Breslov Books In ENGLISH!

English Breslov Books to Read Online on this blog

Donate to NNNNM!

Translate

Welcome to Na Nach!

FREEDOM - LIBERTY - EMANCIPATION

Sunday, July 31, 2022

Blossoms of the Spring - Letter 37: "Be strong, so strong, because everything will turn into good by way of the song of seventy-two strings..."

 

Letter 37

 

BH, 28th of Elul [5]720 (Tuesday – September 20, 1960), Tel-Aviv.

 

My beloved, my precious one, Mr. Z. Shazar – who is good and charming to all, who draws life from the waters of loving-kindness, which in them hangs the root of his [third person] lifeforce and the rectification of his soul. May he be written and sealed amongst the holy gathering in the book of the Tzaddik for pleasant and good life, for long life, and for peace to no end.

 

With the happiness of my heart, I received his letter together with the check amounting to one-hundred Israeli Liras, from the 24th day of Elul, and I am jubilant over his salvation, that which God was of his assistance, and he merited that it should spark in his pure heart a bit of the sparking of the luminary of the Tzaddik – who dug and found the redemption and emancipation of our souls, and [who] yearns to plant His light in the heart of His friends who heed His call, and [who] longs with unrelenting longing with all His heart and all His might to strengthen his matters, and to support His people with a nice portion – with love and goodwill. In my mouth, there is no word to thank you for all this loving-kindness and good, may God recompense his good act, and may He assist and shield over him and his house, and may He bless them with a good and sweet year, and may He make him successful, and may He enlighten him with the realization of the knowledge [Da’as] of Rabbeinu Z”l – who conducts us to enliven ourselves with the bit of good that we merit to snatch in this word, and to gladden ourselves with this, and to yearn to grab more, and to start each time anew to return to God, blessed He.

 

My precious one, my friend, for the sake of God, his mind and thoughts shouldn’t budge – only to be with us for Rosh Hashana, and to insert his head between the souls who attach themselves to the soul, the light of Rabbeinu Z”l – and then there will be good for him. And if the obstacles are strong, then it’s even better still, for the main passion and longings to return to Him, blessed He, strengthens only through the breaking of obstacles (see The Letters of R’ Nachman Tulchiner 4). Be strong, so strong, because everything will turn [reverse] into good by way of the song of seventy-two strings of the holy and awesome Tzaddik who never had any glimpse into this world, and the whole world doesn’t amount by Him to the blink of an eye etc. (see Story of the Seven Beggars).

 

With eternal friendship and love, the one who remembers him constantly in the depths of the heart, and who supplicates and prays for him; wishes of wellbeing and salvations in this [world] and the next [world]; the transcriber and the arranger:

 

Yisroel Dov Odesser


For more letters


מכתב לז

 

ב"ה, כ"ח אלול תש"כ, תל-אביב
אוהבי יקירי, מר ז.שזר, הטוב ונחמד לכל, השואב חיים ממימי החסד שבהם תלוי שורש חיותו ותיקון נפשו. יכתב ויחתם בתוך הקיבוץ הקדוש בספר הצדיק לחיים טובים ונעימים, לחיים ארוכים ולשלום אין קץ.

בשמחת לבבי קיבלתי מכתבו בצרוף צי'ק על סך מאה ל"י מיום כ"ד אלול, ושש אנוכי על ישועתו אשר היה ה' בעזרו וזכה שיתנוצץ בליבו הזך איזה מעט התנוצצות מאור הצדיק אשר חפר ומצא גאולה ופדות נפשנו, ומגעגע לנטוע אורו בלב ידידיו הסרים למשמעתו, ומשתוקק בהשתוקקות נמרץ בכל נפשו ומאודו לחזק ענייניו ולתמוך את אנשיו במנה יפה באהבה וברצון. אין בפי מלה להודות לו על כל החסד והטוב הזה, ישלם ה' פעלו הטוב, ויעזור ויגן עליו ועל ביתו ויברכם בשנה טובה ומתוקה, ויצליחו וישכילו במתיקת הדעת של רבינו ז"ל המוליך אותנו להחיות את עצמנו במעט הטוב אשר זוכין לחטוף בזה העולם, ולשמח את עצמנו בזה, ולהשתוקק לחטוף עוד, ולהתחיל בכל פעם מחדש לשוב לה' יתברך.

יקירי חביבי, למען ה' אל יזוז דעתו ומחשבתו, רק להיות עמנו על ראש השנה, ולהכניס ראשו בין הנפשות המקשרים את עצמם עם נשמת אור רבינו ז"ל, ואז טוב לו. ואם המניעות חזקים. עוד טוב יותר ויותר, כי עיקר החשק והכיסופין לשוב אליו יתברך מתגברין רק על ידי שבירת מניעות. חזק וחזק כי הכל יתהפך לטובה על ידי הניגון של ע"ב נימין של הצדיק הקדוש והנורא שלא היה לו שום הסתכלות בזה העולם, וכל העולם אינו עולה אצלו כהרף עין וכו'.

בידידות ואהבת עולם, הזוכרו תמיד בעמקי הלב ומעתיר ומתפלל עליו, דורש שלומו וישועתו בזה ובבא. המעתיק והמסדר.
ישראל דב אודעסר






זמירות שבת לשיר בשמחה ובדקבות וביראה

 ב"ה

עיין בשיח שרפי קודש ג-קלד ז"ל מוהרנ"ת ז"ל לא היה נוהג לזמר בלילה שבת את הזמר הנקרא "דער פרומער נגון" המושר בפי אנ"ש על זמר "מעין עולם הבא", בהטעימו שמחמת קדשת ומעלת שמחת שבת, אינו חפץ לזמר נגוני התעוררות אלא רק נגוני שמחה וחדוה, אולם בסעודה שלישית עת רעוא דרעוין דביקות והתעוררות, אז היה מזמרו, ע"כ.

דבר זה תמוה מאד, כי הלוא רבינו בעצמו היה נוהג לזמרו, ותמוה מאד שרבי נתן לא יעשה מה שראה הנהגתו של רבינו (שיחות קסט – "ומי שלא ראה זאת, לא ראה טוב מעולם" ע"ש). ועוד קשה כי רבינו גילה בתורה רכו ז"ל יש נגונים של יללה ועצבות שהם מבחינת הסטרא אחרא, ודרך בני אדם למשך אחר נגונים האלה, וכשמזמרין הנגונים האלה בשבת, על ידי זה מעלין אותם, ע"כ. הרי שלפי רבינו יש ענין אפילו לשיר נגונים עצובים, ואיך ימנע לשיר שירי דבקות.

נ נח נחמ נחמן מאומן



Saturday, July 30, 2022

Blossoms of the Spring - Letter 36: Rosh Hashanah's Call: Binding to the Tzaddik's Eternal Light / No matter what, there is no despair...

Letter 36

Letter 36

(New:40)
BH, 13th of Elul 5720 (Monday, September 5, 1960), Tiberius
My heart and my yearning, the pleasant Mr. Z. Shazar – who aspires and burns to attach and bind himself to the True Tzaddik, who is the heart of the universe, upon whom hangs the main life force and sustenance of the world. May Hashem guide him on the path of the truth and the faith, and may He renew upon him and his house a good and blessed year.

He must know the stature of his soul in its root – that his soul is exceedingly lofty and precious, and he is from the root of the True Son of the King (See The Legendary Tales of Ancient Times: Story 11 of The Exchanged Children), and with ease he can extirpate from his soul the toxic filth (zoohama) of the aspect of slavery, and return to his stature through the immense power of the Tzaddik who is the True King of Israel (-the Jewish people) – which one spark from His Torah will inflame the light of truth throughout the world, and it will burn and eradicate all the falsehood from the world; and there is enough in it to enliven the entire world for generations upon generations. I am confident in the loving-kindness of Hashem, that he will surely be counted amongst us on Rosh Hashanah, and he will thrust his head inside the holy gathering (keebootz) of the True Tzaddik who said that his Rosh Hashanah is exceedingly, exceedingly great in the eyes of Hashem, blessed be He, [to the extent] that there is nothing higher than it. And if you have eyes of truth, it is appropriate for you to awaken, to flee, and to fly like an eagle to the light of Rabbainu, the holy and awesome one, may his memory be for a blessing; for, behold you see the magnitude of the loving-kindness and good which Hashem, blessed is He, did with you – that which you have come within our borders by extremely wondrous ways. And through this, in the ultimate end, Hashem will save, and He will enlighten our eyes how to return to Hashem, blessed is He, from all that transpires with us. Only, be strong and courageous with whatever you can, to grab some bit of good every day, and at every time, and in any place (he is). We are fortunate; how good is our portion, that we have merited to know from this new light, the light of lights, a pristine shining and brilliant illumination – which isn’t known, and cannot be known, and there is none who can stand in comprehension of him etc., etc.

Even if the person fell, Heaven forbid, till no end, there as well, Hashem, blessed be He, is found – and He constricts Himself, and He conceals Himself in the ways of His immense wonders, and He reminds him each time with many, many different hints – wherever place he is – so that he return to Him (Likutay Halachos, Orach Chaim 2, Laws of Birchas Hari’eya and Pratteyos – hatavas chalom.5:16)

One must definitely flee from the sin in the utmost flight. But, after one has already transgressed what he has transgressed, Heaven forbid, he needs to know and believe that there is no despair in the world whatsoever (Sichos – Words of Rabbi Nachman 153). And even if he already wanted to overcome thousands of times to return in repentance, and he came up emptyhanded, and he fell to what he fell – and even if he fell to total and severe sins, Heaven forbid, and he transgressed the whole entire Torah thousands of times – even so, he still has hope as long as his soul is still inside him (Likutay Halachos, Orach Chaim 2, Laws of Birchas Harayach and Birchas Hoaduh 4:3). And the main thing is faith – that he should have complete faith in Hashem, blessed is He, and he should endeavor with all the strength to draw close to the True Tzaddik. And he should pour out his words before Hashem, blessed be He – that He should reveal to him the True Tzaddik in order that he merit through Him to complete faith. And then he certainly has hope forever, be it as it may – for the main power to remain standing in the thick of the battle is through faith, which is the encompassment and the core of the whole entire Torah!


The transcriber and the arranger, who supplicates and prays for him constantly, who seeks his wellbeing, and his success, in this [world] and the coming [world].
Yisroel Dov Odesser
מכתב לו

ב"ה י"ג אלול תש"ך, טבריא
ליבי וגעגועי מר ז.שזר הנעים, השואף ולוהט לקשר ולדבק עצמו בהצדיק האמת שהוא הלב של העולם שבו תלוי עיקר חיות וקיום העולם, ה' ידריכהו בדרך האמת והאמונה, ויחדש עליו ועל ביתו שנה טובה ומבורכה.

צריך לידע מעלת נפשו בשרשה, שנפשו גבוהה ויקרה מאד, והוא משורש בן המלך האמת ובקל יכול לבטל מנפשו הזוהמא של בחינת עבדות, ולחזור למעלתו בגודל כח הצדיק שהוא המלך האמת על ישראל, אשר ניצוץ אחד מתורתו ילהיב אור האמת בעולם וישרוף ויכלה כל השקר מן העולם, ויש בו די להחיות כל העולם לדורי דורות. מובטחני בחסדי ה' שבוודאי יהיה נמנה עמנו בראש השנה, ויתחוב את ראשו בתוך הקיבוץ הקדוש של הצדיק האמת שאמר כי ראש השנה שלו גדול מאד מאד בעיני ה' יתברך שאין למעלה ממנו. ואם עיני אמת לך, ראוי לך להתעורר לברוח ולפרוח כנשר אל אור רבינו הקדוש והנורא ז"ל, כי הנך רואה גודל החסד והטוב שעשה עמך ה' יתברך, אשר באת בגבולנו בדרכים נפלאים מאד, ועל ידי זה סוף כל סוף יושיע ה' ויאיר עינינו איך לשוב לה' יתברך מכל מה שעובר עלינו. רק חזק ואמץ בכל מה שתוכל לחטוף איזה מעט טוב בכל יום ובכל עת ובכל מקום שהוא. אשרינו מה טוב חלקנו שזכינו לידע מאור החדש הזה אור האורות אור צח ומצוחצח דלא ידיע ולא אתידע, ולא אית מאן דקימא ביה וכו' וכו'.

אפילו אם נפל האדם חס ושלום עד אין תכלית, גם שם ה' יתברך נמצא ומצמצם את עצמו ומסתיר את עצמו בדרכי נפלאותיו העצומים, ומזכיר אותו בכל פעם בכמה וכמה רמזים שונים בכל מקום שהוא כדי שישוב אליו.

בוודאי צריכים להיות בורח מן העברה בתכלית הבריחה, אך אחרי שכבר עבר מה שעבר חס ושלום, צריך לידע ולהאמין שאין שום יאוש בעולם כלל. ואפילו אם כבר רצה להתגבר אלפים פעמים לחזור בתשובה, ולא עלתה בידו ונפל למה שנפל, ואפילו אם נפל לעברות גמורות וחמורות חס ושלום ועבר על כל התורה כולה אלפים פעמים, אף על פי כן עדיין יש לו תקוה כל עוד נשמתו בו. והעיקר הוא אמונה, שיהיה לו אמונה שלמה בה' יתברך, וישתדל בכל עוז להתקרב לצדיק האמת, וישפוך שיחו לפני ה' יתברך שיגלה לו הצדיק האמת כדי שיזכה על ידו לאמונה שלמה ואז בוודאי יש לו תקוה לעולם, יהיה איך שיהיה. כי עיקר הכוח לעמוד בקשרי המלחמה הוא על ידי אמונה שהיא כלל ועיקר כל התורה כולה!

המעתיק והמסדר, המעתיר ומתפלל עליו תמיד, דורש שלומו וישועתו והצלחתו בזה ובבא.

ישראל דב אודעסר


Thursday, July 28, 2022

Blossoms of the Spring - Letter 35

Letter 35 (Old, New: 39)

Letter 35

(New: #39. Similar to 38)
BH, 19th of Tammuz, 5720 (Thursday, July 14, 1960), Tiberius
My soul and heart, the pleasant Mr. Z. Shazar, who draws life from the droplets of the loving-kindness of the Tzaddik, who is the origin of all springs of wisdom, who can enliven all the Jewish people and all those who traverse the world; fortunate is his portion and his lot. Shalom and all the best for length of days.

The covenant of our love will not be nullified for eternity, and an abundance of water will not be able to extinguish it, Heaven forbid. My brother, my dear one, the delight of my eyes and heart, my faithful friend: Be strong and courageous! Do not be afraid, and do not be scared! Do not panic, and do not become confused, and do not fall in your spirit from all that has passed – from anything in the world, be it as it may; for, thank G-d, we have broad shoulders to lean upon. For now, in these days of ours, we already have in the world a new light – so awesome and exalted that it can rectify everything and turn sins around into merits. Remember, oh remember every day, and at all times, and in any place where he is, to rejoice with all the might, with all the heart and soul, and to give thanks to Hashem for all the loving-kindness which He has done with us out of His immense, wondrous loving-kindness, and He has given us such an unconditional gift – (this,) that we have fallen into the lot of the True Tzaddik – who is the head and the chosen one from all the chosen Tzaddikim, transcendent over all that is on high, who engages with us now in order to extricate us from between the teeth of the Samech Mem (Satan) – from all the bad places in which we have fallen, and to elevate us above space.

Only, the main thing is, that one must completely darken the eyes of his mind, and completely remove his intellect and wisdom, and he should make himself out to be like an animal that has no intellect, and to rely solely upon faith alone. And this is the main wisdom of all wisdoms, because when he will be strong in his faith alone, without intellect, wisdoms, or any analyzations in his mind, he will then for sure merit, with the passage of time, to grasp and comprehend true perceptions and wisdoms of G-dliness – that which is impossible to perceive with the human intellect. Only, he shouldn’t put this up for a test – rather, he should go with ingenuousness and simplicity, with truly straight faith. But one must guard himself exceedingly from false beliefs, faiths of nonsense and vanity – so that he shouldn’t be a fool who will believe everything. And this is the aspect of pure (-kosher) animals and impure animals, of which Hashem yisburach warned us to differentiate between the impure and the pure – for the faith is the aspect of an animal as said earlier, but straightforward faith of genuineness, of holiness – this is the aspect of pure animals, and false beliefs are the aspect of impure animals (See Likutay Halachos, Laws of Bichor Bihaima Tihora 3:2)!

One who goes along in timeemus (wholeheartedness/ingenuousness) becomes intelligent (Sefer Hamidos, Da’as 16). One who has faith merits afterwards to serve God with great daas (cognizance, realization of knowledge) (Ibid. 17). Through being acquainted with Tzaddikim, you will merit to understanding (beena) and cognizance (daas) (Ibid. 19). Through truth – the End [of exile] comes (Ibid. Truth 2:9, Messiah 4).

The transcriber and arranger, who constantly prays for his wellbeing and success, in this [world] and in the upcoming [world] – who yearns to meet, and to speak words of truth and faith. Wishes of wellbeing.
Yisroel Dov Odesser
מכתב לה

ב"ה, י"ט תמוז תש"ך. טבריא
נפשי וליבי, מר ז.שזר הנעים, השואב חיים מטפי החסד של הצדיק, שהוא שורש כל מעינות החכמה, שיכול להחיות את כל ישראל וכל באי עולם, אשרי חלקו וגורלו, שלום וכל טוב לאורך ימים.

ברית אהבתנו לא תופר לעולם ומים רבים לא יוכלו לכבותה, חס ושלום. אחי, חביבי, מחמד עיני ולבי, אוהב נאמני, חזק ואמץ! אל תירא ואל תפחד! אל תתבהל ואל תתבלבל ואל תפול ברוחך מכל מה שעבר, משום דבר שבעולם, יהיה איך שיהיה, כי, ברוך ה', יש לנו כתפים רחבים לסמוך עליהם, כי עכשיו בימינו אלה יש לנו כבר בעולם אור חדש, נורא ונשגב כזה, שיכול לתקן הכל ולהפוך עוונות לזכויות. זכור תזכור בכל יום ובכל עת ובכל מקום שהוא, לשמוח בכל עוז, בכל לב ונפש, ולהודות לה' על כל החסד אשר עשה עמנו בנפלאות חסדיו העצומים ונתן לנו מתנת חנם כזה, שנפלנו בגורלו של הצדיק האמת, שהוא ראש ומובחר מכל בחירי צדיקיא, עלאה על כל עלאין, שעוסק עמנו עכשיו להוציא אותנו מבין שני הסטרא-אחרא, מכל מקומות רעים שנפלנו בהם, ולהעלותנו למעלה מן המקום. רק העיקר, שצריך להחשיך עיני דעתו לגמרי ולסלק שכלו וחכמתו לגמרי, וישים עצמו כבהמה שאין לה דעת ולסמוך רק על אמונה לבד, וזה עיקר החכמה שבכל החכמות, כי כשיהיה חזק באמונתו לבד, בלי שכל וחכמות וחקירות כלל במוחו, אזי בודאי יזכה ברבות הימים להשיג ולהבין השגות וחכמות אלוקות אמיתיות, מה שאי אפשר בשכל אנושי להשיג. ובלבד שלא יעמיד זאת לנסיון, רק יתהלך בתמימות ובפשיטות, באמונה ישרה באמת. אך צריכים לשמור עצמו מאד מאמונות כזביות, אמונות של שטות והבל, שלא יהיה פתי יאמין לכל דבר. וזה בחינת בהמות טהורות ובהמות טמאות, שהזהירנו השם יתברך להבדיל בין הטמא ובין הטהור. כי האמונה היא בחינת בהמה, כנזכר לעיל, אך אמונה ישרה אמתיות דקדושה, היא בחינת בהמות טהורות, ואמונות כזביות הן בחינת בהמות טמאות!

מי שהולך בתמימות נעשה משכיל (ספר המידות, דעת ט"ז). מי שיש לו אמונה, זוכה אחר כך לעבוד את ה' בדעת גדול (שם י"ז). על ידי הכרת צדיקים, תזכה לבינה ודעת (שם י"ט). על ידי אמת בא הקץ (שם אמת ב:ט, משיח ד).

המעתיק והמסדר, המתפלל תמיד לשלומו והצלחתו בזה ובבא, מתגעגע להתראות ולדבר דברי אמת ואמונה. דרישת שלום.

ישראל דב אודעסר


Wednesday, July 27, 2022

Ebay Hanachal - Blossoms of the Spring - Indexed by Day of the Jewish Year

 

Ebay Hanachal (Vol. 1-2 of the Nekudos Tovos edition) - Blossoms of the Spring


 Links to the letters that have been translated


Tishrei

4th – Letters 29, 69, 105

5th – Letter 93

8th – Letters 16, 99

9th – Letters 38, 115

11th – Letter 78

14th – Letter 61

Chol HaMoed Succos – Letter 39

21st – Letter 79

25th – Letter 30

26th – Letter 17

29th – Letters 18, 106

 

Cheshvan

15th – Letter 31

16th – Letter 70

17th – Letters 40, 107

 

Kislev

Rosh Chodesh – Letter 94

4th – Letters 41, 80

12th – Letters 42, 100

13th – Letter 62

21st – Letter 119

24th – Letters 32, 43

Chanukah – Letters 81, 138

26th – Letters 63, 143

 

Taivais

18th – Letter 19

21st – Letter 44

22nd – Letter 108

 

Shevat

2nd – Letters 45, 46

3rd – Letter 4

8th – Letter 47

9th – Letters 5, 48

11th – Letter 64

12th – Letter 71

13th – Letters 49, 109

14th – Letter 50

20th – Letters 51, 82

21st – Letter 119

23rd – Letter 52

27th – Letter 83

29th – Letter 53  

 

Adar

7th – Letter 54

12th – Letter 84

18th – Letter 85

26th – Letters 86 (In another version it’s dated the 27th), 87

27th – Letters 6, 116

 

Adar Ⅰ

6th – Letter 129

11th – Letter 110

14th – Letter 95

27th – Letter 1

 

Adar Ⅱ

27th – Letter 20

28th – Letter 21

 

Nissan

1st – Letters 65, 120

3rd – Letter 101

7th – Letters 117, 126

8th – Letters 102 (10th?), 121

9th – Letters 96, 111, 149

10th – Letter 103

11th – Letter 22

13th – Letter 55

14th – Letter 112

Chol HaMoed Pesach – Letter 122

16th – Letter 33

17th – Letter 6b

18th – Letter 56

22nd – Letter 104

23rd – Letter 72

24th – Letter 127

25th – Letter 66

27th – Letter 7

 

Iyar

3rd – Letter 57

4th – Letter 8

5th – Letter 2

6th – Letters 23, 113

7th – Letter 114

11th – Letters 9, 58

12th – Letter 24

15th – Letters 3, 88

23rd – Letters 89, 140

24th – Letter 97

26th – Letters 59, 67

28th – Letters 25, 73

29th – Letter 141

 

Sivan

7th – Letter 34

20th – Letter 10

28th – Letter 90

30th – Letter 26

 

Tammuz

Rosh Chodesh – Letter 91

1st – Letter 11

7th – Letter 12

10th – Letter 74

18th – Letter 92

19th – Letter 35

22nd – Letter 148

26th – Letter 75

 

Av

10th – Letter 150

24th – Letter 13

29th – Letter 27

 

Elul

Elul – Letter 137

4th – Letter 68

8th – Letter 76

13th – Letters 36, 77

18th – Letter 124

19th – Letters 14, 28

22nd – Letter 98

23rd – Letter 125

24th – Letter 15

25th – Letter 118

26th – Letters 60, 128, 130

27th – Letters 77, 123

28th – Letter 37

 

 



להכניס הקמיע בשירותים

 ב"ה

שולחן ערוך יורה דעה רפב:ו. 

ז"ל הקמיעין אם היו מכוסין עור מותר ליכנס בהם לבית הכסא ואם לאו אסור, עכ"ל.


והיום יש קמיעות בתוך עץ וכדומה, ואלו עושים כיס בתוך כיס.


נ נח נחמ נחמן מאומן





כט תמוז הילולה של רבי יוחנן הסנדרל ורש"י

 ב"ה


ר' יוחנן הסנדרל. יוחנן, משמאל לימין: נ נח. הסנדלר בגמטריא פצפצי"ה, ובגמטריא נ נח נחמ נחמן ע"ה


רש"י - אחיה של התורה (שיחות הר"ן רכג ע"ש). רש"י – שי"ר.

רבי שלמה יצחקי, עם הי"ב אותיות ג' תיבות והכולל, בגמטריא רבינו נחמן בן שמחה. שלמה ע"ה בגמטריא רבינו נ נח. שלמה בן יצחק ע"ה בגמטריא נון נון חית, עם הג' תיבות.


נ נח נחמ נחמן מאומן




Ukraine may be driven to sell Uman

HH an amazing possible scenario. As Russia gets close to capturing Uman, the Ukrainians will try to salvage whatever profit they can off of Rabbainu, and they will hasten to sell Israel the holy tomb of Na NaCh NaChMa NaChMaN MAyUMaN, so that we can bring him to his rightful allotted place in Jerusalem.
Na NaCh NaChMa NaChMaN MAyUMaN 


Blossoms of the Spring - Letter 34

Letter 34

Letter 34 (New: 38)

BH, 7th of Sivan 5720 (Thursday, June 2, 1960), Tel-Aviv
My precious one, heroic warrior, Mr. Z. Shazar, who grows and sprouts from the paradisiacal droplets of the Tzaddik – who is the root of the soul of Messiah, who can elevate and renew the world for the better, attaching and drawing everyone to Hashem, blessed be He. Shalom, and great salvations for length of days.

My beloved, my brother, my soul and heart – (which) our love is like the love of David and Jonathan, and will never be annulled. Look carefully and contemplate the works of Hashem and His wonders that He wondrously performed with us, wonders upon wonders – that He opened our eyes to see the point of truth, a truth the likes of which has never been revealed since the days of the world, which can no longer be concealed from our minds in any way. The main salvation that comes is only through faith (Sefer Hamidos – Character, entry of Emuna-faith 2:6), and the measure of faith is in accordance with the leader of the generation!

One must strive to fill the faith through the radiance of the Tzaddik, who encompasses the Seven Shepherds, for He shepherds the faith to rectify and complete it, and the entire principal faith of Israel he draws for the generation. And it is impossible to come to this Tzaddik and draw close to the holiness except through brazenness specifically, as our Sages said, “Be bold as a leopard” (Avos 5:20), and as stated in the verse, “You have guided them with Your strength (bi-uz’echa - uz – brazenness) to Your holy habitation” (Exodus 15:13) – meaning, one enters holiness through brazenness. For there are shepherds of the Other Side who are also famous in the generation, and their main power is through brazenness; and they are like dogs in their brazenness, the aspect of, “And the dogs are brazen souled they shepherd” (Isaiah 56:11), and they are (Sota 49) “the face of the generation is like the face of the dog.” Therefore, it is impossible to be saved from them, from under their dominion, except when one has very great brazenness to stand against their evil brazenness. And likewise, it is impossible to be saved from all those who prevent, and the opposers, and detractors (misnagdim), and to draw close to the truth, except through holy brazenness (Likutay Moharan 22)!

Through the revelation of the will (rutzon) – that is, when it is revealed that everything conducts by His will, blessed He, and there is nothing dictated by nature whatsoever – through this, fear [of Heaven] is generated, because then one knows that there is reward and punishment, and it is possible to fear from His countenance, blessed He. But when one falls into heresy – as if everything happens according to nature – fear is impossible at all (Likutay Moharan, volume 2, 4:5)!

There are professors of nature who want to show, based on their mistaken wisdom, that everything is according to the dictates of nature – as if there is no [Divine] will at all, God forbid. And even the awesome signs that Hashem yisburach performed with us, they attribute everything to ‘the way of nature.’ And these professors are like wild beasts who trample and tear apart multitudes of our people who also err after them and think like them – as if everything is determined by the necessity of nature, Heaven forbid. And these souls are like “birds caught in a snare” (Ecclesiastes 9:12). Therefore, whoever has pity on his soul must flee and escape his soul from their ways and perplexing philosophies – lest his soul be torn apart and trampled Heaven forbid, by them, for there is no greater evil than this (Likutay Moharan, volume 2, 4:6)!

The True Tzaddik, who is the great Sage of holiness, who can attach all the desires of the world to the root of the will (rutzon) – He overpowers, subdues, and dismantles the evil views and heresies of the scientists of nature, which are an aspect of actual spiritual annihilation [Shmad], and He shines faith in [Divine] will into the world, to know that everything happens by His will, blessed He – without any natural necessity whatsoever (Likutay Moharan, volume 2, 4:7)!

Now, as long as the light of the True Tzaddik is still hidden and concealed, one must act against the professors of nature with theft (-like thieves/cunning/stealth) – to steal the souls that were entrapped by them in the net of their misconception, to turn their minds to the truth. Because now, it is impossible to confront them with an upraised hand (-openly), since the “forehead of the serpent” has not yet been subdued in its root. But when the light of the Tzaddik is revealed, then the “forehead of the serpent” will be subdued completely, and the root of the will (rutzon) will be revealed, for faith in the will (rutzon) will be revealed to all eyes. And then will be fulfilled [the verse], “And the kingdom will be Hashem’s” (Obadiah 1:21), for all will accept the yoke of His Kingdom with love, as it will be revealed to all who traverse the world that everything is solely by His will, blessed He, for “Hashem is the G-d; there is none else besides Him” (Deuteronomy 4:35) (Likutay Halachos, Shomer Suchar 2:16)!

Even when a person falls exceedingly, and gets distanced from Hashem Yisburach as he is distanced, and even if he transgressed the whole entire Torah thousands of times, may the Merciful One save us, even so there is no despair in the world whatsoever (Sichos - Words of Rabbi Nachman 153), and he needs to begin anew every time – to strengthen to return to Hashem, blessed be He. For this is His main greatness, blessed He, when the extremely estranged draw close to Him, acknowledge Him, blessed He, and strengthen themselves in faith; and the principal creation of heaven and earth was only for this – that a person should start anew every time from the beginning, as if born today, and as if today is the outset of his start – which is the aspect of “[Biraishis-] In the beginning God created…” (Genesis 1:1), “In the beginning” [Biraishis-] specifically – for the sake of (Bi of Biraishis) the aforementioned form of (raishis of Biraishis) beginning (Likutay Halachos, Yoreh Dayah 1, Laws of Eggs 5:13).

Whatever awakenings a person has at times throughout his life, with some thoughts of repentance, even a fraction of tiny bit like a hair’s breadth – it will never be lost, and in the ultimate end, he will get a tikun (-rectification) through this through the power of the Tzaddik, the leader, the merciful, who justifies all Israel, and looks only upon the good that there is in every one of Israel, and collects and finds all the good points that there are in each one – even a hair’s breadth – and makes from them wondrous vessels and conduits to draw (down) perceptions of G-dliness (hasagos Elokus) to every one, even for the extremely fallen and wretched – to shine also in them that Hashem is still with them, by them, and close to them, this being their main hope and rectification.


The transcriber and arranger, who prays constantly on behalf of his wellbeing and eternal good, and who yearns and longs to meet up (with him) in happiness and true love.
Yisroel Dov Odesser
Ben Atar 28
Tel-Aviv
Letter 34 Part 1 Letter 34 Part 2
מכתב לד

ב"ה, ז' סיון תש"ך, תל-אביב
יקירי איש גיבור חיל, מר ז.שזר, הגודל וצומח מטפי גן עדן של הצדיק שהוא שורש נשמת משיח, שיכול להעלות ולחדש את העולם לטובה, לקשר ולהמשיך את כולם לה' יתברך. שלום וישע רב לאורך ימים.

אהובי אחי נפשי ולבבי אשר אהבת דוד ויהונתן אהבתנו ולא תבטל לעולם. הסתכל היטב והתבונן במעשי ה' ונפלאותיו אשר הפליא לעשות עמנו, פלאי פלאות, אשר פקח עינינו לראות נקודת אמת אמתי כזה שלא נתגלה מימות עולם, שאי אפשר להסתירו עוד מדעתנו בשום אופן. עיקר הישועה הבאה אינה אלא על ידי אמונה, ומידת אמונה היא לפי מנהיג הדור!

צריך לראות למלאות את האמונה על ידי הארה של הצדיק שהוא כלליות השבעה רועים כי הוא רועה האמונה לתקנה ולהשלימה, וכל עיקר אמונת ישראל ממשיך הוא להדור, ואי אפשר לבוא לזה הצדיק ולהתקרב אל הקדושה כי אם על ידי עזות דייקא כמאמר חכמינו זכרונם לברכה "הוי עז כנמר", וכמו שכתב "נהלת בעזך אל נוה קדשך", היינו על ידי עזות נכנס אל הקדושה, כי יש רועים של הסטרא אחרא, והם גם כן מפורסמי הדור, ועיקר כוחם על ידי עזות, והם ככלבים בעזותם, בבחינת "והכלבים עזי נפש המה רועים" (ישעיה נ"ו), והן "פני הדור כפני הכלב", ועל כן אי אפשר להנצל מהם מתחת ממשלתם רק כשיהיה לו עזות גדול מאד לעמוד כנגד עזותם הרע, וכן אי אפשר להנצל מכל המונעים והחולקים והמתנגדים ולהתקרב אל האמת רק על ידי עזות דקדושה!

על ידי התגלות הרצון, היינו שנתגלה שהכל מתנהג ברצונו יתברך, ואין שום חיוב הטבע, על ידי זה נעשה יראה, כי אז יודעים שיש שכר ועונש, ושייך להתיירא מפניו יתברך. אבל כשנופלים לכפירה, כאילו הכל מתנהג על פי הטבע, אין שייך יראה כלל! יש חכמי הטבע שרוצים להראות על פי חכמתם המוטעת שהכל על פי חיוב הטבע, וכאילו אין שום רצון חס וכלל, ואפילו האותות נוראות שעשה עמנו ה' יתברך משימים הכל בתוך דרך הטבע. והחכמים הללו הם בחינת חיות רעות, והם דורסים וטורפים רבים מבני עמנו שטועים גם כן אחריהם וסוברים כמותם כאילו הכל על פי חיוב הטבע חס ושלום, ואלו הנפשות הם כצפרים האחוזות בפח. על כן כל מי שחס על נפשו צריך לברוח ולמלט נפשו מדרכיהם ודעותיהם הנבוכות, שלא תהיה נפשו נטרפת ונדרסת חס ושלום על ידם, כי אין רעה גדולה מזו!

הצדיק האמת שהוא חכם גדול שבקדושה, שיכול לקשר כל הרצונות שבעולם לשורש הרצון, הוא מתגבר ומכניע וסותר הדעות הרעות והכפירות של חכמי הטבע, שהם בחינת שמד ממש, ומאיר אמונת הרצון בעולם לידע שהכל מתנהג ברצונו יתברך בלי חיוב הטבע כלל!

עכשיו, כל זמן שעדיין נסתר ונעלם אור הצדיק האמת, צריכים להתנהג כנגד חכמי הטבע בגנבה, לגנוב הנפשות שנלכדו אצלם ברשת טעותם, להטות דעתם אל האמת. כי עכשיו אי אפשר לצאת כנגדם ביד רמה, כי עדיין לא נכנע מצח הנחש בשרשו, אבל כשיתגלה אור הצדיק אז יהיה נכנע מצח הנחש לגמרי ויתגלה שורש הרצון, כי יתגלה אמונת הרצון לעין כל, ואז יתקיים "והיתה לה' המלוכה", כי יקבלו כולם את עול מלכותו באהבה, כי יתגלה לכל באי עולם שהכל ברצונו יתברך לבד, כי ה' הוא האלקים אין עוד מלבדו!

אפילו כשהאדם נפל מאד ונתרחק מה' יתברך כמו שנתרחק, ואפילו אם עבר על כל התורה כולה אלפים פעמים רחמנא לצלן, אף על פי כן אין שום יאוש בעולם כלל וצריך להתחיל בכל פעם מחדש להתחזק לשוב לה' יתברך, כי זהו עיקר גדולתו יתברך, כשהרחוקים מאד מתקרבים אליו ומודים בו יתברך ומתחזקים באמונה, ועיקר בריאת שמים וארץ היה רק בשביל זה שיתחיל האדם בכל פעם מראשית כאילו נולד היום, וכאילו היום הוא ראשית התחלתו, שזה בחינת "בראשית ברא אלקים וכו'", "בראשית" דייקא, בשביל ראשית הנ"ל.

כל מה שנתעורר האדם לפעמים בימי חייו באיזה הרהורי תשובה מעט דמעט כחוט השערה אינו נאבד לעולם, וסוף כל סוף יהיה לו תיקון על ידי זה בכח הצדיק המנהיג הרחמן שמצדיק את כל ישראל, ומסתכל רק על הטוב שיש בכל אחד מישראל, ומלקט ומוצא כל הנקודות הטובות שיש בכל אחד אפילו כחוט השערה, ועושה מהם כלים וצנורות נפלאים להמשיך השגות אלקות על ידם לכל אחד, אפילו להנפולים והירודים מאד, להאיר גם בהם כי עדין ה' אתם ואצלם וקרוב להם, שזה עיקר תקותם ותיקונים.

המעתיק והמסדר, מהתפלל תמיד בעד שלומו וטובתו הנצחי, ומתגעגע וכמה להתראות בשמחה ואהבת אמת.

ישראל דב אודעסר
בן עטר 28
תל-אביב


להסתכל בשמים ברגעים הראשונים של הבקר

 ב"ה

ליקוטי מוהר"ן 

תורה קמט

ובבקר טוב להסתכל על השמים ועל ידי זה נמשך הדעת, ע"כ, וציינו למש"כ בזוהר הקדוש (פרשת בשלח, שמות נז.) בשעתא דנהיר צפרא משכין עליה חד חוטא דחסד מסתכל ברקיעא שריא עליה נהירו סכלתנו דדעת קדישא, ומתעטר ביה בר נש, ודחלין מניה כלא, ע"כ. ועיין ספר דניאל (ד:לא) ולקצת יומיא אנה נבוכדנצר עיני לשמיא נטלת ומנדעי עלי יתוב וכו' (והמילה הקודמת, מסוף פסוק שלפניה: כצפרין, גם לשון צפרא ובקר).

ועיין בספר אדיר במרום (עמ' תרפז, מכון רמח"ל) ז"ל בכל יום כשהשמש יוצא, אז מתעורר החסד – שבו נעשתה כל הבריאה, והוא מתעורר בכח שלום, בסוד: לעושה אורים גדולים (תהלים קלו:ז). שגם עכשיו תחלת הארה היא בבחינת אור שנברא ביום ראשון (!) וכמו שעתידים להיות לע"ל, אלא שאין זה עומד כי אם רגעים מעט, וחוזרים ונשארים בבחינת המעשה, להנהיג את העולם כראוי. לפיכך נקרא: בן זרח, כי הזריחה נעשית מתחלה בכח. ואז בא ושולט בחי' יובב, וס"ז: כי נשאתי ותשליכני (תהלים קב:יא), ע"ש.

ולכאורה לפי דברי הרמח"ל מבואר שיהיה ענין להסתכל בשמים – לאור זריחת השמש – ברגעים הראשונים דייקא.

נ נח נחמ נחמן מאומן



טבע - שלא כדרך הטבע - מלובש בטבע

ב"ה

טבע

ט', ו-ב*ע = ק"מ, הרי קמט, בגמטריא נחמן ע"ה. טבע, טית ב"ע, בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן!

הנה שורש הטבע מבואר בספר סוד היחוד של הרמח"ל (גנזי רמח"ל רסח-ט, ועיין אדיר במרום תרעח, מכון רמח"ל), כי כאשר יצאו הקולות מפה של אדם קדמון, וכדי להביאם אותם למה שצריכים להנהגת העולם, קודם היה סתימת הפה, ואז מ-קו"ל, ע"ב נשאר בפנים, וס"ג נשאר בחוץ, וכנגד זה יש התיקון הראשון והעיקרי של הזקן, בלע. עוד נתחשך ס"ג בסוד שברים תרועה, שהיה פיסוק וחולשה בקול, וכנגד זה יש התיקון השני והעיקרי של הזקן (כי ג' תיקונים הראשונים הם העיקרים בבירור המלכים), יובב. ואז ז"ל והיה מתחשך הרבה כנ"ל, ואז מה שבתחלה היה עומד כולו בכח הראוי, עתה נחלק לב', לפשוט ומילוי, והפשוט נעלם, והמילוי נראה יותר, וסודו – הבל. ואז הוקבע שיהיה להנהגת העולם שתי הבנות, אחת – שטחית, והיא הנדונת מן החושים, והיינו הטבע, והיא הבל שאינה אמיתית, ואחת – פנימית, שהיא אמת, שהיא לפי התורה. אך כמו שהפשוט נסתר, כך אמת נסתרת, ובני אדם אינם רואים אותה, ומשתקעים בדברי ההבלים של העה"ז, עכ"ל, וכנגד זה יש התיקון השלישי של הזקן, חושם.

חושם בגמטריא נ נח נחמ נחמן. בלע יובב חושם, עם הי"א אותיות ג' תיבות והכולל, בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן.

ועיין בליקוטי מוהר"ן תנינא תורה ח:י שגילה בענין השיר שיתחדש לעתיד לבוא – נ נח נחמ נחמן מאומן. ז"ל וכשיהי' חידוש העולם לעתיד, אז יתנהג העולם ע"י נפלאות, היינו ע"י השגחה לבד שהיא בחי' נפלאות שלא כדרך הטבע וכו' וכו' אז יתנהג כל העולם כולו על ידי השגחה לבד כמו ארץ ישראל, ואז יתבטל הטבע לגמרי, ויתנהג העולם ע"י השגחה לבד שהיא בחי' נפלאות שלא כדרך הטבע, ואז יתער שיר חדש, בחי' (תהלים צח) שירו לה' שיר חדש כי נפלאות עשה, היינו השיר שיתער לעתיד שהוא ניגון של השגחה בחי' נפלאות וכו' כי יש ניגון של בחי' דרך הטבע וכו' וכו' עיין שם.

ועיין בספר ישראל סבא עמ' קנו: 'שצריכים לפרסם פלאות השם, שהפתק יכול לעשות נסים מלבש בדרך הטבע. השם יתברך סבב סבות והרגשתי לפרסם אותו בכל העולם, שיקבל מי שיקבל, מי שלא יקבל - לא יקבל. צריכים לפרסם!'

וע' י"ס עמ' קנא 'וזה הפתק הגיע אלי בדרך נס מלבש בדרך הטבע'.

  נ נח נחמ נחמן מאומן