Letter 35
(New: #39. Similar to 38)The covenant of our love will not be nullified for eternity, and an abundance of water will not be able to extinguish it, Heaven forbid. My brother, my dear one, the delight of my eyes and heart, my faithful friend: Be strong and courageous! Do not be afraid, and do not be scared! Do not panic, and do not become confused, and do not fall in your spirit from all that has passed – from anything in the world, be it as it may; for, thank G-d, we have broad shoulders to lean upon. For now, in these days of ours, we already have in the world a new light – so awesome and exalted that it can rectify everything and turn sins around into merits. Remember, oh remember every day, and at all times, and in any place where he is, to rejoice with all the might, with all the heart and soul, and to give thanks to Hashem for all the loving-kindness which He has done with us out of His immense, wondrous loving-kindness, and He has given us such an unconditional gift – (this,) that we have fallen into the lot of the True Tzaddik – who is the head and the chosen one from all the chosen Tzaddikim, transcendent over all that is on high, who engages with us now in order to extricate us from between the teeth of the Samech Mem (Satan) – from all the bad places in which we have fallen, and to elevate us above space.
Only, the main thing is, that one must completely darken the eyes of his mind, and completely remove his intellect and wisdom, and he should make himself out to be like an animal that has no intellect, and to rely solely upon faith alone. And this is the main wisdom of all wisdoms, because when he will be strong in his faith alone, without intellect, wisdoms, or any analyzations in his mind, he will then for sure merit, with the passage of time, to grasp and comprehend true perceptions and wisdoms of G-dliness – that which is impossible to perceive with the human intellect. Only, he shouldn’t put this up for a test – rather, he should go with ingenuousness and simplicity, with truly straight faith. But one must guard himself exceedingly from false beliefs, faiths of nonsense and vanity – so that he shouldn’t be a fool who will believe everything. And this is the aspect of pure (-kosher) animals and impure animals, of which Hashem yisburach warned us to differentiate between the impure and the pure – for the faith is the aspect of an animal as said earlier, but straightforward faith of genuineness, of holiness – this is the aspect of pure animals, and false beliefs are the aspect of impure animals (See Likutay Halachos, Laws of Bichor Bihaima Tihora 3:2)!
ב"ה, י"ט תמוז תש"ך. טבריא
נפשי וליבי, מר ז.שזר הנעים, השואב חיים מטפי החסד של הצדיק, שהוא שורש כל מעינות החכמה, שיכול להחיות את כל ישראל וכל באי עולם, אשרי חלקו וגורלו, שלום וכל טוב לאורך ימים.
ברית אהבתנו לא תופר לעולם ומים רבים לא יוכלו לכבותה, חס ושלום. אחי, חביבי, מחמד עיני ולבי, אוהב נאמני, חזק ואמץ! אל תירא ואל תפחד! אל תתבהל ואל תתבלבל ואל תפול ברוחך מכל מה שעבר, משום דבר שבעולם, יהיה איך שיהיה, כי, ברוך ה', יש לנו כתפים רחבים לסמוך עליהם, כי עכשיו בימינו אלה יש לנו כבר בעולם אור חדש, נורא ונשגב כזה, שיכול לתקן הכל ולהפוך עוונות לזכויות. זכור תזכור בכל יום ובכל עת ובכל מקום שהוא, לשמוח בכל עוז, בכל לב ונפש, ולהודות לה' על כל החסד אשר עשה עמנו בנפלאות חסדיו העצומים ונתן לנו מתנת חנם כזה, שנפלנו בגורלו של הצדיק האמת, שהוא ראש ומובחר מכל בחירי צדיקיא, עלאה על כל עלאין, שעוסק עמנו עכשיו להוציא אותנו מבין שני הסטרא-אחרא, מכל מקומות רעים שנפלנו בהם, ולהעלותנו למעלה מן המקום. רק העיקר, שצריך להחשיך עיני דעתו לגמרי ולסלק שכלו וחכמתו לגמרי, וישים עצמו כבהמה שאין לה דעת ולסמוך רק על אמונה לבד, וזה עיקר החכמה שבכל החכמות, כי כשיהיה חזק באמונתו לבד, בלי שכל וחכמות וחקירות כלל במוחו, אזי בודאי יזכה ברבות הימים להשיג ולהבין השגות וחכמות אלוקות אמיתיות, מה שאי אפשר בשכל אנושי להשיג. ובלבד שלא יעמיד זאת לנסיון, רק יתהלך בתמימות ובפשיטות, באמונה ישרה באמת. אך צריכים לשמור עצמו מאד מאמונות כזביות, אמונות של שטות והבל, שלא יהיה פתי יאמין לכל דבר. וזה בחינת בהמות טהורות ובהמות טמאות, שהזהירנו השם יתברך להבדיל בין הטמא ובין הטהור. כי האמונה היא בחינת בהמה, כנזכר לעיל, אך אמונה ישרה אמתיות דקדושה, היא בחינת בהמות טהורות, ואמונות כזביות הן בחינת בהמות טמאות!
מי שהולך בתמימות נעשה משכיל (ספר המידות, דעת ט"ז). מי שיש לו אמונה, זוכה אחר כך לעבוד את ה' בדעת גדול (שם י"ז). על ידי הכרת צדיקים, תזכה לבינה ודעת (שם י"ט). על ידי אמת בא הקץ (שם אמת ב:ט, משיח ד).
המעתיק והמסדר, המתפלל תמיד לשלומו והצלחתו בזה ובבא, מתגעגע להתראות ולדבר דברי אמת ואמונה. דרישת שלום.
ישראל דב אודעסר
No comments:
Post a Comment