Donate to NNNNM!

Translate

Welcome to Na Nach!

FREEDOM - LIBERTY - EMANCIPATION

Thursday, December 28, 2023

פרשת ויחי בך יברך ישראל

 ב"ה

פרשת ויחי

מח:כ ויברכם ביום ההוא לאמור בך יברך ישראל לאמר י שמך אלקים כאפרים וכמנשה וישם את אפרים לפני מנשה. ויברכם, עם האותיות והכולל, בגמטריא נחמן מאומן. ויברכם ביום ההוא ע"ה בגמטריא נ נח נחמ נחמן. ההוא לאמור בך יברך, עם הד' תיבות, בגמטריא אני נ נח נחמ נחמן מאומן. ישמך אלקים בגמטריא לקוטי מוהר"ן. כאפרים וכמנשה, עם הי"ב אותיות והכולל, בגמטריא ברסלב נ נח נחמ נחמן מאומן. מנשה ואפרים עם הכולל בגמטריא כהרבי נ נח נחמ נחמן מאומן.

בך יברך ישראל: הקשו המפרשים (ר' יחזקאל קוזמיר) שלכאורה הול"ל בכם. וי"ל ב"ך, הנעלם (והרי עיקר ברכה אינו אלא על דבר הסמוי מן העין) שבאותיות ב"ך – בית כף, דהיינו ית"ף עם הכולל בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן. ואולי בך הולך על יוסף. עוד יש רמז בזה, כי בך הוא יסוד ושורש של נבך, נבוכה (רש"י בספר ישעיה עה"פ ויתאבכו גאות עשן – ט:יז), וצריכים להאיר אור י' בתוך הנבוכה, אור, עם הג' אותיות בגמטריא ר"י (עיין בזה בספר אדיר במרום ביחוד הגן, שזה הסוד שצריכים להפוך את אויר – אור י', כי היוד הוא י' פעמים ו"ד, ו"ד פעמים י', ועם הי' הרי ר"י כמנין אור עם הג' אותיות), ואז יוצא מ'בך' יברך. שהוא גמטריא של ד' עיקרי מילואים של שם הוי"ה כידוע, ובגמטריא רל"א שערים ע"ה של הב"ך אותיות. והם פנים ואחור, ולכן אע"פ שהם בחינת בך אחד, לשון יחיד, עם כל זה יש להם פנים ואחור, וישם את אפרים לפני מנשה, אפרים נוטריקון אחור פנים רי"ם עם הג' אותיות בגמטריא רל"א כ"ב. אפרים בגמטריא אור פגם, בחי' אור בך הנ"ל. והנה עוד רמוז בזה, ברכת שרו של עשו לקרוא יעקב ישראל (וישלח לב:כז-כט), בהתאבקו עמו (עיין רש"י שם לב:כה, שהוא כענין פרש"י הנ"ל בישעיה על לשון ויתאבכו, ששרשו בך), כי שרית וכו' ועם אנשים ותוכל. והרי יהודה בא להתגבר עוד על עשו, ולקח לאשה בת איש כנעני ושמו שוע (וישב לח:ב), אותיות עשו, והוא היפוך עשו איש שעיר, כי שוע פירושו חלק (וכמו שהיפוך כתר כרת, ענג נגע כדאיתא בספר יצירה), ונולד לו שני בנים, ער ואונן, בגמטריא עשו ע"ה. וכנגדם הוליד יוסף את מנשה, כי נשני אלקים את כל עמלי ואת כל בית אבי (מקץ מא:נא), כאשר לוקחים כ"י מ'נשני', נשאר ש"פ בגמטריא עשו, עם הג' אותיות והכולל, וכן, כל בית אבי, כאשר לוקחים כ"ל מ'בית אבי ע"ה' בגמטריא עשו. כי תיקון גיד הנשה, בחי' תומכי לומדי תורה, נתקן על ידי יסוד יוסף שזן ומפרנס. תיקון של כל עמלי, כי עמל הוא בחי' שקר (כמו שכתוב בתהלים י:ז תחת לשונו עמל ואון, ופירש הרמב"ן במדבר כג, כזב ושקר, וכתיב באיוב טו:לה הרה עמל, ופירש ר' משה קמחי, רמז למחשבת השקר. וכן הרבה), ושקר אין לו רגלים, רק רגל אחד, בחי' צולע על ירכו. והילד הג' של יהודה, שלה ע"ה, בגמטריא אפרים עם הה' אותיות. וזה בך, כי יש בית יהודה ויש בית יוסף, ב"י ב"י, הב' שווה לשניהם, ושני היודין ביחד הם כ', הרי בך, יברך ישראל כנ"ל, וכן הוא הראשי תיבות של: ב'ך י'ברך י'שראל. והנה אפרים, יצא ממנו יהושע, שיש בשמו אותיות עשו. והנה אפרים, עיקר השם הוא אפר, י"ם רק ללשון רבים, אפר בגמטריא רחל ולאה ע"ה. וכמו שברכו במצות יבום של בועז לרות (רות ד:יא) יתן האשה הבאה אל ביתך כרחל וכלאה, כרחל וכלאה, עם הט' אותיות וב' תיבות בגמטריא אפרים. אבל שלה, בחי' של נעלך, בחי' חליצה, ונקרא שמו בישראל בית חלוץ הנעל, שלא זכה לעשות יבום לתמר. ויקרא שמו בישראל (רות ד:יד). ישראל – יש רל"א. ועוד י"ל יש מלשון נשה, רמז למנשה, שא"ל בגמטריא אפרים. והר' כמו הר' של אברהם, בחי' מיותר (כמו שפירש רש"י בבראשית יז:ה עה"פ כי אב המון גוים, ורי"ש שהיתה בו בתחלה, שלא היה אב אלא לארם וכו' ואפילו רי"ש שהיתה בו מתחלה לא זזה ממקומה, שאף יו"ד של שרי נתרעמה על השכינה, עד שהוסיפה ליהושע, שנאמר משה להושע בן נון יהושע (במדבר יג:טז), עכ"ל, והרי יהושע מגזע אפרים, ולכן נשמר הר' בתוך הגמטריא שא"ל של אפרים.

אפרים ומנשה בחי' פורים וחנוכה. אפרים אותיות פורים, והאלף יתירה כמו חומת אנך וכמו שפירש רש"י בכמה מקומות יש אלף יתירה. מנשה, מנ"ש ראשי תיבות הג' דברים שהיוונים גזרו עליהם, שבת מילה נון, נון זה חודש, דהיינו הלבנה, כמו שכתוב לפני שמש ינון שמו (תהלים עב:יז). ולכן מנשה הוא המליץ והמתרגם בינותם (רש"י בראשית מב:כג). וכן מנ"ש אותיות שמן, שהוא עיקר ענין ונס חנוכה. וכן ענין גיד הנשה שהוא הגיד כנגד ט' באב (זוהר פרשת וישלח קע:) חורבן הבית, נתקן בחנוכה, טבח' והכ"ן אותיות חנוכה כידוע, שאמר להם טול גיד הנשה, תיקון של נצח. ורבינו אמר שעתה כל ההתחלות וכו', היינו מפורים. ולכן וישם את אפרים לפני מנשה. וישם אותיות ושמי, כענין שכתוב בריש פרשת וארא, ושמי ה' לא נודעתי להם, וזה, לפני ראשי תיבות י' לא נודעתי להם, הפ' של פורים גם בגמטריא נ"ל. כי הניסים של פורים, את אפרים, לא היו בגלוי אלא בהסתר מלובש בטבע. ויהושע שהיה מאפרים לחם והחליש את עמלק.הסופי תיבות של: ויברכם ביום ההוא לאמור, עם הד' אותיות, בגמטריא נחמן מאומן. הסופי תיבות של: ההוא לאמור בך יברך ישראל לאמרי שמך, בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן. הסופי תיבות של: בך יברך ישראל לאמרי שמך אלקים כאפרים וכמנשה וישם ע"ה בגמטריא רבינו נחמן. הסופי תיבות של: וישם את אפרים לפני ע"ה בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן. הסופי תיבות של: ישמך אלקים כאפרים וכמנשה וישם את, עם הו' אותיות והכולל, בגמטריא אני נ נח נחמ נחמן מאומן.

אותיות היסוד (אלו שלפני הסופי תיבות) של: ישמך אלקים כאפרים וכמנשה, ושל: אפרים לפני מנשה בגמטריא רבי נחמן. אותיות היסוד של: וישם את אפרים לפני בגמטריא רבי נחמן ע"ה. אותיות היסוד של: אלקים כאפרים וכמנשה וישם את אפרים לפני מנשה ע"ה בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן נ נח נחמ נחמן מאומן. אותיות היסוד של: בך יברך ישראל לאמרי שמך אלקים ע"ה גמטריא ברסלב, נחמן בן פיגא.גמטריא ברסלב, נחמן בן פיגא.גמטריא ברסלב, נחמן בן פיגא. אותיות היסוד של: יברך ישראל לאמרי שמך, עם הד' אותיות, בגמטריא נחמן מאומן.

הראשי וסופי תיבות של: לאמור בך יברך, עם הג' תיבות, בגמטריא נחמן מאומן. הראשי וסופי תיבות של: לאמרי שמך אלקים כאפרים, בגמטריא רבי נחמן ע"ה. 

נ נח נחמ נחמן מאומן



No comments: