Donate to NNNNM!

Translate

Welcome to Na Nach!

FREEDOM - LIBERTY - EMANCIPATION

Monday, August 15, 2022

Blossoms of the Spring - Letter 46: How Rabbeinu enlivens the whole world...

 Letter 46

 

BH, 2nd of Shevat, [5]721 (Thursday – January 19, 1961), Tiberias.

 

My precious one, Mr. Z. Shazar – who gets dusty in the dust of the Tzaddik’s feet (See Avos 1:4, it means to always follow them or to serve them), in order to bask in the blissfulness of His light, and to nurture his soul with the sparkling light of His Torah.

 

Oh, how wondrous is your love to me. How sweet were your words to me, and how you exceedingly enlivened me with your words, my brother, my dearest, when I see that – praise to God – the words of the exalted Rabbeinu Z”l are making an impression on your pleasant heart, and they are enlivening and reviving your soul very much. I hope, yes, I hope to God, that He shall add His loving-kindness with you to make you successful, to make your end better than your beginning. Be strong and courageous, my precious one, to gladden yourself at all times, with all the might, with all the paths that we have received from the source of wisdom: be it with the good points, be it with the this that we have merited to know from the light of lights, the likes of this, and with this that “He did not make me a gentile”. For happiness is a great healing for all sorts of sicknesses, and in particular that there already is in the world the power of the Tzaddik, the “Beggar” who was without hands – the one who with the ten types of song heals the Daughter of the King, which is the aspect of the encompassment of the souls of the Jewish people. Accustom yourself each day to deepen your logical mind in the magnitude of the loving-kindness and the wondrous salvation, which the Master of Wonders has performed with all the Jewish people and with us – also [/even] in our times, yes in our times like these – and He sent us the True Tzaddik, who is perfect in the utmost perfection – of which there is no perfection beyond it; who is completely pure of sin – that there no trace  in Him of any blemish, slightest of the slightest, even as a hair’s breadth; who draws and reveals the unwarranted [lit. free] loving-kindness which maintained the world prior to the Giving of the Torah. Which thereby He maintains and enlivens the world now as well, when the world is estranged from the Torah as they are estranged. For, He finds His [God’s] lifeforce even in the places distanced from the Torah, and all the bad in the world is pushed aside and falls before Him; and through this He enlivens all the simple people of the world, and even the nations of the world, and [even] all the estranged ones who are placed in the bottom of hell.

 

The Tzaddik, He Himself is the aspect of the aforementioned concealed loving-kindness, because He can maintain and enliven the world always – even if the world is as far as it is far.

 

The transcriber


For more letters


מכתב מו

 

ב"ה. ב' שבט תשכ"א. טבריא
יקירי, מר ז.שזר, המתאבק בעפר רגלי הצדיק, להנות מנועם זיוו ולדשן נפשו בצחצחות אור תורתו.

מה מאד נפלאת אהבתך לי. מה מאד מתקו דבריך אלי, ומה מאד החייתני בדבריך, אחי חביבי, בראותי, שתהילה לאל, דברי רבינו הנשגב, ז"ל, עושים רושם בלבבך הנעים, ומחיין ומשיבין נפשך מאד. קוה קיויתי לה', שיוסיף חסדו עימך להצליחך, להיטיב אחריתך מראשיתך. חזק ואמץ, יקירי, לשמח עצמך בכל עת, בכל עוז, בכל הדרכים שקיבלנו ממקור החכמה הן בהנקודות טובות, הן במה שזכינו לידע מאור האורות כזה, ובמה "שלא עשני גוי". כי שמחה הוא רפואה גדולה לכל מיני חולאת, בפרט שיש כבר בעולם הכוח של הצדיק, ה"בעטליר" שהיה בלא ידיים, שהוא רופא את הבת מלכה, שהיא בחינת כלליות נפשות ישראל, בעשרה מיני נגינה. תרגיל עצמך בכל יום להעמיק מחשבתך ההגיוני בעוצם החסד והישועה הנפלאה אשר הפליא אדון הנפלאות עם כל ישראל ועימנו גם בימינו בימינו אלה, ושלח לנו הצדיק האמת, השלם בתכלית השלמות שאין שלמות אחריו, הנקי מן החטא לגמרי, שאין בו שום נדנוד פגם כל שהוא דק מן הדק אפילו כחוט השערה, שהוא ממשיך ומגלה החסד חינם שהיה מקיים העולם קודם מתן תורה, שעל ידי זה הוא מקיים ומחייה העולם גם עכשיו, שהעולם רחוקים מן התורה כמו שהם רחוקים, כי הוא מוצא חיותו יתברך אפילו במקומות הרחוקים מן התורה, וכל הרע שבעולם נדחה ונופל לפניו, ועל ידי זה הוא מחייה כל הפשוטים שבעולם, ואפילו אומות העולם וכל הרחוקים המונחים בשאול תחתיות.

הצדיק, הוא בעצמו בחינת החסד הנעלם הנ"ל, שיכול לקיים ולהחיות העולם תמיד, אפילו אם העולם רחוקים כמו שהם רחוקים.
המעתיק






No comments: