ב"ה
ספר המדות הרחקת
רשעים יז:
אל
תדבר עם המסיתים אפלו להוכיחם ולקרבם,
ע"כ
(ובמראה
מקומות מביא פסוק ממשלי ט:ז
ומוכיח לרשע מומו ופרש”י מום הוא למוכיח
שזה מחרפו ואינו שומע לו.
זו
היא אזהרה,
שאסור
לדבר עם המסיתים מדרך הישרה,
אפילו
להוכיחם ולקרבם,
ע”כ.
וע”ש
בחידושי ר'
משה
דוד וואלי שגם הציע טעם פנימי).
והנה
צ"ע
למעשה אם יש למצוא נקודה טובה בהמסית
ולעבוד משם להוכיחו למוטב.
כי
ידוע לענין אות ז,
שרבינו
אוסר ללמוד זכות על רשע,
שלמעשה
רבינו גער באיש אחד,
ואמר
(חיי
מוהר"ן
לד)
שאי
אפשר לאמר על איש ישראל שהוא רשע גמור,
ועל
כל אחד מישראל יכולים למצוא נקודה טובה
ועי"ז
להפכו לטוב,
וקשה
כי באות ז'
הנ"ל
מבואר שמדבר על רשע שיש לו נקודות טובות,
כמו
שהוכחנו שם,
ועם
כל זה רבינו אוסר ללמד זכות עליו (ולא
נראה בכלל לאמר שמדובר על גוי),
והמפרשים
רוצים ליישב שאסור ללמוד זכות מצד הרשעות,
אבל
בודאי יכולים לבנות על הנקודות טובות
שלו.
ולפי
דבריהם צריך לעיין אם יכולים לעשות כן על
המסית,
או
שמסית הוא יותר גרוע מסתם רשע גמור,
שכיון
שיש לו דין מסית אי אפשר אפילו להתיחס
להנקודות טובות שבו (וכמו
שמצוה על המסית – דברים יג:ט
– ולא תחמול,
לה
תהפך בזכותו),
וצ"ע.
No comments:
Post a Comment
Thank G-d for Na Nach!!!