Pages

Saturday, March 31, 2018

Karpas or chazeres - what are they?

HH
It seems that no one really knows for sure what carpas or chazeres really are, and there are so many different opinions. It occurred to me that the Holy Sages in their great wisdom and mercy specifically kept this extremely ambiguous in order to guarantee the permissibility of many different vegetables. The Sages knew very well the trend of orthodoxy to always seek more and more restrictions, and as we actually see how rice was forbidden by many, and then a slew of other things, and the Ashkenazim forbid legumes - kitneyos altogether, so by keeping the true identity of the Karpas hidden, and cultivating so many divergent opinions as to what it may be, and everyone must eat Karpas, thus propping open the door for the allowance of many foods on Pesach which no one can forbid.

Na Nach Nachma Nachman MayUman

בתחלה כל ההתחלות היו מפסח ועכשיו יש נ נח

ב"ה

לקוטי מוהר"ן תנינא תורה עד: כי פורים הוא דרך לפסח, שיהיו יכולים להיות נזהרין מחמץ. כי בתחלה היו כל ההתחלות מפסח, ועל כן כל המצוות הם זכר ליצאת מצרים. ועכשו... (ולא סיים), עכ"ל.
ובלקוטי הלכות (או"ח ב, ברכת הריח וברכת הודאה ד:כה) כתב שהבין שהכוונה שעכשיו כל ההתחלות מפורים, ור' נתן מטבריה כתב שהוא שמע ממנו שעכשיו כל ההתחלות מרבנו.
והנה להגיד שעכשיו כל התחלות מפורים, לכאורה זה ממש להיפוך מהמבואר שם בתוך התורה שפורים הוא הכנה לפסח. וחסר הרבה מאד, שהרי העיקר חסר.
ולולא דמסתפינא נלע"ד שזה עוד הוכחה למה שכתבנו בס"ד בלקוטי נ נח שענין רבינו הקדוש הוא דייקא לתקן בתיקונא דסיפא. והרי מובן לפי זה שלא סיים להגיד שעכשיו כל התתחלות, כי ההתחלות כבר היו, ועכשיו מתקנים את הסוף, וזה דייקא ענין של פורים, שרואים איך שהכל צפוי מראש בחכמה לטובה, אלא שבתחלה, בעת שעדיין היו עובדים על תיקונא דרישא, עוד היו לוקחים את פורים מבינת הראשי תיבות, מ'מצרים ו'לא י'ראו פ'ני ר'יקם, ללכת איתו לקראת הפנים, לתקן בתיקונא דרישא בפסח-פתח, בשער הכניסה. אבל עכשיו אנו מתקנים את הסיום, ואי אפשר לסיים אלא להבין שהכל עומד להתגלות מתוקן.
וי"ל שזה בחי' פורים, כי פר הוא בגמטריא מנצפ"ך כידוע, והם האותיות האחרונות שמסיימים את התיבות.


נ נח נחמ נחמן מאומן

למעלה מן המקום

ב"ה
בסיפורי מעשיות משנים קדמוניות

שבעה קבצנים

הקבצן בעל חטוטרת

הויקאר
בחינת למעלה מן המקום, לכאו' זה בחי' תכלית הידיעה שלא נדע, עיין בלקוטי מוהר"ן תנינא תורה פג.
וע' בלקוטי הלכות (יו"ד ב, ערלה ד:ז) שמקומו של עולם, דהיינו שרשי נשמות ישראל, על ידי שהצדיק זוכה לבחי' זו, הוא יכול להחזיר את כולם לתשובה, עיין שם. והרי בלקוטי מוהר"ן תורה ל' רבינו גילה שעיקר התשובה הוא על הלא ידועים, והרי אתי שפיר, שמקומו של עולם הוא בבחי' הלא נדע, של תכלית הידיעה.


נ נח נחמ נחמן מאומן

Friday, March 30, 2018

חומרות בפסח שהיה לר' ישראל קרדונר

ב"ה
סבא ישראל סיפר על החומרות הגדולות שהיה לר' ישראל בפסח, וקשה כי ידוע שרבינו אמר בפירוש שאפילו לענין פסח לא לקחת חומרות יתירות.
ויתכן, שזה היה המצוה המיוחד של ר' ישראל, כי רבינו אמר שעל כל פנים האדם יקח מצוה אחד להדר בו, ואפילו במצוה זו לא יחמיר יותר מדי, אבל על כל פנים, במצוה אחת יכול להדר טובא, אז אולי זה המצוה של ר' ישראל קרדונר.

נ נח נחמ נחמן מאומן

עונש למצריים - מכתב רבי שמשון מאוסטרפיילא

ב"ה

נוהגין לקרוא את האגרת של ר' שמשון מאסטרופוליא בערב פסח. והנה בתוכו כתב ז"ל:
וְזֹאת הָעִנְיָן: מַה שֶּׁכָּתַב הָאֲרִ"י זַ"ל שֶׁפַּרְעֹה נִלְקָה בְּמִצְרַיִם עֶשֶׂר מַכּוֹת וְכוּ'. כַּוָּנָתוֹ כָּךְ: כִּי אָמְרוּ בַּעֲלֵי קַבָּלָה מַעֲשִׂית, שֶׁיֵּשׁ שְׁלֹשָׁה אֲלָפִים וּמָאתַיִם וּשְׁמוֹנִים מַלְאֲכֵי חַבָּלָה, הַמְמֻנִּים לְהַכּוֹת אֶת הָרְשָׁעִים וּלְהַעֲנִישָׁם בְּגֵיהִנָּם וּלְטַהֲרָם מֵעֲוֹנוֹתֵיהֶם. וְנָתְנוּ סִימָן עַל זֶה: "וּלְהַכּוֹת בְּאֶגְרֹף רֶשַׁע" (ישעיה נח ד), כִּי "אֶגְרֹף", רֶמֶז שְׁלֹשָׁה אֲלָפִים מָאתַיִם וּשְׁמוֹנִים. וְעַל יָדָם נִלְקָה גַּם פַּרְעֹה הָרָשָׁע: וְאוֹמֵר אֲנִי שֶׁזֶּהוּ סוֹד נִפְלָא, כַּאֲשֶׁר הוּא נִכְתָּב בְּמִנְיָן וּבְמִסְפָּר: דָּם. צְפַרְדֵּעַ. כִּנִּם. עָרוֹב. דֶּבֶר. שְׁחִין. בָּרָד. אַרְבֶּה. חֹשֶׁךְ. מַכַּת בְּכֹרוֹת. אֵלּוּ עֶשֶׂר מַכּוֹת כַּאֲשֶׁר כָּתַבְתִּי אוֹת בְּאוֹת, עוֹלִים שְׁלֹשָׁה אֲלָפִים וּמָאתַיִם וּשְׁמוֹנִים מַמָּשׁ, אוֹתִיוֹת דְּדֵין כְּחֻשְׁבְּנָא דְדֵין, הָרוֹמֵז עַל מַחֲנוֹת הַנַּ"ל, הַמְמֻנִּים לְטַהֵר אֶת הָרְשָׁעִים. וְהוּא פְּשָׁט נִפְלָא עַיִן לֹא רָאֲתָה:
והוא קצת פלא, כי משמע מזה שעונש המצריים היה לטהרם, אבל לטהרם עבור מה, הלוא אפילו לקצת דעות רק חסידי אומות העולם יש להם חלק לעולם הבא, ואילו הרשעים בודאי אין להם חלק, ומקבלים עונש על רשעות שלהם, ותו לו מידי, ואין בזה משום טהרה.

נ נח נחמ נחמן מאומן



צדוקים

ב"ה

במסכת ידים פרק ד' יש כמה דיני תורה שהצדיקים לעגו עליהם, ועל כל לעג ולעג יש בצידו תשובה מהחכמים בבחינת ענה כסיל כאולתו שמראים איך שדייקא הלעג שלהם הם מוכרחים להסכים שכן הוא ראוי ונכון. חוץ ממשנה ז שם:

אוֹמְרִים צְדוֹקִין, קוֹבְלִין אָנוּ עֲלֵיכֶם פְּרוּשִׁים, (שֶׁאַתֶּם אוֹמְרִים, שׁוֹרִי וַחֲמוֹרִי שֶׁהִזִּיקוּ, חַיָּבִין, וְעַבְדִּי וַאֲמָתִי שֶׁהִזִּיקוּ, פְּטוּרִין). מָה אִם שׁוֹרִי וַחֲמוֹרִי שֶׁאֵינִי חַיָּב בָּהֶם מִצְוֹת, הֲרֵי אֲנִי חַיָּב בְּנִזְקָן. עַבְדִּי וַאֲמָתִי שֶׁאֲנִי חַיָּב בָּהֶן מִצְוֹת, אֵינוֹ דִין שֶׁאֱהֵא חַיָּב בְּנִזְקָן. אָמְרוּ לָהֶם, לֹא. אִם אֲמַרְתֶּם בְּשׁוֹרִי וַחֲמוֹרִי, שֶׁאֵין בָּהֶם דַּעַת, תֹּאמְרוּ בְּעַבְדִּי וּבַאֲמָתִי, שֶׁיֵּשׁ בָּהֶם דַּעַת, שֶׁאִם אַקְנִיטֵם, יֵלֵךְ וְיַדְלִיק גְּדִישׁוֹ שֶׁל אַחֵר וֶאֱהֵא חַיָּב לְשַׁלֵּם:

והרי כאן החכמים ענו להם סתם בהסבר את הטעם בלי להשיב להם כפי אולתם.

ונראה לעניות דעתי, כי כאן רצו להוכיח שהצדוקים הם ממש בבחינה זו של עבד ואמה שיצאו והדליקו אש וכו'.

נ נח נחמ נחמן מאומן

Thursday, March 29, 2018

עת רצון בשעת הסדר

ב"ה אבא שלי אמר לי שכתוב בספרים שבעת שאומרים בהגדה של פסח: כאן הבן שואל... הוא עת רצון לבקש הכל מהשם יתברך. שנזכה לקחת את ההזדמנות בעזרת השם.
ואם כן יש לפרש, כאן הבן שואל, שיכולים לבקש על בנים, לזכות לזרע של קיימא ולהנצל מצער גידול בנים, לא עלינו.
וכ"אן הבן" בגמטריא נ נח, היינו כננח שואל ומחפש איה מקום כבודו.
נ נח נחמ נחמן מאומן

Quantity verses Quality

HH


Quantity verses Quality

In the Torah, almost always quality is more important than quantity, as we find the rule, better a little with kavana (intention) than a lot without kavana (and many other manifestations of this, e.g. on Chanuka we are thanking Hashem for giving victory to the quality over the quantity. However, Rabbainu many times promoted quantity over quality (e.g. he said that he is jealous of the simple Jews who recite a lot of Psalms and prayers). See Likutay Nanach (380:6) that this fits into the scheme of the tikun (rectification) of the saifu (end) revealed by the Ramchal.

When the quality is just quantity, that is, when the achievement is great only because of its amount, almost certainly that amount is best achieved in quantity. This is what we find by the mitzva of charity. In Shivchay Huran – The Praises of Rabbi Nachman, article 13:

And in the beginning, in his childhood, he was accustomed to taking some large coins and he would change them for small ones, and he would enter the synagogue surreptitiously through the window and so forth and he took with him the book "Shaaray (gates of) Tzion (Zion)," and he would say the lishaim (for the sake of) yichud (unification) for doing a mitzva[1], and he took one small coin and threw it into the "matan (given) bisaiser (in secrecy) (i.e. a charity box designated as such)." And afterwards he made himself as if he was abstracted from it, and afterwards he returned and said the aforementioned lishaim yeechud and returned and threw one penny into the "matan bisaiser." And so he returned and did many times until he threw all the pennies into the "matan bisaiser," and upon every single penny he said the aforementioned lishaim yeechud. And his intention was in order to do many mitzvos[2], because his devotion was with absolute simplicity without any smarts ("chuchmos") whatsoever.

The main intention of this post was to include the final part of the footnote which I deemed unworthy of including in the soon to be published book.

Na Nach Nachma Nachman MeUman!


[1] A declaration stating one's intent in doing the deed is for the sake Heaven to unify the Divine Names with proper fulfillment of the deed with love and fear and in the name of all of Israel.
Today already we know from Rabbainu to include in this declaration that we are binding ourselves to the holy tzadikim and specifically Rabbainu Na Nach Nachma Nachman MeUman.
[2] It is interesting to note that the Rambam in his commentary to the Mishna in Ethics of Our Fathers (3:15) that all is in accord to the deed/s, asserts that a single act of donating a thousand gold coins does not have the same merit were he to give a thousand donations of one gold coin, because each act of giving has merit of itself (see there, as this is beyond the scope of this note), and this in fact is exactly what Rabbainu acted upon in his early childhood.
In almost complete contradistinction, it is told (Derech Tzadikim quoted in Mi-eeras Ainayim in back of Tzavus HaRivash, page 67) that Rabbi Pinchus Kuretzer o.b.m. said, "This elder (the holy Rabbi Yakov Yosef of Polnoa) printed a thousand books, and took for them 1000 adumim, why did he need to do this, he could have printed one book, and I by myself would have given him 1000 adumim."

Sunday, March 11, 2018

Rabbi Nachman's Stories can awaken you or not

HH

A few years ago we posted how the friends gave the Legendary Tales of Rabbainu to Jennifer Aniston and the stories healed her insomnia, which is seemingly contrary, the complete opposite of what Rabbainu said that his stories wake people up. There are different ways of shrugging this question off, but it has now occurred to me that this is in fact a direct affirmation of what Rabbainu said about his stories, that a true tzadik can reveal even these extremely holy esoteric secrets to everyone and not be liable for giving over secrets of the Torah to the unworthy, because the true tzadik effects that those who are unworthy will immediately forget everything they had heard. And we know that sleeping and forgetting are the very same aspect. Thus when someone who is unworthy reads the stories they will be stricken with forgetfulness or sleep.

Na Nach Nachma Nachman Meuman

פיתוי של השם יתברך

ב"ה
ירמיה כ:ז
פתיתני (-ללכת בשליחותך - רש"י) ה' ואפת (-קבלתי הפתוי - מצודת דוד).

ואפת עם האותיות בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן!

Saturday, March 10, 2018

פרשת ויקהל ופקודי

ב"ה
לה:טו
רש"י מסך הפתח, וילון שלפני המזרח, שלא היו שם קרשים ולא יריעות עד כאן לשונו. כל שנה קשה לי שהרי היו שם עמודים ולא רק וילון.

פרשת פקודי
לט:לא רש"י כתב: ולפי דרך קשירה ארבעה חוטים היו, ומעלה מקום פחות משנים אי אפשר עד כאן לשונו. ומעולם היה צריך עיון גדול אצלי, שהרי בודאי יכולים לעשות את כל הקישורים הדרושים עם חוט אחד ארוך, לקשור זה לזה, ולהמשיך לקשור עוד דבר וכו'. ולכאורה צריכים לדחות שאחר כל קשירה נחשב כמו חוט חדש.

נ נח נחמ נחמן מאומן

Thursday, March 8, 2018

Nanach on the Torah Portions Vayakhail and Pikooday - references to all the original teachings of Rabbi Nachman of Breslov and his disciples

HH



Va'yakhail – פרשת ויקהל – And he (Moshe) gathered



35:5 קְחוּ מֵאִתְּכֶם תְּרוּמָה לַיהֹוָה כֹּל נְדִיב וגומר: Take from yourselves a contribution to Hashem every benevolent etc..


The commandment of making the Tabernacle after the sin of the golden calf, and the transient holiness of the Tabernacle, are matters of the seeking and searching of “A-yay <where>?!”


Likutay Halachos, Laws of Collecting Debt From Orphans 3:1, 7



36:1 נָתַן ה' חָכְמָה וּתְבוּנָה בָּהֵמָּה: Hashem gave wisdom and understanding in them.


To use timeemoos (wholehearted simplicity) for holiness


Likutay Halachos, Laws of an Object Given Over For Safekeeping 4








Peekooday – פרשת פקודי – Accounting (of the materials and vessels of the Tabernacle)



39:33 וַיָּבִיאוּ אֶת הַמִּשְׁכָּן אֶל מֹשֶׁה וגומר: And they brought the Tabernacle to Moshe etc..


It is necessary to bind oneself in prayer with the tzadik of the generation


Likutay Moharan, Torah-lesson 2



40:9 וְלָקַחְתָּ אֶת שֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה וּמָשַׁחְתָּ אֶת הַמִּשְׁכָּן וְאֶת כָּל אֲשֶׁר בּוֹ: And you should take the anointing oil and anoint the Tabernacle and everything that is in it.


The tzadik brings a good fragrance – the aspect of awe of Hashem from where all the holiness of the Tabernacle is drawn


Likutay Halachos, Laws of a Synagogue 6:18



40:17וַיְהִי בַּחֹדֶשׁ הָרִאשׁוֹן וגומר הוּקַם הַמִּשְׁכָּן: And it was in the first month etc. the Tabernacle was erected.


They had the intention and desire to do it, and it was done of itself alone


Likutay Halachos, Laws of Shabbos 3:4





Na Nach Nachma Nachman MeUman!

Wednesday, March 7, 2018

פירות

ב"ה
בירמיה יב:ב נטעתם גם שרשו ילכו גם עשו פרי, וצריך הלוא בזוהר איתי שאל אחר אסתריס ולא עביד פירי.
וי"ל הפירות שעושים הם "גם" - גם עשו פרי. וי"ל עוד דהינו שעושים גם להפירות, וכאילו כתיב גם עשו לפרי, וכמבואר בלקוטי מוהרן תנינא סוף תורה ב: ויש מ"ג תבות בזה המזמור, כי קשוי לילד הוא על ידי שיש קלפה שהיא אומרת: גזרו, גם לי גם לך לא וכו' (מלכים א:ג), כי אינו רוצה שיצא לאויר העולם, וכנגד זה יש מ"ג תבות בזה המזמור, כנגד בחינת "גם" הנ''ל, כי המזמור הזה הוא סגלה למקשה לילד כנל.
נ נח נחמ נחמן מאומן
נ נח נחמ נחמן מאומן

Tuesday, March 6, 2018

The Praises of Rabbi Nachman - part 2 - His Voyage to Israel 26-27

HH
Shivchay HuRan
Part 2
26.
And on their voyage from Galutz to their home, they traveled by way of the Holy community of Yas (-Iași the second largest city of Romania), and there was a big epidemic there (-of typhus), and they had great suffering in every single city and in every single town. And it was also difficult to cross the grenets (-border, in Yiddish) because of this, because then, even holding up quarantine (-actual word used!) wasn't effective for (-against) this from these types of places. And Hashem Yisburach was to their succor, and they were saved from everything, from pestilence, and sword (-war), and famine, and thirst, and captivity, for all of these they had (experienced). And with the kindness of a Hashem they escaped from all of them, and they came to their house in peace, "peace in his body, peace in his money, and peace in his Torah (-The Torah says that Jacob arrived "shulaim-complete," and our Sages (Shabbos 33a) enumerated; complete, i.e. healthy in body, complete i.e. not wanting in money, and complete in his knowledge of Torah, the Hebrew word for complete is very similar in many aspects to the word shalom-peace, and often they are interchangeable, and on this very verse Rabbainu interchanges them in Torah 27 of Likutay Moharan), because he merited to wondrous hasaga (-spiritual conception) in the Land of Israel, extremely enormous and lofty, infinite to no end and no tachlis (-purpose).


27.
Until here we related a little, a tiny bit like a drop in the ocean of the enormous troubles, and adventures, and the huge dangers, and the severe suffering, and the great fears that Rabbainu o.b.m. had on his voyage to the Land of Israel, on the way there and back. And Hashem Yisburach was to his succor, and did with him wondrous, awesome miracles all the time and at every moment, and he merited to finish completely what he desired, and "he entered in peace and departed in peace (-said of Rabbi Akiva's ascension to paradise)," and he came to his home in peace.


Na Nach Nachma Nachman Meuman

Saturday, March 3, 2018

לחדש חידושים

ב"ה

חיי מוהר"ן קצד – שאינו מסכים על אלו הלומדים והגדולים שרוצים דיקא להמציא חדשות, כגון איזה דין חדש או איזה הנהגה חדשה וכו' עיין שם. ועם כל זה מובא בשיח שרפי קודש ב-תרט שרבינו צוה את מוהרנ"ת שישתדל לחדש איזה חידוש בכל יום, וכך נהג, ופעם עבר היום ולא חידש משהו, והתפלל על זה וסחט איזה חידוש מהאצבע הקטנה עיין שם.


נ נח נחמ נחמן מאומן

Healing by the Torah

HH
Question:
Rabbainu merited to hear the callings of Mt. Sinai of the giving of the Torah, so how wasn't he healed even physically immediately - we know that all those present by the giving of the Torah were healed and completely sound in body, mind, and soul.
This has to do with another problem, Rabbainu said that when Israel has the greatest tzadik like Moshe, that tzadik can bring prophecy even into the lowest of Israel, as was evidence by the splitting of the sea, that even the maidservant had prophecy. So how come Rabbainu didn't bring prophecy to his votaries?

Answer:
All of Israel have to be present and connected to the tzadik. As long as the tzadik is operating solo, or with just a few adherents, the effect can not be brought into this world, it remains only a personal spiritual height of the tzadik.

That is what I wrote B"H 8/20/17, today 3/4/2018 I am happy to add that Rabbainu himself said something similar, in Sichos Huran - The Words of Rabbi Nachman, article 157, Rabbainu said that according to the abundance of Torah he already said regarding the lungs he should have been healed, just due to the lack of faith of the listeners, who aren't strong in their faith, he wasn't healed.

Na Nach Nachma Nachman MeUman!

עצה להמלט מתוקף היצר הרע

ב"ה

שיחות הר"ן רעט – כשכבר רע מאד מתבטלים לגמרי וכו' סוגרין הפה והעינים עיין שם. יש לפרש על פי המבואר בספר קל"ח פתחי חכמה לרמח"ל (פתח מט ולפניה) שעולמות בריאה יצירה ועשיה אינם אלא לבושים לאצילות, רק שניתן להם ממשלה לעצמן, ואז מזה יוצא הרע עיין שם. וידועה שבריאה זה עולם המחשבה ויצירה דיבור ועשיה מעשה, והרי כדי לסתום את הרע יש לקחת את השליטה העצמאי של העולמות האלו ולהחזיר אותם להיות רק מלבושים לאצילות, וזה פועלים בהביטול הזה.


נ נח נחמ נחמן מאומן

Friday, March 2, 2018

Nanach on the Torah Portion of Kee Seesuh - references to all the original teachings of Rabbi Nachman of Breslov and his disciples

HH



Kee Seesuh – פרשת כי תשא – When you receive the count



30:12 כִּי תִשָּׂא אֶת רֹאשׁ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לִפְקֻדֵיהֶם וְנָתְנוּ אִישׁ כֹּפֶר נַפְשׁוֹ וגומר: When you receive the head count of the Children of Israel each man shall give atonement for his soul etc..


The construct of the counting is in order to make boundaries for constriction, so that there should not be to much fervor, and so that one does not breech the bounds of his friend, because everyone has his own portion


Likutay Halachos, Laws of the Prayer of Mincha 7:14



30:34-38 – The kitoaress - incense


This is discussed in Likutay Moharan: 13:1, 24:2, 35:8, vol. 2: 16.




32:1 קוּם עֲשֵׂה לָנוּ אֱלֹהִים: Rise up and make for us a god.


Their defect was due to their viewing the Torah as laws of etiquette the mannerism of this worldliness


Likutay Halachos, Laws of Lifting the Palms (Priestly blessing) 5:25



32:1 זֶה מֹשֶׁה הָאִישׁ אֲשֶׁר הֶעֱלָנוּ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לֹא יָדַעְנוּ מֶה הָיָה לוֹ: This man Moshe who took us up from the land of Egypt, we do not know what happened to him.


Through the parting from the tzadik comes the great calamity of idolatry


Likutay Halachos, Laws of Damages 4:14

_______________

When one attempts to understand the tzadik and questions him this leads to bad things


Likutay Halachos, Laws of Shabbos 6:13

_________________

The main sin of the golden calf was the defection in faith, which is primarily contingent on faith in the Sages and therefore when one hears about infighting between the Sages he should not get embroiled, rather he should repent


Likutay Halachos, Laws of Rosh Chodesh (first of the month) 7:34

___________________

The main sin of the golden calf was that they concluded that Moshe was dead and finished with



Likutay Halachos, Laws of Meat With Milk 5:22

_______________

The mistake that led to the golden calf was that they didn't seek and wait for Moshe like Yehoshua did



Likutay Halachos, Laws of Messengers 5:10

_______________

One must not be daunted by a fall in his will, but hold on without doubting and wait and wait hopefully



Likutay Halachos, Laws of the Blessings of the Morning 5:30




32:4 וַיֹּאמְרוּ אֵלֶּה אֱלֹהֶיךָ יִשְׂרָאֵל וגומר: And they said, “These are your gods Israel etc..”


Because Moshe was not with them they fouled, because the main clarification of the faith is received specifically through the tzadik of each and every generation


Likutay Halachos, Laws of Fragrance 4:33




32:7 לֶךְ רֵד כִּי שִׁחֵת עַמְּךָ: Go descend for your nation has acted corruptly.


It is necessary to attach oneself to the public, even Moshe Rabbainu


Likutay Halachos, Laws of Reading the Torah 6:37

__________________

Moshe is accountable for drawing close the Erav Rav (mixed multitude) who sinned – because he acted prematurely, one must never force things before their time


Likutay Halachos, Laws of Matters Pertaining a Meal 4:7




32:11 לָמָה יְהוָֹה יֶחֱרֶה אַפְּךָ בְּעַמֶּךָ: Why shall Hashem be angry with Your nation.


Moshe found good points in Israel and judged them favorably and through this Hashem was appeased and commanded the building of the Tabernacle which is comprised of the good points of each and every one of Israel


Likutay Halachos, Laws of Waking Up Early in the Morning 1



32:32 וְעַתָּה אִם תִּשָּׂא חַטָּאתָם וְאִם אַיִן מְחֵנִי נָא מִסִּפְרְךָ אֲשֶׁר כָּתָבְתָּ: And now, if You waive their sin (good), and if not erase me now (/please) from Your book which You wrote.


read left to right – I am Nachman – and the acronym is MeUman.


_________________

The tzadik who is humble can atone for us, and this was what Moshe Rabbainu requested here from Hashem Yisburach


Likutay Moharan, Torah-lesson 4

________________

Moshe requested do invoke the ordinance of kindness gratis


Likutay Halachos, Laws of Circumcision 3:8



33:11 וְדִבֶּר ה' אֶל מֹשֶׁה פָּנִים אֶל פָּנִים כַּאֲשֶׁר יְדַבֵּר אִישׁ אֶל רֵעֵהוּ וְשָׁב אֶל הַמַּחֲנֶה: And Hashem spoke with Moshe face to face as a man speaks with his friend and he would return to the camp.


Even when Hashem is angry with Israel on account of their conduct, He desires that the tzadikim should beseech and pray for them


Likutay Halachos, Laws of Getting Up Early In The Morning 4:11



33:11 וּמְשָׁרְתוֹ יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן נַעַר לֹא יָמִישׁ מִתּוֹךְ הָאֹהֶל: And his attendant, Yehoshua son of Nuen, a lad, did not budge from within the tent.


Yehoshua did not yield and did not leave from waiting by Moshe even in the hardest of times of the battle with the evil inclination


Likutay Halachos, Laws of Matrimony 4:19

_____________

The praise that the Torah saw fit to relate of Yehoshua over all virtues was this that he attended the great tzadik


Koachvay Ohr, Sichos ViSeepoorim (Talks and Stories) 47



33:19 וַיֹּאמֶר אֲנִי אַעֲבִיר כָּל טוּבִי עַל פָּנֶיךָ וְקָרָאתִי בְשֵׁם יְהוָֹה לְפָנֶיךָ וְחַנֹּתִי אֶת אֲשֶׁר אָחֹן וְרִחַמְתִּי אֶת אֲשֶׁר אֲרַחֵם: And He said, “I will pass all My goodness before you, and I will call out with the Name of Hashem before you, and I will be gracious to whom I am gracious, and I will be merciful to whom I have mercy.


The Thirteen Attributes waives the main sin upon which other similar sins accumulated and amassed



Sichos Huran (Words of Rabbi Nachman) 89

___________

Moshe asked Hashem Yisburach how they would come to fulfilling the Torah, if even after the huge revelation of Mt. Sinai they sinned, and Hashem answered with the 13 Attributes of Mercy


Likutay Halachos, Laws of Rosh Chodesh 5:9



34:3 וְאִישׁ לֹא יַעֲלֶה עִמָּךְ: And a man shall not ascend with you.


Since the sin of the golden calf was due to reeboy ohr (-too much light – spiritual elevation and elation), now they were commanded on modesty, for it is necessary to be wary of reeboy ohr


Likutay Halachos, Laws of the Prayer of Mincha 7:10



34:6 ה' ה' א-ל רחום וחנון וגומר: Hashem, Hashem, G-d, Merciful, and Gracious, etc..


Hashem before one sins and Hashem after; Torah and Repentance, Revealed and Hidden Torah


Likutay Halachos, Laws of Succah 7:4

______________

The Thirteen Attributes of Mercy – How Hashem inclines to the good even when it is minute and swamped in bad


Likutay Halachos, Laws of Waking Up Early in the Morning 1:3

_____________

Moshe was resolute that there is no despair whatsoever until Hashem actually revealed the Thirteen Attributes of Mercy


Likutay Halachos, Laws of Falling on One's Face (Tachanun) 6:6

_________________

The real truth is that despite the true terrible nature of something, Hashem is infinitely merciful


Likutay Halachos, Laws of Interest 5:33



34:8  וַיְמַהֵר מֹשֶׁה וַיִּקֹּד אַרְצָה וַיִּשְׁתָּחוּ: And Moshe hastened and he bowed his head towards the ground and he prostrated himself.


The trait of forbearance is necessary for every person



Also on confusion that one has from his own deficiencies it is necessary to have forbearance and not to pay attention to it


The falling of those that fell away from the service of Hashem was through their growing old and not having forbearance

The awesome renewal of Rabbi Nachman

By the power of these tzadikim we can also prevail


Likutay Halachos, Laws of Tefillin 5




Na Nach Nachma Nachman MeUman!

חטא קורח והשמאלנים

ב"ה

כבר גילה הזוהר הקדוש שחטא קרח היה שרצה לעשות שמאל ימין - אישה לאיש, כמו שמצוי היום ממש, ומבואר שזה ממש קשור בהמשכת העם למפרסמים של שקר - כל העדה כולם קדושים - ונטישת הצדיק האמת נ נח נחמ נחמן מאומן.

והנה רבי נתן בלקוטי הלכות (יורשה דעה שלוח הקן ד:ט) מבאר שקרח טעה וחשב שלגדולים אין להם כבר יצר הרע, עיין שם כל דבריו הקדושיו. והדבר תימה, כי הלוא כל הפוסל במומו פוסל, ואם קורח פסל את משה ואהרן (וקצת אינו מובן בכלל, איך הוא בא לאשם אותם שלקחו השררה לעצמם כאשר כל הטעות שלו זה שלגדולים אין יצר הרע, אז איך הם באו לחטוא, וצע"ק) בזה הנקודה, הרי לכאורה הוא בעצמו היה לקוי בחוסר יצר הרע, ואם כן איך הוא בא לחטא הנוראה הזו?

וידוע הסיפור שהיה איש אחד - עובד השם גדול - בן שישים שנה שהלשין להחוזה על היו"ד הקודש, והחוזה העיד עליו שהשטן הניחו לעבוד את השם תורה ובתפלה שישים שנה רק כדי שיועילו דברי להשון הרע להבעיר את המחלקת בין הצדיקים.

הרי שקרח הגיע להשגה איך שכל אדם באמת בתכלית השלמות, כפי ענינו, וכמבואר ברמח"ל בכמה מקומות, ובמקום אחר הוא אפילו מכנה את זה לבחי' חסידות של לב בשר (ברסלב!) - שכל דבר יש לו השלמות כפי ענין, כל פריט במכונה שעושה תפקידו זה השלמות שלו. ואם כן הרי אין הבדל כביכול ביניהם. והרי אין חסרון יצר הרע. אבל כל זה רק כאשר כל אחד עושה תפקידו, אבל אם מחליפים תפקידים הרי חסרון עצום יש. אז קרח ראה את השלמות ורצה לבטל את הגבולות והגדרות והתפקידים שהשם יתברך שם לכל חפץ, והרי אף כי במקומו הגיע לשלמות, עד כדי כך שאיתא במדרש שלעתיד לבוא יהיה כהן גדול, אבל להעביר את זה הלאה, שהשלמות של כל דבר במקומו ובזמנו יועיל לו למקום אחר לתפקיד אחר, הרי זה כבר חטא עצום.

וזה מה שלא הבין איך חוט אחד של תכלת הוא התיקון של ציצית אפילו לבגד של כולו תכלת, ומזוזה היא התיקון אפילו לחדר מלא ספרים. כי כל דבר, איש או אישה, משרת עבד או שר ושופט, התיקון שלו הוא בדיוק אותו דבר שהשם יתברך קובע, לא פחות ולא יותר.

וידוע שחטא של קרח אנחנו מתקנים בפורים כמו שנתגלה לרבינו הקדוש, כי קרח כפר דייקא בתורה של בעל פה של משה רבינו ובפורים חזרנו לקבל את התורה הקדושה באהבה בתוקף של מרדכי הצדיק.

נ נח נחמ נחמן מאומן

Thursday, March 1, 2018

שושן פורים זה אויכט פורים

ב"ה
רבינו הקדוש גילה ואמר לרבי נתן -

"שושן פורים זה אויכט פורים"

אז שואלים מה זה "אויכט"?

והתירוץ, אויכט זה גם, גם וגם.

גם פורים, גם נ נח.

שו - שו שן - שו שן שינר (יותר יפה) - שינרר (עוד יותר יפה) - פורים.

נ נח נחמ נחמן מאומן

פורים אצל רבי עקיבא והרמחל

ב"ה
רבי עקיבא רצחו אותו ביום הכיפורים (או לפניה קצת), ויום כיפורים כמו פורים, ומרגישים פה אצל רבי עקיבא, שרבי עקיבא היה ממש גבורת השכל, ששלט על כל התורה כולה ברמה, ועל רציחתו האכזרי ביותר אמר השם יתברך שתוק כך עלה במחשבה, דהינו זרוק את השכל, וזה בחינת פורים.... ואז יש ממש קבלת התורה ברצון.

נ נח נחמ נחמן מאומן