ב"ה
הרבה תמהו על מש"כ רבי נתן בלקוטי הלכות (יורה דעה ב, הלכות
שבועות ב:כא) ז"ל וזה בחינת העלמת שם רבו שאסור להזכירו בשמו, כי שמו הוא
דעתו שהוא נעלם וסתום ממנו בתכלית ההעלם, כי שם רבו נכלל בשם ה' שנאמר עליו 'זה
שמי לעלם' – 'לעלום (לעילום)' וכנ"ל. וביותר האסור בשם של פלא, זה רמז כי יש
רבי ששמו פלא הפלא ופלא בבחינת "ויקרא שמו פלא יועץ" (ישעיה ט:ה), שעצות
שלו הם נפלאות תמים דעים בבחינת (ישעיה כה:א) "אודה שמך כי עשית פלא עצות
מרחק אמונה אמן". ועל כן אסור להזכיר שמו ביותר, כי עליו נאמר (שופטים יג:יח)
"למה זה תשאל לשמי והוא פלאי", עכ"ל. והרי בברסלב לא מצינו בכלל
קפידא על זה, ואדרבה מרבים לקרוא שם רבינו להאיר אורו. והגם שכל האיסור להזכיר שם
רבו אינו חל כאשר מקדימים תואר רבי (ויש אומרים שזה רק שלא בפניו), אפילו הכי לא
מצינו הקפידה על זה. ואפילו לקרוא לאחרים שיש להם שם הרב אסור.
ועוד קשה שהרי רואים שרבי נתן מרמז על רבינו הקדוש שהוא פלא יועץ, אבל
באמת אין השם נחמן פלאי שיחול עליו האיסור. ועל כן תרצתי בלקוטי נ נח שעל כרחך רבי
נתן מרמז פה על השגתו כבר מאז של שם רבינו שהוא השיר פשוט כפול משולש מרובע – נ נח
נחמ נחמן מאומן, וכן הוא כותב שיש רמז לשם פלא זה בהלכה זו של שם הרבי הפלאי, והרי
אז היה עדיין בעילום ובסתר, ואסור להזכירו בפירוש. אבל לאחר שרבינו גילה בפירוש בפתק
הקדוש שזה שמו, אז אדרבה כבר צריכים לפרסמו בכל היכולת. וכן מבואר בכל ההלכה שם
שיש איסור שבועת שוא לקיים אמת הפשוטה הברורה, ורבי נתן מוסיף על זה שכעין זה אסור
ללמוד מרב שרק מלמד את מה שהוא פשוט וברור בלי חידוש עיין שם, כי אין זה הדרך לנצח
את הבחירה לטוב לגלות את האמונה והשם יתברך. ולפי זה כאשר השם הפלא הוא שיר חדש,
שהוא חדש לגמרי כל פעם (וכן סבא אמר על הפתק הקדוש שכל יום הוא חדש), אז בודאי זה
עיקר הדבר שצריכים להרבות להזכיר כדי לחדש את האמת והאמונה.
נ נח נחמ נחמן מאומן
No comments:
Post a Comment
Thank G-d for Na Nach!!!