Pages

Saturday, December 31, 2022

Google seemingly goes against the Talmud in tomorrow's daf yomi

 HH
The other day I asked Google to set an alarm for x amount of minutes, and as soon as I said the amount I immediately gave a different number, and Google chose to go with the second number. 

The Talmud in Nedarim 69b brings a dispute between Rabbi Meir and Rabbi Yossi regarding someone who says two different terms, Rabbi Meir says that only the first is effective, and Rabbi Yossi says both come into effect. and it would seem that if the second term is completely contradicting the first, even Rabbi Yossi would agree to Rabbi Meir that only the first would come to effect. 

The Talmud understood that this would apply also to someone making a vow.

It could be that in the case of giving instructions is different. 

Subsequently learning Nedarim 87a and Nazir 33a - it is determined that if one fixes what he said immediately - toach kiday deeboor - it is like he said it originally. So google was in fact correct.

Na Nach Nachma Nachman Mayuman

זכרון מושלם

 ב"ה

ספר ליקוטי מוהר"ן 

תורה ז

(השמטות השיכים להתורה הזאת): התפלה מסגל לזכרון כי תפלה הוא בחינת אמונה כנ"ל ושכחה הוא ענין שהיה לפנינו דבר מה ונשכח ועבר מאתנו והיא דרך ההנהגה על פי מערכת המזלות שמתנהג כסדר יום אחר יום והוא הפוך האמונה, מה שאין כן אם מאמין שיש מחדש הכל ברצונו בכל יום תמיד והוא מחיה ומקים הכל תמיד והוא למעלה מהזמן אין כאן שכחה, עיין שם.

עיין במסכת נדרים מא. אין החולה עומד מחליו עד שמוחלין לו על כל עונותיו שנאמר וכו'  כל חוזר לימי עלומיו שנאמ' וכו', הפכת בחליו (תהלים מא:ד) אמר רב יוסף לומר דמשכח למודו, עיין שם. והמהר"ל (חידושי אגדות ד"ה עד) כתב לפרש למה משכח למודו, על פי מה שפירש בכל הענין הזה של מחילת העונות וחזרה לבריאות, משום שרפואת החולי באה על ידי שחוזר גופו וטבעו להתחלה ראשונה, כי לולא זה היה מתרפא ממחלתו לאחר שנתקלקל טבעו מפני מחלתו, וכשם שגופו וטבעו חוזרים להתחלה ראשונה כך גם נפשו חוזרת למצב שהיתה כשנולדה, דהיינו בלא תורה, עיין שם. ולפי זה לכאורה כדי להשיג הזכרון בלי שכחה היה צריך לחזור למציאות של לפני ההולדה, וכעין היניק וזקן במעשה של השבעה קבצנים. ויש לדחות שכיון שמגיע לבחינה של למעלה מהזמן, הרי גם גופו דהשתא שייך לזה כמו גופו דאז.

נ נח נחמ נחמן מאומן

MISSING CORONA

 If anything, I used to be a corona-dissident: I never got any Covid shots and never had any fear of catching it (which is probably why indeed I never caught it because usually, whatever you're afraid of, that's what's going to happen). But I loved masks, and I still miss them. Now that they're gone, I can no longer do hisbodedus wherever I choose, with no one being any wiser!

THE INNER TRUTH INSIDE OF US

For a long time, I couldn't understand the idea developed by Rabbeinu in Torah 51: that there is only one truth, but there can be many different kinds of lies. For example, the only true way to describe a silver vessel is to say that it's made of silver, but there can be many false ways to describe it. For example, one can say that it's made of gold, copper, steel... almost ad infinitum.

Well, I could agree that it might be the case with objects. Yet human beings are much more multifaceted. For example, there can be a businessman who is also a father, a husband, a son, a community member, a citizen... also ad infinitum! Who is to say which facet of his personality is truer than all the others?

And then, during a particularly successful hisbodedus, I understood. Human beings, especially Jews, can be compared to crystals with a lot of different facets, none of which is truer than the next. Yet there is also an inner point of truth inside of every person, which is the real truth about them. The only problem is that in most people, this point of truth is undefined and, indeed, hardly ever felt. But we as Jews, and particularly as Breslovers, we should be more aware of this inner point. If we really merit, we will define it as being servants of Hashem and true chassidim of Rabbeinu.

Friday, December 30, 2022

CHOOSING RABBEINU AS YOUR PORTION

Rabbeinu's name "נחמן" has the same gematria - 148 - as three other words: קמח ("flour", which can be understood as physical sustenance in general), נצח ("eternity"), and חלקי ("my portion").

This probably means that if a person really chooses Rabbeinu as their portion, then Rabbeinu will give them all they need, both physically and spiritually, in this world and in the Next One.

Thursday, December 29, 2022

לנצח מידת הנצחון על ידי עבודת השם בכל הדמים שלך

 ב"ה

ספר ליקוטי מוהר"ן

 

תורה עה

יש מדת נצחון ומחלקת ומלחמה, ומהיכן בא מדה זו, מדמים שעדין לא עבד בהם השם יתברך וכו' עיין שם.

עיין מה שפרשתי בזה בס"ד את הפסוק (תהלים נא:טז) הצילני מדמים אלקים.

סבא ישראל גילה שהוא זכה להפוך כל דמיו לבחי' חלב. והוא ענין תיקון הברית, בחי' דם נעכר ונעשה חלב כמבואר בתורה כט, ולידת המוחין כמבואר בתורה כא, שהוא בחי' בושה, אזל סומקא ואתי חורא. ובתורה ו' רבינו מבאר ענין זו של הלבנת פנים, והעיקר שידום ויקבל בזיונו עיין שם. והנה קבלת הבושה בשתיקה הוא ממש היפוך מדת הניצחון, ובזה הוא זוכה לעבוד את השם יתברך בכל דמיו לגמרי, כי הרי כולם הפכו ללבן טהור, והרי גיטו וידו באים כאחת.


נ נח נחמ נחמן מאומן


לעבוד את השם יתברך עם כל הדמים

 ב"ה

סבא ישראל אמר שהוא זכה להפוך את כל הדמים שלי לבחינת חלב.


ספר תהלים

נא:טז הצילני מדמים אלקים אלקי תשועתי תרנן לשוני צדקתך.

הצילני מדמים אלקים ע"ה בגמטריא רבינו נחמן. אלקי תשועתי תרנן לשוני צדקתך, עם הה' תיבות (-כנגד הה' מיני דמים) בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן נ נח נחמ נחמן מאומן נ נח נחמ נחמן מאומן נ נח נחמ נחמן מאומן נ נח נחמ נחמן מאומן נ נח נחמ נחמן מאומן (-ו' פעמים נ נח נחמ נחמן מאומן), עם הכולל.

אותיות היסוד (אלו שלפני הסופי תיבות): נייהתננת עם האותיות בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן ע"ה.

תרנן לשוני. הראשי וסופי תיבות ע"ה בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן.

נראה לפרש בס"ד, הצילנו מדמים אלקים, מדמים של דין, דהיינו דמים שעדין לא עבד בהם השם יתברך, כמבואר בליקוטי מוהר"ן תורה עה, שעיקר מדת נצחון ומחלקת מהדמים האלו עיין שם. וזה, אלקי תשועתי, שהישועה מהשם ולו יתברך הנצחון.


נ נח נחמ נחמן מאומן

KEEPING SILENT VS. GIVING A SLAP

Like many others, I used to struggle with the famous advice of Rabbeinu in Torah 6: that the main way to do teshuvah is to keep silent when insulted. An obvious question is: if a person always keeps silent in such situations, just because they have never learned to stand up for themselves, how is it going to help their teshuvah if they do it one more time?

Of course, it's possible to understand this advice as only referring to keeping silent before Hashem, without making any attempts to rationalize away your wrong behavior, but I always felt there should be something more.

Then I learned that, after giving over this Torah, Rabbeinu said, "But there are times when you have to give a slap." And I realized that this answered my question perfectly. Just as matzah can only be made from grains that are capable of becoming chametz, in the same way, you can only implement Rabbeinu's advice about keeping silent when insulted if  you can give a slap but choose not to do so. But if you cannot give a slap, then your keeping silent doesn't really count.

So this means that an integral part of following Rabbeinu is learning to stand up for yourself. Maybe this is why Rabbeinu was so insistent that his chassidim shouldn't be "shlimazelniks".


Blossoms of the Spring - Letter 129

Letter 129

Baruch Hashem. 6 Adar Ⅰ, [5]733 (Thursday – Feb. 8, 1973).

In honor of the president of Israel, the apple of my eye and heart, Mr. S. Z. Shazar – which God has given him an understanding heart in order to understand the secret of the awesomeness [and] greatness of the Gushing Stream who revealed new things, great wonders which are unfathomable – which with them He will extract us from within the depth of the downfall and concealment, and He will rectify everything in completeness. May he carry blessing and salvation from Hashem (See Psalms 24:5), Amen.

The fire of my love to you which blazes in my heart will always burn, and it will never ever get extinguished – great, mighty waters will not be capable of extinguishing it, God forbid. We need to be constantly together even though we aren’t seeing each other – for the bodies are distanced, but the souls are extremely close, for we are bound together in the true truth, the Gushing Stream – which He is all of our hope and lifeforce for all generations, for eternity. The magnitude of pain I have from your pain, from the illness of your precious wife, is immeasurable – for your pain is mamesh [actually / for real] my pain. With a bitter heart I pour out much tears in my prayer and entreaty before God who hears the prayer of every mouth, so that He should have mercy upon us with His great compassion and remove her illness from her; He should send His word and heal her, and she should return to her [original] strength in completeness, speedily, Amen.

My heart exults, jubilates, and rejoices to inform you that on Sunday, 2 Adar Ⅰ, I merited to receive by way of his designated messenger, his large donation amounting to the sum of three-hundred Israeli Liras. He extremely enlivened my soul with this, for now after the operations I am in need of recuperation. Also, I am happy to inform him that on the eve of the recent Festival of Sukkot, his doubled, tripled, and quadrupled donation amounting to the sum of four-hundred Israeli Liras reached my hands; and because of my harsh sickness I wasn’t capable of writing a receipt, and I wasn’t able to properly fulfill the [Divine] Commandment of Sukkah. In the month of Cheshvan, I entered Hadassah Hospital under the supervision of Professor Zaltz, and I underwent three operations and I was in grave danger. And through the magnitude of God’s loving-kindness, I exited in peace with a miracle and wonder. Awaiting [/Guarded] in my heart is all the good that you have benefited me from then and of yore until now; and it is guarded and sealed in the storehouse of the King for eternity of eternities. Thousands of thanks and thunderous acclaim of charm from the depths of my heart; God shall repay [for] his good act and put him before Him constantly for loving-kindness and compassion, and He shall fulfill all his wishes for good, and He shall give speedily a complete recovery to his precious wife, Rachel, the daughter of Zelda, Amen, so may it be [God’s] will.

Many worlds are in an uproar and trembling from his wondrous action with his publishing of the holy book, “Ebay Hanachal” [Blossoms of the Spring]. Exceptional Torah greats have drawn close through it, and it has made many true Baalei Teshuvah [people whom repent and return]. We have what to rejoice with this; fortunate are you and fortunate is your portion in that you have merited to that.

Your faithful lover who prays constantly for your wellbeing and good in this [world] and the upcoming [world]:

Yisroel Ber Odesser


For more letters


מכתב קכט

 

ב"ה ו" אדר א, תשל"ג

לכבוד נשיא ישראל בת עיני ולבי מר ש.ז.שזר אשר לב נבון נתן לו ה" להבין סוד נוראות גדולת הנחל נובע שגילה חדשות פלאות גדולות עד אין חקר אשר בהם יוציאינו מתוך עומק הירידה וההסתרה ויתקן הכל בשלימות.
ישא ברכה וישועה מאת ה" אמן

אש אהבתי אליך הבוער בלבי תמיד תוקד ולא תכבה לעולם, מים רבים אדירים לא יוכלו לכבותה ח"ו, אנחנו צריכים להיות תמיד ביחד אפילו שאין אנו רואים זה את זה, כי הגופים רחוקים אבל הנפשות קרובים מאד, כי אנחנו קשורים יחד בהאמת האמתי הנחל נובע שהוא כל תקותינו וחיותינו לדור דור לנצח. גודל הצער שיש לי מצערך ממחלת רעייתך היקרה אין לשער כי צערך הוא צערי ממש, בלב מר אני שופך דמעות הרבה בתפלתי ובקשתי לפני ה" השומע תפלת כל פה שברחמיו הגדולים ירחם עלינו ויסיר ממנה מחלתה ישלח דברו וירפא אותה ותשוב לאיתנה בשלימות מהרה אמן

עלז לבי ושש ושמח להודיעך כי ביום ראשון ב" אדר א" זכיתי לקבל על ידי שליחו המיוחד את תרומתו הגדולה על סך שלוש מאות לירות י" מאד החיה את נפשי בזה, כי עכשיו אחרי הנתוחים אני זקוק להבראה, גם אשמח להודיעו כי ביום ערב חג הסוכות העבר הגיע לידי תרומתו הכפול ומשולש ומרובע על סך ארבע מאות לירות ישראליות, ומפאת מחלתי הקשה לא יכולתי לכתוב קבלה ולא יכולתי לקיים מצות סוכה כראוי, בחודש חשון נכנסתי לבי"ח הדסה תחת פקוח פרופ" זאלץ, ועברתי שלש נתוחים והייתי בסכנה גדולה ובגודל חסדי ה" בנס ופלא יצאתי בשלום. שמור בלבי כל הטובות אשר היטבת עמדי מאז ומקדם עד הנה ושמור וחתום באוצר המלך לנצח נצחים, אלפי תודות ותשואות חן מעמקי לבבי ישלם ה" פעלו הטוב ויתנהו לחסד ולרחמים לפניו תמיד וימלא כל חפצו לטובה וירחם ויתן מהרה רפואה שלימה לרעייתו היקרה רחל בת זלדה אמן כן יהי רצון.

הרבה עולמות רועשים ומזדעזין מפעולתו הפליאה בהוצאתו הספר הקדוש "אבי הנחל" גדולי תורה מצויינים נתקרבו על ידו ועשה בעלי תשובה אמתיים הרבה. יש לנו לשמוח מאד בזה, אשריך ואשרי חלקך שזכית לכך.

אוהבך הנאמן המתפלל תמיד על שלומך וטובתך בזה ובבא.

ישראל בר אודיסר



Wednesday, December 28, 2022

"THE BOOK OF EVILDOERS"

There is a saying (the origins of which remain unclear) that "Noam Elimelech" is the book of tzaddikim, "Tanya" is the book of beinonim (those in the middle), and "Likutei Moharan" is the book of reshaim (evildoers).

I know that many people don't like this idea, but it recently occurred to me that this is actually the greatest praise of Rabbeinu possible: it means that with his teachings, he is able to reach and to help people that no one else can help. It's like the best doctor who only takes the most difficult cases.

לאסוף וליכנס בעצמך להינצל מהגנב הגדול

 ב"ה

ספר ליקוטי מוהר"ן תורה סט

ד"ה ודע שלפעמים אף שנוטל ממנו ממון, עכ"ז לא יזיק לבניו, ולא יחסר אור נפשה, כי ברוחניות הנפש מרגשת הכאב והצער הגדול שיש לה, כשזה הגזלן שהוא כמו רוצח נפשות ממש, בא לחסר אורה ולגזול נפש בניה, וע"כ היא מצמצמת אורה, וממשכת ומכווצת עצמה, ומקבצת לעצמה חלקי נפשה, כדי שזה הגזלן לא יוכל לינק ממנה ולחסר אורה וכו', ע"כ.

כן מצינו בספרי קבלה, למשל בספר באדיר במרום (עמ' נב, מכון רמח"ל) כז"ל האור כדי שלא ימסר לס"א, אינו מתפשט, בסוד: השיב אחור ימינו מפני אויב (איכה ב:ג).

ונראה שזה גם כן כענין העצה שרבינו גילה בשיחות הר"ן רעט ז"ל וכשכבר רע מאד אזי מתבטלים לגמרי. ושאלתי אותו, איך מבטלין עצמו? והשיב סוגרין הפה והעינים והרי זה בטול, עיין שם.

נ נח נחמ נחמן מאומן

Blossoms of the Spring - Letter 128

Letter 128

Baruch Hashem. 26 Elul, [5]732 (Tuesday – Sep. 5, 1972).

In honor of the president of Israel, my soul and heart, Mr. S. Z. Shazar – which in him God has rejoiced and boasted and has given the crown of kingship on his head, and He has made him king over the Jewish people in order [/]so that he should have mercy on them, and he should endeavor with all his strength, with self[/soul]-sacrifice to match and connect the Jewish nation with the Gushing Stream, the new, the wondrous, the awesome light who descends Himself until the depths of the abyss in order to save and extract all the souls from there, and He elevates them higher than the heavens of the heavens. [May you merit] a good and blessed year with life, blessing, peace, and health, Amen.

I will sing to you – my soul and heart – with surpassing love and cherishment, a song of love, a song of friendship, a song of thanks over me having found favor and loving-kindness in his good heart – over him wondrously performing with me great wonders with immense exertions, and with a long, strong, and harsh battle with the Member of the Knesset, M. Porush, until he merited to subdue him so that there should be for me a place of serenity, a place of holiness to engage therein for the service of God: Torah, prayer, hisbodedus, and the outpouring of my soul before God. Fortunate is his portion in that he has merited to this [/to such a great and awesome matter]. Certainly, there will be a portion as a portion for him with me in my service of God in this world and in the upcoming world.

Oh, how much I am in pain over you, my brother, my friend – over your immense suffering from the illness of your precious wife – may she live. I feel your pain in the depths of my heart, for your tribulation is my tribulation. I pray constantly in every prayer and in every auspicious time [lit. time of will] for your wellbeing and good, in body and soul; and now in particular [when I heard/]from the day I heard about your precious wife’s illness, I strain myself with all my strength to pray for her recovery speedily. The Master of Mercy shall have mercy on Rachel, the daughter of Zelda, and He shall send His word and heal her speedily, and He shall add upon you [plural] years of good and healthy life; and you [plural] shall merit to see speedily in the splendor of the revelation of the light of truth, the new light, [the] Gushing Stream, who transcends over all the great lights which were and which will be.


For more letters


מכתב קכח

 

ב"ה כ"ו אלול תשל"ב

לכבוד נשיא ישראל נפשי ולבי מר ש.ז.שזר אשר ה" שמח בו ומתפאר בו ונתן כתר מלכות בראשו והמליכו על ישראל בשביל כדי שירחם עליהם וישתדל בכל כוחו במסירת נפש לשדך ולחבר עם ישראל עם הנחל נובע אור החדש הפלא הנורא שמוריד עצמו עד עמקי תהום להציל ולהוציא כל הנפשות משם ומעלה אותם למעלה משמי השמים. שנה טובה ומבורכה בחיים וברכה ושלום ורפואה אמן.

שיר אהבים שיר ידידות שיר של תודות אשירה לך נפשי ולבי באהבה וחיבה יתירה על שמצאתי חן וחסד בלבו הטוב, על שהפליא עמדי פלאות גדולות ביגיעות עצומות ובמלחמה ארוכה חזקה וקשה עם חבר הכנסת מ" פרוש עד שזכה להכניעו שיהי' לי מקום מנוחה מקום קדוש לעסוק בו לעבודת ה" תורה ותפלה והתבודדות והשתפכות נפשי לפני ה", אשרי חלקו שזכה לזה (לדבר) גדול ונורא כזה בוודאי חלק כחלק יהי' לו עמדי בעבודתי את ה" בעולם הזה ובעולם הבא.

מה מאד צר לי עליך אחי חביבי על גודל צערך ממחלת אשתך היקרה שתחי'. אני מרגיש צערך בעמקי לבבי כי צרתך היא צרתי, אני מתפלל תמיד בכל תפלה ובכל עת רצון על שלומכם וטובתכם בגוף ובנפש, ובפרט עכשיו בשמעי מיום ששמעתי מממחלת אשתך היקרה אני מתאמץ בכל כוחי להתפלל על רפואתה במהרה, בעל הרחמים ירחם על רחל בת זלדה, וישלח דברו וירפא אותה מהרה ויוסיף עליכם שנות חיים טובים ובריאים ותזכו לראות מהרה בתפארת התגלות אור האמת אור החדש נ"נ העולה על כל האורות הגדולים שהיו ושיהיו.



"ASHRAI?" - "ASHRECHA!"

About a year ago, my son read the following joke in a Hebrew children's magazine: 

A Breslover (probably a Nanach) comes to a gas station. The attendant there asks him, "Ashrai?", and he answers, "Ashrecha!"

Of course, "ashrai" means a credit card in Hebrew, and the attendant just wanted to know how his customer was going to pay. But it's also possible to understand "Ashrai?" as a question: "Am I happy?", to which the Breslover responds, "Yes, you're happy!"

I really like this simple joke and think of it often. It reminds me that an important part of the Breslov way of life is being b'simcha: happy, upbeat, and optimistic.

So it would probably be a good idea to ask ourselves at least once a day, "Ashrai?" And hopefully, most days we'll be able to answer with a hearty, "Ashrecha!"

 

Tuesday, December 27, 2022

SEEING THE TZADDIK

It says in Torah 4 of "Likutei Moharan" that, as soon as a person sees the tzaddik, they are cured of laziness, depression, and bad desires. This is because the tzaddik is called the mother of the Jewish people: he takes care of them and teaches them Torah which is compared to milk. So the people are like a child who, as soon as he sees his mother, forgets all his petty hurts and childish games and runs to her happily.

Now, "seeing the tzaddik" is understood as studying his seforim and trying to implement his advice. So recently I had a thought: "Hey, I've been doing all that for several years already, and I haven't seen that much progress! Can it be that this just doesn't work, or that I have been doing it wrong?"

But then I looked at this parable from a different angle. A child will only be happy to see his mother if he is not sick. Yet if he is in pain, he might start crying even harder, just to let her know how miserable he is. Then again, if a child is autistic, he might be in perfect physical health and still pay absolutely no attention to his mother.

This probably means that a lot of healing needs to take place before we (or at least some of us) can really see the results promised in this Torah. First, the tzaddik has to work on us in order to make us truly capable of receiving from him. Yet, however long it takes, as true Breslovers, we must believe that this healing is constantly taking place and that we will all get there in the end.

Let's start living - praying NNNNM

HH
Shlomo Carlebach used to tell over that when the successor of the rebbe of karlin was a kid, he asked his father: If a person prays to HY and he's screaming as if a sharp sword is pressed against his neck, is that sufficient?
His father answered: yes, definitely to start off, but afterwards it has to be so much more.
Rabbainu says prayer is life itself, prayer is HY. As it says in Scripture תפלה לא-ל חיי.

Na NaCh NaChMa NaChMaN MAyUMaN 

REACHING AND NOT REACHING (INSPIRED BY TORAH 24)

I'm jumping, and jumping, and jumping,

But my goal is way out of reach.

I'll never be able to grasp it,

But maybe, just maybe I'll touch it.

And then, it will all be worth it.

Until the next attempt.

TWO FACETS OF WAITING

In the famous Torah 6, Rabbienu brings the following quote from the Talmud to explain the dynamics of the teshuvah process: "A person who wants to purify himself is assisted (from Above), <....> but he is told to wait." (Yoma 38b).  

From the Hebrew word "Wait!" - "המתן" - we learn something important about waiting. Smack in the middle of it, there is another word: "מת" ("dead").

So waiting is an aspect of death. Our sages say that sleep is one-sixtieth of death. I suppose waiting may feel like even more than that because it's the inability to move, to advance while being fully conscious. It's hard to think of anything more frustrating.

Yet there is another way to look at it. A person who wants to do teshuvah is like a seed planted in the ground. A lot of what used to make up their personality will have to fall away, to die in a sense, before they'll be able to truly come close to Hashem. And yes, this will take time - a lot of time, during which they won't necessarily feel that they're getting any closer to their goal. But in the end, when they finally emerge from the ground as a beautiful, mighty tree, growing and blossoming under the loving rays of Hashem's light. they are going to feel that it has all been worth it. And they will realize, of course, that without the long wait that preceded it, this present thriving just wouldn't be possible. 

This opens us up to another facet of waiting. If we rearrange the letters of the word "המתן", we'll get the word "מתנה" ("a gift").

Blossoms of the Spring - Letter 127

Letter 127

Baruch Hashem. 24 Sivan, [5]732 (Tuesday – June 6, 1972).

To my beloved one, my brother, my precious and likeable one, my heart and soul – which God delights in him and boasts in him in all the worlds – the honorable Mr. Shimshon Efrati shlit”a [may he live for the length of good days, Amen). God shall guard him from all bad, from all illness or pain; and He should heal him and his household speedily in completeness, for the length of good, true days and years, Amen.

Please, oh please judge me favorably; and you should not have on me any upset [feelings] or grudge over this that I have not responded to you – to all your letters, which are extremely precious and pleasant to me immeasurably so. And behold, after the recent Festival of Passover I arrived home and found your two letters whom are more precious to me than all riches; and I read them with great and immense love and joy, and I immediately prayed for you and for your household that God should have mercy upon you [plural], and He should sweeten and nullify from you [plural] all the pain and suffering that is passing over you, and He should give you a recovery and a salvation in all the matters, in body and soul.

And know, my brother, my friend, that I have great satisfaction each time that I merit to see your handwriting – for all your words go out from your heart in truth, and I see in them that God, blessed He, has granted you and given you a heart that perceives something from another thing, and beautiful vessels more precious than fine gold – so that you should be able to receive in them the sequestered and concealed light which exists now in our days in the world, that which transcends over all the wondrous lights that were from the day [/from the time] of the world’s creation: He is the awesome Rabbeinu, [the] Gushing Stream that informed us that He is the True Leader in this generation of ours and in all coming generations; and He can extract and elevate the whole world from all the downfalls, darkness, impurities, and filth; [and He can] rectify the entire world and return them all to God and His Torah – even the ones who are totally estranged from the holiness of the Torah, and even the nations of the world – so that they should all know God and serve Him with one accord.

Each and every word that went out of the mouth of the awesome Rabbeinu goes downward, downward until the depths of the bottommost abyss and elevates everyone higher, higher than the heavens of the heavens. Who can arrange their praise, who will relate the awesomeness of their greatness – there is nothing comparable.


For more letters


מכתב קכז

 

ב"ה כ"ד סיון תשל"ב

לאהובי אחי יקירי וחביבי לבי ונשמתי אשר ה" משתעשע בו ומתפאר בו בכל העולמות. כ"מר שמשון אפרתי שליט"א ה" ישמרהו מכל רע מכל מחלה וכאב וירפא אותו ואת ביתו מהרה בשלימות לאורך ימים ושנים טובים אמתיים אמן

נא ונא לדון אותי לכף זכות ולא יהי' לך עלי קפידא וטינא כלל על זה שלא השבתי לך על כל מכתביך היקרים והנעימים לי מאד בלי שיעור והנה אחרי חג הפסח העבר באתי לביתי ומצאתי שני מכתביך היקר לי מכל הון. וקראתי אותם באהבה ובשמחה רבה ועצומה, ותיכף התפללתי עליך ועל ביתך שירחם ה" עליכם וימתיק ויבטל מכם כל הצער והיסורים העוברים עליכם ויתן לכם רפואה וישועה בכל הענינים בגוף ובנפש. ודע אחי חביבי כי יש לי נחת גדול בכל פעם שאני זוכה לראות כתב ידך כי כל דיבוריך יוצאים מלבך באמת. ואני רואה בהם כי השי"ת חנן אותך ונתן לך לב מבין דבר מתוך דבר וכלים יפים יקרים מפז כדי שתוכל לקבל בהם האור הגנוז והצפון שנמצא עכשיו בימינו בעולם העולה על כל האורות הפלאות שהיו מעת מיום בריאת העולם הוא רבינו הנורא נחל נובע שהודיע לנו כי הוא המנהיג האמתי בדורינו זה ובכל הדורות הבאים, והוא יכול להוציאינו ולהעלות כל העולם מכל הירידות והחשכות והטומאות והזוהמות ולתקן כל העולם ולהחזיר כולם לה" ותורתו אפילו הרחוקים לגמרי מקדושת התורה ואפילו אומות העולם שידעו כולם את ה" ולעבדו שכם אחד.

כל דיבור ודיבור שיצא מפי רבינו הנורא יורדים למטה למטה עד עמקי תהום תחתית ומעלה הכל למעלה למעלה משמי השמים מי יערוך שבחם מי יספר נוראות גדולתם אין דוגמתם.



Monday, December 26, 2022

Blossoms of the Spring - Letter 126

Letter 126 

 

Baruch Hashem. 7 Nissan, [5]732 (Wednesday – March 22, 1972), Jerusalem.

 

In honor of the president of Israel, the crown of my head, and he has crowned his head with the crown of truth, Mr. S. Z. Shazar – which God has chosen in him from all the Jewish people, and He has aroused his spirit and inflamed his heart like a flaming fire in order to spark and ignite the heart of the Jewish people to the Gushing Stream – which all the Jewish people will become rectified in completeness, and they will all flip to God, blessed He – even the most alienated ones – through the magnitude of His power, [and] they will know God and they will give God the Crown of Sovereignty. Blessing, peace, and life to no end.

All the days of my life will not suffice to sing, make melody, and extol to God over the magnitude of His awesome loving-kindness and wonders He performed with me – in that He has given me true charm, true love, and great compassion in his [Shazar’s] warm and pleasant heart to stand at my assistance and to fight a strong war for me at a personal risk, with the Member of the Knesset, M. Porush. Until God helped him defeat and subdue him so that there should be for me a holy abode to serve therein the holy service, Torah, prayer, hisbodedus, and conversation between me and my Creator etc. And now, after all this awesome good and loving-kindness that you have done with me, I will rejoice and exult to apprise you good news and good fortune from the exceedingly new and wondrous salvation which was born to us in Tiberias on the night of Purim before the reading of the Megillah [Scroll of Esther]. For the chief rabbi of Tiberias, Chacham Meir Vaknin fulfilled his [=Shazar – third person] request and will in completeness and with a happy heart. He invited me to his house and honored me exceptionally, and he said to me, “Know that I am giving you a present for all the days of your life – the most pleasant and beautiful room on the third floor, in the new building of the Yeshiva on the tomb of the Tana, Rabbi Meir Baal Haneis; also, a bed, a new mattress, and a bookcase. And he blessed the honorable president – may his glory be exalted – with great arousal and enthusiasm over him meriting him with such good; and he said quakingly the verse (Psalms 144:15), “Fortunate is the nation that has it so” – that they have a president [who is] such a man of loving-kindness, one who possesses such a pleasant and kind soul.

Who can relate and explain the immense vastness of the value of this noble and delightful Mitzva [good deed], through which the honor of God has grown and become esteemed; and awesome delights [playful, gratifying] and great satisfaction have been made from it for God, blessed He in all the worlds. Were you not to come to the world except for this, it’s enough. This wondrous matter has become known and famous, and it has made a great commotion throughout the whole city of Tiberias; and everyone is amazed and blessing the honorable president – may his glory be exalted – with all [their] heart.

Just now the donation of his good heart has reached my hands – the sum of one-hundred Israeli Liras, and it was for me great satisfaction and happiness. Much thunderous acclaim of charm, oh charm, and much thanks and blessings from the depth of my heart for this loving-kindness, and for all the good and the multitude of loving-kindnesses he bestows upon me with all his strength every time and all the time. God shall repay [for] his good act, and He should draw upon him and his household salvation, compassion, peace, and the good and long life of the exceedingly holy and awesome Beggars. If you would know just a bit how much, oh how much you have enlivened me with these holy houses which you have toiled and taken pains over them so much so in order that I should be able to serve God in truth, wholeheartedly – certainly you would be jubilant and strong to run with all your might to the True Leader, Gushing Stream, which He is Moses Messiah who engages now as well to elevate us even from apostasy [shmad] to desire [ratzon].

And God, blessed He, shall give you a kosher and joyful Passover, and we will rejoice and exult in it.

His faithful servant and lover [of] who is bound constantly in my mind and heart, and who prays for his wellbeing and salvation in this [world] and the next:

Yisroel Ber Odesser


מכתב קכו

 

ב"ה ז.ניסן תשל"ב ירושלים

לכבוד נשיא ישראל עטרת ראשי ועטרת האמת עטר לראשו מר ש.ז.שזר אשר בו בחר ה" מכל ישראל והעיר את רוחו והבעיר את לבבו כאש בוערת להבעיר ולהדליק לב ישראל אל הנחל נובע אשר בגודל כחו כל ישראל יתתקנו בשלימות ויתהפכו כולם להש"ית אפילו הרחוקים לגמרי ידעו את ה" ויתנו לו כתר מלוכה. ברכה ושלום וחיים אין קץ.

כל ימי חיי לא יספיקו לרננן ולזמר ולהלל לה" על גודל נוראות חסדו ונפלאותיו שעשה עמדי, אשר נתן לי חן אמת ואהבת אמת ורחמים גדולים בלבו החם והנעים לעמוד בעזרי וללחום בעדי בחירוף נפש מלחמה חזקה עם חבר הכנסת מ" פרוש. עד שעזרו ה" לנצחו ולהכניעו שיהיה לי מקום מקדש לעבוד בו עבודת הקודש תורה ותפלה והתבודדות ושיחה ביני לבין קוני וכו'. ועתה אחרי כל הטוב והחסד הנורא הזה אשר עשית עמדי, אשמחה ואעלצה לבשרך בשורה טובה ומזל טוב מהישועה החדשה והפליאה מאד שנולדה לנו בטבריא בליל פורים לפני קריאת המגילה, כי הרב הראשי מטבריא חכם מאיר וועקנין עשה בקשתו ורצונו בשלימות ובלב שמח, הוא הזמין אותי לביתו וכיבד אותי ביותר, ואמר לי דע שאני נותן לך מתנה לכל ימי חייך חדר הכי נאה ויפה בקומה ג" בבנין החדש של הישיבה על ציון התנא רמבע"הנ, גם מטה ומזרון חדש וארון ספרים, והוא ברך את כבוד הנשיא יר"ה בהתעוררות והתלהבות גדול על שזיכה אותו בטוב כזה ואמר ברתת הפסוק "אשרי העם שככה לו" שיש להם נשיא איש חסד כזה בעל נשמה נעימה וחסידה כזאת.

מי יוכל למלל ולבאר גודל הפלגת ערך מצוה אצילה ונחמדה זו שעל ידה נתגדל ונתייקר כבוד ה" ונעשה ממנה שעשועים נוראים ונחת גדול להשי"ת בכל העולמות. אלמלא לא באת לעלמא אלא בשביל זה די. הדבר הפלא הזה נתוודע ונתפרסם ועשה רעש גדול בכל העיר טבריא, וכולם מפליאים ומברכים את כבוד הנשיא יר"ה בכל לב

זה עכשיו הגיע לידי תרומת לבו הטוב הסך מאה לירות ישראליות והיה לי לנחת ושמחה גדולה תשואת חן חן הרבה ורב תודות וברכות מעומקא דלבאי על החסד הזה ועל כל הטובות והחסדים הרבים הגומל עמי בכל כחו בכל פעם בכל עת ישלם ה" פעלו הטוב וימשיך עליו ועל ביתו ישועה ורחמים ושלום וחיים טובים ארוכים של הבעטלירס הקדושים ונוראים מאד. אם היית יודע מעט מזעיר כמה וכמה החיית אותי עם הבתים הקדושים האלו אשר יגעת וטרחת עליהם כל כך כדי שאוכל לעבוד ה" באמת בלב שלם, בוודאי היית שמח וחזק לרוץ בכל כחך אל המנהיג האמת נחל נובע שהוא משה משיח שעוסק גם עכשיו להעלותינו אפילו משמד לרצון.
והשי"ת יתן לכם פסח כשר ושמח ונגילה ונשמחה בו.

עבדו ואוהבו הנאמן הקשור תמיד במוחי ולבי ומתפלל על שלומו ועל ישועתו בזה ובבא.
ישראל בר אודיסר




Thursday, December 22, 2022

One of my most popular song on this week's parsha Meekaitz

Blossoms of the Spring - Letter 125

Letter 125

 

Baruch Hashem. 23 Elul, [5]731 (Monday – Sep. 13, 1971).

 

In honor of the president of Israel, the delight of my heart and the crown of my head, Mr. S. Z. Shazar – who carries his soul to the hidden wisdom of the Gushing Stream, [the] Source of Wisdom who promised us that through Him the Torah will not be forgotten from the Jewish people. God should bless you from Zion with a good and blessed year, with good and long life.

 

My beloved, my brother, my heart and soul, be strong and courageous, rejoice, yes rejoice with all [your] strength, with happiness beyond all bounds, in the greatness of God’s loving-kindness that He has bestowed upon you – in that you have merited to such a good gift, to know and believe in the True Leader, [a] Gushing Stream – which in His extremely awesome merit and power, God will certainly not forsake you: not in this world and neither in the future world. For He goes before us, and He said prior to His passing, “Since I am going before you, what do you have to worry about”. And know that our wonderchild, ִEֵbay Hanachal [Blossoms of the Spring], has already produced great effects in the world, and it is futured to be extremely cherished and esteemed in the coming generations after us.

 

Fortunate are we, oh how good is our portion in that we have come to the world at such a time when in it is being revealed the Light of Lights, brilliance of brilliance, wonder of wonders the likes of this – which He is the whole essential foundation and source of our lifeforce, hope, and consolation.

 

Horror and trembling have taken grip of me, and I have become crushed to an extreme extent from mass agony and bitterness of my heart which reaches until the heart of the heavens – when I see that after all the great and awesome good and wonders that the Master of Wonders has wondrously performed with us to inform us from such a new light – Nun”Nun[1] – which He is an awesome wonder, the highest of heights, that which transcends all the wonders from all the generations that were from the day of the world’s creation – nonetheless, after all this, a stormy wind and a great cloud has penetrated into our boundaries, which he, yes he, is the Satan, the chief slaughterer who tunnels and ambushes in order to butcher and slaughter the person from two worlds; and he wants to violate the covenant of our love and to vitiate and nullify, God forbid, such a strong and eternal attachment which God has kept [lit. placed] between us (for our good, and for the good of all the Jewish people wherever they are). For he hones in his eyes and gnashes his teeth on anyone who wants to enter the Chamber of the King, the King of the Jewish people and its Redeemer for all generations – [a] Gushing Stream. And know my brother that we need great mercy so that we merit to stand in defense of our lives to wage war with the Satan, the accuser, with great power and might in order to subdue, break, and nullify him with the utmost nullification. Who will give my eyes a source of tears and I will cry day and night over our many and immense sins and willful sins which have caused this bitter tragedy that affects us and all the Jewish people – until our sins will transform into merits through the power of the awesome Rabbeinu, [a] Gushing Stream, and we will merit anew to grasp and unify ourselves together with love, in truth and wholeheartedly in the True Leader who is sequestered and hidden.


[1] It says נ"נ – it probably stands for נחל נובע (Gushing Stream).


For more letters


מכתב קכה

 

ב"ה כ"ג אלול תשל"א

לכבוד נשיא ישראל חמדת לבי ועטרת ראשי מר ש.ז.שזר.
הנושא את נפשו אל החכמה הגנוזה של הנחל נובע מקור חכמה אשר הבטיח לנו שעל ידו לא תשתכח תורה מישראל. יברכך ה" מציון בשנה טובה ומבורכה בחיים טובים ארוכים

אהובי אחי לבי ונשמתי חזק ואמץ ושמח תשמח בכל עוז בשמחה שאין לה קץ בגדולת חסדי ה" אשר גמל עליך שזכית למתנה טובה כזאת לידע ולהאמין בהמנהיג האמת נחל נובע אשר בזכותו וכוחו הנורא מאד בוודאי לא יעזוב ה" אותך לא בעולם הזה ולא בעלמא דאתי, כי הוא הולך לפנינו ואמר קודם הסתלקותו אז איך גייא פאר אייך וואס האט איר צו זאנרגין {מאחר שאני הולך לפניכם מה לכם לדאוג}.
ודע כי הילד הפלא שלנו אִבֶי הנחל כבר עושה פעולות גדולות בעולם ועתיד להיות חביב וחשוב מאד בדורות הבאים אחרינו.

אשרינו מה טוב חלקינו שבאנו לעולם בעת כזאת שנתגלה בו אור האורות צח הצחצחות פלא פלאות כזה שהוא כל עיקר יסוד ושורש חיותינו ותקותינו ונחמותינו;

חרדה וחלחלה אחזתני ונדכיתי עד מאד מרוב צער ומרירות לבי אשר עד לב שמים יגיע, בראותי כי אחרי כל הטובות ופלאות גדולות ונוראות אשר הפליא עמנו אדון הנפלאות להודיענו מאור חדש כזה נ"נ שהוא פלא נורא עלאה דעלאה העולה על כל הפלאות של כל הדורות שהיו מיום בריאת עולם, אעפ"כ אחרי כל זה חדר לתוך תחומינו רוח סערה וענן גדול שהוא הוא השטן שר הטבחים שחותר ואורב לטבוח ולשחוט את האדם משני העולמות ורוצה להפר ברית אהבתינו ולקלקל ולבטל ח"ו, קשר חזק ונצחי כזה אשר שם ה" בינינו (לטובתינו ולטובת כל ישראל בכל מקום שהם) כי הוא לוטש עיניו וחורק שיניו על כל מי שרוצה ליכנס בהיכלא דמלכא מלך ישראל וגואלו לדור דור נחל נובע. ודע אחי שאנחנו צריכים רחמים רבים שנזכה לעמוד על נפשינו ללחום עם השטן המקטרג בכח וגבורה גדולה להכניעו לשברו ולבטלו בתכלית הביטול. מי יתן עיני מקור דמעה ואבכה יומם ולילה על עונותינו ופשעינו הרבים והעצומים שגרמו הצרה המרה הזאת הנוגע לנו ולכל ישראל עד שיתהפכו עונותינו לזכיות בכח רבינו הנורא נ"נ, ונזכה מחדש להתאחז ולהתאחד יחד באהבה באמת ובלב שלם בהמנהיג האמת הגנוז והצפון