהים אני – ג' פעמים נ נח נחמ נחמן מאומן בסופי תיבות.


כו:מו אלה החקים והמשפטים והתורת אשר נתן ה' בינו ובין בני ישראל בהר סיני ביד משה. והמשפטים ע"ה בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן. נתן, זה רבי נתן. ישרא"ל בהר סיני ב" אותיות יין (-סו"ד) הברסלב. סיני ביד משה בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן. בהר, אותיות הרב, הרי – הרב נח נחמ נחמן מאומן.

כז:ז רש"י מביא גמרא ערכין יט. – סבא בביתא פחא בביתא, ושם פירש פחא לשון שבר. שבר זה ראשי תיבות רבינו בן שמחה. פחא בביתא, האותיות פחאבת, בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן, ונשאר אותיות יב"א – ראשי תיבות ישראל בער אודסר – סבא.


נ נח נחמ נחמן מאומן

Thursday, May 23, 2019

Fire up Lug BuOmer

HH the more fires that were kindled and blazed in honor of Lag BuOmer the more Israel was spared from the ravages of fire. Even if a few of the holy fires might have went out of control, this is likened to what Rabbainu said about the importance of getting advice from a true tzadik, because that way even if it doesn't work out one can be certain that he is being dealt exact Divine Providence, whereas without having gotten the advice he might have just been dealt some punishment, similarly any holy fire that went awry, one can be certain that this was the desired intention from Heaven, whereas some belligerent fire is an all probability an act of wrath and judgement.
Of course the main fire is the fire of Rabbainu Na NaCh NaChMa NaChMaN MayUMaN burning strong till the coming of Messiah.

Update!
The morning after I wrote this, I was reading the Zohar about how there is one fire which extinguishes all other fires!!!!

And shortly thereafter I found out that one of the places devastated by fire had been adamant that there be no fires in honor of Lag BuOmer...
May HY have mercy....

Na NaCh NaChMa NaChMaN MayUMaN

Sunday, May 19, 2019

Eurovision 2019

ב"ה כמה רבנים הכריזו לקבל תוספת שבת לעומת החילול שבת של האיורוויזין. חבל שהרבנים הם כל כך עם הארצים היום שלא יודעים אפילו להוציא משפט פשוט. כי אם היינו מציעים עצה להרבות בכבוד השבת, הרי רבינו הקדוש כבר גילה שעיקר כבוד השבת הוא האוכל, אז היו צריכים להכריז שיהיה יותר מאכלים ויותר טעימים, ולהביא להציבור מאכלי שבת...
ב"ה בעצם הרבנים היו צריכים למסור מתכונים מעולים להציבור לכבוד שבת... נ נח

ב"ה ראיתי עכשיו שהולונד זכה בתחרות עם 492 נקודות. זה הגמטריא של נ נח נחמ נחמן מאומן עם הכולל!

נ נח

Is it really entertainment

HH

Imagine a comedy skit of a rich fat tycoon trying to thread a needle and keep missing and finally toppling over or who knows what, it might be pretty funny, but if that person would be an emaciated starving mother of a large starving family it wouldn't be funny at all. It would be heart wrenching and devastatingly sad.

If a person would see the reality of the moral poverty and standing of the actors and entertainers before his eyes, he would be so truly sickened he wouldn't be able to bare even a few seconds.

Na Nach Nachma Nachman MayUman

Saturday, May 18, 2019

מרדכי הצדיק ובניהו בן יהוידע

ב"ה

במסכת מגילה דף טז: הגמרא דורשת מה שכתוב במגילת אסתר על מרדכי, ורצוי לרוב אחיו, ולא לכל אחיו, מלמד שפירשו ממנו מקצת סנהדרין [פרש"י לפי שבטל מדברי תורה ונכנס לשררה, ע"כ], אמר רב יוסף גדול תלמוד תורה יותר מהצלת נפשות דמעיקרא חשיב ליה למרדכי בתר ד' ולבסוף בתר חמשה, מעיקרא כתיב (עזרא:ב) אשר באו עם זרובבל ישוע נחמיה שריה רעליה מרדכי בלשן ולבסוף כתיב (נחמיה ו:י) הבאים עם זרובבל ישוע נחמיה עזריה רעמיה נחמני מרדכי בלשן, ע"ש.

והדבר צע"ג כי הלוא בספרים הקדושים מבואר שמרדכי היה צדיק הדור. ולכן נראה שאדרבה במקום גדולתו שם ענוותנותו, שבאמת מרדכי לא ביטל כלום מלימודו חס ושלום, ורק עלה מעלה מעלה, אלא שבעליתו זכה גם להסתיר את עצמו, ולקח לעצמו מקום אפילו למטה ממקומו הראשון. כי גם בתחילה היה מסתיר את עצמו ולא היה נמנה מן הראשונים ממש.

וכעין הקושי הזה מצינו גם אצל בניהו בן יהוידע, שהיה ראש סנהדרין, והפסוקים בספר שמואל ובדברי הימים משבחים אותו מאד, וכן בזוהר, ועם כל זה כתוב שהוא לא הגיע כל עיקר למעלת הגיבורים של דוד שלמעלה ממנו. ואלו הגיבורים, מבואר במסכת בבא קמא (ס:-סא) שדוד המלך שלח אותם עם שאלה לסנהדרין, ומשמע אם כן שהם בעצמם לא היו מהסנהדרין, ועוד איתא בגמרא שם שאלו הגבורים סמכו על הנס, ולכן דוד המלך לא הזכיר ההלכה על שמם (ויש טוענים שגם מרדכי סמך על הנס, ועל כל פנים הסכין את עצמו ומסר את עצמו כמו הגיבורים הנ"ל, ואילו מרדכי, כל הגאולה על ידי שאסתר אמרה בשמו, אבל זה לא היה הלכה בשמו).

ועוד יש להעיר, כי בניהו בן יהודע בבחינת צדיק תחתון (בחי' בנימין שמעלה מ"ן לשכינה) כמבואר בשער הכוונות, דרוש ו' לקריאת שמע, וכן מרדכי הוא איש ימיני מבחי' בנימין (על אף שהוא מבחי' יסוד אבא, עיין בפרי עץ חיים). ויתכן לפי זה, שמבחינתם של צדיק תחתון היו נחשבים צדיקי הדור, ואלו שלמעלה מהם היו מבחינת צדיק עליון.

ומענין לענין, יתכן שקשור לסוגיא זו הוא ענין שבט לוי שנאספו אל משה כאשר משה רבינו הכריז מי להשם אלי, ואילו שבט יששכר שחזל שבחו אותו על שכינתו למשה רבינו ושעל ידי זה זכו למה שזכו, ועם כל זה לא היו נמנים עם שבט לוי. ואכמל.

והתבוננתי עוד על הענין, וחשבתי לדמות אולי מה שמצינו אצל החסידים של רבינו הקדוש, כי היה ר' שמואל אייזיק שממש היה מוסר נפשו על כל תפילה ותפילה, ואין להאריך כאן בגדולתו, ואכן רק רבי נתן הוא זה שהקים את חסידות ברסלב, ולולא רבי נתן לא היה נשאר דף מרבינו. ורצוני תמיד היה להאמין שבסוף רבי נתן עלה על כולם, גם על ר' שמואל אייזיק, כי הרי הוא ממש הקים את כל היהדות בעולם, ואפילו אם נאמר שכן היה, מתי בדיוק זה היה? ועוד כאלו קושיות מסובכות יש להפליא. ושבתי וראיתי שאולי זה ממש הענין הנ"ל עם מרדכי והסנהדרין, ובהדי כבשי דרחמנא מה לי ליכנס ולדון, לולא כי נפקא מינה עצומה בדבר, כי במה נדע במה להתרכז ולהתמוקד בעבדתינו, להשתדל להיות כזה או כזה, ונזכרתי עוד בהמחבר של השיר על רשב"י שבדרך למירון הגיע לאיזה עיירה שלא היה להם שום מנהל רוחני אז הוא נשאר אצלם, והרי ביטל על דרך התרוממותו להיות כצדיק התחתון, וכנראה שהעיקר להשתדל להיות כצדיק העליון רק מן השמים יש פקידות שצריכים לעזוב ולהיות הצדיק התחתון, או להיפוך, העיקר להשתדל להיות כמו הצדיק התחתון שעושה מה שצריך לתקן עולם הזה, ורק אלו הצדיקים שכבר השיגו מעלה עליונה וקרבת אלקים מיוחדת יודעים לנפשם שאין עליהם לרדת לטפל בדברים כאלו, והשם יתברך יבינני תורתו ואקיימה.

נ נח נחמ נחמן מאומן

Friday, May 17, 2019

פרשת בהר - רמזים על רבינו הקדוש נ נח נחמ נחמן מאומן

ב"ה

בהר

כה:א וידבר ה' אל משה בהר סיני לאמר. "אל משה בהר סיני לאמר" בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן נ נח נחמ נחמן מאומן, עם שני כוללים.

רש"י מה ענין שמטה אצל הר סיני ע"ש. שמטה סיני עם האותיות בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן ע"ה.


כה:ב דבר אל בני ישראל ואמרת אלהם כי תבאו אל הארץ אשר אני נתן לכם ושבתה הארץ שבת לה'. הסופי תיבות של: בני ישראל ואמרת אלהם כי ע"ה בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן. הסופי תיבות של: הארץ שבת ע"ה בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן.

כה:ג שש שנים תזרע שדך ושש שנים תזמר כרמך ואספת את תבואתה. "שש שנים תזרע שדך" בגמטריא אלו נ נח נחמ נחמן מאומן נ נח נחמ נחמן מאומן נ נח נחמ נחמן מאומן. ואספת עם האותיות בגמטריא אני נ נח נחמ נחמן מאומן.

כה:ד ובשנה השביעת שבת שבתון יהיה לארץ שבת לה' שדך לא תזרע וכרמך לא תזמר. הראשי תיבות של: ובשנה השביעת שבת שבתון יהיה לארץ שבת לה' ע"ה בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן. הסופי תיבות של: שבת שבתון יהיה לארץ שבת לה' שדך לא תזרע, עם שני כוללים, בגמטריא אני נ נח נחמ נחמן מאומן נ נח נחמ נחמן מאומן. ועם הסופי תיבות של: וכרמך לא תזמר, בגמטריא: אני הרבי נ נח נחמ נחמן מאומן נ נח נחמ נחמן מאומן, עם שני כוללים.

כה:ה את ספיח קצירך לא תקצור ואת ענבי נזירך לא תבצר שנת שבתון יהיה לארץ. תבצר ע"ה בגמטריא רב נ נח נחמ נחמן מאומן. הראשי וסופי תיבות של: שבתון יהיה לארץ, עם השש אותיות, בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן.

כה:ו והיתה שבת הארץ לכם לאכלה לך ולעבדך ולאמתך ולשכירך ולתושבך הגרים עמך. הסופי תיבות של שבת הארץ ע"ה בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן. ו"לאמתך" בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן. ולשכירך בגמטריא הפתקא. ו"לתושבך" ע"ה בגמטריא רבינו נ נח נחמ נחמן מאומן.

כה:ח וספרת לך שבע שבתת שנים שבע שנים שבע פעמים והיו לך ימי שבע שבתת השנים תשע וארבעים שנה. הסופי תיבות של: וספרת לך שבע, וכן של: לך שבע שבתת, עם הכולל, בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן. "שבע שבתת" בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן נ נח נחמ נחמן מאומן נ נח נחמ נחמן מאומן (דהיינו ג"פ נ נח נחמ נחמן מאומן) ע"ה. הראשי וסופי תיבות של: שבע שבתת ע"ה בגמטריא פתק נ נח נחמ נחמן מאומן.

כה:י וקדשתם את שנת החמשים שנה וקראתם דרור בארץ לכל ישביה יובל הוא תהיה לכם ושבתם איש אל אחזתו ואיש אל משפחתו תשבו. הראשי תיבות של: דרור בארץ לכל ישביה יובל הוא תהיה לכם, וכן הראשי תיבות של: לכל ישביה יובל הוא תהיה לכם ושבתם, בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן.

Thursday, May 16, 2019

ביאור עמוק להבין פרשת הבאת הציון הקדוש של רבינו נ נח נחמ נחמן מאומן לארץ ישראל

ב"ה
בלקוטי מוהר"ן תורה קנב מבאר איך שהקליפה מסבבת את נשמת הצדיק ונשאר פתוח רק מבחינת האמונה, ועל ידי פגם אנשיו אפילו פתח האמונה יכולה להסתם חס ושלום, ואז תיכף אחר כך היא נפתחת שוב, וכאשר הקליפה מתגברת ויש חשש שלא יסתום הפתח לגמרי אז מעמידים שם בפתח הנ"ל ירא שמים, שהוא בעצמו עומד לשמור שלא יכנסו שם, ואף על פי כן הוא תועלת נגד הקלפיה המסבבת הנ"ל, שאי אפשר לה להתקרב ולהתפשט על הפתח וכו' עיין שם. וכתוב שם שזה כעין מה שמצינו שארז"ל (זוהר פרשת אחרי מות דף עב) בענין הבאת המתים שאינם ראוים ליקבר בארץ ישראל ותבאו ותטמא את ארצי ונחלתי ע"ש, ובסוף התורה חזר כמה פעמים לכתוב, "ודוק היטב ותבין נפלאות" "והבן הדבר היטב לדמות מילתא למילתא" אף על פי שמבואר בהקדמה ללקוטי מוהר"ן שעל כל דבר ודבר היה ראוי לכתוב לשונות כאלו ולכן הוא מונע לכתוב אותם.
ונראה לעניות דעתי שיש פה רמז עמוק להבין את פרשת ההשתדלות להביא את ציון הקדוש של רבינו לארץ ישראל. כי לא היה בכלל אפשרי, עד שפעם אחת נפתח, אבל אחר כך נסגר ונסתם והתגבר הקליפה, ואז העמידו את סבא ישראל בעצמו לשמור את הפתח לרבינו, וכמו שסבא אמר על עצמו שהוא הגשר לרבינו, וסבא – "בעצמו עומד לשמור שלא יכנסו שם" ומזה נולד כל הבלבולים שאומן נגמר – וגם לעומת זה לענין הקבורה – הדיבורים שסבא אמר שלא להשתדל על זה, כי אלו השני בחינות דומים זה לזה כמבואר בתורה שם, והולכים ביחד זה לעומת זה, ובמצב הזה רק "על ידי מסירת נפש דהיינו שמוסר נפשו בשביל לנסוע ולהתקרב להצדיק על ידי זה אפשר לדבק עצמו אליו, אך אי אפשר שיאיר אליו חכמה דהיינו המוח בעצמו, והשם יתברך ימהר הגאולה בכלל ובפרט".


נ נח נחמ נחמן מאומן

Sunday, May 12, 2019

ומי יודע אם לעת כזאת הגעת למלכות - נ נח

ב"ה

מרדכי אמר לאסתר (מגילת אסתר ד:יד) ומי יודע אם לעת כזאת הגעת למלכות (שעיקר פירושו פרש"י דהיינו מי יודע אם לעת ההריגה עדיין תהיה נבחרת להיות מלכה ולא תהיה אבודה עם שאר בני ישראל בגזירה. ועם כל זה המילים צועקים -) שאולי כל הסיפור שנלקחה להיות המלכה למלך אחשווירוש היה בשביל העת הזאת. ובזה רואים פלאות, כי לא אמר בודאות: הלוא לעת הזה הגעת למלכות! אלא בלשון שמא וספק, אולי, מי יודע, אם לעת כזאת הגעת למלכות. ואפילו לפי הקבלה ש"מי" זה עולם הנשמות, עדיין אין הדבר קבוע בודאות, אלא: הנשמה יודע "אם" אולי לעת כזאת הגעת למלכות (אלא דיש לפרש גם את ה"אם" וכו' ואכמ"ל). והוא פלא, שאפילו נס פורים שהיה הצלת כל עם ישראל, וקבלת התורה מרצון וכו', אי אפשר לקבוע שרק לזה היתה כל סיפור הלקח אסתר. ואין איתנו יודע עד מה, תכלית מעשינו מה שעובר עלינו לאן זה מגיע. כל תנוע ותנוע פועל ומגיע לעולמות שאי אפשר לשער, ודוק.

Friday, May 10, 2019

נ נח נחמ נחמן מאומן התבלין הכי חזק נגד היצר הרע

ב"ה

תבלין בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן ע"ה. וזה מה שאמרו חז"ל בכמה מקומות (קידושין ל: בבא בתרא טז. ועוד) הקב"ה אמר להם לישראל בני בראתי יצר הרע ובראתי לו תורה תבלין. והנה החיד"א כתב בהקדמה לספר חק לישראל הסברים איך התורה מגן ומציל מהיצר הרע וכתב שם שתורה בגמטריא סמא"ל לילי"ת. וכן מצינו שנ נח נחמ נחמן מאומן בגמטריא אבי אבות הטומאה עם הג' תיבות.


נ נח נחמ נחמן מאומן

פרשת אמור - רמזים על רבינו הקדוש רבי נחמן מברסלב והפתק הקדוש - נ נח נחמ נחמן מאומן

ב"ה

אמר

כא:א ויאמר ה' אל משה אמר אל הכהנים בני אהרן ואמרת אלהם לנפש לא יטמא בעמיו. הסופי תיבות של: אהרן ואמת אלהם ע"ה בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן. "לנפש לא" בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן.

כא:ה לא יקרחו קרחה בראשם ופאת זקנם לא יגלחו ובבשרם לא ישרטו שרטת. "ופאת" עם האותיות בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן. "לא יקרחו" בגמטריא נ נח נחמ נחמן ע"ה. הסופי תיבות של: יקרחו קרחה בראשם ופאת זקנם בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן. "ובבשרם לא" בגמטריא פתקא.

כא:כג אך אל הפרכת לא יבא ואל המזבח לא יגש כי מום בו ולא יחלל את מקדשי כי אני ה' מקדשם. הסופי תיבות של: אך אל הפרכת לא יבא ואל המזבח לא, בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן. "מקדשי כי" עם האותיות בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן. הראשי וסופי תיבות של: יחלל את מקדשי, בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן.

כב:ב דבר אל אהרן ואל בניו וינזרו מקדשי בני ישראל ולא יחללו את שם קדשי אשר הם מקדשים לי אני ה'. אשר הם מקדשים לי, בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן בהפתקא ע"ה. הראשי תיבות של: אל אהרן ואל בניו וינזרו מקדשי בני ישראל ולא יחללו את שם קדשי אשר הם, בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן (וכן הראשי תיבות מריש הפסוק: דבר ... אשר, עם הכולל).

כד:ה ולקחת סלת ואפית אתה. סלת ע"ה בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן. אפית בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן. ובענין קרבן מנחה, ע' באריכות מש"כ בלקוטי נ נח בערך מנחה.


נ נח נחמ נחמן מאומן

Thursday, May 9, 2019

משה בשעת פטירתו מפשיט הספקות של יהושע

ב"ה

במסכת תמורה דף טז. אמר רב יהודה אמר רב בשעה שנפטר משה רבינו לגן עדן אמר לו ליהושע שאל ממני כל ספיקות שיש לך, אמר לו, רבי כלום הנחתיך שעה אחת והלכתי למקום אחר, לא כך כתבת בי (שמות לג:יא) ומשרתו יהושע בן נון נער לא ימיש מתוך האהל, מיד תשש כחו של יהושע (ס"א משה, וכן הגירסא בילקוט סוף פרשת בחקותי) ונשתכחו ממנו שלש מאות הלכות ונולדו לו שבע מאות ספיקות ועמדו כל ישראל להרגו, אמר לו הקב"ה לומר לך אי אפשר , לך וטורדן במחלמה וכו' ע"ש.
והדבר תמוה עוד מה ענה יהושע למשה רבינו, הלוא אפילו אם זכה להיות לידו ממש כל הזמן הלוא היה לו עולמי עולמות עד אין סוף לשאול ממשה רבינו שעלה לשמים ולמד מפי הגבורה ממש וכו'.
ועוד יש להקשות שהלוא קיימא לן שביום פטירתו של משה לא היה יכול לצאת ולבוא בדברי תורה, שנסתמו ממנו מסורות ומעינות החכמה (רש"י ריש פרשת וילך, דברים לא:ב), ואם כן איך רצה לפשט הספקות של יהושע.
עוד יש לדייק לשון הגמרא, בשעה שנפטר משה רבינו לגן עדן, שלכאורה "לגן עדן" מיותר לגמרי (ואולי יש מקום לומר שזה היה אחר העברתו דרך גיהנם להוציא משם כל הרשעים, כמבואר בחיי מוהר"ן אות תרב, שזה היה ספקו של רבי יוחנן בן זכאי אם יעבירנו דרך גיהנם).
ועוד צריך ביאור, הלוא יהושע זה שהחליש את עמלק לפי חרב, וכל ענין עמלק הוא הספקות, ספק בגמטריא עמלק, כידוע, ואם כן למה חשש משה שהיה נשאר ליהושע ספקות בשום דבר.
והנה מה ששאלנו שבו ביום של פטירת משה נסתמו ממנו התורה, י"ל על פי מה שרבינו גילה בתורה ו' (מיד אחר שנגמר לשון רבינו כתוב שם) ז"ל וזה פרוש "ויאמר ה' אל משה: קרא את יהושע" משה הוא נקדה העליונה ויהושע הוא נקדה התחתונה, "והתיצבו באהל" זה בחינת הרקיע בחינת הוא"ו שבתוך האלף, "ואצונו" כי משה היה צריך אז למסר הכל יהושע "ואין שלטון ביום המות (קהלת ח)" כי בשעת הסתלקות הצדיק אין לו שליטה וכח להאיר ליהושע על כן דיק ואצונו, אני בעצמי, כי חזרה הממשלה להקדוש ברוך הוא, ע"ש. ולפי זה י"ל שמשה לא חשב ליישב הספקות של יהושע בעצמו, אלא שהשם יתברך יברר.
והנה מבואר שם שאז משה רבינו היה עוסק להביא את יהושע לתוך האוהל, לתוך הוא"ו, שהוא בחי' בושת פנים, וובזה מיושב ומדויק לשון הגמרא כאן, בשעה שמשה נפטר לעולם הבא, בחי' בושת פנים לגן עדן. ויהושע הוא נקודה התחתונה, בחי' המלחמה עם עמלק ובחי' ידבר עמים תחתינו והדמימה, בחי' ישמע בזיונו וישתוק, שיחשוב שמגיע לו הבזיון, וכל זה בחי' ענוה. והגם שיהושע כבר החליש את עמלק לפי חרב, עוד היה לפניו מלחמת כיבוש ארץ ישראל, שזה אותו בחינה כמבואר שם. ויהושע התכונן לקבל אז את הכל ממשה רבינו והשם יתברך.
ונלע"ד לפרש על פי מה שרבינו גילה בלקוטי מוהר"ן תורה ד' אות ז ז"ל כמו משה רבינו שראה כתוב בתורה, וידבר ה' אל משה, ויאמר ה' אל משה, וישראל קוראין בכל יום בתורה שבחו של משה, והוא בעצמו מספר להם שבחיו, ולא היה למשה שום התפארות וגדלות מזה, כמו שכתוב והאיש משה עניו מאוד וכו' ע"ש. וזה מה שיהושע ביקש ממשה רבינו, ללמוד ממנו מידת הענוה שהיא מדה טובה מכל המדות טובות ובו נצטיין משה רבינו, ועל כן בודאי על זה ביקש יהושע ללמוד אז ממשה רבינו, וזה מה שאמר לו, הלוא כתבת עלי בתורה ומשרתו לא ימיש, ואיך זוכים לענוה לחיות עם זה כנ"ל.
מיד תשש כחו יהושע, בחי' הדמימה, שקבל את הענוה (ואתי שפיר אפילו להגירסה שנחלש דעתו של משה, כי זה מה שמשה רבינו מסר לו, הענוה וחלישות הדעת), ואכן כיון שלא זכה לענוותנותו של משה רבינו, לא היה יכול לעמוד בידיעת כל התורה. כי באמת כל ידיעה וידיעה בתורה הוא אישי, שמו נקרא עליו, ובכל מקום שהאדם רואה ולומד עליו למצוא את עצמו ולראות פחיתותו ושפלותו, כמבואר בתורה קכא, ויהושע לא הצליח לזכות לעמוד בזה בשלוש מאות הלכות שנשכחו לו ונולדו לו שבע מאות ספקות, כדי שיוכל לעמוד במה שכתוב עליו בפירוש בתורה.
ועמדו כל ישראל להרגו, בבחינת המבואר בתורה ד' שם, מי אשר חטא אמחנו מספרי, שאי אפשר להתקיים בלי ענוה מוחלטת כאשר התורה בפירוש משבחת אותו. ועל זה השם יתברך נתן לו העצה להתחיל כבר לעסוק במלמחת הנקודה התחתונה, שהוא גם כן בחי' מיתה, להפוך הדם לדום כמבואר שם.
נ נח נחמ נחמן מאומן

Zionism

HH as big as a klipa that Zionism is, it is still based on the holy Land, and a klipa is just a klipa, however evil it may be, the klipa doesn't have any presence any stance in the light of the Tzadik, this is where Satmar and others fell into terrible heresy by their giving so much acknowledgement and attention to the klipa almost GF proclaiming two רשויות may HY save us. The true loyal Jews know that HY is One and Good and the klipa is just a facade that will vanish, and as long as one has Na NaCh Nachma Nachman MayUman the klipa is just that and must be submissive to Rabbainu.
Na NaCh Nachma Nachman MayUman.

הביזיון של ישוע

ב"ה

במסכת ערכין (דף לב:) מבואר שעזרא הסופר ביקש רחמים מהשם יתברך לבטל היצר הרע של עבודה זרה, ונענה בחצי, והגמרא מקשה על יהושע בן נון למה הוא לא ביקש והתחנן להשם יתברך על זה, והגמרא אומרת שבאמת זה טענה חזקה נגדו ובגלל זה אחד מהפסוקים הקדושים מהנביא לא קורא אותו יהושע אלא ישוע! והא לך לשון הגמרא עם פירוש "חברותא":
ואידך התנא שסובר שקדושה ראשונה קידשה לעתיד לבא, איך יפרש את הפסוק בנחמיה שלא עשו סוכות עד ימי עזרא?
ומשנינן: שאין משמעות "סוכות" כפשוטו, אלא דבעי עזרא רחמי על יצר דעבודה זרה ובטליה, ואגין זכותא של עזרא עלייהו על ישראל כי סוכה!
והיינו דקא קפיד קרא עילוייה דיהושע [שהקפיד הכתוב על יהושע] דוקא, שהזכיר הכתוב אותו ולא את אחרים, וגם דבכל דוכתא כתיב "יהושע" והכא כתיב בלשון גנאי: כי לא עשו מימי "ישוע" בן נון. והטעם: דבשלמא משה לא בעא רחמי על ביטול היצר של עבודה זרה דלא הוה לו זכותא דארץ ישראל שהרי לא נכנס לא"י, אלא יהושע דהוה ליה זכותא דארץ ישראל הקפיד הכתוב עליו: אמאי לא ליבעי [ביקש] רחמי.

ומבואר הדבר שהשם ישוע הוא גנאי.
ונראה לעניות דעתי שיש להביון יותר עמוק בגמרא זו, שכיון שיהושע לא ביקש והתחנן לבטל היצר הרע של עבודה זרה, מזה היה כח לכל הקליפה של הנוצרות שבונים על השם ישוע, שם רשעים ירקב.
ולפי זה מסתברא שכדי לבטל הקליפה של נוצרות צריכים הכח של ארץ ישראל, ולא מספיק אפילו הבחינה של ארץ ישראל שיש לצדיקים אמיתים, כי הגמרא הנ"ל הניחה למשה רבינו ע"ה שלא היה לו להתפלל על ביטולו של ע"ז מחמת שלא היה לו הזכות של ארץ ישראל. אכן יתכן שרבינו שזכה להיות בארץ ישראל כבר יש לו גם את הזכות הזו והכח לבטל אפילו הרע הזו, ועם כל זה בודאי כחו יהיה הרבה יותר חזק כאשר יהיה מושבו ממש בארץ ישראל, בב"א.

נ נח נחמ נחמן מאומן

Sunday, May 5, 2019

יציאת רבינו מאומן ופרישת כפיו בפתק הקדוש

ב"ה
ספר חיי מוהר"ן
רכו. שמעתי מרבי נפתלי שאמר באומין: כצאתי את העיר אפרש את כפי. כצאתי את ע"ה בגמטריא כתיב נ נח נחמ נחמן מאומן. העיר בגמטריא נחמן מאומן. אפרש את כפי בגמטריא הפתקא יד"א (ישראל דוב אודסר) נ נח נחמ נחמן מאומן.

כצאתי את העיר אפרש את כפי: בגמטריא לכתב נ נח נחמ נחמן מאומן נחמן מאומן פתק נ נח נחמ נחמן מאומן.

והנה שמעתי מעמוס לוי איך שרואים בין הי"א שורות של הפתק כדמות עשר אצבעות, וגם סבא הראה לו כעין זה לענין קשירת רצועת התפילין של יד על הזרוע. ואתי שפיר שהפתק שחתום מאומן, מרומז במה שרבינו אמר שביציאתו מאומן יפרוש כפיו.


נ נח נחמ נחמן מאומן

Friday, May 3, 2019

פרשת קדושים - רמזים על רבינו הקדוש רבי נחמן מברסלב - נ נח נחמ נחמן מאומן

ב"ה

קדושים


יט:יז לא תשנא את אחיך בלבבך הוכח תוכיח את עמיתך ולא תשא עליו חטא, רבינו בלקמ"ת תורה ח' מסביר שהדרך היחיד הנכונה להוכיח זה על ידי השיר פשוט כפול משולש מרובע – נ נח נחמ נחמן מאומן – ואכן "הוכח תוכיח" עם האותיות בגימטריא  - נ נח נחמ נחמן מאומן (ע"ה). וכן הסופי תיבות של "אחיך בלבבך הוכח תוכיח את עמיתך ולא תשא עליו חטא" ךךחחתךאאוא בגימטריא – נ נח נחמ נחמן מאמן. וכן הר"ת של "תשא עליו - “ עם כל המלה "חטא" (והג' כוללים) בגימטריא נ נח נחמ נחמן מאומן.

לא תשא עליו חטא, פרש"י ז"ל לא תלבי"ן את פניו ברבים, ע"כ. ויש לפרש ברבים, ברביים – רבנים.


יט:יח לא תקם ולא תטר את בני עמך ואהבת לרעך כמוך אני ה'. ואהבת לרעך כמוך, הראשי וסופי תיבות של "אהבת לרעך כמוך" בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן (ואם תקפיד שיהיה "ואהבת..." אז צריכים להוסיף הכולל של החמש תיבות של נ נח נחמ נחמן מאומן). הסופי תיבות של: בני עמך ואהבת לרעך כמוך אני ה', עם האותיות, בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן ע"ה.
ראשי תיבות של כל הפסוק: נ נח נחמ נחמן מאומן ונ נח נחמ נחמן מאומן.

יט:כט אל תחלל את בתך להזנותה ולא תזנה הארץ ומלאה הארץ זמה. הסופי תיבות של: אל תחלל את בתך להזנותה, עם האותיות והכולל, בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן.

יט:לב מפני שיבה תקום והדרת פני זקן ויראת מאלקיך אני ה'. מפני שיבה בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן עם התיבות והכולל. תקום בגמטריא התק"מ עם הכולל, השנה שנולד רבי נתן. אי נמי שנת תקמ"ה עם הכולל, השנה שרבינו נעשה בר מצוה. הראשי וסופי תיבות של ויראת מאלקיך אני י"ה בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן ע"ה.

יט:לג וכי יגור אתך גר בארצכם לא תונו אתו. הסופי תיבות של כל הפסוק עם הח' אותיות בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן. הראשי וסופי תיבות של: וכי יגור אתך גר בארצכם בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן ע"ה.

יט:לו מאזני צדק אבני צדק איפת צדק והין צדק יהיה לכם אני ה' אלקיכם אשר הוצאתי אתכם מארץ מצרים. הסופי תיבות של: מאזני צדק אבני צדק איפת צדק והין צדק יהיה לכם אני ה' אלקיכם, עם הי"ג אותיות, בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן נ נח נחמ נחמן מאומן ע"ה.

כ:ב ואל בני ישראל תאמר איש איש מבני ישראל ומן הגר הגר בישראל אשר יתן מזרעו למלך מות יומת עם הארץ ירגמהו באבן. הסופי תיבות של: מבני ישראל ומן הגר הגר ע"ה בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן.

כ:ג את פני – ראשי וסופי תיבות בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן.

כ:ח ושמרתם את חקתי ועשית אתם אני ה' מקדשכם. הסופי תיבות של: ושמרתם את חקתי ועשיתם, וכן של: את חקתי ועשיתם אתם, עם הכולל, בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן. אתם אני – א"תם-אנ"י האותיות האמצעיות בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן.

כ:יא ואיש אשר ישכב את אשת אביו ערות אביו גלה מות יומתו שניהם דמיהם בם. הסופי תיבות של גלה מות יומתו שניהם דמיהם, בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן.

כ:טז ואשה אשר תקרב אל כל בהמה לרבעה אתה והרגת את האשה ואת הבהמה מות יומתו דמיהם בם. הסופי תיבות של הבהמה מות יומתו דמיהם בם בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן.

כ:יז ואיש אשר יקח את אחתו בת אביו או בת אמו וראה את ערותה והיא תראה את ערותו חסד הוא ונכרתו לעיני בני עמם ערות אחתו גלה עונו ישא. הראשי תיבות של: והיא תראה את ערותו חסד הוא ע"ה בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן. גלה עונו ישא, עם הי' אותיות, בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן.

כ:כג ולא תלכו בחקת הגוי אשר אני משלח מפניכם כי את כל אלה עשו ואקץ בם. את כל אלה, עם התיבות והכולל, בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן.

כ:כד ואמר לכם אתם תירשו את אדמתם ואני אתננה לם לרשת אתה ארץ זבת חלב ודבש אני ה' אלקיכם אשר הבדלתי אתכם מן העמים. הסופי תיבות של: לכם אתם תירשו את, וכן של: אתם תירשו את אדמתם, עם הד' אותיות והכולל, בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן. אדמתם, עם האותיות והכולל, בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן. הסופי תיבות של ארץ זבת חלב, בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן ע"ה.

כ:כה והבדלתם בין הבהמה הטהרה לטמאה ובין העוף הטמא לטהר ולא תשקצו את נפשתיכם בבהמה ובעוף ובכל אשר תרמש האדמה אשר הבדלתי לכם לטמא. והבדלתם בין, עם התיבות והכולל, בגמטריא אני נ נח נחמ נחמן מאומן. הראשי תיבות של: הטמא לטהר ולא תשקצו את נפשתכים, בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן ע"ה.

כ:כו והייתם לי קדשים כי קדוש אני ה' ואבדל אתכם מן העמים להיות לי. והייתם לי קדושים (מלא, אי נמי כל אלו ששה תיבות) כי קדוש אני ע"ה בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן נ נח נחמ נחמן מאומן נ נח נחמ נחמן מאומן (דהיינו ג' פעמים נ נח נחמ נחמן מאומן). "קדשים כי" עם הז' אותיות, בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן. "להיות לי" בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן!