Donate to NNNNM!

Translate

Welcome to Na Nach!

FREEDOM - LIBERTY - EMANCIPATION

Thursday, August 18, 2022

Blossoms of the Spring - Letter 49: (Similar to Letter 46)

 Letter 49 

 

BH, the night prior to the 13th of Shevat, [5]721 (Sunday night – Jan 29, 1961), Tiberias.

My heart, my precious one, Mr. Z. Shazar – a man of stature who is esteemed and pleasant, much peace unto you.

 

Oh, how wondrous is your love for me. How sweet were your words to me, and how you exceedingly enlivened me with your pleasant words, my brother, my dearest, when I see that – praise to God – the words of Rabbeinu Z”l are making an impression on your pleasant heart so much, and they are enlivening and reviving your soul exceedingly. I hope, yes, I hope to God, that He shall add His loving-kindness with you to make you successful, and to make your end better than your beginning. Be strong and courageous my precious one, to make yourself happy with all the might, at all times – with all the pathways that we have received from the source of wisdom. Be it with the good points [See Likutei Moharan, Torah 282], be it with this that we have merited to know from the light of lights, the likes of this, and with this that “He did not make me a gentile”. For happiness is a cure for all types of sicknesses, and in particular when there exists in the world already the power of the Tzaddik, the Beggar who was without hands, who heals the Daughter of the Queen – which she is the aspect of the encompassment of the Jewish souls – with [the] ten kinds of song, which they are the encompassment of happiness.

 

Accustom yourself each day to deepen your sharp and logical mind in the magnitude of the loving-kindness, and the wondrous salvation which the Master of Wonders has performed with us and with all of the Jewish people – in our times, yes, in our times like these, and He sent us the True Tzaddik who is perfect in the utmost perfection of which there is no perfection beyond Him; who is completely free from sin – in that there is no trace of any blemish, [even the] slightest of the slightest, even as a hair’s breadth; and He draws and reveals the unwarranted [lit. free] loving-kindness which maintained the world prior to the Giving of the Torah. Which thereby, He enlivens and maintains the world now as well, at a time when the world is estranged from the Torah like they are estranged. For He finds His [God’s] lifeforce even in the extremely distant places – until all the bad in the world gets pushed aside and falls before Him; and through this He enlivens all the simple people of the world, and even the nations of the world, and all the estranged ones who are placed in the bottom of hell. The Tzaddik: He Himself is the aspect of the aforementioned concealed loving-kindness which can maintain the world forever – even the most estranged ones of the utmost estrangement.

 

Wishes of wellbeing, with love and yearning.


For more letters


מכתב מט

 

ב"ה, אור לי"ג שבט תשכ"א טבריא.
ליבי, יקירי, מר ז.שזר, איש המעלה הנערץ והנעים, שלום רב.

מה מאד נפלאת אהבתך לי. מה מאד מתקו דבריך אלי, ומה מאד החייתני בדבריך הנעימים. אחי חביבי, בראותי, שתהילה לאל, דברי רבינו ז"ל, עושים רושם בלבבך הנעים כל כך, ומחיין ומשיבין נפשך מאד. קוה קויתי לה', שיוסיף חסדו עמך להצליחך ולהיטיב אחריתך מראשיתך. חזק ואמץ יקירי, לשמח עצמך בכל עז, בכל עת, בכל הדרכים שקיבלנו ממקור החכמה הן בהנקודות טובות, הן במה שזכינו לידע מאור האורות כזה, ובמה שלא עשני גוי. כי שמחה הוא רפואה לכל מיני חולאת. בפרט שיש כבר בעולם הכוח של הצדיק, הבעטליר שהיה בלא ידיים, שהוא רופא את הבת מלכה, שהיא בחינת כלליות נפשות ישראל, בעשרה מיני נגינה, שהם כלליות השמחה.

תרגיל עצמך בכל יום להעמיק מחשבתך החריף וההגיוני בעוצם החסד והישועה הנפלאה, אשר הפליא אדון הנפלאות עימנו ועם כל ישראל, בימינו, בימינו אלה, ושלח לנו הצדיק האמת, השלם בתכלית השלמות שאין שלמות אחריו, הנקי מן החטא לגמרי, שאין בו שום נדנוד פגם כל שהוא דק מן הדק אפילו כחוט השערה, שהוא ממשיך ומגלה החסד חינם, שהיה מקיים העולם קודם מתן תורה, שעל ידי זה הוא מחייה ומקיים העולם גם עכשיו, בעת שהעולם רחוקים מן התורה כמו שהם רחוקים, כי הוא מוצא חיותו יתברך אפילו במקומות הרחוקים מאד עד שכל הרע שבעולם נדחה ונופל לפניו, ועל ידי זה הוא מחייה כל הפשוטים שבעולם, ואפילו אומות העולם וכל הרחוקים המונחים בשאול תחתיות. הצדיק, הוא בעצמו בחינת החסד הנעלם הנ"ל, שיכול לקיים העולם תמיד, אפילו את הרחוקים ביותר בתכלית הריחוק.

דרישת שלום באהבה וגעגועים.







No comments: