Donate to NNNNM!

Translate

Welcome to Na Nach!

FREEDOM - LIBERTY - EMANCIPATION

Monday, February 6, 2023

סתם נזירות ל' יום

 ב"ה

מסכת נזיר

ה. סתם נזירות ל' יום, מנהני מילי אמר רב מתנא – מתנא בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן, אמר קרא (במדבר ו) קדוש יהיה, יהיה בגמטריא תלתין הוו.

בר פדא אמר כנגד נזיר נזרו האמורים בתורה ל' חסר אחת, ובתוספות (ריש ה:) אע"ג דתמצא שלשים, וכשאתה יורד למניינם יש לומר דנזר אלקיו על ראשו לא הוי ממניינא דהוא לשון כתר כדמתרגמינן כלילה, ע"כ, הרי שנזיר הל' כבר הגיע למלכות שנקנית בל' מעלות (אבות ו:ו), ועיין עוד כמה רמזים בזה בפ' ויחי עה"פ ולקדקד נזיר אחיו (בראשית מט:כו), וזה מה שאמר יוסף (בראשית מה:יב ברש"י) והנה עיניכם רואות, בכבודי ושאני אחיכם, שאני מהול ככם. ועוד, כי פי המדבר אליכם בלשון הקדש, ע"כ, כי לשון נזיר משונה מכל הש"ס (רבינו עזריאל בשיטה במקובצת דף טו., וכן בראשונים בדף ד, ובעוד כמה מקומות), ו'עיניכם' מיותר, ומורה על שערות הראש (כי על ידי שבעה גלדי עינא מתקנין בחינת שבע מחלפות ראשו – לק"מ כט, עיין שם המראה מקומות מהגמרא).

והנה ל' פעמים נזירות של ל' יום, שנתים וחצי, כדין ערלה (מגלה עמוקות מ"ת, פרשת חיי שרה עמ' לט., עיין ראש השנה י: ובהלכות נטע רבעי ט:ט-י).

----

מט:כו ברכת אביך גברו על ברכת הורי עד תאות גבעת עולם תהיין לראש יוסף ולקדקד נזיר אחיו.

תאות, עם הד' אותיות, בגמטריא רבנו נחמן בן שמחה. הורי עד, בגמטריא ברסלב ע"ה, נחמן פיגא ע"ה.

הראשי תיבות של: ברכת אביך גברו על ברכת הורי עד תאות, בגמטריא נחמן בן שמחה, רבינו נחמן מאומן, ובגמטריא אני נ נח נחמ נחמן מאומן ע"ה.

הסופי תיבות של גבעת עולם תהיין ע"ה בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן.

ולקדקד נזיר אחיו. אחיו בגמטריא כ"ה יהיה זרעך. ויוסף הוא נזיר עליהם, משלים למנין הוי"ה. אצל יעקב כתיב אביר יעקב, א"ב עם ב"ן, והב' אותיות, בגמטריא נ"ז-יר. יוסף בן י"ז שנה היה רעה את אחיו בצאן (בראשית לז:ב), ובן ל' כאשר נהיה מושל בחי' נ"ר כמו שכתוב בתהלים (סוף קלב) ערכתי נר למשיחי – ועליו יציץ נזרו (ופירש המלבי"ם שהמלכים נמשחו כמין נזר ויציץ עליו נזר שמן משחת אלקיו). יוסף בן שלשים בעמדו לפני פרעה (בראשית מא:מו), כי המלכות נקנית בל' מעלות (אבות ו:ו), וסתם נזירות ל' יום נלמד בגמרא (נזיר ה.) בר פדא אמר כנגד נזיר נזרו האמורים בתורה ל' חסר אחת, ופירשו בתוספות (ריש ה:) אע"ג דתמצא שלשים, וכשאתה יורד למניינם יש לומר דנזר אלקיו על ראשו לא הוי ממניינא דהוא לשון כתר כדמתרגמינן כלילה, ע"כ, הרי שנזיר הל' כבר הגיע למלכות (ועי' ענינם במגלה עמוקות מ"ת ריש פרשת ויצא, שיש בד' רגלי הכסא ח' שמות שיש בהם ל' אותיות, לכן אמר יעקב כשראה את הסולם 'שיר למעלות' בל' עיין שם). כי יעקב היה בן פ"ד (-בר פדא) כאשר אמר הבה את אשתי (בראשית כט:כא, וברש"י שם), ויוסף בן ל' קיבל את אשתו (בראשית מא:מה) ועמד להיות משנה למלך. נזיר אחיו. והרי, 'לקדקד' עם עוד כ"ט משלים ל'נזיר'.

מפתחות:

יוסף ולקדקד נזיר אחיו – לקמ"ת פה דף לט:.


נ נח נחמ נחמן מאומן



No comments: