ב"ה בפרשת השבוע - פרשת תולדות - יש הוכחה חזקה על נס הפתק:
קטע מלקוטי נ נח
ב]
יש
מקשים על מה שבארנו בענין האמונה שהכל
יפה אבל מנא לן שרבינו נחמן הוא הרב"י
– ר'אש
ב'ני
י'שראל
(לק”מ
קיא),
שצריכין
להאמין דוקא בו.
והנה
באמת רבינו בעצמו גילה מי הוא,
שהוא
נ נח נחמ נחמן מאומן,
שום
צדיק גילה את זה,
ופשוט
וברור שזה גילה את זה הוא זה.
כמו
מי שבוחר חתימה,
אז
זה החתימה שלו,
ואם
מי שהוא אחר יחתום אותו יהיה זיוף,
אבל
אם רק הוא חותם ע"כ
זה חתימתו (וזה
אחת מההוכחות נגד הליצנים שאומרים שהולדת
הפתק היה ע"י
לץ,
כי
ע"כ
זה שחתם את זה לראשונה הוא הבעלים שלו,
ואי
אפשר לומר שהלץ הזה הוא נ נח נחמ נחמן
מאומן..וידוע
מה שהבריסקר רב אמר לפרש רש"י
בריש פרשת תולדות,
שהיו
ליצני הדור אומרים מאבימלך נתעברה שרה,
שמה
הועילו בליצנותם,
עיקר
הנס היה ששרה היתה בת תשעים,
לא
שאברהם בן מאה שנה הוליד.
ותירץ
שזה ענין הליצנות כאילו הנס היה בשביל
אבימלך.
וכן
כאן הנס – עוצם המסר והגילוי של הפתק הוא
עצום ורב פלא נוראה,
אז
באים הליצנים ואומרים שנס הזה היה על ידי
איזה לץ.
אכן
אי אפשר כנ”ל כי איך הלץ השיג קלסתר פנים
של נ נח נחמ נחמן מאומן,
כי
עוד לא היה בעולם,
ורק
נ נח בעצמו היה יכול לחתום ככה כנ”ל).
והרי
כל תורה ותורה שרבינו גילה,
כל
תורה עדות על זה שגילתה שהוא יודע ממנה,
שהוא
השיג ידיעתה וגילתה לעולם.
משל
למה הדבר דומה לילדים קטנים שמתווכחים
מי יותר חכם,
ואחד
אומר שהוא הכי חכם כי הוא יודע לספור עד
עשר,
ואחד
אומר שהוא יותר חכם שהוא יודע ספר שלם בעל
בפה,
ואחד
אומר שהוא יודע עשרים ספרים בעל פה,
וכו',
והנה
בודאי זה שאומר שהוא יודע עשרים ספרים
בעל פה יותר חכם מזה שמתפאר שודע לספור
לעשר,
שהרי
הוא כבר גילה שהוא יודע לספור לעשרים.
והנה
אם היה קם ילד ויתפאר שהוא יודע ממחשבים,
מאלגברא
וקלקלוס וסטאטיסטכת ופיזקת ועוד ועוד,
הרי
הוא מזכיר ומגלה מושגים ששאר הילדים לא
התחילה להתמודד אתם,
ובדיבורו
לבד הוכיח שהוא יודע יותר מכולם.
וכן
רבינו בכל תורה שגילה הראה שהוא עלה על
כל הצדיקים,
שלא
מצינו משום צדיק אחר גילוי תורה גבוה
כמותו.
שמא
תאמר שאין לנו האפשרות למדוד ולשער בין
צדיקים לדעת חשיבותם,
ואין
כח לאדם להכיר אלא במה שיש לו בעצמו (ויוע'
בספר
מי השילוח,
שכאשר
השי"ת
הוכיח את מרים ואהרן על דברתם במשה רבינו
ע"ה,
ע"כ
הטעימם מנבואת משה ע"ש),
ואיך
נדע אמיתת הצדיק?
אחר
שמוכיחים הצדקות של הצדיק,
שהוא
באמת צדיק,
חייבים
להאמין בו ולשמוע אליו.
והרי
רבינו העיד על עצמו שהוא הרב"י,
ואין
כאן מקומו להביא כל הגדולות שרבינו הקדוש
העיד על עצמו ששום צדיק התפאר בהם,
ורק
מעין כמותו ביחידי סגולה בצדיקים האמיתים
הכי גדולים שבדורות.
למשל
הרמח"ל
באחד ממכתביו לאחר שכותב על עצמו גדולות
כותב שעליו דומיה תהלה,
זאת
אומרת שבכלל אין לנו שכל להבין ולהשיג
גדולתו,
ועם
כל זה הרמח"ל
כותב בפירוש שהוא לא הגיע לשליש ולרביע
של האריז"ל.
והגדולות
של הרשב"י
ידועים.
ולא
מצינו אצל שאר צדיקים התפארות כמותם,
ואולי
לפעמים איזה דיבור אבל לא בכל התוקף כנ"ל
[שאל
דיבורים בודדים מסתמא הכוונה לאיזה בחינה,
אבל
ברבות הדיבורים והגילוים ע”כ מראה ומוכיח
הענין].
אלא
שהיו כמה בבחי'
ר'שעים
ב'חשך
י'דמו,
שהתפארו
בשקר,
שמו
יש"ו
וש"צ
ימש"ו
ועוד ואחרון שהתפאר שהוא משיח,
אבל
כל אלו סופם מעיד עליהם יותר ממאה עדים
שכל ענינם שקר וכזב.
ועל
כן כיון שרואים צדיק מוחזק בצדקות וביראת
שמים ובחסידות,
בודאי
חייבים להאמין לו ככל אשר יאמר.
ורבינו
בעצמו היה חוזר על מה שהעולם היו אומרים
עליו,
שאו
שהוא צדיק וקדוש שהעולם עוד לא ראה כדוגמתו,
או
שהוא וכו'
ח"ו,
והרי
כל מי שמעיין קצת בדבריו הקדושים צריך
להודות על אמיתתם,
ועל
כן על כרחך צריכים לקבל ולהודות לכל דבריו
הקדושים,
ולקבל
שהוא הוא מה שאמר על עצמו.
ועלינו
לציית לו ולקבלו כראוי.
נ נח נחמ נחמן מאומן
No comments:
Post a Comment
Thank G-d for Na Nach!!!