Donate to NNNNM!

Translate

Welcome to Na Nach!

FREEDOM - LIBERTY - EMANCIPATION

Friday, October 20, 2023

פלג - הטעם שנקרא כן

 ב"ה

פרשת נח

י:כה וּלְעֵ֥בֶר יֻלַּ֖ד שְׁנֵ֣י בָנִ֑ים שֵׁ֣ם הָֽאֶחָ֞ד פֶּ֗לֶג כִּ֤י בְיָמָיו֙ נִפְלְגָ֣ה הָאָ֔רֶץ וְשֵׁ֥ם אָחִ֖יו יָקְטָֽן.

ולעבד ילד, עם הב' תיבות, בגמטריא נ נח נחמ נחמן. שני בגמטריא רבי נחמן. שני בני שם האחד, עם הט' אותיות, בגמטריא רבנו נחמן בן שמחה. ושם אחיו יקטן, עם הי"א אותיות והכולל, בגמטריא אני נ נח נחמ נחמן מאומן.

הראשי תיבות של: שני בנים שם האחד פלג כי בימיו ע"ה בגמטריא נון חית מם נון. הראשי תיבות של: שני בנים שם האחד פלג כי בימיו נפלגה, בגמטריא רבינו נ נח נחמ נחמן מאומן.

הסופי תיבות של: שני בנים שם האחד פלג כי ע"ה בגמטריא נ נח. הסופי תיבות של: בימיו נפלגה הארץ ושם אחיו ע"ה בגמטריא נחמן.

פרש"י ז"ל ושנינו בסדר עולם (פ"א) שבסוף ימיו נתפלגו, שאם תאמר בתחלת ימיו, הרי יקטן אחיו צעיר ממנו, והוליד כמה משפחות קודם לכן, שנאמר ויקטן ילד וגו', ואחר כך ויהי כל הארץ וגו', ואם תאמר באמצע ימיו, לא בא הכתוב לסתום אלא לפרש, הא למדת שבשנת מות פלג נתפלגו, עכ"ל. וקצת קשה לשון הפסוק, כי בימיו, משמע בתוך ימיו, ולמה לא נאמר למשל שהיה שנת המאה שלו שאז הגיע להיות בר עונשין – וכמו בר מצוה. ונלע"ד כי בימיו פירושו כל ימיו, שהרי הדורות לפניו היו חיים יותר מארבע מאות שנים, ועבר אביו חי ארבע מאות ששים וארבע שנה, ואילו פלג חי רק מאתים ושלשים ותשע, שזה חצי – פלגא שנותיהם. הרי סך ימי חייו בעצמם מעידים על הפלג שנתפלגה. 

נ נח נחמ נחמן מאומן



No comments: