ב"ה
בחיי מוהר"ן
אות תלד: ואמר
אם היה אפשר לגמר כתיבת ספר האלף בית
ביום
אחד
הייתי חפץ
מאד בזה,
ע"כ.
וי"ל
כמו שמובא כמה פעמים בספרי רבינו כי היום
הוא המידה,
כמו
שכתוב ומדת ימי (תהלים
לט,
לקוטי
מוהר"ן
לג,
נו),
ולכן
ראוי היה ליכתב כל ספר המדות ביום אחד.
ופעם
באומן חלקו את הספר לכמה חברים שכל אחד
יכתבו חלק כדי שכל הספר יהיה כתוב ביום
אחד,
לקיים
חפצו של רבינו.
וכן
מדת,
שהיא
מילת מדה סמוכה ל'ימי",
מדה
של ימי,
“מדה"
ע"ה
בגמטריא נ,
"ימי"
בגמטריא
נח עם האותיות (נחמ
בגמטריא זמן,
נחמ
שנית,
ע'
דבה”י
א:יב:כג
– לעת יום ביום,
ודניאל
ז:יב
זמן ועידן,
בחינת
(קהלת
ג) לכל
זמן ועת,
ן
מאומן בגמטריא מקום ע”ה).
כי
באמת נ נח הוא הדרך לזכות "להמדות"
עם
האותיות בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן.
This is about Rabbi Nachman of Bresluv (Breslov, Bratslov), now known as Na Nach Nachmu Nachmun MayUman! This is about his chasid and chief disciple Rabbi Natan, it's about the Saba, the Baal HaPetek.
Pages
▼
Wednesday, April 27, 2016
מחיה מתים ברחמים רבים
ב"ה
מחיה מתים
ברחמים רבים (שמונה עשרה, ברכה השניה), י"ל
על פי המבואר בלקוטי מוהר"ן
(תנינא
עב) שהענוה
ושפלות של האדם הוא זה שקם בתחיה.
והיינו
רחמים רבים של השם יתברך, שמנהיג
את העולם בדרך כזה, שהאדם
יכול להרכיש לעצמו את הענוה הזו המסותרת
לגמרי, שאי
אפשר להשיג אותו בעולם הזה, כי
הוא חלק לעולם הבא, וכל
מצוה ופעולה טובה ומחשבה טובה ולימוד
לשמה רוכש להאדם חלק אלוה ממעל של ענוה.
ובאמת השם
יתברך ברא את העולם לגלות רחמנותו,
וברא את
העולם כדי שהאדם יזכה לתכלית העונג בידיעת
השם יתברך ובהתאחד אתו יתברך.
והרי כל זה
כלול בענוה הזה האמיתי שקם לתחיה,
הרי מחיה
מתים ברחמים רבים.
נ נח נחמ נחמן מאומן
רק רבי נתן ידע מעט מי זה רבינו
ב"ה
סבא אמר (הובא ספר ישראל סבא):
רַבֵּנוּ הַקָּדוֹשׁ אָמַר: "אֲנִי סוֹד מִכָּל הָעוֹלָם. יוֹדֵעַ מִמֶּנִּי רַק רַבִּי נָתָן וְנַפְתָּלִי קְצָת". אָז יְכוֹלִים לוֹמַר עַל זֶה שְׁנֵי דִּינִים פְּשׁוּטִים: רַק רַבִּי נָתָן, "יוֹדֵעַ מִמֶּנִּי רַק רַבִּי נָתָן", רַבִּי נָתָן הוּא יָדַע קְצָת. מִי יָכוֹל לָדַעַת מֵרַבֵּנוּ? אָז רַבִּי נָתָן הוּא יָדַע קְצָת, וְאָז הַפֵּרוּשׁ הוּא כָּכָה: "יוֹדֵעַ מִמֶּנִּי רַק רַבִּי נָתָן, וְנַפְתָּלִי קְצָת", רַבֵּנוּ הַקָּדוֹשׁ לֹא אוֹמֵר "רַבִּי נַפְתָּלִי", הוּא אוֹמֵר "נַפְתָּלִי", אָז נָתָן יוֹדֵעַ וְרַבִּי נַפְתָּלִי - יוֹדֵעַ קְצָת. יְכוֹלִים לְפָרֵשׁ כָּכָה. וִיכוֹלִים לוֹמַר עַל שְׁנֵיהֶם קְצָת, רַק נָתָן וְנַפְתָּלִי, שְׁנֵיהֶם יוֹדְעִים קְצָת. וּשְׁנֵי הַפֵּרוּשִׁים הֵם אֱמֶת! וְרַבִּי נָתָן.. מַה שֶּׁיָּדַע רַבִּי נָתָן לֹא יָדַע, לֹא הִשִּׂיג רַבִּי נַפְתָּלִי. רַבִּי נָתָן הָיָה יְהוֹשֻׁעַ, רַבֵּנוּ וְרַבִּי נָתָן זֶה משֶׁה וִיהוֹשֻׁעַ, זֶה עִנְיָן מְיֻחָד. רַבִּי נַפְתָּלִי הוּא הָיָה חָבֵר שֶׁל רַבִּי נָתָן,
והנה הדיבור הזה של רבינו לא מצאת רק מר' אברהם בן הר"ן (חכמה ובינה כא, ומובא כמה פעמים בשיח שרפי קודש), בזה"ל:
רַבֵּנוּ הֵעִיד בְּעַצְמוֹ עַל מוֹהַרְנַ"תְּ וְרַבִּי נַפְתָּלִי תַּלְמִידָיו
וְאָמַר: "לָדַעַת מִמֶּנִּי יוֹדְעִים נָתָן וְנַפְתָּלִי מְעַט..." "וִויסְן פוּן
מִיר וֵוייסְט נָתָן נַפְתָּלִי אַבִּיסְל...".
והנה בריש הקדמה לספר חיי מוהר"ן, רבי נתן כותב בזה"ל ואמר (רבינו) בפה מלא שאין מי שיודע ממנו כי אם אנכי מעט, עד כאן לשונו. והרי בזה מבואר שרבי נתן תפס עיקר את הפירוש השני של סבא ישראל, שהוא לא זכה לדעת מרבינו אלא מעט.
נ נח נחמ נחמן מאומן
Monday, April 25, 2016
Sunday, April 24, 2016
ציון רבי עקיבא והרמח"ל
ב"ה
ידוע שסבא ישראל עשה תקיעת כף עם ר' ישראל קרדונר ליד ציון הקדוש של רבי עקיבא והרמח"ל שלא ילכו יום ולילה בלי להתראות זה עם זה (לא ברור לי, אבל קצת משמע שהתחייבו שיהיה פעם ביום ופעם בלילה). ומזה ההתקשרות צמחה גאולה לעם ישראל, כי על ידי שר' ישראל האיר לסבא בכל כוחו אור של רבינו, כן זכה סבא להמשיך ולהתחזק ברבינו עד שזכה לקבל את הפתק הקדוש ולהמשיך לעלות ולעלות.
עקיבא, כבר פרסמתי שהוא ר"ת עתיקא קדישא (בחי' סבא) ישראל בער אודסר.
עכשיו הנני מוסיף, ובפרט לאור הנתבאר לעיל.
ע' -זה עין - בחי' להתראות, ק"י - ישראל קרדונר, יב"א - ישראל בער אודסר.
הרי שהשם עקיבא בעצמו מעיד על ההתקשרות בין ר' ישראל קרדונר וסבא ישראל הנ"ל. (וידוע שהאריז"ל פקד את מהרח"ו להתקשר את עצמו לרבי עקיבא לפני כל תפילה ותפילה על ידי הזכרת השם עקיבא עשר פעמים... ובסוף עיקר התגלות העשר מיני נגינה של נ נח נחמ נחמן (עשר אותיות) מאומן, נולד על ידי ההתקשרות בציון רבי עקיבא).
נ נח נחמ נחמן מאומן
Outpouring of the Soul - English translation - free to read online or download pdf
HH
B"H Outpouring of the Soul is one of the most principle books of Breslov, it lays down the method of hisbodidus and prayer. In addition to being a guide and a how-to, it also offers strong incentive, inspiration, awakening, and arousal, to actually practice this ancient holy way of our forefathers which was reintroduced by Rabbi Nachman of Breslov better known as Na Nach Nachma Nachman MeUman!
This has just been updated with a few minor corrections
http://naanaach.blogspot.com/p/hh-na-nach-nachma-nachman-meu.html
You can read it online there, or download it for free as a pdf.
Opening to Outpouring of the Soul - read online or download link for free PDF
This has just been edited, and is now called the Foreword to Outpouring of the Soul
http://naanaach.blogspot.co.il/p/opening-above-i-have-already-brought.html
http://naanaach.blogspot.co.il/p/outpouring-of-soul-1-30.html
read online or download link for free PDF
http://naanaach.blogspot.co.il/p/outpouring-of-soul-final-section.html
FOR MORE ENGLISH BRESLOV BOOKS CLICK HERE
Na Nach Nachma Nachman MeUman!
B"H Outpouring of the Soul is one of the most principle books of Breslov, it lays down the method of hisbodidus and prayer. In addition to being a guide and a how-to, it also offers strong incentive, inspiration, awakening, and arousal, to actually practice this ancient holy way of our forefathers which was reintroduced by Rabbi Nachman of Breslov better known as Na Nach Nachma Nachman MeUman!
Section One:
Introduction to Outpouring of the SoulThis has just been updated with a few minor corrections
http://naanaach.blogspot.com/p/hh-na-nach-nachma-nachman-meu.html
You can read it online there, or download it for free as a pdf.
Section Two:
Opening to Outpouring of the Soul - read online or download link for free PDFThis has just been edited, and is now called the Foreword to Outpouring of the Soul
http://naanaach.blogspot.co.il/p/opening-above-i-have-already-brought.html
Section Three:
Full Body of the holy Book Outpouring of the Soul!!! B"H.
Outpouring of the Soul: Articles 1-102 - read online or download link for free PDF.http://naanaach.blogspot.co.il/p/outpouring-of-soul-1-30.html
NEW
Section Four:
Prayer built on Torah - a synopsis of Likutay Halachos, laws of Rosh Chodesh 5read online or download link for free PDF
http://naanaach.blogspot.co.il/p/outpouring-of-soul-final-section.html
FOR MORE ENGLISH BRESLOV BOOKS CLICK HERE
Na Nach Nachma Nachman MeUman!
Happy even in the descent
HH
Look at how much faith HY has in us, for He commands us to be happy the whole Pesach, and yet we suffer a huge loss coming out of the first day - when we are given full moachin (higher consciousness) and sing the entire hallel, to go into the second day of Pesach with almost no moaching and half hallel, and yet we are supposed to be just as happy....
Na Nach Nachma Nachman MeUman!
Look at how much faith HY has in us, for He commands us to be happy the whole Pesach, and yet we suffer a huge loss coming out of the first day - when we are given full moachin (higher consciousness) and sing the entire hallel, to go into the second day of Pesach with almost no moaching and half hallel, and yet we are supposed to be just as happy....
Na Nach Nachma Nachman MeUman!
Saturday, April 23, 2016
Wikipedia doles out eternal damnation
HH
In one of the Wikipedia's articles on chumetz they write the punishment for chumetz is kurais, and probably because they felt it was to fanatical to say death, they wrote that this is something like eternal damnation (much less fanatical...). BH kurais is means early death, exactly how early is debated in the commentaries on the Talmud, but thank GD it is not GF eternal damnation, one would still merit a portion in the future world.
NNNNM!
In one of the Wikipedia's articles on chumetz they write the punishment for chumetz is kurais, and probably because they felt it was to fanatical to say death, they wrote that this is something like eternal damnation (much less fanatical...). BH kurais is means early death, exactly how early is debated in the commentaries on the Talmud, but thank GD it is not GF eternal damnation, one would still merit a portion in the future world.
NNNNM!
ב"ה רבותינו הגיע זמן של נ נח!
ב"ה
בהגדה יש סיפור שר' עקיבא והחכמים היו מספרים ביציאת מצרים עד שבאו תלמידיהם ואמרו רבותינו הגיע זמן קריאת שמע של שחרית. והשאלה היא למה התלמידים לא היו יושבים עמהם. ולכאורה היה קשה מדאי עבור התלמידים, ור' עקיבא והחכמים היו ממשיכים אור גדול של גאולה, עד שהעירו את התלמידים ובאו ואמרו שכבר האירו להם אור האמונה בחי' הגיע זמן קריאת שמע של שחרית.
נ נח נחמ נחמן מאומן
Why is this night different? NNNNM!
B"H this year I was blessed to have my own private seder, and afterwards coming back from the mikva to go to shacharis I knew it was right about Aloas Hashachar (dawn), afterwards I looked it up, the official time for dawn was 4:40, my watch then read 4:41 but it is around a minute fast - so I don't know if I made it or not (it could be that the mitzva is till later - like the haggada says about R' Akiva and the sages that they were talking about the exodus until the time for the reciting of the Shema), but I jumped at the opportunity to actually ask someone Mah Nishtana, and that is when the opportunity presented itself, I was passing by a secular teenage boy, so I called out to him, "Na Nach Nachma Nachman MeUman!" and then I said to him "Mah Nishtana Halaila Hazeh Meekul Halailoas?" - Why is this night different than all other nights? - and the kid was really happy to hear me, I didn't catch everything he said, but he ended with an emphatic "Chag Sumaich!" B"H. This kid was my Mah Nishtana this year!
Na Nach Nachma Nachman MeUman!
Na Nach Nachma Nachman MeUman!
Fire by the students of Rabbi Akiva
HH
Rabbi Akiva's tomb is a cave in the mountains of Tiberius, and reputedly his 24,000 students that died because they didn't accord enough respect to one another are buried in the surrounding vicinity. Tradition says that they died in the days of the counting of the Oamehr.
Today, just a few hours before we began counting the Oamehr a big brush fire started right below the tomb of Rabbi Akiva, and at least two fire-trucks were on scene to keep it contained and extinguish it. The baalay Mussar (moral, morale, ethics) say that bain udum lichavairo - between man and his friend - fighting is the aspect of FIRE.
Or maybe there was some chumetz there...
Na Nach Nachma Nachman MeUman!
Rabbi Akiva's tomb is a cave in the mountains of Tiberius, and reputedly his 24,000 students that died because they didn't accord enough respect to one another are buried in the surrounding vicinity. Tradition says that they died in the days of the counting of the Oamehr.
Today, just a few hours before we began counting the Oamehr a big brush fire started right below the tomb of Rabbi Akiva, and at least two fire-trucks were on scene to keep it contained and extinguish it. The baalay Mussar (moral, morale, ethics) say that bain udum lichavairo - between man and his friend - fighting is the aspect of FIRE.
Or maybe there was some chumetz there...
Na Nach Nachma Nachman MeUman!
Thursday, April 21, 2016
חכמות בגוים תאמין
ב"ה
חז"ל אמרו חכמה בגוים תאמין.
רבינו אמר חכמות בגוים תאמין.
כי יהדות זה תמימות ופשיטות.
נ נח נחמ נחמן מאומן
ב"ה זה הסדר: נ נח נחמ נחמן מאומן
ב"ה
שאלה:
למה דרך ארץ קדמה לתורה?
תירוץ
כי אין מוקדם ומאוחר בתורה!
ומי שרוצה להעמיק, הרי בפרשה אחד יש מוקדם ומאוחר (חוץ מהשאלת שכבר העיר ר' עקיבא איגר ז"ל)...
ועל כן מאד חשוב הסדר הזה: נ נח נחמ נחמן מאומן
Wednesday, April 20, 2016
Transgender
HH
One of the most highly regarded works in Brisk and the Yeshivos is the Minchas Chinuch (my father gives lectures on this book, and many have been recorded and are available online on frumtube or koshertube), which analyzes the mechanics of the mitzvos. Very, very often the Minchas Chinuch presents different approaches and in order to show why and how it actually makes a difference which way you see it, he resorts to the case of a tumtum (se**al organs covered and unknown) and androgeenus (having both)- where according to one approach such people would be obligated and according to the other approach they would be exempt, or vice versa.
So maybe all the learning of the Minchas Chinuch was instrumental in an oblique way to the sexual mayhem prevalent today, or as a true yeshiva person would say: If people would be learning more from the Minchas Chinuch, the world would be spared the craziness of people actually going that way.
There could be another facet. For time immemorial the world was led to believe that learning Torah is more important than prayer. In recent times Rabbi Nachman has made it abundantly clear that prayer - for spirituality - is much higher. Torah is the aspect of the male, and prayer is the aspect of female. So now that the world is make the transformation, and shifting its focus to favor prayer over Torah, this effects all the echelons of society, ultimately bringing severe identity crisis and issues to some of those more prone to confusion, may the Holy Merciful One spare us and save us and redeem us very soon.
Na Nach Nach Nachman MeUman!
One of the most highly regarded works in Brisk and the Yeshivos is the Minchas Chinuch (my father gives lectures on this book, and many have been recorded and are available online on frumtube or koshertube), which analyzes the mechanics of the mitzvos. Very, very often the Minchas Chinuch presents different approaches and in order to show why and how it actually makes a difference which way you see it, he resorts to the case of a tumtum (se**al organs covered and unknown) and androgeenus (having both)- where according to one approach such people would be obligated and according to the other approach they would be exempt, or vice versa.
So maybe all the learning of the Minchas Chinuch was instrumental in an oblique way to the sexual mayhem prevalent today, or as a true yeshiva person would say: If people would be learning more from the Minchas Chinuch, the world would be spared the craziness of people actually going that way.
There could be another facet. For time immemorial the world was led to believe that learning Torah is more important than prayer. In recent times Rabbi Nachman has made it abundantly clear that prayer - for spirituality - is much higher. Torah is the aspect of the male, and prayer is the aspect of female. So now that the world is make the transformation, and shifting its focus to favor prayer over Torah, this effects all the echelons of society, ultimately bringing severe identity crisis and issues to some of those more prone to confusion, may the Holy Merciful One spare us and save us and redeem us very soon.
Na Nach Nach Nachman MeUman!
Chewing Nanach
HH
Eating the matza cultivates the memory - consciousnesses - of the future world - it gives da'as (holy realization of memory. Anyone who grew up in a good litvak-yeshiva society knows the challenge of eating a full measurement of matza in the allocated time, therefore, a wise man - his eyes are in his head (- he sees in advance) will prepare accordingly, and two days before the event he will exercise his jaw and chewing muscles. One way to do this is simply by chewing gum. Being that mice are an aspect of forgetfulness - small consciousness - and from what I learned recently they are turned off by the smell of peppermint, I recommend using peppermint flavor gum to enhance the effect of this preparatory exercise. Bidee'eved, I am using spearmint flavor.
Na Nach Nachma Nachman MeUman!
Eating the matza cultivates the memory - consciousnesses - of the future world - it gives da'as (holy realization of memory. Anyone who grew up in a good litvak-yeshiva society knows the challenge of eating a full measurement of matza in the allocated time, therefore, a wise man - his eyes are in his head (- he sees in advance) will prepare accordingly, and two days before the event he will exercise his jaw and chewing muscles. One way to do this is simply by chewing gum. Being that mice are an aspect of forgetfulness - small consciousness - and from what I learned recently they are turned off by the smell of peppermint, I recommend using peppermint flavor gum to enhance the effect of this preparatory exercise. Bidee'eved, I am using spearmint flavor.
Na Nach Nachma Nachman MeUman!
Tuesday, April 19, 2016
The Hisbodidus of the Baal Shem Tov part 8
BH just now I recorded the next 5 episodes - which complete the Baal Shem Tov's response to the great Rabbi who came to challenge him, after we will see how the Rabbi accepts the response, now I just have to figure out B"H the best way to upload 5 GIG... enjoy Na Nach Nachma Nachman MeUman!
כפרת עונות בלי עונש - רק על ידי ענוה ודביקות
ב"ה
בלקוטי מוהר"ן תורה ד:ז
עובר על פשע לשארית,
למי
שמשים את עצמו כשארית (ראש
השנה יז:),
יש
להבין את זה על פי מש"כ
הרמח"ל
בספר אדיר במרום (עמ'
תנ)
ז"ל
וכל חטא הולך לזה – להיות מפריד.
כי
החטא בא מן הס"א,
ויש
לו הטבע של מקורו.
אך
סוף סוף אם לא יתגבר הרע על הנשמה הרבה,
אפשר
לנשמה ליטהר ממנו אפילו בלא עונש.
שהרי
אם נפרדה באותה הפעם נדבקת בפעם אחרת,
ובדביקות
יכולה ליתקן,
בסוד
(שיר
השירים א:ב)
ישקני
מנשיקות פיהו,
שדרשו
(מדרש
שהש"ר
שם)
ידביקני
יטהרני,
וגם
יזיינני נגד הס"א
שלא תחטיא פעם אחרת,
לפי
כח ההתדבקות וכו'
ע"ש
כל דה"ק.
והרי
מי שהוא ששם את עצמו כשארית בודאי משיג
הדביקות הדרושה וממילא יטהר מכל החטאים.
נ נח נחמ נחמן מאומן
קצת קשרים בין רבי עקיבא לרבינו הקדוש נ נח נחמ נחמן מאומן
ב"ה
רנט.
כתב
הגאון המקובל מהר"ש
מאוסטרופולי:
מובא
בספר גליא רזיא תקס"ד
פעמים מוזכר רבי עקיבא בכל הש"ס
(ובשנת
התקס”ד רבינו היה כבן ל”ב שנה).
והלכה
כמותו שע"ה
פעמים,
וזהו
ש"השעה
"
עומדת
לו,
וברמז
"מסוף
עולם ועד סופו"
גימט'
תקס"ד,
ורבי
עקיבא נקרא אוצר בלום {תוס'
גיטין
סו}וברמז
אוצר בלום גימט'
שעה
שהלכה כמותו שעה פעמים!
נחמן
בן שמחה עם האותיות והכולל בגמטריא תקס"ד.
וכבר
הארכנו בזה במ"א
(בסוד
פעמים פ"ר
-
מנצפ"ך).
ואולי
יש בזה ממה שרבינו אמר שאפילו רבי שמעון
בר יוחאי צריך לשתות מהנחל נובע מקור
חכמה,
כי
הרי רבי עקיבא היה רבו של רשב"י.
ויש
עוד רמזים פה ואכמ"ל.
עקיבא
- ע
פעמים ק =
7000 שנות
העולם,
יב"א
- ר"ת
אין יאוש בעולם,
וכמה
העולם ע"ק
- 7000
כנ"ל.
ויכולים
לראות כל העולם בפתק הקדוש!
ועוד
ע"ק
– זה עתיקא קדישא,
בחי'
סבא
(כי
ז"א
זה הבן,
ואבא
ואימא ההורים,
ואריך
אנפין הוא עתיקא קדישא הוא הסבא)
יב"א
ר"ת
ישראל בער אודסר!
עוד
קשר בין רבינו ורבי עקיבא,
בתהלים
פו שאומרים בסוף שחרית:
והצלת
נפשי משאול תחתיה אלקים זדים קמו עלי ועדת
עריצים בקשו נפשי.
הר"ת
של נפשי משאול תחתיה אלקים בגמטריא נ נח
נחמ נחמן מאומן,
והר"ת
של זדים קמו עלי ועדת גמטריא עקיבא.
נ נח נחמ נחמן מאומן
Monday, April 18, 2016
Hillula of Ramban
HH
Today is reputedly the hillula - aniversary of the passing of Nachmanides, that makes this an opportune time to read his letter which is somewhat of his legacy to Israel:
http://naanaach.blogspot.co.il/search/label/Letter%20of%20Ramban
The reason why I never saw Breslov very into this holy awesome letter is mysterious, and I think that it might be because in today's age one of the most fundamental traits necessary in the service of HY is holy brazenness (azzus dikidusha), which although the holy books make clear, mamash goes hand in hand with humility, even still for a person reading just the Letter of the Ramban which is very much based on extreme humility, one can lose sight of the urgency and necessity to maintain very strong holy brazenness.
Na Nach Nachma Nachman MeUman!
Today is reputedly the hillula - aniversary of the passing of Nachmanides, that makes this an opportune time to read his letter which is somewhat of his legacy to Israel:
http://naanaach.blogspot.co.il/search/label/Letter%20of%20Ramban
The reason why I never saw Breslov very into this holy awesome letter is mysterious, and I think that it might be because in today's age one of the most fundamental traits necessary in the service of HY is holy brazenness (azzus dikidusha), which although the holy books make clear, mamash goes hand in hand with humility, even still for a person reading just the Letter of the Ramban which is very much based on extreme humility, one can lose sight of the urgency and necessity to maintain very strong holy brazenness.
Na Nach Nachma Nachman MeUman!
נ נח
ב"ה
נ נח, נח עם האותיות בגמטריא ס', הרי נ' בחינת נפילה, ומיד סומכים אותו עם ס', נח.
ובאמת צריכים לחזור ולסמך שיהיה לימודו מאה ואחד פעמים (כמו שכתוב במלאכי ג:יח ושבתם וראיתם וכו' ובמסכת חגיגה ט: ע"ש), וזה נחמ עם האותיות בגמטריא מאה ואחד.
ואז יש כבר תורה ויש קמח, נחמן.
מאומן.
נ נח נחמ נחמן מאומן
וישלכהו ארצה ויהי לנחש וינס משה מפניו - שמות ד:ג -- הוספתי בס"ד טעם על מה ששמים היד על העינים בקריאת שמע
ב"ה
הנה כל המפרשים לא מצאו ידיהם ורגליהם איך משה רבינו שהיה מדבר עם השם יתברך נס לפני הנחש, ולאן ינוס, הלוא מלוא כל הארץ כבודו?!
ובפשטות י"ל שכמו שמשה רבינו היה שומע ממש את קול ה', כן היה שומע את קול ה' בכל סביבותיו, כל מה שהתרחש הוא הבין בזה מה שהשם יתברך היה מראה לו, ולכן בראותו את הנחש הוא הבין שהוא צריך לנוס (וידוע מה שהרמב"ם אומר על ראש השנה, בורחים מהשם אל השם).
אכן נראה לאמיתת הענין פירושו כך, וינס משה מפניו של השם יתברך - לאחוריו. כי אפילו בהשגה של בחי' אחוריים של השם יתברך יש סכנה עצומה כמו שכ' (כי תשא לג:כב) והיה בעבר כבדי ושמתיך בנקרת הצור ושכתי כפי עליך עד עברי, ופרש"י ז"ל מכאן שנתנה רשות למחבלים לחבל, ע"ש. ובאמת מפורש הוא בגמרא (ברכות ז:) ז"ל ויאמר לא תוכל לראות את פני (שמות לג:כ) תנא משמיה דר' יהושע בן קרחה, כך אמר לו הקב"ה למשה, כשרציתי לא רצית, ופרש"י כשרציתי בסנה. הרי מבואר שבסנה היה השגה של פנים, רק שמתחילה ויסתר משה פניו, שי"ל פניו של משה, וכן י"ל שהסתיר פניו של השם, שעשה לבושים, ובסוף וינס לגמרי מפניו יתברך. כי י"ל שאם רשות ניתנה למחבלים בהראות את אחוריו, אז בהראות את פניו זה עוד הרבה יותר מסוכן, ולא רצה משה. ויתכן, שזה מה שרבי עקיבא זכה כאשר סרקו את בשרו ר"ל, כי כך הש"י אמר למשה על רבי עקיבא כך עלה במחשבה, והמחשבה הוא בחי' אור הפנים. וזה מה שהש"י אמר שתוק, כי בחי ושכתי כפי תירגם אונקולוס ואגן במימרי, היינו שהוא בחי' דיבור, ור' עקיבא לא קיבל את ההגנה של הדיבור, ולכן כאשר דיברו על השגתו הש"י אמר שתוק - בלי הגנה הוא זכה להתגלות של - כך עלה במחשבה - של אור הפנים, ודו"ק.
והנה בענין מה ששמים את היד על העינים בעת קריאת שמע ישראל, יש לומר על פי מה שרבינו הקדוש גילה בלקוטי מוהר"ן (תורה סה) שהטעם שאנשים בצער סותמים את העינים הוא כדי לראות רחוק עד עולם הבא שהוא כולו טוב ואין שם שום צער כלל, ששם כולו טוב, ולכן בקריאת שמע שאנו מעידים על יחודו יתברך אנו סותמים את העינים לגמרי עם היד כדי להסתכל בתכלית היחוד.
ואכן י"ל שהטעם שמשימים את היד בקריאת שמע הוא בחי' ושכתי כפי, כי כיון שאנו מיחדים את השם בכל כוחינו, וראוי היה שיהיה התגלות של יחוד השם, ואם כן יש סכנה של המחבלים כנ"ל, ולכן אנו מקיימים בנפשינו בחי' ושכתי כפי עד עברי, ודו"ק.
והנה בענין מה ששמים את היד על העינים בעת קריאת שמע ישראל, יש לומר על פי מה שרבינו הקדוש גילה בלקוטי מוהר"ן (תורה סה) שהטעם שאנשים בצער סותמים את העינים הוא כדי לראות רחוק עד עולם הבא שהוא כולו טוב ואין שם שום צער כלל, ששם כולו טוב, ולכן בקריאת שמע שאנו מעידים על יחודו יתברך אנו סותמים את העינים לגמרי עם היד כדי להסתכל בתכלית היחוד.
ואכן י"ל שהטעם שמשימים את היד בקריאת שמע הוא בחי' ושכתי כפי, כי כיון שאנו מיחדים את השם בכל כוחינו, וראוי היה שיהיה התגלות של יחוד השם, ואם כן יש סכנה של המחבלים כנ"ל, ולכן אנו מקיימים בנפשינו בחי' ושכתי כפי עד עברי, ודו"ק.
נ נח נחמ נחמן מאומן
רבינו הקדוש כותב עלי ישראל בער האש שלי תוקד עד ביאת המשיח
HH GIVALD song, music by Raanan Nachal n"y. My fire will burn till the coming of Messiah! Na Nach Nachma Nachman MeUman!
At the beginning of this video I put a short video of a little fire which raged on the windowsill of the room adjacent to the holy tomb of Rabbi Na Nach Nachma Nachman MeUman - the fire started by a few little candles which are sold right there in the container and are lit in memory of Rabbi Nachman of Breslov, at the time I was standing in the room of the tomb speaking to Peretz Krohn - the Principal and Executive Director of the Jewish Day Schools in Uman, and while I was speaking to him I observed - looking over his shoulder - the fire growing larger and larger until it caught peoples attention, at which point I joined the excitement and filmed the little clip. Later in the day I was approached by Feux who had heard that I filmed the fire and he asked me if he could get the clip from me so that he could put it up on the social media which he promotes with little news tidbits from Uman. So I thought it over and figured that I was only interested in spreading Nanach and for that I can use this clip in a Nanach video, and let my friend capitalize on it's sensational news worth. So I told Feux I'd be happy to give him the clip, just one catch, my phone was about dead - the battery was like at 4% and the phone was broken so that it couldn't recharge, I had already bought a brand new charger for it, to no avail, and I had already bought a new phone that a friend was bringing me to replace this one - so that I could send this phone to get fixed. Feux was unfazed and said that it was no problem, and he takes out of his pocket a samsung power bank, and said he'll just charge up my phone with this. So I smile at him, and explain to him very patiently that the phone won't charge, it's busted and it's about to be sent for repair. Feux however is still unfazed, and says that this is the real thing - a real samsung charger and it will work! So, I smile at him benignly, not thinking for a second that he wasn't completely wasting his time, and offered him my phone, "be my guest... good luck..." - so he plugs my phone in, and bingo, its charging beautifully! In one second it became clear that the chargers I had been using were garbage, and all I had to do was get a decent new charger. And thus the fire of Rabbainu saved me tremendous hassle, the ordeal of buying a new cheap temporary phone which I would be stuck with, getting my phone to the repair, getting it back, and the whole shabang... and this little fire of Rabbainu saved me all that money and trouble... Yishtabach shimo lu-ad!
Na Nach Nachma Nachman MeUman!
At the beginning of this video I put a short video of a little fire which raged on the windowsill of the room adjacent to the holy tomb of Rabbi Na Nach Nachma Nachman MeUman - the fire started by a few little candles which are sold right there in the container and are lit in memory of Rabbi Nachman of Breslov, at the time I was standing in the room of the tomb speaking to Peretz Krohn - the Principal and Executive Director of the Jewish Day Schools in Uman, and while I was speaking to him I observed - looking over his shoulder - the fire growing larger and larger until it caught peoples attention, at which point I joined the excitement and filmed the little clip. Later in the day I was approached by Feux who had heard that I filmed the fire and he asked me if he could get the clip from me so that he could put it up on the social media which he promotes with little news tidbits from Uman. So I thought it over and figured that I was only interested in spreading Nanach and for that I can use this clip in a Nanach video, and let my friend capitalize on it's sensational news worth. So I told Feux I'd be happy to give him the clip, just one catch, my phone was about dead - the battery was like at 4% and the phone was broken so that it couldn't recharge, I had already bought a brand new charger for it, to no avail, and I had already bought a new phone that a friend was bringing me to replace this one - so that I could send this phone to get fixed. Feux was unfazed and said that it was no problem, and he takes out of his pocket a samsung power bank, and said he'll just charge up my phone with this. So I smile at him, and explain to him very patiently that the phone won't charge, it's busted and it's about to be sent for repair. Feux however is still unfazed, and says that this is the real thing - a real samsung charger and it will work! So, I smile at him benignly, not thinking for a second that he wasn't completely wasting his time, and offered him my phone, "be my guest... good luck..." - so he plugs my phone in, and bingo, its charging beautifully! In one second it became clear that the chargers I had been using were garbage, and all I had to do was get a decent new charger. And thus the fire of Rabbainu saved me tremendous hassle, the ordeal of buying a new cheap temporary phone which I would be stuck with, getting my phone to the repair, getting it back, and the whole shabang... and this little fire of Rabbainu saved me all that money and trouble... Yishtabach shimo lu-ad!
Na Nach Nachma Nachman MeUman!
Sunday, April 17, 2016
שטיפת מוח של הנוצרים - xtian brainwashing
HH
The Targum, Parshas Metzoara (Leviticus 14:42) – uses "Yeshua" – to mean to plaster! (and plastered means to be very drunk...)
The Targum, Parshas Metzoara (Leviticus 14:42) – uses "Yeshua" – to mean to plaster! (and plastered means to be very drunk...)
ב"ה ע' בתרגום אונקולוס בפרשת מצורע (ויקרא יד:מב) שתירגם "וטח" - "וישוע"!!!!
נ נח נחמ נחמן מאומן
Saturday, April 16, 2016
עשירות מופלגת בא היום דרך ירידה לטומאה לא עלינו - פרשת מצורע
ב"ה
ע' בספר שיחות הר"ן אות
ד -
עכשיו
בעתים הללו קשה מאד מאד שיהיה מעות לאיש
כשר וכו'
על
כן בהכרח שיהיה לו חס ושלום ירידה גדולה
מאד קודם שבא לעשירות ע"ש.
י"ל
שזה ממש הענין שמצינו כאשר בני ישראל באו
להנחיל את ארץ ישראל קבלו בשורה בפרשת
מצורע (ויקרא
יד:לד)
כי
תבאו אל ארץ כנען וכו'
ונתתי
נגע צרעת בבית ארץ אחזתכם,
ופרש"י
ז"ל
בשורה היא להם שהנגעים באים עליהם,
לפי
שהטמינו אמוריים מטמוניות של זהב בקירות
בתיהם כל ארבעים שנה שהיו ישראל במדבר,
ועל
ידי הנגע נותץ הבית ומוצאן,
ע"כ.
ובזוהר
ובמפרשים פרשו למה דוקא היו צריכים למצוא
את האוצרות דרך טומאת נגע צרעת,
ע"ש,
ועל
כל פנים כן הוא הדבר,
כי
רבינו התחיל לכבוש את ארץ כידוע,
ולכן
כמו אז בכיבוש הראשון,
כן
עכשיו בכיבוש האחרון,
האוצרות
של כסף מתגלים בירידה לטומאה לא עלינו.
וע"ע מש"כ בלוקטי נ נח שם, שיסוד הדבר מוסכם כפי מה שהרמח"ל כותב בדעת תבונות בענין הימים האלו (כמדומני שזה נמצא בבלוג, ע' במפתחות - שיחות ד).
נ נח נחמ נחמן מאומן
כנגע נראה לי בבית - כף הדמיון - פרשת מצורע
ב"ה
ע'
בפרשת
מצורע על הפסוק כנגע נראה לי בבית (ויקרא
יד:לה)
ופרש"י
ז"ל
אפלו תלמיד חכם שיודע שהוא נגע ודאי,
לא
יפסק דבר ברור לומר נגע נראה לי,
אלא
"כנגע
נראה לי",
עכ"ל.
והמפרשים
כתבו כי רק באמירת הכהן נעשה נגע ממש.
אכן
ראיתי מובא שהר"א
מזרחי כתב בשם רבותיו שהטעם הוא מפני
שלמדה תורה דרך ארץ,
שלא
יאמר אדם טמאה אפלו על הדבר הברור לו ודאי,
אלא
יאמר בלשון ספק.
וזה
שאמרו חז"ל
(ברכות
ד.) למד
לשונך לומר איני יודע,
ע"כ.
והוא
קצת תמוה,
אלא
שכותב כן בדרך קבלה.
אכן
לפי מה שגילה רבינו בסוף תורה כח שאין לקרוא את היצר הרע אלא בשם כח המדמה עין שם, י"ל
שהרי הטומאה של הנגעים הוא מהס"א
שכל כחו אינו אלא הדמיון,
ובפרט
הוא משתדל להחליש דעתינו ולהפיל אותנו
בייאוש,
ולכן
דוקא כאשר הוא מראה כחו ואותותיו,
אנו
משתמשים בכלי זינו,
ואומרים
כנגע,
בכ"ף
הדמיון,
שאפילו
אם הוא באמת נגע ממש על פי הכהן,
אינו
אלא כפי דמיון הס"א,
הגם
שנהיה חייבים להתיחס להלכה לדמיון הזה,
עם
כל זה אינו אלא דמיון בעלמא,
ואין
להתפעל יותר מדי עליה.
נ נח נחמ נחמן מאומן
תיקונים גדולים בספר לקוטי נ נח
ב"ה
בשבת פתחתי את לקוטי נ נח - זה הרבה זמן שלא היה לי אפילו העתק לעצמי, ומיד ראיתי בשני מקומות טעות גדול, שכתבתי בשני מקומות (ונזדמן לי בס"ד שכמעט בראיה אחד ראיתי את שניהם - ואיני מתכוון לבדוק יותר) שסכה עם הג' אותיות בגמטריא נחמ, ואינו בכלל קרוב כי נחמ 98 וסכה עם הג' אותיות 88. ותוך כמה דקות השם יתברך האיר לי על נכון איך שסוכה באמת המשך על נח, כי נח עם הנקודות והכולל בגמטריא סכה.
וראיתי איך שנ נח הוא ממש העינים של העולם, כי נ נח עם הנקודות בגמטריא ע' ע'....
וכן מצאתי כתוב שם ש"ביצה" עם האותיות והכולל בגמטריא נחמן, ואינו אפילו קרוב משפחתו, אז תקנתי בס"ד שביצה עם הכולל בגמטריא נ נח....
נ נח נחמ נחמן מאומן
תיקונים בשטח הסטרא אחרא
ב"ה
קטע מתוך לקוטי נ נח, שהוא באמת עוד סיבה להגיד לאנשים נ נח אפילו במקום שאלת שלום....
בחיי מוהר"ן אות פז: רבינו מספר על האדם
גדול שגופו היה מלוקט ממקומות המטנפים
שקבל על עצמו לתקן,
ולכן
לא היו שואלים בשלומו.
והנה
יש לעיין,
האדם
הגדול הזה איך בכלל היה עובד את השם מתוך
הטינופת,
ויש
לדחות ע"פ
הספר חסידים,
שמתוך
הדחק מותר להרהר בדברי תורה אפילו במקומות
המטונפים.
ויש
לעיין,
דהנה
מצינו לשון הספרים הקדושים שיש אנשים
שנפלו לעומק הטומאה,
בעשרה
כתראה וכו',
אז
לכאו'
תהיה
אסור לדבר עמהם דברי קדושה.
ובאמת
כן מצינו שרבינו לא דבר עם המשכילים באומן
מעניני תשובה ומעניני קדשה כלל כלל לא,
רק
אדרבה תמיד היה מדבר עמהם שיחת חלין
וספורים בעלמא (חיי
מוהר"ן
בסוף,
סימן
תריג). אכן
עיין בלקוטי מוהר"ן
תורה עח,
שדיבור
הוא כמו האמא שהולכת עם בנה אפילו במקום
הטנפת,
ומשמע
שאפילו בעומק הטומאה יש לדבר דברי קדושה,
אולי
לא שלום שהוא שם של השם,
אבל
דברי קדושה מותרים.
וע"ע
בספר אדיר במרום (עמ'
כב)
שכז"ל
כי זהו כלל גדול:
בעוד
שהאדם תוך תגבורת הס"א
אינו יכול לתקן התיקון הצריך,
עכ"ל. ולאידך
גיסא ידוע מה שרבי נתן כתב שהצדיק לפעמים
את אנשיו למקומות שפלות מאד שהוא בעצמו
לא ראוי ליכנס שמה,
אכן
שם התיקון נעשה כל כולו על ידי הצדיק,
ואילו
האדם הגדול הנ"ל
משמע שהוא בעצמו היה מתקן.
נ נח נחמ נחמן מאומן
Friday, April 15, 2016
Great Nanach developments
HH
So while I was in Uman my friend made a bar mitzva, and invited all the mayfeetzim. There was so much joy there that even the waiters were dancing! [hearing this reminded me of what I just saw in Uman, Katsof, a teanager, a year or two Nanach, took a broom and put it in the hands of one of the gentiles who clean the holy tomb, an older fellow, hands spread apart on the stick, and he put his hands on the stick too and, to this man's horror began dancing euphorically with him - - feel the excitement of Nanach!] Even some of his relatives who were always very aloof, joined in. In the middle of the dancing the electricity died, and people started leaving. One of the Nanach pulled up his van and tried to keep things going from outside, but it didn't quite do the trick. Finally one of the Nanach, who was prepared for all situations, brought from his van a generator, lighting, sound system, the whole thing, and got the party going again, and the joy was doubled. They also had the big Nanach doll. Hearing this made consoled me for having missed it (in Uman I bought a really cool Nanach bracelet as a bar mitzva gift), although I do realize that had I made it, I probably wouldn't have gotten so sick. B"H all is Na Nach.
An old Rosh Yeshiva of mine came to visit me, while I was away, and left $100 (which basically pays for the rest of my last trip to Uman, now I just have to pay off the previous 7 trips B"H), quiet amazing, may HY bless him, and may he bring his whole yeshiva to Uman (he already sends some of the boys B"H). BH the friend he spoke with gave him the new English Stories of Rabbi Nachman.
On friday, erev Rosh Chodesh Nissan my friend went to the airport to get a 6 am flight to Kiev, and at the counter they offered him 2,400 shekel to take a later flight, he asked how much later, they said in the afternoon, so he said no way. This friend was only flying on friday in the first place because the flights on thursday were sold out, thus we learn how much people wanted to make it to Rabbainu in the last days before the Rosh Hashana of Nissan.
Na Nach Nachma Nachman MeUman.
So while I was in Uman my friend made a bar mitzva, and invited all the mayfeetzim. There was so much joy there that even the waiters were dancing! [hearing this reminded me of what I just saw in Uman, Katsof, a teanager, a year or two Nanach, took a broom and put it in the hands of one of the gentiles who clean the holy tomb, an older fellow, hands spread apart on the stick, and he put his hands on the stick too and, to this man's horror began dancing euphorically with him - - feel the excitement of Nanach!] Even some of his relatives who were always very aloof, joined in. In the middle of the dancing the electricity died, and people started leaving. One of the Nanach pulled up his van and tried to keep things going from outside, but it didn't quite do the trick. Finally one of the Nanach, who was prepared for all situations, brought from his van a generator, lighting, sound system, the whole thing, and got the party going again, and the joy was doubled. They also had the big Nanach doll. Hearing this made consoled me for having missed it (in Uman I bought a really cool Nanach bracelet as a bar mitzva gift), although I do realize that had I made it, I probably wouldn't have gotten so sick. B"H all is Na Nach.
An old Rosh Yeshiva of mine came to visit me, while I was away, and left $100 (which basically pays for the rest of my last trip to Uman, now I just have to pay off the previous 7 trips B"H), quiet amazing, may HY bless him, and may he bring his whole yeshiva to Uman (he already sends some of the boys B"H). BH the friend he spoke with gave him the new English Stories of Rabbi Nachman.
On friday, erev Rosh Chodesh Nissan my friend went to the airport to get a 6 am flight to Kiev, and at the counter they offered him 2,400 shekel to take a later flight, he asked how much later, they said in the afternoon, so he said no way. This friend was only flying on friday in the first place because the flights on thursday were sold out, thus we learn how much people wanted to make it to Rabbainu in the last days before the Rosh Hashana of Nissan.
Na Nach Nachma Nachman MeUman.
Thursday, April 14, 2016
New
HH
Hashem Yisburach creates the world new every second, and Rabbainu revealed that a Jew is forbidden to be old, he must constantly renew himself. Rabbainu also revealed that this is the problem of the fraudulent rabbis that they don't renew themselves (elsewhere we explained, that this gives them the ability even to make miracles). This is another reason to stay very far away from all the rabbis out there, breslov or whatever, because as long as someone retains a connection to these charlatans, he will be unable to really renew himself.
Rabbainu said of himself that every time he came back from the fields and forest from doing hisbodidus he saw an entirely new world, this can show the connection mentioned above. The idea of hisbodidus is building one's own personal direct relationship with G-d, to the extent that one can actual see the new world that HY makes every second, but the more one is attached to rabbis or other leaders who do not renew themselves, he will G"F stagnate, to say the least.
Being connected to the true tzaddik however, Na Nach Nachma Nachman MeUman, gives a person tremendous footing and advantage in setting out to complete renewal, Nanach style.
Na Nach Nachma Nachman MeUman!
Only in Uman by Rabbainu - update
HH
Rosh Chodesh Nissan was just celebrated here on Sabbath, our sages revealed that it is the Rosh Hashana - New Years of the kings, it is a day of judgment of who gets empowered, from big offices to the smallest. So it is quite befitting to see that it is the day the president of the Ukraine resigns his high office, and now the holy tomb here in Uman will have a new president, BH may he be the one to return the holy tomb to Jerusalem.
Na Nach Nachma Nachman Me'Uman
Update -- it just gets better!
http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/210863
Apparently a somewhat observant Jew will be taking his place. May he be the one to bring the holy tomb of NNNNM to Jerusalem.
Rosh Chodesh Nissan was just celebrated here on Sabbath, our sages revealed that it is the Rosh Hashana - New Years of the kings, it is a day of judgment of who gets empowered, from big offices to the smallest. So it is quite befitting to see that it is the day the president of the Ukraine resigns his high office, and now the holy tomb here in Uman will have a new president, BH may he be the one to return the holy tomb to Jerusalem.
Na Nach Nachma Nachman Me'Uman
Update -- it just gets better!
http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/210863
Apparently a somewhat observant Jew will be taking his place. May he be the one to bring the holy tomb of NNNNM to Jerusalem.
Wednesday, April 13, 2016
למך צד ציד בחטא
ב"ה חזל גילו שלמך הרג את קין בטעות, כי היה צד ציד וכו', אכן באמת לכאורה אז היה עדיין אסור לבני אדם להרוג בהמות עד נח, נמצא שלא סתם הרג קין, אלא כיון שהיה עוסק בעבירה הרגו.
נ נח נחמ נחמן מאומן
אין כמוך -- עם ליאור תפוחי על הגיטרא
ב"ה עכשיו ליאור הגיע עם בנו הקטן לציון הקדוש של רבינו נ נח נחמ נחמן מאומן, והשמעתי לו את השיר שעשינו ביחד פה. נ נח!
צדקה לשמה
ב"ה
עכשיו בציון הקדוש חצקלוביטש הכריז הריני נותן צדקה על מנת שיחיה בני. והנה הגמרא אומרת הנותן צדקה על מנת שיחיה בנו הרי זה צדיק גמור, אבל מובן שאין זה רום האופן וה מעלה של נתינת צדקה לשם שמים. אכן פה כמדומני זה היה קרוב לתכלית הכוונה, כי לכאורה עיקר כוונתו היה ליתן את הצדקה באופן המצויר בגמרא, שיהיה ממש קיום והתהוות של מאמר חז"ל, ואם כן הרי זה ממש לשם ה' לשם תורה שבעל פה.
נ נח נחמ נחמן מאומן
Tuesday, April 12, 2016
לבזות ולגנות הניאוף ומראות אסורות בפה
ב"ה כבר כתבתי על זה קצת בלקוטי נ נח, והבאתי מחיי מוהרן תקצא, ולשון הגמרא במסכת שבת קנב תנא אשה חמת מלא צואה לפיה מלא דם והכל קצין אחריה. וכולו.
עכשיו הוספתי את הגמרא ברכות דף כ. שרב גידל אמר שהוא ניצל מהרהורי נשים כי דמיין באפאי כי קאקי חיורי עד כאן לשונו הזהב, ורשי פירש קרקע חיורי - אווזים לבנים, אמנם היום כבר יש בזה הביטוי משמעות יותר עמוקה ולענין לגנות ולבזות הסתכלות בנשים, והמבין יבין.
Monday, April 11, 2016
Lakewood
HH
Bernie went to Lakewood. On Shabbos a bunch of kids were smoking by the lake, and he was chilling with them. The fathers - rabbis, came to call out "SHABBOS ! SHABBOS !"
These kids were thrilled with the Nanach bus and were dancing Nanach BH.
The rabbis were in awe of the power of Nanach. Meirs a Breslover whose beennin Lakewood for tens of years was envious, and told Bernie that he always dreamed of being able to do what Bernie was doing, and asked Bernie to help. Other Rabbis also appealed to Bernie. When I was in Lakewood a rabbi also asked me to help him run an organization for these kids, I told him that an organization was not what was needed, only Na Nach Nachma Nachman Me'Uman.
Bernie went to Lakewood. On Shabbos a bunch of kids were smoking by the lake, and he was chilling with them. The fathers - rabbis, came to call out "SHABBOS ! SHABBOS !"
These kids were thrilled with the Nanach bus and were dancing Nanach BH.
The rabbis were in awe of the power of Nanach. Meirs a Breslover whose beennin Lakewood for tens of years was envious, and told Bernie that he always dreamed of being able to do what Bernie was doing, and asked Bernie to help. Other Rabbis also appealed to Bernie. When I was in Lakewood a rabbi also asked me to help him run an organization for these kids, I told him that an organization was not what was needed, only Na Nach Nachma Nachman Me'Uman.
Ohr Hatzadik
HH
The Friedman twins and others are back in Bais Yisroel right in the heart of Mir territory, they have a Bais Medrash as a whole floor of a dira. They put out a two sided page every week in Yiddish, and once put out a full glossy magazine in Yiddish. All the boys contributed. Recently they published 57,000 leaflets of Torah II:48, and they made a printing of pocket Meshivas Nefesh. Occasionally they make a Shabbos in Mitzpe Yiricho 50 shekel, they invite many speakers who are somewhat non gracias, but they keep it at that. They also give 20 shekel for an hour of learning in the early morning to attract more boys. So just noe I gave them about 20 of the new english stories we put out for distribution.
May HY bless their enterprise to be completely in the light of NNNNM.
The Friedman twins and others are back in Bais Yisroel right in the heart of Mir territory, they have a Bais Medrash as a whole floor of a dira. They put out a two sided page every week in Yiddish, and once put out a full glossy magazine in Yiddish. All the boys contributed. Recently they published 57,000 leaflets of Torah II:48, and they made a printing of pocket Meshivas Nefesh. Occasionally they make a Shabbos in Mitzpe Yiricho 50 shekel, they invite many speakers who are somewhat non gracias, but they keep it at that. They also give 20 shekel for an hour of learning in the early morning to attract more boys. So just noe I gave them about 20 of the new english stories we put out for distribution.
May HY bless their enterprise to be completely in the light of NNNNM.
The manager of the holy tomb
HH
The guy in charge of maintaining the holy tomb and kloiz is Bin Nun, so I saw first hand that he really detests the rabbi that was just busted by interpol, and I heard of his claims to affiliation to Saba. What I just found out is that Saba made his wedding in America. Supposedly he even has a bunch of pictures, Saba danced the whole wedding! And BH he is quite straight about the danger of all rabbis, but he does have to deal with them, and he also doesn't like graffiti, but BH maybe in the new building he's building, which he personally reputedly donated a few million, Nanach will be very prominently displayed.
NNNNM!
The guy in charge of maintaining the holy tomb and kloiz is Bin Nun, so I saw first hand that he really detests the rabbi that was just busted by interpol, and I heard of his claims to affiliation to Saba. What I just found out is that Saba made his wedding in America. Supposedly he even has a bunch of pictures, Saba danced the whole wedding! And BH he is quite straight about the danger of all rabbis, but he does have to deal with them, and he also doesn't like graffiti, but BH maybe in the new building he's building, which he personally reputedly donated a few million, Nanach will be very prominently displayed.
NNNNM!
Sunday, April 10, 2016
The poor rich society of Parshas Mitzoara - lepers
HH
Every time he comes its fair to say 50 people confront him asking him for charity, after all he claims that he bought ... for tens of millions, but unfortunately he has nothing to give them, and that is not something he can deal with. So this time bringing a larger group than I've seen with him he made sure to procure the services of P. the chussid of the rabbi just caught by interpol, who arranged for the group to sit outside of the camp, and he stood guard like in the story of the Prayer Leader that the ones who worshipped wealth had guards.
Gaichazi who had leprosy for asking money from Naaman, and later when he discovered that Aram who was seiging Israel had deserted leaving all their wealth and provisions, eventually stopped his own private pillage and alerted the nation.
Maybe there is yet a chance for these privileged elite, and may they merit to come again, and generously give the few dollars to keep the paupers at bay, without having to resort to leprosy and security.
Na Nach Nachma Nachman Me'Uman
Every time he comes its fair to say 50 people confront him asking him for charity, after all he claims that he bought ... for tens of millions, but unfortunately he has nothing to give them, and that is not something he can deal with. So this time bringing a larger group than I've seen with him he made sure to procure the services of P. the chussid of the rabbi just caught by interpol, who arranged for the group to sit outside of the camp, and he stood guard like in the story of the Prayer Leader that the ones who worshipped wealth had guards.
Gaichazi who had leprosy for asking money from Naaman, and later when he discovered that Aram who was seiging Israel had deserted leaving all their wealth and provisions, eventually stopped his own private pillage and alerted the nation.
Maybe there is yet a chance for these privileged elite, and may they merit to come again, and generously give the few dollars to keep the paupers at bay, without having to resort to leprosy and security.
Na Nach Nachma Nachman Me'Uman
Rabbi of Breslov of Manchester comes out openly in favor of the holy Petek
HH
The Gabbai of the holy tomb of Rabbi Nachman of Breslov, Yisroel Barzel, just told me that he met R. Elimelech HaCohen Zilbigger the Rabbi of the Breslov of Manchester buying a thick wad of Peteks, and he was a little surprised, and asked himnif he really believed in the holy Petek, and the rabbi emphatically affirmed, and continued to relay various hints in the holy Petek that prove its veracity, like the letters EMESS - truth that are found in the top right corner, and other allusions.
Yisroel Barzel told him that he didn't need any proof, because some ten years ago he asked Rabbainu himself on the holy tomb, and immediately opened up a Torah and put his finger directly on the words, and the writing is the writing of Gd!
Na Nach Nachma Nachman Me'Uman
The Gabbai of the holy tomb of Rabbi Nachman of Breslov, Yisroel Barzel, just told me that he met R. Elimelech HaCohen Zilbigger the Rabbi of the Breslov of Manchester buying a thick wad of Peteks, and he was a little surprised, and asked himnif he really believed in the holy Petek, and the rabbi emphatically affirmed, and continued to relay various hints in the holy Petek that prove its veracity, like the letters EMESS - truth that are found in the top right corner, and other allusions.
Yisroel Barzel told him that he didn't need any proof, because some ten years ago he asked Rabbainu himself on the holy tomb, and immediately opened up a Torah and put his finger directly on the words, and the writing is the writing of Gd!
Na Nach Nachma Nachman Me'Uman