Donate to NNNNM!

Translate

Welcome to Na Nach!

FREEDOM - LIBERTY - EMANCIPATION

Thursday, April 26, 2018

בעל התניא בעול של הלכה

ב"ה
ידוע שהמגיד ממיזריטש הפקיד על תלמידו הצעיר שעתיד היה לחבר ספר התניא, לכתוב את ספרו המוכנה שולחן הרב, וכן יש מכתב מהמגיד אליו שמטיל עליו הרבה לימודים של הלכה דוקא, וללמוד קבלה רק בלילה ולא להרהר כל כך בה, רק כל מה שקשה לו שישאל אותו או בנו.
חמסה יכולים להבין שהמגיד היה ממש משתדל לצמצם אותו, לתקנו, לראות שיצא בקו ההלכה, וכמבואר הרבה בספרי רבינו על לימוד הלכה, שזה תיקון הדמיון, ורבינו אמר ללמוד הלכה לפני כל חידוש, ורבינו הטיל על רבי נתן ללמוד שולחן ערוך קודם שנתן לו לקבוע עיקר לימוד הקבלה, וכמו כן כמה צורות מרבינו שהלכה עושה שלום בבן אדם וכהנה הרבה לימודים מרבינו הקדוש. ולכן יש לראות שהמגיד היה חושש ומאוד זהיר והזהיר את בעל התניא בלימוד הלכה שלא יצא חס ושלום מקו הישר והאמת.

ובודאי עלתה בידו, כמו שראינו שרבינו קרא אותו "שר האלף". אכן רבינו הקדוש עיקר דעתו היה עם רבי אברהם קליסקר שפסק שצריכים לשים את ספר התניא בגניזה. 

נ נח נחמ נחמן מאומן

נ נח נחמ נחמן מאומן


3 comments:

NaaNaach said...

ב"ה מצטער על השגיאות בכתבה, אבל קשה לי כעת עם הכלים שהשם יתברך נתן לי, עד שירחיב לי בעזרתו יתברך.
חמסה - חמסה
שולחן הרב - שולחן ערוך הרב
עיקר לימוד קבלה - עיקר לימודו בקבלה
ועוד
נ נח נחמ נחמן מאומן

jos sol said...

Is it written somewhere regarding Rebbe Nachmans views re the Sefer HaTanya or is this just a kaboloh?

NaaNaach said...

HH Just the stance of Rabbi Avrohom Kalisker is made clear, we have the letters he wrote to the Bal Hatanya. Being that Rabbainu said that the only tzadik he saw with perfection was RAK and Rabbainu praised his Torah, whereas Rabbainu pointed out that the Torah of the Bal Hatanya was mistaken, and he hinted that he was not pleased with his delivery of the Torah, it can be presumed that he agreed with RAK.
NNNNM