Donate to NNNNM!

Translate

Welcome to Na Nach!

FREEDOM - LIBERTY - EMANCIPATION

Tuesday, October 31, 2017

Blossoms of the Spring - Letter 19

Letter 19

B.H., Chay ("life" = 18th of) Taivais 719 (Monday, 29 December, 1958), Tiberius.

My soul and my heart who is attached and bound in the depth of my heart and mind with resolute and strong knot which will not come apart forever, Mr. Zalman Shazar, the good, who yearns, and longs for the absolute truth, Shalom and abundant salvation.

Fortunate is the man who binds himself to the true tzadik and doesn't go in the schemes of the wicked who distance (themselves and others) from him[1]. The main thing is the attachment to the tzadik upon whom stands the entire world and everything it contains, because he is the holy bridge by which one traverses in the midst of all the deluging waters and is saved from them all, and this is the aspect of the splitting of the Yam Suf that they went on dry land inside the sea.[2]

Every action and slight movement that a person surmounts to do in order to draw close to the tzadik is extremely precious in the eyes of Hashem Yisburach, and immediately he is triumphant abundant true and eternal triumph which will sustain forever.[3]

Every one, according to how much he recognizes in his soul, the enormity of his shortcomings, and his utter alienation that he has so much distanced from Hashem Yisburach, so too he needs specifically to draw close to the true Rebbe of the very, very greatest stature, because the smaller he is – he needs an overly greater true Rebbe.[4]

At times a person can fall Heaven forbid specifically through the truth, because he knows in his soul that he truly vitiated and marred a lot, and even now he is the way he is, hence the bal duvur (-litigator-evil inclination-Satan) lures him to knock him off completely Heaven forbid through his truth, and many left their world completely due to this truth. However, the true tzadik already revealed that the real truth (-the truth of the truth) is not so, because every person must strengthen himself in Hashem Yisburach always, and even in the nethermost hell Heaven forbid he should know and believe that he is still close to Hashem Yisburach and there is no despair in the world, and it is possible to return even from there and to truly draw close to Hashem Yisburach. Because certainly it is necessary to guard oneself from sin and even from the slightest infraction, but even still if one already fouled up, even if he fouled up the way he fouled up, even thousands and myriads of times Heaven forbid, even still at all times and every instant the kindnesses of Hashem are unabated and one can draw himself close to Hashem Yisburach at all times and from wherever he is because there is no reckoning of the His greatness blessed He, and through drawing close to the tzadik[5] everything can be turned around to the good and sins turned around to merits, and this is the essential real truth.[6]

I was forced to end because I am almost not lucid from the sheer misadventures and troubles which transpired over me, not upon you. He who remembers him well and mentions him always before Hashem Yisburach, and prays for his eternal wellbeing and success in this (world) and the next, and the wellbeing of his respectable and refined wife, and his kosher (-upright) and pure hearted sister, they should live for length of truly good days and years, and I call Shalom to all those in his company.

The transcriber – Yisroel Dov Odesser

All that a person tunnels and exerts to find a way to return to Hashem Yisburach, even though he is unsuccessful, there is no exertion which is lost, and the main thing is being close to the true tzadik and his disciples, and through this there is no vitiation and defect that cannot be rectified, just the main thing is not to ever go far from the tzadik Heaven forbid with all that transpires over him.[7]

מכתב יט

ב"ה, ח"י תשי"ט, טבריא

נפשי ולבבי הקשור ודבוק בעומק ליבי ומוחי בקשר אמיץ וחזק בל ינתק לנצח, מר זלמן שזר, הטוב, הכוסף, ומתגעגע לאמת האמיתי. שלום וישע רב.

אשרי האיש שמקשר עצמו לצדיק האמת ואינו הולך בעצת רשעים המרחיקים ממנו. העיקר הוא התקשרות להצדיק שעליו עומד כל העולם ומלואו, כי הוא הגשר דקדושה שעל ידו עוברים בתוך כל המים השוטפים וניצול מכולם, וזהו בחינת קריעת ים סוף שהלכו ביבשה בתוך הים.

כל עובדה ותנועה קלה שהאדם מתגבר לעשות בשביל התקרבות להצדיק הוא יקר מאד בעיני ה' יתברך ותכף הוא מנצח הרבה נצחון אמיתי ונצחי שישאר קיים לנצח.

כל אחד כפי מה שיודע בנפשו גודל פחיתותו וגודל ריחוקו שנתרחק מאד מה' יתברך, כמו כן הוא צריך דייקא להתקרב להרבי האמת הגדול במעלה מאד מאד, כי כל מה שהוא קטן ביותר הוא צריך רבי אמיתי גדול ביותר.

לפעמים יכול האדם ליפול חס ושלום על ידי האמת דייקא, כי יודע בנפשו שבאמת קלקל ופגם הרבה וגם עתה הוא כמו שהוא, ועל כן מסיתו הבעל דבר לדחותו לגמרי חס ושלום על ידי האמת שלו, והרבה יצאו מעולמם לגמרי על ידי האמת הזה. אבל כבר גילה לנו הצדיק האמת שהאמת לאמיתו אינו כן, כי צריך כל אדם להתחזק עצמו בה' יתברך תמיד, ואפילו בשאול תחתיות חס ושלום ידע ויאמין שהוא סמוך עדיין לה' יתברך ואין שום יאוש בעולם, ויכולין לשוב גם משם ולהתקרב לה' יתברך באמת. כי בוודאי צריכין לשמור את עצמו מן החטא ואפילו מפגם כל שהוא, אבל אף על פי כן אם כבר נכשל, אפילו אם נכשל כמו שנכשל אפילו אלפים ורבבות פעמים חס ושלום, אף על פי כן בכל עת ורגע חסדי ה' לא תמנו ויכולין לקרב עצמו לה' יתברך בכל עת ומכל מקום שהוא כי לגדולתו יתברך אין חקר, ועל ידי התקרבות להצדיק יכול להתהפך הכל לטובה ועוונות נתהפכין לזכויות וזה עיקר האמת לאמיתו.

הוכרחתי לסיים כי כמעט אינני בדעתי מגודל ההרפתקאות והתלאות דעדו עלי, לא עליך. הזוכרו היטב ומזכירו תמיד לפני ה' יתברך ומתפלל בעד שלומו והצלחתו הנצחי בזה ובבא, ושלום רעייתו הכבודה והעדינה ואחותו הכשרה וזכת הלב שיחיו לאורך ימים ושנים טובים אמיתיים ואקרא לשלום הנלוים אליו.

המעתיק ישראל דב אודעסר

כל מה שהאדם חותר ומתייגע למצוא דרך לשוב לה' יתברך, אף על פי שאינו עולה בידו, אין שום יגיעה נאבדת, והעיקר הוא התקרבות לצדיק האמת ולתלמידיו, ועל ידי זה אין שום קלקול ופגם שלא יוכל להתקן, רק העיקר שלא יתרחק מהצדיק לעולם חס ושלום בכל מה שיעבור עליו.




[1] Transposing the first verse of Psalms to the theme of the tzadik.
[2] Aitzos Yishuros, Truth and Faith 1 (regarding truth), from Likutay Halachos, Orach Chaim 1, Tefillin 5:41.
[3] Oatzar HaYeeruh, Truth 5 (regarding doing the will of Hashem), from Likutay Halachos, Orach Chaim 2, Blessings on Sightings 5:9.
[4] Kitzur Likutay Moharan 30; Likutay Aitzoas, Tzadik 38; Letter 2.
[5] The source where Saba is drawing these words from, actually delineates here: repentance, and screaming, and prayer, and copious supplication, all of these Saba sums up, categorizes, and transposes under the directive of drawing close to the Tzadik. Throughout this holy book Saba does this often, generalizing different specific tasks or constructs under the principle precept of the tzadik, although I don't usually point it out.
[6] Oztzar HaYeeruh, Truth 7 (from Likutay Halachos, Orach Chaim 3, Shabbos-Borders 7:63).
[7] Likutay Halachos, Yoreh Daya 1, Hechsher Kailim 3.

Na Nach Nachma Nachman MeUman!


No comments: