Pages

שיר השירים הוא רפואה לכל הגוף

ב"ה 
רבינו הקדוש גילה בספר שיחות הר"ן:

    אות - רמג

    צוה לאחד שהיה אצלו חולה בתוך ביתו שיקום קדם אור היום ויאמר שיר השירים כולו. ואמר: שכל הרפואות שבעולם כולם כלולים בשיר השירים, וכן היה שתכף היה שנוי להחולה וחזר לאיתנו: 
והנה יש להבין קצת את הכיוון על פי פירוש מיוחדת של המלבי"ם - שירי הנפש - על שיר השירים, שמלך שלמה הוא היצר הרע, ובנות ציון וכן נשיו ופלגשיו, כולם רומזים על תכונות הגוף כוחותיה ופעולותיה. (ואילו האשה היפה היא הנשמה, שמשתוקקת לדודה - אביה שבשמים) עיין שם. ולפי זה כבר מובן שכל שיר השירים מדבר על כל החלקים והכוחות ורצונות ותכונות וכדומה של הגוף, ועל כן כבר שפיר מובן איך קריאתה שייך לרפואת הגוף.

נ נח נחמ נחמן מאומן!




Sunday, May 28, 2017

Hashem and Moshe

HH

Today the most universal way - among the Torah observant Jews - of referring to G-d, is "Hashem". The Ramchal already points out that one should meditate strongly on how Hashem is the same letters as Moshe. Rabbainu revealed that all the exiles are because of lack of daas (realization of knowledge), and daas is the true tzadik, the aspect of Moshe, who is the collective daas of Israel. Thus we see that the Jews are on the path of rectifying this huge defection, which was most apparent by Korach who outright denied the supremacy of Moshe, but had bitter residue and ripples throughout all of Israel throughout the ages, and by referring to G-d as His Name - Hashem, in the letters of His true tzadik Moshe, slowly Israel rectifies itself, and fully acknowledges the critical role of the true tzadik Moshe.

Na Nach Nachma Nachman MeUman!

Pick yourself up and build on your good points

HH

אות כט
פעם אחת היה שרפה בברסלב, אחר כך הלך מוהרנ"ת ז"ל עם עוד איזה אנשים להביט על מקום השריפה, וראה שהבעל הבית בוכה מאד ומחפש אחר איזה חתיכת עץ או ברזל שיצטרך לו עוד בעת שיבנה ביתו מחדש וליקט אותם אחד אחד, ענה ואמר לאנשיו, הראיתם! איך שזה הבעה"ב שנשרף ביתו על כל זה אינו מייאש את עצמו מלחזור ולבנותו ומלקט כל הדברים שיצטרכו לו בעת הבנין, כן הדבר ברוחניות גם כן, אף שהבעל דבר מתגבר מאד על האדם וכמעט ששורף אותו לגמרי, אף על פי כן אסור לו לייאש את עצמו רק צריך ללקט ולחפש איזה נקודות טובות מתוך רבוי החטאים שנכשל בהם, ועל ידי זה יזכה לשוב להשם יתברך באמת כמבואר בהתורה אזמרה סימן רפ"ב:


Koachvay Ohr (Stars of Light) - article 29


Once, there was a fire in Breslov, and afterwards our teacher Rabbi Nussun o.b.m. went with some other men to see the place which was burnt down, and he saw a homeowner crying very much and searching for any piece of wood or metal which he would yet need when building his house anew, and he collected them one by one. Rabbi Nussun spoke up and said to his men, “Did you see! How this homeowner, whose house was burnt down, even still he does not despair of himself from returning to build it, and he collects all the things that he will need when he builds. So it is in spirituality as well, even though the ‘bal duvur’ (-litigator – Satan) rises very strong over a person, and just about burns him down completely, even still it is forbidden to despair of oneself, just it is necessary to collect and search for some good points from the midst of the many since he blundered in, and through this he will merit to truly return to Hashem Yisburach, as is explained in the Torah-lesson ‘Azamra’ - Torah 282 (of Likutay Moharan).

Na Nach Nachma Nachman MeUman!

Saturday, May 27, 2017

Beer

HH

When you pour beer into a cup, the foam and froth rises up even spilling out. In Yiddish cup means head - and that is exactly what happens when most people drink beer (pouring it into their head) - the foam and frost rapidly fills their brain and all types of garbage comes out of their head.

Na Nach Nachma Nachman MeUman!

Friday, May 26, 2017

תורה רפ"ב - אזמרה - בעיקר שייך להצדיק ולעשות על עצמך

ב"ה
ידוע כמה חשוב תורה רפ"ב של לקוטי מוהר"ן, "אזמרה" - לדון כל אחד לכף זכות על ידי שמחפשים ומוצאים איזה נקודה טובה, ועל ידי זה ממש מעלין את הבן אדם לכף זכות. ורבי נתן אמר שעל ידי זה יכולים להחזיר את כל העולם בתשובה. וכל העולם מתפעלים מהתורה הזו. אכן לעומת זה, רבי נתן קורא את התורה הזו "פרה אדומה" שמטהר את הטמאים ומטמא את הטהורים, כי ח"ו על ידי יכול בן אדם להיות שמח בחלק הרע ולא יבקש ולא ישים כל מגמתו ותשוקתו לעלות להשם ולעשות תשובה תמיד כמו שצריך וכמו שרבינו מגדיר איש יהודי, וכו'.

והנה אתמול שלחו לי אוסף של כל המקומות שסבא דיבר על "אזמרה" - וזה לא הרבה בכלל, רק כמה מקומות בודדות, וכבר רואים מזה בלבד לכאורה, שהוא לא ראה שזה עיקר הדרך של ימינו. ומתוך הציטוטים לכאורה יש לראות שסבא קבע שעיקר העבודה הזו של "אזמרה" הוא עבודה של הצדיק, ועל האדם לעשות על עצמו - בכח הצדיק - לחיות את עצמו, ועל רשעים סבא כותב בפירוש שרק הצדיק יכול לעשות "אזמרה", ועל סתם אחרים, משמע שכל אחד יכול, אבל העיקר שזה עבודת הצדיק, ורק לעשות על עצמך בכח הצדיק כנ"ל.

וצריך עיון בכל זה למעשה. אבל כך נראה לעניות דעתי. והנה הציטוטים מסבא, ותראה ותדין אם צדקתי.

בְּסוֹף הַקֵּץ שֶׁאָז יִתְגַּבֵּר הַסִּטְרָא אָחֳרָא מְאֹד, וַאֲזַי יִהְיֶה עִקַּר הַתִּקּוּן עַל-יְדֵי הַצַּדִּיק הָאֱמֶת שֶׁהוּא בְּחִינַת משֶׁה מָשִׁיחַ שֶׁדָּן אֶת הַכֹּל » לְכַף זְכוּת, וּמוֹצֵא נְקֻדּוֹת טוֹבוֹת אֲפִלּוּ בְּהַנִּדָּחִים וְהָרְחוֹקִים בְּיוֹתֵר, וּמְעוֹרֵר הַטּוֹב שֶׁנֶּעֱלַם וְנִסְתַּר בִּמְקוֹמוֹת הָרְחוֹקִים מֵה' יִתְבָּרַךְ, וּמַעֲלֶה הַטּוֹב מֵעִמְקֵי עִמְקֵי הַקְּלִפּוֹת. שֶׁזֶה עִקַּר עֲבוֹדַת הַצַּדִּיק שֶׁמִּשְׁתַּדֵּל לְרַפְּאוֹת הַחוֹלִים בְּיוֹתֵר עַל-יְדֵי גֹּדֶל כֹּחוֹ שֶׁיָּכוֹל לַעֲשׂוֹת כֵּלִים וְצִמְצוּמִים נִפְלָאִים כָּאֵלֶּה בְּחָכְמָה נִפְלָאָה בְּאֹפֶן שֶׁיּוּכְלוּ לְהָאִיר גַּם בָּהֶם הַשָּׂגוֹת אֱלֹקוּת כְּדֵי שֶׁיִּתְקָרְבוּ גַּם הֵם, וְעַל-יְדֵי זֶה דַּיְקָא יִהְיֶה עִקַּר הַתִּקּוּן וְהַגְּאֻלָּה בַּקֵּץ הָאַחֲרוֹן. 
אבי הנחל חלק א-י.


אוֹתָן הָרְחוֹקִים וְהַגְּרוּעִים בְּיוֹתֵר שֶׁכְּבָר הִזְקִינוּ בְּרִשְׁעָתָם וְנִתְעַבּוּ וְנִתְגַשְּׁמוּ מְאֹד, אָסוּר לַעֲסֹק בְּתִקּוּנָם מִי שֶׁאֵין כֹּחוֹ חָזָק וְגָדוֹל בְּיוֹתֵר כִּי יוּכְלוּ לְהַזִּיק לוֹ מְאֹד, רַק הַצַּדִּיק הָאֱמֶת שֶׁהוּא הָרַבִּי וְהַמַּנְהִיג הָאֱמֶת שֶׁל כָּל הַדּוֹרוֹת, שֶׁכֹּחוֹ אַבִּיר וְחָזָק מְאֹד מְאֹד יָכוֹל לְתַקְּנָם וּלְהַעֲלוֹתָם וּלַהֲבִיאָם אֶל הַתַּכְלִית הַטּוֹב. כִּי זֶה הַצַּדִּיק מְקַשֵּׁר אֶת עַצְמוֹ אֲפִלּוּ עִם הַפָּחוּת שֶׁבַּפְּחוּתִים וְהַקַּל שֶׁבַּקַּלִּים, וּמְלַקֵּט וּמְבָרֵר וּמַעֲלֶה וּמְקַבֵּץ הַנְּקֻדּוֹת טוֹבוֹת שֶׁיֵּשׁ בָּהֶם, מִכָּל אֶחָד, וּמוֹצֵא זְכוּת וְטוֹב אֲפִלּוּ בְּרָשָׁע גָּמוּר, כִּי יֵשׁ אֱלֹקוּת אֲפִלּוּ בִּדְיוֹטָא הַתַּחְתּוֹנָה, וְעַל-יְדֵי זֶה מַעֲלֶה הַכֹּל » לְכַף זְכוּת בֶּאֱמֶת וּמְתַקְּנוֹ וּמַחֲזִירוֹ בִּתְשׁוּבָה. 
אבי הנחל חלק ב-לג.

הַצַּדִּיק הָאֱמֶת הוּא בְּחִינַת מָשִׁיחַ, שֶׁעוֹסֵק תָּמִיד בְּתִקּוּן נַפְשׁוֹת יִשְׂרָאֵל לְעוֹרְרָם מִשְּׁנָתָם עַל-יְדֵי » הַנְּקֻדּוֹת טוֹבוֹת שֶׁמּוֹצֵא בְּכָל אֶחָד, וּמֵאִיר בְּלֵב כָּל אֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל לְחַפֵּשׂ וּלְבַקֵּשׁ וְלִמְצֹא בְּעַצְמוֹ נְקֻדּוֹת טוֹבוֹת תָּמִיד כְּדֵי לְעוֹרְרוֹ מִשְּׁנָתוֹ וּנְפִילָתוֹ שֶׁלֹּא יִפֹּל לְגַמְרֵי חַס וְשָׁלוֹם. וְהָעִקָּר בְּעֵת שֶׁמִּתְגַּבֵּר תֹּקֵף הַשֵּׁנָה עַל נֶפֶשׁ הַיִּשְׂרָאֵלִי עַל-יְדֵי רִבּוּי עֲווֹנוֹתָיו וְקִלְקוּלָיו עַד שֶׁכִּמְעַט כִּמְעַט יָכוֹל לִפֹּל לְגַמְרֵי חַס וְשָׁלוֹם, אֲזַי דַּיְקָא יָאִיר בּוֹ בְּחַסְדּוֹ לְהִתְעוֹרֵר וּלְהִתְחַזֵּק לְחַפֵּשׂ נְקֻדָּתוֹ הַטּוֹבָה לְהַצִּילוֹ וּלְעוֹרְרוֹ. וּבָזֶה תָּלוּי הַגְּאֻלָּה בִּכְלָל וּבִפְרָט! 
אבי הנחל חלק א-כה.

הַצַּדִּיק הָאֱמֶת בְּגֹדֶל קְדֻשָּׁתוֹ מוֹרִיד אֶת עַצְמוֹ לְעֹמֶק הַנְּפִילוֹת שֶׁל כָּל יִשְׂרָאֵל בְּכָל דּוֹר וּמֵאִיר בְּלֵב כָּל אֶחָד שֶׁאֲפִלּוּ בְּתַכְלִית הַחשֶׁךְ הַגָּמוּר יִתְחַזֵּק גַּם-כֵּן בִּרְצוֹנוֹת חֲזָקִים וְכִסּוּפִים גְּדוֹלִים לָשׁוּב לַה' יִתְבָּרַךְ, וַאֲפִלּוּ הִתְעוֹרְרוּת כָּל שֶׁהוּא כְּחוּט הַשְּׂעָרָה אֵינוֹ נֶאֱבָד לְעוֹלָם, כִּי הַצַּדִּיק הָאֱמֶת מַשְׁגִּיחַ עַל זֶה וּמְלַקֵּט וּמְקַבֵּץ וּמְאַסֵּף כָּל הָרְצוֹנוֹת הַטּוֹבִים » וְהַנְּקֻדּוֹת טוֹבוֹת שֶׁיֵּשׁ בָּהֶם וּבוֹנֶה מֵהֶם בִּנְיָנִים נִפְלָאִים.
הַצַּדִּיק מִשְׁתַּדֵּל לִמְצֹא בְּכָל הָרְחוֹקִים מְאֹד מְאֹד אֵיזֶה נְקֻדּוֹת טוֹבוֹת לְהַמְשִׁיךְ לָהֶם אוֹר קְדֻשַּׁת הַתּוֹרָה לִמְקוֹמָם, וְעַל-יְדֵי עֹצֶם עַנְוְתָנוּתוֹ וְחָכְמָתוֹ הָעֲמֻקָּה כְּשֶׁרוֹאֶה בָּהֶם אֵיזֶה נְקֻדָּה טוֹבָה כָּל שֶׁהִיא - אַף-עַל-פִּי שֶׁהֵם רְחוֹקִים מִקְּדֻשַּׁת הַתּוֹרָה מְאֹד, הוּא מוֹרִיד וּמַשְׁפִּיל עַצְמוֹ אֲלֵיהֶם לִמְקוֹמָם שֶׁהֵם שָׁם, לְעוֹרְרָם וּלְקָרְבָם לַה' יִתְבָּרַךְ. וְעַל-יְדֵי זֶה הוּא מְקָרֵב כָּל הָרְחוֹקִים מְאֹד לַה' יִתְבָּרַךְ.
הַצַּדִּיק מְעוֹרֵר רַחֲמֵי ה' יִתְבָּרַךְ שֶׁיִּסְתַּכֵּל רַק עַל הַנְּקֻדּוֹת טוֹבוֹת שֶׁבְּיִשְׂרָאֵל וְלֹא יִסְתַּכֵּל עַל הָרַע שֶׁלָּנוּ כְּלָל, עַד שֶׁיִּכְנוֹס בְּלִבֵּנוּ רַחֲמָיו הָעֲצוּמִים עַד שֶׁיִּהְיֶה נִמְשָׁךְ שִׂמְחָה עָלֵינוּ שֶׁעַל-יְדֵי זֶה עִקַּר תִּקּוּן הַתְּשׁוּבָה. 
אבי הנחל חלק ב-ג.

בַּדּוֹרוֹת הָאַחֲרוֹנִים הָאֵלֶּה שֶׁגָּבְרָה הַהַסְתָּרָה שֶׁבְּתוֹךְ הַסְתָּרָה עַד אֵין קֵץ, עִקַּר הַתִּקּוּן הוּא עַל-יְדֵי הַצַּדִּיק הַגָּדוֹל שֶׁיָּכוֹל לְעוֹרֵר » הַנְּקֻדּוֹת טוֹבוֹת שֶׁבְּיִשְׂרָאֵל, וַאֲפִלּוּ בְּהַגְּרוּעִים הַמְּלֵאִים עֲבֵרוֹת - גַּם בָּהֶם מְחַפֵּשׂ הַצַּדִּיק וּמוֹצֵא בָּהֶם נְקֻדּוֹת טוֹבוֹת עַד שֶׁמַּכְנִיס בָּהֶם שֶׁגַּם הֵם יְשַׂמְּחוּ נַפְשׁוֹתֵיהֶם, וְעַל-יְדֵי זֶה הוּא מוֹצִיא אוֹתָם מֵעֲבֵרוֹת וּמִפְּגָמִים וּמַחֲזִיר אוֹתָם בִּתְשׁוּבָה. 
אבי הנחל חלק ב-ו.




לִכְבוֹד חֶמְדַּת לִבִּי, שֶׁזָּכָה לְקַשֵּׁר עַצְמוֹ אֶל הַצַּדִּיק הָאֲמִתִּי שֶׁיֵּשׁ לוֹ כֹּחַ לֵירֵד לְמַטָּה לְמַטָּה לְעִמְקֵי עֲמָקִים לַמְּקוֹמוֹת הַנְּמוּכִים וְהָרְחוֹקִים בְּיוֹתֵר, וּלְשַׁבֵּר וּלְבַטֵּל כָּל הָרַע הַנֶּאֱחָז אֲפִלּוּ בְּהַמִּינִים וְכוֹפְרִים גְּמוּרִים שֶׁנָּפְלוּ לְעִמְקֵי עִמְקֵי הַתְּהוֹם תַּחְתִּיּוֹת, וּלְהוֹצִיאָם מִשָּׁם וּלְהַעֲלוֹתָם אֶל הַקְּדֻשָּׁה וְלַהֲפֹךְ לָהֶם כָּל הַיְרִידוֹת לְתַכְלִית הָעֲלִיּוֹת. וְכֵן הוּא מְבָרֵר וּמְלַקֵּט וּמְקַבֵּץ כָּל הַנְּקֻדּוֹת טוֹבוֹת שֶׁיֵּשׁ בָּהֶם וּמַכְנִיס בָּהֶם הִרְהוּרֵי תְּשׁוּבָה וּמְחַזֵּק וּמְעוֹרֵר אוֹתָם שֶׁאֵיךְ שֶׁהֵם וּבְמָקוֹם שֶׁהֵם, אַף-עַל-פִּי כֵן עֲדַיִן יְחַפְּשׂוּ וִיבַקְּשׁוּ אֶת ה' יִתְבָּרַךְ עַד אֲשֶׁר בְּכֹחַ זֶה יַהֲפֹךְ לָהֶם כָּל הַיְרִידוֹת לְתַכְלִית הָעֲלִיָּה. 
אבי הנחל חלק ב-כד.


כְּשֶׁלּוֹמֵד בֶּאֱמֶת בַּסְּפָרִים שֶׁל הַצַּדִּיק הָאֱמֶת צָרִיךְ לָשׂוּם לִבּוֹ וְעֵינָיו הֵיטֵב לְהָבִין נִפְלְאוֹת אוֹרָם הַצַּח וְהַנִּפְלָא וְעֹצֶם הָעַמְקוּת וְהַמְּתִיקוּת שֶׁנֶּעֱלַם וְנִסְתַּר בָּהֶם, וְזֶהוּ הָעִקָּר - לִזְכּוֹת וּלְהַרְגִּישׁ הַמְּתִיקוּת וְהַנְּעִימוּת, וְאָז יָכוֹל לִרְאוֹת חֲדָשׁוֹת וְנִפְלָאוֹת שֶׁיֵּשׁ בָּהֶם, וְזֶה זוֹכִין עַל-יְדֵי תִּקּוּן הַכָּבוֹד, שֶׁלֹּא יְקַבֵּל שׁוּם כָּבוֹד לְעַצְמוֹ רַק כָּל הַכָּבוֹד יַעֲלֶה לַה' יִתְבָּרַךְ. גַּם יִזָּהֵר שֶׁלֹּא לְדַבֵּר עַל שׁוּם אֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל, רַק אַדְרַבָּא יִשְׁתַּדֵּל בְּכָל כֹּחוֹ לִמְצֹא זְכוּת וְטוֹב בְּכָל אֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל, וַאֲפִלּוּ אִם נִדְמֶה חַס וְשָׁלוֹם לְרָשָׁע גָּמוּר יִשְׁתַּדֵּל לִמְצֹא בּוֹ » נְקֻדּוֹת טוֹבוֹת שֶׁשָּׁם אֵינוֹ רָשָׁע, עַד שֶׁיִּהְיֶה כָּל אֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל יָפֶה וְנָאֶה בְּעֵינָיו. גַּם עַל-יְדֵי שֶׁמַּרְגִּישִׁים מְתִיקוּת דִּבְרֵי הַצַּדִּיק נִצּוֹלִין מִלִּהְיוֹת אַלְמָן. 
אבי הנחל חלק ב-קיט.


נ נח נחמ נחמן מאומן


Thursday, May 25, 2017

Rabbi Nussun - regarding judging favorably - Likutay Moharan Torah-Lesson 282 "Azamra"

HH

כוכבי אור, אנשי מוהר"ן
אות יח
פעם אחת בא אליו הר"מ מטעפליק ושאל אותו מוהרנ"ת ז"ל על איש אחד מטעפליק שהיה קצת כרוך אחריו, והשיב לו כלאחר יד, כאומר שאין ממי לדבר ענה ואמר אליו, שמע נא בקולי אם תרצה להביט בעין כזה תחייב את כל העולם, כי תנסה עצמך ותביט בכל יושבי עירך הנודעים לך ותתחיל מן היושב בקצה העיר, וכשתביט בו היטב בודאי תחייבו וכן תלך מבית לבית עד שתבא לביתך שאתה האיש כשר (ערליכער יוד) מכל העיר [בלשון שאלה] והשיב לו גם אני איני איש כשר ענה מוהרנ"ת ז"ל ואמר לו (בלשון תימה) גם אתה אינך איש כשר, אם כן מי הוא האיש הכשר? אבל כשתביט בעין יפה, אזי גם כשתביט היטב בהגרוע שבגרועים תמצא בו איזה דבר טוב, ומכל שכן במי שאינו גרוע כל כך, וכן בכל אחד ואחד, וגם בך נמצא טוב, ובדרך זה יכולים לזכות את כל העולם
Koachvay Ohr (Stars of Light, from Rabbi Avrohom son of Rabbi Nachman of Tulchin)
Men of Our Leader Rabbi Nachman
Article 18
Once, Rabbi Meir of Teplik came to our teacher Rabbi Nussun o.b.m. and Rabbi Nussun asked him about a certain man in Teplik who espoused him a little, and he replied offhandedly, as if to say that this was noone to talk about. Rabbi Nussun spoke up and said to him, “Listen now (/please) to what I am saying; if you wish to look with such an eye (-attitude) you will inculpate the entire world, because [you will] set yourself out to test, and [you will] look at all the inhabitants of your city whom you know, and [you will] start with he who lives at the end of the city, and when you take good look at him, certainly you will inculpate him, and similarly from house to house, until you reach your house, that you are the kosher (-upright) man (Yiddish: Ehrlicher Yid) from the whole city?” He replied, “I am also not a kosher man.” Our teacher Rabbi Nussun o.b.m. spoke up and answered him, “You also are not a kosher man? If so who is a kosher man? However when you look with a good eye, then even when you look well on the lowest of the low, you will find in him some good thing, and all the more so with someone who is not so inferior, and similarly with each and everyone, and also in yourself there is good to be found, and in this way you can merit the entire world.
אות יט
עוד דיבר פעם אחת מהדרך הזה לדון את הכל לכף זכות אפילו את הגרוע שבגרועים ולחפש ולמצוא בכל אחד איזה מעט טוב, ועל ידי זה מעלין אותו באמת לכף זכות עד שיכולין להשיבו בתשובה על ידי זה, כמבואר כל זאת באריכות בספרי אדמו"ר זצ"ל ובעת שדיבר מזה ישב אצלו אבי הריני כפרת משכבו, ומתשוקת לבבו לדבריו הנעימים דיבר אחריו בלחש כל מלה ומלה, ענה ואמר אליו מהרנ"ת ז"ל: אתה חושב שזה דבר פשוט וקל, אני אסביר לך קושי הדבר, כי אל תשכח מאמר אדמו"ר זצ"ל שבאמת נתעלים על ידי זה לכף זכות ולשוב בתשובה, ואם היה ביכלתנו לקיים זאת, היה ביכלתנו להשיב את כל העולם בתשובה:


Article 19
Additionally, Rabbi Nussun spoke once about this way of judging favorably even the lowest of the low, and to search and to find in everyone some bit of good, and through this he is actually raised to the side of merit, to the extent that it is possible to return him in repentance through this, as all this is explained at length in the books of Ad.m.ur. (-Our Chasidic master, leader, and rebbe) za.tza.l., and when he was speaking about this, my father, I am an atonement of his resting, and out of his hearts strong desire of his pleasant words, he repeated them after him silently word for word. Our teacher Rabbi Nussun spoke up and said to him, “You think that this is a simple and easy matter, I will explain to you the difficulty of this matter, because do not forget what Ad.m.ur. za.tza.l. said, that through this they are actually lifted to the side of merit and to be returned in repentance, and if we had the ability to fulfill this, we would have the ability to return the whole world in repentance.


Na Nach Nachma Nachman MeUman!

רחל ולאה - בכיה בעולם הזה ולעולם הבא לדורי דורות

ב"ה
ועיני לאה רכות, שהיתה בוכה כל כך שלא תיפול לידי עשו, ואילו רחל היתה יפת מראה. ואילו לדורות כתיב, רחל מבכה על בניה מאינה להנחם, ובתיקון חצות, תיקון רחל זה החלק של האבל והבכיה ואילו תיקון לאה הוא המשכה טובה. [ושמעתי על זה סיפור מאיזה צדיק בקטנותו שאלו אותו מה הבדל בקיצור, וענה מה שרחל פועל בבכיה לאה פועלת בשמחה]

אז רואים, לפחות ברמז בעלמא, שעל ידי בכיה בעולם הזה יש להינצל לבכיה פי כמה לעולם הבא.

נ נח נחמ נחמן מאומן

Wednesday, May 24, 2017

Blossoms of the Springs - Letter 4

Letter 4

B.H., 3 Shevat 718 (Friday, January 24, 1958), Tiberius.
In honor of the possessor of a rich soul, more precious than gems, the pleasant Mr. Z. Shazar. May Hashem protect him and give him a long life satiated with eternal joy and pleasantness.

It was joy to the heart and great delight to the soul for me, the even from Divine Providence that I merited to visit his chamber, brothers sitting even (-with G-d – Rashi, Psalms 133) together, with one heart, a true heart, I was very moved by the heartfelt attention.

I managed to get to know a little of the virtue of his refined soul, more than our meetings in Tiberius last year.

In truth, I say to him, that I do not divert my consciousness of him, he is ingrained in my heart and mind always, as well as, how I will merit to reveal and to illuminate to him the light of the daas (-realization of knowledge) of the light of lights, cached and hidden, Rabbainu Hakadosh (-our holy Rebbe) za.tza.l. which radiates in all the worlds. I will send him some selections of his holy discourses:

He said, I will lead you (plural) in a new way which was never in the world (Life of Our Leader Rabbi Nachman 264). How is it possible for them not to oppose me, being that I go in a new way that as of yet no man has went in it ever etc., even though it is an (extremely) ancient way, even still it is completely new (Life of Our Leader Rabbi Nachman 392). He said, if the Bal Shem Tov would hear my Torah it would be a novelty to him as well, if Ra.sh.b.i. (Rabbi Shimon Bar Yochai) would hear my Torah it would also be a novelty even then (Life of Our Leader Rabbi Nachman 381). I want to reveal and imbue fear (of Heaven) in my men, wondrous fear (of Heaven) that as of yet there has never been fear (of Heaven) such as this in the world (Life of Our Leader Rabbi Nachman 296).

He said regarding the renown leader whom are fraudulent; because upon the ‘bal duvur’ (litigator – Satan) it is very difficult to labor with the entire world to mislead them from the straight (-upright) way, therefore he placed one renown leader in a certain place and one renown leader in a certain place (Life of Our Leader Rabbi Nachman 537).

He said regarding the men of his persuasion, that it is difficult for them to elevate themselves to lead with rabbinate and superiority, because I imbued them with abundant truth, more than sufficient (Life of Our Leader Rabbi Nachman 538). The most inferior of my men I lead him in the way of a very great tzadik etc. (Life of Our Leader Rabbi Nachman 314). Whoever will draw close to the men of my persuasion, and even he who just touches them, will certainly be a truly kosher (-upright) person, and not just a kosher person, but even a very great tzadik, he will be, he who merits to draw close to my men (Life of Our Leader Rabbi Nachman 322). He said, I am a river which purifies (from) all stains (Life of Our Leader Rabbi Nachman 332).

I am a very beautiful and wondrous tree with very wondrous branches, and below I am set in the ground mamash (Life of Our Leader Rabbi Nachman 245). If I desired to reveal of myself – the entire world would run after me (Life of Our Leader Rabbi Nachman 246). I know clearly that I am the sole leader of the generation, and there is no leader like me (Life of Our Leader Rabbi Nachman 258). There will yet come a time when you will be very rueful for having in your hands such a wondrous novelty and you abandoned him etc. (Life of Our Leader Rabbi Nachman 259).

I have already finished, and I will finish (Life of Our Leader Rabbi Nachman 229, 322). In the future the entire world will be men of Breslov. “I will put in you (plural) lev <a heart> bussar <of flesh> (Yechezkel 11:19, 36:26)” - letters (of ‘lev busar’ are the same as:) Breslov (Life of Our Leader Rabbi Nachman 339).

The bal duvur (-litigator – Satan) overpowers a person, and doesn’t allow him to draw close to the true tzadik from whom everyone nurtures, however, as long as he is still included in Israel and did not leave entirely, then there is still hope for him to draw close to him (-the true tzadik) (Likutay Moharan II 45).

A person needs to examine deeply, and recognize the greatness of the Creator through each and every item of creation, until he comes to the aspect of the tachlis (-ultimate purpose) of that item. And people of low stature, like ourselves today, whom are all on a very inferior level, whom are unable to come to this knowledge, we should yearn and long greatly, “Who would give (-if only) that we had a leader of the generation, a faithful shepherd, who could illuminate even in us, the knowledge and conception of the Creator blessed He, without any separating partition, in order that we merit to come to the tachlis” (Likutay Moharan II 39). Even someone who fell terribly and is stuck in the bottom of hell, everyone can receive life from holiness wherever they are, therefore there truly is no despair in the world, and the main thing is, “From the belly of hell I screamed (Jonah 2),” because even a scream from the bottom of hell is never lost, and he should scream and scream before Hashem Yisburach always, be what may be, until Hashem looks and Hashem sees from Heaven (Meshivas Nefesh – Restoration of the Soul 42, Likutay Moharan II 78).

The essential perfection of the tzadik is to be able to show he who is lofty and is under the impression that he is on a supernal level – to show him that he is the opposite. And similarly, to he who is below, on a low level, to show him that he has yet to have lost hope, and even from there he can attach himself to Him blessed He, to return to Him, for there is no despair in the world whatsoever (Likutay Moharan II 68).

And contrivances are not necessary at all, for the main thing is just timeemus (-straightforward wholeheartedness), and pisheetus (-simplicity), and complete faith in Hashem Yisburach and the true tzadik. Fortunate is he who goes with timeemus (Psalms 119). Fortunate is he who merits to draw close to the true tzadik, fortunate is he, fortunate is his lot. And the Bal Duvur (-litigator – Satan) put his heart to this very much to confuse the world, and he established in the world many fraudulent renown leaders. And also between the true tzadikim he inserted strife, to the extent that no one knows where the truth is (Likutay Moharan II 78).

Once, Rabbainu Hakadosh za.tza.l. sat together with his disciple the holy rav, the Maggid (-preacher) of Teerhuveetzeh who was an old man, and had previously been from the elite disciples of the Baal Shem Tov za.tza.l., a friend of the Maggid of Mezritch (-the primary disciple of the Besh”t), and he (Rabbainu) grasped the beard of the aforementioned Maggid in an endearing fashion, and said to him, “A novelty like me has never yet been in the world (Life of Our Leader Rabbi Nachman 247), the world needs me very very much, because the world is not able to be without me whatsoever (ibid 248), I have the ability to return the whole world to propriety, not only the simple people, but even all the tzadikim and great men I can return them to propriety, because also the tzadikim need to be returned to propriety, and not only holy Israelites but even all the nations of the world, all of them, I can return them to Hashem Yisburach,and I could return them to Hashem Yisburach to lead them close to the religion of Israel,however it is sufficient for a servant to be as his Master (Life of Our Leader Rabbi Nachman 251).

He said, behold, also he who touches me a bit, even with a small finger – there is no measure to his virtue (Life of Our Leader Rabbi Nachman 300). What have you (-there is no need for you) to contemplate strategies, you only need to provide stones and mortar, and I build from them wondrous and awesome structures. And he protracted the word “structures” to aggrandize the praise of the wonders of the splendor of the awesome structures he builds with this (Life of Our Leader Rabbi Nachman 293). And he said, behold I am a treasure house of fear of Heaven, so why are they not avidly running after me to receive it. And they asked him, how is it possible to receive, and he answered, with the mouth and the heart, it is necessary to tunnel and request (ibid 294-5). True tzadikim reveal His Divinity blessed He to all that traverse the world. Even to the extremely alienated, that is the wicked and pagans (Likutay Moharan 33), for this is the main glory of Hashem Yisburach, when the overly alienated draw themselves close to the service of Hashem Yisburach, because then the glory of His Name blessed He is magnified and elevated (Likutay Moharan 59), therefore every person has to endeavor very much to draw those who are distanced, close to Hashem Yisburach (Likutay Moharan 62). And also no person should despair of himself from drawing close to the service of Hashem Yisburach due to having very distanced from Hashem Yisburach through his many sins, even though he abounded in doing evil Heaven forbid, because on the contrary, the more he is distant – through him the glory of Hashem Yisburach is made greater, when he strives to return and to draw close to Him blessed He (see also Likutay Halachos, Yoreh Dayah, Laws of Interest 5:24), for this is His main glory blessed He. However, this is impossible – for one distant from a Hashem to draw close properly, except by means of the true tzadik (Words of Rabbi Nachman – Sichos Huran 111, and various places in Likutay Halachos)!

I am confident that he will read this collection very attentively and he will instill them in the depth of his heart. I would be very happy if it would be possible to reply to me with his thoughts on this. He who holds him in esteem, and respects him, and prays for his well being and health always, inquires his well being and goodness in truth, and inquires the well being of all those in his company.

Yisroel Dov Odesser – House of Zalman Odesser – Tiberius

Na Nach Nachma Nachman MeUman!



ספר אב"י הנחל - הוצאת נקודות טובות - מכתב ד:

ב"ה, ג' שבט תשי"ח, טבריא
לכבוד בעל נפש עשירה יקרה מפנינים, מר ז.שזר הנעים. ישמרהו ה' ויחייהו לאורך ימים בשובע שמחות ונעימות נצח

לשמחת לב ועונג נפש רב היה לי הסיבה מהשגחה העליונה שזכיתי לבקר בהיכלו בשבת אחים גם יחד בלב אחד לב אמת, התרגשתי מאד על היחס הלבבי.

הספקתי להכיר קצת את מעלת נפשו העדינה יותר מהפגישות שלנו בטבריה אשתקד.

באמת אומר לו כי אינני מסיח דעתי ממנו, הוא נחקק בליבי ומוחי תמיד, ואיך אזכה לגלות ולהאיר לו אור הדעת של אור האורות הגנוז וצפון של רבינו הקדוש זצ"ל המאיר בכל העולמות. הנני שולח לו כמה קטעים משיחותיו הקדושות:

אמר, אני אוליך אתכם בדרך חדש שלא היה מעולם. איך אפשר שלא יחלוקו עלי מאחר שאני הולך בדרך חדש שעדיין לא הלך אדם בו מעולם וכו'. אף על פי שהוא דרך ישן מאד אף על פי כן הוא חדש לגמרי. אמר, אם היה הבעל שם טוב שומע תורתי היה אצלו גם כן חידוש, אם היה רשב"י שומע תורתי היה גם כן חידוש גם אז. אני רוצה לגלות ולהכניס יראה באנשי, יראה נפלאה שעדיין לא היתה יראה כזאת בעולם.

אמר, לעניין המפורסמים של שקר, כי על הבעל דבר קשה מאד לטרוח עם כל העולם להטעותם מדרך הישר, על כן העמיד מפורסם אחד במקום פלוני ומפורסם אחד במקום פלוני.

אמר על אנשי שלומו שקשה להם שירימו עצמן להנהיג ברבנות והתנשאות מחמת שהכנסתי בהם אמת הרבה יותר מדי. הפחות שבאנשי אני מוליך אותו בדרך של צדיק גדול מאד וכו'. מי שיתקרב לאנשי שלומי ואפילו מי שרק יגע בהם בוודאי יהיה איש כשר באמת, ולא איש כשר בלבד כי אם אפילו צדיק גדול מאד יהיה מי שיזכה להתקרב לאנשים שלי. אמר אני נהר המטהר מכל הכתמים.

אני אילן נאה ונפלא מאד עם ענפים נפלאים מאד, ולמטה אני מונח בארץ ממש. אם הייתי רוצה לגלות מאיתי - היו כל העולם רצין אחרי. אני יודע בברור שאני מנהיג הדור יחידי בעולם ואין מנהיג כמוני. עוד יהיה זמן שתהיו מתגעגעים מאד על שהיה בידיכם חידוש נפלא כזה ועזבתם אותו וכו.'

כבר גמרתי ואגמור. לעתיד יהיה כל העולם אנשי ברסלב. "ונתתי לכם לב בשר" - אותיות ברסלב.

הבעל דבר מתגבר על האדם, ואינו מניח אותו להתקרב אל הצדיק האמת שממנו יונקים הכל, אך כל זמן שהוא עדיין בתוך כלל ישראל ולא יצא לגמרי, אז עדיין יש לו תקוה להתקרב אליו.

צריך האדם להעמיק עיונו לדעת ולהכיר גדולת הבורא על ידי כל דבר ודבר מהבריאה, עד אשר יבוא לבחינת התכלית של אותו הדבר. וקטני ערך כמונו היום שכולנו במדרגה פחותה מאד שאי אפשר לנו לבוא לידיעה זאת, יש לנו לכסוף ולהשתוקק מאד מי יתן והיה לנו מנהיג הדור רועה נאמן שיוכל להאיר גם בנו ידיעת והשגת הבורא יתברך בלי שום מסך המבדיל, כדי שנזכה לבוא אל התכלית. אפילו מי שנפל מאד ומונח בשאול תחתיות חס ושלום, אף על פי כן יש לו תקוה גדולה על ידי הצדיק הגדול האמיתי, כי על ידו יכולים הכל לקבל חיות מהקדושה בכל מקום שהם, על כן באמת אין שום יאוש בעולם, והעיקר הוא "מבטן שאול שועתי", כי גם צעקה משאול תחתיות אינה נאבדת לעולם, ויצעק ויצעק לפני ה' יתברך תמיד יהיה איך שיהיה עד אשר ישקיף וירא ה' משמיים.

עיקר שלמות הצדיק הוא שיוכל להראות למי שהוא למעלה ונדמה לו שהוא במדרגה עליונה - יהיה מראה לו שהוא ההיפוך. וכן למי שהוא למטה במדרגה התחתונה יהיה מראה לו שעדיין לא אבדה תקותו וגם משם יוכל לדבק עצמו אליו יתברך לשוב אליו, כי אין שום יאוש בעולם כלל.

חכמות אין צריכים כלל, והעיקר הוא רק תמימות ופשיטות ואמונה שלמה בה' יתברך ובהצדיק האמת. אשרי ההולך בתמימות. אשרי למי שזוכה להתקרב להצדיק האמת, אשרי לו אשרי חלקו. והבעל דבר שם ליבו על זה מאד לבלבל את העולם, והקים בעולם מפורסמים הרבה של שקר. וגם בין הצדיקים האמיתיים הכניס מחלוקת עד שאין אחד יודע היכן האמת.

פעם אחת ישב רבינו הקדוש זצ"ל יחד עם תלמידו הרב הקדוש המגיד מטירהאוויצע שהיה איש זקן והיה מקודם מגדולי תלמידי הבעל שם טוב זצ"ל, חבר להמגיד ממעזריטש, ותפס בזקנו של המגיד הנ"ל בדרך חיבה ואמר לו, חידוש כמוני עוד לא היה בעולם, אותי צריכים כל העולם מאד מאד, כי העולם אין יכולין להיות בלעדי כלל, יש לאל ידי להחזיר כל העולם למוטב, כי גם הצדיקים צריכים להחזירם למוטב, ולא מבעיא ישראל קדושים, אלא כל האומות העולם כולם אני יכול לחזירם לה' יתברך, והייתי יכול להחזירם לה' יתברך להוליכם סמוך לדת ישראל, אך דיו לעבד להיות כרבו.

אמר, הלא גם מי שנוגע בי מעט אפילו באצבע קטנה - אין לשער מעלתו. מה לכם לחשוב מחשבות, אין אתם צריכים רק לתת אבנים וסיד, ואני בונה מהם בנינים נפלאים ונוראים. ומשך מאד תיבת "בנינים" כמפליג בשבח נפלאות תפארת הבנינים הנוראים שבונה מזה ואמר, הלא אני אוצר של יראת שמים ומדוע לא יהיו להוטים ורצים אחרי לקבלו. ושאלו אותו, איך אפשר לקבל, והשיב, עם הפה והלב צריכים לחתור ולבקש. צדיקי אמת הם מגלין אלקותו ומלכותו יתברך לכל באי עולם. אפילו להרחוקים מאד מאד שהם הרשעים והעכו"ם, שזה עיקר כבוד ה' יתברך כשהרחוקים ביותר מקרבין את עצמם לעבודת ה'  יתברך כי אז נתגדל כבוד שמו יתברך ונתעלה, על כן צריך כל אדם להשתדל מאד לקרב הרחוקים לה' יתברך. וגם אין לשום אדם ליאש את עצמו מלהתקרב לעבודת ה' יתברך מחמת שנתרחק מאד מה' יתברך על ידי חטאיו המרובים, אף שהרבה לעשות הרע חס ושלום, כי אדרבא כל מה שהוא רחוק ביותר - על ידו יתגדל כבוד ה' יתברך ביותר כשישתדל לשוב ולהתקרב אליו יתברך, כי זה עיקר כבודו יתברך. אבל זה אי אפשר שיתקרב הרחוק לה' כראוי כי אם על ידי הצדיק האמת!

אני בטוח כי יקרא את הליקוט הזה בעיון רב ויכניסם בעמק ליבו. הייתי שמח מאד אם היה אפשר להשיב לי את דעתו עליו. מוקירו ומכבדו ומתפלל עבור שלומו ובריאותו תמיד, דורש שלומו וטובתו באמת ודורש שלום כל הנלוים אליו.

ישראל דב אודסר - בית זלמן אודסר - טבריא

Tuesday, May 23, 2017

Quality verses Quantity

HH

In Likutay Nanach I have already shown how in Judaism quality is predominantly more important than quantity (once there is a bare minimum). Recently I learned that even when Rabbainu told Rabbi Nussun that he must be happy always - that is how Rabbi Nussun translated it into Hebrew, but in the Yiddish he presents in brackets it is clear that Rabbainu didn't say always, but "unusually"!

In Kabbala we learn that there are eegulim - circles and yoasher - straight direct verticle lines. Circles are continuous, but the vertical lines "bring it on".

In Likutay Moharan, Torah-lesson 54:2 Rabbainu revealed even great tzadikim who understand the lofty allusions in their life and environment, and can serve Hashem this way, even still this is a way fraught with danger and a low equilibrium. See there.

It is amazing to note, that in all the extensive recordings and letters we have from Saba Yisroel, I don't seem to recall anywhere where he exhorts people to fulfill what Rabbainu says in Conversations of Rabbi Nachman (Sichos Huran 297) that he desires very much for people to go (-live out) with his Torahs, see there. In Likutay Nanach I propound that this was perhaps a manifestation of how Saba rose above all the contemporary Breslovers who very much were inclined to the lamdunus (intellect, reasoning) of the awesome teachings of Rabbainu, even though they were obviously very very adherent to the practical fulfillment of the holy teachings, having basically mastered the path, they aimed to live Rabbainu even more, and were thus very inclined to really merit to the infinite wisdom. Rabbi Avrohom ben Huran was known to have lived his life in the venue of each one of Rabbainu's teachings in Likutay Moharan, and Shmuel Horowitz was very keen on the very in depth study of Likutay Moharan, and he credits Rabbi Avrohom for this. However in Likutay Moharan, Torah-lesson 31, Rabbainu revealed that there are two levels of bris (covenant) - Tzadik, and lamdan, and the main thing is to aspire and keep at being a tzadik, see there. And thus Saba, never really talked about pursuing the goal of lamdunus. All this I elaborated upon in Likutay Nanach. Now I see even more, based on the above, why Saba didn't focus on promoting the teaching of going with the Torahs, because not only is there the danger of lamdunus, there is the danger of making this the main focus, when it should only be in one's periphery of avodas Hashem. It is most certainly vital and critical, but it is not the lead.

There is more to this, because in Likutay Moharan I show that with Nanach it seems that quantity is in fact more important than quality.

Na Nach Nachma Nachman MeUman! 

Monday, May 22, 2017

לבישת שני קמיעות נ נח בבת אחת

ב"ה

לבישת שני קמיעות נ נח בבת אחת

בשולחן ערוך הלכות לבישת בגדים (אורח חיים ב:ג) נפסק בהנושא כלים להיזהר מללבוש שני בגדים יחד בפעם אחד כי זה קשה לשכחה, ולכאורה דין זה שייך רק לבגדים ממש ולא לקישוטין, ואין שום ענין להחמיר בזה. אלא שהמעין בטעם הדבר, גילה האריז"ל (שער הכוונות ענין ברכת השחר, ד"ה ודע שאין טוב לאדם ללבוש) שכל בגד יש לו אור פנימי ואור מקיף, והאור מקיף מגן נגד הקליפות, ואם לובשים שני בגדים ביחד יחסר אור מקיף אחד בין שני הלבושים ויהיה מקום לקליפות לעשות מלאכתן ח"ו. ולפי זה יש מקום לומר שקמיעות שבאים להגן על האדם ולשפר כוחו ומזלו, יהיו גם כן שייכים לאזהרה זו. ולכן הרוצה להזהר בזה תבוא עליו ברכה, אבל אין להחמיר על אחרים כל עיקר.


נ נח נחמ נחמן מאומן

Exposition of Disputation - "Maamar Haveykuach" - Ramchal's introduction to Kabala

HH

Maamar HaVeykuach

Exposition of Disputation


Author’s Introduction

Hashem the G-d of Israel, our Father Who is in Heaven, Who chose us to be his special (-segula) nation (Exodus 19:5, Deuteronomy 7:6, 14:2, 26:18), this He gave us as a sign of His love, and of that which he separated us from all the nations – knowledge of His great name and the secret of His wondrous deeds, which is impossible for any creature to figure out, except to the extent that He illuminates their eyes and imparts upon them of His spirit. And likewise Elihu said (Job 32:8), “Truly (wisdom) is a spirit in man, and the Divine (- of the Name: Sha”dai) soul gives them understanding,” and regarding this matter it is said (Psalms 111:6), “The power of His deeds He told to His nation.”

And because He hid the splendor of His Shechina (-presence) from the world, and constricted It in the Heavens, as it says in the verse (Psalms 115:16), “The heavens are the heavens of Hashem,” therefore people don’t know and are not perceptive of the truth of the works of Hashem, and as to the reality of His conduction the world, rather they attribute everything to nature, and to the constellations of the heavens, and their foolishness. And the first heretics contrived to serve all the hosts of heaven in ways known to them, in which they drew their powers down according to their way of endowment. And all of this came about from the administration of the holy Shechina not being revealed openly in the world, only in a concealed way. This not being the case with the angels, whose place in in the heavens, where the Shechina reveals Her dominion, and those standing in them (-the heavens) – know the truth which is hidden from those living on Earth.

However, when the Holy One Blessed He desired to draw close to Him His nation which is very dear to Him, behold He tore the Heavens (-at Sinai by the giving of the Torah), and revealed to them His concealment, to the extent that they all knew, and it was made clear to them in truth – that the entire conduct of those below, in the most exactitude conceivable, is only in the hands of the Shechina. And you don’t have a tiny thing in the world which doesn’t have vested in it extremely exalted and lofty matters. And then they knew and understood the entire secret of creation: for what the world was created, and on what it stands, and how it is conducted, and what the end of all these things is. And they knew the depth of His scheme, blessed is His name, and the great creations which He created for His glory. And they also saw how the people of the world go in darkness, and the truth is hidden from their eyes. And how the Holy One Blessed He set those things which cause the wicked to blunder. For, because He is hidden from the people of this world – He gave allowance to Satan to roam the Earth and go about it, and to do, and to seduce the heart of people with all types of trickery and deception, which the heart of man is lured after them, and is mistaken in so many mistakes, and thinks that the world only functions according to this nature which is visible to the eyes.

And behold all these things He revealed to their eyes, and they saw them, and they comprehended them in truth, and the reasoning to all this, and the depth of the supernal scheme which operates all this with tremendous wisdom, till the end of everything. And here they saw the greatness of the Torah and the mitzvoas (-commandments), what they are about, and how they enact great effects in all of creation. And they saw all the details of the mitzvoas, upon what they are based, and how they are so very, very necessary, like they o.b.m. said, “Between each and every statement (-of the 10 Commandments) – were enumerated the exact specifics and particulars of the Torah (Shir Hashirim Raba 5, Jerusalem Talmud Shekulim 6:1).” And regarding all of this, Moshe Rabbainu r.i.p. said to them (Deuteronomy 4:35), “You have been shown to know that Hashem is G-d in the heavens above and upon the earth below, there is no other.” Because the Holy One Blessed He showed them all of existence, and upon what it stands, and they knew with clarity that He alone is the conductor, and there is no other conduct, not natural, and not random, and not in any other way, just the conduct which He blessed He conducts in the deep scheme which He revealed to them. And He commanded them as it it written (/likewise) to inculcate in their hearts this truth, that it should be resolved in them without any doubt, like they saw it with absolute clarity. And this is what he said to them (Deuteronomy 5:21), “


That’s it for now, pray that I merit to finish this very quickly.


Na Nach Nachma Nachman MeUman!

Modern Day Slavery - win win situation

HH

In the holy Scriptures, in the Book of Ezra (2:64) we are told that when the Jews returned to Israel after the destruction of the first Temple and 70 years of exile, they numbered 42,360, aside from their 7,337 slaves (2:65). The commentaries point out that these are relatively few slaves, due to their being in exile et al. The Talmud says that in the future every Jew will have 2,800 slaves. So the question is how will this be possible in today's "progressive" world, where people reject the supremacy and wisdom of the Torah, and reject the Torah's allowance of slaves. There is also the basic question of feasibility and practicality of being attended to by so many people.

It seems to me that there is in fact a very simple solution to everyone's mutual benefit. In a previous post I propounded a construct that all the new appliances and applications, specifically those of AI - artificial intelligence, are really vehicles of expression for trapped souls, see there. This being the case, not only is the practical aspect readily understood - as to how each Jew will have so many slaves doting on them, because they will be present in the very machines and programs housing them, there will also not be any disdain or opposition from those who hold themselves above the Torah, because those people lack the knowledge of faith to realize what is going on, and have no problem with people enjoying the servitude of lifeless material (it won't be long until they will also take issue with the right of AI, just give them some time). And thus right before their very eyes a huge modern day industry of slavery will be in effect.

[Perhaps you will ask that according to this everyone will have these slaves not just the Jews, or will they have superior AI? There is more to this that has yet to be revealed].

Na Nach Nachma Nachman MeUman!

Friday, May 19, 2017

Blossoms of the Spring: Letter 3

Letter 3

B.H. 15 Eyar 717 (16 May, 1957)
In honor of my friend dear as my soul, Mr. Zalman Shazar, the good and the pleasant, ‘shalom rav’ (hearty greetings).

It is astonishing in my eyes that he did not reply to me on my previous letter, however, I judge him favorably, that he is very busy with his affairs, and especially because pertaining me, who am I, and certainly I am not worthy due to the utter lowliness of my level. Even still, I am continuing to do the obligation which is incumbent upon me, to do his will, to write to him wondrous words of Rabbainu Hakadosh za.tza.l., which give life to the soul of all life, and to fulfill thereby the exhortation of Rabbainu o.b.m., to make known and to publicize his holy daas (-know) in the world, to fill the world with the knowledge of Hashem (Isaiah 11, Likutay Moharan II 7), perhaps he will be aroused through this to put his eyes and his heart surpassingly in his holy books which are our entire rectification and redemption, and the rectification of the whole world. Fortunate is he who merits this.

I am hereby attaching to this a quotation of the words of our teacher the holy Rabbi Nussun za.tza.l., and this is the quotation (Life of Our Leader Rabbi Nachman, article 83): “It is a great merit for a person when he merits to have his thoughts roam in the words of our extremely holy and awesome Rebbe o.b.m. of whom there is no equal, and it is impossible to relate his holy praise so as not to tarnish his honor Heaven forbid, and all that is found in our words, any praise of our extremely holy and awesome Rebbe o.b.m., it is necessary to know that it is all likened to nothing, and it isn’t even like a drop of the ocean, because it is completely impossible to relate his praise, because he was hidden with the utmost concealment from human intellect, and even great tzadikim can not conceive a fraction of his stature. And we don not have conception or grasp of him whatsoever, except through the few wondrous Toaroas (-holy teachings) which revealed in his holy books, and the awesome stories, and from this each one, according to how much his heart can fathom, can understand slightly, a bit of the extent of the powerful height of his holiness, beyond limit. Fortunate is one born from a woman who merits to such a height which is elevated high and above, what a mouth can not say, and a heart can not contemplate (end of quotation).

“For he who has compassion on them will lead them (Isaiah 49, Likutay Moharan II, Torah 7),” that is, he who is merciful, he can be a leader. The tzadik, the true leader is very compassionate on Israel, for he has compassion with true mercy on Israel, which is, to imbue them with holy daas (-realization of knowledge), to make known to them that Hashem is G-d, and to extract them from iniquities, for this is the main compassion on Israel, greater than all kinds of mercy.

Because all the harsh suffering in the world do not come into consideration in comparison to the heavy burden of sins, Heaven have mercy, because when Israel falls into sins, this is an enormously heavy burden, which is impossible in any way to carry (this heavy burden), because someone who knows the holiness of (the people of) Israel, from where they originate, and knows the spirituality and the refinement of Israel, he knows that Israel are completely distanced from iniquity, and sin does not appertain to them in any way whatsoever, according to the greatness of their holiness from their roots, and the greatness of their refinement and spirituality. And therefore, all the suffering in the world is not considered a burden compared to the heavy burden of iniquities, Heaven forbid, may the Merciful One save us, because the main suffering is just when they fall into sins Heaven forbid, and this is the main compassion, to have mercy on the holy nation of Israel, to take them out from the heavy burden of sins. And in reality, how do they come to sins, it is only through one’s lack of daas, because (Sota 3), a person doesn’t commit a transgression only if a spirit of fallacy enters him, and this is the greatest pity over everything, that it is necessary to have compassion on him and imbue him daas. And therefore, all the mercy of the true merciful leader on Israel is to imbue them with daas, in order to extricate them from iniquities, Heaven have mercy, and it is precisely he, who is engaged in settling the world, so that the world will be settled with people, that is, people with daas. Because the essence of man is daas, and someone who doesn’t have daas is not a person at all, just an aspect of animal in the form of man. Also, he endeavors to bequeath his daas for the (future) generations eternally, for this is the main completion of the tzadik after his passing.

And even when his time comes to pass away, and to ascend very high above to the utmost height, even still it is not perfection to be only above, rather, the essential perfection is to shine after his demise to very down below as well, by leaving over a son and/or disciple who will receive his holy daas and will shine his daas in the world, eternally, from generation to generation, in order to save Israel from iniquities for generations upon generation, forever, and through this it is considered as if he himself mamash (-actually) remained in the world.

Also, he can learn (T.N. in Likutay Moharan being quoted here this can be read as: teach, however Saba clearly wrote: learn) and enlighten in the supernal dwellers and the nether dweller, to show those of high stature that they have no knowledge whatsoever of the knowledge of Him blessed He, and the converse with the nether dwellers who are situated in very lowest echelon, in the very earth, in the utmost descent, to show them that Hashem is still with them, and by them, and close to them, to strengthen them, and to embolden them, so that they do not despair Heaven forbid in any way in the world. Therefore, even if a person falls Heaven forbid to the place where he falls, may the Merciful One save us, and he is at the bottom of the lowest level mamash, even from there he can bind himself to Hashem and return to Him blessed He, for (Isaiah 6:3), the who world is full of His glory. And all of this one merits through the true tzadik and his disciples who nurtured from his holy daas. Therefore, every single one needs to have mercy on himself, and fall down, and beseech before Hashem Yisburach with copious tears, that he merit to know the absolute truth, that he merit to find such a true leader that can extricate him from iniquities, for this is the main mercy of all the types of mercy.


To be continued soon with the help of Hashem

Na Nach Nachma Nachman MeUman



ספר אב"י הנחל - הוצאת נקודות טובות - מכתב ג:

ב"ה ט"ו אייר תשי"ז
לכבוד ידידי כנפשי, מר זלמן שזר, הטוב והנעים, שלום רב.
לפלא בעיניי שלא השיבני על מכתבי הקודם, אך אני דן אותו לכף זכות שהוא טרוד מאד בעסקיו, ובפרט כי מצד עצמי מה אני ובוודאי אינני כדאי לגודל שיפלות מדרגתי. אף על פי כן אני ממשיך לעשות החוב המוטל עלי לעשות רצונו לכתוב לו נפלאות דברי רבינו הקדוש זצ"ל, המחיים נפש כל חי, ולקיים בזה הזהרת רבינו ז"ל, להודיע ולפרסם דעתו הקדוש בעולם, למלאות העולם דעה את ה', אולי יתעורר על ידי זה לשים עיניו וליבו ביותר בספריו הקדושים אשר הם כל תיקוננו וגאולתנו ותיקון כל העולם אשרי הזוכה לזה.

הריני מקשר לזה העתקת לשון מורנו רבי נתן הקדוש זצ"ל, וזה לשונו: "זכות גדול הוא להאדם כשזוכה שיהיו מחשבותיו משוטטות בדברי רבינו ז"ל הקדוש והנורא מאד אשר אין ערוך אליו, ואי אפשר לספר בשיבחו הקדוש שלא לפגום בכבודו חס ושלום, וכל מה שנמצא בדברינו איזה שבח על רבינו ז"ל הקדוש והנורא מאד, צריכין לידע שהכל נחשב כלא, ואינו אפילו כטיפה מן הים הגדול, כי אי אפשר לספר בשבחו כלל, כי היה נעלם בתכלית ההעלם משכל אנושי, ואפילו צדיקים גדולים אי אפשר להשיג מקצת מעלתו. ואין לנו שום השגה ותפיסא בו כלל, כי אם על ידי קצת התורות הנפלאים שגילה בספריו הקדושים, והמעשיות הנוראות, ומזה יכול כל חד כפום מה דמשער בלביה להבין קצת מעט מזעיר עד היכן מגיע רום תקפו וקדושתו עד אין תכלית. אשרי ילוד אשה שזכה למעלה כזו העולה למעלה למעלה מה שאין הפה יכול לדבר והלב לחשוב".

"כי מרחמם ינהגם" (ישעיה מ"ט) היינו מי שהוא רחמן הוא יכול להיות מנהיג. הצדיק המנהיג האמת הוא רחמן מאד על ישראל, כי הוא מרחם ברחמנות האמיתי על ישראל, שהוא להכניס בהם הדעת הקדוש להודיעם כי ה' הוא האלוקים ולהוציאם מעוונות, שזהו עיקר הרחמנות על ישראל הגדול מכל מיני רחמנות.

כי כל היסורים הקשים שבעולם אינם נחשבים כלל נגד המשא הכבד של העוונות חס ושלום, כי כשישראל נופלים בעוונות זהו משא כבד מאד שאי אפשר לישא כלל המשא הכבד הזה, כי מי שיודע קדושת ישראל מאין הם לקוחים, ויודע רוחניות ודקות של ישראל, הוא יודע שישראל הם רחוקים לגמרי מעוון, ואין עוון שיך להם כלל כלל לא, לפי גודל קדושתם משרשם, וגודל דקותם ורוחניותם. ועל כן כל היסורים שבעולם אינם נחשבים למשא כנגד המשא הכבד של עוונות חס ושלום, רחמנא ליצלן, כי עיקר היסורים הם רק כשנופלים בעוונות חס ושלום, וזהו עיקר הרחמנות לרחם על ישראל עם קדוש להוציאם מהמשא הכבד של עוונות. ובאמת מהיכן באים לעוונות, הוא רק על ידי שאין לו דעת, כי אין אדם עובר עברה אלא אם כן נכנס בו רוח שטות, וזהו הרחמנות הגדול מן הכל, שצריכין לרחם עליו להכניס בו דעת. ועל כן כל רחמנות המנהיג הרחמן האמת על ישראל הוא להכניס בהם דעת, כדי להוציאם מעוונות חס ושלום, והוא הוא העוסק בישובו של עולם, שיהיה העולם מיושב מבני אדם, היינו בני דעה. כי עיקר האדם הוא הדעת, ומי שאין לו דעת אינו אדם כלל רק הוא בחינת חיה בדמות אדם. גם הוא משתדל להשאיר דעתו לדורות לנצח, שזהו עיקר שלמות הצדיק אחר הסתלקותו.

ואפילו כשמגיע זמנו להסתלק ולעלות למעלה למעלה בתכלית המעלה, אף על פי כן אין זה שלמותו להיות למעלה לבד, רק העיקר שלמותו שיאיר אחר הסתלקותו למטה למטה גם כן, שישאיר בן ותלמיד שיקבלו דעתו הקדושה ויאירו דעתו בעולם מדור לדור לנצח, כדי להציל את ישראל מעוונות לדורי דורות לעולם ועד, ועל ידי זה נחשב כאילו הוא בעצמו ממש נשאר בעולם.

גם הוא יכול ללמוד ולהאיר בדרי מעלה ובדרי מטה, להראות להגבוהים במעלה שאינם יודעים כלל בידיעתו יתברך, ולהפך לדרי מטה שהם המונחים בדיוטא התחתונה מאד בתוך הארץ ממש, בתכלית הירידה, להראות להם שעדיין ה' עימם ואצלם וקרוב להם, לחזקם ולאמצם שלא יתייאשו חס ושלום בשום אופן בעולם. על כן אפילו אם האדם נופל חס ושלום למקום שנופל רחמנא ליצלן, והוא בשפל המדרגה התחתונה ממש, גם משם יוכל לדבק את עצמו בה' ולשוב אליו יתברך, כי מלא כל הארץ כבודו. וכל זה זוכין על ידי הצדיק האמת ותלמידיו שינקו מדעתו הקדושה. על כן צריך כל אחד לרחם על עצמו ולהתנפל ולהתחנן לפני ה' יתברך בדמעות שליש שיזכה לידע האמת לאמיתו, שיזכה שימצא מנהיג אמיתי כזה שיוכל להוציא אותו מעוונות, כי זה עיקר הרחמנות מכל מיני רחמנות.

המשך יבוא בקרוב בעזרת ה'.