ב"ה
ליקוטי מוהר"ן
תורה קנז
אם יתדבק עצמו לדברי התורה היוצאים מפי
הצדיק, תמה אני איך אפשר אחר כך לסבל ולחפץ חיי העולם הזה, וזהו (אבות ד:ה או ז)
כל הנהנה מדברי תורה נוטל חייו מן העולם והבן היטב, ע"כ.
הנה במשנה שם שנינו: וכך היה הלל אומר ודאתשמש בתגא חלף, הא למדת
כל הנהנה מדברי תורה וכו', ופירש דאשתמש בתגא חלף, תמצא בפרק א משנה יג ז"ל
הרע"ב שם, המשתמש בכתרה של תורה כאדם המשתמש בכליו, חלף ועבר מן העולם. תגא
בלשון ישמעאל כתר, ויש מפרשים, תג"א ראשי תבות ת'למיד ג'ברא א'חרינא, שאסור
לאדם להשתמש בתלמידים שאינן תלמידיו, ואני שמעתי, ודישתמש בתגא, המשתמש בשם המפרש,
חלף ואבד, שאין לו חלק לעולם הבא, עכ"ל.
והנה לפי הפירוש האחרון של הרע"ב,
שתגא הוא שם המפורש, עיקר הפירוש של רבינו כאן שהנהנה מדברי תורה לא יסבל ויחפץ
חיי העולם הזה, קאי על לימוד שם המפורש. רק לפי פירוש הראשון, שתגא הוא כתרה של כל
התורה, הוה משמעות ללימוד כל התורה. אכן י"ל שרבינו הולך עם פירוש מעין פירוש
השני של הרע"ב, שתגא הוא תלמיד חכם, וזה א"ש בלשון רבינו כאן, אם יתדבק
עצמו לד"ת היוצאים מפי הצדיק, ולפי זה י"ל המשתמש בתגא, פירושו המשמש
התלמיד חכם, מענין שימוש תלמידי חכמים, אז חלף, שנוטל עצמו מלחפץ בעולם הזה, ומה
שמסיים המשנה, כל הנהנה מדברי תורה, אינו אלא על ידי זה ששימש את הצדיק ודבקות לדברי
התורה היוצאים מפיו.
No comments:
Post a Comment
Thank G-d for Na Nach!!!