This is about Rabbi Nachman of Bresluv (Breslov, Bratslov), now known as Na Nach Nachmu Nachmun MayUman! This is about his chasid and chief disciple Rabbi Natan, it's about the Saba, the Baal HaPetek.
Pages
Friday, April 25, 2025
Guidance Elucidated - Aitzoas Hamivoaroas
מסכת מכות - דף יומי - ההורג האשה שאנס
ב"ה
מסכת מכות
טז. היכי משכחת לה, אי דקטלה קם ליה בדרבה
מיניה.
הקשה רעק"א (גליון הש"ס
ד"ה אי) ששייך להעמיד באשה טריפה, שאינו חייב על רציחתה, ונשאר בצריך עיון.
ובספר תפארת בחורים (בתוס' ד"ה אי) מיישב, שאין מצות עשה לכנוס אנוסה שהיא
טריפה, שנאמר 'ולו תהיה לאשה', משמע דווקא אשה הראויה להויה, אבל טריפה עומדת
למות, ע"כ ראיתי במתיבתא.
נזדמן לי שקצת אחר שלמדתי את זה, למדתי
בשולחן ערוך, אבן עזר סא ברמ"א ז"ל אשה חולנית חולת מות אף על פי שכנסה
עם המטה תחת החופה כדי שיירשנה בעלה אינו חופה כלל מאחר אינה ראויה כלל לביאה ואין
בעל יורשה (תשובת הרא"ש כלל י"ד), ע"כ.
Monday, April 21, 2025
הזכרת משיח וירושלים ביעלה ויבוא
הצדיק כואב לו תשמיש כמו ברית מילה
ב"ה
ספר שבחי הר"ן יז
- רקע לדברי רבי נחמן: רבי נחמן מדבר על צדיקים גדולים ש"שברו כל התאוות", כלומר, הגיעו לדרגה רוחנית גבוהה שבה הם התעלו מעל היצרים הגשמיים והתאוות הטבעיות. עבורם, תשמיש המיטה – שהוא מעשה טבעי ומותר במסגרת הקדושה (בנישואין, לשם מצווה או פריה ורביה) – הופך למעשה שיש בו ממד של צער. הצער הזה משווה רבי נחמן לכאב של ברית מילה, שהוא כאב גופני חד ומוחשי.
- הצער כחוויה הוליסטית: הצער של הצדיק אינו מוגבל רק לשכל או למוסר, אלא הוא חוויה כוללת המשלבת גוף ונפש. לפי תורת רבי נחמן, הצדיקים הגדולים חיים במציאות רוחנית כה טהורה, שכל מגע עם החומר והגשמיות – גם כשהוא מותר וקדוש – נתפס אצלם כירידה מהרוחניות האידיאלית. תשמיש המיטה, אף שהוא מותר, כרוך בהכרח באברי הגוף ובתהליכים גשמיים (כמו שציינת: "שתן ודם"). עבור הצדיק, המעשה הזה, שדורש מעורבות גופנית, מעורר תחושה של ניגוד פנימי בין השאיפה הרוחנית המוחלטת לבין המציאות הגופנית.הברית מילה מוזכרת כאן כדוגמה לכאב גופני שיש בו ממד של קדושה. המילה היא מצווה שמטרתה לקדש את הגוף, אך היא כרוכה בכאב פיזי. כך גם תשמיש המיטה עבור הצדיק: הוא מעשה קדוש (כשנעשה כהלכה), אך עצם הצורך להתעסק עם הגוף יוצר כאב, שמתבטא לא רק בשכל אלא גם בחוויה הגופנית.
- הקשר בין גוף לנפש: לפי תפיסת החסידות, ובפרט אצל רבי נחמן, הגוף והנפש קשורים באופן עמוק. כאשר הצדיק חש צער נפשי או רוחני מפחיתות המעשה, הצער הזה יכול להתבטא גם כתחושה גופנית. הכאב של ברית מילה מסמל כאב גופני שמקורו במצווה, ולכן הוא משמש כמשל מתאים לכאב שהצדיק חש בגופו כאשר הוא נדרש לעסוק במעשה גשמי, גם אם הוא קדוש. הצער אינו רק שכלי (הבנה של "פחיתות המעשה"), אלא הופך לחוויה ממשית בגוף, כי הצדיק רגיש כל כך לכל ניואנס של חוסר שלמות רוחנית.
- השוואה לברית מילה: הברית מילה היא מעשה שמטרתו להכניס קדושה לאבר הגוף ה"נמוך" ביותר, ובכך להעלות אותו. תשמיש המיטה, כשנעשה בקדושה, גם הוא מעשה של העלאת הגשמיות לקדושה. אך עבור הצדיק, ששואף להתנתק מהגשמיות לחלוטין, המעשה הזה כרוך במאמץ ובכאב, בדומה לכאב הפיזי של המילה. המילה מסמלת כאב שמקורו בקיום מצווה, ולכן היא משמשת כמטאפורה מדויקת לכאב שהצדיק חש כאשר הוא נדרש לעסוק בגשמיות, גם אם זו גשמיות מקודשת.
הצער של הצדיק אינו מוגבל לשכל, כי הצדיק חי ברגישות רוחנית כה גבוהה שכל חוסר שלמות – גם במעשה מותר וקדוש – משפיע עליו בצורה כוללת, גופנית ונפשית. הכאב של ברית מילה נבחר כדוגמה כי הוא מייצג כאב גופני שקשור לקיום מצווה, ובכך הוא משקף את החוויה של הצדיק: מעשה קדוש שדורש מגע עם הגוף, ולכן כרוך בכאב פיזי ממשי, ולא רק בהבנה שכלית של פחיתות המעשה.
לימוד הלכות שבת שלא לחלל את השבת ואכילת שבת מתקן חילול שבת
ב"ה
ליקוטי מוהר"ן תורה רעז
מצוה גדולה להרבות בסעדת שבת, והוא תקון
לחלול שבת, כי מחלול שבת אי אפשר לזהר. כי בקל אפשר להכשל בחלול שבת חס ושלום וכו'
עיין שם.
רבי יהונתן אייבשיץ כתב ביערות דבש,
'כי אי אפשר כלל במציאות שיינצל מאיסור שבת אם לא ילמד כל הדינים על בורים היטב
היטב'. וכעין זה מסופר מהחפץ חיים, ונתן משל להולך בחושך שצריך להחזיק פנס וכו'.
ותמיה גדול יש עליהם, כי הם היו חכמים
גדולים בזמניהם, והם הכירו את זה בעצמם, ואם כן איך לא הכירו שרוב העולם אינם ברמת
הידיעה כמוהם, וכמעט אי אפשר להם לעמוד באותה רמה של הידיעה. ועל כרחך העיקר כדברי
רבינו כאן.
נ נח על סודה הוי"ה ב"ה
always,
bi,
Simcha
Saturday, April 19, 2025
לדבר בצניעות
Wednesday, April 16, 2025
חתיכה נעשית נבלה
ב"ה
חתיכה נעשית נבילה. ראשי תיבות נ נח (שמעתי
מא.ש. בחברון לפני הרבה שנים). הדין הוא שחתיכת איסור שנתערבה בהיתר ואין שיעור
בהיתר כדי לבטלה, נחשבת כל התערובת כאיסור עצמו. והנה כלל גדול שמרובה מידה טובה,
ויש ללמוד מזה כח נקודה טובה להפוך מהות האדם להיות כולו טוב. אכן יש לגדר שכח זה לא
יהפוך רע לטוב. אלא מה שאינו רע יחשב לטוב. ועיין בליקוטי מוהר"ן תורה רפ"ב
במה שרבינו גילה בסוד הפסוק ועוד מעט ואין רשע, שעל ידי שמוציא נקודה טובה נופל
הרע, ופרשנו שם על פי המבואר בספר תומר דבורה, שיתכן שכל עיקרו ועיקר תיקונו של
אותו בן אדם הוא אותה נקודה טובה.
Tuesday, April 15, 2025
ירידה לצורך עליה נחשבת כירידה לענין חיוב גלות
always,
bi,
Simcha
Monday, April 14, 2025
של"ה
ב"ה
של"ה – מחבר ספר שני לוחות
הברית. שני לוחות הברית, הם י' דברות. וזה בחינת עד יגדל שלה, י' גדל של"ה.
וע' בספר עץ הדעת טוב למהרח"ו שזה בחי' משיח, בחי' עד כי יבוא שילה. בספר
דברי הימים בכור שלה, ער, והוא לשון בן חריף בחכמים, כמו שדרשו במסכת סנהדרין פב.
יכרת ה' לאיש אשר יעשנה (בועל את הגויה) ער ועונה וכו' לא יהיה לו ער בחכמים,
ואולי מפני זה לא קראו יהודה ותמר שם ער, כי יהודה בעלה בחזקת שהיא גויה. ושלה
הקים שם אחיו הבכור, ואילו הבנים של יהודה ותמר לא נקראו על שמו. אחד מהדברים הכי
מפורסים של השל"ה הוא תפילתו, ועיקר התפילה לקיים פריה ורביה ברוחני ובגשמי.
Thursday, April 3, 2025
Tuesday, April 1, 2025
רבי עמנואל חי ריקי בעל משנת חסידים
מתי יש להתפלל על איבוד רשע
ב"ה
ספר המידות
מריבה קג. אין להתפלל על שום אדם שימות
אפלו על מין, כי יותר טוב להרג אותם בידי אדם ולא בידי שמים, ע"כ. ע' אות עו.
אבל על החולה רבינו כתב (ערך צדיק אות קטז) לפעמים צריך לבקש רחמים על החולה
שימות.
ועיין מש"כ בענין מלחמת עמלק בסוף
פרשת בשלח (יז:ט).
תוספות בע"ז ד: ד"ה שמע
ביארו, שאף שדין המינים הוא 'מורידים ולא מעלים' (ע"ז כו:), מכל מקום אין זה
ראוי לדחוק בידי שמים להעניש את מי שאינם רוצים להענישו עתה.
אכן קשה, כי הבאר שבע (סנהדרין קה: ד"ה
אפילו) הקשה ממה שאנו מתפללים בשמונה
עשרה, 'וכל המינים כרגע יאבדו', ויישב, שזה דרך תפילה ובקשה, ולא דרך הכרח כלפי
שמים – כמו שמדובר בגמרא שם שר' יהושע בן לוי בא לקלל באותו רגע של זעם ה'. ואילו
לשון רבינו כאן, אין להתפלל משמע אפילו לא להתפלל על זה, וקשה מהתפילה הנ"ל.
וי"ל בפשטות, שתפילה כוללת, בודאי יש להתפלל על איבוד הרשעים, ורק אין לערר
על רשע פרטי להביא עליו דייקא את הדין שלא בעתו. ולפי זה נראה שאם יש כת של כמה מינים,
אולי שעת האיבוד שלהם נקרא הנהגה כללי, ושפיר יש להתפלל לזה אפילו לפי דברי רבינו
כאן. וכמו כן אולי כאשר בא הנגף לכמה אנשים ר"ל, ויש מין ביניהם, יש להתפלל שיאבד.