ב"ה
במסכת
סוכה (דף
ד.) סוכה
שהיתה גבוהה מעשרים אמה ובנה בה איצטבא
כנגד דופן האמצעי על פני כולה ויש בה הכשר
סוכה כשרה,
ופרש"י
ז"ל
כשרה כל הסוכה שיש לה ג'
דפנות,
והאי
הכשר סוכה אפילו מן האיצטבא והלאה דמנינן
חללה מראש האיצטבא ומעלה,
ונמצא
דופן אמצעי כולו כשר ודפנות הצדדים ברחב
האיצטבא הוכשרו בה,
הרי
כאן סוכה קטנה כשרה,
ואמרין
לקמן (דף
יט.)
פסל
היוצא מן הסוכה נידון כסוכה,
ומפרשינן
ליה אם יש הכשר סוכה ביחד ועוד יש בסוכה
משם והלאה פסל היינו סכך העשוי בפסולת
גורן ויקב שזהו דרכן ליעשות ויוצא מהכשר
סוכה שאין לו הכשר דפנות נידון כסוכה,
הלכך
כל הסוכה עמות שהיא גדולה כשרה,
עכ"ל,
ונפסק
להלכה בשלחן ערוך (אורח
חיים תרלג:ה).
ומזה
יכולים להבין גודל כח הצדיק,
שאפילו
כל העולם רחוקים מאד מצילא דמיהמנותא,
בחי'
הסכך
שעל הסוכה,
אבל
כיון שהצדיק נמצא בעולם,
ובונה
את דירתו בצל השכינה,
הרי
מכשיר את כל העולם,
ומביא
אותם להיות תחת כנפי השכינה,
וזה
מה שה'
יתברך
אמר למשה רבינו (דברים
י:א)
פסל
לך, כי
על ידו מכשירים כל הפסל היוצא.
ולפי
זה יש להעמיק במה שרבינו גילה בלקוטי
מוהר"ן
(תורה
רסט)
ז"ל
מדירת הצדיק נכר מעשה הדור ע"ש,
וא"ש
בס"ד.
נ נח נחמ נחמן מאומן
No comments:
Post a Comment