This is about Rabbi Nachman of Bresluv (Breslov, Bratslov), now known as Na Nach Nachmu Nachmun MayUman! This is about his chasid and chief disciple Rabbi Natan, it's about the Saba, the Baal HaPetek.
Pages
Sunday, February 28, 2021
Let's do this
Wednesday, February 24, 2021
שויסקי - מסכת פסחים דף צו.
ב"ה
צו. בעי רבי זירא, אימורי פסח מצרים
היכא אקטרינהו? א"ל
אביי, ומאן לימא לן דלא שויסקי עבוד – פרש"י ז"ל בשר צלי בשפוד,
עכ"ל (רבינו חננאל פירש שאכלו אותם, והמאירי פירש ששרפו אותם).
שויסקי, עם הו' אותיות, בגמטריא נ נח
נחמ נחמן מאומן ע"ה. (אימורי פסח, בחי' אמרות נחמ"ן).
#ננח #ננחנחמנחמןמאומן #רבינחמן #ברסלב #דףיומי #פסחים #פסחיםצו #מסכתפסחים #קרבןפסח #פסחמצרים
Restoring Order with Na Nach Nachma Nachman MayUman
HH
If you have a bunch of cards numbered sequentially, and it falls and gets twisted up, there are two ways to get the cards in order. 1. individually putting each card in its correct position, this is a very long and tedious process etc. and 2. Holding up an end of the string and all the cards fall into their correct place (Ramchal).
BH there are many people and groups in the world that are doing good things and rectifications as they know it, they work at trying to restore order to select issues, and they operate in an arena of mayhem, so that their efforts are for the most part drowned out and engulfed in the general disarray and confusion.
The power and beauty of invoking Na Nach Nachma Nachman MayUman is that this is like holding up the line of creation and instantly bringing a new brace of order and rectification to its entirety.
We must take advantage and utilize Rabbainu!
Na Nach Nachma Nachman MayUman
#nanach #nanachnachmanachmanmayuman #rabbinachman #breslov #parable #ramchal #order #tikunolam
Sunday, February 21, 2021
לא ללכת עם חומרות אפילו בפסח - דף יומי של שבת - מסכת פסחים דף צא
ב"ה
בשיחות הר"ן אות רלה. כבר מבאר בלקוטי תנינא סימן מד שרבנו ז"ל הזהיר מאד לבלי להחמיר חמרות יתרות בשום דבר וכו' ע"ש.
עיין במסכת פסחים (צא:) א"ר יעקב
א"ר יוחנן אין עושין חבורה שכולה גרים שמא ידקדקו בו ויביאוהו לידי פסול,
ופרש"י ז"ל ידקדקו בו, משום שאינן בני תורה יחמירו עליו לדקדק ויפסילוהו
על חנם, עכ"ל.
#רבינחמן #חומרא #חומרות #חמרות #פסחיםצא #דףיומי #ננח #ננחנחמנחמןמאומן #ברסלב #שיחותהרן #שיחותהרןרלה #ליקוטימוהרן #ליקוטימוהרןתנינא #תורהתנינאמד #פסח #דקדוק
Truth and fiction
Thursday, February 18, 2021
Moshe Rabbainu
Wednesday, February 17, 2021
הארון והכפרת והכרובים - פרשת תרומה
ב"ה
כה:י ועשו ארון עצי שטים אמתים וחצי
ארכו ואמה וחצי רחבו ואמה וחצי קמתו. אמתים בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן. חצי
בגמטריא נ נח.
הראשי תיבות של:
וחצי קמתו, עם האותיות, בגמטריא נ נח. הראשי תיבות של כל
הפסוק עם הכולל, בגמטריא נון חית מם נון.
הסופי תיבות של:
עצי שטים אמתים וחצי ארכו ואמה וחצי רחבו ואמה וחצי קמתו,
בגמטריא נחמן.
אותיות היסוד (אלו שלפני הסופי תיבות)
של: ועשו ארון עצי שטים אמתים,
בגמטריא רבינו נחמן. אותיות היסוד של: וחצי קמתו ע"ה בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן. אותיות היסוד של: עצי
שטים אמתים וחצי ארכו ואמה וחצי רחבו ואמה וחצי, עם הי' אותיות, בגמטריא נ נח נחמ
נחמן מאומן ע"ה.
הראשי וסופי תיבות של: ועשו ארון עצי שטים עם הח' אותיות בגמטריא נ
נח נחמ נחמן מאומן. הראשי וסופי תיבות של: וחצי רחבו ואמה וחצי קמתו, בגמטריא
פצפצי"ה ובגמטריא נ נח נחמ נחמן ע"ה.
הבעל הטורים כז"ל ארון בגימ' נזר, שכתר תורה עולה על כל הכתרים, לכן כתיב: ועשית עליו זר זהב, ובשלחן כתיב: ועשית לו, לומר שכתר תורה עולה על שאר הכתרים, עכ"ל. והנה למעלה מהארון היו: הכפרת כרבים - בגמטריא כתר שם טוב - וזה נזר שלמעלה אפילו מכתר תורה, וזה מה ששנינו במסכת אבות, כתר שם טוב עולה על כלם. וכמו שרבינו מביא מהגמרא כמה טפשאי אנשי שעומדים בשביל התורה ולא בשביל הצדיק.
כה:יז ועשית כפרת זהב טהור אמתים וחצי
ארכה ואמה וחצי רחבה. ועשית בגמטריא ברסלב נ נח נחמ נחמן מאומן ע"ה. כפרת, עם
הד' אותיות, בגמטריא רבי נ נח נחמ נחמן מאומן ע"ה. אמתים בגמטריא נ נח נחמ
נחמן מאומן. חצי בגמטריא נ נח. ארכה ואמה, עם הח' אותיות בגמטריא רפ"ו סימנים
שיש בלקוטי מוהר"ן קמא, ובגמטריא נחמן מאומן ע"ה. רחבה ע"ה בגמטריא
נ נח נ נח.
הסופי תיבות של כל הפסוק בגמטריא הפתקא
נ נח נחמ נחמן מאומן.
אותיות היסוד (אלו שלפני הסופי תיבות)
של: ועשית כפרת זהב
ע"ה בגמטריא נ נח נ נח.
צ"ע כי לכאורה המדות הם ממש מדויקות, וא"כ איך היתה הכפרת במלוא המדות של הארון – אמתים וחצי על אמה וחצי, והלוא רש"י (לעיל פסוק יא) פירש שהכפרת היתה מונחת על ב' הארונות הפנימיות, ואילו הארון השלישי החיצוני, היתה עולה מסביבה להיות זר סביב, ואם כן על כרחך הכפרת היתה קצרה טיפה ממידות הארון. ותמהני מאד אם נוכל לאמר בזה שהארון לא היה תופס מקום. ואולי י"ל שהזר היה לו דין כפרת, והיה משלים את שיעורו, ובפרט שהכרבים, שהם ודאי מקשה אחת עם הכפרת, היו פרושים מעל ומעבר הזר להכשירו, ומלבד הדוחק, הרי רש"י (לקמן פסוק כא) כותב שנראה לו שהתורה צותה דוקא ליתן את העדות לתוך הארון קודם שישימו את הכפורת עליו, ולפי הדוחק הנ"ל הרי עוד לא נשלם כלי הכפרת עד שישימו על הארון, ומן הראוי היה קודם להשלים אותו, ואחר כך לשים את העדות בתוך הארון, והי"ע.
#ארון #כרובים #נזר #כתר #כפרת #אמתיםוחצי #כליהמשכן #מדות #מדותהכלים #מדותכליהמשכן #כתרתורה #כתרשםטוב #בעלהטורים #ננח #ננחנחמנחמןמאומן #רבינחמן #ברסלב #זר #פרשתתרומה #משכן #המשכן #בניןהמשכן
Tuesday, February 16, 2021
מסכת פסחים דף פח - אכילת תמרים בבל לעלות מהיכלי התמורות וגילוי התכלת בשנת תרחם
ב"ה
פז:-פח.
עולא
אמר (הטעם שגלו ישראל לבבל הוא) כדי שיאכלו תמרים ויעסקו בתורה.
יש
לפרש כי צריכים ליכנס להיכלי התמורות למקום הקלפות להעלות משם הקדשה – לשון רבינו
בליקוטי מוהר"ן תורה כד. ועוד גילה רבינו בתורה רמה ז"ל דע שיש חדרי
תורה, ומי שזוכה להם, כשמתחיל לחדש בתורה, הוא נכנס בהחדרים וכו' אבל דע, שצריך ליזהר
מאד, לבל יטעה בעצמו, כי לא במהרה זוכין לזה, כי יש כמה וכמה חידושין שאינם באים
משם, רק מהיכלי התמורות, כי את זה לעומת זה עשה אלקים וכו' וכו' ודע שכל אדם קודם
שמשיג בתורה השגה של אמת, צריך לילך בהכרח דרך אלו היכלות התמורות וכו' ע"ש.
וי"ל שזה ענין אכילת התמרים, ולילך מחיל עד חיל, עד שזוכים לבחינת אדם ממש –
המבואר שם ע"ש.
ובהמשך
הגמרא מבואר (על פי רש"י בתענית דף ט:) שהתמרים גורמים שלשול, ורבינו גילה בספר
המידות, ערך אמת אות ח' שהשלשול והעצירות בא על ידי שקר, עכ"ל. הרי עוד הוכחה
על בחינת התמורות של התמרים. וגם ממה שעולא (מלשון עליה כנ"ל) מתחילה שמח
עליהם וקרא אותם דובש, ובסוף קרא אותם סמא דמותא, מרומז הענין.
וידוע
(רש"י ירמיה פרק כה, ופרק נא) שבבל בא"ת ב"ש ששך, ובגמטריא כתר
(ואילו בב"ל בגמטריא לד אותיות של מילוי דמילוי שם אדנ"י, סוף כל דרגין).
וזה בחי' תמורות.
פח.
לא והלכו עמים רבים ואמרו לכו ונעלה וכו' לא כאברהם שכתוב בו הר וכו' ולא כיצחק שכתוב בו שדה וכו' אלא
כיעקב שקראו בית. עיין ליקוטי מוהר"ן תורה י.
פח.
א"ר יוחנן גדול קבוץ גליות כיום שנבראו בו שמים וארץ שנאמר (הושע ב:ב) ונקבצו בנמי יהודה ובני ישראל יחדו ושמו להם
ראש אחד ועלו מן הארץ כי גדול יום יזרעאל.
והנה קבוץ גליות בחי' ציצית שהם בחי' מארבעה רוחות,
וכמו שלקוחים כל הציצית ביד בברכת קריאת שמע כאשר אומרים – מהר והביא עלינו ברכה
ושלום מהרה מארבע כנפות הארץ ושבר על הגוים מעל צוארנו ותוליכנו מהרה קוממיות
לארצנו. והרי: קבוץ
גליות ע"ה בגמטריא תרח"ם, והוא השנה שהרבי מראזדין – שהיה פעם על ציון
רבינו באומן – המציא את התכלת. ועיין באריכות בזה בסיפורים מר' שמואל הורוביץ
ובשיח שרפי קודש (ב:רצט), שרבינו רימז על זה, שיש בחי' גאולה בשנה זו, וכן הביא
מר' שמשון אוסטריפליא שגילוי התכלת שייך לאותו שנה.
ויש
בזה עוד רמזים בגמרא, כי "יחדו"
בחי'
הצמר ופשתים יחדו בציצית, וזה לשון "גדול" – מלשון גדילים תעשה לך (כל
זה תמצא בלשון הגמרא במסכת יבמות דף ה: לימא קרא ציצית תעשה לך, גדלים למה לי? וכו' עשה גדיל ופותלהו מתוכו, א"כ לימא
קרא לא תלבש שעטנז צמר ופשתים יחדו למה לי וכו'). וזה לשון "יזרעאל"
אותיות אליעזר, כי רבי אליעזר אומר (מסכת ברכות דף ט:) שזמן ציצית הוא משיכיר בין
תכלת לכרתי עד הנץ החמה. "לכרתי"
בחילוף
אות כ' לח' – הוא תרחם, רמז לגילוי התכלת בשנת תרח"ם עד הנץ החמה שהוא בחי' לשמש
שם אהל בהם והוא כחתן יוצא מחופתו וכו' המבואר בליקוטי מוהר"ן (מט:ז) על גילוי התכלת שיעשהה כלה בגוים והצדיקים דבקים
בו, ע"ש מדבר גם על בריאת העולם.
ונראה שיש בזה מהסוד שרבינו גילה (חיי מוהר"ן קפה) אם היו אומרים לאחד רבי נחמן נתן (ושוב עשה תשובה על שגילה את זה, עיין שם אות קצו), עכ"ל. נחמן נתן בגמטריא תרחם!
קבוץ גליות בגמטריא ציון נ נח נחמ נחמן מאומן!
פח. רמי ליה רב עינא סבא לרב נחמן תנן
עבד וכו' אמר ליה (רב נחמן לרב עינא סבא) עינא סבא ואמרי לה פתיא (כלי) אוכמא
(שחור) מיני ומינך תסתיים שמעתתא ע"ש.
פתיא בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן
(אוכמא בגמטריא ואני ע"ה. גם "עינא" בגמטריא אני וסבא ע"ה).
רואים קשר פה בין רב נחמן סבא ונ נח נחמ נחמן מאומן, שמהם תסתיים שמעתתא.
#דףיומי #פסחיםפז #פסחיםפח #היכליהתמורות #תמרים #תכלת #תרחם #שנתתרחם #קיבוץגליות #קבוץגליות #ננח #ננחנחמנחמןמאומן #ברסלב #רבינחמן #ליקוטימוהרן #תורהרמה #תורהכד #ציון #ציוןרבינחמן
פייס את השם יתברך ויתן לך משאלות לבך
ב"ה
עיין בספר שיחות הר"ן אות ז. טוב מאד שיכול לשפך שיחו לפני השם יתברך ברחמים ותחנונים כבן המתחטא לפני אביו וכו' וכו' ע"ש.
עיין משלי יז:ח אבן חן השחד בעיני
בעליו אל כל אשר יפנה ישכיל, ע"כ. ופרש"י ז"ל אבן חן, כשהאדם בא
לפני הקב"ה ומפייסו בדברים ושב לו, אבן חן ומרגליות היא בעיניו: אל כל אשר יפנה ישכיל. בכל מה שיבקש ממנו מצליחו,
עכ"ל.
נ נח נחמ נחמן מאומן
#ננח #ננחנחמנחמןמאומן #רבינחמן #ברסלב #התבודדות #תפילה #פיוס #פייס #שיחותהרן #שיחותהרןז #משלי #שוחד
Monday, February 15, 2021
הכח לקבל נבואה בעמידה ולא ליפול
ב"ה
פרשת לך לך
יז:ג וַיִּפֹּ֥ל אַבְרָ֖ם עַל-פָּנָ֑יו
וַיְדַבֵּ֥ר אִתּ֛וֹ אֱלֹקִ֖ים לֵאמֹֽר.
הסופי תיבות של כל הפסוק בגמטריא אני נ
נח נחמ נחמן מאומן.
רש"י פרש ז"ל ויפל אברם על
פניו. ממורא השכינה, שעד שלא מל לא היה בו כח לעמוד ורוח הקדש נצבת עליו, וזהו
שנאמר בבלעם נופל וגלוי עינים, בברייתא דר"א מצאתי כן (פרקי דר"א
פכ"ט), עכ"ל. והנה גם הצדיק הנימול בודאי אין לו כח לעמוד באור השם. אלא
שעל ידי המילה הצדיק יכול להקים בעצמו שיעור קומה של צלם ודמות אלקים שהוא בעצמו
בנוי באור השם וראוי לעמוד באור השם.
#נבואה #ננח #ננחנחמנחמןמאומן #רבינחמן #ברסלב #פרשתלךלך #אברהם #אברהםאבינו
זומם רשע לצדיק ומבקש להמיתו נ נח לא יתננו
Sunday, February 14, 2021
Blossoms of the Spring - Letter 29
B.H. (Blessed/with the help of Hashem), 4th
of Tishray (5)720 [Tuesday, October 6, 1959]
My dear one, Mr. Z. Shazar, the (-who is)
good and sweeter than honey, who drinks thirstily from the waters of kindness,
waters of daas (-realization of knowledge), and the understanding of the true Tzadik,
to extinguish the heat of the heart which burns for the vanities of this world,
fortunate is he, and fortunate is his lot. Shalom and life and all (that is)
good, amen.
Today I arrived at my house, and I found
his pleasant letter with the attached check of the amount of 100 one hundred
lira, and behold there is no describing the satisfaction and the delight and
the holy vitality that I had from this, spiritually and also physically, and I
raised my palms/hands and my heart in prayer to the supernal G-d that he should
give him (-speaking in third person) and to his house long life blessed with
all types of salvations and successes as you (-in respectful plural) desire,
and he should merit to draw the holy daas (-realization of knowledge) into the
heart, to rectify and to refine and to purify the heart from all (worldly)
desires, and he should be able to surmount to bring to fruition all his good
and eminent thoughts and yearnings which are hidden from the eyes of people.
Who loves him with the love of David and
Jonathon, who supplicates for his well being and his health and his eternal
benefit.
Yisroel
Dov Odesser
Hereby I send him (-you in third person) a
letter which I received today from his true friend, and I notify him that I am truly
far from the praises that he wrote about me, as the distance between east and
west.
For more letters of Blossoms of the Spring click on this
For other Breslov books in English click on this
Na Nach Nachma Nachman MayUman
ספר אבי הנחל - הוצאת נקדות טובות - לפי המכתבים המקוריים
מכתב כט
ב"ה, ד' תשרי תש"כ
יקירי, מר ז.שזר, הטוב ומתוק
מדבש, השותה בצמא מימי החסד מימי הדעת, והתבונה של הצדיק האמת לכבות חימום הלב
הבוער להבלי עולם הזה, אשרי לו ואשרי חלקו. שלום וחיים וכל טוב, אמן.
היום הגעתי לביתי
ומצאתי מכתבו הנעים בצרוף הצ'יק על סך 100 ל"י, והנה אין לתאר הנחת רוח
והעונג והחיות דקדושה שהיה לי מזה ברוחני וגם בגשמי, ונשאתי כפי וליבי בתפילה לאל
עליון שיתן לו ולביתו חיים ארוכים וברוכים בכל מיני ישועות והצלחות כאוות נפשכם,
ויזכה להמשיך הדעת הקדוש לתוך הלב, לתקן ולזכך ולטהר הלב מכל התאוות, ויוכל להתגבר
להוציא לפועל כל מחשבותיו ותשוקותיו הטובות והנעלות הנעלמות מעיני בני אדם.
אוהבו אהבת דוד
ויהונתן, המעתיר בעד שלומו ובריאותו וטובתו הנצחי.
ישראל דב אודעסר
הריני שולח לו
מכתב שקיבלתי היום מחבר אמיתי שלי, ואודיעו כי באמת אני רחוק מהשבחים שכתב עלי
כרחוק מזרח ממערב.
נ נח נחמ נחמן מאומן
#letter29 #blossomsofthespring #zalmanshazar #translation #nanach #breslov #rabbinachman #yisroeldovodesser #sabayisroel #nanachnachmanachmanmayuman #check #receipt #ebayhanachal
Friday, February 12, 2021
אדר
Tuesday, February 9, 2021
The Bank of America goes down in 1913 - Na Nach Nachma Nachman MayUman
HH
Saba Yisroel started to become Breslov in the year 1913, for this he was persecuted by the entire city and Jewish community. Here is an excerpt of some of Saba's recollections of those times.
From the time that I was a child, I was a poor child, my father was blind in both eyes, and my mother, she had, she accepted this with [love], I, for my whole life I learned, at the beginning just in the Yeshiva of Slunim, and now I, I don't want to hear from them, such arrogant people! They received all the money from America, they received and didn't give for a piece of bread, yes, Rav Moshe Klears had a son, Avrohom Mordichai Klears, he made a bank from the money of America, he made a bank, and his bank was more wealthy than all the banks! My children didn't have a piece of bread to eat, and they had all the money of America by them, and I didn't have not shoes, and not bread, and not all types of things, and not clothing for my children, I had ten children and they all needed to eat, and I didn't have. They didn't give me. Why? I learn the books of Breslov! This is all the... this is Slunim! And they said it is forbidden to have mercy on him, he needs to be amongst the paupers at the Western Wall, not in Yeshiva! And they didn't give me even a piece of bread for the children, they didn't give me. Miracles and wonders that I am alive, I didn't have bread to eat, yes, yes, this is Slunim. Forgive me, I don't want to say slander, not even on any Jew, but this was mamash... (here Saba speaks in Yiddish: you learn Torah?! You take away the little bit of bread from children, from small children, they didn't give even a little bit of bread, he has to be in Jerusalem) Hashem should bless the whole nation of Israel with all the blessing with all the salvations. Yes. Not one day, one week, two! I didn't have bread, just bread to eat?! Not I, and not my children, I didn't have with what to pay tuition, so they sent the children home.
It is astonishing to note Saba's exact words, that they made a bank from the money of America, when talking about their dealings and conduct in 1913 - when the Federal Reserve Bank, which isn't federal, and has no reserves, was established, and began to usurp America, lending them endless amounts of worthless paper money at high interest.
This is something I just realized, and need more time to mull and digest. Saba once said that the holocaust could have been on account of the persecutions of Rabbi Yisroel Karduner (-elsewhere I made reference to what the Ishbitzer said, that from one solitary thought that father Abraham had not to chase the 4 kings, from this came about the death of the 2,400,000 Jews during the plague of darkness in Egypt. So when a true tzadik like Rabbi Yisroel Karduner was under constant horrific persecution, perhaps he had a few thoughts of discomfort which could have triggered ramifications to millions of Jews). Here we see steps leading up to that.
Na Nach Nachma Nachman MayUman
#federalreservebank #federalreserves #Rockefellers #centralbank #globalists #Rothschilds #shiff
#nanach #nanachnachmanachmanmayuman #rabbinachman #breslov #persecution #banks #bankofamerica #sabayisroel #yisroeldovodesser #odesser
Parshas Mishpatim - the Meme of all Times Na NaCh!
Sunday, February 7, 2021
Avarice - the worst hell
שמע ישראל השם אלקינו השם אחד - טוב מעט בכוונה מהרבות בלי כוונה - נ נח נחמ נחמן מאומן
ב"ה
פרשת ואתחנן (חומש דברים)
ו:ד שְׁמַ֖ע יִשְׂרָאֵ֑ל יְהֹוָ֥ה
אֱלֹהֵ֖ינוּ יְהֹוָ֥ה | אֶחָֽד.
הראשי תיבות של: שמע ישראל י', בגמטריא רבי נ נח.
הסופי תיבות של: שמע ישראל ה', עם הג' אותיות, בגמטריא נ נח.
אלקינו, עם הו' אותיות, בגמטריא נ נח.
כל הפסוק בגמטריא אלף מאה ושמונה עשרה,
ובהחזרת האלף לאחד בגמטריא מע"ט, כמו שמבואר בליקוטי מוהר"ן תנינא תורה
פו, ובשיחות הר"ן אות קמ, שרק מחמת קטנות אמונה צריכים עבודה קשה. וזה כענין
הכלל, טוב מעט (תחנונים) בכוונה (שולחן ערוך, אורח חיים א:ד).
מהרבה בלי כוונה (עיין מש"פ בחיי
מוהר"ן אות תמא), הרבה זה רבי. ברוך שם כבוד מלכות לעולם ועד, עם החזרת האלפים
לאחדים, ועם הכולל, בגמטריא רבי נחמן.
שמע ישראל יא"י אחד ברוך שם כבוד
מלכות לעולם ועד, בגמטריא 2476 – בגמטריא אהיה נ נח נחמ נחמן מאומן נ נח נחמ נחמן
מאומן נ נח נחמ נחמן מאומן נ נח נחמ נחמן מאומן נ נח נחמ נחמן מאומן (דהיינו ה'
פעמים נ נח נחמ נחמן מאומן).
ובהחזרת האלפים לאחדים, ועם הי"ב
תיבות והכולל, בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן.
ספר חיי מוהר"ן
אות תמא. תאמרו לי אצל איזה צדיק קבלתם התעוררות הלב, העקר הוא האמירה בפה. רצונו לומר להרבות בדבורים של תחנות ובקשות בפה, והתעוררות הלב בא ממילא, ע"כ.
יש לפרש בזה על דרך צחות מה שקי"ל
(שולחן ערוך, אורח חיים א:ד) טוב מעט תחנונים בכוונה מהרבות בלא כוונה, דהיינו שעל
ידי שמרבים בלא כוונה משיגים את הטוב מעט עם כוונה. ועמש"כ על שמע ישראל (דברים
ו:ד).
Wednesday, February 3, 2021
עצת יתרו למשה רבינו לעלות לשער נ - פרשת יתרו
ב"ה
{יז} וַיֹּ֛אמֶר חֹתֵ֥ן מֹשֶׁ֖ה אֵלָ֑יו לֹא-טוֹב֙ הַדָּבָ֔ר אֲשֶׁ֥ר אַתָּ֖ה עֹשֶֽׂה: {יח} נָבֹ֣ל תִּבֹּ֔ל גַּם-אַתָּ֕ה גַּם-הָעָ֥ם הַזֶּ֖ה אֲשֶׁ֣ר עִמָּ֑ךְ כִּֽי-כָבֵ֤ד מִמְּךָ֙ הַדָּבָ֔ר לֹֽא-תוּכַ֥ל עֲשׂ֖הוּ לְבַדֶּֽךָ: {יט} עַתָּ֞ה שְׁמַ֤ע בְּקֹלִי֙ אִיעָ֣צְךָ֔ וִיהִ֥י אֱלֹהִ֖ים עִמָּ֑ךְ הֱיֵ֧ה אַתָּ֣ה לָעָ֗ם מ֚וּל הָֽאֱלֹהִ֔ים וְהֵֽבֵאתָ֥ אַתָּ֛ה אֶת-הַדְּבָרִ֖ים אֶל-הָֽאֱלֹהִֽים: {כ} וְהִזְהַרְתָּ֣ה אֶתְהֶ֔ם אֶת-הַֽחֻקִּ֖ים וְאֶת-הַתּוֹרֹ֑ת וְהֽוֹדַעְתָּ֣ לָהֶ֗ם אֶת-הַדֶּ֨רֶךְ֙ יֵ֣לְכוּ בָ֔הּ וְאֶת-הַֽמַּֽעֲשֶׂ֖ה אֲשֶׁ֥ר יַֽעֲשֽׂוּן: {כא} וְאַתָּ֣ה תֶֽחֱזֶ֣ה מִכָּל-הָ֠עָ֠ם אַנְשֵׁי-חַ֜יִל יִרְאֵ֧י אֱלֹהִ֛ים אַנְשֵׁ֥י אֱמֶ֖ת שׂ֣נְאֵי בָ֑צַע וְשַׂמְתָּ֣ עֲלֵהֶ֗ם שָׂרֵ֤י אֲלָפִים֙ שָׂרֵ֣י מֵא֔וֹת שָׂרֵ֥י חֲמִשִּׁ֖ים וְשָׂרֵ֥י עֲשָׂרֹֽת:
לא טוב בגמטריא מ"ח. כי התורה נקנית במ"ח דברים כדאיתא במסכת אבות, וזה היה הדבר שמשה היה עושה, מלמד לבני ישראל תורה. אלא שמשה רבינו בבחי' מ"ט שערי בינה, ויתרו אמר שעליו לעלות ולא לרדת. וזה מה שאמר לו (פסוק יח) נבל תבל גם אתה גם העם וכו'. נבל (כידוע תרגומו עה"פ עם נבל, עם דקבילו אורייתא) בחי' נ' שערי בינה ל"ב נתיבות חכמה, 'כי כבד ממך' וכו' (-משל למה שרבינו אומר, שאיך יכולים לקיים בבת אחת להצפין ולהדרים, להיות כאילו בשני כוונים בבת אחת, רק על ידי בחי' אין), כי זה ההבדל והמעלה של שער נ' – שבו השם יתברך מתעלם לגמרי ונמצא עם כל אחד לפי ענינו, כידוע שהדיבורים בהתבודדות זה בחי' שער נ', וכל עוד שהאדם יש בו איזה ישות ע"כ לא יוכל לפעול בדרך זה, כי כבד ממנו, ולא תוכל עשהו לבדך, כי באמת תלוי על הפעלת כולם. והעצה (פסוק יט) שהוא בחי' בינה, ויהי אלקים עמך,לעלות ממש לשער נ', והבאת אתה את הדברים אל האלקים, להביא את עצמו ממש לשער נ' עם הדברים. ואתה תחזה מכל העם וכו' שרי אלפים וכו' (פסוק כא), כי זה הדרך הנ"ל ליתן השראה בתוך האנשים שהם ויגדלו ויפעלו בעצמם כנ"ל.
ועיין במסכת חגיגה (ד:) כאשר שאול העלה
את שמואל הנביא, ושמואל חשש שמא מזמינים אותו ליום הדין הגדול, וז"ל דאזל
שמואל ואתייה למשה בהדיה אמר ליה דלמא חס ושלום לדינא מתבעינא קום בהדאי דליכא
מילתא דכתבת באורייתא דלא קיימתיה, ועיין שם בתוספות ד"ה דליכא מילתא דכתיב
באורייתא דלא קיימתיה ז"ל לא בעי למימר שיעיד לו שקיים הכל דמנא ידע והא לא
היה בדורו אלא היה אומר כך וכך דרשתי ועשיתי מעשה בוא והעידני שכן למדת גם אתה,
עכ"ל. והוא כולו תימה, שביום הדין האדם צריך לעמוד בפני עצמו, לבד, ומה זה
העדות ששמואל צריך שזה יותר ממה שגלוי וידוע לפני השם יתברך.
והנה רבינו כבר גילה שיש לכל אחד בחי'
משה רבינו בכל אבריו, ולכן משה רבינו נקרא מחקק בגמטריא רמ"ח, ורבינו גם גילה
שבדברי תורה שגילו הצדיקים ברוח קדשם יכולים למצוא ולחדש דברים שאפילו בעל המימרא
לא כיוון עליו, כי כלול באותו התגלות של רוח הקודש עוד הרבה תורה. ונראה מזה,
בצירוף דברי תוספות הנ"ל שכן לענין רוח הצדיק שמתעבר בהאדם לעוזרו, לאו דוקא
שהצדיק בעצמו יודע בפועל, ועכ"ז הוא ממש הכח של רוח הצדיק. וכמו שרבינו גילה
שהתלמיד מקבל פני הרב, הרב לאו דוקא יודע מזה, ועכ"ז התלמיד הרי קיבל פניו
ממש. וזה מה ששמואל רצה להראות, שהוא ממש הקים צלם ודמות של משה רבינו בדורו.
ובמקום אחר הארכנו על הדרך של הצדיקים
שהיו לפני רבינו שהיו עוזרים ומרימים ומקרבים את העולם להשם יתברך, מכח שהיה לאותם
צדיקים להמשיך קדושה לאותם נשמות, ולפעמים להמשיך להם רוח הקודש ממש. ואילו רבינו
הקודש עוזר להאדם בנקודת הבחירה של אותו אדם עצמו.
והנה בעולם הישיבות ובכל העולם שחשיבות
הצדיק בשבילם זה כדי להתחזק ממנו וכדומה, ובמקום אחר כבר הארכתי איך שזה טעות נורא,
כי באמת העיקר זה הצדיק, כמו שהגמרא כבר גילה שכל העולם לא נברא אלא לצוות לזה, והרי
החיזוק שלוקחים ממנו זה לא העיקר, העיקר זה הצדיק בעצמו, אלא שכדי לצוות לו, עיקר
הדרך זה להתחזק ממנו לידבק בו וללכת
בדרכיו. אכן בצדיק בחי' משה, שהוא שקול כנגד כל ישראל – כמו שדוקא בתחילת פרשת
יתרו לומדים את זה ממש"כ כל אשר עשה אלקם למשה ולישראל, וכמו שפרש"י שם,
הרי השיעור קומה של משה רבינו בנוי מכל נשמות ישראל. ובבחינה זו הוא אינו רק ממשיך
לעם ישראל רוח הקודש, אלא ממש איתם בכל איבריהם כנ"ל, ועוזר להם בתוך הבחירה
שלהם, ולכן אפילו ליום הדין הגדול, שהאדם צריך לעמוד לבד, הרי הדין יהיה כמה ניכר
בו בחי' הצדיק יסוד עולם בחי' משה רבינו.
והנה אלו הג' דרגות בהכרת הצדיק הם כנגד הג' עיקרי טעמים בבריאת העולם
שמנה הרמח"ל, שהם כנגד הג' יחודים שמנה הבעל שם טוב שיביאו את המשיח. האנשים שרואים
את הצדיק רק בתפקיד לעוררם ולחזק אותם, זה בחי' היחוד הראשון של עולם, שהשם יתברך
ברא את העולם לגלות המדות, וכן אלו האנשים משתדלים לגלות ולחזק המדות טובות. ב'
האנשים שכבר מבינים שהעיקר זה הצדיק, זה היחוד של נשמות, שהרי מכירים גודל יקר
וחשיבות של נשמת הצדיק, וזה גילוי והפשעת כל הטוב שהשם יתברך רוצה להיטיב. ג'
והאנשים שבאים להצדיק יסוד עולם שהוא בבחי' שער נ', ובבחי' משה רבינו שהוא בחי'
הענוה שיש בכל האיברים, זה יחוד אלהות, שמראים איך שהכל בלתי להשם לבדו, וממילא
מתגלה עיקר טעם הבריאה שהוא יחוד השם.
#ננחנחמנחמןמאומן #ננח #רבינחמן #ברסלב #פרשתיתרו #יתרו #משה #משהרבינו #שערנ #עצה #עצתיתרו