ב"ה
ב"ה
רבי נתן בלקוטי הלכות
מביא מהזוהר והאריז"ל בענין חטא המרגלים, שבאמת דור המדבר היו בבחינה הרבה
יותר גבוה מארץ ישראל, הולכים באמונה בענני הכבוד בתוך המדבר, ולא ניתנה תורה אלא
לאוכלי מן, והם הנקראים דור דעה שזכו על ידי משה רבינו לדעת נשגבה, אפילו שפחה על
הים זכה להשגה ונבואה יותר מהנביא יחזקאל, ולכן המרגלים חטאו, כי הם לא רצו לרדת
מהחיים הגבוהים האלו לחיים בארץ ישראל. וזה באמת טענה חזקה מאד, ורבי נתן הוצטרך
להסביר באריכות שאין זה התכלית להיות גבוה, אלא צריכים להיות גם למטה בקרקע, וזה
עיקר השלמות, למרות שזוכים למעלה גדולה כל כך, צריכים להשכיל שהשם יתברך עוד הרבה
יותר גדול עד סוף ועד אין תכלית, ועיקר כבודו הוא דוקא ע"י יישוב היהודים
בארץ ישראל, וזה מה שהרמגלים היו צריכים לעשות, לבטל הדעת והשגות שלהם ולהתחיל
מחדש ובאמונה בהבטחת השם יתברך שכל הברכה והאמונה הוא בארץ ישראל, והגם שבתחילה זה
יהיה ירידה גדולה להם להתחיל מחדש בארץ ישראל, הרי כל התחלות קשות, ותחילתן של צדיקים
ביסורין וקושי, ולבסוף זוכים להכל, כי כל בשמים ובארץ, להיות ממש כלולים בא"ס
ב"ה למעלה ולמטה.
ולפי זה לכאורה מבואר
שממש כמו כן בענין הבאת הציון הקדוש של רבינו הקדוש נ נח נחמ נחמן מאומן לירושלים,
יש בזה הנסיון של חטא המרגלים, שכל אלו שלא רוצים להביא את הציון, יש להם הרבה
הרבה טעמים, וזה אין ספק בדבר שהמעלה לשבור את המניעות להגיע לרבינו הקדוש באומן
הוא מעלה אין דוגמתו בעולם הזה, לא מיניה ולא מקצתיה, ומה שיכולים לזכות אצל רבינו
הקדוש, מי שזוכה להיות שם, אין לשער ואין לתער כלל ועיקר, ולכן בודאי יש אין סוף
טענות למה שצריכים דוקא להשאיר את הציון הקדוש באומן, לא פחות מהטענות שהיה
להמרגלים שזה ממש אסור לוותר על השראת השכינה כמו שהיה במחנה ישראל במדבר בהיקף
ענני הכבוד והבאר והמן וכו', ממש זה כמו להתבאד רחמנא ליצן. אבל כל הטענו האלו השם
ירחם הם ממש עצת הסטרא אחרא, כי זה כאילו האדם אוחז מעצמו, שהוא יודע את השם יתברך
כבר, הוא יודע את רבינו, וזהו, זה התכלית. וכמו שרבי נתן מסביר באריכות בענין חטא
המרגלים כנ"ל, ואדרבה האדם צריך להשליך כל החכמות שלו, ואפילו שיש לו טובה
ברוחניות גדול מאד (ובאמת עוד לא שמעתי דבר כזה כלל, מי שזכה בדורנו לצאת מכל
התאוות להיות בבחינת אוכלי המן ומוקף בענני הכבוד, הלואי הלואי) אצל רבינו, הוא
צריך קצת ענוה, להודות שהשם יתברך הרבה למעלה מכל השגתו עד אין סוף ואין תכלית,
וכל הטענות שיש לו להגן על הטובה שיש לו בהיות רבינו באומן זה ממש כמו טענות
המרגלים, שאפילו הם אמת במאה אחוז, אבל הם ממש כפירה רחמנא ליצלן בהשם יתברך שעוד
רוצה להביא אותנו למעלות עליונות לעילא ולעילא עד אין סוף ועד אין תכלית, וזה דוקא
בארץ ישראל.
ובזה מובן מה שסבא חתם את עצמו באחד מהמכתבים באבי הנח"ל - החותר ומרגל לתכלית האמת, שרימז בזה שהוא עוסק בתיקון חטא המרגלים, ולא מצינו איך ואיפה, ועל פי הנ"ל יש לומר שכמו ששמענו מצפורה ביתו שסבא עסק ארבעים שנה במסירות נפש להביא את ציון רבינו הקדוש נ נח נחמ נחמן מאומן לירושלים, בזה הוא היה עוסק לתקן חטא המרגלים וכמשנ"ל.
נ נח נחמ נחמן מאומן!
No comments:
Post a Comment
Thank G-d for Na Nach!!!