Donate to NNNNM!

Translate

Welcome to Na Nach!

FREEDOM - LIBERTY - EMANCIPATION

Monday, August 19, 2019

הרבה עשו כר' ישמעאל ועלתה בידן כרבי שמעון בר יוחאי ולא עלתה בידן - ברכות לה:

ב"ה

כבר פרשתי בס"ד במקום אחר, שדרך של רבי שמעון בר יוחאי הוא דרך היחיד, ועל כן כאשר עושים בבחי' הרבה עשו, לא יעלה בידן.
ונראה לדייק עוד בגמרא דאצל רבי שמעון לא כתוב שממש עשו, רק אצל רבי ישמעאל ממש עשו, אבל אצל רבי שמעון לא כתיב ממש עשיה, אלא כרבי שמעון. ונראה שמי שבאמת עושה כרבי שמעון בודאי יעלה בידו, רק שאם מדמה מעשיו ועניניו כאלו הוא הולך בדרך רבי שמעון, אז לא יעלה בידו.

וע"ע מה שפרשתי כאן http://naanaach.blogspot.com/2018/11/blog-post_9.html

(August 30, 2018)

ויש להעיר עוד בסוגיא דנן, דהנה הגמרא בסוף מסכת נדה (ע:) מביא שאלה מה יעשה אדם ויחכם, אמר להן ירבה בישיבה וימעט בסחורה, אמרו הרבה עשו כן ולא הועיל להם, אלא יבקשו רחמים ממי שהחכמה שלו וכו' דהא בלא הא לא סגיא (דהיינו שצריכים שניהם, להרבות בישיבה ובבקשה מהשם יתברך), ע"ש.
הרי לפי זה צריכים לומר שגם אלו הרבים שעשו כרבי ישמעאל ועלה בידם לכאורה זה רק גם על ידי שהתפללו על זה, ואם כן אלו שלא הצליחו כרבי שמעון, זה אף על פי שהתפללו על זה, עם כל זה לא עלתה בידן, וזה פלא, כי כלל גדול יש לנו מרבינו ומספר חסידים שמה שמבקשים על עבודת השם זוכים לזה. ולכאורה על כרחך התפילה שצריכים לזכות להדרך של רבי שמעון הוא אחר לגמרי מסתם תפילה. דהנה רבי נתן כותב כמה פעמים שהתורה של רבי שמעון הוא בחי' עתיקא סתימאה שהוא בחי' תפילה. (ותפילה זה בחי' הוצואה של הרצונות לביקוש ממש. ואכן כאשר זוכים שאפילו הלימוד תורה תהיה בבחינה זו של הבעת רצונות, מובן שאלו הרצונות הם נשגבים מאד). ובודאי גם לבחי' תפילה זו יכולים לזכות על ידי סתם תפילה, אבל כיון שהוא מיניה וביה, דהיינו שבתפילתו אינו מתפלל עבור משהו אחר כמו השגה בתורה, אלא שמתפלל שיהיה לו עוד תפלה יותר עליונה, הרי זה גופא תהליך של עליה מדרגה לדרגה, ולא כל אחד יכול סתם לקפוץ מעלה מעלה.


נ נח נחמ נחמן מאומן


No comments: