Pages

Thursday, December 31, 2020

יששכר וזבולון - מי יותר חשוב - נ נח

 ב"ה

ליקוטי מוהר"ן תורה רפ

כי אף על פי שזבולון ויששכר שוים מחמת שזבולון היה מספיק ליששכר, ונאמר עליו שמח זבולון, על כל זה נקרא צאתך, ויששכר אהליך, כי אף על פי כן, עבודת התורה היא פנימיות יותר והיא למעלה מעבודת המשא ומתן, אף על פי שגם המשא ומתן היא עבודה גדולה כי הוא מספיק את התלמידי חכמים, ונאמר עליו שמח זבולון, על כל זה נקרא צאתך נגד עבודת התורה שהיא בחינות יששכר באהליך, כי א על פי כן עבודת התורה למעלה, עכ"ל.

עיין זה במסכת ברכות דף לד. אמר רבי חייא בר אבא אמר רבי יוחנן כל הנביאים כלן לא נתנבאו אלא למשיא בתו לתלמיד חכם ולעושה פרקמטיא לתלמידי חכמים ולמהנה תלמידי חכמים מנכסיו, אבל תלמידי חכמים עצמן (ישעיה סד) עין לא ראתה אלקים זולתך יעשה למחכה לו, ועיין שם בהמשך שיש הבדל בין גן לעדן, כי זה הענין של פנימיות וחיצוניות.

 

עיין בלקוטי תורה של האריז"ל פרשת ויצא ז"ל אמנם סדר אלו הו' בנים שכחתיו, ונלע"ד שהם: זבולון בכתר, וזהו הפעם יזבלני אישי, והוא חשוב מיששכר כשארז"ל (בהגהות ציין למדרש רבה בראשית עב, אבל אין שם שום הוכחה, רק כתוב שם ז"ל וכל הזבח הזה מנין היה לו ליששכר, משל זבולן, שהיה עוסק בפרגמטיא שלו וכו' עיין שם), ואחריו יששכר בחכמה, בסוד י"ש שכ"ר, כמבואר שיש שכר בחכמה הנקרא י"ש, יהודה בינה וכו' וכו' וכו' ואל תקשה אלינו מיששכר שביארנו במקום אחר שהוא בינה, וז"ש ובני יששכר יודעי בינה לעתים. כי שם פירושו הוא מיסוד אמא, ולא מיסוד אבא. אך אחר היותו בבינה עצמה, אנו אומרין כאן שהוא בחכמה שלה. וכמ"ש ברבי עקיבא שהוא דוגמת יששכר כנודע, והוא מנה"י דאמא, והוא מגבורת החסד הימנית, כמבואר אצלינו, עכ"ל.

הרי שלפי רחו"ו זבולון בכתר למעלה מיששכר, ולכאורה לא רק מבחי' יסוד אבא ואמא, אלא גם מצד בחינת אימא, כי לא חלק רק לגבי יששכר. ולכאורה צריך לומר שזבולון בעצמו זכה גם לתורה וגם לפרנסה, שני שולחנות בכתר (וכמבואר במ"א בלקוטי מוהר"ן), אבל עכ"ז התורה מרמזת שבחינה זו של הספקת פרנסה לת"ח הוא למטה מיששכר.

אכן כבר ראינו שיש שני דעות או בחינות ביששכר וזבולון. יעו' ברש"י בפרשת ויגש עה"פ ומקצה אחיו לקח חמשה אנשים ויצגם לפני פרעה (בראשית מז:ב) ז"ל ומקצה אחיו, מן הפחותים שבהם לגבורה, שאין נראים גבורים וכו' ואלה האם, ראובן שמעון, לוי יששכר, ובנימין, אותן שלא כפל משה שמותם כשברכן, אבל שמות הגבורים כפל, וזאת ליהודה וכו' וכו' וכן לזבולון וכו' זהו לשון בראשית רבה (צה:ד) שהיא אגדת ארץ ישראל, אבל בגמרא בבלית שלנו מצינו, שאותן שכפל משה שמותן הם החלשים, ואותן הביא לפני פרעה ויהודה שהוכפל שמו וכו' ובברייתא דספרי שנינו בוזאת הברכה שמו בגמרא שלנו, עכ"ל. והרי מדוייק בלשון הבראשית רבה שיששכר היה נראה כחלש, ולפי התלמוד בבלי, אלו שמשה כפל שמותם ובכללם זבולון היו באמת יותר חלשים.

ובביאור הבראשית רבה, שיששכר היה מהחלשים, כתב ר' משה דוד וואלי ז"ל יששכר כל עסקו במושכלות של התושיה שמתשת כחו של אדם, ע"כ.

#ננחנחמנחמןמאומן #ננח #ברסלב #רבינחמן #ליקוטימוהרן #תורהרפ #יששכר #זבולון #יששכרזבולון #כתר 

בחרבי ובקשתי - בתפלה בלשון האם נ נח

 ב"ה


בריש פרשת ויחי עה"פ ואני נתתי לך שכם אחד על אחיך אשר לקחתי מיד האמרי בחרבי ובקשתי (פסוק כב), אונקלוס תירגם מידא דאמוראה (ועי' ברש"י פירוש אחד שהוא לשון אמירה) בצלותי ובבעותי, ואילו רש"י פירש ז"ל: היא חכמתו ותפלתו, עכ"ל. וי"ל שכאשר מדברים בשפה המדוברת (ובמקום אחר דנתי באריכות בענין לשון ארמי, שיש שיטות שאסור בלשון ארמית דייקא), אז זה הכל תפילה, בצלותי ובבעותי, אבל כאשר מקפידים לדבר רק בלשון הקודש, אז זה כבר חכמתו ותפלתו.


#ננחנחמנחמןמאומן #ננח #התבודדות #ברסלב #רבינחמן #פרשתויחי #בחרביובקשתי #תפלה #תפילה 

Tuesday, December 29, 2020

The Great Reset of Na Nach Nachma Nachman MAyUMaN

 

HH

The Talmud in Taanis (25a) relates that Rabbi Elazar Ben Padas was extremely poor and he passed out and HY came to him, and he asked HY how long he would have to bear the pain in this world, and HY replied, “Elazar my son, is it ok with you that I overturn the world from its onset, perhaps you will be born in a time of sustenance?” Rabbi Elazar Ben Padas replied, “to such an extant, and even still it is only a possibility? Have I lived most of my life etc.? HY replied, “yes.” Rabbi Elazar Ben Padas said, “If that’s the case, it is not necessary.” HY replied, in reward for saying it isn’t necessary I am giving you etc., see there at length.

The commentaries question the exact meaning of overturning the world, some say it just means his own life, and he would come back in a different gilgul – reincarnation, see there.

There is a story in the book Shivchay HuAri (The Praises of the Arizal, pg 6), that the Arizal once saw a plague of locust descending on the city of Tsfas that would consume all the produce of the city, and he commanded to quickly give money and appease a certain kosher Jew, Rabbi Alteraz, who was crying to HY over his poverty, and wasn’t able to hold back from about his neighbours who knew of his plight and had no pity on him.

The simple understanding of this story is that poor man simply brought wrath upon the city, and he too would go down with the rest of them.

However, it is possible that this plague of locust is the aspect of overturning the world which HY considered doing on the chance that it would alleviate the poverty of Rabbi Elazar, in fact, Alteraz, is an anagram for Elazar – with an extra T. Rabbi Elazar Ben Padas told HY that it was not necessary  – and for this he was rewarded tremendously, which would definitely insinuate that someone of slightly lesser stature, or even of the same stature – who still had most of his life ahead of him - would not be able to forgo the chance of being saved from their misfortune, and perhaps that is what happened in this case of Rabbi Alteraz, and the great havoc of the plague was an opportunity and possibility for Rabbi Alteraz to gain a better fortune.

Who knows how many times such things happened in history, and perhaps the great reset we are seeing in the world right now is on account of some impoverished Jew who’s plight was overlooked by his people.

May HY have mercy in merit of the holy Petek of Na Nach Nachma Nachman MayUman! May the great reset be entirely merciful with the new song and new world order of Na Nach Nachma Nachman MAyUMaN!


#nanach #nanachnachmanachmanmayuman #breslov #plague #pestilence #locust #arizal #poverty #reset #gilgul #reincarnation #pity #charity #safed  #tsfas #rabbielazarbenpadas #elazar #story #taanis #taanis25

Sunday, December 27, 2020

העיקר הוא הרצון

 ב"ה


תנינא תורה קי כיצד הוא הבחירה

שהבחירה היא ביד האדם בפשיטות, אם רוצה עושה ואם אינו רוצה אינו עושה ע"ש.

ועיין לעיל תנינא תורה נד, שמבואר שרק לישראל יש להם בחירה על כל דבר ז"ל כי אצל אחרים יש דברים שהם מכרחים בהם, אבל אצל איש הישראלי כל דבר ודבר שהוא עושה, כגון לנסע לאיזה מקום וכיוצא יש בו עבודה, ועל כן יש לו בחירה על הכל ע"ש.

והנה יש דברים שנראים שלגמרי נמנעים מהאדם, אלא שגם באלו הדברים רבינו כבר גילה (תורה סו) שכל המניעות הם רק להגביר הרצון והחשק שיהיה מוכן וראוי לזה, ע"ש. וכבר הקשינו שם שיש דברים שלכאורה נראה שהם לגמרי נמנעים מהאדם, לא רק כדי להגביר חשקו. ולכן נראה לע"ד שמה שרבינו כותב שהבחירה בידו לעשותו, זה רק במחשבה – ועמש"כ רבינו בנינא תורה מט ז"ל כי גם המחשבה של אנשים כאלו היא גם כן עשיה, כי גם בעולם העשיה יש מחשבה ע"כ. והנה כל דבר שבאמת יכול לעשות וכל מה שהוא נמנע מלעשותו הוא רק כדי להגביר חשקו להכשירו כנ"ל, וזה באמת רוב הדברים, הרי בדברים האלו לא יספיק מחשבתו להיות חשוב לעשיה.

ועיין בדעת תבונות ח"ב של הרמח"ל (אות ז) שכז"ל אין הבחירה אלא לבחור לבקש הטוב מן הקב"ה או שלא לבקש אותו, עכ"ל.

וע' במדבר רבה (יב:ט) ז"ל אין הקב"ה מקפח שכר בריה, בכל מקום שאדם יגע ונותן נפשו על הדבר, אין הקב"ה מקפח שכרו, רצונך לידע, שלמה בנה בית המקדש, שנאמר (מלכים א:ו:יד) ויבן שלמה את הבית ויכלהו, ובשביל שנתן דוד נפשו על בית המקדש שנבנה שנאמר (תהלים קלב:א-ה) 'זכור ה' לדוד את כל ענותו' וגו', 'אם אבא באהל ביתי' וגו', 'אם אתן שנת לעיני' וגו', 'עד אמצא מקום לה'' וגו', ולא קפח הקב"ה שכרו, אלא הכתיבו על שמו 'מזמור שיר חנכת הבית לדוד (תהלים ל:א), לשלמה אין כתיב כאן אלא 'לדוד', הוי 'נצר תאנה יאכל פריה' (משלי כז:יח), עכ"ל. והרי אף על פי שקיימא לן שאין המצוה נקראת אלא על שם הגומרה (רש"י דברים ח:א, בראשית רבה פה ועוד מקומות במדרש רבה), דוד המלך פעל ברצונות שלו כאילו הוא בנה אותו לגמרי.

ועיין בלקוטי מוהר"ן תורה סא:ב כי הם עצמן אינם חיבים כל כך כי יש להם יצר הרע גדול להנהיג, ע"כ. וצ"ע מה הגדר של אינם חיבים כל כך, הרי רבינו כבר קבע שלכל אחד יש בחירה חפשי, לעשות או לא לעשות. וצריכים לומר שעכ"ז זה לא העבודה הדרושה מהם כל כך, בנקודה ותפקיד שלהם בעולם.

 

#ננח #ננחנחמנחמןמאומן #ברסלב #רצון #העיקרהואהרצון #בחירה #ליקוטימוהרן #תנינאתורהקי #דוד #דודהמלך #ביתהמקדש #מצוה #גמר #איןהמצוהנקראתאלאעלשםגומרה #מחשבה 

דביר קדשו הביאני - סבא ישראל הוא הגשר לרבינו הקודש - קדוש הקדשים

 ב"ה


דביר. הוא המחיצה, אמה טרקסין המפסקת בין ההיכל לקודש הקדשים (מלכים א:ו:טז ברש"י, מלכים א:ו:כ). והרי רק דרכו נכנסים לקודש הקדשים, וזה מה שסבא ישראל – רבי ישראל דוב בער, ראשי תיבות דבי"ר, אמר שהוא הגשר לרבינו הקדוש, קודש קדשים.

נ נח נחמ נחמן מאומן


#דביר #ננח #ננחנחמנחמןמאומן #ברסלב #סבא #סבאישראל #ישראלסבא #אודסר #גשר 

Thursday, December 24, 2020

סגולה להחזיר כח הדיבור על ידי סכין - ספר המידות

 ב"ה

ספר המדות 

סגולה ז. מי שנתאלם בפתע פתאום יעבירו על פיו חלף כשר, ע"כ, וכן בערך שוחט ח"ב אות ה'. לכאורה הלשון חלף הולך על סכין של שחיטה, וכמו שמובא בערך שוחט דייקא, ולא על הסכין של מוהל, ועיין בערך הריון אות א, ובערך מוהל ב', סגולה לאשה שאינה יכולה להתעבר על ידי סכין של מוהל ע"ש.

אכן בשיח שרפי קודש ח"ה אות דש כתבו ז"ל רבי ישראל טרהוויצער ז"ל היה אדם מורם מעם, וספרו ממנו כמה מופתים גלויים שעשה. הוא העביר פעם סכין של מילה על אחד שנתאלם וחזר ההוא לדבורו (וכמובא סגלתו בספר המדות), עכ"ל. וידוע שהספר הזה אולי ששים אחוז אמת, ואין לסמוך עליו כלל, ומן הסתם התבלבלו וחלפו את החלף לסכין של מילה.

עיין במקורות שהביאו סמך מהפסוק שא נא כליך תליך (בראשית כז:ג) שדרשו חז"ל שהולך על השחיטה, שעל ידי זה יצחק בירך את עשו, ועוד ראיתי שכתבו שהרי בית השחיטה נראה כפתיחת פה. רמזים רחוקים.

ועיין בערך שחיטה אות ד' ז"ל הזכי הראות יכולים לראות על החלפים של השוחטים את הכלי בית המקדש, ע"כ. והרי רבינו כבר יסד בלקוטי מוהר"ן שהפה הוא ההיכל, בח' אדנ"י בגמטריא היכל, שפתי תפתח. ולכן אם יכולים לראות כלי בית המקדש על הסכין, הרי יש בו כח של ההיכל, ופותחת הפה.

עוד רמז חזק נראה מהפסוק (ירמיה ט:ז) חץ שחוט לשונם מרמה דבר, חץ הוא כשר לשחיטה כדלקמן, מרמה לשון להרים, שמרים את הדיבור על לשונו. ושחיטה גופא הוא לשון המשכה, להמשיך את הדיבור על הלשון. יעו' במסכת חולין (ל:) מנא הני מילי (ששחיטה הוא במשיכה) אמר שמואל דאמר קרא (הנ"ל) חץ שחוט לשונם מרמה דבר, תנא דבי רבי ישמעאל ושחט, אין ושחט אלא ומשך, וכן הוא אומר (מלכים א:י:טז) זהב שחוט, ואומר חץ שחוט לשונם מרמה דבר וכו' רבא בדק גירי וכו'. הרי שחץ הוא הסמל של חלף כשר, לא מהודר, אלא כשר כלשון רבינו. והשחיטה היא מושך לשונם להרים עליו את הדיבור.


נ נח נחמ נחמן מאומן


#רבינחמן #ברסלב #ספרהמידות #ספרהמדות #חלף #סכין #מילה #שחיטה #ביתהמקדש #כליביתהמקדש #ננח #ננחנחמנחמןמאומן #אלם #דיבור #פתיחתפה #פתחוןפה #פה #לדבר #סגולה #בריתמילה #היכל #חץ #חצים #חולין #חוליןל #ירמיה #ירמיהט

Wednesday, December 16, 2020

גשר צר מאד - כמה פירושים איזה גשר

 ב"ה

'ודע שהאדם צריך לעבר על גשר צר מאד מאד, והכלל והעקר שלא יתפחד כלל' עכ"ל. גשר זה הצדיק, ומובן שהוא צר מאד מאד כמידת היסוד (וידוע שסבא ישראל אמר על עצמו שהוא הגשר בין עם ישראל לרבי נחמן).

ונלע"ד שהגשר צר לא רק ברוחב, אל גם יתכן שתהא צרה וקצר באורך כי מבואר למעלה בתורה זו שלפעמים האדם יהיה ממש בפתח של הקדושה וכו', וכן עי' למעלה בתורה מז (תנינא) מהקלפה הדקה. ועיין בתורה עב (קמא). וע' בתורה קלג שחיזו דהאי עלמא הוא כמטבע קטנה שעומדת לפני העין (ובמסכת סוכה דף נב ורשעים נדמה להם כחוט השערה).

וע"ע בחיי מוהר"ן (תקכב – שלא להתעקש עט) מענין היסוד ושורש העבודה שקפץ ודלג על העולם הזה והבליו. וע' תורה סד – ועל כן ישראל נקראים עבריים, על שם שהם עוברים באמונתם על כל החכמות ע"ש.

 

ענין הגשר י"ל שזה ענין של עתיק, כמבואר באריכות בקל"ח פתחי חכמה, שדרך עתיק כל מעשינו בעולם הזה נחקקים לנצחיות, עיין שם. כי כן צידדנו שעיקר ענין רבינו הוא בחי' עתיק (ובהקדמת המסדר והמלקט לספר חכמה ותבונה כתוב שבפירוש אמר רבינו ז"ל שכל תורתיו הם מעתיק). ונראה שגם ענין בלבול העצה המבואר בשיחות הר"ן אות רנה, הוא גם כן ענין הספקות שיש ברישא דלא אתידע דעתיק, ודו"ק.

ובשיחות הר"ן אות קפה רבינו גילה שכל הנהגה שהוא מצוה לעשות הוא סגלה ותקון ומועיל על מה שעבר ועל העתיד ולאחר ההסתלקות של האדם ולימות המשיח ולתחית המתים ולעתיד לבוא, ע"כ, מראה גם כן קצת על ענין זה.

 

 

ע"ע ילקוט מעם לועז אבות ו:ט – שהעולם הוא ים גדול והזמן הוא גשר עליה בלי מעקה ברוחב אמה. עיין שם.

 

עוד י"ל על פי המבואר במנחות (צט: וכן במדרש רבה ובילקוט שמעוני) שגיהנם רחבה מלמטה ופיה צר מלמעלה. הרי שאדם צריך לעבור על גשר צר, דהיינו על פיה של גיהנם, ולא לירד לעמקה ח"ו – יעו' במה שרבינו אמר בתורה קיט ז"ל אפשר יש גם עולם הזה גם כן באיזה עולם, כי בכאן נראה שהוא הגיהנם וכו' ואמר שאין נמצא שום עולם הזה כלל, עכ"ל. הרי בע"כ שהאדם צריך לעבור על פיה הצר, עד שיצלח לעבור לעולם הבא.


#גשר #גשרצרמאד #גיהנם #צדיק #יסוד #צדיקיסודעולם #ננח #ננחנחמנחמןמאומן #ברסלב #ליקוטימוהרן #ליקוטימוהרןתנינא #תנינאתורהמח #כלהעולםכולוגשרצרמאד #זמן 

למה צריכים להתפלל בפה אם השם יתברך יודע מחשבות - ליקוטי מוהר"ן תורה לד והכלי יקר

 ב"ה

ליקוטי מוהר"ן

לד:ג כי לכאורה קשה,למה אנו צריכין לתפלה, והשם יתברך יודע מחשבות, אבל מחמת שהדיבור הוא כלי השפע, שבהם מקבלין השפע וכו' ע"ש.

קושיא זו מתורץ ג"כ על פי מה שרבינו גילה בתורה קנו, שהשם יתברך שולח להמדבר אליו דיבורים של רוח הקודש, והרי בודאי צריכים להוציא דיבורים אלו בעולם.

על קושיא זו יש תירוץ מתוק מאד מהכלי יקר (בראשית יב:ג), שמתאים מאד לדרכו של רבינו, על כן אביאו כאן בשלימותם:

ואברכה מברכיך ומקללך אאר. מה שלא נאמר ואאר מקלליך כדרך שאמר ואברכה מברכיך, כי לאדם מערכי לב, קודם שמוציא איזו דיבור מן השפה ולחוץ כי הוא מעריכו תחלה בלב ובמחשבתו. וידוע שלטובה הקב"ה מצרף מחשבה למעשה אבל מחשבה רעה אין הקב"ה מצרפה למעשה שנאמר (תהלים סו.יח) און אם ראיתי בלבי לא ישמע ה' וכתיב (ישעיה סה.כד) טרם יקראו ואני אענה וגו' לפי שקודם שהאדם מוציא מפיו בשאלתו ובבקשתו כבר היה מחשב בלבו לבקש על ככה על כן הקב"ה יענהו משמי קדשו, קודם שיקרא לאפוקי בשר ודם השואל דבר מחבירו צריך לפרש בשפתיו כי אין אדם יודע מה בלבו של חבירו אבל הקב"ה בוחן לבבות ממלא כל משאלות לבו כמ"ש (תהלים כ.ה) יתן לך כלבבך וגו' וכמו שנאמר (משלי טז.א) לאדם מערכי לב ומה' מענה לשון. רצה לתקן בזה קושיא זו והוא אם באמת הקב"ה ימלא שאלתו אחר שנערך הדבר בלבו של אדם א"כ למה זה צוה ה' על התפלה בפה. על זה אומר ומה' מענה לשון כי זה מתת ה' הוא שנתן מענה לשון לאדם, כמרז"ל (יבמות סד.) שהקב"ה מתאוה לתפלתן של צדיקים, לפי שנמשלים אצל השי"ת כילד שעשועים אצל אביו אם הוא מבקש דבר מאביו אע"פ שאביו יודע מה שהבן צריך מ"מ רוצה האב שיוציא הבן מפיו מבוקשו לפי שהאב משתעשע בדבור שפתיו של הבן. כך אומר הקב"ה לישראל השמיעני את קולך כי קולך ערב לגשת לי. ואין הש"י רוצה להתנהג עמנו כדרך השרים שאין מניחין לדבר בפניהם הרבה ומיד כאשר יבינו כוונת השואל אומרים לו קצר דבריך או כלה מדברותיך וצא, אבל הקב"ה בחסדו אינו כן כמ"ש (תהלים כא.ג) תאות לבו נתת לו ואעפ"כ וארשת שפתיו בל מנעת סלה. לפי שאנו בעיניו ית' כשעשוע ילד ובן יקיר. ז"ש אע"פ שטרם יקראו ואני אענה מ"מ כל עוד שהם מדברים ואני אשמע כי לא מנעתי מהם ארשת שפתותיהם.

וזהו שנאמר, און אם ראיתי בלבי לא ישמע ה'. ושמא תאמר שגם לענין הטובה הוא כן ת"ל אכן שמע אלהים הקשיב בקול תפלתי. כי אצל התפלה אין הדבר כן אלא שומע בקול תפלתי אע"פ שעדיין לא הוצאתי הדבור מפי וא"ת א"כ איפה למה בקש ה' מידי רמוס חצריו להתפלל לפניו, ע"ז אמר ברוך אלהים אשר לא הסיר תפלתי וחסדו מאתי. כי אני נותן הודיה לשמו ית' שבחסדו לא הסיר תפלתי וחפץ בארשת שפתי כאמור. לכך נאמר ואברכה מברכיך כי המברך אותך חושב בה בלבו קודם שמוציא הברכה מפיו ומחשבה טובה חשובה כמעשה ע"כ אני מברכו קודם שיצא הברכה מפיו. אבל במקללים אין הדבר כן אלא ומקללך לאחר שהוציא הקללה מפיו אז אאר אותו אבל לא קודם שהוציאה מפיו, כי מחשבה רעה אין הקב"ה מצרפה למעשה (צע"ק כי בגוים כן מצרפה למעשה, ואכמ"ל), עכ"ל.

נ נח נחמ נחמן מאומן


#תפילה #לב #פה #כלייקר #תורה לד #רבינחמן #ליקוטימוהרן #ברסלב #ננח #ננחנחמנחמןמאומן 

Tuesday, December 15, 2020

שמעון העמסוני היה דורש כל אתים שבתורה וכיון שהגיע לאת השם אלקיך פירש ורבי עקיבא דרש לרבות תלמידי חכמים - פסחים כב -

 ב"ה


כב. שמעון העמסוני ואמרי לה נחמיה העמסוני היה דורש כל אתים שבתורה, כיון שהגיע לאת ה' אלקיך תירא (דברים י) פירש, אמרו לו תלמידיו רבי כל אתים שדרשת מה תהא עליהן אמר להם, כשם שקבלתי שכר על הדרישה כך אני מקבל שכר על הפרישה, עד שבא ר"ע ודרש את ה' אלקיך תירא לרבות תלמידי חכמים, ע"כ.

ויש לדייק במה שאמר קבלתי שכר, שכבר קיבל, והלוא שכר מצוה בהאי עלמא ליכא. והנלע"ד בזה, שבתחילה היה שמעון העמסוני, בחי' שמיעה, ואחר שאמר והלביש עצמו בדרשה זו עלה להיות נחמיה העמסוני, בחי' ראיה, כי כן נחמה הוא בחי' ראיה כמו שמצינו בכמה מקומות בחז"ל למשל (סנהדרין לז:) א"ר שמעון בן שטח אראה בנחמה וכו'. הרי קיבול שכר שלו בדרשה זו שעלה להשגה להיות פרוש מיראה, שהוא בחי' שמיעה, כמבואר בלקוטי מוהר"ן עה"פ ה' שמעתי שמך יראתי. והוא בעצמו עלה למעלה לבחי' חכמה וריאה, בחי' נחמיה כנ"ל, כי על ידי פרישות זוכים לבחי' ראיה בחי' ואתה תחזה כמבואר בלקוטי מוהר"ן תנינא תורה עב, כי רק משה שהיה פרוש גדול מאד בקדשה גדולה זוכה להסתכלות הזאת וכו' ע"ש. ועכ"ז בשני המדרגות האלו היה רק בבחי' העמסוני, העם בסיני, שהיו שומעים ורואים ועמדו מרחוק.

ורבי עקיבא שהוא בחי' משה, כי ראוי היה בעיני משה רבינו שהתורה תינתן על ידי ר"ע כמבואר במסכת מנחות, ואצל משה רבינו יראת שמים הוא מילתא זוטרתא (ברכות לג:), ולכן השם יתברך דרש מעם ישראל (דברים י:יב) ועתה ישראל מה ה' אלקיך שואל מעמך כי אם ליראה, כיון שלגבי משה הוא מילתא זוטרתא גם לעם ישראל נחשבת כן, כמבואר שם ובמפרשים שם. ולכן שפיר פירש ר"ע את לרבות תלמידי חכמים, כי דייקא מבחינת התלמידי חכמים שהם ניצוצות של משה רבינו דייקא על ידם כל עם ישראל נחשב יראת שמים אצלם למילתא זוטרתא שיש להם יד ויכולת להשיגה כמו שאמר רבי חנינא שם משל לאדם שמבקשים ממנו כלי גדול ויש לו דומה עליו ככלי קטן.

נ נח נחמ נחמן מאומן


#ננח #ננחנחמנחמןמאומן #פסחיםכב #מסכתפסחים #שמעוןהעמסוני #את #תלמידיחכמים #ברסלב #רביעקיבה #רבינחמן #יראתשמים #יראה #שמיעה #ראיה #משהרבינו #פרישות 

Sign of the times - Na NaCh NaChMa NaChMaN MayUMaN

HH with all the mind boggling corruption going on today, in politics, medicine, media, and everywhere, people are being forced to actually think for themselves what exactly they believe to be true.
Do you know what happens when people begin to think for themselves?!
They become more and more NaNaCh!
Na NaCh NaChMa NaChMaN MayUMaN

Sunday, December 13, 2020

Blossoms of the Spring - Letter 32 - Chanuka

B.H. Erev (-the day preceding) Chanuka 720 [Friday, 25 December, 1959]

My soul, my dear and cherished one, Mr. Z. Shazar, who has put his heart to intertwine himself to the real truth which redeems from all hardships, which the entire world needs very, very much to receive/accept, Shalom and all good (-all the best).

 

This that we kindle the flame of Chanuka, each one in his house, below ten handbreadths (“tifuchim”), because the great Tzadik draws such wondrous rectifications, until there is radiation of the aspect of hasugas (-conception of) Eloakus (Divine), through constrictions (“tzimtzoomim”), even below the very lowest level, which is the aspect of below ten handbreadths, which the Shechina (Divine Presence) never descended there[1], because with his great power he can illuminate even in the extremely distant and degenerate, if they desire to receive, in the aspect of (Micah 7:8), “When I sit in the dark, Hashem is light for me”[2] – The main mitzva of ner (candle/flame) Chanuka is to kindle and illuminate the light of the truth in the world, that  everyone should merit to know the whereabouts of the true Tzadik, who is the chief choiceness of the truth from amongst the tzadikim. The main miracle of Chanuka is that the wicked monarchy, which is the aspect of falsehood, the aspect of a slave, the pollution of the (primordial) snake, was quashed, and there was a strengthening and elevation of the holy monarchy of Israel, who are the aspect of a king’s son, the aspect of truth.[3] One needs to have intention when kindling the ner (candle/flame) of Chanuka, that we should merit through this to draw illumination of the truth, and we should merit to draw close to the point of truth always![4]

 

When days have already came, and a person reaches his old age and his end, and the day begins to wane, and when he sees that most of his years have transpired, and he wants to start to have mercy on himself to contemplate in repentance, and to draw close to Hashem Yisburach in truth, then, usually the Baal Duvur (-litigator – evil inclination – Satan) strengthens and spreads out (-goes all out) to bar him from the Way of Life, and he (-the evil inclination) doesn’t want to allow him to leave his (worldly) desires and trappings which he was trapped in, and then it is the main test of the person. Then one needs to look at himself very well, upon his end and his conclusion, and to strengthen more and (/inordinately) more[5] to bind himself well to the true Tzadik who is the aspect of Moshe Messiah who strengthens us with extremely great enforcement without measure nor estimation nor number, to strengthen to begin each time anew to draw close to Hashem Yisburach as if born today, and not to fall from any matter in the world. And the main thing is that one needs to strengthen against “moachin dikatnus (-small minds – small-mindedness - juvenile consciousness),” which intensify exceedingly to overcome a person, and they want to dishearten his resolution as if he no longer as hope Heaven forbid. Just, he should know and believe in the words of the true Tzadik who screamed with a great and strong call that there is no despair in the world whatsoever,[6] because to His greatness there is no measure, and in His great mercy, blessed He, He can turn everything around completely, from bad to good, from sins to merits!

 

The transcriber and the arranger, who remembers him always without any interruption. Who yearns and longs to meet up with love and joy, with a true heart, wishes his wellbeing and supplicates on behalf of his wellbeing and his salvation and his success forever.

 

Yisroel Dov Odesser

House of Zalman Odesser

Tiberias

 


More Letters from Blossoms of the Spring

More English Breslov Literature

 

 ספר אבי הנחל - מהוצאת נקדות טובות - לפי המכתבים המקוריים

מכתב לב

 

ב"ה, ערב חנוכה תש"כ


נפשי, יקירי וחביבי, מר ז. שזר, ששם את ליבו לשזר עצמו אל האמת האמתית הפודה מכל צרות, אשר כל העולם צריכים מאד מאד לקבלו, שלום וכל טוב.


זה שאנו מדליקין נר חנוכה כל אחד בביתו למטה מעשרה טפחים, כי הצדיק הגדול ממשיך תקונים נפלאים כאלה, עד שמאיר בחינת השגת אלוקות על ידי צמצומים גם למטה בדיוטא התחתונה מאד, שהוא בחינת למטה מעשרה טפחים, שמעולם  לא ירדה השכינה לשם, כי בגודל כוחו יכול להאיר אפילו בהרחוקים והגרועים מאד, אם רוצים לקבל, בבחינת: "כי אשב בחושך, ה' אור לי", עיקר מצות נר חנוכה הוא להדליק ולהאיר אור האמת בעולם, שיזכו הכל לידע היכן הצדיק האמתי, שהוא ראש מובחר האמת שבין הצדיקים. עיקר הנס של חנוכה, שנכנע מלכות הרשעה שהוא בחינת שקר, בחינת עבד, זוהמת הנחש, ונתגבר ונתעלה מלכות דקדושה של ישראל, שהם בחינת בן המלך, בחינת אמת. צריך לכוון בהדלקת נר חנוכה, שנזכה על ידי זה להמשיך הארת האמת, ונזכה להתקרב לנקודת האמת תמיד!


כשכבר הימים באים, והגיע האדם לעת זקנותו וקיצו, ומתחיל היום לערוב, וכשרואה שעברו רוב שנותיו, ורוצה להתחיל לרחם על עצמו להרהר בתשובה ולהתקרב לה' יתברך באמת, אזי על פי רוב מתגבר הבעל דבר ומתפשט מאד למונעו מדרך החיים, ואינו רוצה להניחו לצאת מתאוותיו ורשתיו אשר נלכד בהם, ואזי עיקר הנסיון של האדם. אז צריך להסתכל בעצמו מאד על אחריתו וסופו, ולהתגבר ביותר ויותר לקשר עצמו היטב לצדיק האמת שהוא בחינת משה משיח שמחזק אותנו בהתחזקות גדול מאד בלי שיעור וערך ומספר, להתחזק להתחיל בעל פעם מחדש להתקרב לה' יתברך כאילו היום נולד, ולבלי לפול משום דבר שבעולם. והעיקר שצריך להתגבר כנגד בחינת המוחין דקטנות שהם מתגברים מאד על האדם ורוצין להפילו בדעתו כאילו אין לו עוד תקוה חס ושלום. רק ידע ויאמין בדברי הצדיק האמת שצעק בקול גדול וחזק כי אין שום יאוש בעולם כלל, כי לגדולתו אין חקר, ובגודל רחמיו יתברך יכול להפוך הכל לגמרי, מרע לטוב, ומעוונות לזכויות!


המעתיק והמסדר, הזוכרו תמיד בלי שום הפסק. הכוסף ומתגעגע להתראות באהבה ושמחה, בלב אמת, דורש שלומו ומעתיר בעד שלומו וישועתו והצלחתו לנצח.


ישראל דב אודעסר

בית זלמן אודעסר

טבריא

 

 



[1] Succah 5.

[2] Likutay Halachos, Orach Chaim 1, Hashkumas Haboaker – Waking up early in the morning 4:10.

[3] Likutay Halachos, Orach Chaim 1, Birchas Hashachar – Blessings of the Morning 3:16.

[4] Ibid 3:17.

[5] Likutay Halachos, Orach Chaim 2, Mincha 5:6. Restoration (/Revival) of the Soul 28.

[6] Likutay Moharan, volume 2, Torah-teaching 78, and elsewhere.


#letter32 #blossomsofthespring #zalmanshazar #translation #nanach #breslov #rabbinachman #yisroeldovodesser #sabayisroel #chanuka #chanukah 

מסכת פסחים דף כא- מאיפה לומדים חומרת איסור הנאה על איסור אכילה לכל התורה - על פי ליקוטי מוהר"ן תורה מח

 ב"ה


פסחים דף כא:-

דא"ר אבהו כל מקום שנאמר לא יאכל לא תאכל לא תאכלו אחד איסור אכילה ואחד איסור הנאה משמע עד שיפרט לך הכתוב כדרך שפרט לך בנבילה וכו' אלא לרבי יהודה דאמר לדברים ככתבן הוא דאתא (ואין יכולים ללמוד מנבילה) הא כל איסורים שבתורה מנא ליה דאסורין בהנאה, נפקא ליה (שמות כב:ל – ואנשי קדש תהיון לי ובשר בשדה טרפה לא תאכלו לכלב תשלכון אתו) מלכלב תשליכון אותו, אותו אתה משליך לכל ואי אתה משליך לכל כל איסורין שבתורה ור' מאיר אותו אתה משליך לכלב ואי אתה משליך לכלב חולין שנשחטו בעזרה, ואידך חולין שנשחטו בעזרה לאו דאורייתא היא.

ר' אבהו לפי רבי יהודה לומד איסור הנאה לכל היכא שיש לאו של אכילה מאיסור של טרפה. י"ל על פי ליקוטי מוהר"ן תורה מח, צירי זה בחי' וייצר, יצירה לטב יצירה לביש וכו' וזה בחי' בינה ששם נוצר הולד וכו' בחי' כח התפלה מה שמתפללין בכח וכו' ע"ש.

והרי איסור טרפה היא בבהמה היא בהמה שאין לה כח, וכן בשר בשדה טרפה דרשו חז"ל על הוצאת אבר של העובר ממעי אמו, אע"פ שמחזירו הרי הוא טריפה, כי יצא מבחי' שכר פרי הבטן. וזה שורש היצירה לביש, ולכן שם יש רק איסור אכילה, ומשם והלאה משתלשל האיסור שיהא גם אסור בהנאה. ולכן לענין חולין שנשחטו בעזרה, רבי יהודה סובר שעל כל פנים הם בבחי' במעי אמו, ואין לאוסרן בהנאה, וזה מה שאמר לאו דאורייתא היא, כי התורה בחי' עשרה מאמרות מקבלין כח מכח אתוון, ואילו חולין אלו על כרחך לאו בחי' אורייתא במעי אמו של כח מעשיו, אבל עם כל זה אין לאוסרן בהנאה כנ"ל. בחי' כי מנגד תראה, שמותר בהנאה, ושמה לא תבוא, שאסור באכילה.

וי"ל כעי"ז אפילו לפי ר' אבהו אליבא דר' מאיר שלומד איסור הנאה לכל לאוי אכילה מאיסור נבלה. כי נבל מלשון נבל תבול גם אתה גם העם הזה אשר עמך כי כבד ממך הדבר (יתרו יח:יח) כי כן היה בסוף שמשה רבינו נבל על ידי העם הזה במי מריבת קדש. ומשם התגבר הריב לשונות, ולכן משם יצא חומרת איסור הנאה לשאר לאוי אכילה, ואפילו לחולין שנחשטו בעזרה, כי ר' מאיר רואה את הפגם כבר מנבלה, מכישלון לשון משה שחילל קדושת הדיבור, ומשם ישתלשל האיסור להחמיר אפילו באיסור הנאה גם בחולין שנשחטו בעזרה.

נ נח נחמ נחמן מאומן

#פסחים #פסחיםכא #פסחיםכב #דףיומי #לאיאכל #רביאבהו #ננח #ננחנחמנחמןמאומן #רבינחמן #תורהמח #ברסלב #איסורהנאה 

Love verses hate

HH in the beginning of the book of Kings - Milachim - two prostitutes bring their argument before King Solomon, the wisest of all men, and in the end one is ok to have the remaining living infant cut into two, whereas the other says she rather her enemy take the infant alive, and thus she ascertained to be the true mother.
From here we learn that love is stronger than hate (this can be argued, but it is definitely the most straightforward understanding, and of course this is also the obvious truth that the forces of good are stronger than evil).
In the american elections the progressives claim that hate is stronger, and thus they claim 80 million people voted for b. out of their hatred of trump, who only had around 72 million votes.
Na NaCh NaChMa NaChMaN MayUMaN