ב"ה
סבא אמר (הובא ספר ישראל סבא):
רַבֵּנוּ הַקָּדוֹשׁ אָמַר: "אֲנִי סוֹד מִכָּל הָעוֹלָם. יוֹדֵעַ מִמֶּנִּי רַק רַבִּי נָתָן וְנַפְתָּלִי קְצָת". אָז יְכוֹלִים לוֹמַר עַל זֶה שְׁנֵי דִּינִים פְּשׁוּטִים: רַק רַבִּי נָתָן, "יוֹדֵעַ מִמֶּנִּי רַק רַבִּי נָתָן", רַבִּי נָתָן הוּא יָדַע קְצָת. מִי יָכוֹל לָדַעַת מֵרַבֵּנוּ? אָז רַבִּי נָתָן הוּא יָדַע קְצָת, וְאָז הַפֵּרוּשׁ הוּא כָּכָה: "יוֹדֵעַ מִמֶּנִּי רַק רַבִּי נָתָן, וְנַפְתָּלִי קְצָת", רַבֵּנוּ הַקָּדוֹשׁ לֹא אוֹמֵר "רַבִּי נַפְתָּלִי", הוּא אוֹמֵר "נַפְתָּלִי", אָז נָתָן יוֹדֵעַ וְרַבִּי נַפְתָּלִי - יוֹדֵעַ קְצָת. יְכוֹלִים לְפָרֵשׁ כָּכָה. וִיכוֹלִים לוֹמַר עַל שְׁנֵיהֶם קְצָת, רַק נָתָן וְנַפְתָּלִי, שְׁנֵיהֶם יוֹדְעִים קְצָת. וּשְׁנֵי הַפֵּרוּשִׁים הֵם אֱמֶת! וְרַבִּי נָתָן.. מַה שֶּׁיָּדַע רַבִּי נָתָן לֹא יָדַע, לֹא הִשִּׂיג רַבִּי נַפְתָּלִי. רַבִּי נָתָן הָיָה יְהוֹשֻׁעַ, רַבֵּנוּ וְרַבִּי נָתָן זֶה משֶׁה וִיהוֹשֻׁעַ, זֶה עִנְיָן מְיֻחָד. רַבִּי נַפְתָּלִי הוּא הָיָה חָבֵר שֶׁל רַבִּי נָתָן,
והנה הדיבור הזה של רבינו לא מצאת רק מר' אברהם בן הר"ן (חכמה ובינה כא, ומובא כמה פעמים בשיח שרפי קודש), בזה"ל:
רַבֵּנוּ הֵעִיד בְּעַצְמוֹ עַל מוֹהַרְנַ"תְּ וְרַבִּי נַפְתָּלִי תַּלְמִידָיו
וְאָמַר: "לָדַעַת מִמֶּנִּי יוֹדְעִים נָתָן וְנַפְתָּלִי מְעַט..." "וִויסְן פוּן
מִיר וֵוייסְט נָתָן נַפְתָּלִי אַבִּיסְל...".
והנה בריש הקדמה לספר חיי מוהר"ן, רבי נתן כותב בזה"ל ואמר (רבינו) בפה מלא שאין מי שיודע ממנו כי אם אנכי מעט, עד כאן לשונו. והרי בזה מבואר שרבי נתן תפס עיקר את הפירוש השני של סבא ישראל, שהוא לא זכה לדעת מרבינו אלא מעט.
נ נח נחמ נחמן מאומן
No comments:
Post a Comment