Letter 21
B.H., 28 Adar 2, 719 (Tuesday, 7 April, 1959).
Shalom Shalom to my love and cherished as my very soul, Mr. Z.
Shazar, the good and more charming[1] than
fine gold, who desires to be bound to the tree of life. May Hashem command his
blessing with him, and may he merit from now to go in all the ways of the deep,
wondrous, and awesome counsel which gush from the wellsprings of salvation, all
the days of his life, until he merits to gaze in the pleasantness of Hashem in
this (world) and the next.
If I said I would relate a fraction of a fringe of the utter
magnitude of the wonders of the kindnesses of Hashem and of His wondrous
wonders which He did with us in these generations, that He shined in the world
such light, true, holy, and awesome, and very extremely supreme which will not
be extinguished Heaven forbid in any way, and many waters cannot extinguish it
and rivers cannot flush it[2], a
plethora of folios would not be sufficient (to address it). And even though
from the second side, i.e. from the Other Side (-Sitra Achra - Realm of Evil),
waylays and tunnels, in general and in particular, upon each and every one, and
does his agenda with all his means to waylay, and to tunnel, and to grab in his
web Heaven forbid, to the extent that it seems that it is impossible to break
such concealments, and impediments, and confusions, and bodily desires, and
entanglements, and detaining, and hassles, and expulsions, and estrangements
etc. etc.[3],
nevertheless the great tzadik draws such wondrous rectifications until he
shines the aspect of hasugos <conceptions of the> Elokus <Divine>
even down below in the very nethermost level where the Shechina <Divine
Presence> never descended, because with his great power he can illuminate
even to those completely alienated from the Torah Heaven forbid, if they desire
to accept.[4]
(The) Falsehood is zoohumas <pollution of the> nuchush
<(primordial) snake>, sitra <side, realm> dimoasuh <of
death>, and truth is samuh dicha-yay <elixir of life>, and therefore
culling the truth from the midst of the falsehood is the aspect of resurrecting
the dead.[5]
Sometimes through an ascent that a person rises in wealth or in
wisdom, specifically through this he strays from the truth, and he inverts is
from its true order and disputes the true tzadik because he says reasoning
which is the opposite of the truth, however, the truth bears witness of itself,
and certainly one who desires the absolute truth and doesn't want to deceive
himself, then he can know and understand the truth well. And similarly
sometimes a person due to his huge descent that he descends extremely into the
exile of bodily desires, each one according to his descent, until this causes
him to be dejected and it seems to him that the reality is that he has already
lost all hope Heaven forbid, and all this is because he inverts the truth out
of order, because this is not the real truth, because Hashem Yisburach already
revealed to us through Moshe Rabbainu o.b.m. and the tzadikim after him, His
abundant mercies that do not diminish ever, and they revealed to us explicitly
that it is forbidden for a person to despair (himself) of the Mercy, because
Hashem Yisburach is everywhere and even in the utmost lowest level even there
Hashem Yisburach is found[6], and
there is such a phenomenon that everything can be rectified and it will be
reversed to good, and all the sins will be turned around to be merits.[7]
The transcriber, who prays always for his wellbeing and his success
in truth.
Yisroel Dov Odesser
28 Ben Atar
Tel Aviv.
מכתב כא
ב"ה, כ"ח אדר ב' תשי"ט
שלום שלום לאהובי וחביבי כנפשי, מ ז.שזר, הטוב ונחמד מפז, החפץ להתדבק בעץ החיים. יצו ה' את הברכה איתו ויזכה מעתה לילך בכל הדרכים העצות העמוקות הנפלאות והנוראות הנובעים ממעייני הישועה כל ימי חייו, עדי יזכה לחזות בנועם ה' בזה ובבא.
אם אמרתי אספרה אפס קצה מעוצם נפלאות חסדי ה' ופלאי פלאותיו שעשה עימנו בדורות הללו, שהאיר בעולם אור אמת קדוש ונורא ונשגב מאד מאד כזה שלא יכבה חס ושלום בשום אופן, מים רבים לא יוכלו לכבותו ונהרות לא ישטפוהו, יקצרו המון יריעות. ואף על פי שהצד השני, היינו הסטרא אחרא, אורב וחותר בכלליות ובפרטיות על כל אחד ואחד, ועושה את שלו בכל מה שאפשר לו לארוב ולחתור ולתפוס ברשתו חס ושלום, עד אשר נדמה שאי אפשר לשבר הסתרות ומניעות ובלבולים ותאוות וסכסוכים ועיכובים וטרדות והשלכות והתרחקות וכו' וכו' כאלה, עם כל זה הצדיק הגדול ממשיך תיקונים נפלאים כאלה עד שמאיר בחינת השגות אלוקות גם למטה למטה בדיוטא התחתונה מאד שמעולם לא ירדה השכינה לשם, כי בגודל כוחו יכול להאיר אפילו בהרחוקים מהתורה לגמרי חס ושלום, אם רוצים לקבל.
השקר הוא זוהמת הנחש סטרא דמותא, ואמת הוא סמא דחיי, ועל כן ברור האמת מתוך השקר הוא בחינת תחיית המתים.
לפעמים על ידי העליה שעולה האדם בעשירות או בחכמה, על ידי זה דייקא נוטה מן האמת ומהפכו מסדרו האמיתי וחולק על הצדיק האמת מחמת שאומר סברות הפוכות מן האמת, רק האמת עד לעצמו, ובוודאי החפץ באמת לאמיתו ואינו רוצה להטעות את עצמו אז יכול לידע ולהבין האמת היטב. וכן לפעמים האדם מחמת ירידתו הגדולה שיורד בגלות התאוות מאד כל אחד כפי ירידתו, עד שמחמת זה נופל בדעתו ונדמה לו שלפי האמת כבר אבדה תקוותו חס ושלום, וכל זה מחמת שמהפך האמת שלא כסדר, כי לא כך האמת האמיתי, כי כבר גילה לנו ה' יתברך ריבוי רחמיו שאינם כלים לעולם על ידי משה רבינו עליו השלום והצדיקים שאחריו, והם גילו לנו בפרוש שאסור לאדם לייאש את עצמו מן הרחמים, כי ה' יתברך בכל מקום ואפילו בתכלית דיוטא התחתונה גם שם נמצא ה' יתברך, ויש ענין כזה שיוכל להתקן הכל ויתהפך לטובה וכל העוונות יתהפכו לזכויות.
המעתיק, המתפלל תמיד לשלומו והצלחתו באמת.
ישראל דב אודעסר
בן עטר 28
תל-אביב
[1] The Hebrew word "nechmad" is
congruous in description of the Tree of Knowledge, as is "good,"
however holiness is always much more, so certainly it is applicable to the Tree
of Life.
[4] Oatzar Ha-yeeruh, Orach Chaim, Chanukah
1 (from Likutay Halachos, Orach Chaim, Getting Up Early in the Morning 4:10).
No comments:
Post a Comment