Letter 28
BH, 19 Elul 719
(- 11 days before Rosh Hashana. Tuesday, 22 September, 1959)
My beloved friend, Mr. Z. Shazar, who is
wise and understands the truth: who is the slave that rides on the horse, and
who is the true reigning lord[1]. He Who
makes new things, should inaugurate upon him a good, satisfying, and radiant
year, that the gates of his heart should shine with/in the light of the true Tzadik,
in such a way that he should merit to begin from now to draw close to Hashem
Yisburach in truth and sincerity all the days of his life, for a good, lengthy,
and peaceful life.
When the year comes to conclusion and end,
that is in the last month of the year, the month of Elul, when the days are of ratzon
(-desire, will) and holy yearning, certainly it is necessary to arouse then exceedingly
with great yearning for Hashem Yisburach, and to beseech, and to seek, and to
probe a way to repentance, everyone from the place where he is (there), and to
draw upon himself the merit and power of The Truly Benevolent Man[2], who
is extremely great in stature, that through him there is the main sustenance of
the world and the entire creation which was created on Rosh Hashana.[3]
There are two birds[4], one
male and one female, and they are just one couple in the world, and aforementioned
two birds lost their way and they got distanced one from another until each was
unable to find their friend, and when night comes, then they wail in an
extremely great wailing call/voice, because each one wails over its partner.
And these two birds allude in their root to the unification of The Holy Blessed
One (-i.e. the Attributes of HY) and Kinessess Yisroel (-The Assembly of Israel
– an aspect of the Shechina, the Divine Presents, the final Sefira of Malchus),
which the main redemption is contingent upon – on the connecting of these two
birds. And there is one Tzadik that has an extremely beautiful and wondrous
neck, and an extremely wondrous voice, and all (the) types of sounds/voices of
the world, all of them he can sound out with his voice, that is, because he can
pitch his voice in concordance to all (the) types of sounds/voices that there
are in the world of all (the) types of animals and birds, and of all (the)
types of musical instruments and so forth. And he can also cast his voice, that
is, that in place where he sounds out the voice/sound, the sounding will not be
heard at all, just in the distance, there the sounding will be heard, and
through this he can draw and connect the two distanced birds who strayed one
from another, and unite them, one another, and to silence their wailing, and to
complete the rectification entirely. However, because there are vanities/vapors
of the world, and this aforementioned Tzadik does not want to release any
vapor, or spirit, or breath in the vanities/vapors of the world, therefore, he
specifically appears in the eyes of the world as if his neck is crooked,
because he really twists his neck completely from the vanities/vapors of the
world, and does not want to release any vapor or spirit, in the vapors of the
world. However, in reality his neck is not crooked whatsoever, just, on the
contrary, he has a sleek and very beautiful neck etc. as explained above[5], and
in the very end he will certainly rehabilitate the entire world, and the entire
world will be completely rectified by him.
The transcriber who bids his (-your, third
person) wellbeing, and wishes him a good and blessed year from the source of
blessing, who mentions him (-you) always before Hashem Yisburach, and
supplicates for the length of his days in the supernal pleasantness, and regards
and blessing of a good year to his highly regarded and very esteemed daughter,
and similarly to all those under his auspices.
Yisroel Dov Odesser
28 Ben Attar
Tel Aviv
נ נח נחמ נחמן מאומן
Na Nach Nachma Nachman MayUman
For more letters click here:
ספר אבי הנחל
מכתב כח
ב"ה, י"ט אלול
תשי"ט
ידיד ליבי, מר ז.שזר, החכם
ומבין האמת מי הוא העבד הרוכב על הסוס ומי הוא השר המושל האמיתי. עושה חדשות יחדש
עליו שנה טובה מאושרה ומאירה, שיאירו שערי ליבו באור הצדיק האמת, באופן שיזכה
להתחיל מעתה להתקרב לה' יתברך באמת ובתמים כל ימי חייו, לחיים טובים ארוכים ולשלום.
כשמגיע השנה להיות נגמרת ונפסקת, היינו בחודש האחרון של השנה, הוא חודש אלול, שאז הם ימי רצון וכיסופים דקדושה, בוודאי צריך להתעורר אז ביותר בכיסופים גדולים לה' יתברך, ולבקש ולדרוש ולחקור דרך לתשובה, כל אחד ממקום אשר הוא שם, ולהמשיך על עצמו זכות וכוח האיש חסד האמת הגדול במעלה מאד, שעל ידו עיקר קיום העולם והבריאה כולה שנברא בראש-השנה.
יש שני ציפורים, אחד זכר ואחד נקבה והם רק זוג אחד בעולם, ושני צפורים הנ"ל נתעו ונתרחקו זה מזה עד שאין יכולים למצוא אחד את חברו, וכשמגיע הלילה אז מייללין בקול יללה גדולה מאד, כי כל אחד מיילל על זוגו. והשני ציפורים אלו מרמזים בשרשם על יחוד קודשא בריך הוא וכנסת ישראל שעיקר הגאולה תלוי בחיבור שני הציפורים אלו. ויש צדיק אחד שיש לו צוואר יפה ונפלא מאד וקול נפלא מאד, וכל מיני קולות שבעולם כולם הוא יכול להוציאם בקולו, היינו כי הוא יכול לכוון לעשות בקולו כמו כל מיני הקולות שיש בעולם של כל מיני חיות ועופות ושל כל מיני כלי שיר וכיוצא בזה. וגם הוא יכול להשליך קולות, היינו שבמקום שהוא מוציא הקול לא יהיה נשמע הקול כלל, רק בריחוק יהיה נשמע שם הקול, ועל ידי זה הוא יכול להמשיך ולחבר השתי ציפורים הרחוקים שנתעו זה מזה ולייחדם זה עם זה ולהשקיט יללתם ולגמור התיקון בשלמות. אך מחמת שיש הבלי עולם, וזה הצדיק הנ"ל אינו רוצה להוציא שום הבל ורוח ונשימה בהבלי העולם, על כן הוא דייקא נראה בעיני העולם כמו שצווארו עקום, כי הוא באמת מעקם צווארו לגמרי מהבלי העולם ואינו רוצה להוציא שום הבל ורוח בהבלי העולם. אבל באמת אין צווארו עקום כלל, רק אדרבא יש לו צוואר שווה ויפה מאד וכו' כנ"ל, וסוף כל סוף בוודאי יחזיר למוטב את כל העולם וכל העולם יתקן על ידו בשלמות.
המעתיק הדורש שלומו ומאחל לו שנה טובה ומבורכה ממקור הברכה, המזכירו תמיד לפני ה' יתברך ומעתיר בעד אריכת ימיו בנועם העליון, ודרישת שלום וברכת שנה טובה לביתו נעלה ונכבדה מאד וכן לכל הנלווים אליו.
ישראל דב אודעסר
בן עטר 28
תל-אביב
[1] See Koheles 10:7, and see Rabbi
Nachman’s Stories, The Story of the Exchanged Children.
[2]
See Rabbi Nachman’s Stories, The
Story of the Seven Beggars, Third day – the Inarticulate beggar, who’s
greatness is approved and attested to by: “Der Grosser Man – Der Emmesser
Eesh Chessed,” see there at length.
It is interesting and perhaps out of character
for Saba to call upon a Tzadik other than Rabbainu himself, and elsewhere Saba
said that Rabbainu is all the seven beggars, whereas The Truly Benevolent Man only
receives from Rabbainu.
[3] In the liturgy and words of our
Sages, Rosh Hashana is called the day of the birth of the world, but it should
be noted that Rosh Hashana is the 6th day of creation, the day HY
created man.
[4] Rabbi Nachman’s Stories, The Story
of the Seven Beggars, Day 4 – The Beggar With a Crooked Neck.
[5] Likutay Halachos, Yoreh Daya II, Nedarim
4:36.
No comments:
Post a Comment