Donate to NNNNM!

Translate

Welcome to Na Nach!

FREEDOM - LIBERTY - EMANCIPATION

Saturday, October 28, 2023

עמון

 ב"ה

קידושין סוף עד:

הכי קאמר אף על פי שרבי יהודה אוסר גר בממזרת הני מילי גר דראוי לבא בקהל, אבל גר עמוני ומואבי דאין ראויין לבוא בקהל לא, ע"כ.

מבואר דגר עמוני הוא ממש יהודי רק שאסור בקהל. ולקמן עו: גם כן משמע שהיו גרים מעמון, דאיתא שם חיילות של בית דוד היו מיוחסים ומקשה והאיכא צלק העמוני מאי לאו דאתי מעמון, ופרש"י ונתגייר אלמא לא הקפיד על הגרים, ע"כ, ומדחה לא דיתיב בעמון, ומבואר מההוה אמינא שיש גרים מעמון, ומה ענין שיתגיירו, וע"כ שהם יהודים ממש רק שאסורים בקהל.

בפרשת השבוע (לך לך טו:יט) רש"י כתב שקיני קניזי קדמוני הם אדום ומואב ועמון, וכן איתא בבא בתרא נו.. ולא פירשו בפירוש האי מיניהו האי. והנה הגמטריא של עמון ע"ה – קניז. אדום, א' מתחלף עם ק', באותיות אי"ק, הרי קדמ"ו-ני. שוב מצאתי במדרש רבה מד:כג קנזי הוא מעשו, קיני וקדמוני הוא מעמון ומואב עכ"ל, ואכן קיני תמיד מיירי ביתרו כמ"ש ובני קיני חותן משה, ולפעמים מואב היה כובש עיירות ממדין. אכן במדרש רבה שם לעיל מיניה, רבנן אמרי אדום ומואב וראשית בני עמון, וכן בבא בתרא וברש"י לא סדרו את השלושה ככה. וכבר העירו בבא בתרא שלכאורה אינם כסדרם, כי רבי מאיר אומר שהם נפתוחא (מבני מצרים) ערבאה (מבני ישמעאל) ושלמאה – שלמאה הוא התרגום של קיני, הרי שאף על פי שהקיני נמנה ראשון, רבי מאיר הזכירו אחרון. והנה לפי הרמזים שכתבתי לעיל, נשאר קיני להיות מואב, ורמז לזה לפי התרגום שלמאה, כי מואב, בחילוף הא' לל' באותיות א"ל ב"ם, ובחילוף הב' לש' באותיות א"ת ב"ש, הרי מולש – אותיות שלום בהיפוך.

נ נח נחמ נחמן מאומן




No comments: