Letter 142[1]
Baruch
Hashem.
My
dear Mr. Z. Shazar – who tunnels and endeavors to behold and
be enraptured with the light of the Tzaddik’s face, which He is the all-inclusive
Leader, [the] all-inclusive Sage, [the] all-inclusive Spirit – which in Him
is the Divine Spirit – which He shines the Divine Spirit into each and every
person; and He wages war, and breaks and nullifies the spirit of falsehood, [the] spirit of foolishness and insanities
of the false beliefs, and the bad spirit, [the] spirit of impurity of the philosophers and heretics. Peace, life,
and all the best.
If our actions are as they are, and we have descended as we have
descended, and we have fallen to the place we have fallen – even so, we will
not worry, and we will not be depressed; because God is with us, [yes] with us, by us, and close to us;
and there is no despair in the world whatsoever. For, now, thank God, there is
such a Chosen Tzaddik who rectifies everything, and overturns everything for
the good, and from sins merits are made. So, therefore, however much a person
knows in his soul that he is so sick, and his blemishes, vitiations, and estrangement
from God are very immense – he must search and quest all the more so after the
Tzaddik of surpassingly great stature who can heal him as well. For however
much sicker the patient is, so does he need an even bigger doctor!
The main rectification is: In any place which one fall thereto,
even to exceedingly estranged places – he should not despair of himself, and he
should search and seek from there after His Glory, blessed He!
When the Jewish people ruin their actions very, very much, until
the bit of good in them is almost not recognizable due to the extent of the
numerous willful sins and faults, God forbid – the True Tzaddik who is the form
of Moses then asserts merit [/innocence or
acquittal etc.] for the Jewish people by way of the
aspect of ‘hairs’, which through this one can find merit even in the worst of
the worst. For many good ‘hairs’ are found by everyone – this that they draw
themselves at times from the bad to the good like a hairsbreadth!
Through this that a person follows his own wisdoms and mind, and he
doesn’t want to abnegate his mind in completeness against God, blessed He, and
against the True Tzaddik – through this the brain becomes mixed up with insane,
false, and erroneous philosophies, to the extent that one can deviate and
completely turn away from the ways of God. Just as we have seen many, who by
way of their wisdom veered from God, blessed He, and His Torah; and they fell
to the depths of the nethermost abyss through this that they discovered their
distorted philosophies and opinions[2]. And
the main wisdom is to throw away all the wisdoms, and to draw all the wisdom and
Daas (cognizance of knowledge) he possesses to serve God in simplicity and wholeheartedness; and he
should completely nullify his mind against God, blessed He, and against the Daas (cognizance of knowledge) of the True Tzaddik, the chosen one!
[1] See Letter
55.
[2] See
Likutei Halachos, Orach Chaim – Yom Kippur 2:4.
מכתב קמב
ב"ה
יקירי מר ז.שזר
החותר ומשתדל להסתכל ולהתעדן באור פני הצדיק שהוא המנהיג הכולל, חכם הכולל, רוח
הכולל, אשר רוח אלקים בו שמאיר בכל אחד רוח אלקים, ולוחם ומשבר ומבטל רוח השקר,
רוח כסילות ושטותים של האמונות כוזביות, ורוח רעה רוח הטומאה של המחקרים
והאפיקורסים. שלום וחיים וכל טוב.
אם מעשינו הם כמו
שהם, וירדנו כמו שירדנו, ונפלנו למקום שנפלנו, אעפ"כ אל נדאג ואל נעצב, כי
ה" אתנו ועמנו ואצלינו וקרוב אלינו, ואין שום יאוש בעולם כלל, כי עכשיו
ת"ל יש צדיק מובחר כזה שמתקן הכל ומהפך הכל לטובה, ומעוונות נעשים זכיות,
וע"כ כל מה שהאדם יודע בנפשו שהוא חולה ביותר, ופגמיו וקלקוליו והתרחקותו
מהשי"ת עצום מאד, צריך לחפש ולבקש יותר ויותר אחר הצדיק הגדול במעלה ביותר
שיוכל לרפאות גם אותו, כי כל מה שהחולה גדול ביותר, צריך רופא גדול ביותר!
עיקר התיקון שבכל
מקום שנופלים לשם, אפילו למקומות הרחוקים מאד, אל יתייאש את עצמו, ויחפש וידרוש
משם אחר כבודו י"ת!
כשישראל מקלקלים
מעשיהם מאד מאד, עד שכמעט אין ניכר מעט הטוב שבהם מעוצם ריבוי הפשעים והקלקולים
ר"ל, אז הצדיק האמת שהוא בחינת משה מלמד זכות על ישראל ע"י בחינת שערות,
שעי"ז יכולים למצוא זכות אפילו בהגרוע שבגרועים, כי בכולם נמצאו כמה שערות
טובות מה שממשיכים עצמם לפעמים מרע לטוב כחוט השערה!.
ע"י שהולך האדם אחר חכמתו ודעתו, ואינו רוצה לבטל דעתו בשלימות נגד
השי"ת ונגד הצדיק האמת, עי"ז נתבלבל המוח בחכמות של שטות ושקר וטעות עד
שיוכל לסור ולהטות לגמרי מדרכי ה", כמו שמצינו רבים שנטו ע"י חכמתם
מהשי"ת ותורתו ונפלו לעמקי תהום תחתיות ע"י שהעמידו על חכמתם ודעתם
המשובשת, ועיקר החכמה להשליך כל החכמות ולהמשיך כל החכמה ודעת שיש לו לעבוד את
ה" בפשיטות ותמימות ויבטל דעתו לגמרי נגד השי"ת ונגד דעת הצדיק האמת
המובחר!
No comments:
Post a Comment