ב"ה
על ידי תוכחה של משה על מעשה העגל
הוסיף ונתן בהם ריח טוב וכו' ע"ש.
ונלע"ד שבזה י"ל גם מה
שמצינו שהוכיחו את משה רבינו (תיקוני זהר חדש דף קיז, מבואר בספר אדיר במרום עמ'
סז- מכון רמח"ל), וקיימא לן (יורה דעה רמב:כב) כמה זהירות צריכים בזה, ואילו
החכמים בזוהר הוכיחו את משה רבינו בפירוש, לקיים מה שנאמר (משלי ט:ח) הוכח לחכם ויאהבך, וכמו שהרמח"ל
מאריך להסביר כל הענין שהיו עובדים להסיר הס"א ולהאיר אור השם. והנה הפסוק
הוכח לחכם, אינו רק אומר להיות בכלל האוהבים את התוכחה כדאיתא במסכת אבות, אלא
כתוב בפירוש הוכח לחכם, ואינו פשוט כלל כנ"ל שיש הלכות שמורים שאסור להוכיח
את החכם בפירוש. אכן נראה מדברי הזוהר הנ"ל ודברי רבינו, שכאשר התוכחה הוא
בבחינת השיר פשוט כפול משולש מרובע שנותן ריח טוב, אז יכולים להוכיח בפירוש אפילו
את משה רבינו. ובזה יש להוסיף ביאור על מה שאומרים סתם נ נח נחמ נחמן מאומן בלי
להקדים רבי (וכבר הערכתי פרק שלם על זה), כי בבחינה זו של תוכחה שנותן ריח טוב אין
חשש פגיעה בכבוד הרב.
No comments:
Post a Comment
Thank G-d for Na Nach!!!