Letter 38
BH, The eve of
Yom Kippur, [5]721 (Friday – September 30th,
1960),
Tel-Aviv.
My precious
one, Mr. Z. Shazar – who possesses a sharp eye to discern and to grasp who is
the true Rebbe of all the worlds, which all their lifeforce and sustainment is
through Him. May God enliven him [third person] with true life, and may He show him the path of good that he
should go therein.
Do not become
panicked, and do not become confused, and do not fall in your spirit from
anything in the world, for thank God, we have broad shoulders on which to lean
upon. For specifically in this world of darkness of now, in this poor
generation, in the most extreme depth of our downfall and descent – it shines
in the word a new light, the novelty of novelties, transcendent over all that
is on high – that which has never existed from the days of old, that which can
rectify the world – to draw the whole world to God, blessed He – even the most estranged
ones in the utmost estrangement. Therefore, as long as the person endeavors and
desires, and searches to draw close to the True Tzaddik, he has hope forever,
be it as it may – even if he fell to the depths of the depths of the bottommost
bottom of the abyss, and thereunder. Only, the main thing is that one must
darken the eyes of his mind completely, and to rid his intellect and wisdom
completely, and he should make himself out to be like an animal which has no
cognizance [Da’as], and to rely upon faith alone. And this is the main wisdom of all
wisdoms. But one must guard himself exceedingly from false beliefs – beliefs of
nonsense and vanity – so that he shouldn’t be a fool who believes all words
that are said to him. And this is the aspect of pure animals and impure
animals, which God, blessed He, warned us to separate between the impure and
the pure. For the faith is the form of an animal, as said above; but straight
faith that is truthful, of the holiness – it is the aspect of pure animals, and
false beliefs and heresies are the aspect of impure animals!
מכתב לח
ב"ה ערב יום הכיפורים תשכ"א, תל-אביב.
יקירי מר ז.שזר
בעל עין חדה לבחון ולתפוס מי הוא הרבי האמת של כל העולמות שכל חיותם וקיומם על ידו
ה' יחייהו חיים אמתיים ויורהו הדרך הטובה אשר ילך בה.
אל תתבהל ואל
תתבלבל ואל תפול ברוחך משום דבר שבעולם כי ברוך השם יש לנו כתפיים רחבים לסמוך
עליהם. כי דייקא בזה העולם החושך של עכשיו בדור העני הזה בתוקף עומק נפילתנו
וירידתנו מאיר בעולם אור חדש חידוש שבחידושים עילאה על כל עילאין. שעדיין לא היה
מימות עולם. שיכול לתקן את העולם להמשיך כל העולם להשם יתברך אפילו את הרחוקים
ביותר בתכלית הריחוק. ועל כן כל זמן שהאדם משתדל ומבקש ומחפש להתקרב לצדיק האמת יש
לו תקוה לעולם יהיה איך שיהיה. אפילו אם נפל לעמקי עמקי תהום תחתיות ומתחתיו. רק
העיקר שצריך להחשיך עיני דעתו לגמרי ולסלק שכלו וחכמתו לגמרי וישים עצמו כבהמה
שאין לה דעת. ולסמוך רק על אמונה לבד. וזה עיקר החכמה מכל החכמות. אך צריכים לשמור
עצמו מאד מאמונות כוזביות אמונות של שטות והבל. שלא יהיה פתי יאמין לכל דבר. וזה
בחינת בהמות טהורות ובהמות טמאות שהזהירנו השם יתברך להבדיל בין הטמא ובין הטהור.
כי האמונה היא בחינת בהמה כנ"ל. אך אמונה ישרה אמתיות דקדושה היא בחינת בהמות
טהורות. ואמונות כוזביות וכפירות הם בחינת בהמות טמאות!
No comments:
Post a Comment