Pages

Sunday, August 29, 2021

אם רעב שונאך האכילהו לחם ואם צמא השקהו מים - שניהם בחי' תורה - ומה אם תהלים

 ב"ה

בדף יומי

מסכת סוכה דף נב.

שלמה קראו שונא שנאמר (משלי כה:כא-כב) אם רעב שנאך האכילהו לחם ואם צמא השקהו מים, כי גחלים את חותה על ראשו וה' ישלם לך וכו' ע"ש.

פרש"י ז"ל האכילהו לחם, הטריחהו במלחמתה של תורה, דכתיב לכו לחמו בלחמי (משלי ט). השקהו מים, תורה, דכתיב בה הוי כל צמא לכו למים (ישעיה נה), עכ"ל.

הרי שהתורה מכונה לחם וגם מכונה מים. ומבואר במסכת חגיגה (יד.) שחלק ההלכה שבתורה קרוי לחם, וחלק האגדה קרוי מים.

והנה בשיחות הר"ן אות כג אמר רבינו ז"ל אשרי מי שזוכה לאכל כמה פרקים משניות ולשתות אחר כך איזה קפיטליך תהלים, ולהתלבש באיזה מצוות, עכ"ל.

הרי שלכאורה השווה תהילים לבחי' אגדה. והנה (הבאתי בחלק ה' – בפרק עסק הצדיק ואנשיו) במדרש שוחר טוב (תהלים א) מובא שדוד המלך ביקש על קריאת תהלים ז"ל יהיו קורין בהן ונוטלין שכר עליהם כנגעים ואהלות, ע"ש. והשל"ה הקדוש (מסכת יומא עמוד התשובה, אות כט) פירש ז"ל כעוסקים בעומק התורה נגעים ואהלות, וע"ש שמשמע שנתקבל בקשתו. ואם כן תהלים יש לו גם בחי' לחם ממש.


נ נח נחמ נחמן מאומן


הפרדה בין אנשים ונשים אפילו כאשר יבוטל היצר הרע

 ב"ה

דף יומי, מסכת סוכה ריש דף נב.

על פי חיי מוהר"ן אות 

רלג. ואין חלוק אצלי בין זכר לנקבה, אני רואה התאוה כמו שאני רואה אותך ע"ש.

אין חילוק דהיינו לענין התאוה, אבל בודאי חלוקים הם לגמרי, וכן מבואר במסכת סוכה (ריש נב.) שאפילו לעתיד לבוא בזמן שאין יצר הרע שולט בהם אמרה תורה אנשים לבד ונשים לבד (וע"ש מה שהבאתי מהמכתב מאליהו שדחק לפרש שזה רק בגלל שהורגלו בחטא), ויש איסור להסתכל בנשים אפילו בלי תאוה, ור' חיים ויטל כתב שמי שלא ראה צורת נשים מ' יום יכול לראות על כלי אם היה טבול. ועיין בריש ספר תורת נתן לר' נתן שפירא תלמיד האר"י, שכ' (נראה שהמסדר המדפיס הכניס את זה משום צדיק אחר) ז"ל כי העינים הם מבוא אל הצורות המתדמות אל השכל תחלה יצייר הדבר ההוא בדעתו ובשכלו. והנה הצורה ההיא מצטיירת שם. ואם הצורה ההיא מן הדברים פחותים מוגשמים וגסים המתדמים אל השכל יורידוהו ממעלתו, כמו שאסור להסתכל בנשים, שאף שאם לא ידמה בשכלו לעבור עבירה, סוף סוף יצייר בשכלו הצורה ההיא ויהרהר מה שאין ראוי אף אם לא יפעל פעולה רעה. והטעם כי הצורה המצטיירת בשכל תפגום הנשפ או יתקננה וכו' ע"כ. אכן יתכן שרבינו אומר שאפילו נזק כזה מהסתכלות בצורה לא יגיע לו, כי הוא מרומם מכל הצורות של עולם הזה, ויש להבין את זה בכמה דרכים.


נ נח נחמ נחמן מאומן

צריכים ללכת רחוק כי צריכים שהכל יהיה בסמוך

 ב"ה

ליקוטי מוהר"ן תורה

תנינא תורה ע

כל מי שגדול יותר, צריך לבקש מבקשו ברחוק מקום יותר וכו' ע"ש.

נראה שזה הולך ביחד עם מה שרבינו גילה בשיחות הר"ן אות רמז, כל מי שיש לו כבוד ועשירות יותר, הכבוד רחוק ממנו ביותר וכו' וכו' אבל תורה ומעשים טובים כל מה שיש לו יותר הם סמוכים אליו ביותר, ע"ש.

והרי כל מי שגדול יותר צריך להביא ממרחק שיהיה תחת ידו וסמוך לו.


נ נח נחמ נחמן מאומן

זרוק את החכמות - העיקר הוא תמימות ופשיטות - על פי רבינו הקדוש ואפילו להבדיל על פי הרש"ש

 ב"ה

ליקוטי מוהר"ן תורה


תנינא תורה מד

בענין חומרות עיין שיחות הר"ן אות רלה

בענין חכמות לא צריכים כלל –

מובא הרבה בספרי רבינו, עיין לקמן תנינא עח. שיחות הר"ן נא, שבחי הר"ן יג.

ועיין ברש"י בספר משלי עה"פ (כו:י) רב מחולל כל ושכר כסיל ושכר עברים, ז"ל הקב"ה ברא את הכל ודן את הכל ככסיל כחכם אין אנו צריכין לשום חכמה, עכ"ל.

 

ז"ל ובאמת אחר כל החכמות, אפלו מי שיודע חכמות באמת, אחר כל החכמות צריך להשליך כל החכמות ולעבד את ה' בתמימות בפשיטות גמור, בלי שום חכמות. וזה היא החכמה הגדולה שבכל החכמות, לבלי להיות חכם כלל. כי באמת אין חכם בעולם כלל ואין חכמה ואין תבונה נגדו יתברך וכו', עכ"ל.

אולי יש בזה מה שמצינו בספרים הקדושים שהפרצופים של חכמה ובינה (אבא ואימא) אינם אלא מאצילות שני, דהיינו ממה שנפל בשבירה למטה בבי"ע, ואילו א"א נשאר במדרת אצילות עצמו, ולכן אבא ואימא אינם מלבישים אלא לזרועות א"א, בחי' חסד וגבורה שלו, ולא לבחינות חכמה ובינה שלו (כמבואר כל זה זה בספר פתחי חכמה ודעת, אות לו ( שערי רמח"ל קעז-ח). והרי מבואר שהחכמות עכשיו אינם בכלל חכמות. ואילו החכמה סתימאה של א"א נקראת תמים דעות (איוב לו:ד) כמבואר בספר אדיר במרום (עמוד קמג, ז"ל להיות הדעת שבו מכוסה גם כן בקרום. ונמצא שכל בחינותיה נתנים ונמסרים לשורש שהוא עתיק יומין, וזהו בחינת התמימות וכו' ע"ש). כי עיקר החכמה הוא להיות תמים, ודוק.

 

בפירוש בלבבי משכן אבנה על הקדמת רחובות הנהר של הרש"ש האריך להסביר שכל ענין של המוחין הם רק לאחר החטא, ובעיקר יש רק ו' קצוות. ועל כן העיקר הוא רק תמימות ופשיטות (ולא ידעתי על מה הוא סמך בזה, והוא אומר רק ו"ק, ומצינו ברמח"ל שאמר ששורש הכל הוא רק ג' – חסד גבורה ורחמים. וכן צ"ע שידענו שיש י"ס אפילו בעולמות הצחצחות, והוא דוחה את זה כי שם כתוב דלאו איהו חכמה, ולכאורה אין זה דיחוי מספיק, ושם י"ה"י"ה יוכיח). וכיון שהוא כותב שזה יסוד לימוד כל הרש"ש (והיינו היפוך ממנו ומכל הלומדים את הרש"ש בדרך כלל שהוא בעיקר חשבון וכו') אביא חלק מדבריו.

דף ג ע"ג, עמ' צה:

כשנעמיק נבין ששני התפיסות הנ"ל, קומת ז"ס או י"ס מושרשים בקודם החטא ולאחר החטא. כי קודם החטא יש רק בחי' ו"ק שבכל דרגה, ואין בחי' ע"ב וס"ג, אלא הוא בחי' זו"ן שהם ו"ק, שהם רק בבחי' מ"ה וב"ן. כי עיקר הכח הוא לא כח המוחין שבאדם, אלא כח שנגלה למעלה מטעם ודעת, שהמדות שהם זו"ן הם פועלים למעלה מהמוחין. ולכן ההויה לא תפסת כעסמ"ב, שהוא כח המוחין שמנהיג את המדות, אלא נגלה רק כח המ"ה וב"ן שהם המדות שמונהגים מצד למעלה מטעם ודעת, מצד נקודת העצם, מצד הכתר.

משא"כ לאחר החטא, נגלה מהלך של עץ הדעת, מהלך של מוחין ודעת, בחי' חו"ב. ומצד כך, הו"ק מתפרטים לי' ספירות, ונעשים עסמ"ב, והע"ב והס"ג הם מנהיגים את המ"ה וב"ן, בסוד וידעת היום והשבות אל לבבך, וידעת היום הם המוחין שמנהיגים את המ"ה והב"ן שהם בחי' והשבות אל לבבך. לפי"ז נבין את העומק של החתירה שרבינו הרש"ש חותר לבאר כסדר [כמ"ש לעיל בארוכה] שכל הבריאה היא בסוד ו"ק שהם זו"ן, ולא רק בבחי' של י' ספירות. עומק הדבר [מלבד ג' הביאורים מש"כ לעיל] הוא גילוי שלמלעה מחטא אדה"ר, כי מצד החטא הרי שמתגלה י' ספירות, גילוי של ע"ב ס"ד שמנהיג את המ"ב והב"ן. משא"כ קודם החטא, הבריאה היא בסוד זו"ן, ואין ע"ב וס"ג שהם טעם ודעת שמנהיגים את המדות, אלא הגילוי הוא האור שלמעלה מטעם ודעת.

וא"כ אור פנימיות תורתו של רבינו הרש"ש, הוא גילוי א"ק, גילוי האור של קודם החטא. כי אדה"ר לפני בחירתו היה יכול לדבוק בערכין של א"ק שלמעלה מאבי"ע. ובבחירתו ירד לבי"ע. וא"כ האור של קודם החטא גנוז בו הכח של התדבקות בא"ק. והם הם אריכות דברינו שאור פנימיות תורתו של רבינו הרש"ש הוא לגלות את אור הא"ק, גילוי אור של קודם החטא, אור א"ס שקודם הצמצום.

הרי נתבאר: בדברי רבינו הרש"ש שכל עולם ביחס לתחתון ממנו הוא בחי' של ג"ר, וביחס לעליון ממנו הוא בבחי' של ו"ק. ועמקן של דברים לפי מה שנת' עד השתא בארוכה, שכל הבריאה כולה, מצד ההדרגה שבה יש בה הבחנה של ג"ר וו"ק, שהעולם העליון בחי' ג"ר, והעולם התחתון הוא בבחי' של ו"ק. משא"כ מצד אור הא"ס, מצד אור ההשתוות, הרי שכל הבריאה כולה ואפי' א"ק עצמו הוא בערכין של ו"ק. ואע"פ שסוף דבר בירר הרש"ש לעיל שבערכין דא"ק שהוא ו"ק, אוי א"ס שבמחוץ לחלל שנכנס לחלל הוא בחי' של ג"ר אל הו"ק דא"ק. אך נת' לעיל שהוא לשון מושאל בלבד. כי גילוי הג"ר שנכנס בו"ק דא"ק, שהוא אור א"ס שנכנס לתוך הקו לא"ק, איננו בערכין של ג"ר שנכנס לו"ק, אלא רק ביטוי לגלות אחדות של קודם הצמצום והצמצום כמ"ש לעיל.

הרי שעומק הדברים לחלק את העולם העליון שהוא בבחי' של ג"ר, והעולם התחתון שהוא בבחי' של ו"ק, כל זה הוא בסוד ההדרגה שבעולמות. משא"כ מצד כח האחדות שבעולמות, הרי שכל העולמות כולם, וא"ק בכללם, שהוא שרשם, כולם בבחי' ו"ק. וא"כ כל העולמות כולם, יש להם שם אחד שהוא ו"ק, כי החילוק הוא רק מכח ההדרגה, משא"כ מצד אור ההשתוות, כל הבריאה כולה אין יש בה אלא שם אחד בלבד, שכולה אינה רק בבחי' ו"ק שהם זו"ן.

ועומד היסוד שכל הבריאה כולה היא בסוד ו"ק, שלפי גילוי זה כל הבריאה כולה נתפסת כהויה אחת שאין בה מוחין כלל. שהרי תוך הבריאה נאמר כולה בחכמה עשית, שהג"ר הם בבחי' של מוחין. משא"כ מחוץ לחלל נאמר לית מחשבה תפיסה ביה כלל, וא"כ הג"ר של הא"ק, שהוא גו אור א"ס שנכנס לתוך א"ק, הרי הוא לא בגדר של מוחין, אלא היא הארה שלמלעה מהמוחין. והוא העומק שאין בחי' של ג"ר תוך החלל. והבן הדברים מאד מאד.

כאשר אנו מגדים שיש בחי' ב"ר בתוך החלל, הרי שיש מוין, שהוא בחי' אחר חטא עה"ד, שהוא שורש ההתפרטות שיש בחי' עסמ"ב בכל דרגה, שמוחין ע"ב וס"ג מנהיגים את המ"ה והב"ן. משא"כ מצד ההבחנה שכל הבריאה כולה היא בסוד ו"ק שהם  זו"ן, מצד כך אין בבריאה בחי' של ג"ר, והג"ר שנכנס מחוץ לחלל איננו בערכין של מוחין, אלא נאמר בו לית מחשבה תפסה ביה כלל, שהוא אור א"ס.

וא"כ העומק שגנוז בדברים שאין בבריאה ג"ר רק ו"ק, הוא גילוי האור של קודם החטא שאין מוחין כלל בנבראים, אלא בסוד המדות שלמעלה  מטעם ודעת, שהוא כח התמימות והפשיטות שבנפש, שהוא נעשה כלי לאור הפשוט בתכלית הפשיטות, ובזה נכללים הנבראים בא"ס. ע"כ.

עמוד קד:

ועומק הדברים שעיקר העבודה היא ע"י ישראל, שהרי נאמר בפסוק (דברים ד:ו) 'כי היא חכמתכת ובינתכם לעיני העמים', בעכו"ם נאמר בהם חכמה בגוים תאמין, משא"כ אור ביטול החכמה שהוא סוד תורה מלשון הוראה, שעבודת האדם לבטל את דעתו, בסוד חוקה חקקתי ואל תהרהר אחריה, גילוי זה קיים רק בנשמתן של ישראל שנאמר בהם אדם ובהמה תושיע ה', ערומים בדעת כאדם ומשימים עצמם כבהמה. בהמה בגי' בן כידוע. וא"כ טעם הדבר שישראל נקראין בנים, הוא מצד גילוי עבודתם של משימים עצמם כבהמה, בסוד ביטול הדעת. כח ביטול הדעת קיים רק בנשמתן של ישראל. ולכן, כיון שמהות בירור כל עולמות כולם הוא גילוי אי קיום ג"ר בחי' מוחין וחב"ד, וגילוי אור שלמעלה מטעם ודעת, לכן עבודת הבירורים הוא דייקא ע"י ישראל שמשימים עצמם כבהמה בגי' בן, שמגלים את אור ביטול הדעת. וא"כ מכיון שמהות כל הבירורים הוא ביטול אור הדעת וגילוי התמימות ופשיטות שלמעלה מאור הדעת, לכן הבירור הוא דייקא בכחם של ישראל.

ולכן במעמד הר סיני פסקה זוהמתן, כי הזוהמא הוא בחי' של חטא עץ הדעת, בחי' החב"ד והג"ר של כל העולם, ופסקה זוהמתן הוא גילוי שכל בחי' הוא זו"ן שהם ו"ק שהוא בן, שהוא ביטול התפיסה שיש ג"ר בכל עולם. ולכן דייקא במעמד הר סיני נכנסו ישראל תחת כנפי השכינה ונקבע בהם השם של בנים אתם לה' אלקיכם. וכן עיקר תיקונם נעשה במעמד הר סיני ע"י שהקדימו נעשה לנשמע, כי סוד הנשמע הוא בסוד סברא, כאמרם ז"ל, לא שמיע לי כלומר לא סבירא לי, וא"כ אם שמיע לי, סבירא לי. ובזה שהקדימו נעשה לנשמע, ביטלו דעתם לדעת קונם, והתבטלו לאור הא"ס. ובביטולם של דעתם, בזה גופא פסקה זומהתן. כי הזומהא הוא עצם הדעת, וספיקת הזוהמא נעשה ע"י ביטול הדעת. וזה שישראל בטלו דעתם לבוראם ע"י שאמרו נעשה ונשמע, עי"ז הוקבעו [בלשון יותר פנימי הוציאו מכח להפועל, את כח נשמתן] שכח הבירור הוא ע"י נשמתן של ישראל, שלנצח הם מבררים בכל דבר את המימרא שהם עצמם אמרו 'נעשה ונשמע', ביטול דעת לאא"ס.

וא"כ לפי"ז נבין שעומק כל העבודה בכל דבר ודבר, הוא ביטל אור הדעת שבו, וגילוי אור התמימות ופשיטות שלמעלה מהידיעה, עכ"ל.

נ נח נחמ נחמן מאומן

פרשת נצבים

 ב"ה


נצבים

פרשיות האלו של נצבים וילך האזינו וזאת קצרים מאד. וי"ל על פי המובא בקונטרס ההוספות לספר חיי מוהר"ן אות מח ז"ל רבנו ז"ל ראה פ"א בני הנעורים שלמדו הרבה, אמר להם אם הייתם מקורבים אלי הייתם לומדים רק מעט אבל יותר (כי (אצל רבינו י) היו לומדים לשמה ובקדושה וטהרה וביראה והיו עושים מתורות תפילות) וכמו שהי' אצל הרב הצדיק מבארדיטשוב ז"ל שחותנו אמר לו שמיום שנעשה חסיד לומד מעט מקודם. ענה ואמר לו, מקודם הי' צריך ללמוד מעט עבור חותנו מעט עבור חמותו מעט עבור אשתו ומעט עכ"פ עבור השי"ת ג"כ, וע"כ הי' צריך ללמוד הרבה כדי שיספיק לכולם, אבל עכשיו שלומד רק בשביל השי"ת וכו', ע"כ כמה שלומד מספיק וכו', עכ"ל. וכן בפרשיות האלו שמלאים באזהרות על יראת השם ואהבת השם ודבקות וכו' הם בחי' טוב מעט לצדיק כנ"ל.

 

כט:ט אתם נצבים היום כלכם לפני י-ה"ו אלקיכם ראשיכם שבטיכם זקניכם ושוטריכם כל איש ישראל", האותיות הראשונות, אתםנ, הם בגימטריא נ נח נחמ נחמן מאומן. הר"ת של המילים הראשונים, אם נחשב הכ' והל' ביחד לנ', אנה אני, שהם הראשי תיבות של הפסוק שאנו אומרים בשחרית בפסוקי דזמרא בהודו, אל נקמות י-ה"ו אל נקמות הופיע, אנ"י אנ"י, שהם דברי ראובן (בראשית לז) כאשר הוא חזר להציל את יוסף ולא מצאהו, אמר, הילד איננו ואני אנה אני בא, שהאריז"ל גילה לכוון את זה בתפלה לתקן חטא מכירת יוסף. שזה תיקון אמונה בצדיק האמיתי ראש בני ישראל, נ נח נחמ נחמן מאומן.

   הגימטריא של אלהיכ"ם הוא אב"י הנח"ל, ואח"כ יש המילים ראשיכם שבטיכם זקניכם, ר"ת שזר, שהספר הקדוש והנפלא אבי הנחל נכתב אליו, שהוא היה נשיא מדינת ישראל, בבחי' ראשיכם לשבטיכם, והוא ברית אהבה שסבא ישראל כרת אתו, ועם כל איש ישראל. וידוע שהכתוב פירט עשר בחי' בעם ישראל, ראשיכם עד שואב מימך, שהם כנגד העשרה מיני נגינה שהם כלולים בהשיר פשוט כפול שלוש מרובע שעולה עשר.

ראשיכם שבטיכם, פרש"י ראשיכם לשבטיכם, עכ"ל. ראשיכם לשבטיכם בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן נ נח נחמ נחמן מאומן.

הראשי תיבות של: לפני י' אלקיכם ראשיכם שבטיכם זקניכם ושטריכם, בגמטריא אני נ נח נחמ נחמן מאומן ע"ה. הראשי וסופי תיבות של: אלקיכם ראשיכם, עם הד' אותיות, בגמטריא נחמן מאומן. הראשי וסופי תיבוות של: ראשיכם שבטיכם בגמטריא פתק. הראשי וסופי תיבות של: כל איש, עם הב' תיבות והכולל, בגמטריא נ נח נחמ נחמן.

נ נח נחמ נחמן מאומן

אני אני אני נ נח נחמ נחמן מאומן

 ב"ה

בדף יומי 

מסכת סוכה דף נג.

תניא אמרו עליו על הלל הזקן כשהיה שמח בשמחת בית השואבה, אמר כן אם אני כאן הכל כאן ואם איני כאן מי כאן, ופרש"י ז"ל אם אני כאן הכל כאן, דורש היה לרבים שלא יחטאו, בשמו של הקב"ה, אם אני כאן הכל כאן, כל זמן שאני חפץ בבית הזה ושכינתי שרויה בו וכו' ע"ש, הרי שהלל היה מדבר סתם בשמו של הקב"ה ואומר, אני וכו' – ומיד אחר כך הגמרא ממשיכה, הוא היה אומר כן למקום שאני אוהב שם רגלי מוליכות אותי ע"ש, וכאן אני חוזר על הלל עצמו, הרי שלפעמים היה אומר אני והכוונה היה להשם יתברך, ולפעמים אמר אני וכיון על עצמו.

עמש"כ בחלק ה' בפרק מה פירוש אני נ נח נחמ נחמן מאומן -ואיך אומרים כן.

נ נח נחמ נחמן מאומן

Monday, August 23, 2021

אליהו הנביא עושה תחיית המתים בכח מתן תורה

 ב"ה

ספר מלכים

א:יז:כא וַיִּתְמֹדֵ֤ד עַל-הַיֶּ֙לֶד֙ שָׁלֹ֣שׁ פְּעָמִ֔ים וַיִּקְרָ֥א אֶל-יְ-הוָ֖ה וַיֹּאמַ֑ר יְ-הוָ֣ה אֱלֹקָ֔י תָּ֥שָׁב נָ֛א נֶֽפֶשׁ-הַיֶּ֥לֶד הַזֶּ֖ה עַל-קִרְבּֽוֹ.

שלש בגמטריא נון נון חית. תשב ע"ה בגמטריא רבי נ נח נחמ נחמן מאומן. נפש הילד הזה ע"ה בגמטריא רבי נחמן מאומן. הילד הזה על קרבו, עם הי"ג אותיות וד' תיבות, בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן.

הראשי תיבות של: ויקרא אל י' ויאמר י"א תשב נא, עם הח' אותיות, בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן ע"ה.

והנה הרמח"ל כתב שהחיה את הילד עם השם ע"ב, וי"ל בזה למה התמודד על הילד ג' פעמים, כי שם ע"ב בנוי מג' פסוקים. שצריכים למדוד אותם הראשון ישר, אמצעי הפוך, אחרון ישר. ולא זכיתי לבוא בסוד השם, אכן י"ל שדבר זה למדים מהשני דברות הראשונות ששמענו מפי הגבורה, אנכי ולא יהיה. כי בסוף הדיבור השני של לא יהיה לך וכו' כתוב: כי אנכי ה' וכו'. הרי מצינו הענין של הראשון והאחרון מצות עשה ביושר, והאמצעי לא יהיה, בבחינת הפוך. (ובשם ע"ב, השם הל"ז – הראשון שבחצי השני, הוא שם אנ"י, ומקדימים אותו בהושענות לשם הראשון של וה"ו, כמו שאיתא במסכת סוכה דף מה. וברש"י שם, ועמש"כ שם).

וכיון שדבר זה נלמד ממתן תורה, בזה מדוייק מש"כ (פסוק כב) וישמע ה' בקול אליהו, כי קול אליהו הוא פיו של משה, ובמתן תורה משה ידבר והאלקים יעננו בקול. וזה מה שאמר האלמנה לאליהו (פסוק כד) ודבר י' בפיך אמת, ודחו המפרשים למה לא ידעה עד עכשיו מכל מה שראה, אלא שעכשיו ממש שמע הקול של מתן תורה, וכמו שאיתא בבעל הטורים (דברים לד:יב) שאותיות ראשונות של כל נ"ד פרשיות שבתורה עולין תשצ"א כמנין "ודבר ה' בפיך אמת" – הרי שממש הזכירה ענין של כל התורה, שזה בחי' עשרת הדברות כמו שפרש"י עה"ת.

 ובזה מייושב מה שהקשה בספר קול שמחה (פרשת חקת) מנא היה אליהו יודע שיכול לפעול תחית המתים, וכתב שם שמעולם לא היה, ואכן באמת היה במתן תורה, שכיון ששמעו אנכי י"א פרחה נשמתם והיה תחיית המתים כדאיתא בגמרא ובמדרש. ולכן אליהו הנביא פעל בחינת הקול של מתן תורה על ידי השם ע"ב, ועל ידי זה פעל תחיית המתים.


נ נח נחמ נחמן מאומן

אליהו מחיה בנו של האלמנה שנתנה לו חדר בעליה

 ב"ה

ספר מלכים

א:יז:כ וַיִּקְרָ֥א אֶל-יְ-הוָ֖ה וַיֹּאמַ֑ר יְ-הוָ֣ה אֱלֹקָ֔י הֲ֠גַם עַל-הָאַלְמָנָ֞ה אֲשֶׁר-אֲנִ֨י מִתְגּוֹרֵ֥ר עִמָּ֛הּ הֲרֵע֖וֹתָ לְהָמִ֥ית אֶת-בְּנָֽהּ.

הראשי תיבות של: אל י' ויאמר י' אלקי הגם על האלמנה, וכן של: י' ויאמר י' אלקי הגם על האלמנה אשר, וכן של: עמה הרעות להמית את בנה, בגמטריא נ נח. הראשי תיבות של: אשר אני מתגורר עמה הרעות להמית את, ושל: מתגורר עמה הרעות להמית את בנה, בגמטריא נחמן.

ועיין במפרשים למה הזכיר שהתגורר עמה. ונלע"ד דקי"ל להלכה (שולחן ערוך, אבן העזר כב:יז) אסור לתלמיד חכם לשכן בחצר שיש בו אלמנה, אפלו אינו מתיחד עמה, מפני החשד, ולכן כל התירו של אליהו להיות בעליה היה על סמך הילד, ובלי הילד כבר יש חשד חלילה.

נ נח נחמ נחמן מאומן

תורה וגמרא לשמה

 ב"ה


ליקוטי מוהר"ן תורה


תורה ריד

בדורות הראשונים כשהיו יודעים יום מיתתם היו עוסקים בתורה כל היום ולא היה שליטה להבעל דבר עליהם וכו' אבל אין הלמוד כראוי, בפרט למוד גמרא, אם אין הלמוד כראוי, אזי הוא מקבל יותר כח מהלמוד, כי תלמוד בגימטריא אותיות של שמה לילית, על כן יש כח בלמוד התלמוד או להכניע אותה, או להפך חס ושלום, עכ"ל.

והנה גם "תורה" בגמטריא סמא"ל לילי"ת, בגמטריא תרי"א מצות, שביחיד עם אנכי ולא יהיה ששמענו ישר מפי הגבורה עולים תרי"ג, כמנין רמ"ח אברים ושס"ה גידין. והרי קי"ל זכה נעשה סם חיים לא זכה וכו'.

ובספר תורת נתן, לר' נתן שפירא תלמיד האריז"ל, פרשת תולדות  על מש"כ בעשו כי ציד בפיו, כתב, ציד עשו, בגמטריא תלמוד. ושם דיבר גם על לילי"ת אבל לא הזכיר הגמטריא.

ויש להעיר עוד, שכל עסקינו בתורה הוא ללמדה לשמה, ומתוך שלא לשמה נבוא לשמה. לשמה ע"ה בגמטריא עשו, וכן להבדיל בגמטריא רבינו נ נח.


נ נח נחמ נחמן מאומן

Sunday, August 22, 2021

Na Nach Aliens

This amazing comedy skit was produced by Yosef Saban and Gedalia, may HY bless them and protect them.

Na Nach Nachma Nachman MayUman

#nnnnm #nanach #nanachnachmanachmanmayuman #nanachcomedy #nanachparody #breslov #rabbinachman #comedy #parody #fun #nanachfun #nanachskit #comedyskit #nanachaliens #extraterrestrial #AliensAngelsAndDemons #aliens #ET

How To Learn Gemara - Talmud by Rav Nanach

This amazing comedy skit was produced by Yosef Saban and Gedalia, may HY bless them and protect them.

Na Nach Nachma Nachman MayUman

#nnnnm #nanach #nanachnachmanachmanmayuman #nanachcomedy #nanachparody #breslov #rabbinachman #comedy #parody #fun #nanachfun #nanachskit #comedyskit #learngemara #gemarananachway #Gemara #torah #learning #biblestudy #bible

Hippie Na Nach

This amazing comedy skit was produced by Yosef Saban and Gedalia, may HY bless them and protect them.

Na Nach Nachma Nachman MayUman

#nnnnm #nanach #nanachnachmanachmanmayuman #nanachcomedy #nanachparody #breslov #rabbinachman #comedy #parody #fun #nanachfun #nanachskit #comedyskit #hippienanach #hippie #psychedelicmusic #love #peace #alteredstatesofconsciousness

Flame of NaNach

This amazing comedy skit was produced by Yosef Saban and Gedalia, may HY bless them and protect them.

Na Nach Nachma Nachman MayUman

#nnnnm #nanach #nanachnachmanachmanmayuman #nanachcomedy #nanachparody #breslov #rabbinachman #comedy #parody #fun #nanachfun #nanachskit #comedyskit #meditation #NaNachFlame #connecttoheaven #sweetenlife #stressrelief

Englishman NaNach - Comedy Skit

This amazing comedy skit was produced by Yosef Saban and Gedalia, may HY bless them and protect them.

Na Nach Nachma Nachman MayUman

#nanach #nanachnachmanachmanmayuman #nnnnm #nanachcomedy #nanachparody #breslov #rabbinachman #comedy #parody #fun #nanachfun #nanachskit #comedyskit #EnglishmanNaNach #englishman #brit #british #uk #chap #London

Doctor NaNach - Comedy Skit

This amazing comedy skit was produced by Yosef Saban and Gedalia, may HY bless them and protect them.

Na Nach Nachma Nachman MayUman

#nanach #nanachnachmanachmanmayuman #nnnnm #nanachcomedy #nanachparody #breslov #rabbinachman #comedy #parody #fun #nanachfun #nanachskit #comedyskit #DoctorNaNach #medical #medicine #doctor #hospital #healthcare #pharmaceutical #drugs

Friday, August 20, 2021

יהודים הם יראי שמים עמלק הוא זה שאינו ירא אלקים - פרשת כי תצא

 ב"ה

כה:יח אשר קרך בדרך ויזנב בך כל הנחשלים אחריך ואתה עיף ויגע ולא ירא אלקים. הראשי תיבות של: קרך בדרך ויזנב, בגמטריא נ נח. הראשי תיבות של: כל הנחשלים אחריך ואתה עיף ויגע, בגמטריא נ נח.

הסופי תיבות של: אחריך ואתה עיף, עם הג' אותיות, בגמטריא נ נח.

קרך בדרך, עם הז' אותיות, בגמטריא אני נ נח נחמ נחמן מאומן ע"ה. ויזנב בך כל ע"ה בגמטריא נחמן.

אותיות היסוד (אלו שלפני הסופי תיבות) של: קרך בדרך ויזנב בך כל הנחשלים אחריך, וכן של: ויזנב בך כל הנחשלים אחריך ואתה, בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן ע"ה. אותיות היסוד של: כל הנחשלים אחריך ואתה עיף ויגע ולא, עם הז' אותיות והכולל, בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן.

ולא ירא אלקים, פרש"י ז"ל ולא ירא עמלק אלקים מלהרע לך, עכ"ל. כי מריהטת לשון הפסוק הוה אמינא שלא ירא אלקים ממשיך לדבר על בני ישראל, ובאמת חידוש הוא לסבב את זה על עמלק. ונראה לפרש שגם זה מעצת ומעובדת עמלק, שבני ישראל ידמו בעצמם שאינם יראי שמים ח"ו. ובכח ובזכות הצדיקים כרש"י אנו יודעים להחזיק את עצמינו יראי שמים ולדעת שעמלק הוא זה שאינו ירא אלקים.

נ נח נחמ נחמן מאומן

Thursday, August 19, 2021

Patience in Elul!

 HH in the British Parliament a speaker held biden in contempt, and he talked about the importance of patience and how it wins. Fascinating, because this is all happening in Elul, and Rabbainu revealed in Likutay Moharan, Torah-teaching 6, that the main theme of Elul is patience! Na Nach Nachma Nachman MayUman!

Promiscuity brings poverty and the Taliban

 HH

Proverbs 6:26 with a little help from the Talmud (Sota 4b) tells us that on account of promiscuity RL a person is reduced to begging for a loaf of bread.

In this week's haftora (Parshas Key Saitzay) we see the Targum (Samuel 1:17:17) use the following word for loaf (of bread): טולמין - very close to Taliban (the letter mem and bais can be exchanged using the Aleph Bet of A"L Ba"M).

Na Nach Nachma Nachman MayUman

The Exchanged Reality of Today

 HH Watching the plandemic subjugate the world to fearful servitude, and watching biden steal and destroy america, is beyond, just beyond, so it really shows the greatness of Hashem as laid out by Rabbainu in Rabbi Nachman's Stories of Ancient Times, Story 11 of a King's Son and A Maid's Son Who Were Exchanged: And the one who was driven away (i.e. the king's true son) - well, he did what he did and squandered his money. One time, he went out alone for a walk; and he lay down and it came to his mind what had happened to him, and he thought: "What has G-d done to me? If I am indeed the king's son, I certainly don't deserve this, and if I'm not the king's son, I also don't deserve this (very thing); that I should be a fugitive and an exile." Afterwards he came to a resolution of this mind: "Just the reverse. If it is so, that Hashem Yisburach can indeed do such a thing, that they should exchange a king's son, and such things should befall him - do I turn myself to behave this way?! Is it right, what I have done? Does it befit me that I should behave thus, the way I have done?" And he began to have great anguish and strong remorse over the evil deeds he had done. Na Nach Nachma Nachman MAyUMaN


After posting this I realized that if you spell biden - בעידן, it is letters עבד נ"י!

Furthermore, ני with the inclusive = ס"א (sitra achra).

Na Nach Nachma Nachman MayUman!

Tuesday, August 17, 2021

Light a candle for Nanach

HH note, it is best to light olive oil.

As enormous fires are raging out of control all over the world, we note how the tyranny and fear over the masses has greatly limited the visitation to the holy tombs of the tzadikim where usually many holy flames are kindled. Undoubtedly choosing to kindle these flames alleviates the need for the undesirable ones.
This we saw explicitly a few years ago when a famous settlement in Israel choose to forgo the annual bonfire in honor of Rabbi Shimon Bar Yochai, bowing to the pressure of the government and woke activists. Immediately thereafter the settlement burned down, may their losses be refilled.

So it would be a great idea to get a campaign going to get people to respect the climate and atmosphere of good old Earth, and light as many holy fires as possible.....

Here's a little tutorial:





Monday, August 16, 2021

לדעת את השם

 ב"ה

בברכות התורה עצמה הנוסח: כולנו יודעי שמך ולומדי תורתך לשמה, וזה יכולים לפרש בהרבה דרכים אם הם שני דברים או דבר אחד. ואגב בזה יובן היטב מה שמסופר כמדומני מהאבני נזר או מהחידושי הרי"ם שתורה לשמה היא לקיים שויתי הוי"ה לנגדי, לראות את האותיות של הוי"ה בעת הלימוד.

נ נח נחמ נחמן מאומן

הבנה עמוקה

 ב"ה

בספר המידות 

ערך 

דעת י. מי שרוצה להעמיק ולעיין בשכלו באיזה ענין, צריך לקשר את שכלו לבית המקדש. וסימן לדבר: "אשא דעי למרחוק" "וירא את המקום מרחוק", ע"כ.

יש לציין שבספר אדיר במרום (עמ' ע', מכון רמח"ל) מבואר ענין הרומח שהוא כלי ודרך להשגה, ומבואר שם עניני, רמח בגמטריא ח' פעמים א-ל. והנה ח' פעמים א-ל הם בחי' הח' בגדים של הכהן גדול, כמבואר באדיר במרום (עמ' ריח, ספינר). והכהן גדול אינו לובשם אלא בבית המקדש. ואלו הח' בגדים הם בחי' להבין ולהשכיל לשמוע ללמוד וללמד לשמור ולעשות ולקיים, כמבואר בספר מי השילוח.

נ נח נחמ נחמן מאומן

Saturday, August 14, 2021

התוכחה של נ נח נחמ נחמן מאומן בלי להקדים רבי

 ב"ה

על ידי תוכחה של משה על מעשה העגל הוסיף ונתן בהם ריח טוב וכו' ע"ש.

ונלע"ד שבזה י"ל גם מה שמצינו שהוכיחו את משה רבינו (תיקוני זהר חדש דף קיז, מבואר בספר אדיר במרום עמ' סז- מכון רמח"ל), וקיימא לן (יורה דעה רמב:כב) כמה זהירות צריכים בזה, ואילו החכמים בזוהר הוכיחו את משה רבינו בפירוש, לקיים מה שנאמר (משלי ט:ח) הוכח לחכם ויאהבך, וכמו שהרמח"ל מאריך להסביר כל הענין שהיו עובדים להסיר הס"א ולהאיר אור השם. והנה הפסוק הוכח לחכם, אינו רק אומר להיות בכלל האוהבים את התוכחה כדאיתא במסכת אבות, אלא כתוב בפירוש הוכח לחכם, ואינו פשוט כלל כנ"ל שיש הלכות שמורים שאסור להוכיח את החכם בפירוש. אכן נראה מדברי הזוהר הנ"ל ודברי רבינו, שכאשר התוכחה הוא בבחינת השיר פשוט כפול משולש מרובע שנותן ריח טוב, אז יכולים להוכיח בפירוש אפילו את משה רבינו. ובזה יש להוסיף ביאור על מה שאומרים סתם נ נח נחמ נחמן מאומן בלי להקדים רבי (וכבר הערכתי פרק שלם על זה), כי בבחינה זו של תוכחה שנותן ריח טוב אין חשש פגיעה בכבוד הרב.

נ נח נחמ נחמן מאומן

בירה

 ב"ה

בירה. בגמטריא נ נח נ נח ע"ה.

קראתי פעם בספר סיפורי צדיקים שהכותב כתב מעצמו ליתן טעם למה לא אומרים לחיים על בירה, כי הוא מלשון ביעור, היפוך חיים. ומזה למדתי עכ"פ שלא אומרים לחיים על בירה. וכנראה הוא יותר קרוב לבור מבאר. והנה שכר בכמה מקומות נחשב חמר מדינה (עיין פסחים קו: בתוספות ושם קז. ובעוד הרבה מקומות), והרי הוא ממש שייך להמדינה. והנה האריז"ל גילה יחוד עה"פ בפ' חקת (במדבר כ:יז) נעברה נא בארצך לא נעבר בשדה ובכרם ולא נשתה מי באר דרך המלך נלך לא נטה ימין ושמאול עד אשר נעבר גבלך, והייתי לומד אותו במטוס ובדיוק באו והגישו לי בירה. וחשבתי הלוא עכשיו אני במצב של אל נשתה מי באר, והביאו לי בירה, וע"כ כנ"ל שבירה אינה בחי' באר, ואדרבה נראה שעל ידי הבירה יכולים להוציא הניצוצות של אותו מדינה. בדומה למה שרבינו הקדוש גילה (ליקוטי מוהר"ן תורה כז) שעל ידי באר – ראשי תיבות בשמעו את רינתם, שעל כן כשיש חס ולשום איזה גזרה וצרה לישראל מאיזה עכו"ם אזי טוב לנגן הנגון של אותה העכו"ם שמצר להם, והקב"ה רואה מי מצר ע"ש. ואולי גם לפי הבירה של אותה עכו"ם יכולים לפעול את זה, והרי אין שירה אלא על היין.

וע"ע במדרש רבה (לך לך לט)אמר רבי יצחק משל לאחד שהיה עובר ממקום למקום, וראה בירה אחת דולקת, אמר תאמר שהבירה הזו בלא מנהיג, הציץ עליו בעל הבירה, אמר לו אני הוא בעל הבירה. כך לפי שהיה אבינו אברהם אומר תאמר שהעולם הזה בלא מנהיג, הציץ עליו הקב"ה ואמר לו אני הוא בעל העולם ע"ש. והנה המשל לא היה צריך לפרט שהיה עובר ממקום למקום, ורואים שיש קשר בין הבירה להולכים דרכים, וכמו בפסוק הנ"ל מפרשת חקת - לא נשתה מי באר כאשר רצו לעבור דרך אדום, והיו מוכנים לשתות בירה ולא מי באר. מי באר זה בחי' אברהם, כדאיתא בהיחוד של האריז"ל הנ"ל, שגילה לכוון מי באר, בחילוק הי' לשני ההין, הוה אותיות, אברהם ה'.

נ נח נחמ נחמן מאומן

אלול התעוררות של נ נח

 ב"ה

בכורות דף נז:

משנה

משנה ט:ה

בן עזאי אומר האלוליין מתעשרין בפני עצמן. מתעשרין ע"ה בגמטריא פתק נ נח נחמ נחמן מאומן.



עשה שבתך נ נח

 ב"ה

במסכת שבת דף קיח.

עשה שבתך חול ואל תצטרך לבריות. י"ל שבתך זה רבינו הקדוש, וצריכים למלאות את כל החלל עם רבינו, הרי עשה שבתך חול, ועל ידי זה, ואל תצטרך – לא לצטרך לכלום. לבריות!


נ נח נחמ נחמן מאומן

שני מחשבות כאחת כאילו בשני מקומות כאחת

 ב"ה

ליקוטי מוהר"ן תורה


תורה רלג

 

כי אי אפשר שיהיו שני מחשבות ביחד בשום אפן, ע"ש. וכן כתב בתנינא תורה נ. ורבי נתן מביא את היסוד הזה בכמה מקומות (למשל, בלקוטי הלכות, הלכות תפילין ו:לב).

וראיתי בזה הרבה מראה מקומות, אביא קצת מהם.

ועיין בזה בספר עבודת הקודש להחיד"א, צפורן שמיר ג:מו שכז"ל אמר הפילוסוף, הצרי הגדול לשכוח הרעות הבאות לאדם ולמשול ביר, הוא לחשוב בדברים אחרים זולת עצמנו, כי הנפש לא תוכל לחשוב שני דברים כאחד, ולזה אם תעמיס עליה מחשבת דברים אחרים חכמה ודעת, תשכח עצמה ותהיה שקט ושאנן. ואני מוסיף לבאר שיחשוב בתורתנו הקדושה, שאם יעמיק עיונו בחכמות חיצוניות... ע"ש. וכן מובא בשם רבינו יהודה החסיד, וכן עיין בהמאירי, מסכת גיטין נג. שכז"ל שאי אפשר לאדם לכוין לשני דברים כאחד, עכ"ל.

יש שציינו לגליונות החזון איש על חידושי הגר"ח על הרמב"ם בהלכות תפלה, ששם החזון איש טוען שכל יהודי המתפלל אפילו כאשר מוחו ומחשבותיו משוטטים וחושבים על דברים אחרים, בפנימיות הוא אכן מכוון שהוא מתפלל.

אכן אין זה כוונה מפורש, וכן מצינו בהלכות תפילין (שיטה מקובצת, מסכת מנחות לו: אות ה) שצריכים לא להסיח דעת מהם ועם כל זה יכולים לכוון היטב בקריאת שמע (אכן יש אומרים שאין זה אלא משום שלא צריך לכוון כל רגע, או שההקפדה רק שלא יקל ראשו). ובנקודה זו ציינו גם להשגות הראב"ד על הרמב"ם בהלכות פרה אדומה ז:ג שכז"ל וכללו אין אדם יכול לכון דעתו לשני דברים כאחד, או לשני בני אדם כאחד נפרדים במעשיהם, ואי אפשר בלא היסח הדעת", ושם יש לדון אם צריך יותר ממחשבה כללי פנימי, ואכמ"ל (ע"ש במרכבת המשנה. ובשו"ת שואל ומשיב מהדו"ק ח"ב סי' ע"ה, שו"ת דובב מישרים א:ס בסוף, ב:טו בסוף, שו"ת יד אפרים י:ט, שו"ת להורות נתן ו:כז:ב, דף על הדף יומא ז:).

עוד ציינו לשולחן ערוך הרב, הלכות קריאת שמע, סימן ע"ג בקונטרס אחרון אות ג, שכז"ל צריך עיון אם אפשר להרהר ב' הרהורים בבת אחת, ואם לאו אין מקום לדברים אלו, ודוק, עכ"ל. וע"ש מ"מ ויש שפקפקו בזה שאין זה מבעל התניא, כי לא מחוור.

אכן עיין בפירוש יפה עיניים, שבסוף הגמרא, על מסכת שבת, בהתחלה כז"ל וכל באי שערי עירי הרואים אותי כותב חידושים ומסביב יאפפוני המון טרדת מעניינים שונים, המה ראו כן תמהו על הדבר שאי מקשיב להשיבם דבר לאשורו ואני כותב על הספר בדיו חידושי תורה. ותהלה לאל מקום יש בראש להניח בו שני ענינים ממינים שונים. וכאילו נעשה עליית קיר קטנה במוח למשכן מחשבת דברי תורה אשר שם לא תבוא רגל הטרדה. גם בעיני יפלא. רק תודות לאלהי מרום, ואש כפי ואברכה את ה' אל עליון, עכ"ל.

ועיין בשיחות הר"ן (אות קנח) שכז"ל ואמר שאז עדין לא היה אוחז במדרגה זו של עכשו שיוכל לדבר עם העולם ואף על פי כן יהיה דבוק בהשם יתברך ועוסק בתורה ממש, כי אתה סבור שבפעם אחת באין לכל המעלות?! כי לא כן הוא, רק צריכין להתיגע ולטרח בעבודתו מאד (שקורין האריווין) קדם שבאין לאיזה מעלה טובה, ואז היה קשה לי להיות ביחד עם העולם, ע"ש. ועיין מה שהבאתי שם איך שהבעל שם טוב היה זוכה לזה.

ובאמת מצינו בהרבה מקומות שמה שהצדיקים עושים הוא מלא המון כוונות, רבבות רבבות, וכמעט על כרחך שזה ממש בבת אחת. ובאמת אפילו לכוון הפשט והסוד ביחד, לכאורה פשוט שהצדיקים אמיתים מכוונים שניהם כאחד ממש, וקשה לחלק שזה רק מטעם שכל המחשבות עולים לאותו מעשה ומקום ומצוה, ואכן יתכן שאצל הצדיקים אמיתים, באמת הכל עולה למקום אחד, תכלית יחוד השם יתברך, מכל המעשים דיבורים ומחשבות המשתנות. וכן רבינו אמר שצריכים לעשות אחד מכל התפלה.

ולכן היה נראה לעניות דעתי שהכלל הזה אינו נאמר על מחשבות קדושות. ובמחשבות קדושות שפיר יכולים לחשוב שני דברים כאחד, ועדיף מזה רבינו אמר (עיין לקוטי מוהר"ן קסב בשם המגיד) שעל ידי ענוה יכולים להיות בצפון ובדרום, והוא ממש הענין שלנו, שמי שמחשבותיו כל כך קדושות שיכולים לכוון לצפון ולדרום ביחד, על כרחך יכול לחשוב שני דברים כאחד. והא שהבאתי מהפירוש יפה עיניים שהיה עוסק במוח אחד בתורה ובשני בצרכי ציבור, צריכים לומר שגם בכל דבר שמכוונים לשם שמים יכולים להרימו למעלה מתפיסת מקום ותפיסת כל המוח (ולפי זה לכאורה גם לענין שמירת אפר הפרה אדומה, אם לא נאמר שזה לא פלוג, וי"ל שהיכולת הזה הוא בכלל רוח הקודש שאינו נחשב לידיעה למעשה לענין דיני התורה, עיין חיי מוהר"ן אות יב (שכל זמן שאין יודעים מפי אדם אין צריכים לנהג אבלות אף על פי שיודעין על פי השגות)), אבל לחשוב דבר שאינו לשם שמים, וכל שכן עבירה חס ושלום, בזה על כרחך אי אפשר כלל.

ויש בזה עוד בחינה מה שרבינו סיפר (חיי מוהר"ן אות פה) מעשה בחנוכה מלבוש גן עדן, "על כן כשאתה מדבק מחשבתך לשם אתה שם ואתה ממשיך הארה ממנו אליך, וכשאתה חוזר לכאן אתה כאן" ומבואר שם שאפילו כאשר היה מדביק מחשבתו להיות בגן עדן, הרי עדיין "הוא מדבר עם בני אדם ואוכל ושותה כדרך העולם".

עוד יש להבין בזה, כי רבינו גילה בליקוטי מוהר"ן תורה כא, שבמקום שחושב השכל של כל האדם, ועיין בתורה קסב מה שאי אפשר להיות בדרום ובצפון בהדי הדדי, כי אם הוא בתכלית העניוות שהוא אין ממש אזי אינו עומד בשום צד ע"ש. ולפי זה יש להבין שעל ידי עניוות יכולים לזכות לשני מחשבות כאחת.

נ נח נחמ נחמן מאומן

Index to Adir Bamurom of the Ramchal

 BH by awesome Hashgacha I discovered that Hebrewbooks .org has put up my index on Adir Bamurom from the Ramchal: HebrewBooks.org Sefer Detail: פתחו לי - אדיר במרום -- הכמן, שמחה בן משה (since I have no proper means of transferring my files to my new computer - even the bluetooth from my other devices is very slow etc.. I decided to quickly download Adir Bamurom from Hebrewbooks, and thereby discovered it).

https://hebrewbooks.org/60267
Due to my sins and exiles and theft and disasters, unfortunately I don't have copies, digital or hard copies, of most of my books. Even this index, I had already prepared many more pages which have now gone lost. Also I remember making the introduction even more powerful. Chaval al di-avdin....
This book I published myself at a photocopy store in Geula Jerusalem, and then for some of them I made a special hardcopy, I think by a guy in Meah Shearim. It was partly financed by my aunt Leah Charlestein (while she was still just a Weinberg I think), who gave hundred dollars after my other aunt Chana Dicker said she would match her for a hundred. A third hundred (I think it was that much) was donated by the Aron Fogel fund of Ezras Torah, probably in the sole merit that he was the chavrusa of my brother in law Meir Finkel.

 BH Thank God for Na Nach Nachma Nachman MayUman!

איזה כוונות מותר לכוון לפי רבינו נ נח

 ב"ה

עיין ליקוטי מוהר"ן תנינא תורה קכ שרבינו אמר שרק מי שהכוונות הם פירוש המלות בשבילו מותר לכוונם.

רבינו אמר לא לכוון את הכוונות של האריז"ל בתפילה, וכז"ל ואצל הצדיקים האמתיים הגדולים במעלה אצלם כל הכונות של האר"י ז"ל וכו' הם פרוש המלות שבפרוש המלות שלהם כלולים כל הכונות, עיין שם.

ונראה לעניות דעתי בענין פירוש המלות, פירוש מלשון הפרשה והרחקה והבדלה, דהיינו מי שמרגיש כל כך את אימת אמיתות השם יתברך חופף עליו שהוא צריך להוציא מילים שיהיו הפרשה בעדו ובין השם יתברך, אז הוא כבר יבין את הכוונות של האר"י בפשיטות.

 

עוד צריכים לדעת, שכדי שהכונות יהיו פרוש המילות, ע"כ צריכים להיות מפרש כל התפלה לתוך עצמו, למשל הכנעני צריך לכוון לאותו מדה וקליפה רוחני, וכן מצרים, וכן גשם, וכן כל דבר ודבר. כי בודאי כאשר מדובר בעולם האצילות, ששם הכל באחדות פשוט של יחוד השם, בודאי לא קיים שם דברים חיצונים, ואפילו בעולם הבריאה.

 

ר' שלמה קרלבך היה מספר שר' נפתלי רופשיץ (כמדומני) צוה על בניו בעודם קטנים שיתפללו את השמונה עשרה עם כל הכוונות בדקה אחת. וזה יכול להיות מהרבה סיבות (ואפילו בחיצוניות, הרי כל הכוונות הם רק התחלה), וידוע (בפרט מהגר"א) שכל תיקון שעושים יותר טוב כאשר עושים מהר. והרי עיקר ושרש כל תיקון הוא למעלה מהזמן, וכל מה שמתעכב התיקון, אפילו עיכוב של הרף עין הרי פירוש והבדל עצום משרשו. וגם חודר בזה האמונה והידע חשיבות המחשבה אפילו של חלק קטן של רגע. וגם על ידי זה יש הכנה לשפע של שכל, שכל הפועל (ויש להזכיר כאן הביטוי streaming consciousness של רוח הקודש). ויתכן גם שעל ידי שיתרגלו לעשות את הכוונות במהירות לבם יהיה פנוי לעיקר הכוונה של הלב. וגם שיוכלו להתפלל עם הציבור (עיין במסכת ברכות דף יג: א"ל כיון דאמליכתיה למעלה ולמטה ולארבע רוחות השמים תו לא צריכת, ובמהרש"א שם, שלא להפסיד תפילה בציבור. ובדברי הגמרא נראה לפרש, תו לא צריכת, לא – בחי' ביטול להאין סוף. וגם לפי זה יש רמז שעיקר הכוונות ליחד הרישא וסיפא כמו שגילה הרמח"ל ולא לעסוק כל כך בשאר הכוונות). ואכן יתכן שרצה דרך זה לקבוע את הכוונות שיהיו בבחי' פירוש המילות, שהכוונה יהיה תפיסה ראשונה שלהם.

 

במקום אחר ואולי נאבד פתחתי עיון בזה שלא לכוון כוונות, כי הרי רבינו בעצמו אמר לכוון שם א-ל אלקים במלואם באמירת התהלים של תיקון הכללי, וגילה שהם בחי' חסד וגבורה וכו', ואם נחזיק שההסבר שרבינו גילה על הכוונה זו מיקים אותה להיות בכלל פירוש המלות, קשה מאד איך לא תהיו הכוונות של האריז"ל נחשבים פירוש המילות לתלמידי חכמים שלמדו אותן היטב, כאותם התלמידים של רבינו שהוא אמר להם לא לכוונם.

והנראה לע"ד בזה שיש הבדל בין כוונות פרטיות לכוונות כלליות.

ועיין בשער רוח הקודש, באמצע הספר (עמוד קמב-) יחוד כ"א, כמה שמות שיש לכוון בגוף להיות מרכבה לאותן השמות. ומבואר שם להדיא בד"ה ובבחי' העינים שלו, שיש לכוון אותם אפילו בתפילת שמונה עשרה. ואילו לענין הכוונות של הלובש תפילין כתב (שער הכוונות סוף דרוש ה) ז"ל שאסור להסיח דעתו מתפילין, ואפילו בהיות מתפלל, ובכל רגע צריך לחזור ולכון בהם, זולת בעת שאתה עוסק בתורה איזה זמן שיהיה, או בעת שאתה מתפלל תפילת י"ח ע"ש. הרי שאע"פ שגם הכוונות של תפילין לכאורה הם בבחי' כללי, עכ"ז הם לא כוונות עצמיים כמו הכוונות של המרכבה המובאים בשער רוח הקודש הנ"ל שעליהם כתב לכוונם אפילו בתפילת י"ח.

נ נח נחמ נחמן מאומן

Monday, August 9, 2021

נ נח זה ראש השנה

ב"ה צריכים לדעת כי נ נח זה ראש השנה.
איך?
שנה בגמטריא נ נח נחמ נחמן (ע"ה)
הרי הראש של זה השנה, הוא נ נח....
נ נח נחמ נחמן מאומן

מעשה מבערגיר ועני - מעשה י' משנים קדמוניות

ב"ה

ולכלם סימה בסוף: אבל לא עברו עליך המימות, ע"כ. וצע"ק כי הלוא אפילו בן בערגיר בעצמו לא עבר עליו המימות, רק עברו על אביו. ואולי בסוף כאשר הרוצח גנב אותה, ועברו עליה המימות, כאילו נתקיים בו, כי אשתו כגופו.

נ נח נחמ נחמן מאומן

Saturday, August 7, 2021

The Rishash under all the vestiges of complexity is all about NaNaCh?!

HH on Shabbos I warily read a book explaining the Rishash kabbalah, the commentary by a contemporary rabbi who I think gives lectures on the Tanya..... He has an extremely simple and clear delivery which is evidence of genius.
His main principles very much mirror the teachings of Rabbainu, without mentioning him.
Towards the end of the book he explains that in the highest worlds there is no ChaBaD - just temimus and peshitus (simple wholesome wholeheartedness) and that is the highest devotion. He elaborates and builds on this.
Really awesome to see a simple tenet of NaNaCh proven to be the absolute highest paradigm by a leading kabbalist of today...
Na NaCh NaChMa NaChMaN MAyUMaN

Thursday, August 5, 2021

לסתור הפילוסיפים ולעשות ממשולש מרבע

 ב"ה

בספר חיי מוהר"ן אות תז. ואמר מה שכתוב שם בספריהם "וכי אפשר שיהיה נעשה מהמשלש מרבע?", אמר רבנו ז"ל: אני מאמין שהשם יתברך יכול לעשות מהמשלש מרבע, כי דרכי השם נעלמות, עכ"ל.

שמעתי (התחלת הרעיון והוספתי) מי.ב. שמשולש זה יה"ו, כי כל דרכיהם הוא נגד האמונה, שהיא השכינה, ה' אחרונה, ורבינו אמר, אני מאמין וכו', כי על ידי האמונה נשלם שם השם בד' אותיותיה. [ועד"ז י"ל בעוד כמה דרכים, למשל, עיין בשער הכוונות, ענין הציצית דרוש ג', שמוחין דאבא יש ד' אותיות הוי"ה ואילו של אימא רק ג', ולפי זה לעשות משלוש ארבע, זה לעשות מוחין של אבא ממוחין של אימא].

וזה גם כן הענין של להביא את השיר פשוט כפול משולש – נ נח נחמ - למרובע – נחמן. כי כבר מבואר אצלינו כמה פעמים שנח"מ זה מקום קשה של דינים, בחי' צ"ח קללות וצ"ח דיינים, בחי' המשפט של אלו הצדיקים שניסו לשם שמים לעסוק בפיליסופיה רחמנא ליצלן. והתיקון שלהם רק על ידי רבינו הקדוש, השיר פשוט כפול משולש מרובע, שהוא שיר האמונה, נ נח נחמ נחמן מאומן. [ואכן גם המרובע – נחמן, בחי' דין, כי מלבד הצ"ח קללות שבפרשת כי תובא, יש המ"ט שבתורת כהנים, כמובא ברש"י ריש פרשת נצבים (פסוק יב), ועם הכולל, הרי נחמ"ן].

ויש להעיר עוד שבאמת בשם הוי"ה יש רק ג' אותיות, כי הה' כפולה בו. ועיין בפי' הראבד"ד לספר יצירה (א:ב) כי יש ג' אמות אמ"ש – אויר מים אש, כאשר תמזגו קצתן בקצתן יתהווה מהם יסוד רביעי הנקרא עפר וזהו טעות הפיליסופים באמרם שיש ד' יסודות ואינו אלא ג' העפר נתהווה מהג', ע"ש. הרי א"ש כמין חומר לשון רבינו שדוקא בענין זה לעשות משלוש ארבע סותרים הטעות של הפילוסיפים והמורה נבוכים.


נ נח נחמ נחמן מאומן


#משולש #מרובע #מורהנבוכים #חיימוהרן #חייתז #ננחנחמנחמןמאומן #ננח #רבינחמן #ברסלב #פיליסופיה

Wednesday, August 4, 2021

Short Prayer to rise up and surmount all doubt

 HH


Master of the World, thank You for the new perception of my utter inadequacy and the profound shame in the some of the things I have done repeatedly. Brother Satan is urging me to just fold, to throw in the towel, what type of face do I have? The voices of the angels who recommended not to create the world because of man's abject unworthiness are resounding very strong in my mind. So please give me the strength, courage, and valiance to forge ahead, and face You now and forever with ever so much more truth and connection, and the shame will be my badge of honor in the Light of Your Countenance. In merit of Na Nach Nachma Nachman MayUman.


Monday, August 2, 2021

The Land of Israel

HH how is it that HY allows such evil wicked people to dominate the world, the judiciary, the media without any accountability?!
Rabbi Nachman reveals in Likutay Moharan Torah-teaching 55 that this is righteousness of HY who knows that these wicked people have their evil eyes set to destroy, so HY lifts His hand of judgement from them giving them reprieve, because by this His Hand blocks the light and their evil eyes and intent, and in this shade the righteous can gaze far and really see and grasp the true righteousness of HY and straighten their hearts with simple strong belief, which then expresses itself in prayer, which arouses the merit of the forefathers who are graced with the Shechina, this is the aspect of the Land of Israel, which obliterates the wicked in front of our very eyes doing upon them what they contrived to do to us.
Amen
Na NaCh NaChMa NaChMaN MAyUMaN