Donate to NNNNM!

Translate

Welcome to Na Nach!

FREEDOM - LIBERTY - EMANCIPATION

Wednesday, March 6, 2024

צלם אלקים של נשים תלוי בבעליהם

 ב"ה

בריש ספר המפואר לר' שלמה מלכו, ד"ה ועתה נפרש סוד הפסוקים בבריאת האדם כז"ל וחזר ואמר 'בצלם אלקים ברא אתו', לומר שלאדם לבד נתן הכוח והממשלה הזאת ולא לאישה. זהו שאמר 'ברא אתו'. ואחר כך אמר 'זכר ונקבה ברא אתם'. לומר לאדם לבד הממשלה והאישה אניה כי אם לקיום המין להרבות ולהפרות (-עין במסכת כתובת נט: דתני רבי חייא אין אשה אלא ליופי אין אשה אלא לבנים ועוד תני רבי חייא אין אשה אלא לתכשיטי אשה. ועיין ביבמות סג. ואמ רבי חייא דיינו שמגדלות את בנינו ומצילות אותנו מן החטא). ואם תאמר, והכתיב בתריה 'ויברך אתם וגו' ומלאו את הארץ וכבשה, כבר אמרו רז"ל 'וכבשה' כתיב, לשון יחיד. ועוד, כי הברכה להפרות ולהרבות ניתנה לאדם ולאשתו לפי שאי אפשר בלא שניהם. אבל הממשלה המכונה לרבים (-ורדו), היא לזכרים. פירוש, כשירבו בני אדם ירדו בבעלי חיים. ראיה לדבר, כשאמר הכתוב 'נעשה אדם' וגו' ועדיין לא נזכרה נקבה [ב:א] אמר 'וירדו' וגו', עכ"ל.

והוא פליאה גדולה. [והרי מצינו בפרשת נח ט:ב ותחתכם פרש"י ז"ל ואגדה, לשון חיות (שבת קנא:) שכל זמן שתינוק בן יומו חי, אין אתה צריך לשומרו מן העכברים, עוג מלך הבשן מת, צריך וכו' וכו' כל זמן שאתם חיים, ע"כ. ואין חילוק בזה בין תינוק זכר לנקבה].

והנראה בזה שאין הכוונה כשטחיות ההבנה שאין לנקבה צלם אלקים. אלא שהצלם שלה תלוי בזכר. – ואיך שתבין את זה, דבר זה מפורש בכתבי האריז"ל בהקדמה לטעמי המצות שנמצא בליקוטי תורה סוף פרשת בראשית ד"ה ועתה נבאר הטעם למה נשים פטורות ממצות עשה שהזמן גרמא וכו' וכו' דנוקבא אתכלילת בדכורא, אם כן בעשות הזכר את המצוה, אין מהצורך שגם הנשים תעשנה לבדה, כי כבר נכללת עמו בעת שעושה אותה המצוה, כי רמ"ח אברים שלה נכללים ברמ"ח אברים שלו, ומהם נעשים. אבל מצות ל"ת, הם נגד שס"ה גידיו, ויש לו שס"ה בפני עצמו, ולה בפני עצמה שס"ה, כי הם נבדלים, אותם דדכורא מאותם דנוקבא, ואינם מחוברים, רק בבשר העליון והחיצון של רמ"ח אברים, ולכן גם היא חייבת בהם בפני עצמה, עכ"ל. ועיין שם באריכות, וגילה חשבון 'שמי' עם י"ה בגמטריא שס"ה, יוד ה(דו) ה(די) בגמטריא דם, י"ז פעמים (י"ה עם הב' אותיות) בגמטריא תשמח, שהוא פעמים שס"ה ועוד גי"ד. הרי פעמיים שס"ה, אחד לזכר ואחד לנקבה. והחשבון של 'זכרי' עם ו"ה בגמטריא רמ"ח. ואו הא = יט, י"ג פעמים (כמנין ו"ה עם הב' אותיות) והכולל בגמטריא רמ"ח – הרי רמ"ח אחד לזכר ולנקבה.

[לפני כשנה ראיתי בשו"ת של איזה מקובל מדור שעבר ששאלו אותו – שכחתי בדיוק הבחינות אבל משהו כעין זה, איך האשה מסתדרת קודם החתונה].

נ נח נחמ נחמן מאומן



No comments: