Pages

Tuesday, November 8, 2016

The Ramchal and Rabbainu Na Nach Nachma Nachman MeUman!

HH this is a comment I just wrote on an earlier post, but it merits its own post:


HH the real truth is that the Ramchal is definitely in the Kessehr (as he says that he is koalel both Messiahs... and it is the Ramchal that lived in the year Na Nach Nachma Nachman MeUman etc.), for he reveals explicitly the true Unification of HY (and like no other ever revealed explicitly even remotely close). The difference is like e.g. the 4 times we say Shema, by the word echad - Hashem is One - in all 4 times we cap at the same moachin, the differences are only how many were needed to be attained then and in "Yisroel" at night we have to (pardon the coarse language) "haul" in all the moachin quickly, whereas in the day we already have many moachin, and we just need one or two more steps. - similarly like the Arizal explained that Rabbainu Hakadosh - Rabbi Yehuda Hanusi - woudn't really stop his teaching Torah to say Shema, he would just pass his hand etc. - because he was already permanently in those moachin, so all he had to do was announce the unification, whereas everyone else needs the whole building ascending process. So it is that Rabbainu presents to even the lowest and sunken soul the ways of getting to the highest yichud, but if one can merit to be there at the yichud he can skip much faster - even still Rabbainu revealed that even to a tzaddik who lives his every movement by yichudim, even such a tzaddik needs to gain guidance from Rabbainu - but that is already way beyond what we are talking about here, may we merit to know from it.
Also see letter 50 of the Ramchal's letters:

שתים הנה דרכים תמצאנה להם לתקן את השרש הכללי: או [א] - אשר יתגברו בכחם באור המגיע אליהם, ויהיו שוברים הקליפות ומאירים לרבים. או [ב] - שמתחת לקליפות עצמם, כאדם מזוין העומד בבטן הארי וקורע אותו מבפנים, כן הם בתיקונים אשר מלגו ירבו אור ותיקון, עד זמן אשר יאמר "אז יבקע כשחר אורך" כי יהיה ממש בוקע ויוצא וכו' וכו' וכו' 
כן ימצא איש אשר יזכה להשגות על ידי סיגופים ופרישות, הוא יהיה לקרוע הס"א ולצאת כנ"ל. וימצא איש אשר לא בדרך הזה ידרוך, ותיקונים ינתנו לו בדרך האחר כנ"ל עכ"ל עיין שם כל דה"ק.

ובפשטות הרמח"ל מציין את עצמו כסוג השני, כידוע שהוא לא עסק בסיגופים וכדומה, והוא זכה בפינימות להשגות, ולא כל כך הצליח לפרוץ דרך לגלות על נס את יחודו יתברך, רק קבע בתוך הספרים שלו, ולאט לאט יצא אורם בעולם, לכל מי שזכה וזוכה ללמוד בהם, ולהשפיע לאחרים.

ואילו רבינו ממש זכה לגמרי לפרוץ דרך אור ה' לכל העולם.

והנה הרמח"ל בכמה מקומות (קה"צ, קה"כ, יחוד היראה) מגלה שצריכים להאיר את היוד העליונה שאדם הראשון חישך על ידי החטא, וכיון שידוע שרבינו הוא מבחינת נשמת אדם הראשון שלא חטא (ע' בשיחות שלאחר סיפורי מעשיות, ובעוד מקומות), וידוע שהנשמה פורחת מהאדם קודם שחוטא, לכן נראה מאד שבעצם הרמח"ל מדבר על נשמת רבינו הקדוש! ודוק! נ נח נחמ נחמן מאומן!

נ נח נחמ נחמן מאומן!

No comments:

Post a Comment

Thank G-d for Na Nach!!!