Donate to NNNNM!

Translate

Welcome to Na Nach!

FREEDOM - LIBERTY - EMANCIPATION

Friday, June 1, 2018

רבי עקיבא ועולם התיקון של משה רבינו

ב"ה

איתא במסכת מנחות דף כט:

אמר רב יהודה אמר רב: בשעה שעלה משה למרום לקבל את התורה, מצאו משה להקדוש ברוך הוא שיושב וקושר כתרים כגון התגין של ספר תורה לאותיות התורה.
אמר לפניו: רבונו של עולם מי מעכב על ידך?! מדוע אתה צריך להוסיף עוד על האותיות את הכתרים.
אמר לו: אדם אחד יש, שעתיד להיות בסוף כמה דורות, ועקיבא בן יוסף שמו, שעתיד לדרוש על כל קוץ וקוץ תילין תילין של הלכות מאותם כתרים!
אמר לו משה רבינו: הראהו לי?!
אמר לו הקב"ה למשה: חזור לאחורך! [שהראהו הקב"ה למשה, במראה הנבואה, כאילו הוא נמצא בבית מדרשו של רבי עקיבא, ושומע את קולו של הקב"ה לצעוד אחורה].
הלך משה רבינו וישב בסוף שמונה שורות של התלמידים שהיו יושבים לפני רבי עקיבא, ולא היה יודע מה הן אומרים, שלא הבין משה רבינו את המשא ומתן שלהם בדברי תורה

ויש לפרש הטעם שמשה רבינו היה צריך לחזור שמונה שורות, בסוד השמונה מלכים הנזכרים בסוף פרשת וישלח שמלכו באדום לפני מלוך מלך לבני ישראל. כי ידוע שרבי עקיבא שרשו בעולם התוהו שבו היה השבירה של הז' מלכים, והתיקון מתחיל עם הדר המלך השמיני. ורבינו בסיפורי מעשיות של שנים קדמוניות מעשה י' מבערגיר ועני כותב התנאי שמחמתה בית הקיסר היתה מסרבת כל השידוכים: לא עבור עליך המימות - השבעה מימות, כי שבע יפול צדיק וקם. ורבי נתן אמר לאחד שהיה תמיד מצליח שהיה יותר טוב אם היה לו נפילה ואז היה חוזר ועולה. וכן מצינו בהרבה מקומות. ולכן משה רבינו לא היה יכול ליכנס ישר לרבי עקיבא עד שדחוהו שמונה שורות. ואכן אז הוא כבר הבין בטוב טעם כמובא בהמשך שם עיין שם.

נ נח נחמ נחמן מאומן


No comments: