Donate to NNNNM!

Translate

Welcome to Na Nach!

FREEDOM - LIBERTY - EMANCIPATION

Thursday, August 18, 2016

ברכת מחיה מתים - כתר וחכמה - נ נח

ב"ה
בשמונה עשרה, ברכה שניה

מכלכל חיים בחסד - מחיה מתים ברחמים רבים

נראה לי שאלו שני הנהגות, הראשון של חכמה והשני של כתר (וכמבואר בספר קנאות ה"צ להרמח"ל ובעוד מקומות שלפעמים הכתר הוא הראשית ולפעמים החכמה. ובחטא אדם הראשון ירד ההנהגה מכתר הוא הראשית לחכמה, ע"ש ואכמ"ל).
כי חיים זה בחי' חכמה כידוע (לקוטי מוהר"ן תורה לה ובעוד הרבה מקומות), ותחית המתים הוא בחי' כתר, כי הוא ממש מהפך את המיתה לחיים (וע' ביחוד היראה עמ' שיח, ד"ה ותראה כי ז"ס, בענין הג' דברים שצריכים מפתח מן השמים, שאליהו לקח שנים מהם, שהם גשמים, חיה, ותחית המתים, וכולם צריכים הארת הכתר עיין שם). ובלקוטי מוהר"ן רבינו גילה שתחית המתים זה מהחלק הענוה - הביטול והאין שזכינו להתבטל להשם יתברך, זה החלק הוא שקם לתחיה.

וכן להלן:
מי כמוך בעל גבורות - ומי דומה לך.
החכמה כאילו מדמה את עצמו להכתר, כי הכתר הוא בחי' אין, והחכמה רץ להשיג אותה, במטי ולא מטי, ונשאר בחוץ, ואז כל רצונה להיות הכי מבוטל לכתר, אז להיות כמוהו. אבל "ומי דומה לך" שפשוט משתיק ומדמם את עצמו בביטול גמור - שיהיה רק השם יתברך ולא הוא בכלל.

עמוד והתבונן על זה, כי כאשר תחשוב טוב על שני המעלות האלו, ועוצם המעלה של כתר על החכמה, יתעורר לבך גם כן בכיסופין וברצונות והתשוקקות חזק לא"ס ב"ה.

ובמקום אחר כבר הארכתי בברכה זו ובמילים האלו, שמאירים ביותר על פי תורה ו' מלקוטי מוהר"ן.

נ נח נחמ נחמן מאומן


2 comments:

MC said...

Sholom and Hazlacha and Gratitude to you

The Paragraph that starts "Hachochmah K'ilu Medameh", should it a little bit later then say "Ve-hachochmah Rotz" instead of "Ve-haKeser Rotz"?

Or maybe i misunderstood

Much love Mi Merchakim

MCR

NaaNaach said...

HH trying to find the other thread of comments, I found this one - which also slipped by me - usually I am good at responding I hope I didn't miss any others, I corrected the mistake, thank you.

And instead of trying to find the other thread, I'll simply share what I wanted to put there, here.
BH just now I came again upon a piece from the Ramchal which instantly brought you and our plight to mind - this is from the opening to אגרות פתחי חכמה ודעת which is printed in the Sefer שערי רמח"ל.
Originally I was only going to type here the main line which will scream out to you, but I might as well give the opening lines:

באמת אנחנו מוצאים דרושי החכמה רבים, סובבים על כמה קוטבים, ומפרשים כמה סודות גדולים, אך אינם נראים מחוברים זה בזה, אלא כל אחד הולך ומפרש ענין אחד מן הענינים הנכללים בחכמה, ולחכמה אין חקר באמת. והרי זה כמי שהולך ונוטל טיפות מן הים, אחד מאן ואחד מכאן, ואין זה ידיעה שלימה, כי מי שיש בידו ענפים הרבה, ולא השורש, אינם גורמים לו ידיעה אלא בלבול. וכל החכמה שלו תלוי בזכרון, ולא בהשגת ההבנה והידיעה, שאם דבר אחד נשכח ממנו, הרי הוא אבוד ממנו לגמרי. ....

Na Nach Nachma Nachman MeUman!