Donate to NNNNM!

Translate

Welcome to Na Nach!

FREEDOM - LIBERTY - EMANCIPATION

Wednesday, July 3, 2019

החלום של רבינו להיות בארץ ישראל

ב"ה 

בספר חיי מוהר"ן אות צג. יום שני כ"ד איר תק"ע באומין, ספר לי חלום שחלם לו באותו הלילה. וראה בחלום שהיתה חתנה והלך גם כן אל החתנה והיה יודע שם החתן. והסתכל וראה שם אדם מעולם הבא הינו אדם מת. ויתפלא מאד ואמר בדעתו הלא אם יראו אותו העולם יהיה רעש גדול מאד. והיה יודע שם זה המת גם כן, ואמר שהשמות אלו של החתן ושל המת אינם שמות העצם רק הם שמות ממש שמרמזים למה שמרמזים כמו כל שמות הקדושים. אחר כך ראו גם העולם את המת הנ"ל ודברתי עמהם הלא זהו מת, ואמרו אף על פי כן, ולא היה אצלם שום חדוש כלל.                        אחר כך הוטב בעיני לילך שם לאיזה בית הכנסת באשר שמשם יהיה טוב יותר להסתכל על החתנה, וסבבתי שם (כזה) והיה מורה בעצבע איך היה מסבב, ובאתי אל הבית הכנסת והיו מזמרים שם (הינו במקום החפה) להחתן בזו הלשון: "איין בחור איז דער. איין חתן איז דער" בחור אחד הוא זה, חתן אחד הוא זה. וגם ידעתי את הנגון והיה נגון יפה, נגון של שמחה. והייתי מסתכל שם מן הבית הכנסת הנ"ל, אחר כך גם שם לא הוטב בעיני והלכתי לביתי. ובאתי לביתי ומצאתי שהחתן הוא שוכב על הארץ ונערתי אותו, הלא מזמרים לך כל כך וכו' כנ"ל ואתה שוכב כאן.             (והדברים סתומים מאד, ואחר כך אמר רבנו ז"ל בעצמו שהוא פלא ששם היו מזמרים ל וכל כך וכאן הוא שוכב. והדבר סתום ונעלם מאד) ואמר שבחלום נראה לו שהמקום ששם בית הכנסת יש לו שם אחר והמקום שהלך שם לביתו יש לו שם אחר (ואמר שידע ושכח, ואני מספק אם על הנגון אמר שידע ושכח אם על אלו השמות של המקומות אמר שידע ושכח, אבל שמות הנ"ל של החתן והמת אמר שהוא יודע אותם עדיין) ואמר שיש עוד בזה דברים שראה בחלום הנ"ל, עכ"ל.
והנה לקמן באות קצז, רבי נתן מביא שיחה ארוכה של רבינו שממנו נמשך לספר מהחלום הנ"ל, כי קודם רבינו דיבר על איך שיש לו רצון להשליך את העולם ולא לעסוק לקרבם, ונמשך לגלות שעיקר העבודה הוא הבחירה, לדעת במה לבחור, ועל זה היה לו יסורון איך לבחור, אם לעסוק בעיקר בעזרת החיים או המתים, ומזה רבינו המשיך לגלות בחירתו להיות באומן ולהיות קבור שם, ואחר כך סיפר החלום הנ"ל.
הרי שיש סמיכות גדול לפרש שהחלום קשור מאד למקום קבורתו ולענינים הנ"ל. ואולי נוכל לפרש שבית הכנסת  זה בחינת ארץ ישראל, ושם בארץ ישראל רבינו נתגלה בשם החדש שלו, נ נח נחמ נחמן מאומן, והוא שם ממש המרמז למה שמרמז לא סתם שם העצם. ולאחר פטירת תלמידו היקר, וגם הוא בעיקר בחתונה באומן, אבל קמו אנשים שטענו, ששניהם אחד, חתן אחד הוא זה, והיה נדמה שיותר טוב לראות את החתונה משם בארץ ישראל, אבל בסוף לא הוטב בעיניו, והרי רבינו עוד נשאר שוכב באומן. ועוד לא נגמר, כי יש עוד דברים בחלום, כי עיקר החלום של רבינו ושל כולנו להביא את הציון לארץ ישראל בב"א.
ועוד צריך הרבה עיון בכל זה, וכתבתי רק לפתוח את הרעיון.

נ נח נחמ נחמן מאומן


4 comments:

nissim nanach said...

Thanks I've translated those CM Simans here

https://en.m.wikisource.org/wiki/Translation:Chayey_Moharan#93

https://en.m.wikisource.org/wiki/Translation:Chayey_Moharan#197

NaaNaach said...

HH wow Nissim I didn't know you were working on translating Chayay. Keep up the good work. NNNNM

nissim nanach said...

Didn't take on the whole book, Could use some help, also don't have access to all the Hashmatot, just translated some selections as I read them..

Anyhow since you've opened the topic here I'll mention this was connected to my question of who are the "two who are one" in Maaseh MiLechem where it says: "Then he said there is someone who is two, two who are one. When he's there he's also here (another version: When he's in here he's there too etc.)"

nissim nanach said...

Translating your post:

[CM #93, see there.]

And behold, further on in CM #197 Rabbi Nathan brings a long conversation of Rabbeinu from where this dream [CM #93] is drawn. Because earlier Rabbeinu said how he wishes to cast off worldly [leadership] and not be involved in drawing people [to H' and the True Tzadik], and goes on to reveal the main service [of H'] is in one's free choice, knowing what to choose, and regarding this he was troubled how to choose, whether to be involved mainly in helping the live or the dead. And from there Rabbeinu went on to reveal his opting to be in Uman and to be buried there, and then he told this dream.

Clearly there is is great support to say this dream is highly connected to his place of burial and the aforementioned matters. And maybe we can say the synagogue is the aspect of Eretz Yisrael, and there in EY Rabbeinu is revealed by his new name, Na Nach Nachma Nachman MeUman, and this is an existential name that refers to exactly what it names, not just a regular "proper name." And after his burial his "Dear Student" too was essentially at the wedding in Uman, but people started asserting that the two of them are one, "This is one young man, this is the selfsame groom!" And he [z"l] felt it better to view the wedding from there in EY, however in the end he decided not, and behold Rabbeinu still remains lying in Uman. And that's not all, for there are more matters in the dream, for the essence of Rabbeinu's dream, and of all our [dream], is to bring the Tziun to EY, Soon in our days Amen. We need to still look into this a great deal, and I have only written to open this idea.