Volume 2
Letter 131[1]
In honor of the seeker and searcher of the palace of truth, Mr. Z.
Shazar. Much peace.
My sweet brother, hold yourself – don’t let go of yourself. You[2] should be strong and we should
be strong, and we shall not be like an elephant and a camel – even when the
mouse pulls him by his nose, he will not kick it. And this is all because of the
insanity that he doesn’t know of his power. But, my shrewd and strong soul, gird your waist now like a warrior, and gird your loins with might to fly like an
eagle to the True Tzaddik who is the aspect of Moses Messiah who heals any
sickness, and a man of pains, blind and crippled, leprous and infected who
extracts souls from the depths of hell, [who] reverses descents to
ascents and willful sins to merits.
Fortunate is
one who merits to draw close while he is still alive to the True Tzaddik,
fortunate is he, fortunate is his portion. Because the Baal Dovor [Litigator / evil inclination / Satan] focused his heart upon this very much so
right now – to mix up the world; for the Jewish people are currently extremely
close to the end, and the Jewish people now have massive yearnings and great
longings to God, blessed He – that which hasn’t been so in the days of yore, and
each person longs surpassingly to God, blessed He. Therefore, the Baal Dovor shrewdly
deceives, and he inserted strife between the Tzaddikim, and he established many
renowned ones of falsehood [i.e.,
that which they’re famous for is false] in the world until there isn’t [any]one who knows where
the truth is. Therefore, one must extensively [engage] in prayer
and supplications very much so in order to merit to draw close to the True
Tzaddik.
Truth and
falsehood are the aspect of a King and a slave. Know that there are two kinds
of palaces – in one of them lives a King, and in the second lives a slave. And
they are both completely similar to each other and it is difficult to differentiate
between them. Because there are a number of souls that bond together until a
house and palace is made from them, for they bond one to another and one to
another until a foundation is made from them, and afterwards a tent is made –
until a house and an abode is built from them which therein resides the truth. And
one who wants to find the truth, he will find it in this house and palace of
these souls, which from them was made an abode for the truth. And correlating
to this are many souls that bond together, and a house is made from them –
which therein is the residence of the falsehood which is the aspect of a slave.
And behold, it is possible to err between the two aforementioned houses, that is,
between the truth and the falsehood. Because the falsehood simulates itself to
the truth; for there as well exists an attachment of many souls, to the extent
that it is extremely difficult to discern between the truth and the falsehood,
and it is possible for the person to err, and he doesn’t know where the truth
is and to where he should draw himself close.
[1] Letter
14 (19 Elul [5]718) contains much of this
letter.
[2] See Likutei
Moharan, “A Pleasant Song”.
מכתב קלא
לכבוד הדורש
ומבקש הפלטין של אמת מר ז.שזר שלום רב
זיסער
ברודער האלט זיך, לאז דיך ניט אפ {אחי המתוק אחוז עצמך היטב אל תעזוב עצמך ואל
תרפה}, חזק ונתחזק ואל נהיה כפיל הגדול וכגמל, אפילו כשמשכיהו בחוטמו העכבר, לא
יבעט בו. וכל זה מחמת שטות שאינו יודע מכוחו, אבל נפשי הפקחת וחזקה, אזור נא כגבור
חלציך, וחגור בעוז מתניך לעוף כנשר אל הצדיק האמת שהוא בחינת משה משיח, המרפא כל
חולי, ואיש מכאובות, עור ופסח, צרוע ונגוע, מוציא נפשות משאול תחתיות מהפך ירידות
לעליות, וזדונות לזכיות; אשרי למי שזוכה להתקרב בעודו בחיים חיותו לצדיק האמת אשרי
לו אשרי חלקו, כי הבעל דבר שם לבו על זה מאד עכשיו לבלבל את העולם, כי ישראל הם
עכשיו קרובים אל הקץ מאד, ויש עכשיו לישראל גיעגועים גדולים וכיסופין גדולים
להשי"ת, אשר לא היתה כזאת בימי קדם. וכל אחד נכסף מאד להשי"ת, ע"כ
הערים הבעל דבר והכניס מחלוקת בין הצדיקים, והקים בעולם מפורסמים הרבה של שקר עד שאין
אחד יודע היכן האמת. ע"כ צריכין מאד להרבות בתפלה ותחנונים מאד לזכות להתקרב
להצדיק האמת: אמת ושקר הם בחינת מלך ועבד, דע שיש שני מיני פלטין, באחד דר מלך
ובהשני דר עבד, ושניהם דומים זה לזה לגמרי, וקשה מאד להבחין ביניהם, כי יש כמה
נפשות שמתקשרין עד שנעשה מהם בית ופלטין, כי מתקשרין אחד באחד, ואחד באחד, עד
שנעשה מהם יסוד, ואחר כך נעשה אהל עד שנבנה מהם בית ומדור ששם דר אמת, ומי שרוצה
למצוא אמת ימצא בבית ופלטין זה של אלו הנפשות שמהם נעשה מדור לאמת, ויש כנגד זה
שמתקשרין כמה נפשות ונעשה מהם בית ששם דירת השקר שהוא בחינת עבד, והנה בין שני
הבתים הנ"ל אפשר לטעות היינו בין האמת והשקר, כי השקר מדמה עצמו להאמת, כי גם
שם יש קשר מנפשות רבים עד שקשה מאד להבחין בין האמת והשקר ואפשר לאדם לטעות ואינו
יודע היכן האמת ולהיכן יקרב עצמו.
No comments:
Post a Comment