ב"ה
בלקוטי נ נח כבר הארכתי בזה קצת. וכעת יש להוסיף:
שיחות
הר"ן
אות קסה:
האיש
אמר לו:
מי
יוכל לבוא לזה לזכות למדרגתכם כי יש לכם
נשמה גבוהה מאד בודאי?!
והקפיד
רבנו זכרונו לברכה מאד על זה.
ואמר:
זהו
החסרון שלכם,
שנדמה
לכם שעקר גדולת והשגת הצדיקים הגבוהים
הוא רק מצד הנשמה הגבוהה שיש להם כי באמת
לא כן הדבר,
רק
כל אחד ואחד יכול לזכות לבוא למדרגתי
להיות כמוני ממש.
כי
העקר תלוי רק ביגיעות ועבודות באמת.
וכן
שמעתי גם כן כדברים האלה מפיו הקדוש כמה
פעמים שהעקר תלוי רק ביגיעות ועבודות
וכו'
(שמ):
מבואר
הדבר שהעיקר תלוי ביגיע,
וטעות
לומר שהוא רק מצד הנשמה,
אבל
בודאי זה וזה גרם,
כי
הצדיק בגלל נשמתו היה משתדל יותר,
ומסוגל
יותר,
והיה
ראוי יותר,
אלא
שעם כל זה,
העיקר
הולך אחר היגיעה והעבודה,
וק"ל.
וכן
תמצא בספר עזרא בפירושו של ר’ משה דוד
וואלי ז"ל,
שבתחילת
פרק ז (פסוק
ו)
הוא
מפרש מעלתו של עזרא הסופר שהיה מפני שרש
נשמתו ופי שנשמתו היתה מתוקנת בתיקון
השלם,
ואילו
אחר כך (פסוק
י)
הוא
כז"ל
טעם בסמוך למה עזרא הסופר זכה שתשרה עליו
השראה כל כך יקרה וחשובה.
והוא,
לפי
שטרח הרבה ללמוד וללמד לשמור ולעשות,
ואין
הקב"ה
מקפח שכר כל בריה,
ולפום
צערא אגרא,
דהא
באיתערותא דלתתא איתער לעילא,
וזהוא
שאמר:
כי
עזרא הכין לבבו לדרוש את תורה ה’ ולעשות
וללמד בישראל חוק ומשפט.
והסוד
הוא,
שטרח
הרבה מאד להמשיך את האורות של היסוד והת"ת
דאינו רזא "דחוק
ומשפט",
ולכן
נמשכו לו לשרות עליו בקביעות ולהיות הוא
דוגמתן למטה,
כי
פועל אדם ישלם לו וכארח איש ימציאנו,
עכ"ל.
והרי
מבואר שזה וזה גרם לו,
מצד
נשמתו היה כבר מוכשר לזה,
והוא
קיים תפקידו בפעולה שלים ביגיעה וטירחא,
וזכה.
נ נח נחמ נחמן מאומן
No comments:
Post a Comment