ב"ה
מאת מ.ג.
בה נ נח
רק קצת משהו על דוד בן אברהם ז'ל
בעיקר רציתי לשתף איך הדירה שלו היתה פתוחה לכמעט כל מי שביקש לישון שם במשך שנים,
שזה חידוש וחסר קצת בע'ה שנזכה...
הוא נתן את הבית לשבועיים, באמרו (בערך אם אני זוכר נכון) שבהתחלה הוא נתן ליותר ובלי הגבלת זמן,אבל משהו כמו שעשו בלגאן או משהו, והוא הבין מזה והיה נראה לו שזה קשור והסיבה למה שידוע (מאברהם ב'ר נחמן?) שאורחים לא יהיו באומן יותר משבועיים, אז קבע שהמקום חינם ופתוח(בכלל כי לא היה אופציה לשלם להשאר יותר)לשבועיים וזהו, (אני גם לא בטוח אם הקפיד כך על כולם כי יש מישהו שהיה אצלו הרבה שאמנם היה יוצא ובא אבל אני לא יודע אם רק לשבועיים...) גם נתן לאנשים שהיו באומן לתווך ארוך, לישון שם לעת הצורך.
אני שיתפתי את זה עם כמה שיש אפשרות כזו,
אבל לא זכיתי לשתף כל כך, הרגשתי שה' חס עליו שלא יתפרסם לכולם, אבל אני מתחרט על זה עכשיו כי היה יכול להיות לו הרבה יותר זכויות,
וגם מצוה גוררת מצוה, הסבא אמר יהיו וויכוחים בין האמרקאים שזה יאמר אתה תאכל ותישן אצלי בחינם וזה אומר לא, אתה תאכל ותישן אצלי בחינם,
והוא זכה לחלק מזה, ואולי אם היה מתפרסם והיו הרבה יושנים שם אז בזכותו היו אחרים גם לומדים ממנו ופותחים דירתם להכנסת אורחים.
אבל בכל זאת הוא זכה לזה שנים רבות למי שידע מזה.
גם אמר שמה שהוא רוצה לזכות אליו(או עבודתו זה להגיע לזה, או משהו כזה) זה מוחא חיוורא ככספא מוח נקי ומלובן ככסף.
היה מדבר מאוד לאט ומסתכל כל פעם על הציפרוניים כשנראה שהוא מחשב בדיוק מה לומר
מישהו רצה לדעת איך להשמר או איך להלחם או להתגבר על מחשבות רעות, אז ביקש מחבר שיבקש מדוד עצתו לזה, אמר (בערך) שהוא מבין טוב את הבעיה( משהו כזה או שהוא סבל מזה או עובר עליו או לוחם) ופתח את הרמבם שאין מחשבות של...אלא בלב הפנוי מחכמה, לכן ירחיב ויעמיק לבו דעתו ומחשבתו בתורה, וזה מה שהוא עושה, זה מה שמציל אותו לעיין ולטחון ולחשוב עוד ועוד בעיון(השכל) בתורה
וכידוע לכל רואיו שהיה עוסק תקופות ארוכות בספר מסויים ,כל תקופה בספר אחר, והספר היה נשאר כמעט על אותו דף, להרבה זמן,
היה גם לומד תוספות בעיון עם אברהם,
ומנחת חינוך בפלפול ועיון עם לעבעל בערגיר ז'ל(אולי גם ערוך השולחן)
גם נדמה לי רמב'ם.
תקופה תיקון קוראים,
ובסוף ימיו פרדס רימונים מהרמ'ק.
אמר לחברים שעסק בארץ שבע שנים שלקוטי מוהר'ן(אולי עוד ספרי רבינו)
וכל מקום שהלך היה לו ביד לקוטי מוהר'ן.
קם ממש כל לילה חצות, והתפלל נץ, ואם איחר היה מקצר להתפלל שמו'ע בנץ והיה משלים אח'כ, (נראה לי שלא היה עונה לקדושה אחרי זמן תפילה אמר שזה (לבטלה, או אסור או משהו)
היה מתבודד קבועה שעה כל יום אחרי מנחה הרגיל ומתפלל ערבית ר'ת יחיד, והולך לישון (נראה שהיה לו עוד התבודדיות אבל זה היה קבועה ובהליכה בציון בחוץ)
נתן שוקולודים איכותיים כל ראש חודש
ופעמיים ביו'ט ראשון ושני, לכל אחד וגם לכאלו שלא ביקשו.
שילם על שפע של יין בפורים, נתן צדקה לכל מבקש, ואף נתן אלפים לפי מה ששמענו,
צעקו עליו ושתק, שיגעו אותו ולא הקפיד ולא הגיב, אמרו לו בקפידות להפסיק איזה משהו ולא הגיב,
ישן בראש ליד הציון כל מוצש'ק לפני הבדלה,(וגם מעריב?) (וחבר אמר שנראה לו שהוא עושה זאת כי רבינו אמר שבכל פעם שיש לו איזה בחינת הסתלקות מי שיהיה לידו יזכה לפי שניים)
נתן לכל מבקש (או לרוב לפחות, לא זכור שאמר למישהו לא) יין לקידוש, מה שנשאר לו מהאוכל הטוב של שבת היה שם בחלון לכולם.
אמר(בערך) שהוא לא צריך לשמוע מאף אחד שום הצדקה או הסברה על המעלה הנפלא והנורא ומה שזוכים מזה, של להיות ליד רבינו. ועשה תנועות של הארת פנים הפלגה והתפעלות.
הסתובב בארץ משהו בין 9-11 חודש אחרי הסתלקות הסבא עם תלמיד של הסבא, והיה אצל כל תלמידי הסבא, ומה שיצא לו בעיקר מזה היה הצד השוה שבהם שכולם (ללא יוצא מן הכלל נדמה לי) היו בהפתעלות והשתוממות מהסבא ועשה פרצוץ הדגמה בפתיחת פה ועינים פתוחים מתפעלים ומשתוממים (גם קצת כמו וואו)
יש עוד ויש אצל אחרים עוד הרבה אע'פ שהיה ממש שתקן,
גם אמר לחבר שישן פעם רק לילה אחד חוץ לאומן והוא מתחרט כל ימיו על זה, (ואיפה ישן? אצל ר נתן)
בסוף ימיו היה פג תוקף הדרכון שלו בערך 15 שנה, ואולי מישהו הפחיד אותו שיש משטרה שבודק דרכונים בחוץ או משהו, אז לא יצא אולי כמה שנים מאז המלחמה אולי(לא בטוח) מהציון כלל וכלל (רק שהיו לו כמה פינות שונות שהתחבא בהם באזור הציון)
אפילו שהדירה שלו היתה בבנין הכי קרוב וצמוד לציון.
תרם (נראה לי הרבה, לא בטוח) לשירותים של הציון וגם מתקן של האוויר חם מייבש ידים ממנו.
היה יושב איפה שראש רבינו דווקא, וכל פעם שהיה עובר ליד הציון בחוץ (בחזרה לפחות) היה ניגש שניה להציון בחוץ. וכך זכה ללוויה פעם ראשונה בפנים בציון, ולאחרי כמה ימים גם בחוץ.
כל פעם שהיו פותחים העזרת נשים בזמני הקיבוץ, ישב דווקא שם וליד הראש של רבינו ז'ל.
זכר צדיק לברכה יהי זכרו ברוך, תנצבה עם רבינו.
נַ נַחְ נַחְמָ נַחְמָן מאומן
עד כאן.
הערות ממני:
הגמרא אומרת שאסור לפרסם מי שמכניס אורחים כי גורם שיעני.
העצה שלא להיות פנוי מהחכמה. רבינו אמר יותר מזה, אפילו שיחה בעלמא, כי אי אפשר לחשוב על שני דברים בבת אחת.
הענין לישון לפני הבדלה וערבית, כי רבינו דיבר על שקשה לישון במוצאי שבת. ומובא שרבינו בעצמו לא היה יושן מוצאי שבת. ולכן למי שצריך לישון - כמונו, עצה לישון קודם...
נתן יין לקידוש.
כאשר הייתי גר באומן בציון לפני הרבה שנים והיה אי אפשר להשיג יין, דוד היה עושה יין, ונתן לי בקבוק פלסטיק כל שבת. אבל איני זזוכר כל כך טוב הפרטים.
לחמניות, היה תקופה קצרה אחד מקומי היה מביא לי כמה לחמניות במנחה ערב שבת. אבל לרוב הייתי צריך לטובול, ועל פי רוב היה ספק אם בכלל יעשה, כמה פעמים לא הדליק התנור אפילו עד רגע לפני שבת.
אגב אנחנו עוד צריכים לברר על עבודתו בNASA - ואולי להתקשר עם חבריו משם...
נ נח נחמ נחמן מאומן
No comments:
Post a Comment