Donate to NNNNM!

Translate

Welcome to Na Nach!

FREEDOM - LIBERTY - EMANCIPATION

Sunday, January 29, 2023

רק מה שזכית על ידי תפילה שוה משהו

 ב"ה

פרשת בא

יא:ב דבר נא באזני העם וישאלו איש מאת רעהו ואשה מאת רעותה כלי כסף וכלי זהב.

וישאלו ע"ה בגמטריא נ נח נחמ נחמן. איש, במילואו, אלף יוד שין, בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן. רעהו ע"ה בגמטריא רפ"ב – תורה אזמרה בליקוטי מוהר"ן - לראות הטוב ברעיך. רעותה כלי, עם הח' אותיות, בגמטריא רבנו נ נח נחמ נחמן מאומן, ועם הכולל, בגמטריא רבינו נחמן מברסלב.

הראשי תיבות של: מאת רעהו ואשה מאת רעותה, עם הה' אותיות, בגמטריא נ נח נחמ נחמן מאומן.

הסופי תיבות של: העם וישאלו איש מאת, עם הד' אותיות, בגמטריא רבינו נחמן מברסלב, ובגמטריא רבנו נ נח נחמ נחמן מאומן ע"ה. הסופי תיבות של: מאת רעהו ואשה מאת, בגמטריא רבנו נחמן בן שמחה. הסופי תיבות של: רעותה כלי כסף וכלי זהב ע"ה בגמטריא נ נח.

רש"י פרש ז"ל דבר נא, אין נא אלא לשון בקשה, בבקשה ממך הזהירם על כך, שלא יאמר אותו צדיק אברהם, ועבדום וענו אותם (בראשית טו:יג) קים בהם, ואחרי כן יצאו ברכוש גדול (בראשית טו:יד), לא קים בהם, ע"כ. וקצת קשה שהרי השם יתברך כל יכול, וכבר כל יציאת מצרים מלא ניסים ונפלאות אותות ומופתים, ולמה ירד כביכול להצטרך לבקש מעם ישראל לדבר זה, ולא ישפיע להם ישירות את כל העשירות, ועוד שבאמת בביזת הים השפיע להם עשירות מופלגת. [ועיין לקמן יב:לו שפרש"י ז"ל וישאלום, אף מה שלא היו שואלים מהם היו נותנים להם, עיין שם, ובמסכת ברכות דף ט: אמר רבי אמי מלמד שהשאילום בעל כרחם וכו' ואיכא דאמרי בעל כרחם דישראל וכו' משום משוי (והגר"א ביאר שידעו שעתידים לזכות בביזת הים, והיו אומרים למה נשא עתה כל המשוי הזה, מוטב שישאוהו המצרים לים, ושם נבזום)].

ונראה לעניות דעתי שפה היסוד שידענו מרבי נתן - אם מתפלל אתה על הדבר להשם יתברך הרי מקנא אני בך ואם לאו לא (שיח שרפי קודש ו:נא – ועיין מש"כ בחלק ה' מאומן, בברכת על הצדיקים – ותן שכר טוב), שאין שיווי לשום נכס רק אם קבלו בתפלה. ויהודי המבקש, אפילו מגוי, על כרחך באיזה אחוז הוא מבקש מהשם יתברך.

נ נח נחמ נחמן מאומן



No comments: