Pages

Sunday, October 31, 2021

עשרה מיני ארז - מהדורות אש של ראש חודש האש של רבינו - דף יומי מסכת ראש השנה דף כג

 ב"ה

כג. עשרה מיני ארזים הם וכו' הני שבעה הוו וכו' הוסיפו עליהם אלונים אלמונים אלמוגין וכו' אלמוגין (העשירי), כסיתא (והוא קוראל בקרקע הים).

והנה רבינו אמר שהוא סוד מכל העולם, בחי' רז. ורבינו גילה את שמו בפתק הקדוש שהוא כלול בעשרה מיני נגינה. כסיתא – שהוא העשירי, במגטריא נ נח נחמ נחמן מאומן. וכן אלמוגין, עם האותיות והכולל, בגמטריא נחמן.

והנה הגמרא ממשיכה לפרש איך קוצרים האלמוגין מהים על ידי "צי אדיר", בורני גדולה, דהיינו ספינה גדולה שצריכים למלאות אותו עם חול עד ששוקעת לקרקע הים, בחי' נפילה, ואז זורקים החול מהספינה ועולה עם האלמוגים וכו' ע"ש. אדיר, ראשי תיבות רבי ישראל דוב אודסר.

והגמרא עוד מלמדת שהאלמוגין מחליף על חד תרין בכספא, בחי' הצדיק (עיין ליקוטי מוהר"ן תורה נח, שבחינת שבת מקבל מיוסף לחם משנה, הינו משנה תורה, בחינת ואהיה שעשועים יום יום).

 

כג.: ומאין היו משיאין משואות כו' (מהר המשחה לסרטבא, ומסרטבא לגרופינא, ומגרופינא לוורן, ומחוורן לבית בלתין) ומבית בלתין (לא זזו משם אלא מוליך ומביא ומעלה ומוריד עד שהיה רואה כל הגולה לפניו כמדורת האש). מאי בית בלתין, אמר רב זו בירם. מאי גולה, אמר רב יוסף פומבדיתא. מאי כמדורת האש. תנא שכל אחד ואחד נוטל אבוקה בידו ועולה לראש גגו, ע"כ.

חוורן, בחי' מוהר"ן. בלתין בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן ע"ה. בירם, בחי' השיר שיש בו י' מיני נגינה, והראשי תיבות של השיר הזה – נ נח נחמ נחמן מאומן, בגמטריא ר"ם. ומבואר שבירם הוא בקצה ארץ ישראל, והוא הדבר שהארכנו בס"ד במקומו שנ נח הוא הדרך לארץ ישראל. (בירם אותיות ירושלים, רק חסר שלוי, בחי' משה ע"ה, בחי' הצדיק. שלו, ראשי תיבות, וישם לך שלום (ליקוטי מוהר"ן תורה מו), לשים את השלום - הצדיק). פומבדיתא, עם הח' אותיות והכולל בגמטריא אני נ נח נחמ נחמן מאומן. ואז האש של רבינו תוקד בלב כולם. 

נ נח נחמ נחמן מאומן


הקושי של הניקוד שבא - שבא נע ושבא נח

 ב"ה

בפרשת חיי שרה (בראשית כה:ג) 

כה:ג וְיָקְשָׁ֣ן יָלַ֔ד אֶת-שְׁבָ֖א וְאֶת-דְּדָ֑ן וּבְנֵ֣י דְדָ֗ן הָי֛וּ אַשּׁוּרִ֥ם וּלְטוּשִׁ֖ם וּלְאֻמִּֽים.

ויקשן בגמטריא ליקוטי מוהר"ן. את שבא בגמטריא רבי נ נח נחמ נחמן מאומן ע"ה. אשורם, עם הה' אותיות, בגמטריא אני נ נח נחמ נחמן מאומן.

יקשן ענין של קושי, ילד את שבא, זה הניקוד כמעט הכי מסובך, כי יש שבא נע ושבא נח. וזה, ואת דדן, ד"ן, היינו ד' נונין – ואת לרבות עוד אחד, רמז להכלל של פיתוחי חותם, שאחר חמש נקודות אלו השבא נע. אשורם תרגום אונקלוס משרין, היינו מחנה, ענין נח. ולטושם פרש"י שמתפזרים, היינו נע.

נ נח נחמ נחמן מאומן

Bind yourself to the Tzadik at all times

 HH

The baalay mussar (School and Systems of Rabbi Yisroel Salanter) wrote that a person should be careful to draw close to a tzadik only when he is on the rise, because they feared that when the tzadik was having a descent the person would be susceptible to also suffer discouragement and so forth. This obviously has to do with their weak idea of the tzadik, something along the lines of someone very motivated, dedicated and devoted to HY, and very talented and smart, and so forth, and so when this person is suffering a low, there may be some manifestation of vice.

Rabbi Nachman says a tzadik is completely beyond our comprehension, and thus it is very difficult to learn anything at all from him when he is thriving and rising, therefore a person has to be diligent to bind himself to the tzadik at all times, that way he might be lucky to detect when the tzadik has a descent, and in that time he has the opportunity to learn and gain enormously from the tzadik. 

The tradition in Breslov is that until the coming of the Messiah there will be no true contemporary rabbis, whoever is true will be unwilling to present himself as a rabbi, and whoever is does present themselves as a rabbi will not be true. Thus we are binding ourselves to Rabbainu. Now as long as Rabbainu was living, he had ups and downs in whatever level or paradigm he was in, but now that he is in the world of truth, he only ascends, this makes it very difficult to gain directly from Rabbainu. This needs further thought and development BH.

Na Nach Nachma Nachman MayUman

Friday, October 29, 2021

מרדכי צדיק הדור נמנה באמצע

 ב"ה

במסכת מגילה דף טז: הגמרא דורשת מה שכתוב במגילת אסתר על מרדכי, ורצוי לרוב אחיו, ולא לכל אחיו, מלמד שפירשו ממנו מקצת סנהדרין [פרש"י לפי שבטל מדברי תורה ונכנס לשררה, ע"כ], אמר רב יוסף גדול תלמוד תורה יותר מהצלת נפשות דמעיקרא חשיב ליה למרדכי בתר ד' ולבסוף בתר חמשה, מעיקרא כתיב (עזרא:ב) אשר באו עם זרובבל ישוע נחמיה שריה רעליה מרדכי בלשן ולבסוף כתיב (נחמיה ו:י) הבאים עם זרובבל ישוע נחמיה עזריה רעמיה נחמני מרדכי בלשן, ע"ש.

והדבר צע"ג כי הלוא בספרים הקדושים מבואר שמרדכי היה צדיק הדור. ולכן נראה שאדרבה במקום גדולתו שם ענוותנותו, שבאמת מרדכי לא ביטל כלום מלימודו חס ושלום, ורק עלה מעלה מעלה, אלא שבעליתו זכה גם להסתיר את עצמו, ולקח לעצמו מקום אפילו למטה ממקומו הראשון. כי גם בתחילה היה מסתיר את עצמו ולא היה נמנה מן הראשונים ממש. וצריך עיון אם מקומו של מרדכי בפסוקים ודרשת חז"ל הוא רק לבחינת אתגליא, אבל באתכסיא היה מושל על כל הדור, כמבואר ענין זה בליקוטי מוהר"ן ריש תורה נו, ועל פי זה י"ל בדרך צחות מה שאיתא (מגילה יג. ועיין שיחות הר"ן קז) אסתר בינונית היתה לא ארוכה ולא קצרה, דהיינו ההסתרה על מרדכי הצדיק שם אותו באמצע, לא ארוכה (-לשון מלכות, כידוע) ולא קצרה.

וכעין הקושי הזה מצינו גם אצל בניהו בן יהוידע, שהיה ראש סנהדרין, והפסוקים בספר שמואל ובדברי הימים משבחים אותו מאד, וכן בזוהר, ועם כל זה כתוב שהוא לא הגיע כל עיקר למעלת הגיבורים של דוד שלמעלה ממנו. ואלו הגיבורים, מבואר במסכת בבא קמא (ס:-סא) שדוד המלך שלח אותם עם שאלה לסנהדרין, ומשמע אם כן שהם בעצמם לא היו מהסנהדרין, ועוד איתא בגמרא שם שאלו הגבורים סמכו על הנס, ולכן דוד המלך לא הזכיר ההלכה על שמם (ויש טוענים שגם מרדכי סמך על הנס, ועל כל פנים הסכין את עצמו ומסר את עצמו כמו הגיבורים הנ"ל, ואילו מרדכי, כל הגאולה על ידי שאסתר אמרה בשמו, אבל זה לא היה הלכה בשמו).

ועוד יש להעיר, כי בניהו בן יהודע בבחינת צדיק תחתון (בחי' בנימין שמעלה מ"ן לשכינה) כמבואר בשער הכוונות, דרוש ו' לקריאת שמע, וכן מרדכי הוא איש ימיני מבחי' בנימין (על אף שהוא מבחי' יסוד אבא, עיין בפרי עץ חיים). ויתכן לפי זה, שמבחינתם של צדיק תחתון היו נחשבים צדיקי הדור, ואלו שלמעלה מהם היו מבחינת צדיק עליון.

ומענין לענין, יתכן שקשור לסוגיא זו הוא ענין שבט לוי שנאספו אל משה כאשר משה רבינו הכריז מי להשם אלי, ואילו שבט יששכר שחז"ל שבחו אותו על שכינתו למשה רבינו ושעל ידי זה זכו למה שזכו, ועם כל זה לא היו נמנים עם שבט לוי. ואכמ"ל.

והתבוננתי עוד על הענין, וחשבתי לדמות אולי מה שמצינו אצל החסידים של רבינו הקדוש, כי היה ר' שמואל אייזיק שממש היה מוסר נפשו על כל תפילה ותפילה, ואין להאריך כאן בגדולתו, ואכן רק רבי נתן הוא זה שהקים את חסידות ברסלב, ולולא רבי נתן לא היה נשאר דף מרבינו. ורצוני תמיד היה להאמין שבסוף רבי נתן עלה על כולם, גם על ר' שמואל אייזיק, כי הרי הוא ממש הקים את כל היהדות בעולם, ואפילו אם נאמר שכן היה, מתי בדיוק זה היה? ועוד כאלו קושיות מסובכות יש להפליא. ושבתי וראיתי שאולי זה ממש הענין הנ"ל עם מרדכי והסנהדרין, ובהדי כבשי דרחמנא מה לי ליכנס ולדון, לולא כי נפקא מינה עצומה בדבר, כי במה נדע במה להתרכז ולהתמוקד בעבדתינו, להשתדל להיות כזה או כזה, ונזכרתי עוד בהמחבר של השיר על רשב"י שבדרך למירון הגיע לאיזה עיירה שלא היה להם שום מנהל רוחני אז הוא נשאר אצלם, והרי ביטל על דרך התרוממותו להיות כצדיק התחתון, וכנראה שהעיקר להשתדל להיות כצדיק העליון רק מן השמים יש פקידות שצריכים לעזוב ולהיות הצדיק התחתון, או להיפוך, העיקר להשתדל להיות כמו הצדיק התחתון שעושה מה שצריך לתקן עולם הזה, ורק אלו הצדיקים שכבר השיגו מעלה עליונה וקרבת אלקים מיוחדת יודעים לנפשם שאין עליהם לרדת לטפל בדברים כאלו, והשם יתברך יבינני תורתו ואקיימה.

ומענין הזה יש גם כן את הענין של הבעל שם טוב והאור החיים, שהרבה חסידים מספרים שהבעל שם טוב היה לו נפש של משיח, והאור החיים השיג רוחו של משיח. ואילו הבעל שם טוב עשה חדשות בכל היהדות להדריך עם ישראל, מה שלא מצינו בהאור החיים, שקיים ישיבה בצניעות וחיבר את ספריו הקדושים, אבל לא הראה את הדרך באופן מודגשת.

ובעיקר שאלתינו איך מרדכי שהיה הצדיק הדור לא נמנה ראשון, יש אולי להשוות מה שמצינו במסכת עבודה זרה (דף כ:) - א''ר פנחס בן יאיר תורה מביאה לידי זהירות זהירות מביאה לידי זריזות זריזות מביאה לידי נקיות נקיות מביאה לידי פרישות פרישות מביאה לידי טהרה טהרה מביאה לידי (חסידות חסידות) מביאה לידי ענוה ענוה מביאה לידי יראת חטא יראת חטא מביאה לידי (קדושה קדושה) מביאה לידי רוח הקודש רוח הקודש מביאה לידי תחיית המתים וחסידות גדולה מכולן שנאמר (תהילים פט-כ) אז דברת בחזון לחסידיך ופליגא דרבי יהושע בן לוי דא''ר יהושע בן לוי ענוה גדולה מכולן שנאמר (ישעיה סא-א) רוח ה' אלהים עלי יען משח ה' אותי לבשר ענוים חסידים לא נאמר אלא ענוים הא למדת שענוה גדולה מכולן, ע"כ.

והנה אין כאן מקום להאריך בכל השינוי נוסחאות בסדר של ר' פנחס בן יאיר, אכן לפי הסדר שלפנינו צ"ע במסכנתו של ר' פנחס בן יאיר שחסידות גדולה מכולן, הרי חסידות לא מנה אלא באמצע, וכן קשה על ר' יהושע בן לוי, אם הוא מסכים לסדר הנ"ל איך ענוה גדולה מכולן, הרי גם ענוה באמצע. ומחמת קושיות אלו באמת שינו את הסדר לפי ר' פנחס בן יאיר שמו את חסידות לפני רוח הקודש, ולפי ר' יהושע בן לוי יש לשים ענוה בסוף, עיין בתוספות ד"ה ענוה מביא לידי יראת חטא שכתב שר' יהושע בן לוי סבר כגירסת הירושלמי (שהיה לו, לפנינו הירושלמי כמו הבבלי – מסורת הש"ס אות ו) שיראת חטא מביא לידי ענוה, וכתב המהרש"א (ד"ה טהרה) שלפי גירסת התוספות בירושלמי, צריך לומר שמדת הענוה היא המדה האחרונה שהוזכרה בברייתא כנ"ל. אמנם ביפה עינים (שלקים סוף פ"ג) לא רצה לשנות את הסדר והניח על תוספות.

ויתכן בזה שאפילו אם חסידות או ענוה הם באמצע, הם הם העיקרים, ומשל להתם בסיפורי מעשיות שעלה לגדולה ולכן הסכים ללמוד כל החכמות, ועל מעלה מעלה, אבל העיקר אצלו היה התמימות.

ויש להעיר שברסלבר חסיד מזכיר גם חסידות וגם ענוה, כי ברסלב אותיות רב סבל, ופרש"י ענו, סבלן.

נ נח נחמ נחמן מאומן

Thursday, October 28, 2021

צריכים לעשות המצות בשכל וגם צריכים לעשותם בתמימות ובפשיטות

 ב"ה

ספר ליקוטי מוהר"ן תורה ס'


ס:ו כל עבודתם אין להשם יתברך נחת מהם, כי נשאר כל עבודתם למטה, ואין יכול להתרומם ולהתעלות למעלה, כי עיקר החיות הוא השכל, כמו שכתוב (קהלת ז) החכמה תחי' את בעליה, וכשהעבודה היא עם שכל, משימין בה חיות שתוכל להתעלות, אבל כשנופל לבחי' מוחין דקטנות, בחי' שינה, אין יכול להתעלות למעלה, ע"כ.

רבינו הזהיר כמה וכמה פעמים והוכיח שלא צריכים חכמות כל עיקר בעבודת השם, אפילו חכמה אמיתי, רק לעבוד את השם יתברך בתמימות ופשיטות (עיין ליקוטי מוהר"ן תנינא תורה מד, ושם הבאתי עוד ה' מקומות). והנה תורה ס' כולו בנוי על התבוננות, שבודאי זה השגה גדולה של חכמה. וכאן באות ו' רבינו כותב להדיא שבכל עבודת השם צריכים שכל, ובלי שכל הוא חסר מאד.

ולכאורה ביאור הדברים, שהחכמות שרבינו הזהיר עליהם הם המצאות שהאדם בודה, או אפילו חכמות אמיתיות שהם למעלה ממדרגתו, ולכן בשבילו הם גם כן בבחינות 'חכמות' והמצאות. אכן יש בכל מצוה שכלים של השקפה ראשונה, של מהות המצוה וענינה, וכמו שצריכים לעשות את המצוה למעשה גם צריכים לעשות בדיבור ובמחשבה. משל להקורא בלי לשים לב למה שהוא קורא, אפילו לפירוש המילות לא מכוון, לבין מי שקורא בכוונה והבנה.

ועדיין צע"ק בכל הענין הזה, יעויין בספר שבחי הר"ן אות י', שמשמע שענין תמימות ופשיטות הוא לזרוק את השכל לגמרי, אכן באמת אין לנו מושג מה שרבינו היה משיג בשעת מעשה כאשר עסק בעבודתו המוזכר שם, ומן הסתם שכלו היה מאיר מאד.

עוד יש ליישב כמו שביארתי לקמן בתורה תנינא קכ, שיתכן שאע"פ שרבינו אסר לרוב העולם לכוון הכוונות של האריז"ל בתפילה, עכ"ז היה להם לכוון את הכוונות האישיות להיות מרכבה לשמות השם, וזה בכלל או קרוב לענין של שויתי ה' לנגדי תמיד, ע"ש. הרי שהמכוון בכוונות הנוגע להמצוה שהוא עוסק בו, זה קרוב לפגום בהתמימות ופשיטות, מה שאין כן כאשר מכוון רק על אישיותו להיות מרכבה לשמות השם יתברך. והכא נמי עיקר השכל בעשיית המצוה הוא להיות דבוק בעת עשייתו במוחין דגדלות להשם יתברך, ואין זה פגימה בתמימות ופשיטות.

נ נח נחמ נחמן מאומן

Monday, October 25, 2021

שמחה מציל מפגם הברית

 ב"ה

בספר שיחות הר"ן אות כשהאדם זוכה לשמחה אזי השם יתברך בעצמו שומר אותו ומציל לאותו מפגם הברית, ע"כ. וכן בליקוטי מוהר"ן קסט. ומבואר גם כן בלקמ"ת ה:יג ששמחה מביא לתיקון הברית.

שמחה, זה ש' מחה. ש' בגמטריא ערל, שהשמחה מוחה ומבטל הערלה.

נ נח נחמ נחמן מאומן

לא מספיק להיות נקרא ברסלבר - נ נח

 ב"ה

העיקר בעולם הזה ובעולם הבא להיות מקושרים להצדיק יסוד עולם רבינו הקדוש נ נח נחמ נחמן מאומן. אכן אין זה מספיק להיות סתם נקרא נ נח, ברסלבר, זה רק ההתחלה.

בספר חיי מוהר"ן אות רכה. בסוגריים: (וכן אפלו אלו שלא זכו להכיר את רבנו ז"ל בחייו, כשיבואו על קברו הקדוש ויסמכו עליו, וילמדו ספריו הקדושים וירגילו עצמם לילך בדרכיו הקדושים הנאמרים בספריו הקדושים, בודאי יש להם על מה שיסמכו, אשריהם אשרי חלקם, ולא יאשמו כל החוסים בו וכו' ע"ש.

עיין במכתבי ר' שמשון ברסקי, מכתב צא, ז"ל באמת אם אינם יודעים מדעתו הקדושה, אפילו אם היו נקראים כמה שנים "ברסלבר חסיד" וגם יסעו לאומין, אין שום ממש וכוח בהתקרבות! כי עיקר בההתקרבות אל הצדיק תלוי בהרגשת דעתו הקדושה! ע"ש.

ועיין בליקוטי הלכות, חושן משפט א', הלכות מכירה אות ו' ז"ל כי בודאי אין החפוש והבקשה אחרי גוף הגשמי של הצדיק, כי אם אחרי רוח הקדש שלו וכו' ע"ש.

ועיין בשיח שרפי קודש (ב:תשלה) ז"ל כשהתאונן פעם רבי נחמן מטולטשין לפני מוהרנ"ת באמרו חבל שלא זכיתי אף אני להכיר את רבנו, אמר לו מוהרנ"ת בגערה, וכי מי הכיר את רבנו 'יוסף פרוניק'? יוסף זה היתה פרנסתו מזכיון העברת נוסעים על הגשר מעבר הנהר שבצד עיר רייריד לצד השני הקרוב לעיר ברסלב, והוא גם העביר את רבנו, והתפאר בזה, ורצה מוהרנ"ת ז"ל להדגיש שעקר הכרת רבנו אינה בראיתו גרידא, אלא כפי ידיעתו את רבנו בעומק וקיום עצותיו וכו', ע"כ.

ועיין בליקוטי הלכות, יורה דעה ב', בהלכות שבועות ב' – בסוף יש הלכות כבוד רבו ות"ח, אות כ', ז"ל וכל מי שנקרא על שם הצדיק הוא נכלל בו ועל ידי זה הוא נכלל בשם ה', וכו' וכו', ועל כן עקר ההתקרבות לה' יתברך הוא על ידי בחינת בטול הגאות והכבוד שהם בחינת שם ולבטל עצמו וכבודו ושמו נגד שם כבוד מלכותו כי ענוה גדולה מכלם. וכן אי אפשר להתקרב להצדיק והרב האמת כי אם על ידי שמבטל שמו וכבודו בתכלית הבטול ואז יזכה להכלל בשם הצדיק וכו' ע"ש.

נ נח נחמ נחמן מאומן

השם אוהב צדקים - מיושב על פי מסכת יומא דף טז בדף יומי

 ב"ה

בתהלים  (קמו:ח) - בפסוקי דזמרה של שחרית: ה' פקח עורים ה' זקף כפופים י' אהב צדיקים.

בעולם מקשים מה ענין אהבת צדיקים בתוך כל אלו הנזקקים שצריכים רחמים יתירה. והרבה תירוצים ניתנו.

והנה רואים שהצדיקים נזקקים לאהבה, וכנראה שהצדקות עלול לסכן הצדיק להיות נטוש ושרוי בדין רחמנא ליצלן.

עוד י"ל דמצינו במסכת יומא (דף טז:) שדרשו את הפסוק, ימחו מספר חיים ועם צדיקים אל יכתבו (תהלים סט:כט), שעם צדיקים, זה ספרן של בינונים, וא"כ הכי נמי י"ל שצדיקים היינו בינונים.

נ נח נחמ נחמן מאומן

The Way of the Evil Inclination To Tell The Person He Will Fulfill HIs Desire With The Temptation Over and Over Again Innumerably

 HH

About 30 years ago I studied in Monsey, Berel Wine was the Rosh Yeshiva (shortly after, he sold the yeshiva and moved to Israel). One of his favorite teachings he packaged with his Ice Cream Parable of someone very hungry who goes to eat ice cream, the person thinks he's going to put down pounds of ice cream, but chances are that after two scoops he'll be done. Similarly with all temptations a person confronts, the evil inclination fills him with the notion that he will do it over and over again endlessly filling his desires, but even if he pushes himself past the first time (-the realization of emptiness and sham of the bad deed), chances are he won't even desire more than one second time. May HY have mercy.

See also Likutay Moharan, Torah 49 about the infinite desires of a Jew, and see Torah 76 that only by seeing something it is made finite in measure and time (-what today is discussed in quantum physics, as elaborated elsewhere).

[The truth is that in former good times, when people were much stronger, and knew how to channel power from above, and were much more committed to their chosen paths, sometimes they actually would sin over and over again almost innumerably, thus e.g. we find (see Sanhedrin 82b) that Zimree had intercourse with Kuzbee 424 times.]

Na Nach Nachma Nachman MayUman

ספר של צדיקים בינונים ורשעים שנפתחים בראש השנה כולם הם של רבינו הקדוש - דף יומי מסכת ראש השנה דף טז:

 ב"ה

מסכת ראש השנה

דף טז: רב נחמן בר יצחק אמר מהכא (-שיש ג' ספרים), ואם אין מחני נא מספרך אשר כתבת (שמות לב:לב), 'מחני נא' זה ספרן של רשעים, 'מספרך' זה ספרן של צדיקים, 'אשר כתבת' זה ספרן של בינוניים, ע"כ.

הנה בעולם אומרים שספר נועם אלימלך הוא ספר של צדיקים, תניא – בינונים, וספר ליקוטי מוהר"ן ספר של רשעים, שרק בו יש כח להחזיר הרשע לטוב. וכאן רואים ש'מחני נא' שמשמאל לימין נקראת אני נחמן (עם הן' של 'אין') מכוון כנגד ספר של רשעים. אכן גם שאר הספרים אינם אלא מכוונים לספרי רבינו הקדוש, כי גם ספר של צדיקים המכוון במילת 'מספרך' – ספרך בגמטריא רבי נחמן. וגם ספר של בינונים המכוון במה שכתוב 'אשר כתבת', כתבת בגמטריא רבינו נחמן בן שמחה ע"ה. וכל אלו הג' ספרים נפתחים בראש השנה שהוא במתנה מאת השם יתברך לרבינו הקדוש.


נ נח נמ נחמן מאומן

Sunday, October 24, 2021

תחיית המתים לומדים ממשה רבינו

 ב"ה

צ: מניין שהקדוש ברוך הוא מחיה מתים וכו' שכתיב (דברים לא:טז) ויאמר ה' אל משה הנך שוכב עם אבותיך וקם, ע"כ.

יש עוד כמה דרשות בחז"ל מפסוקי התורה, אבל עדיף להביא ממשה רבינו, כי הגוף של משה רבינו היה בריאה בפני עצמה, כמו שכתוב (שמואל א:יב:ו) ה' אשר עשה את משה, וכמבואר בדרשות הר"ן, שעל כרחך גוף המוכן לדבר עם השם יתברך בכל עת, על כרחך הוא בריאה מיוחדת (ובכתבי הרמח"ל מבואר שצדיקים גדולים יש להם גוף אחר, ובמקום אחר חקרנו אם יש לרבינו הקדוש כח בזה, ואכמ"ל). ועיין ברש"י בפרשת בראשית (ב:ז) וייצר, שתי יצירות, יצירה לעולם הזה ויצירה לתחיית המתים, אבל בבהמה שאינה עומדת לדין, לא נכתב ביצירתה שני יודי"ן, ע"כ. והרי גופו של משה הוא כמו הגוף של שאר בני אדם לתחיית המתים, והרי בגופו של משה רבינו בעצמו הוכחה שיש מציאות של שלימות הגוף, ובודאי השם יתברך יביא את כל העולמות לשלימות הזה.

נ נח נחמ נחמן מאומן

Saturday, October 23, 2021

פרשת וירא - אברהם אבינו משיג הדרך להחזיר אפילו הגוים בתשובה

 ב"ה

כב:ה ויאמר אברהם אל נעריו שבו לכם פה עם החמר ואני והנער נלכה עד כה ונשתחוה ונשובה אליכם. שבו לכם פה, עם האותיות בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן. ותראה ש"לכם" אותיות מלך, ושבו, זה לשון שבי, כי פה אברהם כבש את ישמעאל ואליעזר להיות עם החמור, וזה גם ענין של הר”ת שלף, בחי' שלף את הנעל, לסלק ולהשליך את החומריות. ועוד שלכ"ם ר"ת מוח לב כבד, שהם הכסא לנפש רוח נשמה, שהם שורים בהשלשה רווחים שיש בין נ נח נחמ נחמן, ופה, זה הפה, מאומן.

ואגב על הפסוק הזה יש כמה פרפראות בס"ד

ונשובה אליכם, אליכם בגמטריא 101, רמז על החזרת הלימוד מאה ואחד פעמים (חגיגה ט: עה”פ במלאכי (ג:יח ושבתם וראיתם בין צדיק לרשע בין עובד אלהים לאשר לא עבדו). וכעין זה ממש תמצא בבעל הטורים בשמות (לב:לד, וגם פה כתיב נלכה, וממש כמו שהוא ז"ל כתב. וגם כאן יש להעיר שכתוב ונלכה וכו' ונשתחוה, שזה בחי' הלכה וקבלה, כמבואר בלקוטי מוהר"ן תורה יא). וגם א"ש מה שכתוב ואני הנער נלכה עד כה ונשובה אליכם, כי נלכה עד כה זה בחי' לימוד עד מאה פעמים, כי עד כה עם הכולל בגמטריא מאה, ואז ונשובה עוד אליכם, 101 פעם! ובזה יש לפרש דברי חז"ל בין עובד אלהים לאשר לא עבדו, שמילת לא יש לפרשו לו, כמו שאמרו חז"ל על הפסוק בכל צרתם לו צר, היינו החילוק בין עובד אלהים זה אברהם אבינו, לאשר לו עבדו, בחי' עבדיו של העובד אלהים, עבדו של אברהם אבינו, אליעזר, וישמעאל בנו.

ואני והנער נלכה עד כה, ע' בפרש"י שני פירושים, כי גם הביא מהמדרש מפאת קושי הפירוש. ונראה שיש פה עד רמז כי "עד כה" בגמטריא 99 שזה היה הגיל של אברהם כאשר קיבל את הבשורה ששרה תלדי את יצחק.

 

ונשתחוה ונשובה אליכם. ענין השתחוה הוא ירידה לאדמה בביטול. והיו סבורים אז שרצון השם יתברך היה להקריב את יצחק, וא"כ ישארו רק אליעזר וישמעאל, ועליהם אמר אברהם, שעל ידי הביטל שיבטל את עצמו לרצון השם יתברך הוא ישיג להשיב אפילו אותם בתשובה – ונשובה אליכם. וכל שכן לדורות, יהודי שחס ושלום שנפל למקומות שפלות חוץ מיהדות ר"ל, יש כח בידי הצדיקים להשיבם בתשובה.

נ נח נחמ נחמן מאומן

Wednesday, October 20, 2021

Saba Yisroel Picture Archive




#Picture #pictures #photo #photograph #enhanced #highquality #fullcolor #color #archive #catalog #collection #index
#SabaYisroel #Israel #Dov #Ber #Odesser #Yisroeldovodesser #yisroelberodesser #israelodesser #israeldovodesser #israelberodesser #Sabayisroel #yisroelsaba #sabaisrael #Israelsaba #myfire #Jerusalem #Judaism #Torah #tzadik #jewish #jew #saint #holy #master 
#Petek 
#Rabbi #Nachman #rabbinachman #Breslov #Breslover #nnnnm #nanach #na_nach #na_nach_nachma_nachman_mayuman
#King 

רבי #רבינו #ננח #ננחנחמנחמןמאומן #נחמן #ברסלב #מלך #המלך #ברסלבר #אני #סבא #ישראל #דב #דוב #בער #אודסר #תלמיד #תלמידי #היקר #ועליך #אמרתי #תלמידיהיקר #ועליךאמרתי #האש #שלי #האששלי #משיח #אומן #מאומן #פתק #בעל #הפתק #בעלהפתק צדיק נ_נח_נחמ_נחמן_מאומן #תמונה #תמונות #חסיד#


Tuesday, October 19, 2021

בראש השנה נפקדו שרה רחל וחנה - דף יומי - מסכת ראש השנה דף י

 ב"ה

ראש השנה סוף דף י:

בראש השנה נפקדה שרה רחל וחנה. ראשי תיבות רח"ש. והרי כל ענין של רבינו הוא ראש השנה, וראוי שיגיע לו רח"ש, כדאיתא בליקוטי מוהר"ן סוף תורה רלז, בודאי מגיע לי רחש, ש'רים ר'דפוני ח'נם, ע"ש. וי"ל שהרי שרה ורחל לא זכו לילדים כל עיקר עד שהכניסו צרותיהם, וחנה לא זכתה עד שכעסתה צרתה פנינה.


נ נח נחמ נחמן מאומן


Monday, October 18, 2021

גילוי סודות באופן שנשארות סודות

 ב"ה

ליקוטי מוהר"ן תורה סא:ג [בענין סוד העיבור] אך יש בזה שכל, שיכולין להודיע להם (-לגוים) החכמה, ואף על פי כן ישאר הסוד אצלנו וכו' דהינו שהיא רק לעיני העמים בשעה שמודיעין להם, ותכף אחר כך אינן יודעין כלל, רק יודעין שהסוד אצלנו, ע"ש.

משמע שעכ"פ בשעה שמודיעין באמת יודעים רק שתכף אחר כך נעלם מהם.

עיין בשיח שרפי קודש (ב:נד, ושם עם סיפור על מקורבים חדשים – ד:שפט) ז"ל רבנו אמר: אני סוד, ואפלו כשאני כבר מגלה את הסוד, אף על פי כן אני נשאר סוד (רבי נפתלי גלנט). – אמר: עניני הוא סוד, אולם הוא סוד כזה, שאפלו כשאני כבר מגלה את הסוד, אף על פי כן הוא נשאר סוד.... עכ"ל.

ובפשטות הכוונה שאפילו בשעה שמגלה את הסוד הוא בבחי' סוד, אבל לאור מה שמבואר כאן בתורה סא, אולי י"ל שכאשר רבינו מגלה סודו, בשעת הגילוי יש באמת ידיעה, רק שתכף אחר כך נעלם ונשאר סוד.

ועיין בספר אדיר במרום (עמ' קיח-קיט, מכון רמח"ל) על הא דאיתא באדרא על רבי שמעון: גלי ברזא, ופירש ז"ל כי אפילו הגילוי צריך שיהיה בסוד.       ותדע שזאת היא כוונה אחת בסוד ברית אש (-בראשית). והוא כי הנה היסוד נקרא סוד, והוא ע'. והוא צריך להיות נסתר ונעלם, וצריך לכוין להמשיך הסתר זה לבחינת גילוי. וזה כי הנה חכמם ז"ל אמרו: מה ירך בסתר, אף דברי תורה בסתר (מועד קטן טז:). והוא כי היסוד נקרא ירך והוא נסתר בסוד, כנ"ל. וצריך להחזיר אותו בבחינת גילוי כנ"ל, וזה בכח שם יג"ל פז"ק שעולה כמנין יר"ך, וסוד: יגל'ה פ'דיון ז'רע ק'דושים (תיקוני זוהר חדש ספרא תנינא). תמצא שהוא ממש בבחינת הגילוי של היסוד. ולכן צריך לכוין להמשיך הגילוי בכח שם זה. ועם כל זה צריך שיהיה מגולה רק לצדיקים ולא לרשעים, כי לא יהיה חלק בגילוי זה לס"א ח"ו. ולכן צריך להעביר בחי' הסוד, אלא [שצריך] להמשיך הגילוי בסוד בתוך הסוד, וזהו: גלי ברזא. וזה כי תחבר הע' של הסוד עם הר"ל, ויהיה ש'. וסוד זה ברית אש (בגמטריא מוהר"ן), כי צריך להמשיך דבר בסוד אש של גבורה – להרחיק הס"א. והוא האש של מתן תורה. וצירך לכוין כי זה האש הוא אלקים דיודי"ן (-גמטריא ש'), והוא נגד הערלה (ער"ל – ש') שהיא גם כן בסוד אלקים דיודי"ן, אלא שהיא בסוד הנחש. וכשיש זה האש, אז לא תקרב הערלה אל היסוד. והנה הע' של סוד הם כמה בחינות של ע' שיש ביסוד וכו' עכ"ל.

נ נח נחמ נחמן מאומן

Sunday, October 17, 2021

דף יומי על ידי הפתק הקדוש שהוא דף אחד של רבינו נ נח נחמ נחמן מאומן

 ב"ה

דף יומי

לפני כמה שנים קבלתי רשימות שכתב איזה חבר ממה ששמע מסבא ישראל, וראיתי כתוב שם שסבא ישראל אמר לו שהוא יכול ללמוד דף אחד של גמרא כל יום. וקצת חשוב לדעת בדיוק באיזה שנה זה היה, כי נפקא מינה גדולה יש, אם באותה עת יצאו כבר איזה הוצאה של ביאור הגמרא כמו שיש היום – ומן הסתם כבר התחילו הביאורים לצאת לאור קצת, וגם היה אפשר להשיג הקלטות של שיעורי הדף יומי. כי כבר הארכתי במקומו שלפי הרמב"ם ולפי המקובלים אין ענין לרוב העם לעסוק ולטרוח בבירור הסוגיות, אלא עליהם מוטל ללמוד ההלכות הנצרכים להם. אכן כיון שיש ביאורים שמאד מקילים את הלימוד, ובודאי כל הסוגיא שייך גם להלכה למעשה, הרי כבר יש ענין לכולם ללמוד קצת את הגמרא עצמה. ועל זה סבא הגדיר שדף אחד ליום הוא מדה סביר.

והנה סדר הדף יומי התחיל בשנת התרפ"ג ע"י ר' מאיר שפירא, שנה אחרי שסבא ישראל קיבל את הפתק הקדוש בכ"ג תמוז התרפ"ב אצל רבי מאיר בעל הנס. מאיר מאיר לגזירה שוה, שפרא בגמטריא פתקא. והענין כי רבי נתן אמר (עלים לתרופה) בשעת הסתלקותו, ז"ל כשעזרא הסופר מסתלק וטרפה פסול מתגבר כמו שיש היום אלפים ורבבות טרפה פסול, אבל אני מקוה שדף אחד מספרי רבנו יהיה תקון לכל ע"ש. עזרא הסופר הוא שתיקן וקבע עתים לתורה (נוסף על תקנות של משה רבינו). ודף אחד של רבינו יהיה תקון לכל, ולאחר שסבא קיבל הפתק הקדוש, בודאי זה עיקר הדף, אבל כל דף במשמע. וסבא ישראל אמר שיהיו ישיבות שילמדו רק ספרי רבינו. וכבר הארכתי לבאר במקומו שלפי דעת רבינו העיקר בתלמוד תורה הוא הפנימיות להשיג ידיעה והכרה בהשם יתברך, וזה צריך לקחת כל כוחות האדם, עד שיצטרך ללימוד הגמרא לבחינת שינה ונייחא להמוחין. ולכן לאחר שסבא ישראל כבר קיבל את הפתק הקדוש שהוא הדף העיקרי של ספרי רבינו, אז לשנה האחרת התחילו וקבעו לימוד וסדר הדף יומי. כי על ידי הפתק הקדוש יש יכולת גם היום – ונדעה נרדפה לדעת את ה' כשחר נכון מוצאו ויבוא כגשם לנו כמלקוש יורה ארץ (הושע ו:ג), ויבא כמו הגשם, שהפתק רבינו הוריד מן השמים, ועל ידו אנו יכולים לרדוף אחרי ידיעת השם, ואז כמלקוש יורה ארץ, מלקוש הוא הגשם המאוחר, מלקוש עם האותיות בגמטריא תלמוד ע"ה, בחינת הוראה, יורה ארץ, ארץ בחינת הלכה למעשה בארץ. ומילת לנו הולכת על כמלקוש, שהוא בחי' לינה ושינה, אחר הגשם שהוא עיקר השגת פנימיות התורה, בחי' כשחר נכון מוצאו, לא בחי' תלמוד בבלי שהוא בחי' לילה, בבחי' במחשכים הושיבני כמתי עולם. 

נ נח נחמ נחמן מאומן


#ננח #ננחנחמנחמןמאומן #רבינחמן #ברסלב #פתק #סבא #סבאישראל #ישראלדובאודסר #ישראלבעראודסדר #דףיומי #גמרא #תלמודבבלי #התרפב #התרפג #תורה #לימודתורה #תלמודתורה #דף #דףאחד #רבימאיר 


עטרותיהן בראשיהן - דף יומי - מסכת ראש השנה דף ח:

 ב"ה

ח:

מכאן אמר ר' ישמעאל בנו של ר' יוחנן בן ברוקא מר"ה עד יוה"כ לא היו עבדים נפטרין לבתיהן ולא משתעבדין לאדוניהם אלא אוכלין ושותין ושמחין ועטרותיהן בראשיהן כיון שהגיע יוה"כ תקעו ב"ד בשופר ונפטרו עבבדים לבתיהן וכו', ופרש"י ז"ל ועטרותיהן בראשיהן, אם רצה לשום עטרה בראשו להראות שיצא חפשי, עכ"ל. וקשה מזה על מה שרבינו דייק בליקוטי מוהר"ן כא:ד ממש"כ בראשיהן ולא על ראשיהן, שהכוונה שלעתיד לבוא יזכור שהמקיפים יכנסו לפנים, דאילו כאן מה ענין יש שהעטרה יכנס בתוך ראשו, והעבד אינו שם אותו אלא על ראשו. ואולי כיון שנעשה בן חורין זוכה שמקיפי השכל יכנסו בפנים, אכן קשה לפרש כן לפי פרש"י.

 

נ נח נחמ נחמן מאומן

Thursday, October 14, 2021

עצה טובה

 HH

Last night - 9 Cheshvon, at the awesome hillula of Rabbi Yisroel Karduner, I asked a young local if he could give me a lift home, and he obliged, and then remarkably he didn't suffice on taking me to the holy tomb of Rabbi Akiva, but proceeded to take me down the little road all the way to my place, to the door. So I thanked him for the VIP service, and he jokingly replied it's going to cost you 165.

It took me a little time to realize that in these very days I was learning about עצה = 165, this word and concept is one of the most fundamental words of Breslov, pertaining to good counsel - advice and even faith. It is also the presence of Divine Countenance of Ema (5 -Mother - Bina wisdom) over the TZELEM (-Image of G-d  = 160).

So what a message he gave me! As King David said in Psalm 39:7

אך בצלם יתהלך איש

- So as long as man goes in the Image!


Na Nach Nachma Nachman MayUman

Tuesday, October 12, 2021

איפה אתה בעולם

 ב"ה

ליקוטי הלכות, הלכות שבועות ב:יז ז"ל אי אפשר להאדם בשום אפן בזה העולם שידע היכן הוא אוחז, כמו ששמעתי בשמו ז"ל: וזה מעקרי הנסיונות שלו, מה שאינו יודע היכן הוא עומד ואוחז, עכ"ל. ועי' בליקוטי הלכות, אורח חיים א', תפילין ה:מג ז"ל וגם כי אי אפשר להאדם לידע כלל בזה הגוף אם פעל בעבודת ה' אם לאו. כי אפילו אם לא פעל כי אם כחוט השערה אחת פעם אחת כל ימי חייו גם זה יקר מכל חיי עולם הזה וכו' ע"כ.

וראיתי בסוף ספר כוכבי אור הוצאת משך הנחל, מתוך רשימותיו של הרה"ח ר' שלמה וועקסלר ז"ל, אות ה' ז"ל ספיר (ר' אברהם בן הר"ן) בשם רבינו ז"ל, שאמר פעם אחת לתלמידיו: "איך קען אייך, והלוואי איר זאלט אייך קענען א שעה פאר דעם טויט אזוי וויא איך קען אייך אצינד" (- אני מכיר אתכם, והלוואי תכירו אתם את עצמכם שעה אחת לפני המיתה כמו שאני מכיר אתכם כעת). כלומר, כי קשה להאדם להכיר את מקומו, כי האדם כשטועה בדרכים נבוכים סובר כי הולך בדרך ישר, וכמובא בלק"מ סימן נ"ו, כי יש הסתרה בתוך הסתרה, וכל הדברים רעים דומים למישור גמור ח"ו, והכל הוא ישר בעיניו ח"ו. ה' ישלח לנו משיחו הולך תמים וינחנו בדרך הישר אכי"ר, עכ"ל.

ולכאורה זה סותר קצת מה שרבי נתן כתב בהלכות שבועות שאי אפשר לדעת בזה העולם, נקודה. אכן יתכן שהדיבור הזה שהביא ר' אברהם בן הר"ן הוא הדיבור שכיוון רבי נתן עליה בהלכות שבועות, שהבין כוונת רבינו כמו שכתב שאי אפשר לדעת באמת, אלא שסמוך למיתה ממש יש איזה יכולת.

וע' בחיי מוהר"ן אות תרב שעכ"פ צדיק כמו רבי יוחנן בן זכאי ידע צדקתו, אכן זה גופא היה סמוך למיתתו שאז יש איזה יכולת לכולם לדעת.

נ נח נחמ נחמן מאומן