Donate to NNNNM!

Translate

Welcome to Na Nach!

FREEDOM - LIBERTY - EMANCIPATION

Tuesday, September 26, 2017

Flesh Over Fire 600000 In One Stomach



Diligence in Torah Study

HH
Just now by the holy shrine of Na Nach Nachma Nachman MeUman I was praying to merit to study and learn a lot of Torah, and the gabbai of Tosh approaches me and wants to share with me a Torah he just learned from the writing of the Arizal (Prey Aitz Chaim on Purim), so as I heard him out I was thinking, wow, on the spot Rabbainu is hooking me up to already begin learning Torah. It gets better. The piece is about the letters Samech = 60 and Eyen = 70, which spell out the word SA - go, embark, travel. So I showed him what Rabbainu revealed in Likutay Moharan, Torah 188, that when a person screams to Hashem Yisburach they tell him SA! [This is a song for this holy Torah: https://www.youtube.com/watch?v=jRdWRzG9MDU] Here I was screaming to HY and Rabbainu told me SA - go and learn! NNNNM!

This fellow also feels that if more ice cream was served by the holy tomb there would be more screaming [regarding ice cream check out this informative video: https://www.youtube.com/watch?v=vlLScZAn5U8https://www.youtube.com/watch?v=vlLScZAn5U8] like there was in previous good years when people really felt their deprivation, but this year this almost no screaming, except for a little very near Rosh Hashana. Apparently everyone is already relying on the holy petek.

Na Nach Nachma Nachman MeUman!


Sunday, September 24, 2017

Don't be like Korach -- warning against neutralizing gender!

HH

Moshe told Korach
 קרח טז:ה) בקר וידע ה' את אשר לו)
In the morning G-d will make known who will serve Him.
Rashi brings a Medrash:
בקר - אמר להם משה: גבולות חלק הקדוש ברוך הוא בעולמו, יכולים אתם להפך בקר לערב? כן תוכלו לבטל את זו, שנאמר (בראשית א) ויהי ערב ויהי בקר... ויבדל. כך (דברי הימים כג) ויבדל אהרן להקדישו וגו' עכ"ל
Moshe told them that HY put borders in His world. Can you change morning into evening? So too can you change this....

The Zohar expounds on this, that the Priesthood which Korach coveted is the aspect of the right (chessed- kindness), whereas a regular leviite is of the aspect of the left (din - judgment). Right and left are not to be changed.

The Torah forbids anyone to be like Korach (17:5).

Thus we learn that one is forbidden to go transgender (besides for the prohibition of castration, and besides for the prohibition of cross-dressing, and besides for all the other moral prohibitions that come part and parcel with this, like not looking at women etc.).

Today especially it is fundamental to be loyal to the true tzadik, and all the movements of feminism, lgbt and the like which wish to contort the standards and roles of the creation are rooted in the sin of Korach - the mutiny, rebellion, and disloyalty to the tzadik.

Na Nach Nachma Nachman MeUman!


The importance of doing KAPUROAS (atonement) with a chicken before Yom Kippur

HH

The highest aspiration for an animal is to be elevated in the function of people who are serving HY. Thus even though I have had liberal friends, who obviously feel that they have more compassion than G-d Almighty and His holy righteous tzadikim, who feel that animals should be afforded old age homes with all the amenities, according to the holy Torah that would basically seal their fate to remain just animals, whereas if they are given over to Human consumption or sacrificed to HY they can rise to an entire higher paradigm for eternity. Thus it kaparoas are a great opportunity for chickens to escape and rise in the devotion of HY.

The workings of Kaparoas are explained by the Ramchal in his Kitzur Hakavanos (abridged intentions) for Erev Yom Kippur:

קיצור הכוונות לרמח"ל
סדר ערב יום הכפורים
הנה בערב יום הכיפורים נשלמת נסירת החיצוניות של נוקבא, ובו ננסרים הוד יסוד ומלכות דנוקבא. והנה היסוד נקרא גבר, ובו מתקבצות כל הגבורות ביחד, וכדי למתק אותו לוקחים תרנגול שנקרא גבר, ושוחטין אותו באשמורת, שהוא זמן שליטת החסד, ומוציאים ממנו דמו בסוד גבורה, ובזה נמתק. ואין הכונה ליתנו לעניים, כי תכליתו אינו זה, אלא להוציא ממנו דמו באשמורת, אך מי שרוצה ליתן - תבא עליו ברכה, כי צדקה עשה. והוא דוגמת השעיר המשתלח, אלא שהשעיר להיות הבחינה היותר קרובה אל הקלפיות - דוחין אותו לחוץ, וזה - שהוא קרוב אל הקדושה, מתמתק ונכלל בקדושה.

נ נח נחמ נחמן מאומן

Na Nach Nachma Nachman MeUman!


Uman is booming

HH
to get an idea how much Uman is booming - there's a certain fraudulent rabbi (yms) who is considered Breslov despite the fact that he abstained from coming to Uman for about 40 years, they always said that this was because he didn't want to leave Israel, but this year, especially since his community built themselves up very nicely here in Uman,  he realized that the honor and power was to be sought here, and he came to Uman, claiming that all these years he didn't come due to his health, but now he strengthened himself with great self sacrifice... B"H, may he merit to return in full repentance by the power of Rabbainu's Rosh Hashana, and sing Na Nach Nachma Nachman MeUman by the holy tomb.

Na Nach Nachma Nachman MeUman!


Sons of the righteous

HH

A few years ago, our dear friend Aron Patz passed away. Aron Patz was one of Saba's favorite, and for obvious good reasons, as he was completely dedicated to hafatza far above and beyond one's regular duty. So a few months ago we had a Sefer Torah written in his memory, and ushered it in, in Uman with great joy and ceremony. One of Aron's grandchildren who was conscripted in the army, didn't want to miss it so he left the army and flew (somewhat miraculously) to Uman. On his way back to Israel he was placed in prison for a few days (14 I think) for this desertion. Afterwards their experts decided that he wasn't fit for their futility, and he was released completely from their bondage and with his new freedom he increasingly drew himself to the holy ways of Rabbainu, and he spent Rosh Hashana with us here in Uman! Obviously he is getting help and direction from on high!

The Sefer Torah is ashkenazi and the paroaches (covering) of the Sefer Torah has a very large golden Petek embroidered on it. On Rosh Hashana we keep it in our apartment where we conduct full services, however, during the year we keep it by the holy tomb for the public. The holy tomb also hosts a Sefardic Sefer Torah which has a silver case - which has engraved on it a huge Petek. A.C. one of the Nanach who is by the holy tomb throughout the year has seen to it that these two holy Sifray Torah preside in the very center of the holy ark, so that when the ark is open it is these Sifray Torah that are displayed and used for the Torah reading. As they are brought to the lectern and returned, everyone kisses them - essentially kissing the holy Petek, BH.

Na Nach Nachma Nachman MeUman!


Uman Rosh Hashana 5578 - 2017

HH
This year our friends from Nekuda Tova have their own new building a few minutes away from the holy tomb, replete with a state of the art mikva. Right before them is a two story building built by S.F. from Monroe which is basically two huge dining rooms for free hospitality - really good food - exclusively for English speakers. On the second floor two rows of tables are sectioned off for the growing group of English boys brought by Greenhous. On the second day of Rosh Hashana they stood me up on a chair and I addressed the group explaining to them some of the import of the holy petek.

Na Nach Nachma Nachman MeUman!


Yingelle Yells Nanach Bells



Tuesday, September 19, 2017

תקיעת שופר

ב"ה
שופר בגמטריא הפתקא. ומובא בכוונות לכוון שו-פר, ולעשות פ"ר - פר"ה - בגמטריא נחמן מאומן, ש"ו בגמטריא האש (א"ש בגמטריא מוהר"ן). ובלקוטי מוהר"ן תנינא תורה ח' רבינו גילה על הפסוק הרם כשפר קולך, כשפר ראשי תיבות פשוט כפול שלוש רבוע - דהינו שיר הגאולה של נ נח נחמ נחמן מאומן.

תקיעה פשוטה ראשי תיבות וסופי תיבות עם הכולל בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן!

תקיעה בגמטריא הפתק.

תרועה - בכוונות מובא שהיא בגמטריא תרפ"ז (תרועה עם האותיות והכולל) - בגמטריא התרפ"ב השנה שסבא קיבל את הפתק הקדוש של נ נח נחמ נחמן מאומן!

שברים - י"ם = ן, הרי אותיות רנב"ש - רבינו נחמן בן שמחה.

ובתשר"ת (תקיעה שברים תרועה תקיעה) יש ל"ו טורמיטין ותוקעין תשר"ת ג' פעמים הרי ק"ח טורמיטין כמנין ס"ג מ"ה - וכמנין נ נח!




Saturday, September 16, 2017

Tear graves by the holy tomb of Rabbi Nachman

HH

This is an idea I just had, and someone can make a lot of money on this, so here I set down my patent.

Rabbainu revealed in his stories of Ancient Times, Story 3 of One Who Could Not Walk http://naanaach.blogspot.com/p/rabbi-nachmans-stories-of-ancient-times_10.html that when the bandit was moved to repent, "he tore graves and was penitent and very remorseful". So the basic idea is for someone to go around the holy tomb with a flower pot and avail the public of the opportunity to tear out herbage by the holy grave-site. Maybe $10 a shot, and for a full "Brisker shiur" - a proper specimen limahadrin $40 (hidur mitzva ad shleesh), and for just a rabbanut hechsher a synthetic plant may be used.

Na Nach Nachma Nachman MeUman!


You must sell the books

HH
Last week by the holy tomb, two rows behind me sat CK of the BRI, and directly behind me and in front of CK sat a fellow who was reading Yisroel Saba from the Hebrew (page 149-150) where Saba says how people can sell the Petek, and everyone will buy it, and people can make a livelihood from this, and they can even make a copyright so that only they can sell it, and how they should translate the Petek into English and French etc.. So I went over to him and I made a big commotion over this how this shows that one must sell the books and not give them out for free, and how errant I was all these years for giving them out for free and I must repent etc. etc., and then I said but maybe this is only the opinion of Saba, but there might be rabbis in Breslov that disagree  - we must ask around what other people believe etc. etc. - it was pretty funny BH and even though I highly doubt he will change an iota, but maybe at the very least now for the rest of his life as he makes his money off of Rabbainu he will constantly be conscious of Saba and justify himself with Saba...

Also I told one of his fans to tell him about the Zaka clip of how a gentile in Texas whose house and belongings were all destroyed in the hurricane and flooding showed how his artscroll books escaped dry and unscathed, and if this is demonstrative of the merit of artscroll, certainly BRI which is like the Breslov artscroll has merit...

Na Nach Nachma Nachman MeUman!


Friday, September 15, 2017

נ נח על התורה - פרשת נצבים וילך - כל תורת רבי נחמן מברסלב ותלמידיו על פרשת השבוע


Great blessings of Na Nach Nachmu Nachman Meuman!

                      always,
                                 bi,
                                     Simcha
-
יום טוב.
נַ נַחְ נַחְמָ נַחְמָן מאומן





Thursday, September 14, 2017

Wednesday, September 13, 2017

The antagonists and opposition against Uman Rosh Hashana

HH

Every year we are amazed a new at the sheer audacity, chutzpah, idiocy, and stupidity of the fraudulent rabbis who voice their egoistic dissent against Rabbainu's Rosh Hashana. But the truth is that how in the world do we have the merit of being with Rabbainu for Rosh Hashana if not for the cover they provide (this is also the secret of Rosh Hashana - bakesseh li-yoam chagainoo). So in truth we must be thankful for their service even as we pray for their souls to be spared from eternal damnation Heaven forbid in merit of the holy Petek.

Na Nach Nachma Nachman Me'Uman


ראש השנה הוא תיקון כללי!

ב"ה
הרמח"ל בקיצור הכוונות לראש השנה (עמוד קט - שעליה נכתבה הערה 5) כתב שראש השנה היא תיקון כללי (בספר לקוטי נ נח ציינתי לעוד הרבה מקומות שהרמחל השתמש בביטוי הזה). והרי עוד סיבה חשובה בהבנת הענין איך שכל ענין של רבינו הקדוש נ נח נחמ נחמן מאומן הוא ראש השנה.
נ נח נחמ נחמן מאומן


Tuesday, September 12, 2017

Secure travels to Rabbainu Na Nach Nachma Nachman Me'Uman

HH

On  my way to Rabbainu NNNNM for Rosh Hashana, in the airport I had to undergo the Elal all serious precheck in interrogation and security check. The lady asked me where I'm flying, so I replied to Rabbi Nachman - NNNNM, she wasn't happy with my answer, and asked again where are you flying? And I repeated to Rabbainu NNNNM. This charade repeated itself a few times, with each of us trying to us different variations of our dialogue to get our  point across, she would say but what is your destination and so forth. Finally she asks but to what city are you flying, to which I replied Uman! This wasn't either the answer she wanted, and we tried it again to no avail. Finally she asks but where is the airport?! Ahhhh, Kiev of course, and now she had her answer. Undoubtedly it did her a world of good to hear all the time about the ultimate final destination.

Na Nach Nachma Nachman Me'Uman


הפתק הפתק הפתק הפתק הפתק!!!! אצל ציון רבינו נ נח

HH the first day I merited to be at the holy tomb of our holy Rebbe Na Nach Nachma Nachman Me'Uman in almost six months I was hijacked by the holy Petek and all I was able to do was scream "The Petek" for hours on end, as if there was no prayer, no learning, nothing in the world whatsoever just the holy Petek!
This is a short clip from early on, afterwards it gained some decibels etc...
Na Nach Nachma Nachman Me'Uman



Nanach victory song by the holy tomb of Rabbi Nachman of Breslov



Sunday, September 10, 2017

Wednesday, September 6, 2017

נ נח הורסת גלית

ב"ה
ויבחר לו דוד ה' חלוקי אבנים מן הנחל...

בלמדי יחודים נוראים שגילה על זה הרמחל בספר אדיר במרום, שמתי לב ש"חלקי" בגמטריא נחמן. והם פעמים אבן שהרמחל גילה בסוד הר"ס - עם האותיות בגמטריא רבינו. "ה' אבנים" בגמטריא נ נח.

אילת אהבים' ויעלת' חן' סופי תיבות עם הכולל בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן.


Tuesday, September 5, 2017

Blossoms of the Spring - Letter 12

Letter 12

B.H., 7 Tamuz 718 (Wednesday, 25 June, 1958).

To the apple of my eye who is permanently set in my mind and affixed deeply in my heart with strong love, Mr. Z. Shazar, the very delightful, Shalom and eternal life forever.

I have a lot of nachas (gratification) and exquisite delight from our recent meeting, even though we didn't speak about the enterprise of truth between us as my heart desires. Nevertheless, also when we merit just to see one another with true heart which isn't contingent on any temporal matter, it is also a great thing and extremely beneficial, especially in that there is conceived from this (a) new countenance(s). [--] Bonding[1] with such a refined personality as Mr. M. Weiss. And also Hashem merited him with such a precious gift, more desirous than all fortunes, may he merit to study it regularly, with a true eye, especially in the "Likutay <Collection of> Tefeeloas <Prayers>" every single day, which gives life to the souls of all the living, certainly he will find there all types of seguelos (-objects or actions which are propitious and effective), and healing, and salvations for all his affairs, to rectify everything with a total rectification completely.

Rabbainu za.tza.l., before his passing, exhorted his disciples and all the disciples of his disciple for generations to come to endeavor ardently to make known and to publicize his holy daas (realization of knowledge) and power to the world, and his wellsprings and streams of wisdom will spread forth also to all those standing outside of the holiness of Israel, to illuminate to the distant and the fallen who fell and descended into the depth of the darkness to the lowest abyss, because only he can raise them and rectify them to the tachlis (-ultimate) rectification, and reverse all their sins to merits, for such a thing has never yet been in the history of the world, because his holy light will not cease and will not abate forever in any way, even though the Samech Mem (-the first to letters of Satan's name) – who is the falsehood – intensifies severely, and waylays and bores channels (to prey) generally and specifically on every one, and does his thing in every way he is able, to ambush, and to tunnel, and to catch in his net, Heaven forbid Heaven forbid, until it appears that it is impossible to break the concealments, and heresies, and impediments, and confusion, and cravings, and dissension, and obstacles, and hassle etc. etc. such as these, but (Psalms 93:4), "Hashem is Mighty on High," and a plethora of water cannot extinguish[2] such a very, very true, holy, and awesome, and supreme light, and rivers can't douse it[3], because this light of light, brilliance of brilliance, which is cached, and hidden, and deeply secreted from the entire world with great concealment and hiddenness – he he rules in the world, and performs great, awesome, and wondrous feats in the world, until the whole world knows that Hashem is G-d.

The future generations should know, that we have a standard principle, that the tzadik and leader of the generation of these generations, and so too for all generations forever, is our great and holy Rebbe za.tza.l.[4]. Because his holiness and the entire enterprise of his power and his might[5], and all his wondrous and awesome rectifications, and all the signs and miracles, and all the mighty hand and great awesomeness[6] which Rabbainu did to rectify the world, especially all the rejected and forfeited souls, they are alive and thriving forever upon us and upon all the generation coming after us, just as during his actual lifetime, and more and more. Fortunate is the one who inserts his head between the kosher, true men who are close to him, and drink his pure water which purify from all the impurities and pollutions, and go in the way of his aitzoas (-advice, recourse, counsel). Certainly they will not be embarrassed and will not be ashamed for all eternity – all who take refuge[7] in his holy shade.

Certainly it is a great craft and very extremely wondrous skill to shine the daas (realization of knowledge) in people alienated such as these, who blundered as they blundered may the Merciful One save us, with complete rebellious willfulness, with very huge sins. And the tzadik is such a merciful one, that even to them he illuminates with his goodness and mercy the holy daas (realization of knowledge), and he informs them that also in all the very extremely filthy places where they fell – also there Hashem Yisburach is found, and still, still, Hashem is with them, and by them, and close to them. And he screamed with his holy call, "G-t <G-d> iz <is> mit <with> dir <you>, by dir <by you>, lebin <next to> dir <you>[8]," and through this he banishes from them the spirit of fallacy[9].

In the end of days the falsehood will intensify and spread out very much, immeasurably, to its length and breadth, to mislead the entire world Heaven forbid (away) from Hashem Yisburach, to catch everyone in its lies, with many, many types of enticements, and allurements, and smooth talking, and cunning, and reasoning, and fabricated pretexts, however, through the exceeding suffusion of the falsehood until it is close to its ultimate comfort and repose Heaven forbid, to the extent that almost everyone will be astray in his lies Heaven forbid, specifically then, through the very extremely abundant falsehood the falsehood will be reversed to the truth, and through this itself is the quashing of the falsehood and its nullification, and specifically from there the truth returns and burgeons, in the aspect of (Psalms 85:12), "Truth will burgeon from the land" – "from the land" specifically, for it was cast down to the dust and ground, specifically then the truth will be revealed.




[1] Getting acquaintance.
[2] Song of Songs 8:7.
[3] Song of Songs 8:7.
[4] Toavoas Zichroanoas 9. Michtivay Shmuel 1:4,12,21,93.
[5] Esther 10:2.
[6] Last verse in the Torah – Deuteronomy 34:12.
[7] Liturgy of Shoashanas Yaakov – after the reading of the Megilla.
[8] Brought down also in Ullim Litrufa, letters 170 and 310.
[9] Likutay Halachos, Orach Chaim 2, Laws of Breaking Bread 33.


ספר אב"י הנחל - הוצאת נקודות טובות - מכתב יב:

ב"ה, ז' תמוז תשי"ח
למחמד עיני הקבוע במוחי ותקוע בליבי באהבה חזקה, מר ז.שזר, הנחמד מאד, שלום וחיי עולם לנצח.

יש לי נחת ועונג רב מהפגישה הסמוכה שהיה לנו, אף שלא דיברנו מעסק האמת אשר בינינו כרצון ליבי. אמנם גם כשזוכין רק להתראות בלב אמת שאינו תלוי בדבר בטל, הוא גם כן דבר גדול ומועיל מאד, בפרט שנולד מזה פנים חדשות. התקשרות עם אישיות עדין כזה מ.ויס. וגם זכהו ה' במתנה יקרה כזו הנחמדה מכל הון, מי יתן שיזכה לעיין בו בתמידות בעין אמת בפרט בליקוטי תפילות בכל יום ויום, המחיה נפש כל חי, בטח ימצא שם כל מיני סגולות ורפואות וישועות לכל ענייניו לתקן הכל בתיקון גמור בשלמות.

רבינו זצ"ל לפני הסתלקותו הזהיר כמה פעמים את תלמידיו וכל תלמידי תלמידיו לדורות להשתדל מאד להודיע ולפרסם דעתו וכוחו הקדוש בעולם, ויפוצו מעינות ונחלי חכמתו גם לכל העומדים בחוץ מקדושת ישראל, להאיר לכל הרחוקים והנופלים שנפלו וירדו בעומק החושך לתהום תחתית כי רק הוא יכול להעלותם ולתקנם בתכלית התיקון, ולהפוך כל עוונותם לזכויות, ושעדיין לא היתה כזאת מימות עולם, כי אורו הקדוש לא יפסוק ולא יכבה לעולם בשום אופן, אף על פי שהס"מ שהוא השקר מתגבר מאד ואורב וחותר בכלליות ובפרטיות על כל אחד, ועושה את שלו בכל מה שאפשר לו לארוב ולחתור ולתפוס ברשתו, חס ושלום חס ושלום, עד שנדמה שאי אפשר לשבור הסתרות וכפירות ומניעות ובילבולים ותאוות וסכסוכים ועיכובים וטרדות וכו' וכו' כאלה, אבל "אדיר במרום ה'", ומים רבים לא יוכלו לכבות אור אמת קדוש ונורא ונשגב מאד מאד כזה ונהרות לא ישטפוהו, כי אור האורות צח הצחצחות הזה גנוז וצפון וטמון מכל העולם באתכסיא בהעלם גדול - הוא הוא מושל בעולם, ועושה פעולות גדולות נוראות ונפלאות בעולם עד שידע כל הארץ כי ה' הוא האלוקים.

ידעו הדורות הבאים, כי כלל מונח בידינו, כי הצדיק והמנהיג הדור בדורות אלו, וכן לדורות עולם, הוא רבנו הגדול והקדוש זצ"ל. כי קדושתו וכל מעשה תוקפו וגבורתו וכל תיקוניו הנפלאים והנוראים, וכל האותות והמופתים, וכל היד החזקה, וכל המורא הגדול אשר עשה רבנו זצ"ל לתקן העולם, בפרט כל נפשות הנדחים האבודים, הם חיים וקיימים לעד עלינו ועל כל דורות הבאים אחרינו כמו בחיים חיותו ויותר ויותר. אשרי המכניס ראשו בין אנשיו הכשרים האמיתיים המקורבים אליו ושותים מימיו הטהורים המטהרים מכל הטומאות והזוהמות והולכים בדרכי עצותיו. בוודאי לא יבושו ולא יכלמו לנצח כל החוסים בצילו הקדוש.

בוודאי הוא מלאכה גדולה ואמנות נפלא מאד מאד להאיר הדעת באנשים רחוקים כאלה שנכשלו כמו שנכשלו רחמנא ליצלן, במזידין גמורים בעוונות עצומים מאד. והצדיק הוא רחמן כזה שאפילו להם הוא מאיר בטובו ורחמיו הדעת הקדוש, ומודיע להם כי גם בכל מקומות המטונפים מאד מאד שנפלו לשם - גם שם נמצא ה' יתברך ועדיין עדיין ה' איתם ואצלם וקרוב להם. וצעק בקולו הקדוש "גאט איז מיט דיר, בייא דיר, לעבין דיר" (ה' איתך, אצלך, לידך), ועל ידי זה הוא מגרש מהם הרוח שטות.

באחרית הימים יתגבר ויתפשט השקר לארכו ולרחבו מאד בלי שיעור, להטעות את כל העולם חס ושלום מה' יתברך, ולתפוס הכל בשקריו בכמה וכמה מיני פיתויים והסתות ודברי חלקלקות וערמימיות וטענות ואמתלאות של הבל, אבל על ידי התפשטות השקר ביותר עד שהוא סמוך למרגועו ומנוחתו חס ושלום, שכמעט יתעו הכל בשקריו חס ושלום, אז דייקא על ידי ריבוי השקר מאד מאד יתהפך השקר אל האמת, ועל ידי זה בעצמו הכנעת השקר וביטולו, ומשם דייקא חוזר וצומח האמת, בבחינת "אמת מארץ תצמח","מארץ" דייקא, שנשלך עד לעפר וארץ, אז דייקא יתגלה האמת.


נ נח על התורה - - פרשת כי תבוא - כל תורת ברסלב של רבי נחמן ותלמידיו על פרשת השבוע


יום טוב.
נַ נַחְ נַחְמָ נַחְמָן מאומן




נקימה ונטירה של תלמיד חכם

ב"ה
איתא במסכת שבת (סג.) אמר רבי אבא אמר רבי שמעון בן לקישאם תלמיד חכם נוקם ונוטר כנחש  26  הוא - חגרהו על מתניך. ואיתא במסכת יומא (כג.) ואמר רבי יוחנן משום ר' שמעון בן יהוצדק כל תלמיד חכם שאינו נוקם ונוטר כנחש אינו תלמיד חכם [והכתיב {ויקרא יט-יח} לא תקום ולא תטור ההוא בממון הוא דכתיב דתניא איזו היא נקימה ואיזו היא נטירה נקימה אמר לו השאילני מגלך אמר לו לאו למחר אמר לו הוא השאילני קרדומך אמר לו איני משאילך כדרך שלא השאלתני זו היא נקימה ואיזו היא נטירה א''ל השאילני קרדומך אמר ליה לא למחר א''ל השאילני חלוקך אמר לו הילך איני כמותך שלא השאלתני זו היא נטירה וצערא דגופא לא והא תניא הנעלבין ואינן עולבין שומעין חרפתן ואינן משיבין עושין מאהבה ושמחין ביסורין עליהן הכתוב אומר {שופטים ה-לא} ואוהביו כצאת השמש בגבורתו לעולם דנקיט ליה בליביה והאמר רבא כל המעביר על מדותיו מעבירין לו על כל פשעיו דמפייסו ליה ומפייס:]

והדבר פלא, כי הרי זה לאו בפירוש בתורה לא תקום ולא תטור (ומה שהגמרא מחלק בין ממון לגוף, החינוך פסק שהגמרא חזרה בה, ואין חילוק כזה קיים).

ואגב ע' בספר חסידים (סימן קפה מובא בחק לישראל לפרשת שופטים יום ג) שכתב ז"ל:
וְאִם תֹּאמַר לָמָּה בִּקֵּשׁ נְקָמָה כִּי לֵית דִּינָא בְּאַרְעָא כִּי הָיוּ חֲפֵצִים בַּעֲלִילָה בְּלֹא יְדִיעָתוֹ לְתָפְשׂוֹ שֶׁנֶּאֱמַר (ירמיה כ) אוּלַי יְפֻתֶּה וְנוּכְלָה לוֹ, הֲרֵי לֹא יוּכַל לְהִשָּׁמֵר מֵהֶם וּמְגָרְשִׁים אוֹתוֹ מִנַּחֲלָתוֹ וּמְזוֹנוֹתָיו יִקָּחוּ:

וע' פלאי פלאות בזה שגילה רבינו הקדוש בספר שיחות הר"ן (צג) ז"ל:
דַּע שֶׁיֵּשׁ אוֹר שֶׁהוּא מֵאִיר בְּאֶלֶף עוֹלָמוֹת (קצו. וְזֶה הָאוֹר אֵין אָדָם פָּשׁוּט יָכוֹל לְקַבֵּל מֵחֲמַת גָּדְלוֹ. וְצָרִיךְ לָזֶה חָכָם גָּדוֹל שֶׁיּוּכַל לְחַלֵּק אֲלָפִים לְמֵאוֹת. דְּהַיְנוּ שֶׁיּוּכַל לְחַלֵּק הָאוֹר הַגָּדוֹל לַחֲלָקִים קְטַנִּים כְּדֵי שֶׁיּוּכְלוּ הַקְּטַנִּים בְּמַעֲלָה לְקַבְּלוֹ מְעַט מְעַט. כְּמוֹ לְמָשָׁל כְּשֶׁאֶחָד אוֹמֵר פְּשָׁט אוֹ חִלּוּק גָּדוֹל מְאֹד וּמֵחֲמַת זֶה אֵין יְכוֹלִין לְקַבֵּל מִמֶּנּוּ מֵחֲמַת גָּדְלוֹ. כִּי חֲצִי פְּשָׁט אִי אֶפְשָׁר לְקַבֵּל כִּי אִם כֻּלָּהּ. אֲבָל כְּשֶׁמְּחַלְּקִין הַפְּשָׁט וְהַחִלּוּק לַחֲלָקִים וְעִנְיָנִים אֲזַי יְכוֹלִין לְהָבִין כָּל עִנְיָן וְעִנְיָן בִּפְנֵי עַצְמוֹ. כָּךְ יֵשׁ אוֹר שֶׁהוּא מֵאִיר בְּאֶלֶף עוֹלָמוֹת וְהוּא הַשָּׂגָה אַחַת דְּהַיְנוּ שֶׁאִי אֶפְשָׁר לְהַשִּׂיג אוֹתוֹ אֶלָּא כֻּלּוֹ אֲבָל לֹא בְּמִקְצָת כִּי הוּא אוֹר אֶחָד פָּשׁוּט. אַךְ תַּלְמִיד־חָכָם שֶׁהוּא נוֹקֵם וְנוֹטֵר הוּא יָכוֹל לְחַלֵּק אֲלָפִים לְמֵאוֹת דְּהַיְנוּ לַחֲלֹק הָאוֹר גָּדוֹל לַחֲלָקִים כְּדֵי שֶׁיּוּכְלוּ לְקַבְּלוֹ כַּנִּזְכָּר לְעֵיל.
וְעִנְיָן זֶה שֶׁתַּלְמִיד־חָכָם שֶׁנּוֹקֵם וְנוֹטֵר יָכוֹל לְחַלֵּק אֲלָפִים לְמֵאוֹת הוּא מְפֹרָשׁ כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (מִשְׁלֵי יז־ט: "וְשֹׁנֶה בְדָבָר מַפְרִיד אַלּוּף" וּפֵרֵשׁ רַשִׁ"י דְּהַיְנוּ נוֹקֵם וְנוֹטֵר, שֶׁשּׁוֹנֶה בְּדָבָר שֶׁעָשָׂה לוֹ חֲבֵרוֹ עַל־יְדֵי־זֶה הוּא מַפְרִיד אַלּוּפוֹ שֶׁל עוֹלָם. כָּךְ פֵּרֵשׁ רַשִׁ"י. אֲבָל תַּלְמִיד־חָכָם צָרִיךְ דַּיְקָא לִהְיוֹת נוֹקֵם וְנוֹטֵר כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ, זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה (יוֹמָא כב:: "כָּל תַּלְמִיד־חָכָם שֶׁאֵינוֹ נוֹקֵם וְנוֹטֵר וְכוּ'". אַךְ פֵּרוּשׁ הַפָּסוּק הוּא כַּנַּ"ל, שֶׁתַּלְמִיד־חָכָם שֶׁהוּא נוֹקֵם וְנוֹטֵר יָכוֹל לְחַלֵּק אֲלָפִים לְמֵאוֹת וְזֶהוּ וְשֹׁנֶה בְדָבָר הַיְנוּ נוֹקֵם וְנוֹטֵר, מַפְרִיד אַלּוּף הַיְנוּ שֶׁהוּא מַפְרִיד וּמְחַלֵּק אֲלָפִים לְמֵאוֹת כַּנַּ"ל. וְזֶה שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ, זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה (שַׁבָּת סג.: "אִם רָאִיתָ תַּלְמִיד־חָכָם שֶׁהוּא נוֹקֵם וְנוֹטֵר כְּנָחָשׁ - חָגְרֵהוּ עַל מָתְנֶיךָ לְסוֹף שֶׁתֵּהָנֶה מִתַּלְמוּדוֹ", כִּי עַל־יְדֵי שֶׁהוּא נוֹקֵם וְנוֹטֵר עַל־יְדֵי־זֶה יָכוֹל לְחַלֵּק אֲלָפִים לְמֵאוֹת דְּהַיְנוּ לְחַלֵּק אוֹר גָּדוֹל לַחֲלָקִים וְעַל־יְדֵי־זֶה יְכוֹלִין לֵהָנוֹת מִתַּלְמוּדוֹ וּלְקַבֵּל מִמֶּנּוּ. כִּי בְּלִי זֶה אִי אֶפְשָׁר לְקַבֵּל מֵחֲמַת גֹּדֶל הָאוֹר כַּנַּ"ל. אֲבָל הַשֵּׂכֶל וְהַטַּעַם שֶׁל עִנְיָן זֶה מִפְּנֵי מָה מִי שֶׁהוּא נוֹקֵם וְנוֹטֵר יָכוֹל לְחַלֵּק אֲלָפִים לְמֵאוֹת וְכוּ' זֶה עָמֹק עָמֹק וְכוּ'.
וְדַע, מִי שֶׁיּוֹדֵעַ זֹאת הוּא יָכוֹל לְהַחֲיוֹת מֵתִים כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ, זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה (פְּסָחִים סח. זֹהַר א קיד: קלה.: 'עֲתִידִים צַדִּיקִים לְהַחֲיוֹת מֵתִים', וְיוֹדֵעַ מַה הוּא מֵת כִּי עַל־יְדֵי שֶׁמְּחַלֵּק אֲלָפִים לְמֵאוֹת וּמַמְשִׁיךְ הָאֲלָפִים לְתוֹךְ הַמֵּאוֹת כַּנַּ"ל עַל־יְדֵי־זֶה נַעֲשֶׂה מִמָּוֶת מֵאוֹת עַל־יְדֵי שֶׁנִּכְנְסוּ הָאֲלָפִים לְתוֹכָם. וּמִי שֶׁאֵינוֹ יוֹדֵעַ זֹאת אֵינוֹ יוֹדֵעַ מִפְּנֵי מַה הוּא עַכְשָׁו בְּשִׂמְחָה וְאֵינוֹ יוֹדֵעַ הַיִּחוּד שֶׁל בָּרוּךְ שֵׁם כְּבוֹד מַלְכוּתוֹ לְעוֹלָם וָעֶד (קצז, וְאֵינוֹ יוֹדֵעַ מַה זּוֹ צִיקֵי קְדֵרָה שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ, זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה (פְּסָחִים נו.: "מָשָׁל לְבַת מֶלֶךְ שֶׁהֵרִיחָה צִיקֵי קְדֵרָה, תֹּאמַר - יֵשׁ לָהּ גְּנַאי, לֹא תֹּאמַר - יֵשׁ לָהּ צַעַר וְאֵינוֹ יוֹדֵעַ מַה זּוֹ ח"שׂ מֵחַשְׁמַ"ל (קצח, וְאֵינוֹ יוֹדֵעַ מַה זּוֹ נֹגַהּ (קצט כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (יְחֶזְקֵאל א־ד: "וְנֹגַהּ לוֹ סָבִיב". וְאֵינוֹ יוֹדֵעַ מַהוּ מַעֲשֵׂה מֶרְכָּבָה (ר, וְאֵינוֹ יוֹדֵעַ מַהוּ בְּרִית, וְאֵינוֹ יוֹדֵעַ מִפְּנֵי מָה חוֹלְקִין עָלָיו.
וּמָשִׁיחַ יוֹדֵעַ כָּל הָעִנְיָן הַזֶּה בִּשְׁלֵמוּת. אֲבָל הַצַּדִּיקִים אֵינָם יוֹדְעִים אֶלָּא כְּשֶׁעוֹשִׂין מֵאֲלָפִים מֵאוֹת. וְאֵלּוּ הַצַּדִּיקִים שֶׁהֵם נוֹקְמִין וְנוֹטְרִים שֶׁיְּכוֹלִים לַעֲשׂוֹת מֵאֲלָפִים מֵאוֹת הֵם חֲגוֹרָה לַמָּשִׁיחַ, כִּי אָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ, זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה "אִם רָאִיתָ תַּלְמִיד־חָכָם שֶׁהוּא נוֹקֵם וְנוֹטֵר כְּנָחָשׁ - חָגְרֵהוּ עַל מָתְנֶיךָ", הַיְנוּ בְּחִינַת חֲגוֹרָה לַמָּשִׁיחַ, שֶׁנֶּאֱמַר בּוֹ (יְשַׁעְיָה י"א־ה: "וְהָיָה צֶדֶק אֵזוֹר מָתְנָיו" כְּתַרְגּוּמוֹ 'וִיהוֹן צַדִּיקַיָּא סְחוֹר סְחוֹר לֵהּ', הַיְנוּ בְּחִינַת 'מָתִין מָתִין' (רא דְּהַיְנוּ מֵאוֹת. הַיְנוּ מִי שֶׁיָּכוֹל לְחַלֵּק אֲלָפִים לְמֵאוֹת (רב הֵם חֲגוֹרָה לַמָּשִׁיחַ כַּנַּ"ל. וְאֵלּוּ הַצַּדִּיקִים מְחַיִּין אֶת הַצַּדִּיקִים הַקְּטַנִּים: 
והנראה לעניות דעתי בזה בס"ד ובקיצור גדול, שעיקר הנקימה והנטירה הוא נגד היצר הרע, שכל פעם שהתלמיד חכם מקבל איזה התגברות של היצר הרע או מפלה ח"ו עליו לנקום ולנטור, והיינו לעשות עבודת השם יתברך יותר לשמה, נקי לשם שמים. [והנה שמעתי מר' שלמה קרלבך שכל פעם שהאדם מקבל איזה מכה מהסטרא אחרא ר"ל הוא רוצה להטמין את עצמו, ואז דייקא ר' שלמה קבע כלל, שאז דייקא עליו לצאת יותר בהפצת האמת עם אנשים. ונראה לעניות דעתי שזה לא דוקא הענין להיות יותר עם הציבור - אלא יותר בעד הציבור, דהיינו יותר לשמה, דהיינו יותר לשם השכינה שהיא כנסת ישראל].
וזה הענין של האלפים והמאות, כי האלפים בא"א והמאות באבא (ע' אדיר במרום עמוד קיז, הגם שלפעמים האלפים זה באבא כמש"כ שם ואכמ"ל), וארך אנפין זה בחי' אין, ואבא זה בחי' יש, כי אבא הוא פנימיות המהות של הספירות ואילו א"א הוא ממש המציאות שלהם בבחי' אין. ותחית המתים זה בחי' אין כמבואר בלקוטי מוהר"ן שהתחיה יהיה על הבחי' של האין עיין שם. וזה ענין לעשות ממה מאה, הוא לכאורה בנין המלכות - אדנ"י בגמטריא מאה (כמובא - בציור של הא' יו"י והנ' עם י') על ידי אבא, ובהגיע למאה אז היא ממש בבחי' אשת חיל עטרת בעלה בסוד רישא דלא אתידע, שעוד בכתר של ארך אנפין.

נ נח נחמ נחמן מאומן



Monday, September 4, 2017

Blossoms of the Spring - Letter 70

Letter 70

B.H. (Monday) Night of Tuesday 16 Cheshvon 723 (31 October, 1962). The holy Jerusalem.

My very flesh and bones, who is truly dearer to me than myself, Mr. Z. Shazar, who aroused his spirit and consecrated his expansive heart and his great talents, and he applied himself with all his strength, with great and overly exceeding enterprise, to magnify and publicize in all the worlds the name of the true tzadik, solitary in the world, who surmounts higher and higher than all the awesome tzadikim the unique ones of the generations, who protects and shields us, also now, in the midst of all types of darkness and alienation of these end of times. Fortunate are you a thousand fold, that the inners of your heart understands and feels the light of the absolute truth which shines now in all the worlds from beginning to end. Abundant Shalom.

From the utter exhaustion of my soul due to the troubles and acrimony which encompassed me from all sides, not upon you, my mind is not clear to write, however, for the sake of the pleasantness of your love which is engraved on (the tablet of) my heart, I was not able to restrain from performing my obligation incumbent on me, and I wrote with all my strength.

Hashem knows and is witness, and also your heart sees and feels, that your soul is bound with my soul always, every day and at all times, and specifically during hisbodidus and conversation with Hashem Yisburach, all my innermost interest is of you[1]. Being that my soul knows very well that your soul in her root is very extremely high and precious, and in the inners of your heart is rooted the point of the holy faith in Hashem and His Torah, and your heart burns like a burning fire to connect with all types of connections to the true tzadik and his loyal, koshe, and true men, who with his wellsprings of Torah wisdom shines into us absolute true faith, this faith which is the root and source of wisdom, through which one comes to conception of the Divine <hasugas Elokus>, to see eye to eye His Divinity, and His Kingdom, and His Dominion. But against this are spread out immeasurable obstacles and hindrances. Therefore, I am addressing you from the depth of my heart to put you up to the holy obligation incumbent upon us, to ponder deep thoughts, to surmount and to be emboldened with very strong will, to desire, and to yearn, and to long with the very expiration of the soul, to study his holy books every single day, to see their new awesome lights, until the good fragrance from the holy words enter your heart (bringing it further) to fulfillment and practice.

The bal duvur (-litigator-Satan-evil inclination) waylays a person constantly, and most essentially on his end and culmination, because a person, the more he ages, the more he needs to draw close to his root and rectification, and therefore the battle of the (evil) inclination intensifies upon him more, and there is no aitzu (remedy, advice, recourse) to be saved, just through the great power of the true tzadik and his holy books[2].

When two Israelites who love each other get together and meet with love and peace, and are happy upon seeing on another, then they bless "shehecheyunoo <He has given us life> vikeyimunoo <and has sustained us> etc.," for this is the main vitality and upholding of all the worlds[3]. It is necessary to seek and to find in every one of Israel some merit and good in order to love him as oneself, because every one of Israel – as long as he is called by the name of Israel, it is impossible that he does not have some good side and merit, and it is necessary to bind oneself with the good in them, and to be integrated together with them with love and unity!  The more the gathering of the true tzadik grows larger, the more the glory of Hashem becomes greater and the more they are subsumed in His unity blessed He[4].

With complete love and unity, and with desire and yearning to engage in the light of the daas (realization of knowledge) of the tzadik.

The transcriber Yisroel Dov Odesser



The virtue of the holy gathering <keebootz> who grasp themselves on the true tzadik with love, and great unity, and the utmost true harmony, with honor of their friends, and to guard themselves from all types of strife, and nullify their own honor completely opposite the honor of their true Rebbe this being the honor of Heaven[5], and they bind themselves with every point of the Judaism just to the true tzadik, and they draw upon themselves at all times the illumination of his holy daas (realization of knowledge), and they gather and get together all the time to speak with one another about fear of Heaven and of the illumination of the holy daas that the tzadik is engaged in shining in them – this holy keebootz (gathering) is very precious and lofty, and through this the tzadik who shepherds them can illuminate exceedingly to the dwellers of high <duray maluh> and to the dwellers of below <duray matuh>, and to strengthen all the fallen, and the downtrodden, and the exceedingly alienated, so that they also shall know the truth that Hashem is still with them, and by them, and very close to them, until they also return to Hashem Yisburach. And through this holy keebootz (gathering) there will be the redemption, and Messiah will come and rectify everything completely[6].

The transcriber



[1] Psalms 87:7. See there different explanations of the words presented.
[2] Likutay Halachos, Yoreh Daya 1, Meat With Milk 5:7.
[3] Oatzar Ha-yeeru; Shalom and Achdus, Ahavas Chavayrim, and Judging Favorably article 10, from Likutay Halachos, Orach Chaim 2, Blessing of Thanksgiving 6:61.
[4] Likutay Halachos, Laws of Blessings on Sightings and Blessings on Particulars 4:4 – regarding the commandment of loving one's fellow.
[5] Ethics of Our Fathers 4:12.
[6] Oatzar Ha-yeeru; Shalom and Achdus, Ahavas Chavayrim, and Judging Favorably article 8, from Likutay Halachos, Orach Chaim, Laws of Washing Hands for a Meal 6:79,80,82,100.


Sunday, September 3, 2017

לטוס למשיח - לא מספיק ברוח הקודש או אפילו דרך הטלפון עם שיחת ווידיו

ב"ה
יש דיבור במסורה בברסב מרבינו, והובא במכתבים של שארית ישראל - והובא בשיח שרפי קודש (א:תקב) ז"ל:

הִנֵּה רָאִיתִי בְּמִכְתָּב הָעִתִּים מוּזֶעט הַנִּקְרָא יוּד מַה שֶּׁעַתָּה נִתְעוֹרְרוּ בְּחוּץ לַמְּדִינָה לַעֲשֹוֹת בָּאֲוִיר סְפִינָה עַל 500 אִישׁ וְלֵילֵךְ בְּשָׁעָה 150 וֶוערְסְט מַה שֶּׁזֶּה מִן הַסִּימָנִים הָאַחֲרוֹנִים שֶׁל רַבֵּנוּ זְצַ"ל זִי"עַ קוֹדֶם בִּיאַת הַגּוֹאֵל וְאָמַר בִּלְשׁוֹנוֹ הַקָּדוֹשׁ עֶס וֶועט זַיין אַ סַאךְ מַאשִׁינֶען אִין עֶס וֶועט זַיין אַ מַאשִׁין צוּ פָארְן אִין דֶּער לוּפְטְן אִין אַ יוּד וֶועט זַיין אֵיינְג פַארְן דַּאוֶוענְן, וֶועט עֶר זִיךְ אוֹיף זֶעצְן נָאךְ פַארְן דַּאוֶוענְן קֵיין יְרוּשָׁלַיִם פְרֶעגְן מָשִׁיחַ הַקָּדוֹשׁ אַ עֵצָה וִויא אֲזוֹי צוּ דַאוֶוענְן אִין וֶועט נָאךְ צוּרִיק קוּמֶען צוּם דַּאוֶוענְן אַ הֵיים. וְיָדוּעַ מַה שֶּׁאָמַר רַבִּי נַפְתָּלִי זְצַ"ל שֶׁבְּאִם יִשְׁמַע מִזֶּה הַמַּאשִׁין אָז הָיָה מְרַקֵּד בִּכְלֵיזֶמֶר בְּהַשּׁוּק. (שָׁם צד). 

וקצת פלא למה דוקא צריך להגיע אישית למשיח, ולא מספיק לדבר אליו בטלפון - ואפילו בווידיו טשאט. ואם תאמר אדרבה זה הוכחה שמשיח יהיה מהכת של הקנאים הקיצונים ולא יחזיק אפילו טלפון פשוטה, אז מה עם הרוח הקודש?

ואולי אם לא יגיע אישי אין סיכוי שיוכל לדבר עם המשיח, והרי המשיח יהיה מלך על כל העולם, ומי יכול סתם להתקשר ולדבר אליו, רק עם יבוא אישי אז יש סיכוי, ודוחק.

ונראה לענ"ד פשוט כי צריכים לקבל מאור פניו. (וכן אחד מהכוחות המיוחדות של משיח זה הריח, ועוד לא שמענו על ריח מרחוק, רק בקרוב, אישית).

נ נח נחמ נחמן מאומן