Pages

Eruvin - making it to Uman so the whole world asks What is Nanach

 HH

A few months ago I posited that the shutting down of society by Corona was influenced by the world wide study of tractate Shabbos, and I was therefore hopeful that when they progressed to finish Shabbos and moved on to Eruvin, things would be easier. It is now three weeks into Eruvin, there were some minor mitigations, but nowhere near what I was hoping. In truth Eruvin, are just minor aids to easing restrictions on Shabbos, but it is still very much Shabbos, even still I was figuring that since they weren't actually learning about Shabbos, just about the Eruvin things would be easier. What has really become clear is that the main issue here is Uman Rosh Hashana. The whole idea of the Eruv enacted by the tzadikim, is the power of the tzadik, this attribute of yesod is likened to the Lechi - the little stick put in the entrance, thus bringing cohesion to all inside. Saba already foretold the Corona almost 40 years ago, and said the plague would come from Italy and China and then named many other countries, but we will be singing Na Nach.  All of this we have seen unfold before us. Just, few of us merited to sing Nanach....


https://youtu.be/g-RxUQ7A-eA

Saba said, the whole world will ask what is Na Nach?! That still has not happened. So Corona continues to be an issue. Now, before Rosh Hashana when people are beginning to feel the pressure in their need to get to Uman, B"H finally the call of Rabbainu is being broadcasted throughout the world. And finally now people all around the world are finding out about Uman and Rosh Hashana, and how Uman utterly disregards Corona and all the other falsehoods of society, and people all around the world are beginning to ask, what is this?! What is Na Nach?!


Let's let them know Na Nach Nachma Nachman MayUman!


#corona #nanach #nanachnachmanachmanmayuman #uman #umanroshhashana #shabbos #eruvin 


Thursday, August 27, 2020

תיקון המשולש של הרמב"ם על ידי שיר המרובע באמונה של רבי נחמן

 ב"ה


בספר חיי מוהר"ן אות תז. ואמר מה שכתוב שם בספריהם "וכי אפשר שיהיה נעשה מהמשלש מרבע?", אמר רבנו ז"ל: אני מאמין שהשם יתברך יכול לעשות מהמשלש מרבע, כי דרכי השם נעלמות, עכ"ל.

שמעתי (התחלת הרעיון והוספתי) מי.ב. שמשולש זה יה"ו, כי כל דרכיהם הוא נגד האמונה, שהיא השכינה, ה' אחרונה, ורבינו אמר, אני מאמין וכו', כי על ידי האמונה נשלם שם השם בד' אותיותיה.

וזה גם כן הענין של להביא את השיר פשוט כפול משולש – נ נח נחמ - למרובע – נחמן. כי כבר מבואר אצלינו כמה פעמים שנח"מ זה מקום קשה של דינים, בחי' צ"ח קללות וצ"ח דיינים, בחי' המשפט של אלו הצדיקים שניסו לשם שמים לעסוק בפיליסופיה רחמנא ליצלן. והתיקון שלהם רק על ידי רבינו הקדוש, השיר פשוט כפול משולש מרובע, שהוא שיר האמונה, נ נח נחמ נחמן מאומן.


#רמבם #מורהנבוכים #פילוסופיה #משולש #מרובע #שירפשוטכפולמשולשמרובע #שיראמונה #ננח #ננחנחמנחמןמאומן #רבינחמן #ברסלב #חיימוהרן #חיימוהרןתז #אמונה 

Wednesday, August 26, 2020

To Understand the Simple Everyday Remarks of Rabbainu in the Future World

 HH

Chayay Moharan - The Life of Our Leader Rabbi Nachman


376

He also said to the Rav here of Breslov, our Teacher Rav Aaron, “Verily I love you very, very much, so/and I bless you, if only (-it should be) that you merit in the Future World to understand my everyday conversation/remarks (-that is even simple comments that seemingly are not related to the Torah or anything holy).” And this was before he was in the Land of Israel (-after Rabbainu came back from Israel he said that he was now utterly embarrassed of his previous Torah knowledge and novelties).


Na Nach Nachma Nachman MayUman


#TheLifeOfOurLeaderRabbiNachman ##TheLifeOfOurLeaderRabbiNachman376 #RabbiAaron #RabbiNachman #Nanach #Breslov #NaNachNachmaNachmanMayUman #FutureWorld #sichaschulin #remarks 

מחלה מדבקת - גמזו לטובה גמזו לאומן

 ב"ה ספר אדיר במרום (עמ' תרצ-א, מכון רמח"ל):

וזה מה שאין ס"מ יודע שזאת הבצרה תכלה. וכשהוא יכול לרוץ שם, ולהתחזק ברשעו, הוא עושה כל רע לישראל ח"ו. והוא בזמן של: ופרקת עלו (בראשית כז:מ), כנ"ל. וזהו ענין כמו שיש למטה חולי שנדבק בטבע דביקות גדול, שאין עוד כח לטבע לצאת ממנו, כן חושב ס"מ בבחינת בצרה זאת, להחזיק החולאים על אור הקדושה ח"ו, שלא תוכל לצאת משם, עכ"ל.
ועיין שם שמסביר למה השם נותן רשות להס"מ לעשות את זה, כי אינו אלא כדי לגלות היחוד בסוף הכל, שאפילו ששלט הרע בכל שליטותיו אף על פי כן רק רצונו של הב"ה הוא העומד ולא רצון אחר, עיין שם ביאור הענין באריכות בטוב טעם ודעת. (ומזכיר לנו שגמזו לטובה, גמזו לאומן).
נ נח נחמ נחמן מאומן

Jews First - Uman Foremost

 HH in Europe and Russia, when there were border and diplomatic changes and there was great uncertainty how each country would react and act on the new statuses, often they would test the situation with Jews, who were considered expendable and prime subjects to test things out.

This is what I reminded about now with Uman. The whole world has been hijacked with the falsehood of Carona. BH the 50-100,000 Jews who will through aside all the empty fallen fears and falsehood and will joyously make the pilgrimage to Rabbainu in Uman are going to be a harbinger of hope and truth for the whole world. 

Think about. Realize this. This is really awesome how Rabbainu is shining through to the whole world broadcasting and anchoring absolute truth and faithful reality.

Thank God for Na NaCh NaChMa NaChMaN MayUMaN

Thursday, August 20, 2020

Zwischenzug Zugzwang Zigzag Nanach Special for Ellul

HH

While many rabbis are busy in Elul reaching high levels of holiness, Rabbainu is busy going down reaching out to even the lowest dregs of society. Just like HY makes Himself most available in these times, He is our beloved, so too Rabbainu follows in His ways and makes a friendship even with the heretics, as he did in Uman. Even his leading disciple Rabbi Nussun was mind-boggled seeing Rabbi Nachman playing chess with the heretics, he couldn't understand it, even after Rabbainu explained to him that a king has friends to have fun with, Rabbi Nussun couldn't fathom this, and in the heritage of Breslov transmitted by Rabbi Nussun he gives no framework for such behaviour other than documenting Rabbainu's practices. Only Rabbainu's prized student Saba Yisroel Dov Odesser received this inscrutable way by virtue of the holy Petek which he received by Rabbainu, signed Na Nach Nachma Nachman MayUman.







#elul #ellul #RabbiNachman #Breslov #chess #nanach #nanachnachmanachmanmayuman

המלך בשדה

 ב"ה

מתוך ספר לקוטי נ נח ערך שד"י. בספר אדיר במרום (עמוד מה, ספינר), שדה הוא בת זוגו של שד"י. שד"י ושד"ה ע"ה בגמטריא נון נון חית. (לפני כמה שנים כתבתי: שד"י שד"ה בגמטריא תרכ"ג. ונראה בפשטות כי השיעור קומה של אדם שלם הוא תרי"ג, ויש עוד שבע מצות דרבנן שנכנסין לחשבון להשלים את הכת"ר. וכיון שיש את שני היסודות ביחד, כבר יש את הג' טיפין, הרי תרכ"ג. אי נמי תרי"ג עם העשרה מיני נגינה של נ נח נחמ נחמן מאומן (שהוא בעצמו עם נקודותיו והכוללים בגמטריא תרי"ג כמש"כ במקום אחר)). וי"ל ננח, נ"נ אלו הם בחי' עטרת היסוד של הזכר ויסוד הנוקבא, כמו בסוד ה' של אברהם שלקח משרי, והרי יסוד ומלכות, וח' ספירות שעל גבם.

#שדה #שדי #ננח #נוןנוןחית #תרכג #תריג #אלול

נ נח נחמ נחמן מאומן

Tuesday, August 11, 2020

The mechanics of the famous teaching of Azamra - to see only the good point in people

 HH


In 2017 I merited to publish the book Azamru! Live Up The Good Points [Amazon - or - read on line], since then I merited to a fundamental simple clearer understanding of the teaching, and BH I will be adding this new chapter to the book.


In depth understanding of the mechanism of reverting someone to the good by finding a good point



The Mechanics of Azamra 

In Likutay Moharan, Torah-teaching 282 Rabbainu revealed that finding and concentrating on a good point in someone influences that person to revert to be entirely good. The original way I understood this is that, first of all, by grasping the good point, this gives the person better leverage to repent (-this is written explicitly), and secondly, by continuingly finding more good points (-also written explicitly), the good is built up until it completely takes over. However, upon closer examination it becomes clear that Rabbainu only spoke of finding additional good point when he addressed the person finding good points in himself, and with regard to the Shuliach Tzibor – the Tzadik, finding good points in others, but not with regard to the initial principle that everyone should judge one another by a good point that can be found in them. Rabbainu wrote, that by putting the other person in this positive vantage, the person can then repent. Then, as an additional construct, Rabbainu wrote about a person finding in himself more additional good points, whereby he builds a melody of song and praise to Hashem. The melody is specifically from one’s own good points, and this specifically is what is stated in the verse, “I will sing to Hashem with ‘my’ utmost/last bit.” Also the Shuliach Tzibor – the Tzadik, who builds the melody from the good points of the public, can only do so by virtue of having all those good points included in himself. This concurs with what Rabbainu taught (Likutay Moharan II, Torah-teaching 1, and see Parparous Lichuchmuh there) that when one judges a person, he makes a Rosh Hashana for that person – that is, a day of reckoning, something one would wish only their enemies, something to be avoided by all means. This follows the dictum of our Sages, do not judge a person until you realized his place. No judging! Only the Tzadik who has this Divine attribute of being the place of the world, can judge others. Also in the Story of the Clever Man and the Simple Man, the hero refuses to regard others, and proclaims, “That is his business and this is mine, and furthermore (“vi-oad” – the same word used in Azamra, the utmost/last-bit, this is remarkable, even though Rabbainu actually delivered the story in Yiddish with the word: vayeter) why should we speak about others?” Thus, in the Torah-teaching of Azamruh, Rabbainu is not instructing to judge and examine people for their good points, only, to find some good positive vantage of each person by which to regard them. Only with regard to oneself, Rabbainu says, even after you have found a positive vantage with which to view yourself, and put yourself on course to repent, keep looking and finding and building more and more good points, because this forms a melody to thank and praise Hashem.

Thus Rabbainu wrote, that by finding some remaining good point even in the most wicked person, this actually extricates him from being damned and puts him in a position of merit. Rabbainu did not write that by judging favorably this starts a procedure and a sequence of events which will lead to the extraction, Rabbainu wrote that immediately by finding the positive vantage, that itself aligned the person in a position of merit. Then, from that position of merit, the person can repent and return completely to Hashem. What remains is only to understand how this works.

This is actually one of the Divine Attributes, as pointed out in the footnotes at the beginning of the Torah; Hashem chooses to view a person by their merit, and we are commanded[1] to follow the ways of Hashem. Thus, in the same way Hashem, when He looks at a person only their good points, is inherently setting this person in a position of merit, because everything is based on how Hashem sees it, so too a person, who is created in the Divine Image and commanded to resemble Hashem in His ways, has this power to decide a person’s good status simply by viewing that person in a positive light.

The Ramchal (Daas Tevunos II, published in Ginzay Ramchal) explains further, that in reality the soul of each Jew is a point of holiness rooted in the Torah and G-d (as the Arizal already made clear, that the 600,000 souls of Israel are rooted in the 600,000 letters of the Torah), just that they are disconnected and separated from their root, and sin and all types of evil can accumulate and encompass the soul until it is totally alienated from its source, and completely unrecognizable. Therefore the main rectification is simply to give strength to the good point which is the person’s root and real essence, and all the evils which had taken hold of the soul will become foreign and fall away.

These are his words:

61. The Neshama (soul) said: That the sinner himself should be rectified by punishment – I understand. However, how can this rectification ordinate a sinner into a tzadik or a bal teshuva (-someone who repented)? Because ultimately merit needs to be produced by bechira (-choice - free will), whereas the punishment isn’t contingent on bechira.

62. The Saichel (intellect) said: It is true that this matter is extremely deep, and it is from the great fundamentals of His modus operandi, blessed is His name. And we find by our Sages o.b.m. enigmatic teachings in this matter, that they said (Shir Hashirim Rabba 5:3): ‘Open for me an entrance like the hole of a needle etc. (and I will open for you an entrance like the entrance of the Oolum (the main building of the Temple)’, and surely this isn’t of the justice that the Holy One Blessed He desires to administer. And if you say – that it is from the attribute of kindness, then there is no necessity even for the opening like the eye of a needle. However, in reality this matter is contingent upon what our Sages o.b.m. made known to us (Rashi on Genesis 1:1, and see Biraishis Rabba 12:15) regarding the creation of the world – that the Holy One Blessed He created the world in/with (the attribute of) din (-judgement, accountability), but because it could not endure – He partnered with it the attribute of mercy. And the general principle of this matter is, that what the Creator (Emanater) blessed is His name, when He set up His enterprises, this is what will be afterwards in those in existence. And you already heard the matter of the destruction of the first worlds and their rectification (see Beraishis Rabba 3:9), and this was preparation for what would be found in people. And all of these things need great explanation.

Behold on account of the property of the Sefiroas which were prepared first, to include the force that would in the future release the Other Realm (Sitra Achra, of evil), this withheld from them the perfection of which they are worthy, because not by this force would the creation be created, just by a force superior to it. Hence the Holy One Blessed He did not desire this system of conduct, rather He prepared other Sefiroas, not that He completely abandoned the first ones, rather He rectified the first ones by means of the second ones. Now the vessels, which are external, they are what broke because of this force which would in the future release the Other Realm (Sitra Achra, of evil), and the light left. But there still remained some sparks (of light) in the vessels, and that is what sustained them, and they weren’t completely abandoned. And then more Sefiroas came in the rectification, and with the strength of the few sparks that remained in the vessels, all the vessels rose to receive the rectification, and they returned and regrouped to bind with these incoming Sefiroas.

And behold all of this is preparation for what is necessary for a person in the aspect of his (free) choice and actions, his punishment and reward, and the rectification of his repentance. Behold the breaking of the vessels is the root for that which the souls can be given over to the hand of the Sitra Achra, and to be deprived of the light because they have the defection of sins. And the rectification (of the broken vessels) is the root for that which the souls are able to rise from the Sitra Achra by repentance.

And understand well, that by means of the remaining sparks there is the rectification of the vessels. And the explanation of this matter is – because our Sages o.b.m. said (Eruvin 19a): “The willful sinners of Israel are full of mitzvoas like a pomegranate,” and this is the matter of the sparks in the vessels. And the matter is (as follows), because [even though] it is true that there are 613 limbs in the body, and segments in the soul, and all of them need to be rectified by virtue of (free) choice, as stated previously, in reality, if the Holy One Blessed He would desire to operate everything with kindness (chessed), then He would not desire (free) choice whatsoever, and He would rectify these parts by Himself. And if He would desire absolute judgment (din), there would need to be (free) choice for all the limbs in all the parts. However, since He saw that the world could not stand, He therefore configured that these few sparks could sustain all the vessels with all their parts, and in the same vein the Creator (Emanater) blessed is His Name desires that the little (arena of) (free) choice which exists in those few mitzvoas which are found in the willful sinners of Israel, which are in select limbs, should draw after it the rectification of all the other limbs through the (procedure of) punishment, because the Sitra Achra is separated from them by means of the punishment by the power of this (free) choice which is found in them, and this is sufficient for him, because the very conduct ruling him was already prepared that way from the onset, as explained above, and being that man is readied according to the conduct of the Giver, behold this is sufficient for his rectification. And the truth is, that just like the broken vessels were not deficient of those few sparks, so too there will not be deficiency by the souls - which were hewed from holiness, of a small amount of mitzvoas. And if there will be the matter – that there will be a soul that doesn’t have any merit – behold it will be eliminated. However, this will not be found, because His kindness blessed He will turn itself over with it, until from some angle (merit) will be found for it. And there are already many angles to find benefit for the souls, because even the merit of the fathers can protect. And this is also (by virtue of free) choice, because the choice of the fathers was to do this rectification – that there would be drawn afterwards a rectification for their progeny. And ultimately it is sufficient that the beginning should be with choice, in order for the rectification to be found according to the set up of the conduct which was prepared for man. And understand well this matter, because it is a pillar, and it is great and enormous, and very fundamental.

 

From this it can be learned that by finding a good point by which to view a person, this itself can be sufficient to rectify the person, because this point may be sufficient to draw the rectification of all the aspects of that person even without that person’s initiative. If the person, who is now re-established in holiness, continues to repent and rectify his sins, good, if not the rectification can come solely by punishment, which will remove from him all the evil influences that prevailed and subjugated his soul, and he will remain true to the holiness of his soul by virtue of the good point that he had. Thus, this mechanism is effective even regarding a dead person who can no longer repent, by recognizing some good point in someone deceased, this can bring them rectification.

 

Rabbi Yitzchok Breiter o.b.m. H.y.d. felt that there is another component to the mechanism of this Torah-teaching. In his little treatise of The Seven Pillars, in the first pillar he states that this Torah-teaching of Azamruh is contingent upon this pillar:

 

PILLAR 1 - The Hand of G-d

Translated by Moshe Newman

The most foundational, essential concept which we merited to draw from the Flowing Waters (referring to Rebbe Nachman) is to know and recognize that everything which happens to a person, whether spiritually or physically, intentionally or accidentally, coercively or willingly-—everything is a decree of the Creator. For if a person is not yet befitting and hasn't yet merited to draw close enough to Kedushah (-holiness) to perform a certain mitzvah, then from Heaven he will experience confusions to distract him from the mitzvah. For distracting thoughts will circulate in his consciousness that prevent him from doing the holy thing, even if he actually wanted to do it.

 

Now, all this is not, G-d forbid, Hashem's vengeance, rather it is His Mercy for He is compassionate with all His creatures—the Absolutely Omniscient True Judge. For it is impossible to draw a person towards Good except by way of letting him realize how very far he is from Good, and how he is standing at such a low level like this, and that nothing is going to help him except to cry out about his existential lowliness to Hashem. That he tell Hashem everything, pouring forth his heart in supplications, entreating Hashem through earnest conversation, asking and begging for his very soul, that Hashem will give him the merit to appropriateness with that thing of Kedushah.

 

‘And this whole [cosmic reality] is unfathomably wondrous. Every single teaching and Torah in Likutei Moharan touches upon and issues forth from this foundational concept, as well as all sorts of encouragement, especially the Torah "Azamra” (LM 282) which stresses the need to judge oneself and others favorably. For this is the main way to give oneself and others the benefit of the doubt for all the spiritual descents and declines which have happened intentionally or inadvertently, whether by force or by desire~ everything is from Heaven in order to draw one closer through this very falling.

 

However, those who are distant from the True Tzaddik do not understand the above. Even an actual disciple needs great merit to be able to always remember this-that for everything one undergoes, one must redouble himself in prayer to Hashem to draw close through the very descent itself as opposed to letting the decline distance him, G-d forbid. Similarly, LM Tinyana 82 deals with matters of orderly vs disorderly circumstances within spirituality and physicality with consideration of our powers of choice. May it be that the merit of the revelation of these ideas will provide the construct for us to conduct ourselves accordingly. Amen.

 

 

To date I have not been able to figure out the basis for RYB’s assertion that the Torah-teaching of Azamruh is contingent on knowing that everything is by Divine Providence, because the mechanism is very clearly delineated, as explained above. The best hypotheses I can suggest is that he attributes the ability of being able to lock on to the good point without paying any attention to anything else, to this principle that everything is from Above, so as long as the person’s good point is established the rest can be discounted and ignored. However, from the Ramchal it is clear that even if the person is very inexcusably guilty of many sins Heaven forbid, that doesn’t prevent the mechanism of this holy way of Azamruh.

Alternatively, and what really seems to be most likely, RYB understood somehow that the judging favorably of Azamra is the same as the regular judging favorably commanded by the Torah – to give people the benefit of the doubt. Hence he asserts that this is contingent upon his first principle that everything is governed by Divine Providence and thus in reality everyone should not be held down by their actions, rather, independent of what they have done, they have some special value and good point, and that is how they should be seen, and thereby the person will be freed of the guilty status of their deeds.

This premise, that the judging favorably of Azamra on some level actually exonerates and absolves the subject of responsibility of their deeds, was rejected by the commentaries, not just because there doesn’t seem to be mention of any such mechanism in the wording of the teaching, but also because the Torah forbids judging the wicked favorably, and Rabbainu himself brings such directives. Answers can be found, but I do not think this is the right understanding of Azamra, just the simple understanding which is vindicated and has foundations in the Divine Attributes.


Furthermore, the paradigm of reality where everything is a direct translation of G-d Will and Providence is extremely esoteric, beyond the parameters of just simple complete faith and abnegation to the Tzadik. In Likutay Moharan, Torah-teaching 4, Rabbainu discusses such a reality where even the façade of bad is recognized as good, and he writes that for a person to reach such a paradigm he must make repent and make a confession of all his sins before the true Tzadik, who will pass them through fire and restore the correct permutations of the letters of the Torah which were scrambled by sin. This paradigm is associated with that of the future world. This is definitely not something that can be done by anyone besides the true Tzadik, and even the True Tzadik doesn’t do this by simply judging the person favorably, it demands the entire process part of which is mentioned above. Therefore, there doesn’t seem to be anyway to explain that the Torah-teaching of Azamra is working by virtue of the RYB’s first principle.

Similarly, this very deep principle doesn’t seem to be such a pivotal matter in most of the holy teachings of Breslov. It is an extremely deep and complex construct far beyond the average person’s working understanding, and at best it can be compared to Yiras HaRoamimus – fear of the loftiness of G-d, which Rabbainu emphasized (Words of Rabbi Nachman 5) was not practically relevant to all but a very, very select few, and even for tzadikim the main thing is just simple fear of punishment. To write that this principle is foremost and fundamental in the understanding of the holy teachings of Breslov is a gross misrepresentation, may HY atone for him, and may I be forgiven and atoned for as well.



[1] There are at least three types, and many places the Torah instructs us to follow the ways of Hashem. In Deuteronomy (26:17 and 28:9) the Torah says: vihulachtuh bidruchuv – and you should go in His ways. In Song of the Sea (Exodus 15:2) it says: Zeh Ai”lee vi-anvaihoo – this is my God and I will “anvaihoo”, this word has many interpretations, the primary meaning is from the word “nuveh” a dwelling, to make a place of dwelling from the Divine Presence, also “nu-eh” means to nice, to beautify all the matters of Hashem. The Talmud (Shabbbos 133) says that this word also means to be similar to Him, to His attributes, Rashi explains that according to this teaching, the word “vi-anvayhoo” is a constriction of two words: Anee – I, vi-hoo – and Him. Both these words are part of the Divine Name of 72 (three letter names. VHV is 1 and 49, ANI is 37). A third way the Torah commands us to follow the ways of Hashem is with the command (see Deuteronomy 10:20, 11:22, 13:5, 30:20): viduvaktuh boa – and you should bind yourself to Him, the Sages explain, how is it possible to bind oneself to God?! It must mean that one should follow and practice the Divine Attributes (when the verse also commands explicitly “vi-hulachata…” to go in His ways, the Sages deduced that the additional commandment is referring to binding to the tzadikim – which is really also one of the ways of G-d). In many places the Sages elaborated on the ways of God to be emulated, and as pointed out already, the holy book of Tomer Devorah dedicates a chapter to the Thirteen Crown Attributes which include this way of a. looking for the good however little or hard it is to find, b. not paying attention to the bad, and c. judging only by the good.


#goodpoint #goodpoints #seethegood #seenoevil #azamra #Torah282 #Liveupthegoodpoints #breslov #nanach #nanachnachmanachmanmayuman #rabbinachman #breslovenglishbooks #breslovenglishtranslation #englishtranslationbreslov 

Na Nach Nachma Nachman MayUman!

Trump - the secret to all roads lead to Uman

HH

This is a secret in the holy book of Kabbala "Sefer Hamalchus", the secret that all roads lead to Uman!

Every letter has an "oafan" (-wheel, pivot), the letter Aleph, spelled out אלף, the oafan is the final letter "ph" - ף. The letter Bais - בית, the oafan is "s" - ת. The letter Gimmel - גימל, the oafan is "L" - ל.

The oafan also has an oafan, thus the oafan of the Aleph is ph - ף, and the oafan of phay - פא, is Aleph.

Thus we see in the case of the Aleph that by following the oafan we return to Aleph. And this will not take you anywhere else just back to Aleph.

If one examines all the letters and follow their oafan, he will find that all the twenty two letters take you to only four letters: UMAN - אומן!

Thus we see that all the letters, all the roads lead only to Uman!

Now the Hebrew word for hitching is: tramp - טרמף, each one of these four letters is from a different category, Tes-tuv-vuv is Vuv - ו,  Resh-shin-nun is Nun - ן, Mem- is Mem - מ, and Peh-aleph-peh - is Aleph - אלף!
 and thus together they take you to Uman!
Thus all this engaged in hitching are really heading to Uman!

Similarly Trump, is spelled the same way in Hebrew, טרמף, and thus we can assert that Trump takes us on the path to Uman!

Na NaCh NaChMa NaChMaN MayUMaN

#trump #donaldtrump #uman #allroadsleadtouman #oafan #alefbet #seferhamalchus #hitch #hitchhike 

Monday, August 10, 2020

סיום מסכת שבת במילתא דשטותא כי העיקר להיות שמח

 ב"ה

בסוף מסכת שבת דף קנז: עולא איקלע לבי ריש גלותא, חזייה לרבה בר רב הונא דיתיב באוונא (גיגית) דמיא, וקא משח (מדד) ליה, אמר ליה, יאמר דאמרי רבנן (מודדין בשבת – ב) מדידה דמצוה, דלאו מצוה מי אמור? אמר ליה, מתעסק בעלמא אנא, ע"כ.

הנה עכשיו באתי מסעודת סיום והרב אמר דרשה על זה למה סיים המסכת בסיפור כזה, ואמר על כרחך שאינו בא אלא ללמדנו שצריכים לחזור עוד הפעם על המסכת. ולא הבנתי בכלל. אכן מה שכן הבנתי זה בדיוק להיפוך. שהלומד את המסכת יכול ליפול ביאוש מרוב הדינים והחומרות של הלכות שבת, והעיקר בשבת זה להיות שמח, שמח מאד, וכמו שרבינו הקדוש גילה והדגיש מאד, על כן סיימו את המסכת בסיפור כזה שקדוש עליון כבור רבה בר רב הונא מה עשה בשבת? הוא ישב בתוך גיגית של מים וסתם עשה חשבונות מה שבא לו לאוות נפשו בלי חששות.

(וחשבתי שאולי יש בזה גם מענין ביטול כישוף, כי ידוע שהיושב מוקף במים ניצל מכשפים, וכן רבינו גילה שעל ידי ענוה ניצול מכשפים, ורבינו גילה שהעינים והראות של שבת מזכים את האדם לראות שפלותו ולהשיג ענוה. ולא סתם המסכת מסיימת בדף קנז (שהוא הדף הנק"ו), אותיות נזק, שנישמר ונניצל מכל נזק ומכל דבר רע, ודו"ק).

נ נח נחמ נחמן מאומן

#שבתקנז #סיוםמסכתשבת #מילתאדשטותא #שבת #שמחה #מתעסק #כישוף #ביטלכשפים #חשבונות

Wednesday, August 5, 2020

הגנה על ידי מסוה

ב"ה עוד בענין מסכה:
איתא במדרש על פסוק ובני ישראל יוצאים ביד רמה, פרמה עשה להם להגן מן המזיקין עכ"ל פרמה הוא לשון מסוה דתרגום על מסוה פרמה (מסוה בגמטריא ננח, עם הג' אותיות, וכמנין השנים מהסתלקות רבינו עד שסבא קיבל הפתק ממנו).
אכן נלע"ד לפרש פרמה pyramid, ודוק.
ובענין פרמה ר' שמשון מאסטריפוליא גילה סודות נפלא בריש ליקוטי שושנים.
נ נח נחמ נחמן מאומן


שוב ראיתי בריש ספר ישעיה בפירוש ר"י קרא בפסוק יח - הפסקה שאנו קורין פרימ"א, עיין שם ענינו.
נ נח





Tuesday, August 4, 2020

From Shabbos to Eruvin - Relief from the virus B"H

HH people are saying that when 100,000 people study Shabbos, that imposes Shabbos in the world. If the world isn't ready to receive Shabbos then it is forced, just like the flood was really supposed to be enormous blessing, but the world forced it to be destruction. Shabbos (with the inclusive) has the numerical value of Rabbi Na Nach Nachma Nachman MayUman. Also Shabbos is spelled Shin Bas, Shin has the numerical value of: Rabbi Nachman. Bas has the numerical value of Breslov Na Nach. So it is clear that the way to accept the Shabbos with peaceful holy bliss, is with Na Nach Nachma Nachman MayUman.
The hope is BH when the studies move ahead next week from Shabbos to Eruvin - which are ways to ease the way of Shabbos, the world will be relieved of the harsh restrictions imposed upon it ever since Shabbos was being ushered in by all those studying the daf, amen.
In any event let it be so in merit of the holy Petek of Na Nach Nachma Nachman MayUman

#virus #corona #coronavirus #Shabbos #dafyomi #eruvin #relief

Monday, August 3, 2020

מעשה מזבוב ועכביש - סיפורי מעשיות משנים קדמוניות - רבי נחמן מברסלב

ב"ה 

מעשה ז' – מזבוב ועכביש

 

ע' מש"כ בערך יהדות זה ברסלב, וע' בערך מסורה בברסלב אות יז. ומובא שם שמסורה בידינו שהסיפור הזה מרמז על רבינו. ולכן יש להעיר בענין העכביש, שרבינו אמר (שיחות הר"ן רלב) שהעיקר הוא הדיבור, ונתן משל לגבור אחד שכבש הכל, והגיע לשער והיה סגור מקורי עכביש, והנמשל מובן שזה המניעה לא לפתוח את הפה בתפילה ושיחה עם השם יתברך (בחי' הראשי תיבות של: זעקה בבקר ותרועה בעת צהרים, ירמיה כ:טז), שזה עיקר ענין של רבינו. וזה לשון זבוב, לשון דובב שפתי ישנים (עיין רש"י בפרשת וזאת הברכה עה"פ וכימיך דבאך, ז"ל וכימיך שהם טובים לך, שהן ימי תחלתך ימי נעוריך, כך יהיו ימי זקנתך, שהם דואבים זבים, עכ"ל, הרי שהד' מתחלף עם ז'. ויש כאן גם כן רמז לא להיות זקנים וקבועים, כמו קורי עכביש, אלא תמיד בהתחדשות וזרימה, ועל ידי זה יש התעוררות היצר בכל פעם). ועל ידי ספרי רבינו, שהם מפעל היהדות, יש כל מיני עצות והצלה ממניעה זו, פתחון פה למיחלים בהשם יתברך.

 

 

ואזי היח הדף את עצמו לגמרי עד שנשארה העכביש תחתניו בחלל בין דף לדף. והיתה מתרחשת שם ונשארה מטה מטה עד שלא נשאר ממנה כלום (והזבוב לא אספר לכם מה שהיה בו), עכ"ל. נמצא לכאורה שהעכביש נדאך ונמח בין הדפים. וראה זה פלא מצאתי ת"ל לשון רבי שמשון אסטריפוליא (ספר קרנים מאמר יג אות יח) ז"ל והאי זבוב הוא שר של רחיים כדאיתא בכל המקובלים בספר עדנה כתר ישועה וכיוצא בהן, וסימניך קח זבוב ושים אותו ברחיים במקום הטחינה רחיים ורכב ולא יזיק לה כלום, לפי ששר של רחיים נק' זבוב ואינו מזיקו, ואדרבא מוסיף על גבורתו ואין להאריך בענינים אלו כי אין כאן מקום לבאר סגולות מעשיות, עכ"ל. ולהרחבת הענין אביא דברי הספר קרנים שם ז"ל ועוד יש בהן בהני זוהרין קדישין חדר הנק' זובב המבטל (בעל זבוב) אלהי עקרין שר של רחיים, ויש כאן שני מלאכים הממונים על הנחמה נקראין פמיא"ל אמדיא"ל ואלו לא היו מנחמין את ירושלים בשעת חרבן. ודע שהקליפה הממונה על רחיים נאחז היה באיוב וז"ש בס' עדינות, זבובים אכלו איוב, מרמז לזה. והאי ממונה ממונה מנוהו למי שמבטל מפריה ורביה סופו מתגלגל לזה הממונה, וגם מי שגורם ביטול או ניאוף סופו לקבל דינו מהקלפיה זו. ודע שיעקב ביטל קליפה זו בקבלת התורה הנק' טו"ב (בגמטריא זבו"ב) ותורה ממש טוב והמקור השם טוב. וכבר ידוע איוב שבעים שנה שבעה שנה, ומה שאחרי כן והנה שנותיו שבעה מהשם שהוא עליון, כמו השלישי ממש, והוא משום השתי אחיות (-עיין במפרשים מרמז שיעקב נתגלגל באיוב, ודוק לענין הסיפור שלנו), ושים הדברים האלה על לבך ובין תבין מאד מאד קח אמרי עכ"ל. וע"ש במפרשים כל מיני סודות על הזבוב.

על כל פנים בסיפור כאן הדף היה מגן על הזבוב, ולכאורה לא היה כחו של הזבוב שנמח את העכביש.

 

 

רק שזה הדף של אלו הנימוקים שמגן עליך מגן עלי. ובראש ההר היה נסר שקורין טאבליצע (של אנדרואיד או אפל אולי סמסונג. ויש אומרים שהכוונה להפתק הקדוש) והיה כתוב שם הנימוסים של הדף המגן עליו ... והיה כתוב שם, שמי שיש לו כל השיניים יכול לעלות אל ההר. ונתן השם יתברך שגדל עשב במקום שצריכים לעלות אל ההר, ומי שבא לשם היה נופל לו כל השיניים וכו' עיין שם. והמסורה בברסלב שהשפוילא זידא נפל לו השיניים, ועל כן אמר רבינו הקדוש שאין מה לפחד ממנו.

על כן זה חשוב מאד, כדי לשמור על השיניים כדי לזכות לעלות בהר, נ נח נחמ נחמן מאומן בגמטריא מלא שיניים. וע"ע מש"כ בלקוטי מוהר"ן תנינא תורה פה, שבת נחמו ראשי תיבות ש"ן – נחמן (בן) שמחה.-

 

בחכמה ותבונה של ר' אברהם בן הר"ן פירש ז"ל ונלפע"ד שאעפ"י שהשי"ת חושב מחשבות לבל ידח ממנו נדח ולבל יאבדו ח"ו חלושי הכח שהם בחי' זבוב המובא שם בקליפת ההבלעה אבל בכר"ז כשהביט שם המלך בעין האמת לאמתו הבין בבירור האמת האמתי שלהחזיר גם כל העולם למוטב עד שיהפך הע' אומין הנ"ל שפה ברורה וכו' אין שום אופן בכל דור ודור מסיבת המריבה וכו' עכ"ל.

 

עוד רמז על זבוב, ואיך זה מרמז על המלך בעצמו, בראשי תיבות של הפסוק (תהלים קו:כז) ולהפיל זרעם בגוים ולזרותם בארצות, כי המלך היה ניצוץ קדוש נטמן בתוך הגוים.

 

(עוד שמתי לב שבפסוק (שמות טו) תפול עליהם אימתה ופחד בגדל זרועך ידמו כאבן. הראשי תיבות של: אימתה ופחד בגדל זרועך, עם הכולל, הם אותיות זבוב. והראשי תיבות של: זרועך ידמו, בגמטריא זבוב.)

 

והנה בברסלב ראו בסיפור הזה רמזים על המחלוקת שהשפליע זיידא התחיל על רבינו הקדוש (כי הוא הראה לרבינו שאין לו שינים, ועל זה רבינו אמר שלכן אין מה לפחד ממנו), אע"פ שאותו התחיל בערך בשנת תקסב, כי רבינו חזר מארץ ישראל בשנת תקנ"ט ובי"ג אלול שנת תק"ס נסע עם בני ביתו ושכר דירה בזלטיפליע, והמחלקת התחיל ממעשה שהיה ביום כיפור תקס"א. ואילו סיפור של העכביש רבינו רק גילה בקיץ תקס"ז (חיי מוהר"ן נט). והוא ענין נסיעתו לנעווירטש (חיי מוהר"ן סח, קסב) שלמראה היה בשביל רפואה. עכביש ביידיש – שפין, וידוע שאות ן' מתחלף באותיות הלשון לאות ל, הרי זה קרוב לשפוילא.

והנה רבינו גילה שבזלאזיפאליע הוא היה עוסק בתיקון ירבעם בן נבט (חיי מוהר"ן קיד). ירבעם בן נבט בגמטריא עכביש זבוב זבוב (-שני עגלים), אי נמי, ירבעם בן נבט, עם הי' אותיות ג' תיבות והכולל, בגמטריא עכביש לזבוב. והנה ירבעם בן נבט משבט יוסף, בחי' משיח בן יוסף לולא קנאתו שדוד בראש. ועיין בלקוטי מוהר"ן תורה רפ"ג שרבינו גילה שם שכל מחלקת של תלמידי חכם שורשו במחלקת שאול על דוד, שאול בחי' טוביה כליל בגויה, ודוד בחי' חסד דאתפשט לבר עיין שם. והרי זבוב בגמטריא טוב [ונראה לפרש מה שהזבוב מסמל את היצר הרע, כי הל"ב יש לו שני יצרים, וחז"ל דרשו את זה ממה שכתוב לבבך עם שני ב', והרי ט"ז לכל צד, וצריכים לעבוד את השם יתברך עם שני היצרים, אז עיקר היצר הרע אינו אלא כאשר מתגבר לקחת לו חלק מהצד השני, והרי זבוב, בגמטריא י"ז – עם שני ב', כי לקח אחד מהצד הטוב, ועי"ז חלק לבם. ולאידך גיסא, טוב, מראה על לב אחד להשם, כי יש לו הט"ז של הטוב, ועוד אחד מראה על שליטתו על הצד השני לטוב]. ורבינו הקדוש בחי' דוד (דו"ד עם הג' אותיות בגמטריא טוב, וכן המספר קטן של הוי"ה – אהו"ה – בגמטריא טוב, כן מצאתי בהפירושים בריש ספר קרנים ע"ש), בא לתקן ירבעם. וגם חטאת ירבעם היה מה שמנע העם מללכת ומלהגיע לירושלים, וכן רבינו הקדוש לא הצליח להגיע לירושלים, ועל כן בודאי היה לו ענין לתקן את זה.

ושורש כל זה מצאנו ביוסף שהיה בן י"ז שנה – טו"ב, והוא נער וכו' (ריש פרשת וישב, בראשית לז:ב) ופרש"י ז"ל שהיה עושה מעשה נערות, מתקן בשערו, ממשמש בעיניו, כדי שיהיה נראה יפה, עכ"ל. נער עם האותיות בגמטריא ירבעם ע"ה. והנה כתוב בתהלים (קיט:קכב) ערב עבדך לטוב אל יעשקני זדים. וכתוב בתורה שיהודה אמר (בראשית מד:לב) כי עבדך ערב את הנער (-בנימין). והרי ערב עבדך לטוב, כאשר יוסף היה בן טו"ב נמכר להיות עבד. ויהודה ערב את הנער שלא יהיה עבד. ערב עבדך לטוב, עם הג' תיבות והכולל, בגמטריא זבוב עכביש! [וכן "ערב עבדך לטוב" רמז למה שכתוב בזוהר (פרשת ויחי דף רטז:) שהשם יתברך נתן ליעקב י"ז שנה בעינוגא חלף הי"ז שנים שהיה בצער, וזה ערב, לשון נשף וערב לילה, בערב ימיו, קיבל את הטו"ב. ויעקב נקרא עבדך בתורה כאשר דברו עם יוסף. וע"ע במדרש תנחומא ויקרא, מקרה אחד לצדיק ולרשע לטוב ולטהור ולטמא, לטוב זה משה וכו' ולטהור זה דוד וכו' ע"ש]. ערב עבדך לטוב, כולו תיקון של דוד כמבואר בריש ספר קרנים – דא יחודא ודרגא דדוד רזא דשמו ובודאי כן הוא וסוד אכפלתא דאכפלתא משמו הוא סוד נפלא חושבניה דע' ומאתים ותרין פשיטותיה בסוד חי קיים לעד וכו' ע"ש [ונראה לפרש כנ"ל בו"ב מרמזים על שני בתי הלב, ודוד, כל ד' הוא כפל של ב' אחד. והרי כפל של: לבב בגמטריא חיי"ם, והוא בגמטריא חל"ל כמו שדוד המלך אמר בתהלים ולבי חלל בקרבי (שעיקר שרשי התיבות, ראשי תיבות, חי קיים לעד), וד' פעמים חיים\חלל בגמטריא ער"ב. והנה מש"כ דע' ומאתים ותרין ג"כ מרמז על המילת עבד"ך – ד"ע כ"ב שהכ' נעשה מאתים. ועכ"פ עבדך בגמטריא א"ל אדנ"י, והראשי תיבות של חי קיים לעד, חקל, היא השדה כינוי לשכינה בחי' נפש דוד. ובזה א"ש המשך לשונו ז"ל והוא נשף בודאי, וקטן מגלה זה הסוד, סוד לבנה סודו מאור הקטן מסוד עבדים וכו' ע"ש. נש"ף אותיות נפש]. אל יעשקני זדים, הראשי תיבות של: יעשקני זדים, בגמטריא זבוב. והרי יוסף נמכר לפחות ד-ה פעמים כמו שפרש"י על התורה (שם לז:ג – פסים וכו') עה"פ ויעברו אנשים מדינים ז"ל והודיעך הכתוב שנמכר פעמים הרבה ע"ש, וי"ל שזה הבחי' של גוזמאות אנשים שהיו יוצאים מהדימוט ומבקשים להרוג את המלך, והפשיטו הפאטראט והשליכו הכתר לטיט וכו', בחי' ויפשיטו את יוסף מהכתנת פסים. וכן עכביש בגמטריא ת"ב, שהוא בגמטריא דב, כאשר הד' נעשה ת', וכמו שפרש"י (לז:לג) חיה רעה אכלתהו וכו' סופו שתתגרה בו אשת פוטיפר (ועי' ברש"י פרשת ויחי פרק מט עה"פ מטרף בני, שפירש שזה יהודה), ועה"פ ויהי יוסף יפה תאר (לט:ו) כז"ל כיון שראה עצמו מושל, התחיל אוכל ושותה ומסלסל בשער, אמר הקב"ה, אביך מתאבל ואתה מסלסל בשערך, אני מגרה בך את הדוב, מיד ותשא אשת אדוניו וכו' ע"ש. הרי ממש נתקיים הענין שהעכביש – בחי' דב, הלך לתפוס את הזבוב – יוסף בן טו"ב שהיה מסלסל בשערו. אלא שניצל על ידי שנראית לו דמות דיוקנו של אביו (רש"י לט:יג, ובפרשת יחי פרק מט עה"פ מידי אביר יעקב), ומובא בספרים דיוקנו של אביו ראשי תיבות דשא, וזה כמו בסיפור שהעשב מסביב ההר היה מפיל שיניהם של האנשים ומונעם מלעלות על ההר. וזה הדף שהיה מגן על הזבוב. ועל ידו, אל יעשקני זדים, יעשקני בגמטריא קץ שן -שנגמר להם השיניים. זדים בחי' הגוזמאות האנשים, זדים ע"ה בגמטריא גוזמא עם האותיות. זדים, עם שני כוללים (כל שני אותיות יש כולל, כמו שכתב האבולפיא) בגמטריא דמיט.

נ נח נחמ נחמן מאומן

#ננח #ננחנחמנחמןמאומן #סיפורימעשיות #מעשהמזבובועכביש #זבוב #עכביש #טוב #לב #ירבעםבןנבט #זלטיפליע #שפליעזיידא #דוד #יוסף #רבינחמןמברסלב #ספרקרנים #רחיים #רבישמשוןמאוסטרופולי

מגלה עמוקות - אופן קמח - נחמ"ן - בענין אחוריים ולהביא רבינו לארץ ישראל - לכבוד ההילולא של רבי נתן שפירא המחבר - יג אב

ב"ה

מגלה עמוקות

אופן קמח [-נחמ"ן]

רצה משה ליכנס לארץ ישראל ולהשיג סוד ה' אלהיך אל קנ"א (שמות כ ה), ורזא עילאה הוא הענין שהקב"ה מנהיג עולמו במדת דין קשה שהוא אלהים, ובמדת הדין הרפה שהוא שם של אדני, שניהם יחד הוא סוד אל קנ"א. ולכן רצה משה לבא לארץ ישראל, להמתיק הדינים שהם קשה ורפה. והנה סוד זה הראה הקב"ה למשה כשביקש הודיעני נא את דרכיך (שמות לג יג), השיב לו הקב"ה וראית את אחורי ופני לא יראו (שמות לג כג), והנה ה' אחוריים יש, סוד המבואר בכנפי יונה חלק ראשון על פסוק (דברים כ יט) כי תצור אל עיר ימים רבים, והענין שרבוע שם של הוי"ה כזה י' י"ה יה"ו יהו"ד עולה ע"ב, ורבוע שם של ע"ב עולה קפ"ד, ורבוע ס"ג עולה קס"ו, ורבוע מ"ה עולה ק"ל, ורבוע ב"ן עולה קד"ם. הנה ד' רבוע הויות ע"ב ס"ג מ"ה ב"ן, חשבונם תרכ"ד, ועם רבוע הוי"ה הפשוט שהוא ע"ב, תצרף ע"ב עם תרכ"ד, הרי תרצ"ו כמנין ב' בתי דינים אלו קשה ורפה, שכן קש"ה ורפ"ה בגימטריא תרצ"ו, ומהם היתה יניקת בלעם, כמה שכתוב ויקר אלהים אל בלעם (במדבר כג ד), שהיתה יניקתו מן ק"ר, נוטריקון קש"ה רפ"ה, וכן כחות של בלעם הם תרצ"ו, שכן מילוי בלעם כזה בי"ת למ"ד עי"ן מ"ם, בגימטריא תרצ"ו, ומשם המשיך צרו"ת על ישראל, אשר עליהם אמר משה (במזמור (תהלים) לא ח) כשהתפלל על בלעם ידעת בצרו"ת נפשי לא הסגרתני ביד אויב (תהלים לא ט), שהוא בלעם. לכן נקרא ב"ן בעו"ר, בהיפוך אתוון רבו"ע ב"ן, שהוא היה ענף יניקתו מן רבוע הויות שהוא סוד אחוריים. ולפי שה' רבוע הם להוי"ה כמ"ש, ולזה התחיל משה לסדר תפילתו ולתקן את אחוריים, כי כל הדינים באים מצד אחוריים, כמ"ש אליהו ואתה הסבות את לבם אחורנית (מלכים א' יח לז), וכן הוא אומר נאצו את קדוש ישראל (ישעיה א' ד), ר"ל כשהם מנאצים את הקב"ה, אזי נזורו אחור שהם יונקים מצד אחוריים. לכן אמר ואתחנן אל ה' בעת ההיא, ה' דייקא, על ה' אחוריים שמהם היתה יניקתו של בלעם ב"ן בעו"ר, שהוא בגימטריא בע"ת, לכן התחיל ה' אלהים ב' בתי דינים אלו, אדני הוא מדת הדין הרפה, הוי"ה בנקודת אלהים כנגד מדת הדין הקשה, שהוא בינה דמתמן מתערין דינין בסוד פועל גבורות, שהגבורות הקשות מתעוררים מבינה. והתפלל מאחר שאתה החלות להראות בסוד וראית את אחורי, שהם סוד ה' אחוריים שיניקתם מדת הדין הקשה והרפה שממנו יניקת בעור, לכן רוצה אני לעבור לארץ ישראל להעביר אחוריים. וזה נרמז במלת אעבר"ה בה' יתירה, אעבור ה' אחוריים, אעבר"ה בגימטריא רבו"ע, שממנו יניקת בעו"ר שהוא בלעם בן בעור שהיתה יניקתו מן תרצ"ו כחות, לכן אמר אעבר"ה נא ואראה א"ת האר"ץ, שהוא חשבון תרצ"ו, לקיים קרא אתהלך לפני ה' בארצות החיים (תהלים קטז ט), ה' דייקא, כי מתחילה החלות להראות לי את עבדך זו היא מדת טובך, כמ"ש אני אעביר כל טובי על פניך (שמות לג יט), ולא השגתי בה רק מצד אחוריים, כמ"ש וראית את אחורי (שם), ז"ש את ידך החזקה שרמז על אחוריים, אבל ופני לא יראו, ז"ש אשר מי אל, שסוד אל הוא הפנים, שכן א"ל מלא היינו אל"ף למ"ד, בגימטריא הפני"ם, זה לא השגתי במדבר, ועתה כשאכנוס לארץ ישראל אתהלך לפני ה' (עיין דב"ר פי"א ה'), אז יהיה השגתי להשיג גם כן פני ה', זה נרמז במלת בארצות החיים, ר"ל א' שבארצות הוא סוד הפנים, כמו שהאריך בזה בספר הפליאה שסוד א' הוא סוד הפנים, נמצא שבאות א' שבארצות שהוא סוד הפנים, ימתיק האחוריים שהם תרצ"ו, נמצא במלת ארצו"ת נרמז המיתוק של הפנים על האחור, ובזה יתפשט הטוב בעולם. זה שאמר ההר הטוב הזה, וממה יבא הטוב, מן סוד ה' פנים המאירים מלמעלה, שהוא סוד א'. השיב הקב"ה רב לך, כבר גליתי לך סוד א' שהוא כתר, שכן א"ת אחר"י חסר ו' כתיב, בגימטריא כת"ר, שבשעת מתן תורה קיבל משה כתר תורה תר"ך אותיות שבעשרת הדברות, נמצא שכבר זכית מה שאפשר לאדם להשיג, לכן אל תוסף דבר אלי עלה ראש הפסגה, וכאן אתה עולה לראשו כתם פז (שיר השירים ה יא) שהוא נקרא ראש הפסגה, צו את יהושע וחזקהו לגלות לו סוד אחוריים, ואמצהו לגלות לו מה שקבלת מן הפנים המאירים, עכ"ל.

והנה המחבר הראה ה' אחוריים, של הוי"ה ע"ב ס"ג מ"ה ב"ן. והם בגמטריא תרצ"ו בגמטריא רבי נחמן מברסלב, עם ב' כוללים.

ועם נוסיף אחוריים של אדנ"י. הרי בגמטריא תתכ"ב בגמטריא רבינו נחמן בן שמחה ע"ה.

גם האחוריים של: הוי"ה ע"ב ס"ג מ"ה בגמטריא אני נ נח נחמ נחמן מאומן – רבנו נחמן בן פיגא.

גם האחוריים של: ע"ב ס"ג מ"ה, עם הי' אותיות והכולל, בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן.

גם האחוריים של: ע"ב ס"ב ב"ן, חסר הג' שמות, בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן.

גם האחוריים של: ע"ב ס"ג, בגמטריא ש"ן – והוא בגמטריא ערף, בחי' אחוריים, והוא ענין מבואר בלקוטי מוהר"ן תנינא תורה פה.

קנ"א, עם הכולל, בגמטריא נחמן עם הד' אותיות.

נ נח נחמ נחמן מאומן

#מגלהעמוקות #אחוריים #רבינחמןלארץישראל