This is about Rabbi Nachman of Bresluv (Breslov, Bratslov), now known as Na Nach Nachmu Nachmun MayUman! This is about his chasid and chief disciple Rabbi Natan, it's about the Saba, the Baal HaPetek.
Pages
Sunday, July 30, 2023
AI is getting dumber as it learns from its users
תפילה על תמצית תורה עג בליקוטי מוהר"ן
תפילה לפני התפלה
זכיני להתפלל
לשמה, לקשר מחשבתי אל הדיבור של התפלה בקשר אמיץ וחזק, להקים אני, להשלים חפץ חסד השם
יתברך, ויתאוה לתפילתי, ויהיה נעשה בחי' אשה ריח ניחוח לה', ונקבה תסובב גבר,
ויגלה לי סתרי תורה.
נ נח נחמ נחמן מאומן
האדם כולל כל הזמנים שעבר בהם וחשוב שיקח את זה במחשבתו
ב"ה
ד:לה אַתָּה֙ הָרְאֵ֣תָ לָדַ֔עַת כִּ֥י
יְקֹוָ֖ה הוּא הָֽאֱלֹקִ֑ים אֵ֥ין ע֖וֹד מִלְּבַדּֽוֹ.
אתה בגמטריא רבנו נחמן, אתה בא"ת
ב"ש – תא"צ בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן. לדעת כי ה' הוא האלקים אין
עוד, עם הז' תיבות, בגמטריא רבנו נחמן בן שמחה. לדעת כי ה' הוא האלקים אין, עם
הכ"ב אותיות וו' תיבות, בגמטריא רבינו נחמן מברסלב ע"ה. אין עוד, עם הו'
אותיות והכולל, בגמטריא נחמן.
הראשי תיבות של: אתה הראת לדעת כי י'
הוא האלקים אין עוד ע"ה בגמטריא נחמן.
הסופי תיבות של: אתה הראת לדעת כי ה'
הוא, בגמטריא רבינו נחמן בן שמחה. הסופי תיבות של: לדעת כי ה' הוא האלקים אין,
בגמטריא רבי נחמן בן פיגא, ובגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן, עם הט"ו אותיות.
פרש"י ז"ל כשנתן הקב"ה
את התורה פתח להם שבעה רקיעים, וכשם שקרע את העליונים, כך קרע את התחתונים וראו
שהוא יחיד, לכך נאמר אתה הראת לדעת, עכ"ל. שמא תאמר שזה היה רק אותו רגע,
ואיך הוכיח שלעולם אין עוד מלבדו. לכאורה כיון שהגיעו לדעת כזו, כבר עברו למעלה
מהזמן, כמו שרבינו חקק לנו שבאמת אין זמן, וכל מציאות הזמן הוא רק כפי חסרון הדעת.
והנה אחד מהזכירות שצריכים לזכור תמיד
ולא לשכוח, הוא יום אשר עמדת לפני י"א בחרב. ומבואר אצלנו גודל הענין לנסות
כל פעם לשמוע את הדיברות של אנכי ולא יהיה לך. וזה ממש להמליך יחודו יתברך עליך. ולמדנו
שצריכים להביא במחשבה שלך זכרון כל ימיך וקורותיך, סך כל הויות שלך בעולם, שעל
כולם שולט יחודו יתברך (ועיין מש"כ בערך וידוי). [ועיין בספר המידות ערך טילטול אות ג' - לפעמים הצדיק בא לטלטולים, כדי שיבוא לעולם הבא ויזכר כל המקומות שהיה בהם, ועל ידי זה יבואו טובות לאלו המקומות, ע"כ, וקצת משמע להיפוך מדברינו, דאילו לפי דברינו הצדיק תמיד יביא את כל הויותיו להתאחד באור ה', ולא רק לעולם הבא, ויש ליישב שאין הכוונה לאפוקי, אלא נקט עיקר תיקון המועיל].
לִפְעָמִים הַצַּדִּיק בָּא לְטִלְטוּלִים, כְּדֵי שֶׁיָּבוֹא לָעוֹלָם הַבָּא וְיִזְכֹּר כָּל הַמְּקוֹמוֹת שֶׁהָיָה בָּהֶם, וְעַל-יְדֵי-זֶה יָבוֹאוּ טוֹבוֹת לְאֵלּוּ הַמְּקוֹמוֹת.
מפתחות: אתה הראת לדעת – לק"מ ד:ט
דף ד:. אתה הראת לדעת כי ה' הוא האלקים – לקמ"ת ז:ב דף יב..
Saturday, July 29, 2023
Friday, July 28, 2023
A Nanach play by Helder Silva
המתפלל כראוי נעשה משפיע להשם יתברך
ב"ה
ספר ליקוטי מוהר"ן
תורה עג
ונמצא כשהשי"ת מקבל תענוג מישראל
מתפלתן, כביכול נעשה נוקבא לגבי ישראל וכו' וכו' ונקבה תסובב גבר וכו' עיין שם.
צריך ביאור, דתינח שכביכול הש"י
נעשה בחי' נוקבא כי מקבל התענוג, אבל האם על ידי זה ישראל נעשים בחי' זכר, בעודם מתפללים
ומתחננים שזה ממש בחי' נוקבא.
ואולי י"ל שזה שמתפלל כל כך יפה
עד שהש"י מתאוה לתפילתו, הרי עולה לבחינת כתר (- שזה גם בחי' ונקבה תסובב גבר,
ודו"ק), ובכה"ר שפיר זכר, כי הכתר המשפיע (הרמח"ל כותב את זה כמה
פעמים). והוא כבר דומה להמתפלל על חבירו שנענה תחילה, ופירש רבינו בתורה כב, שהוא
בבחינת אין, ואין בחי' כתר כידוע, כי החכמה מאין תמצא.
[ואולי יש לפרש בזה מה שהש"י שמע
לתפילתו של יצחק שהיה צדיק בן צדיק, ולא לתפילת רבקה שהיתה בת רשע, כי התפילה בחי'
נוקבא, וצריכים לעלות עד הכתר, וזה שני קפיצות, כי צריכים לעבור על כל הספירות שהם
בחי' זכר, ולעלות עוד עליהם עד הכתר, ולאלו השני עליות זכה דייקא על ידי שהיה צדיק
בן צדיק.]
העולה לראות פני ה' לא יחמוד איש את ארצו
ב"ה
ליקוטי מוהר"ן תורה יד:ח אמר איכא גנבא הכא, שגונבים השפע
שלי, השיב לו, גלגלא דרקיע דהדרא, היינו גילגולין דנשמתין, היא הגורמת, שאין לצדיק
כדי פרנסתו וכו' עיין שם.
נראה לעניות דעתי, דהרי התורה הבטיחה
לעולי רגל לבית המקדש שלא יחמוד איש את ארצך (שמות לד:כד), ולכאורה העולה לראות פני ה' בתפילה
בכלל הבטחה זו, וזה בכלל התמיה – איכא גנבא הכא, ובא הישוב שלא ממש גנבו ממנו, אלא
שבסוד גילגולי הנשמות הוא נשאר בלי פרנסה.
נ נח נחמ נחמן מאומן.
Monday, July 24, 2023
למצוא נקודה טובה עבור מת
ב"ה
כבר כתבתי בבלוג בביאור תורה רפ"ב - אזמרה - לפי שטחיות ההבנה של תורה זו, שנותנים כח להנקודה טובה להתגבר ולכבוש את כולו, הרי אחר פטירת בן אדם כבר עבר זמנו. אכן לפי מה שנראה ברור באמיתת הענין, שמספיק למצוא נקודה אחת טוב ביהודי לקיימו בשורשו הטוב האמיתי, לכאורה גם לאחר פטירתו יכולים לעשות את זה, עיין שם באריכות.
והנה עכשיו ראיתי שבחור אחד אפיקורוס בשם חצרוני, אמו נפטרה כערב ט' באב תשע"א, והוא חיכה חמש שנים לפטירת אביו, וכתב על קבר אמו – חיללה שבת וחג, אך לא בפרהסיה וכו' לא העלימה מיסים.
נ נח נחמ נחמן מאומן
Gitten daf 70 in current events
Sunday, July 23, 2023
Holy protest
רופא מומחה
ב"ה
ספר שיחות הר"ן
נ. מענין דוקטורים ורפואות הרבה לדבר
עמנו מאד, והיה מגנה מאד מאד ענין רפואות ודוקטורים, ומזהיר מאד מאד וכו' עיין שם.
רא"ק בהערה צב – יש שיחה בין אנ"ש,
שרביז"ל אמר שאם כן הולכים לרופא, יש ללכת אל הרופא הגדול והמומחה ביותר,
עכ"ל וכעין זה בשיח שרפי קודש ב:ח – עם היידיש.
והאמת כן מבואר להדיא בשולחן ערוך, בהלכות
הרופא, יורה דעה שלו:א ז"ל נתנה התורה רשות לרופא לרפאות וכו' וכו' ומיהו לא
יתעסק ברפואה אלא אם כן הוא בקי ולא יהא שם גדול ממנו, שאם לא כן הרי זה שופך
דמים, עכ"ל.
וצ"ב כיון שזה מפורש בשולחן ערוך
למה רבינו ראה צורך לאמרו, וכאילו מאליו. ובפשטות נראה שכיון שרבינו ביטל כל הענין
של הרופא, הוה אמינא שאין בהם כלום, ולכן היה צריך לבאר, שמי שכן הולך, כבר חוזר וחל
כל הנאמר בו.
עוד י"ל שלפי השולחן ערוך אין
קפידא רק אם יש באותו מקום, ורבינו הזהיר ללכת להמומחה הכי גדול בכל העולם.
Thursday, July 20, 2023
ענין ט"ו אותיות של נ נח נחמ נחמן מאומן
ב"ה
נ נח נחמ נחמן מאומן, ט"ו אותיות
(שמשלים הגמטריא לשם אבגית"ץ – רבי נחמן בן פיגא). י"ל על פי הפסיקתא
דר"כ ה:יב, אמר רבי ברכיה, החדש הזה לכם (שמות יב:ב), סימן הוא לכם, כירח
יכון עולם (תהלים פט:לח), כהדין סיהרה מלא ופגים, אם זכיתם הרי אתם מונים למלאתו,
ואם לאו הרי אתם מונים לפגמו. אברהם יצחק יעקב יהודה פרץ חצרון רם עמינדב נחשון
סלמן בעז עובד ישי דוד שלמה, וישב שלמה על כסא ה' למלך (דהי"א כט:כג), הא
סיהרה על מלאיה. הרי אתם מונים לפגמו, רחבעם אביה אסא יהושפט יהורם אחזיהו יואש
אמציהו עזיהו יותם אחז יחזקיהו מנשה אמון יאשיהו צדקיהו, ואת עיני צדקיהו עור (מלכים
ב:כה:ז), הא סיהרה על פגמה, ע"כ. הרי נ נח בט"ו אותיות שלו, בחי' סיהרה
על מלאיה.
סמל בשביל אהבה
ב"ה
סיפורי מעשיות משנים קדמוניות
מעשה מבעל תפילה
בכת העשירות כתיב:
והיו להם צורות ופאטרעטין [דמות דיוקן]
של אותן האלקות (דהינו בעלי הממון), והיו אצל כל אחד ואחד צורות הללו, והיו מחבקים ומנשקים אותם, כי זה היה העבודה והאמונה שלהם כנ"ל.
ולהבדיל אצל האוהב הנאמן כתיב:
אך אף על פי כן יש שעות, שצריכין
להתפרד קצת. והיו להם צורות, שהיו מצירין צורת שניהם, והיו משעשעין עצמן באלו
הצורות בעת שנפרדו אחד מחברו. והצורות האלו היו מצירין איך המלך עם האוהב נאמן
אוהבים עצמן ומחבקיים
ומנשקים עצמן באהבה גדולה. והיה סגלה לאלו הצורות, שמי שהיה מסתכל באלו הצורות היה
מגיע לו אהבה גדולה מאד (הינו שמדת האהבה באה למי שהיה מסתכל באלו הצורות).
עיין שמו"ר מו:ד נבוזראדן רב
טבחים עבד מלך בבל, שבשעה שבא לירושלים הביא עמו איקונין של נבוכדנצר, והיה עומד
לפניו באימה וביראה כעבד, עיין שם, ומשמע שהסמל הזה היה בשביל יראה, אכן עיין
במסכת סנהדרין צו: רב חסדא ורב יצחק בר אבדימי, חד אמר דמות דיוקנו היתה חקוקה לו
על מרכבתו, וחד אמר אימה יתרה היתה לו ממנו, ודומה כמי שעומד לפניו. וביאר
המהר"ל ז"ל למאן דאמר דמות דיוקנו, סבר כי היה אוהב את אדונו, ולכך עשה
לו דמות דיוקנו, שהאוהב את אחר, דמות דיוקנו אצלו תמיד, והיה עובד מאהבה, ודבר זה
הוא יותר אצל האדון. ומאן דאמר אימה יתרה היתה לו, סבר שהוא עובד מיראה, ע"כ.
נ נח נחמ נחמן מאומן
Simple As Na Nach
B"H
Rabbainu revealed that even in the worldly expressions and stories there lie great secrets of G-d. So regarding the idiom "simple as pie" I was thinking:
How many numbers do you know to pie, or are you just rounding off to the 2nd decimal? Emuna - faith - is likened to a circle which is defined by pie, so the ease of your life is completely dependent on the level of your faith, thus Rabbi Nachman revealed that those who have strong faith, even their devotions of G-d are not strenuous or cumbersome. Na Nach Nachma Nachman MeUman!
Monday, July 17, 2023
המתפלל על החולה צריך להתפלל בלשון הקודש
ב"ה
בהלכות ביקור חולים (יורה דעה שלה:ה)
כז"ל כשמבקש עליו רחמים, אם מבקש לפניו יכול לבקש בכל לשון שירצה, ואם מבקש
שלא בפניו, לא יבקש אלא בלשון הקודש, ע"כ. וביאר הט"ז ז"ל משמע
דבכל שאר לשונות אין מלאכים נזקקין חוץ מלשון הקודש דוקא, והוא דעת הרי"ף
הביאו באורח חיים סי' קא, אלא דכתב שם בשם הרא"ש דדוקא ללשון ארמי אין נזקקין
אבל שאר לשונות הוי כמו לשון קודש, ואם כן קשה על הטור למה סתם כאן נגד אביו
ומצריך דוקא לשון הקודש, ונראה דמשום דחולה בעי רחמי טובא על כן כ' כאן שיעשה
אליבא דכולי עלמא (בנקודות הכסף כתב שכבר קדמו הפרישה בזה), עכ"ל.
ולכאורה אי אפשר לפרש כן לפי דעת רבינו
שעיקר התבודדות צריך להיות בלשונו המדברת. הגם שנוכל לפרש זה גופא, שכיון שבהתבודדות
האדם מחזיק עצמו כחולה שצריך דחוף לרפואה, הרי עליו להתפלל בכל לשון, אבל כאשר
יתפלל על חולה אחר, הרי זה שלא בפניו, וצריך להתפלל בלשון הקודש. אבל זה דחוק מאד,
כי דעת רבינו ברור מללו, בפשיטות ותמימות, שעיקר התפילה הוא בלשון המדוברת.
ולכן אולי יש ליישב על פי המבואר כאן
בתורה קעד, שדוקא חולה שהדינים מתגברים עליו, עד כדי כך שעדיף לא להזכיר שמו
בפירוש, כן נכון לא להזכיר התפילה בשפות זרות שגם תהיה בבחי' קורא שמו. אכן לפי זה
כל פעם שהאדם במצוקה גדולה וצועק להשם יזהר לדבר רק בלשון הקודש, אתמהה, אין זה
נראה כלל, כי עיקר התפילה לפי רבינו הוא בשפת האם. ואולי מטעם הנ"ל שהתגברות
הדינים, ובנוסף שמצינו שלשון חכמים מרפא (משלי יב, לקמ"ת ד), וכתיב (משלי
טו:ד) מרפא לשון עץ חיים, ולכן דוקא בענין רפואת חולה יש להתפלל דוקא בלשון הקודש.
בחיי מוהר"ן תלט, רבינו ביקש
מנכדו ז"ל ישראל התפלל עלי להשם יתברך שאשוב לבריאותי, השיב תן לי הזייגיריל
(שעון) שלך וכו' ולקח הנער הזייגיריל והלך לו ואמר בזה הלשון: גאט גאט לאז דער
זיידע זיין גיזונד (-ה' ה' הנח שהסבא יהיה בריא) וכו' עכ"ל. וזה שכתב והלך
לו, לכאורה עדיין היה בבחינת בפני החולה שמותר להתפלל בכל לשון (אף על פי שהנכד
היה רק בן ג' או ד, הרי רבינו שיבח ואמר כך צריכים להתפלל, ואיך ישבח תפילתו אם היתה
אסורה).
ועדיין צריך עיון.
עוד צריך ביאור, לפי מה שמבואר שחולאת
הוא התגברות הדינים עד כדי כך שטוב להעלים שם החולה, למה קיימא לן (שולחן ערוך שם –
יורה דעה שלה:ו) יכלול אותו בתוך חולי ישראל, שיאמר המקום ירחם עליך בתוך חולי
ישראל, ופירש הש"ך (אות ד) שמתוך שכוללו עם אחרים תפלתו נשמעת יותר,
ע"כ. הרי כל כמה שמזכיר גודל החולאת בהתפשטה על כל כך חולים, הרי מזכיר
התגברות הדינים. וי"ל שעכ"ז כח הזכות עדיף. ולפי זה אולי כאשר מתפללים
על כמה חולים ביחד, דנפיש זכותייהו, אין ענין לא להזכיר שמותיהם.
אכן באמת מצינו במסכת נדרים דף מא:
בורדם, אין מבקרין ואין מזכירין שמו, הר"ן פירש משום שאין זו לשון נקיה,
והתוספות כתבו לפי שהחולה מתבייש כשמזכירין אותו, אכן הבן יהוידע פירש משום
שהממונה על חולי זה דרכו להתפעל בשמעו זה החולי מפי בני אדם, ואז יכבידו החולי על
כל החולים בחולי זה. הרי לכאורה לפי זה, אפילו זכות הרבים לא יעמוד נגד התגברות
הדינים, ועדיף לא להזכיר שמם.
Language is the root of everything
Sunday, July 16, 2023
Akaidas Yitzchok
Friday, July 14, 2023
הסתכלות עושה כלי - במסעות בני ישראל - ליקוטי מוהר"ן תורה עו
ב"ה
ודע, שהסתכלות
עושה כלי, דהינו גבול וזמן. כי מקדם ראותו הדבר, הוא בלא גבול. וכשרואה הדבר, נעשה
לו גבול, עכ"ל.
בסדר המ"ב
מסעות שהדפיסו מהמקובלים בריש הגדה של פסח, אצל כמה מהמסעות כתוב שלא ידעו לאיפה
יסעו, אי למקום פלוני או פלוני, עד שהוחלט הדבר – כד נטלו ישראל מרעמסס לא ידעון אי
ינטלון לסכות או לקהלתה או למסרות, ופקדי מדברנא דעמיה דינטלו לסכות, עיין שם. הרי
שהיה ענין שישראל נוסעים ומסתכלים אולי שם אולי שם, עד שמוחלט אחד מהמקומות.
Thursday, July 13, 2023
מחשבה דיבור מעשה
ב"ה
מחשבה דבור מעשה בגמטריא נ נח נחמ נחמן
מאומן נ נח נחמ נחמן מאומן. מחשבה קול בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן – וזה מלמעלה,
עבד (\מול) מעשה בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן, זה למטה. דבור, בגמטריא קול עבד. כל
זה שמעתי מע.ל. נ"י.
היצר הרע החדש שמתגבר נגד הנסיעה להצדיק
ב"ה
ליקוטי מוהר"ן תורה עב
כי יש כמה בחינות ביצה"ר, כי יש
בני אדם נמוכים מגושמים, שהיצה"ר שלהם הוא ג"כ יצה"ר נמוך ומגושם
וכו' עיין שם.
צריך ביאור מה רבינו בא להסביר עכשיו.
למעלה כתב שכל פעם שהורגים היצר הרע ועולים למדרגה יותר גדולה מקבלים יצר הרע יותר
גדול, ולכאורה היצר הרע החדש הגדולה על פי רוב יהיה מאותה בחינה של היצר הרע
הקודם, רק במקרים רחוקים יש צדיקים שעולים במעלה כל כך שיקבלו יצר הרע מבחינה
גבוה. אז יתכן שרבינו בא לרבות שענין שזה של הריגת היצר הרע בהחלטה לנסוע להצדיק
קיים בכל מעלות ובחינות של היצר הרע, אפילו באלו שהיצר הרע שלהם בחי' מלאך.
ויתכן לפרש בדרך אחר, כי לעיל ביאר
שהיצר הרע הזה שמתגבר הוא ביטול הרצון והתשוקה, ורוב העולם, אף על פי שבודאי
סובלים מחסרון רצון ותשוקה, אבל התגברות היצר הרע אצלם הוא ממש רתיחת הדמים לחטוא
ממש. וכל זה רבינו מפרש, שאכן כן הוא אצל רוב העולם, אבל קיים בחינות של יצר הרע
שכל תוקפה הוא בענין דק, כתר עליון אוכמא איהי לגבי עילת העילת, ואיש אפילו מגושם
שרוצה לנסוע להצדיק, ובזה הורג יצרו ומקבל יצר הרע חדש, אותו יצר הרע חדש תהיה
בבחי' היצר הרע של הצדיק, שאינו אלא דק, שאובד את הרצון וצריך לבחור להיות טוב,
אמרו צדיק כי טוב.
וזה חידוש גדול, שלפי זה כאשר האדם לא
מתגבר נגד היצר הרע החדש בנסיעתו להצדיק, ואובד תשוקתו, לאו דוקא שמיד יפול ממש
לרע – לתאוות וכו'. אכן לפי הפשט הפשוט, שעלה סתם במדרגה ומקבל יצר הרע קצת יותר
גבוה מהרגיל שלו, יש לפרש שכיון שעכשיו הנסיון שלו הוא בענין גבוה של הליכה
להצדיק, זה כל הנסיון, אם תהיה בתשוקה או שיאבד תשוקתו עד שאפילו אולי לא ילך או
יחזור מיד, ואם כל זה אינו עומד בנסיון מידית של תוקף התאוות.
Friday, July 7, 2023
Pregnant men - birthing men - and children from stem cells
ב"ה
נדמה לי שהיו לי עוד מראה מקומות, אז אצטט אלו שלא אשכחם...
מלכים ב:יט:ג ויאמרו אליו (לישעיה) כה אמר חזקיהו יום צרה ותוכחה ונאצה היום הזה כי באו בנים עד משבר וכח אין ללדה, ע"כ. ובספרי פרשת האזינו שיט ז"ל צור ילדך תשי (דברים לב:יח) אמר להם הקדוש ברוך הוא, עשיתם אותי כאלו אני זכר מבקש לילד, אלו היתה חיה יושבת על המשבר לא היתה מצטערת, כענין שנאמר, כי באו בנים עד משבר וכח אין ללדת, ע"כ.
מסכת נדה סוף דף ח:
ואף על גב שאין ראיה לדבר, יש זכר לדבר - שנאמר "הרינו, חלנו, כמו ילדנו רוח".
ומשמע
שהריון של רוח נקרא הריון, שהרי מדמה ישעיהו הנביא את סבלו של עם ישראל לאשה הנמצאת
בהריון, וסובלת ממנו, ולבסוף מולידה רוח.
והוינן
בה: מאי [כמו: אמאי קאמרת]
שפסוק זה הוא רק "זכר לדבר"?
והרי ראיה גדולה מהפסוק היא!?
ומתרצינן: האי קרא - בזכרים הוא דכתיב, ואין להביא ראיה גמורה הימנו. שאינו מדבר בהריון של אשה אלא הוא דימוי בעלמא לזכרים, שכאילו הם סובלים מהריון ויולדים רוח, [וכלשון הכתוב "הרינו", דמשמע שמדבר על כלל ישראל].
ספר ברית מנוחה, בסוף דרך מבוא המגדל בסוף הספר
דע באמת כי כל אדם שלא הבין ענין הבנין הראשון לעולם לא יבין אלא מעט, ותראה כי אפלו היום יעשה האדם אדם אחר, בלא זווג איש ואשה רק על דרך הטבע וההשפעה שמסיע לזה, הענין בא מן המגדל של מלאכי משחית והחבלה, עכ"כ.
נ נח נחמ נחמן מאומן
Tuesday, July 4, 2023
נמואל דתן ואבירם - פרשת פנחס
ב"ה
פרשת פנחס
כו:ט ובני אליאב נמואל ודתן ואבירם הוא
דתן ואבירם קריאי העדה אשר הצו על משה ועל אהרן בעדת קרח בהצתם על ה'.
ובני אליאב נמואל ודתן, עם הד' תיבות
בגמטריא רבי נ נח נחמ נחמן מאומן. על משה ועל ע"ה בגמטריא אני נ נח נחמ נחמן
מאומן. ובני אליאב נמואל ודתן ואבירם הוא דתן ואבירם קריאי העדה אשר הצו על משה
ועל אהרן בעדת קרח בהצתם על, עם ב' כוללים, בגמטריא י' פעמים נ נח נחמ נחמן מאומן,
עם הי' כוללים.
הראשי וסופי תיבות של: ועל אהרן בעדת, עם הג' תיבות, בגמטריא נ נח
נחמ נחמן מאומן ע"ה. הראשי וסופי תיבות של: ואבירם קריאי העדה אשר הצו על, עם
הי"ב אותיות והכולל, בגמטריא נ נח נחמ נחמןמאומן.
הראשי תיבות של כל הפסוק מתחיל מהתיבה
השניה – אליאב וכו' על ה', עם הכולל, בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן.
נמואל הוא גם שם הבכור של שמעון, ובן
השני והשלישי של שמעון ימין ויכין. עיין בספר המדות, התנשאות ד', וכן בערך זריזות
ב:א – על ידי זריזות זוכה להיות רועה נאמן, וסימן לדבר: לך אל נמלה עצל, וכתיב:
משם' רועה' אבן' ישראל', ע"כ. ומזה היה נראה שנמואל היה מוכשר להיות ממונה
לאיזה מינוי, ואולי באמת באתכסיא היה לו ממשלה כזה, כמבואר ענין זה בליקוטי
מוהר"ן תורה נו. וכמו שאצל שמעון, אחר נמואל באו ימין ויכין – יכין גם כן
בחי' ימין כמו שמצינו יכין ובועז, ולכן באו דתן ואבירם ובקשו מינוי בימין (-כהונה).